Pizzan ja Pitsan erot

Teräs-damage

Pizza ja pitsa sekoitetaan usein. Lähinnä pitsanpaistajat kutsuvat tekeleitään mielellään pizzaksi. Tässä kuitenkin erot:

Pizzassa laitetaan pohjan päälle tomaattipyre, sitten mozzarellajuusto, ja sitten vasta täytteet. Huom. Pohja on ohut. Paistetaan 350 asteessa 5 minuuttia.

Pitsassa laitetaan edam-juusto (pitsan valmistajien keskuudessa se lausutaan "etamijuusto") kevyesti ripotellen päällimmäiseksi. Huom. Pohjan pitää olla paksu. Paistetaan 175 astetta puoli tuntia.

Pitsanpaistajan tunnistaa mm. Foorumeilla iänikuisilla höpötyksillään "jokainen saa tehdä pizzansa kuten haluaa" tai muilla vastaavilla. Yleensä nainen.

14

745

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Tryben

      Mistähän tämmäkin on revitty? Mutta muutama korjaus.

      Juusto ja tomaatti eivät ole vältämättömyys pizzassa.
      Ja vasta eli vihta ei ole täyte vaan "yrtti". Jos käytetään mozzarellaa, niin pallo murennetaan miehen peukalon kokoisiksi paloiksi.

      Pizzan paksuudesta.
      Yleensä yhdelle henkilölle paistettu pizza on ohut

    • pitsanpaistajanainen

      tuo aloittajan kirjoitus on niin totta. nauroin kyllä vedet silmissä. osui ja uppos!

    • gfsdgsfdsdf

      Ilmeisesti minun tekemät on sitten PITZZOJA/PISSOJA nekun on yleensä jotain tuolta väliltä

    • q3tq3t34

      Megahampurilaista sen olla pitää.

    • pizzamatööri

      Olen jo 80-luvulta yrittänyt löytää sen oikean tavan tehdä kotona pizzaa, joka olisi mahdollisimman lähellä sitä, mitä olen Italiassa syönyt. Tunnustan, että he pieksevät 6-0 jo pelkillä raaka-aineilla.

      Juuri tein taikinan käyttäen osin durum-vehnää, vähällä hiivalla kylmään veteen. Saa kohota ulkona jääkaappilämpötilassa vuorokauden, kun sen huolella tossa vaivasin. Huomenissa siinä pitäis olla sopiva sitko, että saan siitä ohuita pohjia.

      Kastikkeen väsään paseeratuista tomaateista. Lisään hieman valkosipulia, sokeria sekä ripaukse suolaa ja pippuria. Ja tottakai oliiviöljyä. Keittelen sitä vielä pikkasen kasaan saadakseni sopivan koostumuksen.

      Siihen päälle pistän mozzarellapallosta leikattuja pikku kuutioita ja pinnalle tuoreita basilikanlehtiä. Vielä ripaus oliiviöljyä ja uuniin.

      Paistan leivinuunissa suoraan kiviarinan päällä 350-380C lämmössä vain pari minuuttia. Valmiin lätyn päälle vielä muutama tippa öljyä ja eikun lautaselle ja naamariin.

    • Jesssssssss

      Repesin täysin. Oikein voin sieluni silmin nähdä perusurpon tai lyylin tekemässä viestin aloittajan tapaan aitoa pizzaa italialaiseen tyyliin, mielestään.

    • ezzi rozzi

      "Pizza ja pitsa sekoitetaan usein. Lähinnä pitsanpaistajat kutsuvat tekeleitään mielellään pizzaksi."

      Jos joku sanoo tehneensä "pitsan", mistä sinä luulet tietäväsi, miten se kirjoitetaan. Italialaisetkin ääntävät sanan pizza [pittsa] tai [pitsa].

      http://www.youtube.com/watch?v=j1G8qEFAxQk

    • Pizzaa pah

      Aloittajan viesti on niin totta. Oon väsynyt kaikenmaailman sukulaisiin jotka pyytävät kylään ja emäntä länkyttää että on tehnyt itse pizzaa.
      Sitten se kantaa pöytään just tuollaisen uunipeltipaistoksen puoli senttiä paksu pohja jotain mössöä täytteenä ja juustoraastetta ripoteltu päälle.
      Sitten kun sitä syö, niin pohja ja täyte lähtee toisistaan irti.
      Oon sanonutkin että tuo ei oo pizzaa nähnytkään. Tekisi mieli sanoa että työnnä tuo takaisin mistä se on tullutkin, eli hanuriisi.

