Pärjääkö 40 grammaa proteiinilla päivässä?

protskuako

Olen 19-vuotias 50kg/164cm tyttö ja olen kasvissyöjä. Harrastan melko kevyttä liikuntaa päivittäin, lähinnä kävelyä. Lisäksi kerran viikossa semmoinen raskaampi urheilupäivä, jolloin tulee ihan oikeasti hiki. Laskin että päivittäinen prteiinintarpeeni olisi n. 55-60 grammaa, joka minulla jää useimmiten reippaasti alle 40 gramman. Onko tämä aivan liian vähän vai pärjääkö tälläkin määrällä? Johtaako liian vähäinen proteiininsaanti lihoamiseen? Nykyään korostetaan niin paljon proteiinin merkitystä mutta mitä haittaa vähäisestä proteiininsaannista käytännössä sitten on, siis jos sitä saa jonkun verran muttei riittävästi?

4

186

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • valkuaismainen

      40 grammaa kuulostaa kyllä vähältä. Vähäinen proteiini ei kylläkään aiheuta lihoamista, jos et korvaa sen saantia rasvalla ja hiilihydraateilla. Syö pähkinöitä proteiininiä saadaksesi - itselleni maistuvat hassel- ja saksanpähkinät, myös kuorimattomat mantelit maistuvat hyvältä.

      Liian vähäinen proteiininsaanti näkyy suoraan lihasmassasi - mutta myös elimesi tarvitsevat sitä - kuten aivosi. Tarpeellista koko kehon hyvinvoinnin takia. Jos jostain tingit niin rasvasta ja sokerista, mutta älä silti vie sitäkään äärimmäisyyksiin - elimistö tarvitsee myös rasvoja ja sokereita.

      Ja pääasia on, että myös nautit syömästäsi ruoasta.

    • laskuri:)!!

      Tältä sivulta löytyy proteiinilaskuri jolla voit tarkistaa paljonko tarvitset päivittäin proteiineja.

      http://www.valio.fi/profeel/

      Proteiinipitoisia kasviksia ovat pavut (esim. kidneypapu,valkopapu,soijapapu ym.) herneet (esim.tavalliset ja kik-herneet),linssit, pähkinät, siemenet. Maitotuotteissa on proteiinia, erityisesti raejuustossa ja maitorahkassa. Kannattaa syödä joka aterialla hieman jotain proteiinipitoista. Kasviskeittojen päälle voi lisätä raejuustoa, hedelmät voi syödä rahkan kanssa, soijajauhoa voi lisätä kasvisruokiin, kik-herneet sopivat ruokaisiin salaatteihin ja kasvispatoihin sekä keittoihin. Pähkinöitä ja siemeniä voi lisätä salaatteihin.Tässä vaan muutama esimerkki, yhdistellä voi vapaasti:)

    • Sedä

      Lisäksi hyvää proteiinia on tietenkin täysjyväviljassa. Kannattaa vaihtaa kaikki leivät ja makaronit täysjyväpitoiseen, niin proteiinia tulee vahingossa myös hiilaripuolelta :)

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Millä voin

      Hyvittää kaiken?
      Ikävä
      95
      2575
    2. Jotain puuttuu

      Kun en sinua näe. Et ehkä arvaisi, mutta olen arka kuin alaston koivu lehtiä vailla, talven jäljiltä, kun ajattelen sinu
      Ikävä
      101
      2223
    3. Haluan sut

      Haluatko sinä vielä mut?
      Ikävä
      84
      1927
    4. Hei A, osaatko

      sanoa, miksi olet ihan yhtäkkiä ilmestynyt kaveriehdotuksiini Facebookissa? Mitähän kaikkea Facebook tietää mitä minä en
      Ikävä
      44
      1661
    5. Ampuminen Iisalmessa

      Älytöntä on tämä maailman meno.
      Iisalmi
      11
      1645
    6. Haluaisin aidosti jo luovuttaa ja unohtaa

      Ei tästä mitään tule koskaan.
      Ikävä
      78
      1616
    7. Pohjola kadulla paukuteltu

      Iltasanomissa juttua.
      Iisalmi
      34
      1578
    8. 83
      1512
    9. Synnittömänä syntyminen

      Helluntailaisperäisillä lahkoilla on Raamatunvastainen harhausko että ihminen syntyy synnittömänä.
      Helluntailaisuus
      113
      1398
    10. Mitä tämä tarkoittaa,

      että näkyy vain viimevuotisia? Kirjoitin muutama tunti sitten viestin, onko se häipynyt avaruuteen?
      Ikävä
      41
      1264
    Aihe