Herran Jeesuksen NIMEEN kastaminen on aina vedellä kastamista.
Matt.28:19 Menkää siis ja tehkää kaikki kansat minun opetuslapsikseni, kastamalla heitä Isän ja Pojan ja Pyhän Hengen nimeen
Apt.2:38 Niin Pietari sanoi heille: "Tehkää parannus ja ottakoon kukin teistä kasteen Jeesuksen Kristuksen nimeen syntienne anteeksisaamiseksi, niin te saatte Pyhän Hengen lahjan.
41 Jotka nyt ottivat hänen sanansa vastaan, ne kastettiin, ja niin heitä lisääntyi sinä päivänä noin kolmetuhatta sielua.
Apt.8:16 sillä hän ei ollut vielä tullut yhteenkään heistä, vaan he olivat ainoastaan kastetut Herran Jeesuksen nimeen.
Apt.10:47 "Ei kaiketi kukaan voi kieltää kastamasta vedellä näitä, jotka ovat saaneet Pyhän Hengen niinkuin mekin?"
48 Ja hän käski kastaa heidät Jeesuksen Kristuksen nimeen. Silloin he pyysivät häntä viipymään siellä muutamia päiviä.
Apt.19:5 Sen kuultuaan he ottivat kasteen Herran Jeesuksen nimeen.
vrt. Paavalin nimeen kastaminen, 1Kor 1:13-17
-13 Onko Kristus jaettu? Ei kaiketi Paavali ole ristiinnaulittu teidän edestänne? Vai oletteko te kastetut Paavalin nimeen?
14 Minä kiitän Jumalaa, etten ole kastanut teistä ketään muita kuin Krispuksen ja Gaiuksen,
15 niin ettei kukaan saata sanoa, että te olette minun nimeeni kastetut.
16 Kastoinhan tosin Stefanaankin perhekunnan; sitten en tiedä, olenko ketään muuta kastanut.
17 Sillä Kristus ei lähettänyt minua kastamaan, vaan evankeliumia julistamaan-ei puheen viisaudella, ettei Kristuksen risti menisi mitättömäksi.
18 Sillä sana rististä on hullutus niille, jotka kadotukseen joutuvat, mutta meille, jotka pelastumme, se on Jumalan voima.
Vesikaste ja Henkikaste
32
211
Vastaukset
- Saara:)
Kaste KRISTUKSEEN tai kaste Kristukseen Jeesukseen ei ole kuitenkaan vedellä kastamista vaan Pyhän Hengen saamista eli uudestisyntymisen pesu ja sydämen ympärileikkaus Hengessä eli Kristuksen ympärileikkaus ja hengellinen kaste.
Room.2:28-29
28 Sillä ei se ole juutalainen, joka vain ulkonaisesti on juutalainen, eikä ympärileikkaus se, joka ulkonaisesti lihassa tapahtuu;
29 vaan se on juutalainen, joka sisällisesti on juutalainen, ja oikea ympärileikkaus on sydämen ympärileikkaus Hengessä, ei kirjaimessa; ja hän saa kiitoksensa, ei ihmisiltä, vaan Jumalalta.
Kol 2:11-13
11 ja hänessä te myös olette ympärileikatut, ette käsintehdyllä ympärileikkauksella, vaan lihan ruumiin poisriisumisella, Kristuksen ympärileikkauksella:
12 ollen haudattuina hänen kanssaan kasteessa, jossa te myös hänen kanssaan olette herätetyt uskon kautta, jonka vaikuttaa Jumala, joka herätti hänet kuolleista.
13 Ja teidät, jotka olitte kuolleet rikoksiinne ja lihanne ympärileikkaamattomuuteen, teidät hän teki eläviksi yhdessä hänen kanssaan, antaen meille anteeksi kaikki rikokset,
Tiit.3:5-7
5 pelasti hän meidät, ei vanhurskaudessa tekemiemme tekojen ansiosta, vaan laupeutensa mukaan uudestisyntymisen peson ja Pyhän Hengen uudistuksen kautta,
6 jonka Hengen hän runsaasti vuodatti meihin meidän Vapahtajamme Jeesuksen Kristuksen kautta,
7 että me vanhurskautettuina hänen armonsa kautta tulisimme iankaikkisen elämän perillisiksi toivon mukaan.
