Katri Helenan esityksellään tunnetuksi tekemässä Vexi Salmen sanoittamassa ja Fredin säveltämsässä laulussa sanotaan mm seuraavaa:
Katson sineen taivaan
Tähti kirkkain sua
Taas mä pyynnöin vaivaan
Ohjaa kotiin mua
Katson sineen taivaan
Tähti kirkkain sua
Taas mä pyynnöin vaivaan
Ohjaa kotiin mua
Ohjaa mua...
Minkähänlaisista havainto-olosuhteista tässä mahtaa olla kysymys?
'Taivaan sini' viittaisi valoisaan vuorokauden aikaan. Tällöin eivät kuitenkaan tähdet yleensä ole havaittavissa. Mutta ehkäpä juuri tästä syystä laulussa puhtaankin kaikkein kirkkaimmasta tähdestä? Mistähän tähdestä mahtaisi olla kysymys? Voidaanko 'tähdellä' kuitenkin ajatella tarkoitettavan jotakin planeetoista? Tuo taivaan sinisyys viittaisi siis valoisaan vuorokauden aikaan. Voisiko kysymyksessä olla varhainen aamuhetki ja iltapäivä. Tällöin kuitenkin taivas värjäytyy yleensä enemmänkin punaisiin sävyihin. Jos kysymyksessä on aamu- tai iltahetki, ja 'tähdellä' tarkoitetaan planeettaa, niin tällöinhän kysymykseen voisi tulla myös sisäplaneetta Venus? Laulussa ei myöskään puhuta ko. tähden tuikkimisesta, joten tämäkin viittaisi planeettaan.
Katson sineen taivaan?
33
671
Vastaukset
- Noin vaikee?
Tähti Kirkkain = Aurinko
- Pohtiskelija
No joo.
Auringon mukaanhan on aika tavallistakin suunnistaa.
Laulussa annetaan kuitenkin ymmärtää, että kyseistä 'tähteä' katsotaan pitenpäänkin, ilman asianmukaisia suojavälineitä. Tummennetun lasin läpi sinitaivas tuskin näkyisi. Tämä ei kuulosta uskottavalta, sillä sehän johtaisi näön, ainakin tilapäiseen, menetykseen.
- 3+6
Samainen Katri Helena kertoo laulussan "Anna mulle tähtitaivas" seuraava: Miksi taivas on öisin musta, miksi valoa en mä nää.
Eli hänellä on kai harvinainen näköhäiriö, mikä aiheuttaa sen, ettei hän näe tähtiä yöpimeällä mutta näkee niitä kirkkaassa päivänvalossa.- Toisinkin voisi olla
"Samainen Katri Helena kertoo laulussan "Anna mulle tähtitaivas" seuraava: Miksi taivas on öisin musta, miksi valoa en mä nää. "
Juuri tuollainen pohdiskelu on nerokkuuden merkki.
Onhan aika tavallista, että pidämme kirkasta taivasta ja näkyvillä olevaa aurinkoa itsestään selvästi toisiinsa liittyvinä ilmiöinä, vaikka ne voisivat olla kaksi erillistä, sattumalta samanaikaisesti esiintyvää luonteeltaan syklistä, yhden vuorokauden jaksoa noudattavaa, ilmiötä, joiden taustalla olisi ehkä jokin kolmas tekijä.
Neroille on ominaista kyky nähdä itsestäänselvyyksinä pitämiemme asioiden taakse, ts. pystyä luopumaan turhista implisiittioletuksista. - olufggfhhk
Miksi taivas on öisin musta, riimi kertoo sanoittajan kiinnostuksesta tätitieteeseen. Hän ei ole vaan vielä päässyt ajallisesti rajallisen avaruuden teoriaan, vaan pohtii taivaan pimeyttä kuten Olbers aikanaan. Katri Helena laulaa siis Olbersin paradoksista.
- EjYmmarraErkkikaan
olufggfhhk kirjoitti:
Miksi taivas on öisin musta, riimi kertoo sanoittajan kiinnostuksesta tätitieteeseen. Hän ei ole vaan vielä päässyt ajallisesti rajallisen avaruuden teoriaan, vaan pohtii taivaan pimeyttä kuten Olbers aikanaan. Katri Helena laulaa siis Olbersin paradoksista.
No joo.
Kysymys taitaa tässä tosiaan olla Olbersin paradoksista.
