Gluteeniton ruokavalio!

dlöwkdlölöd,k

Haluan aloittaa gluteenittoman ruokavalion, mutta en tiedä tarkallee, mitä silloin SAA syödä ja mitä EI. voisiko joku valaista minua vähän ja kertoa esimerkkejä miten voisin sen helpoiten aloittaa ja mitä syön...? Kiiitos jos jaksat vaivautua..

10

2183

Äänestä

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • jouhien

      Jos sinun ei tarvitse noudattaa gluteenitonta ruokavaliota, et koskaan jaksa pitää sitä niin tarkasti ettet saisi mistään gluteenia. Gluteenittomassa ruokavaliossa ei syödä vehnää (paitsi vehnätärkkelys käy useimmille), ohraa (ohramallasuute käy myös useimmille), eikä ruista.

      • kontaminaatioriski

        Eikä tavallista kauraa. Vain puhdasta gluteenitonta puuppolan kauraa tai muuta vastaavaa jossa on gluteenittoman merkki pakkauksessa. Tavallisia kauroja ei saa keliaakikolle syöttää. Myös oma voi/margariinirasia pitää olla ja omat leikkuulaudat ja leivänpaahtimet jne jne.


    • yes1

      Jo viestin alku "haluan alkaa gluteenittoman ruokavalion" kertoo sen, että sinulla ei ole keliakiaa. Ja jos sinulla ei ole keliakiaa, ei ole mitään syytä alkaa gluteenittomalle ruokavaliolle. (Jos epäilet keliakiaa, on ensimmäinen askel käynti lääkärillä ja keliakian vasta-aineiden tarkistaminen verikokeilla.) Jos haluat alkaa gluteenittomalle ruokavaliolle vain sen vuoksi, että se on nyt "in", epäilen suuresti, että tulet epäonnistumaan. 100 % gluteenittoman ruokavalion ylläpitäminen vaatii niin suuren työn, että se ei ihan huvin vuoksi onnistu.

      • Suosittelen gluteeni

        Itse olen ollut jo vuosia gluteenittomalla ruokavaliolla ilman keliakiaa, sillä pelkään autoimmuunisairauksia. Gluteenillahan on todettu yhteys mm. MS-tautiin ja nivelreumaan.

        Käypä keliakialiiton sivuilla. Sieltä saat tarkat ohjeet gluteenittomasta ruokavaliosta!

        Gluteeniton ruokavalio tarkoittaa käytännössä sitä, että ruokavalioosi ei kuulu leipää eikä leivonnaisia eikä kaljaa. Kaikkia muuta saat syödä. Kasviksia, marjoja, hedelmiä, pihvejä, ranskalaisia, karkkeja, suklaata, vanukkaita, jugurtteja.

        Gluteenittomat leivät ovat pahanmakuisia. Jotta tottuisit niitten makuun, se voi viedä vuosia! Moilasen tumma leipä on syötävää, varsinkin jos laitat päälle sienisalaattia, perunasaattia, tomaatteja jne. Pikkuhiljaa makuun tottuu.

        Itse olen käytännössä korvannut leivän kasviksilla ja hedelmillä. Tattaripuuronkin makuun olen tottunut vuosien varrella. Ruokavalioni on todella monipuolistunut gluteenittoman ruokavalion myötä.


      • hohhoijaa...
        Suosittelen gluteeni kirjoitti:

        Itse olen ollut jo vuosia gluteenittomalla ruokavaliolla ilman keliakiaa, sillä pelkään autoimmuunisairauksia. Gluteenillahan on todettu yhteys mm. MS-tautiin ja nivelreumaan.

        Käypä keliakialiiton sivuilla. Sieltä saat tarkat ohjeet gluteenittomasta ruokavaliosta!

        Gluteeniton ruokavalio tarkoittaa käytännössä sitä, että ruokavalioosi ei kuulu leipää eikä leivonnaisia eikä kaljaa. Kaikkia muuta saat syödä. Kasviksia, marjoja, hedelmiä, pihvejä, ranskalaisia, karkkeja, suklaata, vanukkaita, jugurtteja.

        Gluteenittomat leivät ovat pahanmakuisia. Jotta tottuisit niitten makuun, se voi viedä vuosia! Moilasen tumma leipä on syötävää, varsinkin jos laitat päälle sienisalaattia, perunasaattia, tomaatteja jne. Pikkuhiljaa makuun tottuu.

        Itse olen käytännössä korvannut leivän kasviksilla ja hedelmillä. Tattaripuuronkin makuun olen tottunut vuosien varrella. Ruokavalioni on todella monipuolistunut gluteenittoman ruokavalion myötä.

        HÖPÖHÖPÖ!!!! Gluteenitonta leipää ja leivonnaisia voi syödä, samoin gluteenitonta kaljaakin on. Jotkut pihvit, ranskalaiset, karkit, suklaat jne sen sijaan EIVÄT ole gluteenittomia! Gluteenittomat leivät maistuvat monelle ei-gluteenittomallekin, sen sijaan nuo Moilasen leivät eivät niin juurikaan maistu kenellekään.


      • etsivä löytää
        hohhoijaa... kirjoitti:

        HÖPÖHÖPÖ!!!! Gluteenitonta leipää ja leivonnaisia voi syödä, samoin gluteenitonta kaljaakin on. Jotkut pihvit, ranskalaiset, karkit, suklaat jne sen sijaan EIVÄT ole gluteenittomia! Gluteenittomat leivät maistuvat monelle ei-gluteenittomallekin, sen sijaan nuo Moilasen leivät eivät niin juurikaan maistu kenellekään.

