Paras(ko) ruokavalio?

2+17

Ikää 24v, tuli alotettua kasvisruokavalio noin 3kk sitten ja jo ensimmäisen viikon jälkeen rupes huomaamaan, että ei enää tullut sitä väsymystä mikä iltapäivällä aina tuli. Energiatasot noussu huomattavasti, ei enää väsytä yhtään paitsi sillon kun pitää mennä nukkumaan ja aamulla herätessä olo on kuin olisi taas teini-iässä. Muilla samanlaisia kokemuksia? Ei oo kyllä vanhaan paluuta, se on 100% varma.

50

701

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • kevät"""
    • Sedä

      Mä en ite huomannut mitään, mut siirryinki aika vähin erin, enkä aiemminkaan ollu ikinä erityisen väsyny tms.

    • lakto-ovo

      3 kk myös takana, eikä mitään tuntemuksia. Paitsi tietty parempi mieli eettisemmistä valinnoista. Onko muuten kellään paino pudonnut kun on kasvisruokavaliolle ryhtynyt? Se olisi meinaan kiva ylläri:)

    • Hyvä on ruokavalio

      Itse en varsinaisesti ole kasvissyöjä, mutta syön eläintuotteita vain hyvin harvoin. Ruokavalion vaihtamisesta on aikaa, mutta painoni tippui silloin n. 72 kilosta 60 kilon paikkeille muistaakseni n. puolessa vuodessa. Nykyään huomaan jos syön eläinruokaa esim. vierailla, niin olo on kovin raskas. Hyvän kasvisaterian jälkeen taas olo on kuin olisi uusi ihminen ja energiaa riittää tehdä.

      Kyllä kannattaa kasvisruokavalio!

    • Ihan ok

      On ehdottomasti paras ruokavalio verrattuna karppausruokavalioon,jossa on
      hillitöntä rasvan ja proteiinin mättöä.Kasvisruokavalio on terveellisempi siihen
      verrattuna,joten jatka vaan kasvisruokavaliolla.

      • Karpaten kasviksilla

        Karppausruokavaliossa ei ole hillitöntä rasvan ja proteiininmättöä. Siinä syödään vain luonnollisia rasvoja (ja niitäkin niukalti tai kohtuudella) ja vältellään kaikkea keinoteikoista, teollista ruokaa, kuten kovetettua kasvisrasvaa, jolla kasvissyöjät surutta tukkivat verisuonensa.

        Itse olen karpannut 12 vuotta ja syön hirveästi kasviksia, pähkinöitä, siemenia ja marjoja. Syksyllä kerään pakastimen täyteen myös sieniä. Rasvaa ja lihaa en vedä naamaan mitenkään erityisen paljon. Kalaa syön lähes joka päivä. Rasvankäyttönikään ei ole sen runsaampaa kuin silloin, kun vedin naama harmaana hiilareita.

        Itselleni sopii vähähiilihydraattonen ruokavalio paremmin kuin kasvisruokavalio, koska en halua syödä lisäaineita ja haluan syödä monipuolisesti ja luonnonmukaisesti lähiruokaa. Minulle olisi eettisesti väärin syödä ruokaa, joka tuodaan Suomeen toiselta puolelta maapalloa. Annan silti jokaisen tehdä itse omat valintansa.

        Yhdelle sopii kasvisruoka, mutta minä haluan elää terveenä, siksi syön monipuolisesti. En palaa enää koskaan pullahiireksi syömään sokeria ja vehnäjauhoja. Karppausruokavaliolla jaksan mm. harrastaa liikuntaa 10-12 tuntia viikossa ja sanomattakin on selvää, että kuntoni on hyvä, eikä minulla todellakaan ole paino-ongelmia. Monet kasvissyöjäystäväni ovat ylipainoisia, eivätkä he liiku, mutta ehkä minulle on sattunut huono otanta kasvissyöjistä?


    • Hiilarit tärkeitä

      Kyllä se karppaus on nimenomaan hillitöntä rasvan (eläinrasvan) ja
      proteiinin mättöä.Eläinrasva on se mikä kovettaa ja tukkii verisuonet,
      ei kasvirasva.Pullahiireksi ja ylipainokseksi tulee karppausruoka
      valiollakin ja sairauksia diabetesta,sydän ja verisuonitauteja jne.ei
      karppausruokavalio estä.Hiilihydraatteja on ihan turha pelätä,niitä voi
      syödä ihan normaalisti kuten on tottunut

      • Karpaten kasviksilla

        Olet melkolailla väärässä! Ensinnäkään karppaajasta ei voi tulla pullahiiri, kun valkoinen vehnä ei kuulu karppiruokavalioon. ;)

        Karppaajat mm. syövät paljon höyrytettyjä kasviksia eikä yletön rasvansyönti kuulu nykypäivän karppaukseen. Kasvisruokavaliota noudattavat saattavat sitävastoin mättää öljyjä ja kovetettuja kasvisrasvoja täysin surutta kitusiinsa.

        RAUTALANKAA: Kovetettu kasvisrasva = transrasva tukkii verisuonia, luonnonmukaiset rasvat, joihin kuuluu myös eläinrasvoja, kuten kalanrasva eivät tuki verisuonia. Luonnonmukaisista rasvoista karppaajan jokapäiväiseen ruokavalioon kuuluvat mm. kookosrasva ja kylmäpuristettu oliiviyöljy, mutta karppaaja ei kavahda voita. Se on lisäaineetonta ja luonnollista ja siksi rasvana hyvinkin käyttökelpoista.

        Hiilareitakin on monenlaisia, joten siihenkin puoleen kannattaa myös kasvisruokaa syövien perehtyä.

        Kun kasvissyöjä menee kauppaan, hän saattaa noukkia hyllystä keksipaketin = kovetettua kasvisrasvaa, sokeria ja jauhoja. Karpaaja jättää keksit ostamatta ja ostaa kahville esim. keksejä vähärasvaisempaa leipäjuustoa, rasvatonta rahkaa ja marjoja tai täysjyväleipänappeja.

        Kasvisruokavaliota noudattava menee kauppaan ja ostaa riistoviljeltyjä banaaneja, karppaaja ostaa mieluummin kotimaisia mustikoita.

        Kasvisruokavaliota noudattava ostaa kaupasta ylikansallisen yhtiön soijarouhetta kuljetettuna toiselta puolelta maapalloa. Karpaaja ostaa kotimaista hirven tai lampaan lihaa. Torilta saa myös lähiruokaa, kuten kalastajilta merilohta.

        On aika extremeä syödä lähellä tuotettua kasvisruokaa, sanoi joku vegaani tällä palstalla, mutta todella helppoa syödä lähellä tuotettua sekaruokaa.


      • Hiilarit tärkeitä
        Karpaten kasviksilla kirjoitti:

        Olet melkolailla väärässä! Ensinnäkään karppaajasta ei voi tulla pullahiiri, kun valkoinen vehnä ei kuulu karppiruokavalioon. ;)

        Karppaajat mm. syövät paljon höyrytettyjä kasviksia eikä yletön rasvansyönti kuulu nykypäivän karppaukseen. Kasvisruokavaliota noudattavat saattavat sitävastoin mättää öljyjä ja kovetettuja kasvisrasvoja täysin surutta kitusiinsa.

        RAUTALANKAA: Kovetettu kasvisrasva = transrasva tukkii verisuonia, luonnonmukaiset rasvat, joihin kuuluu myös eläinrasvoja, kuten kalanrasva eivät tuki verisuonia. Luonnonmukaisista rasvoista karppaajan jokapäiväiseen ruokavalioon kuuluvat mm. kookosrasva ja kylmäpuristettu oliiviyöljy, mutta karppaaja ei kavahda voita. Se on lisäaineetonta ja luonnollista ja siksi rasvana hyvinkin käyttökelpoista.

