Pärjääkö 40 grammaa proteiinilla päivässä?

protskuako

Olen 19-vuotias 50kg/164cm tyttö ja olen kasvissyöjä. Harrastan melko kevyttä liikuntaa päivittäin, lähinnä kävelyä. Lisäksi kerran viikossa semmoinen raskaampi urheilupäivä, jolloin tulee ihan oikeasti hiki. Laskin että päivittäinen prteiinintarpeeni olisi n. 55-60 grammaa, joka minulla jää useimmiten reippaasti alle 40 gramman. Onko tämä aivan liian vähän vai pärjääkö tälläkin määrällä? Johtaako liian vähäinen proteiininsaanti lihoamiseen? Nykyään korostetaan niin paljon proteiinin merkitystä mutta mitä haittaa vähäisestä proteiininsaannista käytännössä sitten on, siis jos sitä saa jonkun verran muttei riittävästi?

4

355

Vastaukset 4

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • valkuaismainen

40 grammaa kuulostaa kyllä vähältä. Vähäinen proteiini ei kylläkään aiheuta lihoamista, jos et korvaa sen saantia rasvalla ja hiilihydraateilla. Syö pähkinöitä proteiininiä saadaksesi - itselleni maistuvat hassel- ja saksanpähkinät, myös kuorimattomat mantelit maistuvat hyvältä.

Liian vähäinen proteiininsaanti näkyy suoraan lihasmassasi - mutta myös elimesi tarvitsevat sitä - kuten aivosi. Tarpeellista koko kehon hyvinvoinnin takia. Jos jostain tingit niin rasvasta ja sokerista, mutta älä silti vie sitäkään äärimmäisyyksiin - elimistö tarvitsee myös rasvoja ja sokereita.

Ja pääasia on, että myös nautit syömästäsi ruoasta.

• laskuri:)!!

Tältä sivulta löytyy proteiinilaskuri jolla voit tarkistaa paljonko tarvitset päivittäin proteiineja.

http://www.valio.fi/profeel/

Proteiinipitoisia kasviksia ovat pavut (esim. kidneypapu,valkopapu,soijapapu ym.) herneet (esim.tavalliset ja kik-herneet),linssit, pähkinät, siemenet. Maitotuotteissa on proteiinia, erityisesti raejuustossa ja maitorahkassa. Kannattaa syödä joka aterialla hieman jotain proteiinipitoista. Kasviskeittojen päälle voi lisätä raejuustoa, hedelmät voi syödä rahkan kanssa, soijajauhoa voi lisätä kasvisruokiin, kik-herneet sopivat ruokaisiin salaatteihin ja kasvispatoihin sekä keittoihin. Pähkinöitä ja siemeniä voi lisätä salaatteihin.Tässä vaan muutama esimerkki, yhdistellä voi vapaasti:)

• Sedä

Lisäksi hyvää proteiinia on tietenkin täysjyväviljassa. Kannattaa vaihtaa kaikki leivät ja makaronit täysjyväpitoiseen, niin proteiinia tulee vahingossa myös hiilaripuolelta :)

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Suomalaisten pinna paloi - Ärsytys iskee uudesta TTK-juontajasta "Eihän tälle voi kun nauraa"

Oliko Veronica Verho hyvä valinta TTK-juontajaksi? Uuden TTK-juontajan henkilöllisyyttä on arvailtu siitä asti, kun Va
      Suomalaiset julkkikset
      106
      2215
    2. Mitäpä luulet että tykkääkö

kukaan kaivatustasi ?
      Ikävä
      103
      886
    3. T rakastan sua

vaikket sitä usko
      Ikävä
      66
      833
    4. Varmaan aika moni

Haluaisi sinut enemmän kuin mielellään
      Ikävä
      46
      800
    5. Mitä tapahtuu?

Mitä tapahtuu Humalojalla? Poliiseja talon ympärillä ja paljon ihmisiä pitkin pihoja???
      Haapavesi
      21
      736
    6. Suomi on viittä vaille sodassa Venäjän kanssa...

...syynä tähän on kokoomuslainen presidenttimme Stubb. Hän on ainoa eurooppalaisen maan johtaja, joka kärkkäästi ja taha
      Maailman menoa
      517
      716
    7. Olen vähän epävarma siitä, oletko kiltti

Nainen, ensivaikutelma oli, että olet tosi hyväsydäminen eli siinä mielessä harvinaisuus. Eli et mene virran mukana, etk
      Ikävä
      76
      640
    8. Miksi et lähesty minua

Jos kerran kaipaat, mies? Mitä pelkäät?
      Ikävä
      64
      615
    9. Herkkä, hellä, aurinkoinen, kaunis upea, valonsäde on hän nainen

Ja myös fiksu, älykäs ja luonnonläheinen. Erittäin mielenkiintoinen ja kiltti ihminen. Haluan tuntea hänet, koska kaik
      Ikävä
      23
      590
    10. Kai sä olet

Luovuttanut mun suhteen.
      Ikävä
      57
      551
    Aihe