Mutta miten nimimerkki 'olufggfhhk' selittäisi ne sinitaivaan tähdet, joiden mukaan K-H haluaisi kotiinsa suunnistaa? - olufggfhhk
EjYmmarraErkkikaan kirjoitti:
No joo.
Kysymys taitaa tässä tosiaan olla Olbersin paradoksista.
Mutta miten nimimerkki 'olufggfhhk' selittäisi ne sinitaivaan tähdet, joiden mukaan K-H haluaisi kotiinsa suunnistaa?Jos kirkkaimmalla tähdellä ei tarkoiteta aurinkoa, kuten joku jo ehdotti, suunnistus vaatisi varmaan jonkin kaltaista teknistä välineistöä.
Taivaan sinisyyshän johtuu tietääkseni Rayleigh sironnasta. Jos K H:lla on suunnistuslaite, jolla tämä sironnut valo voidaan suodattaa pois ja tähdille ominainen spektrinosa vahvistaa kapeakaistaisella valovahvistimella, voi laulussa mainittu suunnistusmenetelmä olla hyvinkin mahdollinen. Onko se käytännöllinen, onkin sitten eri asia.
Toisaalta taas laulu, jossa riimi menisi "Katson gepsin näyttöön, ...", ei kuulostaisi kovin romanttiselta. - vähän realismia
olufggfhhk kirjoitti:
Se kertoo ainoastaan sen, että se on rimmannut siihen paikkaan.
- 467897yu89th68989
Toisinkin voisi olla kirjoitti:
"Samainen Katri Helena kertoo laulussan "Anna mulle tähtitaivas" seuraava: Miksi taivas on öisin musta, miksi valoa en mä nää. "
Juuri tuollainen pohdiskelu on nerokkuuden merkki.
Onhan aika tavallista, että pidämme kirkasta taivasta ja näkyvillä olevaa aurinkoa itsestään selvästi toisiinsa liittyvinä ilmiöinä, vaikka ne voisivat olla kaksi erillistä, sattumalta samanaikaisesti esiintyvää luonteeltaan syklistä, yhden vuorokauden jaksoa noudattavaa, ilmiötä, joiden taustalla olisi ehkä jokin kolmas tekijä.
Neroille on ominaista kyky nähdä itsestäänselvyyksinä pitämiemme asioiden taakse, ts. pystyä luopumaan turhista implisiittioletuksista.Tuo riimihän jatkuu näin: "Anna mulle tähtitaivas, anna valo pimeään..."
Tässä laulun sanoittaja ei kyllä ole ymmärtänyt, ettei tähtien valo riitä juurikaan valaisemaan ympäristöä. - Duke Caj Lee
467897yu89th68989 kirjoitti:
Tuo riimihän jatkuu näin: "Anna mulle tähtitaivas, anna valo pimeään..."
Tässä laulun sanoittaja ei kyllä ole ymmärtänyt, ettei tähtien valo riitä juurikaan valaisemaan ympäristöä.Niinpä niin.
Yleensähän se taivaalta tuleva valo, ellei se ole Auringon tai Kuun valoa, on joko ilmakehästä heijastuvaa Auringon valoa tai siitä heijastuvaa keinovaloa.
Oliskin mielenkiintoista tietää, monellako luxilla tähdet enimmillään valaisevat Maan pintaa.
- Meri ja kalastus
Myös Katri-Helenaa: "Ja nämä kesäyöt - ei niille ole vertaa. Ei kiristele vyöt, kun juoksen kohti mertaa."
- Järvi ja ravustus
Merran luokse ehtiin kävellenkin....
- 14+15
Järvi ja ravustus kirjoitti:
Merran luokse ehtiin kävellenkin....
Tuo on kuulemma Tohmajärveläistä kansanperinnettä. Siellä on nuorisolla tapana juosta elokuisina öinä nakuina tarkastamaan, on mertoihin tullut rapuja.
- erikoisefekti
Porvallisen hämärän (Aurinko max 6 astetta horisontin alapuolella) aikaan - aamulla tai illalla - kirkkaimmat planeetat voivat jo näkyä. Tuolloin ne näyttävät erikoisen kirkkailta koska taivaalla ei juuri muuta näy.
- 34785365780678
Ja taivasko loistaa tällöin sinisenä?
- 8785765666
34785365780678 kirjoitti:
Ja taivasko loistaa tällöin sinisenä?
Ja planeetatko muka tähtiä?
- avatkaapa simmunne
8785765666 kirjoitti:
Ja planeetatko muka tähtiä?