        Hiilareitakin on monenlaisia, joten siihenkin puoleen kannattaa myös kasvisruokaa syövien perehtyä.

        Kun kasvissyöjä menee kauppaan, hän saattaa noukkia hyllystä keksipaketin = kovetettua kasvisrasvaa, sokeria ja jauhoja. Karpaaja jättää keksit ostamatta ja ostaa kahville esim. keksejä vähärasvaisempaa leipäjuustoa, rasvatonta rahkaa ja marjoja tai täysjyväleipänappeja.

        Kasvisruokavaliota noudattava menee kauppaan ja ostaa riistoviljeltyjä banaaneja, karppaaja ostaa mieluummin kotimaisia mustikoita.

        Kasvisruokavaliota noudattava ostaa kaupasta ylikansallisen yhtiön soijarouhetta kuljetettuna toiselta puolelta maapalloa. Karpaaja ostaa kotimaista hirven tai lampaan lihaa. Torilta saa myös lähiruokaa, kuten kalastajilta merilohta.

        On aika extremeä syödä lähellä tuotettua kasvisruokaa, sanoi joku vegaani tällä palstalla, mutta todella helppoa syödä lähellä tuotettua sekaruokaa.

        Kuules karpaten kasviksilla sulla on ihan vääränlainen ruokavalio.Minä olen
        täysin oikeassa ja sinä väärässä.Pullahiireksi tulee myös eläinrasvoilla ja
        liialla proteiinilla.Eläinrasva on se mikä tukkii verisuonet.Minä myös tiedän
        kaiken paremmin lukeneena ja kokeneena,joten ihan ihan turhaan väittelet.
        Hiilareita on turha pelätä ja turhuutta on tuollaiset karppausruokavaliot,joilla
        tulee sairaaksi vaan.Kasvissyönnin nyt ymmärtää,koska se on ihan ok.


      • Karpaten kasviksilla
        Hiilarit tärkeitä kirjoitti:

        Kuules karpaten kasviksilla sulla on ihan vääränlainen ruokavalio.Minä olen
        täysin oikeassa ja sinä väärässä.Pullahiireksi tulee myös eläinrasvoilla ja
        liialla proteiinilla.Eläinrasva on se mikä tukkii verisuonet.Minä myös tiedän
        kaiken paremmin lukeneena ja kokeneena,joten ihan ihan turhaan väittelet.
        Hiilareita on turha pelätä ja turhuutta on tuollaiset karppausruokavaliot,joilla
        tulee sairaaksi vaan.Kasvissyönnin nyt ymmärtää,koska se on ihan ok.

        Hiilihydraatteja tarvitaan, mutta niiden laatuun täytyy kiinnittää enemmän huomiota. Karppaajat syövat hyviä hiilihydraatteja: korvaavat perunan lantulla, pastan kesäkurpitsalla jne.
        Sinä et tiedä minun lukeneisuuttani ja kokeneisuuttani, joten kuinka voit sanoa tietäväsi jotain minua paremmin?
        - - -
        "Minä myös tiedän kaiken paremmin lukeneena ja kokeneena,joten ihan ihan turhaan väittelet"
        - - -.
        Sinut punnittiin, ja kevyeksi tiedoiltasi havaittiin.

        Minä en tyrmää kasvisruokavaliota. Se oikein koostettuna toimii, mutta sitä on vaikea noudattaa.
        Nykyinen peruskarppausruokavalio on helpointa noudattaa, koska ei tarvitse muuta kuin välttää lisäaineita, sokeria, valkoisia jauhoja (raffinoitua ruokaa), perunaa, riisiä, maissia. Toisin sanoen välttää höttöruokaa ja syödä runsasravinteista ruokaa.
        Karppaaja syö luonnonmukaisia rasvoja, mutta harkiten. Ei tavallinen karppaaja syö sian ihraa leuka rasvassa. :)

        Proteiinilla ei tule pullahiireksi, mutta se laittaa munuaiset vinkumaan, jos sitä syö purkista. Ravinnosta ei pysty saamaan liikaa proteiinia. :)


      • 10 vuotta karpannut

        Jos sinä "Hiilarit tärkeitä" olet karpannut mättämällä hillittömästi rasvaa ja proteiinia, olet tehnyt sen väärin, mutta se ei tarkoita, ettei joku toinen osaa karpata oikein. ;)


      • Karppaus on syntiä
        Karpaten kasviksilla kirjoitti:

        Hiilihydraatteja tarvitaan, mutta niiden laatuun täytyy kiinnittää enemmän huomiota. Karppaajat syövat hyviä hiilihydraatteja: korvaavat perunan lantulla, pastan kesäkurpitsalla jne.
        Sinä et tiedä minun lukeneisuuttani ja kokeneisuuttani, joten kuinka voit sanoa tietäväsi jotain minua paremmin?
        - - -
        "Minä myös tiedän kaiken paremmin lukeneena ja kokeneena,joten ihan ihan turhaan väittelet"
        - - -.
        Sinut punnittiin, ja kevyeksi tiedoiltasi havaittiin.

        Minä en tyrmää kasvisruokavaliota. Se oikein koostettuna toimii, mutta sitä on vaikea noudattaa.
        Nykyinen peruskarppausruokavalio on helpointa noudattaa, koska ei tarvitse muuta kuin välttää lisäaineita, sokeria, valkoisia jauhoja (raffinoitua ruokaa), perunaa, riisiä, maissia. Toisin sanoen välttää höttöruokaa ja syödä runsasravinteista ruokaa.
        Karppaaja syö luonnonmukaisia rasvoja, mutta harkiten. Ei tavallinen karppaaja syö sian ihraa leuka rasvassa. :)

        Proteiinilla ei tule pullahiireksi, mutta se laittaa munuaiset vinkumaan, jos sitä syö purkista. Ravinnosta ei pysty saamaan liikaa proteiinia. :)

        Nimimerkki karpaten kasviksilla sinut punnittiin ja kevyeksi tiedoiltasi havaittiin.
        Sinä tyrmäät kasvisruokavalion.Turhaan välttelet ja pelkäät sokeria,jauhoja,
        perunaa,riisiä ja maissia.Karppausruoka ei ole runsasravinteista,vaan
        ravintoköyhää ruokaa pelkkää rasvaa ja proteiinia ja se inhottaa ja oksettaa.
        Liialla rasvalla ja proteiinilla tullaan kyllä pullahiireksi ja ravinnosta pystyy kyllä
        saamaan liikaa rasvaa ja proteiinia,mikä on haitallista.


      • Hiilarit tärkeitä
        10 vuotta karpannut kirjoitti:

        Jos sinä "Hiilarit tärkeitä" olet karpannut mättämällä hillittömästi rasvaa ja proteiinia, olet tehnyt sen väärin, mutta se ei tarkoita, ettei joku toinen osaa karpata oikein. ;)

        Sinulle 10 vuotta karpannut minä en ole karpannut,enkä karppaa.Onneksi en ole
        niin tyhmä.Karppaaminen ei ole oikein,se on erittäin synnillistä ja häpeällistä


      • Karpaten kasviksilla
        Karppaus on syntiä kirjoitti:

        Nimimerkki karpaten kasviksilla sinut punnittiin ja kevyeksi tiedoiltasi havaittiin.
        Sinä tyrmäät kasvisruokavalion.Turhaan välttelet ja pelkäät sokeria,jauhoja,
        perunaa,riisiä ja maissia.Karppausruoka ei ole runsasravinteista,vaan
        ravintoköyhää ruokaa pelkkää rasvaa ja proteiinia ja se inhottaa ja oksettaa.
        Liialla rasvalla ja proteiinilla tullaan kyllä pullahiireksi ja ravinnosta pystyy kyllä
        saamaan liikaa rasvaa ja proteiinia,mikä on haitallista.

