lohengraavisuolaus

kalaukko1

kokemuksella voin sanoa että isot lohipalat kokonaisena on vaikea suolata. korkeintaan 2 cm paksuinen file onnistuu. meri ja pussi lohi tarttee suolaa ja sokeria ,sokeri kiinteyttää sen pehmeän lihan, jamielellään pieni pakastus ennen siivuttamista. mausteen voi jokainen laittaa makunsa mukaan.

7

211

Äänestä

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Täytynee oikoa eräs seikka ym. aloituksessa. Graaviin käytetään yleensä sekä sokeria että suolaa. Suolan tehtävänä on taata kalalle säilyvyys sekä ajamalla kalasta nestettä pois aikaansaada maun parempi leviäminen kalassa samalla "kypsyttäen"kalaa ja poistaen raa'an kalan makua. Suola myös pehmentää kalan valkuaisaineita ja parantaa täten säilyvyyttä. Suolan huono puoli on siinä, että ajamalla nestettä pois kalan sisältä, se kuivattaa - kts yllä "kiinteyttää" - kalaa usein liikaa. Kalasta tulee tönkkösuolattua.

      Lisäämällä sokeria, joka taasen edesauttaa kudosten hajoamista, estetään liika kalan "kiinteytyminen" ja kuivuminen pehmentämällä kudoksia.

      Olemme vähän yksisilmäisiä näissä lohiasioissa: graavisuolaus ei ole ainoa kalan valmistus ja säilöntätapa. Muitakin löytyy kuten jääkellarin lohi, säilöntä mausteliemeen, missä etikka on säilöntäaine jne. Syömme myös usein säilötyn kalan sellaisenaan vaikka siitä olisi mahdollista tehdä monenlaista muutakin jatkojalostetta.

    • taas täällä

      Lunttasiko reseptirosvo taas ohjeita muilta. Sinähän olet aina ollut yksisilmäinen kaikessa. Mutta kyllä tietoa löytyy kunhan osaa luntata muiden tekemiset.

    • Vanha kokki

      Terve Crudo, minun oma läskikinkku, onhan mukava taas pitkästä aikaa sinuakin täällä kuulla. Otetaanko taas yhteinen ilta ruoanlaiton merkeissä, minä voi tehdä jotain hyvää sinulle, kun sinulta se ei tahdo sujua. Muuta mukavaakin on sitten tiedossa.

    • Raija 123 v

      Mahtaa olla yksinäistä tuo Tepposen elämä?

    • Näin minä.

      Aloittajan kirjoitukseen laitan omat kommenttini.

      Minulle lohen paksuus ei ole probleema, koska en läpisuolaa kalaani. Minun lohelleni/lohipalalle riittää vuorokauden suolaus, sokeriakaan en yleensä laita. Suolamäärässä pysyn kohtuudessa, vain noin 1-2 rkl merisuolaa ja lisäksi tuoretta tilliä, mikäli on saatavissa.

      Seuraavana päivänä puhdistan kalapalan suolasta, irronneesta suolavedestä sekä tillistä. Viipaloin tarvitsemani määrän ja laitan lopun palan jääkaappiin mahdollisesti uuden tillin kanssa.

      Viipaleet marinoin 5-10 minuutin ajan sitruunan tai limen mehulla ja kuoriraasteella, jotta kypsyminen ja kalan värin muutos lievästi alkaa. Sitten loheni onkin valmis leivän päälle, buffettipöytään tai muualle, missä graavilohta heti tarvitaan.

      En väitä, että tapani on oikea. Minulle se kuitenkin on ainoa oikea siinä mielessä, että en pidä tönkkösuolatusta kalasta, joka maistuu ainoastaan suolalle.

      Suola on lisäksi minulle terveydellisesti erittäin vaarallista enkä usko, että liika suola on kenellekään hyväksi.

      Kolmanneksi pidän yleensäkin kalan ja sitrusmehun yhdistelmästä ja erityisesti raa´asta lohikalasta näin lievästi kypsytettynä. Moittikaa makuani jos haluatte!

      • kalaukko1

        kiitos .ihan hyvä resepti mutta kyllä sokeri kiinteyttää isoa ja löysää filettä.toi siivutus ja maustaminen on ihan ok. ehkä tippa konjakkia mukaan ? maku asia joista ei voi väitellä.


      • Savustuttaako?
        kalaukko1 kirjoitti:

        kiitos .ihan hyvä resepti mutta kyllä sokeri kiinteyttää isoa ja löysää filettä.toi siivutus ja maustaminen on ihan ok. ehkä tippa konjakkia mukaan ? maku asia joista ei voi väitellä.

        Kalaukko1:lle vastaan, että sokerin olen joutunut jättämään pois ihan omista terveyssyistäni sekä raakafileen pinnasta että muutenkin lämminsavustusvaiheesta.

        Sen sijaan tippa konjakkia tai savuviskiä ei milloinkaan ole koskaan ollut huono idea kalan maustamiseksi tai yleensäkään kalan kanssa. Tästä olemme aivan yhtä mieltä.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Katso: Ohhoh! Miina Äkkijyrkkä sai käskyn lähteä pois Farmi-kuvauksista -Kommentoi asiaa: "En ole.."

      Tämä oli shokkiyllätys. Oliko tässä kyse tosiaan siitä, että Äkkijyrkkä sanoi asioita suoraan vai mistä.... Tsemppiä, Mi
      Tv-sarjat
      130
      5055
    2. Voi kun mies rapsuttaisit mua sieltä

      Saisit myös sormiisi ihanan tuoksukasta rakkauden mahlaa.👄
      Ikävä
      32
      3187
    3. Haluan jutella kanssasi Nainen

      Olisiko jo aika tavata ja avata tunteemme...On niin paljon asioita joihin molemmat ehkä haluaisimme saada vastaukset...O
      Ikävä
      16
      1827
    4. Poliisiauto Omasp:n edessä parkissa

      Poliisiauto oli parkissa monta tuntia Seinäjoen konttorin edessä tänään. Haettiinko joku tai jotain pankista tutkittavak
      Seinäjoki
      22
      1790
    5. Onko mies niin,

      että sinulle ei riitä yksi nainen? Minulle suhde tarkoittaa sitoutumista, tosin eihän se vankila saa olla kummallekaan.
      Tunteet
      19
      1655
    6. Voitasko leikkiä jotain tunnisteleikkiä?

      Tietäisi ketä täällä käy kaipaamassa.. kerro jotain mikä liittyy sinuun ja häneen eikä muut tiedä. Vastaan itsekin kohta
      Ikävä
      71
      1501
    7. Tietysti jokainen ansaitsee

      Hän varmasti ansaitsee vain parasta ja sopivinta tietenkin, suon sen onnen hänelle enemmän kuin mielelläni. Aika on nyt
      Ikävä
      11
      1295
    8. Armi Aavikko Malmin hautausmaa

      Haudattiinko Armi arkussa Malmin hautausmaalle vai tuhkattiinko hänet? Kuka tietää asiasta oikein?
      Kotimaiset julkkisjuorut
      11
      1276
    9. Miksi näin?

      Miksi vihervassut haluaa maahan porukkaa jonka pyhä kirja kieltää sopeutumisen vääräuskoisten keskuuteen? Näin kotoutumi
      Maailman menoa
      19
      1257
    10. Haluisin suudella ja huokailla

      ja purra kaulaasi ja rakastella sinua. Haluisin puristella rintojasi ja pakaroitasi. Ei sinulla taida olla kuitenkaan ni
      Ikävä
      16
      1247
    Aihe