Planeettojakin kansanomaisesti usein kutsutaan tähdiksi ja kyllä taivas todella on hämmästyttävän kirkas ja sininen kun Auringon keskipiste on esim 3° horisontin alapuolellla.
- 16+11
avatkaapa simmunne kirjoitti:
Planeettojakin kansanomaisesti usein kutsutaan tähdiksi ja kyllä taivas todella on hämmästyttävän kirkas ja sininen kun Auringon keskipiste on esim 3° horisontin alapuolellla.
Siis tuo laulaja on aamuvarhaisella palaamassa kotiinsa ja tuo tähti kirkkain on esim. aamutaivaan Venus. Jos kotiinpalaaja käyttää sitä suunnistautumiseen, hänellä on hämmästyttävät tiedot tähtitieteestä, sillä Venuksen asema riippuu paitsi kellonajasta myös sen ja Maan suhteellisesta asemasta auringon kietoradalla.
- Avartukaa
16+11 kirjoitti:
Siis tuo laulaja on aamuvarhaisella palaamassa kotiinsa ja tuo tähti kirkkain on esim. aamutaivaan Venus. Jos kotiinpalaaja käyttää sitä suunnistautumiseen, hänellä on hämmästyttävät tiedot tähtitieteestä, sillä Venuksen asema riippuu paitsi kellonajasta myös sen ja Maan suhteellisesta asemasta auringon kietoradalla.
Jospa laulajalla on Stellarium tai vastaava tähtitaivaan ohjelma kannettavassa tietsikassa.
Ei pitäisi aina ajatella niin negatiivisesti. - 10+7
Avartukaa kirjoitti:
Jospa laulajalla on Stellarium tai vastaava tähtitaivaan ohjelma kannettavassa tietsikassa.
Ei pitäisi aina ajatella niin negatiivisesti."Ei pitäisi aina ajatella niin negatiivisesti."
Minusta tämä on hyväntahoinen ketju, kieli poskessa kirjoitettu. Jos katsot monia muita ketjuja, siellä saatetaan sättiä muita osallistujia aika rankasti. Kai ketjun aiheena oli vain että kun riimitellään laulun sanoja, ajaudutaan merkityksiin jotka proosallisina olisivat tosi hölmöjä. - Pipa kireellä
10+7 kirjoitti:
"Ei pitäisi aina ajatella niin negatiivisesti."
Minusta tämä on hyväntahoinen ketju, kieli poskessa kirjoitettu. Jos katsot monia muita ketjuja, siellä saatetaan sättiä muita osallistujia aika rankasti. Kai ketjun aiheena oli vain että kun riimitellään laulun sanoja, ajaudutaan merkityksiin jotka proosallisina olisivat tosi hölmöjä."Ei pitäisi aina ajatella niin negatiivisesti."
"Minusta tämä on hyväntahoinen ketju,"
Ei pitäisi ottaa edes noin vakavasti.
Mutta eikö sinun mielestäsi lauluntekijöillä ole lainkaan vastuuta siitä, millaista maailmankuvaa he opettavat herkässä iässä olevalle nuorisolle? Sanoa nyt Venusta tähdeksi.
Vieläkin pahempia ylilyöntejä löytyy. Olavi Virta lauloi levyllään "Tähdet tuikkivat" eräästä neitokaisesta seuraavasti:
"Tähdet kateelliset tuikkii taivaaltaan"
Tässä aivan selvästi pyritään tuomaan ilmi, että:
- Tähdet ovat ajattelevia ja tuntevia olioita.
- Tähdet ovat kiinnostuneita ihmisten asioista.
- Kyseinen neitokainen on niin ylivertainen, että tähdetkin kadehtivat häntä.
Häpeämätöntä valehtelua ja megalomaanista ajattelua minä sanon. Pöyristyttävää tieteen vastaista soopaa.
Jos joku neitokainen ei tällaisen imartelun jälkeen pidä moista lepertelijää idioottina ja nosta kytkintä, niin ihmettelen. - menneestä laulut
Pipa kireellä kirjoitti:
"Ei pitäisi aina ajatella niin negatiivisesti."
"Minusta tämä on hyväntahoinen ketju,"
Ei pitäisi ottaa edes noin vakavasti.
Mutta eikö sinun mielestäsi lauluntekijöillä ole lainkaan vastuuta siitä, millaista maailmankuvaa he opettavat herkässä iässä olevalle nuorisolle? Sanoa nyt Venusta tähdeksi.