        No, nyt ymmärrän miksi sinulla ei ole kunnollisia argumenttejä. Oletkin jehova tai joku muu hihhuli. Mielelläni lopetan keskustelun kanssasi tähän, koska sinulta en tule saamaan järkeviä vastauksia.

        Ps. Tiesitkö että on olemassa "synnillisiä" kasveja, jotka syövät eläimiä, kuten jyrsijöitä? :D
        Karppausruoka on todella runsasravinteista, joten sinut nyt hyyyyyvin kevyeksi havaittiin.


      • Olet häpeällinen
        Karpaten kasviksilla kirjoitti:

        No, nyt ymmärrän miksi sinulla ei ole kunnollisia argumenttejä. Oletkin jehova tai joku muu hihhuli. Mielelläni lopetan keskustelun kanssasi tähän, koska sinulta en tule saamaan järkeviä vastauksia.

        Ps. Tiesitkö että on olemassa "synnillisiä" kasveja, jotka syövät eläimiä, kuten jyrsijöitä? :D
        Karppausruoka on todella runsasravinteista, joten sinut nyt hyyyyyvin kevyeksi havaittiin.

        Nimimerkki karpaten kasviksilla on se jolla ei ole kunnollisia argumenttejä.Sinä
        olet se jehova tai joku muu hihhuli.Minä lopetan mielelläni keskustelun kanssasi
        koska sinulta niitä järkeviä vastauksia ei tule.

        Tiesitkös että on olemassa eläimiä,jotka syövät kasveja?
        Karppausruoka on tooooooodella ravintoköyhää,joten sinut hyyyyyyyyyvin
        kevyeksi havaittin.


      • Myötähäpeää
        Olet häpeällinen kirjoitti:

        Nimimerkki karpaten kasviksilla on se jolla ei ole kunnollisia argumenttejä.Sinä
        olet se jehova tai joku muu hihhuli.Minä lopetan mielelläni keskustelun kanssasi
        koska sinulta niitä järkeviä vastauksia ei tule.

        Tiesitkös että on olemassa eläimiä,jotka syövät kasveja?
        Karppausruoka on tooooooodella ravintoköyhää,joten sinut hyyyyyyyyyvin
        kevyeksi havaittin.

        Muista ottaa tänään lääkkeesi.


      • Ota vaan
        Myötähäpeää kirjoitti:

        Muista ottaa tänään lääkkeesi.

        Joo nimimerkin myötähäpeää kannattaa ottaa vaan lääkkeensä.


    • jeps jeps

      Minun virtsatiekivi ongelmat ovat kadonneet kasvisruokavalion myötä. Samoin korkea verenpaine. Siihen vaikutti myös tupakoinnin lopettaminen. Painoni junnaa samassa. En todellakaan ole laihtunut kasvisvaliolla. Pitäisi pienentää annoskokoja ja liikkua enemmän, joo.

      • Hiilareita&kasviksia

        Kasvisruokavalio on paljon parempi kuin joku karppausvalio.Eli terveellisesti
        kasvisruokavaliolla.Hiilareita ei tarvi pelätä että lihoo niillä,koska tärkeää
        on että niitäkin syö ettei ala heikottaa.Ne on ennemminkin nuo liiat rasvat
        mitkä lihottaa.


      • Karpaten kasviksilla
        Hiilareita&kasviksia kirjoitti:

        Kasvisruokavalio on paljon parempi kuin joku karppausvalio.Eli terveellisesti
        kasvisruokavaliolla.Hiilareita ei tarvi pelätä että lihoo niillä,koska tärkeää
        on että niitäkin syö ettei ala heikottaa.Ne on ennemminkin nuo liiat rasvat
        mitkä lihottaa.

        Molemmilla ruokavalioilla: kasvisruokavaliolla ja karppausruokavaliolla voi syödä epäterveellisesti tai terveellisesti. Kaikki on kiinni omista valinnoista.

        Minua ei kyllä ole karppausruokavaliolla lainkaan heikottanut, vaan harrastan liikuntaa 12 tuntia viikossa. Joskus on pakko lisätä palautejuomaani kasvisöljyä, ettei paino putoa liikaa. Joskus syön myös hiukan enemmän ruisleipää, joka myös lihottaa sen verran, että pysyn normaalipainoisena. ;)

        Itse olen "parantunut" sukurasitteena kulkevasta metabolisesta oireyhtymästä vähähiilihydraattisella ruokavaliolla. Ex-diabeteshoitajanikin oli samaa mieltä, että minun kannattaa jatkaa sekasyöjänä, valita proteiinipitoisia, luonnonmukaisia elintarvikeita (esim rahkaa, laadukasta lihaa ja kalaa) ja välttää huonoja hiilareita.


      • Hiilareita myös
        Karpaten kasviksilla kirjoitti:

        Molemmilla ruokavalioilla: kasvisruokavaliolla ja karppausruokavaliolla voi syödä epäterveellisesti tai terveellisesti. Kaikki on kiinni omista valinnoista.

        Minua ei kyllä ole karppausruokavaliolla lainkaan heikottanut, vaan harrastan liikuntaa 12 tuntia viikossa. Joskus on pakko lisätä palautejuomaani kasvisöljyä, ettei paino putoa liikaa. Joskus syön myös hiukan enemmän ruisleipää, joka myös lihottaa sen verran, että pysyn normaalipainoisena. ;)

        Itse olen "parantunut" sukurasitteena kulkevasta metabolisesta oireyhtymästä vähähiilihydraattisella ruokavaliolla. Ex-diabeteshoitajanikin oli samaa mieltä, että minun kannattaa jatkaa sekasyöjänä, valita proteiinipitoisia, luonnonmukaisia elintarvikeita (esim rahkaa, laadukasta lihaa ja kalaa) ja välttää huonoja hiilareita.

        Kasvisruokavalio on kuitenkin parempi ja terveellisempi kuin tuollaiset höpöt
        karppausdietit.Kyllä sinua vielä alkaa heikottaa ja sairastutkin,mitä kauemmin
        jatkat karppausdiettiä.


      • Karpaten kasviksilla
        Hiilareita myös kirjoitti:

        Kasvisruokavalio on kuitenkin parempi ja terveellisempi kuin tuollaiset höpöt
        karppausdietit.Kyllä sinua vielä alkaa heikottaa ja sairastutkin,mitä kauemmin
        jatkat karppausdiettiä.

        No, 12-vuoteen ei ole vielä heikottanut ja terveyskin on parempi kuin aiemmin, niin että tätä sitten odotellessa elän jännittävästi ja katsele sivusta kuinka vegaanituttavani sairastuvat osteoporoosiin, harmaantuvat ja rypistyvät. ;)

        Vegaanithan ei liene haluakaan elää "eettisistä syistä" kuin 50-vuotiaaksi ja tuohon ikään mennessä heillä voi olla väärin koostetulla kasvisruokavaliolla jo hyvin haperot luut, hiukset, lihakset ja iho.

        Minä olen nyt 53-vuotias, eikä minun tarvitse syödä mitään lääkkeitä. Suurella osalla ikätovereitani on verenpainelääkitys ja kolesterolilääkitys. Joillakin unettomuuteen mielialalääkitys, insuliinilääkitys jnpp.


      • Hiilareita myös
        Karpaten kasviksilla kirjoitti:

        No, 12-vuoteen ei ole vielä heikottanut ja terveyskin on parempi kuin aiemmin, niin että tätä sitten odotellessa elän jännittävästi ja katsele sivusta kuinka vegaanituttavani sairastuvat osteoporoosiin, harmaantuvat ja rypistyvät. ;)

        Vegaanithan ei liene haluakaan elää "eettisistä syistä" kuin 50-vuotiaaksi ja tuohon ikään mennessä heillä voi olla väärin koostetulla kasvisruokavaliolla jo hyvin haperot luut, hiukset, lihakset ja iho.

