Minulla on tuttava joka sanoo, ettei osaa laittaa ruokaa.
No olen eläkkeellä, hän irtisanottu työtön ja peruspäivärahalla. Ikää -26 vuotta minusta.
Tuli mieleen jospa tekisimme ruokaa yhdessä, hän saisi opiskella neuvoisin, silloin tällöin. Minä voisin jopa kustantaa aineet, muutaman kerran kuukaudessa. Tulo eromme on n. 340 €/kk.
Ensimmäinen kerta meni hyvin; luimme reseptin jonka vein, selitin tehtävät työt ja jaoimme työt...
Haluan tehdä ruoan hänen luonaan. Tarkoitukseni olisi että hän oppisi lukemaan, tekemään omissa asioissaan reseptin ja minä selitän sen mitä ei ymmärrä voisimme myös tarkistaa tarvitaanko joitain astioita ja etsiä sitten kirpputorilta käypät.
Seuraava kerta oli helppo, laatikkoruoka..onnistui..ostin hänelle kirpputorilta 2 € hyvän vuu'an johon teimme ruuan.
MUTTA
tämä viimeinen meni täysin pieleen, olisin voinut itkeä pilalle menneitä aineita, joista olin maksanut 15, 85 €. (itse käytän yksin ruokaan 7,40 € / pv)
Luimme jälleen reseptin ja työvaiheiden järjestyksen käsittelyineen. Minä tein aputyöt: pesin, kuorin, pilkoin...
hän laittoi kaikki kerralla kattilaan kiehautti ja se oli siinä..
En seissyt takana ohjeet annoin toisesta huoneesta koska KK on pieni sinne ei kahta oikein mahdu..
Ruoka oli herkkä: kerma tuorejuusto miedot mausteet raakasipuli ja valkosipuli peitti kaiken alleen ruoka oli lähes pahaa...
Olen todella pettynyt osaamattomuuteen joka on sitä ettei tahdo halua tehdä ohjeen mukaan syistä viis..
Harmi olisi ollut kivaa kokkailla yhdessä ruokia joita ei ehkä itselleen viitsi tehdä.
Oletko opettanut kellekään?
8
84
Vastaukset
- keittiön mummu
Kerro syitä, miksi tehdään joku vaihe, ruuan valmistuksessa.
1. Lihan pinta ruskistetaan, koska siinä suljetaan lihansyy, lihan neste pysyy lihassa eikä lihasta tule kuivaa.
2. Kala kypsennetään miedolla lämmöllä, uunissa 180 astetta, koska kalan valkuaisen pitää vain hyytyä, muuten kalanliha on kuivaa ja kovaa..
3. Hyvän kovaksi keitetyn munan salaisuus on pehmeä keitto, valkuainen hyytyy miedolla lämmöllä, (näin kananmuna pehmeä) vaikka koko keltuainen olisi täysin kypsä.
4. perunajauho suurustetta; laitetaan aina alle 65 asteen lämpöön tai tulos on Vääpelinräkää.
Kun tekee lihakeittoa, lihat laitetaan kiehuvaan nesteeseen ja vaahto kuoritaan pois..
Karjalanpaistin laitan kuumaan uuniin, kuumenee joten liha pysyy maukkaana.
Kun halutaan lihasta maku liemeen laitetaan "kylmään" nesteeseen, kun maku halutaan pysyvän lihassa pinta ruskistetaan nopeasti..
Paistin pannulle vähän lihaa kerralla, liha kylmentää pannua, joten alkaa kiehua omassa nesteessään ja lihasta tulee kuivaa..
5. raaka sipuli on karvasta, joten se kuullotetaan aina ensin, niin lihapullataikinaan kuin mausteeksi kastikkeeseen.
KUULLOTUS; sipuli kiehautetaan vähässä rasvassa pannulla tai kattilassa kunnes on kuultavan väristä EI RUSKISTETA siinä lämpö ratkaisee.
Kaikkeen missä on suolaa laitetaan myös sokeria, yksi sokeripala riittää pyöristää maut.
Itse keitetty kaakao: älä keitä maitoa, kuumenna vain 80 astetta (ei tule kettua pinnalle) ja tähän se ripaus suolaa tekee kaakaon aivan suklaan makuiseksi..
Kertokaa omia tietojanne...- mummukeittiössä
Kiireisenä yksinhuoltajana kahdelle kasvavalle pojalle:
Leivoin vain vuokaleipää:
Taikina nostatetaan alustusastiassa, siinä saa vaivattua ja jaettua taikinan oikean kokoisiksi paloiksi..
Minä leivoin kerralla 3 x 1, 5 litran vuokaa; 3 saman kokoista palaa taikinasta.
Ei tarvitse työpöytää sotata ja taikina nostatetaan uudemman kerran suoraan vuokissa, pistely vuokissa uuniin laitettaessa.
Sähköä säästyy, kun uuni on täynnä ja leipää tulee n. 4, 3kg kerralla. Pakastin leivän siivuina, joten sai tarvittavan määrän kerralla syöntiin, eikä hukkaan jäänyt mitään. ( edes jauhoa työpöydälle > kun ei tarvittu.) - marinaama
Olen lihakeittoa laittaessani aina laittanut lihat kylmään veteen ja sitten alkanut lämmittää ja kiehuessa kuorinut vaahtoa pois. Mikähän siinä olisi ero jos laittaisinkin lihan kuumaan veteen..?
- keittiön mummu
marinaama kirjoitti:
Olen lihakeittoa laittaessani aina laittanut lihat kylmään veteen ja sitten alkanut lämmittää ja kiehuessa kuorinut vaahtoa pois. Mikähän siinä olisi ero jos laittaisinkin lihan kuumaan veteen..?