Room 6:3-11
3 Vai ettekö tiedä, että me kaikki, jotka olemme kastetut Kristukseen Jeesukseen, olemme hänen kuolemaansa kastetut?
4 Niin olemme siis yhdessä hänen kanssaan haudatut kasteen kautta kuolemaan, että niinkuin Kristus herätettiin kuolleista Isän kirkkauden kautta, samoin pitää meidänkin uudessa elämässä vaeltaman.
5 Sillä jos me olemme hänen kanssaan yhteenkasvaneita yhtäläisessä kuolemassa, niin olemme samoin myös yhtäläisessä ylösnousemuksessa,
6 kun tiedämme sen, että meidän vanha ihmisemme on hänen kanssaan ristiinnaulittu, että synnin ruumis kukistettaisiin, niin ettemme enää syntiä palvelisi;
7 sillä joka on kuollut, se on vanhurskautunut pois synnistä.
8 Mutta jos olemme kuolleet Kristuksen kanssa, niin me uskomme saavamme myös elää hänen kanssaan,
9 tietäen, että Kristus, sittenkuin hänet kuolleista herätettiin, ei enää kuole: kuolema ei enää häntä vallitse.
10 Sillä minkä hän kuoli, sen hän kerta kaikkiaan kuoli pois synnistä; mutta minkä hän elää, sen hän elää Jumalalle.
11 Niin tekin pitäkää itsenne synnille kuolleina, mutta Jumalalle elävinä Kristuksessa Jeesuksessa.
Gal.3:26-29
26 Sillä te olette kaikki uskon kautta Jumalan lapsia Kristuksessa Jeesuksessa.
27 Sillä kaikki te, jotka olette Kristukseen kastetut, olette Kristuksen päällenne pukeneet.
28 Ei ole tässä juutalaista eikä kreikkalaista, ei ole orjaa eikä vapaata, ei ole miestä eikä naista; sillä kaikki te olette yhtä Kristuksessa Jeesuksessa.
29 Mutta jos te olette Kristuksen omat, niin te siis olette Aabrahamin siementä, perillisiä lupauksen mukaan.
Jokainen Jeesukseen Kristukseen koko sydämestään uskova on saanut syntinsä anteeksi ja siirtynyt kuolemasta elämään eli hän on pelastunut. Pyhä Henki ja Jumalan sana on saanut aikaan etukäteen ja edeltä kaiken sen, minkä merkiksi sitten otetaan kaste vedessä Herran nimeen. Ellei eroteta toisistaan kastetta Hengessä Kristukseen ja hänen ruumiiseensa eli seurakuntaan (1Kor 12:13; Apt 1:5.) sekä kastetta Herran Jeesuksen nimeen, mikä on vedellä kastamista ja tarkoitettu vain koko sydämestään uskoville, niin silloin ei nähdä totuutta kasteista, mitä Raamatussa meille opetetaan.
1Kor 12:13
12 Sillä niinkuin ruumis on yksi ja siinä on monta jäsentä, mutta kaikki ruumiin jäsenet, vaikka niitä on monta, ovat yksi ruumis, niin on Kristuskin;
13 sillä me olemme kaikki yhdessä Hengessä kastetut yhdeksi ruumiiksi, olimmepa juutalaisia tai kreikkalaisia, orjia tai vapaita, ja kaikki olemme saaneet juoda samaa Henkeä.
Apt.1:5 Sillä Johannes kastoi vedellä, mutta teidät kastetaan Pyhällä Hengellä, ei kauan näitten päivien jälkeen."
Raamattu siis puhuu vedellä kastamisesta ja Pyhällä Hengellä kastamisesta. (vesikasteesta ja henkikasteesta)
Laitoin raamattuhakuun: yksi kaste: ei yhtään tulosta! Löydättekö te raamatusta ilmaisua - Uskossa Kastettu
Hölynpölyä. Kristinuskossa ei tunneta kahta kastetta.
Kahta kastetta ei siis ole eikä tule, kysymys on tietämättömien väärästä Raamatun tulkinnasta.