        Minä olen nyt 53-vuotias, eikä minun tarvitse syödä mitään lääkkeitä. Suurella osalla ikätovereitani on verenpainelääkitys ja kolesterolilääkitys. Joillakin unettomuuteen mielialalääkitys, insuliinilääkitys jnpp.

        Kyllä sinäkin vielä sairastut,mitä kauemmin jatkat tuollaista ruokavaliota.Ihan
        turhaan kehuskelet.Insuliinia ei käytetä unettomuuteen vaan diabeteksen
        hoitoon.


      • Karpaten kasviksilla
        Hiilareita myös kirjoitti:

        Kyllä sinäkin vielä sairastut,mitä kauemmin jatkat tuollaista ruokavaliota.Ihan
        turhaan kehuskelet.Insuliinia ei käytetä unettomuuteen vaan diabeteksen
        hoitoon.

        Kiitos kun valistit, mihin insuliinia käytetään. :D

        En sairastu, sillä syön myös errrrrittäin runsaasti kasviksia (mutta vain niitä terveellisiksi todettuja). Teillä höpöttäjillä ei vain ole nyt oikein tietoa, millainen on vähähydraattinen ruokavalio. Mutta ei se haittaa, en ole ketään käännyttämässä.

        Se, että en syö lisäaineita, kovetettua kasvisrasvaa, sokeria, valkoista viljaa, perunaa, maissia ja riisiä ei sairastuta minua, vaan pitää minut terveenä. Lääketeollisuus ei tule saamaan minusta lypsylehmäänsä. Hiilareita saan sopivasti vihanneksista, lantusta, kaalista, marjoista ja kotimaisista omenoista. Toki syön joskus "eksoottisia" hedelmiäkin, vaikka se epäekologista onkin.

        Pelkkää kasvisruokavaliota noudattavat sairastuvat, sillä he syövät lihanhimossaan lihankorvikkeina elintarviketeollisuuden pilaamaa ruokaa.
        Jos joku voisi vääntää minulle rautalankaa, kuinka minä karppaajana siitä sairastun, jos korvaan perunan ja pastan salaatilla, lantulla ja kaalilla? Minun valinnoissani on runsaasti ravintoaineita ja peruna ja pasta on pelkkää höttöhiilaria?


      • Karpaten kasviksilla
        Hiilareita myös kirjoitti:

        Kyllä sinäkin vielä sairastut,mitä kauemmin jatkat tuollaista ruokavaliota.Ihan
        turhaan kehuskelet.Insuliinia ei käytetä unettomuuteen vaan diabeteksen
        hoitoon.

        Unohdin vielä kehuskella, että harrastan liikuntaa 10-12 tuntia viikossa. Paljonko sinä "Hiilareita myös" jaksat hiilareillasi viikossa liikkua?


      • Hiilareita myös
        Karpaten kasviksilla kirjoitti:

        Unohdin vielä kehuskella, että harrastan liikuntaa 10-12 tuntia viikossa. Paljonko sinä "Hiilareita myös" jaksat hiilareillasi viikossa liikkua?

        Minäpä jaksan yhtä paljon tai enemmänkin harrastaa liikuntaa kuin sinä.Kyllä sinä
        vielä kuukahdat lenkkipolulle tuolla ruokavaliolla,heikkous iskee ilman hiilareita.
        Eipä se ole minun ongelma vaan sinun ongelmasi.


      • Karpaten kasviksilla
        Hiilareita myös kirjoitti:

        Minäpä jaksan yhtä paljon tai enemmänkin harrastaa liikuntaa kuin sinä.Kyllä sinä
        vielä kuukahdat lenkkipolulle tuolla ruokavaliolla,heikkous iskee ilman hiilareita.
        Eipä se ole minun ongelma vaan sinun ongelmasi.

        Kyllä minä saatan kuukahtaa lenkkipolulleni sitten joskus 90-vuotiaana, mutta sepä onkin hyvä tapa lähteä. Älä sinä siitä huolta kanna. :)


    • Linttda

      Minullakin on sukurasitteena metabolinen oireyhtymä ja 2. diabetes. Sukulaiseni ovat kuin pallopalleroita muodoiltaan. Itse en ole hankkinut enka aiokaan hankkia mitään metabolisia. Siitä 22 vuotta kestänyt ruokavalioni on pitänyt huolen.

      Olen hoikka, hyväkuntoinen vegaani. Ei ole ryppyjäkään, ja minua usein luullaan ystävieni tyttäreksi.

      Keksipaketteja harvoin eksyy vegaanin ostoskoriin, kas kun suomessa on vain muutama keksilaatu mitä vegaani voi syödä. Samoin eineksiä eli teollista kasvisrasvaa vegaani harvoin syö. Vegaanin pitää useimmiten tehdä ruokansa itse sillä vegaanista ruokaa on vaikea saada muualta. Kasvisruokavalion kannattajat ovat kautta historian painottaneet ruoan laadukkuutta, kuten kylmäpuristettujen öljyjen käyttöä ja vaaleiden hiilareiden välttämistä. Näin me ollaan tehty iät ja ajat ennen karppausbuumia. Lihankorvikkeet ovat varsin uusi keksintö, perinteisesti kasvisruokavalioon kuuluu pikemminkin pavut ja linssit.

      Lähiliha ei taida valitettavasti olla sen vegaanisempaa kuin banaanitkaan, sillä karjatalous rasittaa aina enempi ympäristöä kuin laivalla tuotu ruoka. Joten turha leveillä lähikarppaajan ruokansa eettisyydellä. Tappamista tai tappamisen tukemista omilla kulutusvalinnoillaan voi tuskin kutsua eettiseksi tai sitten pitää olla mieleltään hyvin kierä ja sadistinen. Joten joudun käyttämään ulkomaisia tuotteita, mutta tiedän että se on silti eettisempi valinta kuin luomu- tai lähiliha. Toivon mukaan suomalaiset härkäpapu, hamppu ja lupiini tulisivat enemmän esille kasvissyöjien proteiinin lähteenä.

      Niin, ja totta kai liikuntaa harrastetaan 15 tuntia viikossa. On sinulla käsittämättömät luulot vegaanisuudesta. Vai että eletään 50-vuotiaiksi vaan. Opiskelepa aihetta hieman enemmän, maailman vanhimmat kansat nimenomaan ovat vegaaneja. Tutustupa esim. sellaiseen juttuun kuin Loma Linda. Tutustut myös siihen seikkaan että liha on aina rasite elimistölle ja aiheuttaa mm. syöpää ja muita sairauksia.

      • Karpaten kasviksilla

        Juu, lähiliha ei todellakaan ole sen "vegaanisempaa", mutta ekologisempaa se todellakin on. ;)
        Liha ei aiheuta syöpää, mutta aivojen kehittymiselle se on ollut elintärkeää. Lisäaineet, sokeri ja valkoinen vilja aiheuttavat syöpää.


      • Sedä
        Karpaten kasviksilla kirjoitti:

        Juu, lähiliha ei todellakaan ole sen "vegaanisempaa", mutta ekologisempaa se todellakin on. ;)
        Liha ei aiheuta syöpää, mutta aivojen kehittymiselle se on ollut elintärkeää. Lisäaineet, sokeri ja valkoinen vilja aiheuttavat syöpää.

        Myös lihan yhteydestä syöpiin on kyllä tutkimustietoa ;) En nyt jaksa erityisemmin kaivella, mut esim googlauksen eka tulos:
        http://www.cancer.fi/ammattilaiset/ravitsemussuositukset/lista_suosituksista/suositus_5/

        Aivojen kehittymiselle on luultavasti vähintään yhtä olennaista ollut ruuan kypsennystaito. Koska ihmiset alkoivat syödä enemmän lihaa vasta samaan aikaan kuin kypsentämään ruuan (myös kasvikset), on vaikea saada selville mistä aivojen kehitys lopulta johtui.

