Olen lopettamassa työpaikallani. Ja läksiäisiksi ajattelin leipoa jonkun suolaisen tai makean piiraan. Hyvä työntekijä/ystävä on kuitenkin allerginen vehnälle. Pitääkö minun keksiä hänelle jokin gluteeniton korvike?!? Hän jonkun verran syö vehnätuotteita, mutta kärsii vatsakivuista sen jälkeen.
Mieluiten haluaisin selviytyä yhdellä leivonnaislajikkeella (mielellään ehkä suolainen..JA kasvis tai kalaresepti!) mutta onko yhtälö ihan mahdoton?
kiitos kaikille tähän viestiin vastaaville henkilöille!
mitä leivonnaisia vehnä-allergikolle?!
5
324
Vastaukset
- cookie
Ystäväsi ei ilmeisesti ole keliaakikko, jos jonkin verran syö vehnää. Tai sitten hän ei noudata dieettiä kovin hyvin! Keliaakikolle käy yleensä kaura ja tietysti myös perunajauhot ja gluteenittomat jauhot. Samat käyvät tietysti kaikille muillekin, ja on järkevintä tehdä samaa kaikille. Jos et ole tottunut gluteenittomaan leivontaan (se on usein vähän hankalampaa kuin tavallinen leivonta), niin esim. kääretorttu perunajauhoista on helppo leipoa (reseptejä löytyy perunajauhotehtaan sivulta www.periva.fi)Sivuilta www.myllynparas.fi löytyy myös ohjeita gluteenittomiin vaihtoehtoihin (kirjoita kohtaan reseptihaku "gluteeniton", ja vaihtoehdot pitäisi tulla esiin.
Suolainen piirakka onnistuu myös ilman vehnää, aineina voi käyttää esim. peruna/perunahiutaleita ja kauraa. En nyt tässä ulkoa valitettavasti muista yhtään ohjetta, mutta eiköhän niitä löydy netistäkin aika helposti. Ja jos on asiaa kirjastoon, niin sieltä löytyy kirjoja. Ja varmasti useimmissa tavallisissa keittokirjoissakin on jokin ohje. Ja jos oikein laiskottaa, niin eikös kaupoista löydy jo valmiina gluteenitonta taikinaa johon voi sitten itse tehdä täytteen. - shannon
Apua löytyy esim. www.keliakialiitto.fi Sieltä löytyy reseptejä joissa ei ole vehnää. Esimerkiksi tälläinen paistosohje on siellä:
KINKKUPAISTOS
100 g margariinia
2 dl perunahiutaleita
4 dl gluteenitonta leipäjauhoseosta
2 dl kylmää vettä
Täyte:
2 dl kinkkusuikaleita
1 dl purjorenkaita
150 g juustoraastetta
Munamaito:
2 dl kermamaitoa
2 munaa
suolaa, valkopippuria
Nypi margariini, perunahiutaleet ja gluteenittomat jauhot ryynimäiseksi seokseksi. Lisää vesi ja sekoita tasaiseksi. Vuoraa matalareunainen voideltu paistosvuoka taikinalla. Laita kinkkusuikaleet, purjorenkaat ja juustoraaste vuokaan. Vatkaa munat, kermamaito ja mausteet sekaisin. Kaada seos päälle. Paista 225 asteessa noin 30 minuuttia.
Ohjetta voi varmasti soveltaa myös omalle mielitäytteellesi. Katso myös muut ohjeet ko. sivustolta. - pulma
Ei siis ole keliaakikko.. ja mitä nyt itse olen joskus maistellut gluteenittomia valmis-leivoksia, niin kauhean makuisia ovat..
- Allerginen
Eipä ne ole mitään pahan makuisia, ja tietty mihin on tottunut. Meillä kun ei ole muita vaihtoehtoja syömisemme suhteen.
Maistoin tässä vähän aikaa sitten munkkia (vehnästä tehtyä) ja tosi pahaa oli !! Olen ollut nyt gluteenittomalla ruokavaliolla 4 vuotta.
Olen tehnyt mm. täytekakun aina gluteenittomana ja sitä ovat syöneet myös ns. tavalliset ihmiset (te jotka ette ole gluteenille allergisia), olen saanut vain ja pelkästään kehuja, että on paljon parempaa kuin tavallinen vehnäjauhoilla valmistettu täytekakku ja niinpä aina joudunkin tekemään sukulaisten juhliin ison täytekakun (gluteenittoman), että kaikki saavat syödä sitä.
Täälläkin on hyviä ohjeita
http://perheklubi.net/index.php?showforum=68 - on..
Allerginen kirjoitti:
Eipä ne ole mitään pahan makuisia, ja tietty mihin on tottunut. Meillä kun ei ole muita vaihtoehtoja syömisemme suhteen.
Maistoin tässä vähän aikaa sitten munkkia (vehnästä tehtyä) ja tosi pahaa oli !! Olen ollut nyt gluteenittomalla ruokavaliolla 4 vuotta.
Olen tehnyt mm. täytekakun aina gluteenittomana ja sitä ovat syöneet myös ns. tavalliset ihmiset (te jotka ette ole gluteenille allergisia), olen saanut vain ja pelkästään kehuja, että on paljon parempaa kuin tavallinen vehnäjauhoilla valmistettu täytekakku ja niinpä aina joudunkin tekemään sukulaisten juhliin ison täytekakun (gluteenittoman), että kaikki saavat syödä sitä.
Täälläkin on hyviä ohjeita
http://perheklubi.net/index.php?showforum=68leivoin veljeni häihin kakut ja kun puoli sukua keliaakikkoja, piti perunajauhoista tehdä, sen jälkeen olen saanut tehdä, (myös ihmisille jotka pystyvät syömään kaikkia viljoja), täytekakkuja useamman kerran eri juhliin ja tilaisuuksiin kun ne yksinkertaisesti ovat parempia..
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Lindtman I vasemmistohallitus aloittaa viimein Suomen kuntoon laittamisen
Tässä nyt on 3 vuotta seurattu irvokasta kärsimysnäytelmää nimeltään "valtion budjetin tasapainotus by äärioikeisto", ja1862690Missä viipyy persujen lupaama euron bensa?
En edes muista milloin bensapumpussa olisi ollut ykkösellä alkava litrahinta. Missä siis viipyy persujen lupaama euron b1482407Kirje, PellePelottomalle.
Tärkeää olisi luoda ystävyys, että se, jota rakastaa, on samalla paras ystävä ja luotettavin, jolle voi ja uskaltaa luot1061122- 84954
- 64921
Martinan hevoset.
Tämä todella kaunis ja ketterä harmaa hevonen jolla monet kilpailut voitetaan ei ole Martinan.Tytär ratsastaa sillä tait239819Mistä löytyy naisseuraa sinkkumiehelle?
Kertokaapas kokeneemmat mistä löytyis naisseuraa sinkulle. Ihan ois eukko nyt tosissaan hakusessa. Tanssipaikat kun on a20810Persut jakavat tekoälyllä tehtyjä kuvia maahanmuuttajista somessa
Eivät mainitse, että ovat tekoälyllä tehtyjä. Eivät näe asiassa mitään ongelmaa. Valehtelijapuolue taas vauhdissa. Unka285775Voi teitä naisia
Suudeltiin ja nukuttiin toisissamme kiinni mutta pillua ei tullu, ei edes aamulla. t.38vmies89774Hyvä meininki
TTP:ssa väkeä tosi runsaasti paikalla. Hyvää ruokaa jälleen ja munkit ja sima erinomaista. Kiitos yrittäjälle! Hieno Vap22708