Mennään asia siis kertaalleen jälleen lävitse!
KASTE
(Mk 16:16)
JOHDANTO
a.Jeesus on asettanut Raamatussa pelastukselle kaksi edellytystä / ehtoa. Ne ovat kaste ja usko (Mk 16:16).
b.Kumpikaan näistä ei ole mikään ehdonvallan asia, josta voidaan puhua tai olla puhumatta, jos mielii neuvoa taivastien oikein.
c. Mainitut kaksi pelastuksen ehtoa, kaste ja usko, ovat sitä paitsi kaikille samat, sekä lapsille että aikuisille. Jos näin ei olisi, se olisi Raamatussa meille ilmoitettu.
d.Ne, jotka kieltävät lapsikasteen, lukevat Jeesuksen lähetyskäskyä ikään kuin kasteen kohdalla olisi alaviite, jossa sanottaisiin, että tämä Jeesuksen sana ei koske lapsia. Vastaavasti ne, jotka kieltävät pienen lapsen uskon, lukevat ikään kuin uskon kohdalla olisi alaviite, jossa sanottaisiin, että tämä sana koskee vain aikuisia.
1. KASTEESSA KRISTUS PELASTAA MEIDÄT
Kaste pelastaa (Mk 16:16; Tt 3:4–7; 1Pt 3:21). Muta miten tai miksi kaste pelastaa?
1.1 Ensiksi: Jla vanhurskauttaa ihmisen kasteessa .
Gl 3:26–27: "Sillä kaikki te, jotka olette Kristukseen kastetut, olette Kristuksen päällenne pukeneet." Kristuksen päälle pukeminen ei voi tarkoittaa muuta kuin vanhurskauttamista, Kristuksen hankkimaa lahjavanhurskautta. Seuraavassa Paavali on sen suoraan sanonutkin:
1Kr 6:11: "Ja tuommoisia te olitte, jotkut teistä; mutta te olette vastaanottaneet peson, te olette pyhitetyt, te olette vanhurskautetut meidän Herramme Jeesuksen Kristuksen nimessä ja meidän Jumalamme Hengessä.")
Tt 3:7 "Hän pelasti meidät pesemällä meidät puhtaiksi, niin että synnyimme uudesti ja Pyhä Henki uudisti meidät. Tämän Hengen hän vuodatti runsaana meidän päällemme Vapahtajamme Jeesuksen Kristuksen kautta, jotta me hänen armonsa ansiosta tulisimme vanhurskaiksi ja saisimme osaksemme ikuisen elämän, niin kuin toivomme."
1.2 Toiseksi: Jla antaa kasteessa syntien anteeksiantamuksen ja Pyhän Hengen lahjan:
Apt 2:38 "Tehkää parannus ja ottakoon kukin teistä kasteen (pass. div.) Jeesuksen Kristuksen nimeen syntienne anteeksisaamiseksi, niin te saatte Pyhän Hengen lahjan." (Apt 22:16).
PH:n saamisesta kasteessa todistaa sekin, että Raamatussa PH:n saamista kutsutaan myös PH:llä kastamiseksi ikään kuin PH olisi nestettä, vaikka hänhän on persoona (Tt 3:6).
Rm 8:9 "Jolla ei ole Kristuksen Henkeä, se ei ole hänen omansa." Jos esim. lapsi ei saisi kasteessa Pyhää Henkeä, hän ei tulisi kasteessa Kristuksen omaksi eikä pelastuisi.
1.3 Kolmanneksi: Jla uudestisynnyttää kasteessa ihmisen lapsekseen:
Jh 3:5 ja Tt 3:5 ovat UT:n kaksi keskeisintä kohtaa uudestisyntymisestä. Kasteessa Jumala uudestisynnyttää ihmisen. Reformoidussa kirkossa ja sen vaikutuksesta laajemminkin, myös meidän kirkossamme, esim. uuspietismissä näitä Rn kohtia on käytetty väärin, kasteen ja PH:n erottamiseen toisistaan ja kasteessa tapahtuvan uudestisyntymisen kieltämiseen. Siksi näitä jakeita on syytä tutkia huolella.- Uskossa Kastettu
1.3.1 Jh 3:5 "Totisesti, totisesti minä sanon sinulle: jos joku ei synny vedestä ja Hengestä, ei hän voi päästä sisälle Jumalan valtakuntaan."