        Sitäpaitsi pointti sinänsä on epärelevantti: sillä että jostain on joskus ollut hyötyä ei voi perustella että niin kannattaisi tehdä vastakin. Orjakaupalla saatiin aikaan antiikinaikainen sivistysyhteiskunta, joka teki valtavati keksintöjä. Pitäisikö meidänkin alkaa pitää orjia? :D Nykyään kasvisruualla kuitenkin saa todetusti ihan kaiken tarpeellisen.

        Lisäaineita, valkoista viljaa ja sokeria vegaani voi hyvinkin saada keskivertoa vähemmän kuin lähes kaiken jutuu valmistamaan itse. Vaikka ei tää toki mikään automaattinen terveysruokakaan oo.


      • Kannattaa opiskella
        Karpaten kasviksilla kirjoitti:

        Juu, lähiliha ei todellakaan ole sen "vegaanisempaa", mutta ekologisempaa se todellakin on. ;)
        Liha ei aiheuta syöpää, mutta aivojen kehittymiselle se on ollut elintärkeää. Lisäaineet, sokeri ja valkoinen vilja aiheuttavat syöpää.

        Nimimerkin karpaten kasviksilla kannattaa opiskella aihetta hieman enemmän.
        Kyllä liika liha aiheuttaa syöpää,siinä missä liika rasva tukkii verisuonet.Liika
        proteiini vaurioittaa myös munuaisia.Minäpä tiedän,kun viitsin opiskella.


      • Karpaten kasviksilla
        Kannattaa opiskella kirjoitti:

        Nimimerkin karpaten kasviksilla kannattaa opiskella aihetta hieman enemmän.
        Kyllä liika liha aiheuttaa syöpää,siinä missä liika rasva tukkii verisuonet.Liika
        proteiini vaurioittaa myös munuaisia.Minäpä tiedän,kun viitsin opiskella.

        Siinäpä se, kun karppaajat eivät syö pelkkää lihaa. :) Varmasti, jos syö mitä vain yksipuolisesti liikaa saa lopulta syövän. Karppaajat syövät lihan lisäksi kaikkea muutakin, mutta sinä et ole opiskellut vielä tarpeeksi. Jatka vain vielä opiskelua, niin opit muutakin kuin inttämään.


      • Karpaten kasviksilla
        Sedä kirjoitti:

        Myös lihan yhteydestä syöpiin on kyllä tutkimustietoa ;) En nyt jaksa erityisemmin kaivella, mut esim googlauksen eka tulos:
        http://www.cancer.fi/ammattilaiset/ravitsemussuositukset/lista_suosituksista/suositus_5/

        Aivojen kehittymiselle on luultavasti vähintään yhtä olennaista ollut ruuan kypsennystaito. Koska ihmiset alkoivat syödä enemmän lihaa vasta samaan aikaan kuin kypsentämään ruuan (myös kasvikset), on vaikea saada selville mistä aivojen kehitys lopulta johtui.

        Sitäpaitsi pointti sinänsä on epärelevantti: sillä että jostain on joskus ollut hyötyä ei voi perustella että niin kannattaisi tehdä vastakin. Orjakaupalla saatiin aikaan antiikinaikainen sivistysyhteiskunta, joka teki valtavati keksintöjä. Pitäisikö meidänkin alkaa pitää orjia? :D Nykyään kasvisruualla kuitenkin saa todetusti ihan kaiken tarpeellisen.

        Lisäaineita, valkoista viljaa ja sokeria vegaani voi hyvinkin saada keskivertoa vähemmän kuin lähes kaiken jutuu valmistamaan itse. Vaikka ei tää toki mikään automaattinen terveysruokakaan oo.

        Myös soijan kerrotaan aiheuttavan joidenkin tutkimusten mukaan syöpää, toiset tutkimukset taas väittävät sen estävän syöpää. Tämä on yksinkertaisesti kiinni siitä, kuka tutkimuksen teettää.

        Uskon että ruoka-asioissa kannattaa kuunnella omaa kehoaan. Toiset ovat nopeille hiilihydraateille allergisia, toiset taas saavat oletettavasti "huonon olon" runsasravinteisesta ruuasta.

        Olen elämäni aikana elänyt myös hedelmillä, pähkinöillä yms. mutta minulle ne ovat enemmänkin "välipalatyyppistä" ruokaa, enkä ole kyllin viitseliäs kikkaillakseni ruualla. Siksi pysyttelen lähi- ja luomuruuassa, jonka tietenkin valmistan itse. En ole vuosikymmeniin syönyt eineksiä tai puolivalmiita ruokia.

        Siksi en usko siihen että vegaani saa lisäaineita, valkoista viljaa ja sokeria vähemmän kuin karppaaja, mutta toki vähemmän kuin mättöruokaa ja donitseja syövä pikaruuan ystävä tai kiireinen einesruuan lämmittäjä.

        Omaan ruokavaliooni eivät kuulu esimirkiksi tavalliset makkarat koska niissä on jauhoja ja lisäaineita. On monia muitakin lihavalmisteita, joita en suuhuni laittaisi, koska niiden teollinen valmistusprosessi on ne "pilannut". Olen ymmärtänyt, että vegaani ei välitä siitä, miten tuote on prosessoitu, kunhan se vain ei sisällä mitään eläinperäistä. Tämä voi kyllä olla harhaluulo, mutta sellaisen käsityksen olen ikävä kyllä saanut.

        Enkä kaipaa mitään eksoottiista. Uskon, että perimältäni olen sopeutunut paremmin suomalaiseen ruokaan, kuin esim. afrikkalaisiin hedelmiin, viljakasveihin tai pähkinöihin.


      • Karpaus on sairasta
        Karpaten kasviksilla kirjoitti:

        Siinäpä se, kun karppaajat eivät syö pelkkää lihaa. :) Varmasti, jos syö mitä vain yksipuolisesti liikaa saa lopulta syövän. Karppaajat syövät lihan lisäksi kaikkea muutakin, mutta sinä et ole opiskellut vielä tarpeeksi. Jatka vain vielä opiskelua, niin opit muutakin kuin inttämään.

        Nimimerkille karpaten kasviksilla tiedoksi vaan että tiedän kyllä mitä
        syötte älyttömästi,sairaasti lihaa ja rasvaa(eläinrasvaa)( hyi yök alkaa
        inhottaa ja oksettaa ajatuskin mokomasta mätöstä),sekä muu
        syöminen on mitätöntä,on mitä on.Sinä et ole opiskellut
        riittävästi,joten jatka vaan niin opit muutakin kuin
        inttämään.


      • Sedä
        Karpaten kasviksilla kirjoitti:

        Myös soijan kerrotaan aiheuttavan joidenkin tutkimusten mukaan syöpää, toiset tutkimukset taas väittävät sen estävän syöpää. Tämä on yksinkertaisesti kiinni siitä, kuka tutkimuksen teettää.

        Uskon että ruoka-asioissa kannattaa kuunnella omaa kehoaan. Toiset ovat nopeille hiilihydraateille allergisia, toiset taas saavat oletettavasti "huonon olon" runsasravinteisesta ruuasta.

        Olen elämäni aikana elänyt myös hedelmillä, pähkinöillä yms. mutta minulle ne ovat enemmänkin "välipalatyyppistä" ruokaa, enkä ole kyllin viitseliäs kikkaillakseni ruualla. Siksi pysyttelen lähi- ja luomuruuassa, jonka tietenkin valmistan itse. En ole vuosikymmeniin syönyt eineksiä tai puolivalmiita ruokia.

        Siksi en usko siihen että vegaani saa lisäaineita, valkoista viljaa ja sokeria vähemmän kuin karppaaja, mutta toki vähemmän kuin mättöruokaa ja donitseja syövä pikaruuan ystävä tai kiireinen einesruuan lämmittäjä.