Vieläkin pahempia ylilyöntejä löytyy. Olavi Virta lauloi levyllään "Tähdet tuikkivat" eräästä neitokaisesta seuraavasti:
"Tähdet kateelliset tuikkii taivaaltaan"
Tässä aivan selvästi pyritään tuomaan ilmi, että:
- Tähdet ovat ajattelevia ja tuntevia olioita.
- Tähdet ovat kiinnostuneita ihmisten asioista.
- Kyseinen neitokainen on niin ylivertainen, että tähdetkin kadehtivat häntä.
Häpeämätöntä valehtelua ja megalomaanista ajattelua minä sanon. Pöyristyttävää tieteen vastaista soopaa.
Jos joku neitokainen ei tällaisen imartelun jälkeen pidä moista lepertelijää idioottina ja nosta kytkintä, niin ihmettelen.Maailmankuvan opettaminen ei ole laulujen tehtävä.
- Rotvallin reunalta
menneestä laulut kirjoitti:
Maailmankuvan opettaminen ei ole laulujen tehtävä.
Ja. Ja minä kun ihan luulin. Kyllä ennen vaan opetettiin.
Maantieto:
"On Kalkutassa Ganges, vie Kotkaan Kymin vuo..."
Fysiikka:
" Et kyllä hyppää pilvihin, mä vaikka sua auttaisin..."
Politiikka ja lähihistoria:
" Voi vi??u, se meni plörinäks, kun meidän jengi kesken himaan läks.,
Ja sota sekin loppu, kun paloi Aatun proppu..."
Biologia:
"Siilillä on piikit, linnuilla on höyhenet,
jäniksellä oravalla turkit pehmoiset..."
Kansainvälinen yhteistyö:
" Silloin viesti kulki halki koko Suomenmaan,
heimoveljiltä sitä saa..."
Monikultuurisuus ja uskonto:
""Ei taivahassa kuolon vaaraa, ei kyyneleitä, yötäkään”.
Näin lauloi kerran musta Saara, pien’ neekerlapsi hyvillään.
Yhteiskuntaoppi:
"Muista aina liikenteessä, monta vaaraa onpi eessä..."
Kauppamerenkulku:
"Hilluudi hei, huolta nyt ei,
merimies näin käy merta päin..."
Kuten lukuisista esimerkeistä ilmenee, laulut voivat hyvinkin opettaa maailmankuvaa ja pitäisin sitä jopa niidenvarsinaisena tehtävänä viihdyttävän hömpän sijaan. Sukupuolivalistukseen tähtääviä lauluja en ilennyt siteerata, mutta niitä löytyy varsin runsaasti "isojen Poikien laulukirjasta" - 17+3
Rotvallin reunalta kirjoitti:
Ja. Ja minä kun ihan luulin. Kyllä ennen vaan opetettiin.
Maantieto:
"On Kalkutassa Ganges, vie Kotkaan Kymin vuo..."
Fysiikka:
" Et kyllä hyppää pilvihin, mä vaikka sua auttaisin..."
Politiikka ja lähihistoria:
" Voi vi??u, se meni plörinäks, kun meidän jengi kesken himaan läks.,
Ja sota sekin loppu, kun paloi Aatun proppu..."
Biologia:
"Siilillä on piikit, linnuilla on höyhenet,
jäniksellä oravalla turkit pehmoiset..."
Kansainvälinen yhteistyö:
" Silloin viesti kulki halki koko Suomenmaan,
heimoveljiltä sitä saa..."
Monikultuurisuus ja uskonto:
""Ei taivahassa kuolon vaaraa, ei kyyneleitä, yötäkään”.
Näin lauloi kerran musta Saara, pien’ neekerlapsi hyvillään.
Yhteiskuntaoppi:
"Muista aina liikenteessä, monta vaaraa onpi eessä..."
Kauppamerenkulku:
"Hilluudi hei, huolta nyt ei,
merimies näin käy merta päin..."
Kuten lukuisista esimerkeistä ilmenee, laulut voivat hyvinkin opettaa maailmankuvaa ja pitäisin sitä jopa niidenvarsinaisena tehtävänä viihdyttävän hömpän sijaan. Sukupuolivalistukseen tähtääviä lauluja en ilennyt siteerata, mutta niitä löytyy varsin runsaasti "isojen Poikien laulukirjasta"Ja erilaisten nesteiden riskitekijöistä: "Ei tippa tapa ja ämpäriin ei huku".
- Toinen aikakausi
Avartukaa kirjoitti:
Ei pitäisi aina ajatella niin negatiivisesti.Kannattaisi muistaa, että niin laulun sanoittaja kuin sen esittäjäkin edustavat jo vanhempaa polvea.