    • kaikkikäytaisittenei

      No höpöhöpö - ensimmäinen virhu oli jo tomaattipyree pohjan päälle. Jos ei kunnon kastiketta viitsi tehdä niin aina voi käyttää kaupan pasta-kastikkeita pohjana, joita vähän tuunaa ja hyvää tulee.

      Pohjan ei välttämättä tule olla ohut heittelyyn sopiva sitkoinen vaan se voi myös olla suht' paksu chiabatan tai focaccian kaltainen löysä ja pehmeä pohja.

      Juustoina voi käyttää mitä itsekukin hyväksi näkee - itse käytän usein mozzarellan ja mustaleimaisen sekoitusta - joskus myös fetaa riippuen täytteestä - paprika, oliivit, sipulit ja feta toimivat erittäin hyvin yhdessä.

      Tärkeintähän on saada aikaan maistuva vehnälätty ja sen aikaan saamiseksi mikään sääntö ei ole tärkeä.

    • nami pitsaa

      Ite teen kotona parasta pitsaa... en oo syöny ulkomailla mut tiedän et ne on pahoja oon lukenu,..

      Mun tekemä paras pitsa sisältää pohjan päällä paljon ketsuppii :P nam
      sit olter manni juustoa paljo koska paras juusto muut juustot pahoja hyi yöök
      sit jauhe lihaa :PP nam
      sit päälle vielä niin paljon olter manni juustoa et kaikki peittyy ja uuniin 250c 10 min noin...

      herkku pitsa parempaa kuin missään pitseerioissa!!!

      se kirjotetaa pitsa!!

      • 15+18

        "se kirjotetaa pitsa!"

        Sovitaan niin, jos samalla:
        - burger kirjoitetaan purilainen.
        - creme fraiche kirjoitetaan kremfres tai raikaskerma.
        - buffet kirjoitetaan pufee.
        - cocktail kirjoitetaan koktaili tai kukonhäntä.
        - lasagne kirjoitetaan lasanen tai levypastalaaatikko.
        jne.

        .


      • ddd22222222

        paska rölläys..


    • lihalieriömyymiö

      Pizzan ja Pitsan ero on siinä, että em. on kv. kirjoitustapa ja jälkimmäinen, mitä on kielitoimiston kautta yritetty tuputtaa suomalaisille.

      vrt. esim.
      golf - kolopallo
      tennis - verkkopallo
      roll on -deodorantti - kiepporaikaste (tää on mun suosikki)

    • fgbadehbdsf

      Cool Lunki
      Saudade- Kaiho

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Naiset miltä kiihottuminen teissä tuntuu

      Kun miehellä tulee seisokki ja ja sellainen kihmelöinti sinne niin mitä naisessa köy? :)
      Sinkut
      66
      4643
    2. Haistoin ensin tuoksusi

      Käännyin katsomaan oletko se todellakin sinä , otin askeleen taakse ja jähmetyin. Moikattiin naamat peruslukemilla. Tu
      Ikävä
      14
      2269
    3. Olet sä kyllä

      ihme nainen. Mikä on tuo sun viehätysvoiman salaisuus?
      Ikävä
      25
      1784
    4. Hiljaiset hyvästit?

      Vai mikä on :( oonko sanonut jotain vai mitä?
      Ikävä
      12
      1518
    5. Teuvo Hakkaraisesta tulee eurovaalien ääniharava

      Persuissa harmitellaan omaa tyhmyyttä
      Maailman menoa
      31
      1459
    6. Miksi kohtelit minua kuin tyhmää koiraa?

      Rakastin sinua mutta kohtelit huonosti. Tuntuu ala-arvoiselta. Miksi kuvittelin että joku kohtelisi minua reilusti. Hais
      Särkynyt sydän
      5
      1318
    7. Turha mun on yrittää saada yhteyttä

      Oot mikä oot ja se siitä
      Suhteet
      10
      1237
    8. Näkymätöntä porukkaa vai ei

      Mon asuu yksin. Mitas mieltä ootte ?
      Ikävä
      13
      1146
    9. SOSIALI DEMOKRATIA

      AATE , JOKA ETENEE.
      23
      1092
    10. Martinasta kiva haastattelu Iltalehdessä

      Hyvän mielen haastattelu ja Martina kauniina ja raikkaan keväisenä kuvissa.
      Kotimaiset julkkisjuorut
      291
      1014
    Aihe