        Omaan ruokavaliooni eivät kuulu esimirkiksi tavalliset makkarat koska niissä on jauhoja ja lisäaineita. On monia muitakin lihavalmisteita, joita en suuhuni laittaisi, koska niiden teollinen valmistusprosessi on ne "pilannut". Olen ymmärtänyt, että vegaani ei välitä siitä, miten tuote on prosessoitu, kunhan se vain ei sisällä mitään eläinperäistä. Tämä voi kyllä olla harhaluulo, mutta sellaisen käsityksen olen ikävä kyllä saanut.

        Enkä kaipaa mitään eksoottiista. Uskon, että perimältäni olen sopeutunut paremmin suomalaiseen ruokaan, kuin esim. afrikkalaisiin hedelmiin, viljakasveihin tai pähkinöihin.

        "Olen ymmärtänyt, että vegaani ei välitä siitä, miten tuote on prosessoitu, kunhan se vain ei sisällä mitään eläinperäistä. Tämä voi kyllä olla harhaluulo, mutta sellaisen käsityksen olen ikävä kyllä saanut."

        Periaatteessa juu näin, ekologisuus/luonnollisuus kuin ei mitenkään liity vegaanisuuteen. Käytännössä iso osa vegaaneista on kuitenkin valveutuneita myös näiden asioiden suhteen, kun tuotesisältöjäkin joutuu pakosta lueskelemaan.

        "Myös soijan kerrotaan aiheuttavan joidenkin tutkimusten mukaan syöpää, toiset tutkimukset taas väittävät sen estävän syöpää. Tämä on yksinkertaisesti kiinni siitä, kuka tutkimuksen teettää. "

        Totta, yleensä kyse on siitä että mikä tahansa on haitallista, jos sitä syö liikaa. Lihaa ihmiset yleisesti ottaen syövät aivan liikaa. Soijaakaan ei kannata joka aterialla mättää, mutta toisinaan syötynä silä tuskin on mitään merkitystä. Itse syön toisinaan prosessoitujakin ruokia, koska uskon että suurin merkitys on sillä mitä yleensä syö, ja elimistö osaa kyllä poistella myrkyt pienissä määrin :)

        "Siksi en usko siihen että vegaani saa lisäaineita, valkoista viljaa ja sokeria vähemmän kuin karppaaja, mutta toki vähemmän kuin mättöruokaa ja donitseja syövä pikaruuan ystävä tai kiireinen einesruuan lämmittäjä. "

        Tätä itsekin tarkoitin, mutta lopputulos riippuu toki niin vegaanista kuin karppaajastakin.


      • ruoka.aika
        Karpaten kasviksilla kirjoitti:

        Myös soijan kerrotaan aiheuttavan joidenkin tutkimusten mukaan syöpää, toiset tutkimukset taas väittävät sen estävän syöpää. Tämä on yksinkertaisesti kiinni siitä, kuka tutkimuksen teettää.

        Uskon että ruoka-asioissa kannattaa kuunnella omaa kehoaan. Toiset ovat nopeille hiilihydraateille allergisia, toiset taas saavat oletettavasti "huonon olon" runsasravinteisesta ruuasta.

        Olen elämäni aikana elänyt myös hedelmillä, pähkinöillä yms. mutta minulle ne ovat enemmänkin "välipalatyyppistä" ruokaa, enkä ole kyllin viitseliäs kikkaillakseni ruualla. Siksi pysyttelen lähi- ja luomuruuassa, jonka tietenkin valmistan itse. En ole vuosikymmeniin syönyt eineksiä tai puolivalmiita ruokia.

        Siksi en usko siihen että vegaani saa lisäaineita, valkoista viljaa ja sokeria vähemmän kuin karppaaja, mutta toki vähemmän kuin mättöruokaa ja donitseja syövä pikaruuan ystävä tai kiireinen einesruuan lämmittäjä.

        Omaan ruokavaliooni eivät kuulu esimirkiksi tavalliset makkarat koska niissä on jauhoja ja lisäaineita. On monia muitakin lihavalmisteita, joita en suuhuni laittaisi, koska niiden teollinen valmistusprosessi on ne "pilannut". Olen ymmärtänyt, että vegaani ei välitä siitä, miten tuote on prosessoitu, kunhan se vain ei sisällä mitään eläinperäistä. Tämä voi kyllä olla harhaluulo, mutta sellaisen käsityksen olen ikävä kyllä saanut.

        Enkä kaipaa mitään eksoottiista. Uskon, että perimältäni olen sopeutunut paremmin suomalaiseen ruokaan, kuin esim. afrikkalaisiin hedelmiin, viljakasveihin tai pähkinöihin.

        Pähkinöistä ja soijasta saa juuri sitä proteiinia. Jos syö joskus lihaa, ei tartte syödä "eksoottisia" ruokia. Oma elimistö ei kestä lihaa eikä liikaa maitotuotteita. Munuaiset ylikuormittuu. Vegetaristina ei ole ollut mitään ongelmia. Omegahappoja saa öljyistä ja pellavansiemenlimasta ;D Aika simppelisti tulee syötyä. En jaksa kokata lämpimiä ruokia päivittäin.


      • ...
        Karpaus on sairasta kirjoitti:

        Nimimerkille karpaten kasviksilla tiedoksi vaan että tiedän kyllä mitä
        syötte älyttömästi,sairaasti lihaa ja rasvaa(eläinrasvaa)( hyi yök alkaa
        inhottaa ja oksettaa ajatuskin mokomasta mätöstä),sekä muu
        syöminen on mitätöntä,on mitä on.Sinä et ole opiskellut
        riittävästi,joten jatka vaan niin opit muutakin kuin
        inttämään.

        Olet sairas.


      • Mrs Amazon
        Karpaus on sairasta kirjoitti:

        Nimimerkille karpaten kasviksilla tiedoksi vaan että tiedän kyllä mitä
        syötte älyttömästi,sairaasti lihaa ja rasvaa(eläinrasvaa)( hyi yök alkaa
        inhottaa ja oksettaa ajatuskin mokomasta mätöstä),sekä muu
        syöminen on mitätöntä,on mitä on.Sinä et ole opiskellut
        riittävästi,joten jatka vaan niin opit muutakin kuin
        inttämään.

        Mistä hel** sinä päättelet että karppaaja syö älyttömästi lihaa ja rasvaa ? Ootko ihan taukki ? Oot. Niitä saa ja pitääkin syödä, mutta oot vissiin luku ja ymmärtämistaidoton kun et tajua että ei ole PAKKO jos ei taho. Tyypillinen hiilaripöhöttynyt ääliö siellä vaan huutelee puskista.

        Nii- me kun ei nykyajan töissä enää vedetä tukkeja hevosella ja kynnetä akka auralla korpea niin ei tarvita puolikasta ruislimppua aamupalaks.
        Ne ketkä kuluttaa paljon, syököön ihan rauhassa hiilarinsa.

        Mulla karppaaminen teki kyllä niin buenon olon, että takaisin en vaihtais. Yksinomaan unen laatu on parantunut huomattavasti, samoin yleinen vireystila. En laihduta enää , ruoka saa sisältää rasvojakin normaalissa määrin.

        Mitä nyt esim viikolla tein itse, ihan raaka-aineista : kukkakkali broileri gratiini, wokkivihanneksia naudanlihasuikaleilla, kesäkurpitsa kylmäsavilohikeitto, fenkoli juustokeitto, balsamicotomaatit ja kananrintaa, paistettua lohta ja parsaa maustevoilla. Tänään teen andalucialaisen kana-oliivipadan.
        Aamiaiseksi 1-2 munan munakas tonnarilla tai katkiksilla tai tuoreella tomaatilla. Minihiilarisämpylä ja kahvia stevialla.

        Välipalana turkkilaista jogurttia rahkaa marjoja , jos tarviaa makeutta niin hermesetas liuosta.

        Työpaikan kuntotestissä vedin kaikki yli lukemien. Ja olen kohta viiskymppinen nainen, siinä jäi makkara-kalja äijät huuli pyöreenä ihmettelemään että mitä toi on vetänyt.