Monet (uuspietistit) sanovat, että kasteessa lapsi syntyy vedestä ja myöhemmin ymmärtävässä iässä tapahtuvassa mahdollisessa uskoon tulossa hän syntyy Hengestä. Urho Muroma muotoili saman näin: Vesikaste henkikaste = Kristus-kaste. Mutta katsotaanpa asiaa tarkemmin:
a. Ensiksi "ja" sana / konjunktio veden ja Hengen välillä on yhdistävä eikä erottava.
b. Toiseksi prepositio "eks" (-stä) vedestä ja Hengestä on yhteinen molemmille. Jos Raamattu korostaisi vesi- ja henkikasteen erillisyyttä, prepositio toistettaisiin molemmissa erikseen.
c. Kolmanneksi predikaatti-verbi "syntyä" on aoristissa. Se suorastaan sinetöi vesi- ja henkikasteen ykseyden. Aoristi on nimittäin kreikankielen verbin muoto, jota käytetään ilmaisemaan punktuaalista / hetkellistä, päättynyttä tapahtumaa. Aoristi ilmaiseen näin ollen samalla tekemisen tapaa eli hetkellisyyttä.
1.3.2 Tt 3:5 "pelasti hän meidät, ei vanhurskaudessa tekemiemme tekojen ansiosta, vaan laupeutensa mukaan udestisyntymisen peson ja Pyhän Hengen uudistuksen kautta."
Myös tätä Rn kohtaa on käytetty Jh 3:5:n tavoin väärin, kasteen ja PH:n erottamiseen toisistaan. Ensin saadaan muka lapsuudessa peso eli kaste ja myöhemmin ymmärtävässä iässä PH:n uudistus eli PH. Mutta katsotaanpa tätäkin vähän tarkemmin:
a. Ensiksi kaikkialla muualla UT:ssa "uudestisyntymisestä"käytetään verbiä "gennaoo". Vain tässä "palingenesia" = uudestiluominen (Mt 19:28).
b. Koska sanalla "palingenesia" on useimpia merkityksiä. Siksi Paavali tarkensi ilmaustaan toisella sanalla "uudistus" = "anakainoosis" eli Jumala pelasti meidät uudestisyntymisen peson kautta, sen uudestisyntymisen, jossa PH uudisti meidät. Miksi Paavali käytti tällaista sanaa?
c. Toiseksi tässäkin on yhteinen prepositio "dia" (kautta) pesolla eli kasteella ja PH:n uudistuksella. Jos peso eli kaste ja Pyhän Hengen uudistus olisivat erillisiä tapahtumia, prepositio toistuisi molempien sanojen yhteydessä.
d. Kolmanneksi tässäkin predikaatti-verbi "pelastaa" on aoristissa ja sinetöi vesi- ja henkikasteen ykseyden.
f. Koska molemmat, sekä PH:n vaikuttama "uudestisyntyminen" että "PH:n uudistus", määrittävät "pesoa" eli kastetta, kyseinen kohta voidaan alkukielestä kääntää, kuten jotkut raamatunkäännökset tekevät, näin: "... hän (Jumala) pelasti meidät ... uudesti syntymisen ja Pyhän Hengen uudistamisen peson kautta."
Jh 3:5 ja Tt 3:5 osoittavat vääjäämättömästi, että kaste on myös uudestisyntymisen paikka.
Summa summarum: Evankeliumien ja UT:n kirjeitten yksimielinen opetus on, että koko pelastus: vanhurskauttaminen, syntien anteeksiantamuksen ja PH:n saaminen sekä uudestisyntyminen ovat kasteen lahja.
2. APT:n KAKSI POIKKEUSTAPAUSTA
Apt 8:ssa ja 10:ssä kaste ja Pyhä Henki eroavat toisistaan. Nämä kaksi tapausta ovat ristiriidassa sen kanssa, mitä UT:n kirjeissä opetetaan kasteesta ja mitä olemme niiden perusteella edellä sanoneet.
