Olen 19-vuotias 50kg/164cm tyttö ja olen kasvissyöjä. Harrastan melko kevyttä liikuntaa päivittäin, lähinnä kävelyä. Lisäksi kerran viikossa semmoinen raskaampi urheilupäivä, jolloin tulee ihan oikeasti hiki. Laskin että päivittäinen prteiinintarpeeni olisi n. 55-60 grammaa, joka minulla jää useimmiten reippaasti alle 40 gramman. Onko tämä aivan liian vähän vai pärjääkö tälläkin määrällä? Johtaako liian vähäinen proteiininsaanti lihoamiseen? Nykyään korostetaan niin paljon proteiinin merkitystä mutta mitä haittaa vähäisestä proteiininsaannista käytännössä sitten on, siis jos sitä saa jonkun verran muttei riittävästi?
Pärjääkö 40 grammaa proteiinilla päivässä?
4
250
Vastaukset
- valkuaismainen
40 grammaa kuulostaa kyllä vähältä. Vähäinen proteiini ei kylläkään aiheuta lihoamista, jos et korvaa sen saantia rasvalla ja hiilihydraateilla. Syö pähkinöitä proteiininiä saadaksesi - itselleni maistuvat hassel- ja saksanpähkinät, myös kuorimattomat mantelit maistuvat hyvältä.
Liian vähäinen proteiininsaanti näkyy suoraan lihasmassasi - mutta myös elimesi tarvitsevat sitä - kuten aivosi. Tarpeellista koko kehon hyvinvoinnin takia. Jos jostain tingit niin rasvasta ja sokerista, mutta älä silti vie sitäkään äärimmäisyyksiin - elimistö tarvitsee myös rasvoja ja sokereita.
Ja pääasia on, että myös nautit syömästäsi ruoasta. - laskuri:)!!
Tältä sivulta löytyy proteiinilaskuri jolla voit tarkistaa paljonko tarvitset päivittäin proteiineja.
http://www.valio.fi/profeel/
Proteiinipitoisia kasviksia ovat pavut (esim. kidneypapu,valkopapu,soijapapu ym.) herneet (esim.tavalliset ja kik-herneet),linssit, pähkinät, siemenet. Maitotuotteissa on proteiinia, erityisesti raejuustossa ja maitorahkassa. Kannattaa syödä joka aterialla hieman jotain proteiinipitoista. Kasviskeittojen päälle voi lisätä raejuustoa, hedelmät voi syödä rahkan kanssa, soijajauhoa voi lisätä kasvisruokiin, kik-herneet sopivat ruokaisiin salaatteihin ja kasvispatoihin sekä keittoihin. Pähkinöitä ja siemeniä voi lisätä salaatteihin.Tässä vaan muutama esimerkki, yhdistellä voi vapaasti:)- tietoa:):):):)
Tieopläjäys proteiineista, siitä selviää mitä aiheuttaa puutos tai liikasaanti:
https://fi.wikipedia.org/wiki/Proteiini
:)
- Sedä
Lisäksi hyvää proteiinia on tietenkin täysjyväviljassa. Kannattaa vaihtaa kaikki leivät ja makaronit täysjyväpitoiseen, niin proteiinia tulee vahingossa myös hiilaripuolelta :)
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Klaukkalan onnettomuus 4.4
Klaukkalassa oli tänään se kolmen nuoren naisen onnettomuus, onko kellään mitään tietoa mitä kävi tai ketä onnettomuudes1165383Yleltä tyrmäävä uutinen
Ylen uutisen mukaan Raamattu on keksitty n. 2600. Putoaako kristinuskolta pohja kokonaan alta pois? https://yle.fi/a/744361691- 2001203
Pakko kertoa mies
Äitini tietää, että olen ihastunut sinuun. 😳 halusin että hän näkisi sinun kuvan ja pyysin googlaamaan sinua. Kommentti1111163Riitta-Liisa ja Toni Roponen: Ero! Riitta-Liisa Roponen kertoo asiasta Instagramissa.
Riitta-Liisa ja Toni Roponen eroavat. Riitta-Liisa Roponen kertoo asiasta Instagramissa. – Talvi on ollut elämäni synk201139Sinä vain tulit elämääni
Ja joku tarkoitus sillä on ollut. Näyttämään mitä olen ja kuinka arvokas voisin olla. Se muutti ja käänsi elämäni suunna861053Millaisia ajatuksia on kaivatusta ja tilanteestanne tänään?
Kerro omista mietteistäsi tai lähetä terveisiä. Ehkä hän lukee ja lähettää sinulle takaisin omia mietteitään.47951- 64941
- 64896
Onko se niin
Että meillä molemmilla on niin isot egot ettei voi alentua myöntämään kuin tykkää toisesta64846