        Perunaa ja vehnäjauhoja ei ole yhtään ikävä. Päinvastoin. Tuossa kävin leipomossa kahvilla ystävän kanssa ja ihan puistatti katsoa sitä viineriä mitä hän siinä hän "nautti" kahvinsa kanssa. Mulla on näitä tilanteita varten repussa omat eväät eli mihiliilari täysjyvä leipäpala emeentalia kinkkua ja retiisinviipaleita.

        Mut ihan täysin mokomin, syökööt läskiä kermalla ne jotka tuntee siihen kutsumusta, meillekin se on sallittua mutta ei pakollista. Taitaa ottaa pattiin se sulla että omat elintapas on päin peetä ja oot kateellinen niille jotka onnistuu.


      • Ootko pipipää?
        ... kirjoitti:

        Olet sairas.

        Niin sinä nimimerkki ... olet se sairas.


      • Olet hiirulainen
        Mrs Amazon kirjoitti:

        Mistä hel** sinä päättelet että karppaaja syö älyttömästi lihaa ja rasvaa ? Ootko ihan taukki ? Oot. Niitä saa ja pitääkin syödä, mutta oot vissiin luku ja ymmärtämistaidoton kun et tajua että ei ole PAKKO jos ei taho. Tyypillinen hiilaripöhöttynyt ääliö siellä vaan huutelee puskista.

        Nii- me kun ei nykyajan töissä enää vedetä tukkeja hevosella ja kynnetä akka auralla korpea niin ei tarvita puolikasta ruislimppua aamupalaks.
        Ne ketkä kuluttaa paljon, syököön ihan rauhassa hiilarinsa.

        Mulla karppaaminen teki kyllä niin buenon olon, että takaisin en vaihtais. Yksinomaan unen laatu on parantunut huomattavasti, samoin yleinen vireystila. En laihduta enää , ruoka saa sisältää rasvojakin normaalissa määrin.

        Mitä nyt esim viikolla tein itse, ihan raaka-aineista : kukkakkali broileri gratiini, wokkivihanneksia naudanlihasuikaleilla, kesäkurpitsa kylmäsavilohikeitto, fenkoli juustokeitto, balsamicotomaatit ja kananrintaa, paistettua lohta ja parsaa maustevoilla. Tänään teen andalucialaisen kana-oliivipadan.
        Aamiaiseksi 1-2 munan munakas tonnarilla tai katkiksilla tai tuoreella tomaatilla. Minihiilarisämpylä ja kahvia stevialla.

        Välipalana turkkilaista jogurttia rahkaa marjoja , jos tarviaa makeutta niin hermesetas liuosta.

        Työpaikan kuntotestissä vedin kaikki yli lukemien. Ja olen kohta viiskymppinen nainen, siinä jäi makkara-kalja äijät huuli pyöreenä ihmettelemään että mitä toi on vetänyt.

        Perunaa ja vehnäjauhoja ei ole yhtään ikävä. Päinvastoin. Tuossa kävin leipomossa kahvilla ystävän kanssa ja ihan puistatti katsoa sitä viineriä mitä hän siinä hän "nautti" kahvinsa kanssa. Mulla on näitä tilanteita varten repussa omat eväät eli mihiliilari täysjyvä leipäpala emeentalia kinkkua ja retiisinviipaleita.

        Mut ihan täysin mokomin, syökööt läskiä kermalla ne jotka tuntee siihen kutsumusta, meillekin se on sallittua mutta ei pakollista. Taitaa ottaa pattiin se sulla että omat elintapas on päin peetä ja oot kateellinen niille jotka onnistuu.

        Kyllä karppaajat syötte ihan sairaasti rasvaa ja lihaa.Oletkos sinä se ihan
        taukki?Olet todellakin.Niitä ei saa syödä paljoa.Koska liika tukkii
        verisuonet ja aiheuttaa munuaisvaurioita.Sinä olet se luku ja
        ymmärrystaidoton,et tajua karppauksen riskejä ja
        vaarallisuutta.Olet se tyypillinen karppauspöhöttönyt
        ääliö,joka huutelee puskista.

        Kyllä sinulle enemmin tai myöhemmin tulee huono olo ja tunnet itsesi
        väsyneeksi.

        Hiilihydraatteja on ihan turha pelätä ja ihan hyvin voi aterialla käyttää perunaa,
        spaghettia,makaronia,tavallista leipää,puuroa jne.

        Minua ei todellakaan ota pattiin mikään ja omat elintapani ovat terveellisemmät
        kuin karppaajilla,enkä ole kateellinen millekään.
        Sinua tässä ottaa pattiin,kun omat elintapasi on päin p*rsettä ja olet
        kateellinen niille,jotka syövät normaalisti,eivät karppaa.


      • MrsAmazon
        Olet hiirulainen kirjoitti:

        Kyllä karppaajat syötte ihan sairaasti rasvaa ja lihaa.Oletkos sinä se ihan
        taukki?Olet todellakin.Niitä ei saa syödä paljoa.Koska liika tukkii
        verisuonet ja aiheuttaa munuaisvaurioita.Sinä olet se luku ja
        ymmärrystaidoton,et tajua karppauksen riskejä ja
        vaarallisuutta.Olet se tyypillinen karppauspöhöttönyt
        ääliö,joka huutelee puskista.

        Kyllä sinulle enemmin tai myöhemmin tulee huono olo ja tunnet itsesi
        väsyneeksi.

        Hiilihydraatteja on ihan turha pelätä ja ihan hyvin voi aterialla käyttää perunaa,
        spaghettia,makaronia,tavallista leipää,puuroa jne.

        Minua ei todellakaan ota pattiin mikään ja omat elintapani ovat terveellisemmät
        kuin karppaajilla,enkä ole kateellinen millekään.
        Sinua tässä ottaa pattiin,kun omat elintapasi on päin p*rsettä ja olet
        kateellinen niille,jotka syövät normaalisti,eivät karppaa.

        Kato perhana, ootko käy tsekkaamassa mun jääkapin sisällön kun tiedät asian noinkin tarkkaan. Mikä kyylä !
        Suruksesi voin kertoa että siellä ei nytkään ole muuta lihaa kun keittokinkkua, rasva% 3.
        Rasvaa kuule on kanssa. Becel goldia, jonka ostin joskus viime kuun alussa. Sitten löytyy oliiviöljyä, jota meneekin sitten enempi.
        Näillä jos saa suonet tukkoon niin onpahan melekomoinen ihme.

        Pastat, riisit ja perunat oon lahjottanut naapureille jo aikapäivää sitten, mitään en niillä tee.

        Hyvin on tilaa kaapissa kukkakaalille, porkkanoille, lantulle, tomaateille, kurkulle, kesäkurpitsalle, munakoisolle, parsakaalille, sipuleille, paprikalle, fenkolille, keräkaalille.....

        Ainii mutta näähän on sun mielestä päin p*settä. Sori, unohdin että oot vajaa-älyinen. Aivot varmaan cokiksen liuottamat
        ja munkkikertymät hyllyy vyötäröllä.

        Siitä vaan, anna mennä, mässytä sydämes kyllyydestä läskiä ja pullaa, ei se multa ole pois.
        Oon elämäni kunnossa. Revi siitä.


      • Olet hiirulainen
        MrsAmazon kirjoitti:

        Kato perhana, ootko käy tsekkaamassa mun jääkapin sisällön kun tiedät asian noinkin tarkkaan. Mikä kyylä !
        Suruksesi voin kertoa että siellä ei nytkään ole muuta lihaa kun keittokinkkua, rasva% 3.
        Rasvaa kuule on kanssa. Becel goldia, jonka ostin joskus viime kuun alussa. Sitten löytyy oliiviöljyä, jota meneekin sitten enempi.
        Näillä jos saa suonet tukkoon niin onpahan melekomoinen ihme.