2.1 Apt 8 Samarian herätyksessä Pyhä Henki tuli kasteen jälkeen. Samarialaiset olivat puolipakanoita / puolijuutalaisia.
2.2 Apt 10 Corneliuksen perhekunnan kääntymyksessä Pyhä Henki tuli ennen kastetta. Cornelius perhekuntineen oli pakana, roomalainen upseeri.
2.3 Apt 1:8 Jeesus oli ennustanut etukäteen srk:n perustamisen tapahtuvan kolmessa eri vaiheessa: "Kun Pyhä Henki tulee teihin, niin te saatte voiman, ja te tulette olemaan minun todistajani sekä (1) Jerusalemissa että koko Juudeassa ja (2)Samariassa ja aina (3) maan ääriin saakka."
Helluntaina Jerusalemissa Jumalan valtakunnan ovi avattiin juutalaisille, Samarian herätyksessä puolipakanoille ja Corneliuksen kodissa täyspakanoille.
Jokaisessa kolmessa tapauksessa Jumala käytti oven avaajana Jumalan valtakuntaan apostoli Pietaria.
2.4 Apt 8:n ja 10:n tapahtumat kuuluvat siis samaan katekoriaan kuin helluntaikin. Ne ovat helluntain tavoin pelastushistorian ainutkertaisia tapahtumia. Niistä mikään ei toistu srk:n historiassa enää sellaisenaan. (Helluntaina "humaus taivaasta", "tulisia kieliä"). Apt 8:lla ja 10:llä ei voi tukea vesikasteen ja henkikasteen eriaikaisuutta.
Tiivistelmä: Monien herätyskristittyjen kastenäkemys kirkossamme on vinoutunut sen tähden, että he rakentavat uudestisyntymiskäsityksensä Apt:n kahden poikkeuksen varaan eli väärään raamatuntulkintaan. - maan matkamies
Uskossa Kastettu kirjoitti:
1.3.1 Jh 3:5 "Totisesti, totisesti minä sanon sinulle: jos joku ei synny vedestä ja Hengestä, ei hän voi päästä sisälle Jumalan valtakuntaan."
Monet (uuspietistit) sanovat, että kasteessa lapsi syntyy vedestä ja myöhemmin ymmärtävässä iässä tapahtuvassa mahdollisessa uskoon tulossa hän syntyy Hengestä. Urho Muroma muotoili saman näin: Vesikaste henkikaste = Kristus-kaste. Mutta katsotaanpa asiaa tarkemmin:
a. Ensiksi "ja" sana / konjunktio veden ja Hengen välillä on yhdistävä eikä erottava.
b. Toiseksi prepositio "eks" (-stä) vedestä ja Hengestä on yhteinen molemmille. Jos Raamattu korostaisi vesi- ja henkikasteen erillisyyttä, prepositio toistettaisiin molemmissa erikseen.
c. Kolmanneksi predikaatti-verbi "syntyä" on aoristissa. Se suorastaan sinetöi vesi- ja henkikasteen ykseyden. Aoristi on nimittäin kreikankielen verbin muoto, jota käytetään ilmaisemaan punktuaalista / hetkellistä, päättynyttä tapahtumaa. Aoristi ilmaiseen näin ollen samalla tekemisen tapaa eli hetkellisyyttä.
1.3.2 Tt 3:5 "pelasti hän meidät, ei vanhurskaudessa tekemiemme tekojen ansiosta, vaan laupeutensa mukaan udestisyntymisen peson ja Pyhän Hengen uudistuksen kautta."