        Gluteeniton kotipizza maistuu jos ei katkea hampaat kovan pohjan kanssa. Gluteenitont jäätelötuuttiakin löytyy prismasta.


      • leina1
        Suosittelen gluteeni kirjoitti:

        Itse olen ollut jo vuosia gluteenittomalla ruokavaliolla ilman keliakiaa, sillä pelkään autoimmuunisairauksia. Gluteenillahan on todettu yhteys mm. MS-tautiin ja nivelreumaan.

        Käypä keliakialiiton sivuilla. Sieltä saat tarkat ohjeet gluteenittomasta ruokavaliosta!

        Gluteeniton ruokavalio tarkoittaa käytännössä sitä, että ruokavalioosi ei kuulu leipää eikä leivonnaisia eikä kaljaa. Kaikkia muuta saat syödä. Kasviksia, marjoja, hedelmiä, pihvejä, ranskalaisia, karkkeja, suklaata, vanukkaita, jugurtteja.

        Gluteenittomat leivät ovat pahanmakuisia. Jotta tottuisit niitten makuun, se voi viedä vuosia! Moilasen tumma leipä on syötävää, varsinkin jos laitat päälle sienisalaattia, perunasaattia, tomaatteja jne. Pikkuhiljaa makuun tottuu.

        Itse olen käytännössä korvannut leivän kasviksilla ja hedelmillä. Tattaripuuronkin makuun olen tottunut vuosien varrella. Ruokavalioni on todella monipuolistunut gluteenittoman ruokavalion myötä.

        olipa typerä kommentti, sinä et ainakaan paljoa ruokavaliosta tiedä. leipää voi leipoa itsekin, tiesitkös sen? käytä esim. erilaisia pähkinäjauhoja (manteli, cashew..), psylliumia ja erilaisia siemeniä - saat erinomaisia sämpylöitä. itse en ole ainakaan maistanut pahaa gluteenitonta leipää. osa voi olla kuivahkoa, mutta jestas sentään voita päälle niin johan maistuu!
        ja tosiaan hyvin suuressa osassa karkkeja on ainakin vehnäjauhoja. joten ei ole mitenkään itsestäänselvyys että niitä voi syödä.


    • Keliakia

      Kaikki mitkä sisältää vehnää,ohraa ja ruista on kiellettyjä.Maissi,hirssi,riisi,tattari
      ja puhdas kaura on sallittuja.Aloittaminen gluteenittomaan ruokavalioon onnistuu
      lääkärin kautta,joka laittaa lähetteen verikokeseen ja suolinukkakoepalan ottoon.
      Minulla on todettu keliakia verikokeesta ja otettu tuo suolinukkakoepala.Tarkkana
      tuon keliakian kanssa täytyy olla,ettei tule väärää viljaa ja lukea kaikista tuotteista tuoteseloste huolella.

    • läpipasko

      Saako tuon painon nousemaan gluteenittomalla ruokavaliolla? Mulla epäillään keliakiaa, kun verikokeista löytyi allergia viljoille. Painoindeksi ollut 16 koko elämäni ajan.(Pituus 180 cm ja paino 52 kg).

    • Anonyymi

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. 122
      2896
    2. Katso: Ohhoh! Miina Äkkijyrkkä sai käskyn lähteä pois Farmi-kuvauksista -Kommentoi asiaa: "En ole.."

      Tämä oli shokkiyllätys. Oliko tässä kyse tosiaan siitä, että Äkkijyrkkä sanoi asioita suoraan vai mistä.... Tsemppiä, Mi
      Tv-sarjat
      83
      2652
    3. Voi kun mies rapsuttaisit mua sieltä

      Saisit myös sormiisi ihanan tuoksukasta rakkauden mahlaa.👄
      Ikävä
      17
      2158
    4. Kyllä poisto toimii

      Esitin illan suussa kysymyksen, joka koska palstalla riehuvaa häirikköä ja tiedustelin, eikö sitä saa julistettua pannaa
      80 plus
      19
      1747
    5. "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu"..

      "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu".. Näin puhui jo aikoinaan Jeesus, kun yksi hänen opetuslapsistaan löi miekalla
      Yhteiskunta
      21
      1658
    6. Haluan jutella kanssasi Nainen

      Olisiko jo aika tavata ja avata tunteemme...On niin paljon asioita joihin molemmat ehkä haluaisimme saada vastaukset...O
      Ikävä
      15
      1499
    7. Poliisiauto Omasp:n edessä parkissa

      Poliisiauto oli parkissa monta tuntia Seinäjoen konttorin edessä tänään. Haettiinko joku tai jotain pankista tutkittavak
      Seinäjoki
      17
      1459
    8. Haluan tavata Sinut Rakkaani.

      Olen valmis Kaikkeen kanssasi...Tulisitko vastaa Rakkaani...Olen todella valmistautunut tulevaan ja miettinyt tulevaisuu
      Ikävä
      28
      1417
    9. Onko mies niin,

      että sinulle ei riitä yksi nainen? Minulle suhde tarkoittaa sitoutumista, tosin eihän se vankila saa olla kummallekaan.
      Tunteet
      16
      1387
    10. Kristityt "pyhät"

      Painukaa helvettiin, mä tulen sinne kans. Luetaan sitten raamattua niin Saatanallisesti. Ehkä Piru osaa opetta?!.
      Kristinusko
      6
      1302
    Aihe