Mistä tiedätte varmasti että ruoka on luomua?

FruitMaster

Semmoinen kysymys vaan teille jotka sitä luomuruokaa ostatte että mistä tiedätte varmuudella että se on luomua?
Paketissa lukee luomu mutta niin monessa muussakin on lukenut että sisältää vain naudan/sianlihaa ja sitten siitä onkin löydetty hevosenlihaa. Tai uskotteko kun valmistaja sanoo että on luomua? Näettekö sen koko prosessin kun sitä luomuruokaa valmistetaan? Tiedättekö edes missä se luomuruoka valmistetaan? Niin, ette.

Enkä yritä pahoittaa kenenkään luomuihmisen mieltä mutta minua on aina kiinnostanut se että mistä tiedätte sen varmuudella olevan sitä mitä haluatte sen olevan. Maksatte enemmän kuin tavallisesti ja pidätte sitten varmaan sormia ristissä. Ei se ole ensimmäinen kerta kun ahneet ihmiset ovat sanoneet toista ja tehneet toisin.
Anteeksi nyt vaan mutta mielestäni luomuruuan ostaminen on ihan hölmöjen hommaa.

12

201

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • FruitMaster

      Miksei kukaan ole vastannut näin yksinkertaiseen kysymykseen?

    • pahan makuista

      Jos se maistuu kitkerältä, niin se on luomua.

    • toimii hyvin

      Jos on hyvä ja harjaantunut makuaisti , voi vertailla makuja.
      Luomun erottaa paremmasta mausta ainakin vertailemalla samaa tuotetta luomuversiona ja tavallisena.
      Itse olen verrannut mm. maitoa tällä tavalla. Ero aivan selvä luomun hyväksi.

      • Maitoauton kuskilta

        Eikös kaikki maito kerätä samaan maitoautoon? Jalostetaan kaupanmaidoksi. Lasketaan montako litraa luomumaitoa oli satsissa niin monta luomupurkkia lähtee kauppaan. Montako litraa oli ruotsalaista maittoa mukana, ja taas lähtee purkkeja kauppaan. Loput sitten onkin sitä tavallista maitoa =))

        Näin ainakin entinen maitoauton kuski kertoi asian etenevän. Ei sielä maaseudulla hurista monella autolla naapuritiloilla vaan kyllä sinne mennään sillä yhdellä =))


    • kitukasvuista

      Luomu on pienikokoisempaa ja ruman näköistä. Voi olla elukan syömiä kun ei saa käytttää torjunta-aineita.

    • Jaakob00

      Ja sekin vielä että luomuelukat saavat syödä ihan tavallista rehua, niin mitä luomua niissä sitten on?

      • b00vaa

        Ei ainakaan luomumaitoa tuottavat saa.


    • syankalium

      Itseasiassa ei mistään - sitä vaan on luotettava tuottajaan vaikka niin monet tapaukset ovatkin horjuttaneet luottamusta tuottajiin.

      Suomessa luomun voi uskoa olevan todellakin luomua (valvontajärjestelmä), mutta ulkomainen luomu taas on eri asia - esim. kiinalaisen luomun voi ajatella olevan mitä tahansa - iso maa, jonka pellot ovat mitä tahansa ja korruptoitunut valvonta on mitä on. Kiinassahan fyrkka tulee ensin keinoja kaihtamatta ja vasta sen jälkeen ihmiset.

      Tästä taas päästään siihen tosiasiaan, että mitä lähempänä tuotanto on kulutusta niin sen helpompi sen laatu on tsekattavissa vaikka henk.koht. käymällä tilalla.

      Ei se luomuruoka mitään hölmöjen hommaa ole - se vaan on
      paluuta lapsuuden aikaan - 60-luvulla melkein kaikki oli luomua - väkilannoitteet tekivät vasta tuloaan vaikkakin tuholaisten torjuntaan käytettiinkin aika hurjia kemikaaleja, joskus jopa arsenikkia, syanideja ja DDT:tä. Onneksi nykyään asiat ovat paremmin.

      • asiakas22344

        itse ainanki oon ostanu www.greenstreet.fi siellä on ihan hyvä valkoima ja on luomua.


      • luomuliini

        Asiaa puhut syankalium.

        Luomu on hieno juttu mutta oman pään käyttö kyllä välttämätöntä jos todella haluaa varmistaa 'aitoa' luomua syövänsä.