Myös tätä Rn kohtaa on käytetty Jh 3:5:n tavoin väärin, kasteen ja PH:n erottamiseen toisistaan. Ensin saadaan muka lapsuudessa peso eli kaste ja myöhemmin ymmärtävässä iässä PH:n uudistus eli PH. Mutta katsotaanpa tätäkin vähän tarkemmin:
a. Ensiksi kaikkialla muualla UT:ssa "uudestisyntymisestä"käytetään verbiä "gennaoo". Vain tässä "palingenesia" = uudestiluominen (Mt 19:28).
b. Koska sanalla "palingenesia" on useimpia merkityksiä. Siksi Paavali tarkensi ilmaustaan toisella sanalla "uudistus" = "anakainoosis" eli Jumala pelasti meidät uudestisyntymisen peson kautta, sen uudestisyntymisen, jossa PH uudisti meidät. Miksi Paavali käytti tällaista sanaa?
c. Toiseksi tässäkin on yhteinen prepositio "dia" (kautta) pesolla eli kasteella ja PH:n uudistuksella. Jos peso eli kaste ja Pyhän Hengen uudistus olisivat erillisiä tapahtumia, prepositio toistuisi molempien sanojen yhteydessä.
d. Kolmanneksi tässäkin predikaatti-verbi "pelastaa" on aoristissa ja sinetöi vesi- ja henkikasteen ykseyden.
f. Koska molemmat, sekä PH:n vaikuttama "uudestisyntyminen" että "PH:n uudistus", määrittävät "pesoa" eli kastetta, kyseinen kohta voidaan alkukielestä kääntää, kuten jotkut raamatunkäännökset tekevät, näin: "... hän (Jumala) pelasti meidät ... uudesti syntymisen ja Pyhän Hengen uudistamisen peson kautta."
Jh 3:5 ja Tt 3:5 osoittavat vääjäämättömästi, että kaste on myös uudestisyntymisen paikka.
Summa summarum: Evankeliumien ja UT:n kirjeitten yksimielinen opetus on, että koko pelastus: vanhurskauttaminen, syntien anteeksiantamuksen ja PH:n saaminen sekä uudestisyntyminen ovat kasteen lahja.
2. APT:n KAKSI POIKKEUSTAPAUSTA
Apt 8:ssa ja 10:ssä kaste ja Pyhä Henki eroavat toisistaan. Nämä kaksi tapausta ovat ristiriidassa sen kanssa, mitä UT:n kirjeissä opetetaan kasteesta ja mitä olemme niiden perusteella edellä sanoneet.
2.1 Apt 8 Samarian herätyksessä Pyhä Henki tuli kasteen jälkeen. Samarialaiset olivat puolipakanoita / puolijuutalaisia.
2.2 Apt 10 Corneliuksen perhekunnan kääntymyksessä Pyhä Henki tuli ennen kastetta. Cornelius perhekuntineen oli pakana, roomalainen upseeri.
2.3 Apt 1:8 Jeesus oli ennustanut etukäteen srk:n perustamisen tapahtuvan kolmessa eri vaiheessa: "Kun Pyhä Henki tulee teihin, niin te saatte voiman, ja te tulette olemaan minun todistajani sekä (1) Jerusalemissa että koko Juudeassa ja (2)Samariassa ja aina (3) maan ääriin saakka."
Helluntaina Jerusalemissa Jumalan valtakunnan ovi avattiin juutalaisille, Samarian herätyksessä puolipakanoille ja Corneliuksen kodissa täyspakanoille.
Jokaisessa kolmessa tapauksessa Jumala käytti oven avaajana Jumalan valtakuntaan apostoli Pietaria.
2.4 Apt 8:n ja 10:n tapahtumat kuuluvat siis samaan katekoriaan kuin helluntaikin. Ne ovat helluntain tavoin pelastushistorian ainutkertaisia tapahtumia. Niistä mikään ei toistu srk:n historiassa enää sellaisenaan. (Helluntaina "humaus taivaasta", "tulisia kieliä"). Apt 8:lla ja 10:llä ei voi tukea vesikasteen ja henkikasteen eriaikaisuutta.
Tiivistelmä: Monien herätyskristittyjen kastenäkemys kirkossamme on vinoutunut sen tähden, että he rakentavat uudestisyntymiskäsityksensä Apt:n kahden poikkeuksen varaan eli väärään raamatuntulkintaan.Ei Raamatussa mitään poikkeuksia ole, hyvänen aika. Tässä nyt syyllistytään samaan järkeilyyn, josta on hurmahenkiä moitittu. Mikä siinä on, ettei voida uskoa, että Pyhän Hengen tuleminen Raamatun mukaan voi tapahtua ennen kastetta, kasteessa tai kasteen jälkeen. Nyt jokainen valitsee itselleen näistä yhden ja hylkää muut selittämällä, että ne on poikkeuksia ja väärää tulkintaa. Järkeä siellä ja järkeä täällä.
