retikka, palsternakka ja selleri kypsymisajat

juureswokkaaja

Ajattelin tehdä retikasta, palsternakasta ja selleristä juureswokkia. Noita varmaankin pitää vähän esikypsyttää keittämällä. Koitin etsiä noiden juuresten keittoaikoja, jotta osaisin keittää ne puolikypsiksi ennen pannulle heittämistä.

Osaako joku kertoa missä ajassa tai missä järjestyksessä nuo juurekset kypsyvät?

9

8475

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • ruutteja

      Riippuu paljon siitä minkä kokoisina paloina aiot ne wokata. Olen käyttänyt niitä lähinnä kasviskeittoon kuutioituina noin sentin kanttiinsa paloina. Silloin kypsyminen on vienyt noin 15 minuuttia ja silti vielä jonkin verran purutuntumaa.

      Jos suikaloit ne ohuiksi tikuiksi kuten kasvikset wokatessa usein tehdään, niin luulen, että ne kypsyvät ihan hyvin ilman esikypsennystäkin. Toki paljon on kiinni siitä, miten rapsakoiksi haluat vihannestesi jäävän.

      Kokeilemalla löydät suuhusi sopivan kypsyysasteen.

      Käytä myös porkkanaa, lanttua ja persiljanjuurta mukaan niin saat enemmän makeutta ja makua.

    • kauansekestää?

      Kypsyvät noin samaan aikaan riippuen siis palojen tai suikaleiden koosta - muutamasta minuutista 15 minuuttiin.

      Perunat ovat aina vaikeimpia - jotkut kypsyvät 15 minuutissa kun taas toiset vaativat jopa yli 30 minuuttia. Ja tämä kypsyys ei ole kiinni perunoiden koosta.

    • Nuudel

      Retiisistä en osaa sanoa mitään. Selleri ja palsternakka kannattaa wokata siten, että siivutetaan esim perunankuorimaveitsellä. Samaan syssyyn voi lisätä inkiväärin makua antamaan. Muutenkin perunankuorimaveitsi on oiva väline vokkivihannesten esikäsittelyyn, esim nuudeleiden kanssa niistä tulee pop.

      Mutta toi retiisi on aika vaikea juttu..

      • Ei retiisiä

        Ei retikka ole retiisi.


    • anninaah541

      Mikä on retikka?

    • kaikkea kaivamalla
    • Kokeilunhaluinen3

      Nyt tiedän mikä on retikka.Talvi retiisi.Olen kokeillut nyt retikasta gratiinia.Tuli tosi hyvä.Käytin vähärasvaista kermaa.Täällä pohjoisessa ei vaan oo helepoo löytää retikkaa kaupoista,sanovat ettei mee kaupaks

    • Sinden side-mieli

      Varsiselleri kypsyy 20 min. Keitossa on näin päinkin mahdollisuus.
      Kotimaiset Kasvikset ry:n ohje on todella hieno ja ihana. Perusmakuja ja lisäke syötäväksi ruispalan päällä ihan sellaisenaa. Tässä ohjeessa varsiselleri käytetään raakana, ehkä juuriselleristä voisi muokata sinappisesti raastettuna ja paistettuna samankaltaisen lisäkkeen. Nopeasti paistaa vain kuumalla pannulla, omassa nesteessään, pikaisesti heittää mausteet sekaan, persikkamehun, tai vaikkapa koko purkin, pari persikkaan pienittynä, pari lusikallista Dijon-sinappia, ja mustapippuria, ja näin koko herkku on valmis syötäväksi keitettyjen perunoiden kanssa.
      Varsiselleri tuli tutuksi luopuessa eläinkunnan tuotteista, siirtymävaiheessa kasvisruoskavalioon, lihasta luopumisen yhteydessä, sairaalloisen liikalihavuuden takia. Olen aivan ihastunut siihen, se on niin monikäyttöinen, aina raikas, joskus jopa hieman suolainen, juuston tuo monesti mieleen. Sellaista kaipaa usein, kun ruokavalio on täysin maidoton. Itse luovuin maidosta erityis-ruokavalion yhteydessä, kun olin loukannut ihmistä, ja se painoi raskaasti. Ruokavalion vaihtuminen helpotti paineita, sosiaalisesta stressistä, kts. psykologin lausunto, ja maidosta luopuminen kevensi sosiaalisen paineen raskautta, hyvin siedettäväksi.
      Nykyään, kun olen jo aikuinen, maistelen maitoa aivan innoissani.
      Olen luopunut lapsuusajan herkustakin maitokiisselistä jälkiruokana, ja ruokajuomana lasi maitoa on jo seuranani yhä useammin....

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Millä voin

      Hyvittää kaiken?
      Ikävä
      97
      2823
    2. Jotain puuttuu

      Kun en sinua näe. Et ehkä arvaisi, mutta olen arka kuin alaston koivu lehtiä vailla, talven jäljiltä, kun ajattelen sinu
      Ikävä
      104
      2390
    3. Haluan sut

      Haluatko sinä vielä mut?
      Ikävä
      91
      2170
    4. Ampuminen Iisalmessa

      Älytöntä on tämä maailman meno.
      Iisalmi
      17
      1972
    5. Pohjola kadulla paukuteltu

      Iltasanomissa juttua.
      Iisalmi
      42
      1816
    6. 160
      1804
    7. Hei A, osaatko

      sanoa, miksi olet ihan yhtäkkiä ilmestynyt kaveriehdotuksiini Facebookissa? Mitähän kaikkea Facebook tietää mitä minä en
      Ikävä
      45
      1777
    8. Haluaisin aidosti jo luovuttaa ja unohtaa

      Ei tästä mitään tule koskaan.
      Ikävä
      78
      1716
    9. Synnittömänä syntyminen

      Helluntailaisperäisillä lahkoilla on Raamatunvastainen harhausko että ihminen syntyy synnittömänä.
      Helluntailaisuus
      132
      1513
    10. Mitä tämä tarkoittaa,

      että näkyy vain viimevuotisia? Kirjoitin muutama tunti sitten viestin, onko se häipynyt avaruuteen?
      Ikävä
      41
      1304
    Aihe