        Myös Euroopan maissa on eroja luomutuotannon vaatimusten suhteen, esim. Italiassa tietääkseni luomupellot saavat olla suurtenkin teiden lähellä johtuen kai paljolti siitä että 'puhtaampia' alueita ei yksinkertaisesti ole riittävästi.

        Kannattaa myös miettiä riittääkö vuosikausia sodista tai sisällisodista kärsineiltä alueilla maaperän ja veden puhtaus todella luomuun? Itse olen pohdiskellut tätä esim. Sri Lankan ja Balkanin alueen maiden luomutuotteiden kohdalla. On myös alueita, esim. Mexicossa, joilla ilmansaastepitoisuudet ovat erittäin suuria, mikä vaikuttaa kasvatettavien tuotteiden puhtauteen.

        Lisää pähkäiltävää tarjoaa se tarjoaa se, että kasveilla on hyvin erilaisia lannoitteiden ja torjunta-aineiden sietokykyjä, samoin kuin erilaisia taipumuksia ottaa ja varastoida epäpuhtauksia ympäristöstään- maasta, vedestä tai ilmasta -mikä voi joissain tapauksissa tehdä myös ei-luomusta tuotteesta melko 'luomun'.

        Tästä seuraa että luomusta innostuneen kannattaa miettiä minkä tasoista puhtautta luomultaan todella haluaa.
        Onko terveellisempää esim. silloin tällöin syödä tuotetta joka ei ole luomu kuin olla kokonaan ilman jos ei löydä luomua tai 'sopivassa' maassa/paikassa tuotettua luomua tai ko. tuotteen saatavuuskausi on lyhyt? Ja riittääkö jossain tuotteissa että on kotimaista (tai vaikka ruotsalaista) vaikka ei olisi luomua? Onko joissain jopa tärkeämpää että on kotimaista kuin luomua eri luomukriteerien ja valvonnan tason maista?


    • Luomusti

      Parhaiten tietää siitä, kun ostaa lähiruokaa, jolloin voi varmistaa tuotteen alkuperän tai kasvattaa itse.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. 151
      4305
    2. Katso: Ohhoh! Miina Äkkijyrkkä sai käskyn lähteä pois Farmi-kuvauksista -Kommentoi asiaa: "En ole.."

      Tämä oli shokkiyllätys. Oliko tässä kyse tosiaan siitä, että Äkkijyrkkä sanoi asioita suoraan vai mistä.... Tsemppiä, Mi
      Tv-sarjat
      113
      3904
    3. Voi kun mies rapsuttaisit mua sieltä

      Saisit myös sormiisi ihanan tuoksukasta rakkauden mahlaa.👄
      Ikävä
      23
      2671
    4. Kyllä poisto toimii

      Esitin illan suussa kysymyksen, joka koska palstalla riehuvaa häirikköä ja tiedustelin, eikö sitä saa julistettua pannaa
      80 plus
      28
      1881
    5. "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu"..

      "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu".. Näin puhui jo aikoinaan Jeesus, kun yksi hänen opetuslapsistaan löi miekalla
      Yhteiskunta
      22
      1747
    6. Haluan jutella kanssasi Nainen

      Olisiko jo aika tavata ja avata tunteemme...On niin paljon asioita joihin molemmat ehkä haluaisimme saada vastaukset...O
      Ikävä
      15
      1649
    7. Poliisiauto Omasp:n edessä parkissa

      Poliisiauto oli parkissa monta tuntia Seinäjoen konttorin edessä tänään. Haettiinko joku tai jotain pankista tutkittavak
      Seinäjoki
      19
      1625
    8. Haluan tavata Sinut Rakkaani.

      Olen valmis Kaikkeen kanssasi...Tulisitko vastaa Rakkaani...Olen todella valmistautunut tulevaan ja miettinyt tulevaisuu
      Ikävä
      30
      1543
    9. Hermo mennyt sotealueeseen?

      Nyt hammaslääkäriaika peruttiin neljännen kerran. Perumiset alkoi tammikuussa. Nyt uusi aika elokuulle!????
      70 plus
      91
      1531
    10. Onko mies niin,

      että sinulle ei riitä yksi nainen? Minulle suhde tarkoittaa sitoutumista, tosin eihän se vankila saa olla kummallekaan.
      Tunteet
      18
      1511
    Aihe