Jokainen kristitty, joka on uudestisyntynyt, tietää ja tuntee sen tapahtuneeksi. Joku osaa mainita hetken ja joku toinen ei. Tiedän ihmisiä, jotka tietävät ja tuntevat olevansa uudestisyntyneitä, mutta eivät muista tapahtunutta, uskovat sen olleen kasteessa. Sitten on niitä, jotka muistavat sen päivän kasteen jälkeen tai ennen kastetta. Sitten on niitä, jotka ovat alkaneet uskoa omaan uskoonsa. Ja niitä, jotka ovat alkaneet uskoa kasteeseen.
Mikä siinä on, ettei tuuli saisi puhaltaa mistä tahtoo? Jokainen painakoon päänsä ja turvautukoon Sanaan.
Olen suurinpiirtein tätä mieltä näistä kasteriidoista.. - Saara:)
maan matkamies kirjoitti:
Ei Raamatussa mitään poikkeuksia ole, hyvänen aika. Tässä nyt syyllistytään samaan järkeilyyn, josta on hurmahenkiä moitittu. Mikä siinä on, ettei voida uskoa, että Pyhän Hengen tuleminen Raamatun mukaan voi tapahtua ennen kastetta, kasteessa tai kasteen jälkeen. Nyt jokainen valitsee itselleen näistä yhden ja hylkää muut selittämällä, että ne on poikkeuksia ja väärää tulkintaa. Järkeä siellä ja järkeä täällä.
Jokainen kristitty, joka on uudestisyntynyt, tietää ja tuntee sen tapahtuneeksi. Joku osaa mainita hetken ja joku toinen ei. Tiedän ihmisiä, jotka tietävät ja tuntevat olevansa uudestisyntyneitä, mutta eivät muista tapahtunutta, uskovat sen olleen kasteessa. Sitten on niitä, jotka muistavat sen päivän kasteen jälkeen tai ennen kastetta. Sitten on niitä, jotka ovat alkaneet uskoa omaan uskoonsa. Ja niitä, jotka ovat alkaneet uskoa kasteeseen.
Mikä siinä on, ettei tuuli saisi puhaltaa mistä tahtoo? Jokainen painakoon päänsä ja turvautukoon Sanaan.
Olen suurinpiirtein tätä mieltä näistä kasteriidoista..http://www.kolumbus.fi/petteri.haipola/kaste/nimi.htm
Tuossa vaikuttaisi olevan teksti, jossa on raamatusta tutkittu näitä käsitteitä kasteesta.
Pitää itsenikin lukea, en vielä osaa arvioida, kun en ole kokonaan lukenut. Jos kiinnostaa niin lue, palataan sitten sen tekstin kirjoittajan näkemykseen. - gb.
Uskossa Kastettu kirjoitti:
1.3.1 Jh 3:5 "Totisesti, totisesti minä sanon sinulle: jos joku ei synny vedestä ja Hengestä, ei hän voi päästä sisälle Jumalan valtakuntaan."
Monet (uuspietistit) sanovat, että kasteessa lapsi syntyy vedestä ja myöhemmin ymmärtävässä iässä tapahtuvassa mahdollisessa uskoon tulossa hän syntyy Hengestä. Urho Muroma muotoili saman näin: Vesikaste henkikaste = Kristus-kaste. Mutta katsotaanpa asiaa tarkemmin:
a. Ensiksi "ja" sana / konjunktio veden ja Hengen välillä on yhdistävä eikä erottava.
b. Toiseksi prepositio "eks" (-stä) vedestä ja Hengestä on yhteinen molemmille. Jos Raamattu korostaisi vesi- ja henkikasteen erillisyyttä, prepositio toistettaisiin molemmissa erikseen.
c. Kolmanneksi predikaatti-verbi "syntyä" on aoristissa. Se suorastaan sinetöi vesi- ja henkikasteen ykseyden. Aoristi on nimittäin kreikankielen verbin muoto, jota käytetään ilmaisemaan punktuaalista / hetkellistä, päättynyttä tapahtumaa. Aoristi ilmaiseen näin ollen samalla tekemisen tapaa eli hetkellisyyttä.