        Pastat, riisit ja perunat oon lahjottanut naapureille jo aikapäivää sitten, mitään en niillä tee.

        Hyvin on tilaa kaapissa kukkakaalille, porkkanoille, lantulle, tomaateille, kurkulle, kesäkurpitsalle, munakoisolle, parsakaalille, sipuleille, paprikalle, fenkolille, keräkaalille.....

        Ainii mutta näähän on sun mielestä päin p*settä. Sori, unohdin että oot vajaa-älyinen. Aivot varmaan cokiksen liuottamat
        ja munkkikertymät hyllyy vyötäröllä.

        Siitä vaan, anna mennä, mässytä sydämes kyllyydestä läskiä ja pullaa, ei se multa ole pois.
        Oon elämäni kunnossa. Revi siitä.

        En usko sinua ja sinä olet se vajaaälyinen.Anteeksi vain mutta cokista,munkkeja
        ja muita herkkuja käytän erittäin harvoin,koska diettini ei salli niiden jatkuvaa
        käyttöä.Niin että eiköhän ne aivot ole sinulla liuottamat ja läskit hylly vyötäröllä
        karppauksesta.En aio mässyttää sydämeni kyllyydestä läskiä ja pullaa,koska
        liika syöminen on vahingollista ja järjetöntä,söi sitten mitä hyvänsä.Enkä usko
        että olet elämäsi kunnossa,mitä kauemmin jatkat.Joten revippä sinä siitä.


      • Vhh kontra kasvis
        Olet hiirulainen kirjoitti:

        En usko sinua ja sinä olet se vajaaälyinen.Anteeksi vain mutta cokista,munkkeja
        ja muita herkkuja käytän erittäin harvoin,koska diettini ei salli niiden jatkuvaa
        käyttöä.Niin että eiköhän ne aivot ole sinulla liuottamat ja läskit hylly vyötäröllä
        karppauksesta.En aio mässyttää sydämeni kyllyydestä läskiä ja pullaa,koska
        liika syöminen on vahingollista ja järjetöntä,söi sitten mitä hyvänsä.Enkä usko
        että olet elämäsi kunnossa,mitä kauemmin jatkat.Joten revippä sinä siitä.

        http://fi.wikipedia.org/wiki/Vähähiilihydraattinen_ruokavalio

        http://www.terveysala.turkuamk.fi/ravter/perusterveydenhuolto/materiaalit/kasvis.html
        Pieni ero -eiks vain . Mutta kasvisruokasivusto ei ole näitä varten vaan
        http://keskustelu.suomi24.fi/debate/3614 menkääpäs sinne mesoamaan !!

        Täällä lisukeruokana kasvis jne


      • Sedä
        ruoka.aika kirjoitti:

        Pähkinöistä ja soijasta saa juuri sitä proteiinia. Jos syö joskus lihaa, ei tartte syödä "eksoottisia" ruokia. Oma elimistö ei kestä lihaa eikä liikaa maitotuotteita. Munuaiset ylikuormittuu. Vegetaristina ei ole ollut mitään ongelmia. Omegahappoja saa öljyistä ja pellavansiemenlimasta ;D Aika simppelisti tulee syötyä. En jaksa kokata lämpimiä ruokia päivittäin.

        Saa sitä proteiinia eieksoottisistakin ruuista, kuten täysjyväviljasta ja herneistä ;)


    • Karppaajat pois hus!

      Aivan tämä on kasvisruokapalsta,jossa keskustellaan kasvisruoista ja
      kasvisruokavaliosta ainoastaan.Vhh ruokavaliolle ja karppaukselle on
      omat keskustelupalstat,joille sopii mennä mesoamaan!

      • Vegaanit pois, hus,

        Karppaajat syövät myös kasvisruokia, niin että kuuluisikohan sinun mennä vegaanipalstalle? Hus, hus


      • Karppaajat vittuun!
        Vegaanit pois, hus, kirjoitti:

        Karppaajat syövät myös kasvisruokia, niin että kuuluisikohan sinun mennä vegaanipalstalle? Hus, hus

        Nimimerkki vegaanit pois hus ei ole mikään määräilemään ketään.Luulet
        itsestäsi liikoja.Painuppa v*tun karppaaja itse pois karppauspalstalle
        hus hus vaan.


    • Minun ruokavalioni

      Itse olen laihduttanut vuoden alusta lähtien. Jätin herkut pois kokonaan ja lisäsin entisestään kasvisten ja hedelmien määrää. Syön nykyisin myös huomattavasti pienempiä annoksia kuin ennen.

      Ainakin se että syö vähemmän, kevyemmin ja säännöllisemmin tuntuu kokonaisvaltaisesti paremmalta. Ei tulee enää ruokailun jälkeen järkyttävää ähky-väsymystä, vaan energinen ja hyvä olo kun on saanut syödäkseen.

      Kun saa vielä kaupantekijäisiksi sen, että paino on pudonnut huimasti on ihan mahtavaa! Tälläinen ruokavalio siis sopii minulle parhaiten. Olen harkinnut myös kasvisruokavaliota, koska syön usein pelkkää kasvista. Toistaiseksi en ainakaan vielä ole luopumassa lihasta. Aika näyttää.

    • näinkin on

      Minä ole ollut kasvissyöjänä ja vähähiilihydraattisella ruokavaliolla. Kasvissyöjänä vuoden verran, vähillä hiilareilla vain pari kk, koska maha meni totaalisen sekaisin. Kaikkein parhaiten voin sekaruokavaliolla vältellen nopeita hiilihydraateita. Puurot ja ruisleipä kuuluvat tiiviisti ruokavalioon, samoin liha ja kasvikset. En usko että on olemassa yhtä ainoaa ruokavaliota joka sopii kaikille, siksi ruokavalioista riitely tuntuu turhalta. Jotkut voivat nassuttaa eläinrasvoja ja suolaa ihan rauhassa, ilman minkäänlaisia sydän- ja verisuoniongelmia, toisilla kolesteroli tirisee suonissa kun vaan vilkaseekin grillimakkaraa. Se on kai geeneistä kiinni.

    • veikko18

      Viinaa ja makkaraa

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Millä voin

      Hyvittää kaiken?
      Ikävä
      97
      2743
    2. Jotain puuttuu

      Kun en sinua näe. Et ehkä arvaisi, mutta olen arka kuin alaston koivu lehtiä vailla, talven jäljiltä, kun ajattelen sinu
      Ikävä
      104
      2330
    3. Haluan sut

      Haluatko sinä vielä mut?
      Ikävä
      91
      2090
    4. Ampuminen Iisalmessa

      Älytöntä on tämä maailman meno.
      Iisalmi
      15
      1847
    5. Hei A, osaatko

      sanoa, miksi olet ihan yhtäkkiä ilmestynyt kaveriehdotuksiini Facebookissa? Mitähän kaikkea Facebook tietää mitä minä en
      Ikävä
      44
      1721
    6. Pohjola kadulla paukuteltu

      Iltasanomissa juttua.
      Iisalmi
      38
      1715
    7. Haluaisin aidosti jo luovuttaa ja unohtaa

      Ei tästä mitään tule koskaan.
      Ikävä
      78
      1696
    8. Persuilla ja Saksi-Riikalla meni sitten pornon levittämiseksi koko touhu.

      Onko kenellekään yllätys?
      Perussuomalaiset
      100
      1646
    9. Synnittömänä syntyminen

      Helluntailaisperäisillä lahkoilla on Raamatunvastainen harhausko että ihminen syntyy synnittömänä.
      Helluntailaisuus
      129
      1477
    10. Mitä tämä tarkoittaa,

      että näkyy vain viimevuotisia? Kirjoitin muutama tunti sitten viestin, onko se häipynyt avaruuteen?
      Ikävä
      41
      1294
    Aihe