Vaahtoa tulisi vähemmän, koska lihan syyt sulketuisivat nopeammin.
Olemme lenkki kavereita, minusta tuli mummu jo 44v. kaverista paljon myöhemmin.
- marinaama
Keittiömummu ja keittiön mummu, te olette varmaan eri henkilöt.. eikö vaan. Ei voi kovin paljoa odottaa heti ensimmäisellä tai toisella kerralla. Jos tarkoitus on osoittaa uudemman sukupolven avuttomuutta ja omaa ylivertaisuutta, niin sittenhän teillä menee hyvin.
- Panhandle
Oletkohan liian kärsimätön? Ei kahden kerran opettelun jälkeen vielä hallitse sellaisia hienouksia kuten missä järjestyksessä ainekset pataan laitetaan ja miksi. Mietipä itseäsi: ei kukaan ole kokki syntyessään, vaan ruuanlaitto niin kuin mikä tahansa taito vaatii vuosien harjoittelun.
Minä sinuna jatkaisin yksinkertaisten ruokien tekemistä, ja vasta kun ne alkavat sujua itsenäisesti, siirtyisin vaativampiin ruokalajeihin.
Hienoa kuitenkin, että jaksat opettaa! - keittiömummu
Et siis lukenut edes viestiä.
No tuttava ei ole lapsi, lähes 40 v, mitään ohjeita tai neuvoa ei toteuta.
Tietysti tiesin sen tavallaan, hänellä ei ole yhtään loppuun vietyä koulua, irti sanottu useamman kerran, työllistämistyöstä. Yhtäkään työpaikkaa ei ole koskaan ollut.
"Luimme jälleen reseptin ja työvaiheiden järjestyksen käsittelyineen. Minä tein aputyöt: pesin, kuorin, pilkoin... "
" hän laittoi kaikki kerralla kattilaan kiehautti ja se oli siinä.."
" Olen todella pettynyt _ osaamattomuuteen _ joka on sitä ettei tahdo halua tehdä ohjeen mukaan syistä viis.."
Kyse ei ollut ihan > osaamattomuudesta , peruspäivärahalla.
"Ei kahden kerran opettelun jälkeen vielä hallitse sellaisia hienouksia kuten missä järjestyksessä"
KYSE EI OLLUT hallinnasta, vaan perustellun neuvon ja kirjallisen reseptin noudattamisesta.
.- Järki käteen
Miten se muka yhtään vaikuttaa siihen kuinka ihminen osaa tehdä ruokaa, jos ei ole koulutusta, irtisanottu useammasta paikasta kuin käsissä on sormia, sun muut nuo syyt (olkoon vaikka kuinka vanha ihminen). Älä naurata.
Jos ihminen ei osaa kokata niin ei osaa. Jotkut ei osaa edes käyttää kirjan ohjeitakaan hyödyksi niin hyvin että onnistuisi 100% varmuudella. EHKÄ syynä on voinut olla laiskuus, mutta se ei myöskään taas vaikuta siihen miten muuten on elämänsä elännyt.
Ja mitä se semmoinen opetus on, jos sinä menet ja esikäsittelet kaikki aineet? Entä sitten kun kyseinen henkilö pitäisi tehdä jotain alusta alkaen itse, mutta ei ymmärrä kuinka perunat kuoritaan?
Eiei... Opettamisen perusedellytys on että aloitetaan helpoista ja yksinkertaisista asioista, ei selitetä hepreaa lihassyiden umpeutumisesta tai selitetä asioita liian monimutkaisesti tai nippelitiedolla jolla hyötyy vain kokeneimmat kokkaajat. Et sinä pikku lapsellekkaan ala selittämään liian monimutkaisesti, tai muuten innostus loppuu lyhyeen.
Joskus on vaan parempi pitää asiat simppelinä eikä ruveta vaatimaan liikoja kuten varmaan tässä tapauksessa toisella kerralla. Perus asioilla pääsee pitkälle, muokatkoon/opetelkoon myöhemmin itse jos taidot ja halu riittää siihen.
Olet hyvällä asialla, mutta älä yritä liikkoja semmoisen ihmisen kanssa jolla ei vain yksinkertaisesti ole innostusta asiaan. Syököön kalliilla valmisruokia, niin eipähän mene omat rahat sitten hukkaan.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Räppäri kuoli vankilassa
Ei kuulemma ole tapahtunut rikosta. Sama vahinkohan kävi Epsteinille. https://www.hs.fi/suomi/art-2000011840869.html "874138Välillä kyllä tuntuu, että jaat vihjeitä
Mutta miten niistä voi olla ollenkaan varma? Ja minä saan niistä kimmokkeen luulemaan yhtä sun toista. Eli mitä ajatella283067No kyllä te luuserit voitte tehdä mitä vaan keskenänne, sitä en ymmärrä miksi pelaat,nainen
Pisteesi silmissäni, edes ystävätasolla tippui jo tuhannella, kun sain selville pelailusi, olet toisen kanssa, vaikka ol452330- 351338
- 10919
- 133901
- 6894
Masan touhut etenee
Punatiilitalon tietotoimiston mukaan Masa on saanut viimein myytyä kämppänsä ja kaavoittaa uudelle lukaalille tonttia pa12832Naisten ja miesten tasoeroista
Oletteko huomanneet, että naisissa ylemmän tason naiset ovat sinkkuja, ja miehissä alemman tason incelit? Toimivat paris124776- 11760