Heidän nuoruutensa aikana ei ollut teitä eikä sähkövaloja ja asuttiin luolissa ja kotakämpissä. Tuohon aikaan kaikki osasivat ainakin jossain määrin suunnistaa tähtien mukaan. Se kuului niihin perustavaa laatua oleviin elämisen taitoihin, jotka omaksuttiin iltaisin sisällä päreen valossa tai ulkona nuotiolla istuttaessa perimätietona vanhemmilta ja isovanhemmilta.
Muistin virkistämiseksi tähdille ja planeetoille oli annettu hassuja nimityksiä ja niihin liitettiin asioiden muistamista helpottavia tarinoita. Myös uskonnollinen symboliikka tuki perimätiedon siirtymistä.
- 17+4
Entäs Badding:
Tähdet tähdet, luoksenne tahtoisin pois
Tähdet tähdet, silloin mun helpompi ois
Tähdet tähdet, enkö jo tulla mä saa
Tähdet tähdet, ikuisuuksiin ajan taa.
Halajaako hän vain lähiplaneetoille, haluaako ensimmäiseksi marsmatkaajaksi vain menolippu taskussaan? Aika epätoivoiselta vaikuttaa. Vai tähyääkö jopa kaukaisten tähtien eksoplaneetoille? Valitettavasti on kerrottava, ettei tähtienvälinen matkailu tule toteutumaan ainakaan sataan vuoteen, joten haaveilun asteelle jää. Tuo "ikuisuuksiin ajan taa" viittaa jopa valoa nopeampaan matkustamiseen, mikä ei ainakaan nykyisten luonnonlakien mukaan ole mahdollista.- introspektio
Laulu kertoo lyyrikon vaikeasta henkilökohtaisesta elämäntilanteesta, ei käsittele tähtitiedettä.
- Tää oli Helppo
Katson sineen taivaan = päiväsaikaan
Tähti kirkkain sua = Aurinko
(muussa tapauksessa se on Alfa Canis Majoris, joka näkyy iltaisin matalalla kevättalven iltoina, joten jää pois laskuista, koska taivas on silloin pikimusta)
Ohjaa kotiin mua = Aurinko- lievä korjaus
"kevättalven iltoina, ... taivas on silloin pikimusta"
Ei suinkaan, taivas on kirkkaan punainen aina kun Sirius on horisontin yläpuolella.
Harrastaako Katri-Helena myös salakuuntelua?
Mielestäni tähän viittaa hänen laulunsa "Puhelinlangat laulaa". Onhan verbillä 'laulaa' myös slangimerkitys 'tunnustaa, kavaltaa, vasikoida'.- 5+7
Tuohon aikaan oli Sentraalisantrat jotka salakuuntelivat.
- Lauloivatko langat?
Niin, mitenkähän se olikaan? Lauloivatkohan puhelinlangat todellakin tuohon aikaan? Epäilisin, että se siritys ja hurina kuuluikin vieressä kulkeneista sähkölangoista, joissa sähköiset virrat ja jännitteet voimavaikutuksineen ja surinoineen ovat huomattavasti suurempia?
- 14+17
Laulut voivat olla myös rasistisia: Anita Hirvonen: Ota musta kiinni. Tai väkivaltaisia: Vicky Rosti: Juna jyskyttää vanhaa ystävää. Tai seksistisiä: Jonny: Huomenna kai paan sua taas. Mutta menee kauas tähtitieteestä.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 783190
- 492400
- 322117
Sinkkujen kommentti järkyttävään raiskaukseen
Mikä on kommenttisi tähän järkyttävään raiskaukseen? https://www.is.fi/uutiset/art-2000011204617.html Malmin kohuttu sa4812112- 1371879
Ryöstö hyrynsalmella!
Ketkä ryösti kultasepänliikkeen hyryllä!? 😮 https://yle.fi/a/74-20159313301752- 311745
Sukuvikaako ?
Jälleen löytyi vastuulliseen liikennekäyttäytymiseen kasvatettu iisalmelainen nuori mies: Nuori mies kuollut liikenne101569Joskus mietin
miten pienestä se olisi ollut kiinni, että et koskaan olisi tullut käymään elämässäni. Jos jokin asia olisi mennyt toisi51310Hyvää yötä
Söpöstelen kaivattuni kanssa haaveissani. Halaan tyynyä ja leikin että hän on tässä ihan kiinni. *olet ajatuksissani61264