1.3.2 Tt 3:5 "pelasti hän meidät, ei vanhurskaudessa tekemiemme tekojen ansiosta, vaan laupeutensa mukaan udestisyntymisen peson ja Pyhän Hengen uudistuksen kautta."
Myös tätä Rn kohtaa on käytetty Jh 3:5:n tavoin väärin, kasteen ja PH:n erottamiseen toisistaan. Ensin saadaan muka lapsuudessa peso eli kaste ja myöhemmin ymmärtävässä iässä PH:n uudistus eli PH. Mutta katsotaanpa tätäkin vähän tarkemmin:
a. Ensiksi kaikkialla muualla UT:ssa "uudestisyntymisestä"käytetään verbiä "gennaoo". Vain tässä "palingenesia" = uudestiluominen (Mt 19:28).
b. Koska sanalla "palingenesia" on useimpia merkityksiä. Siksi Paavali tarkensi ilmaustaan toisella sanalla "uudistus" = "anakainoosis" eli Jumala pelasti meidät uudestisyntymisen peson kautta, sen uudestisyntymisen, jossa PH uudisti meidät. Miksi Paavali käytti tällaista sanaa?
c. Toiseksi tässäkin on yhteinen prepositio "dia" (kautta) pesolla eli kasteella ja PH:n uudistuksella. Jos peso eli kaste ja Pyhän Hengen uudistus olisivat erillisiä tapahtumia, prepositio toistuisi molempien sanojen yhteydessä.
d. Kolmanneksi tässäkin predikaatti-verbi "pelastaa" on aoristissa ja sinetöi vesi- ja henkikasteen ykseyden.
f. Koska molemmat, sekä PH:n vaikuttama "uudestisyntyminen" että "PH:n uudistus", määrittävät "pesoa" eli kastetta, kyseinen kohta voidaan alkukielestä kääntää, kuten jotkut raamatunkäännökset tekevät, näin: "... hän (Jumala) pelasti meidät ... uudesti syntymisen ja Pyhän Hengen uudistamisen peson kautta."
Jh 3:5 ja Tt 3:5 osoittavat vääjäämättömästi, että kaste on myös uudestisyntymisen paikka.
Summa summarum: Evankeliumien ja UT:n kirjeitten yksimielinen opetus on, että koko pelastus: vanhurskauttaminen, syntien anteeksiantamuksen ja PH:n saaminen sekä uudestisyntyminen ovat kasteen lahja.
2. APT:n KAKSI POIKKEUSTAPAUSTA
Apt 8:ssa ja 10:ssä kaste ja Pyhä Henki eroavat toisistaan. Nämä kaksi tapausta ovat ristiriidassa sen kanssa, mitä UT:n kirjeissä opetetaan kasteesta ja mitä olemme niiden perusteella edellä sanoneet.
2.1 Apt 8 Samarian herätyksessä Pyhä Henki tuli kasteen jälkeen. Samarialaiset olivat puolipakanoita / puolijuutalaisia.
2.2 Apt 10 Corneliuksen perhekunnan kääntymyksessä Pyhä Henki tuli ennen kastetta. Cornelius perhekuntineen oli pakana, roomalainen upseeri.
2.3 Apt 1:8 Jeesus oli ennustanut etukäteen srk:n perustamisen tapahtuvan kolmessa eri vaiheessa: "Kun Pyhä Henki tulee teihin, niin te saatte voiman, ja te tulette olemaan minun todistajani sekä (1) Jerusalemissa että koko Juudeassa ja (2)Samariassa ja aina (3) maan ääriin saakka."
Helluntaina Jerusalemissa Jumalan valtakunnan ovi avattiin juutalaisille, Samarian herätyksessä puolipakanoille ja Corneliuksen kodissa täyspakanoille.
Jokaisessa kolmessa tapauksessa Jumala käytti oven avaajana Jumalan valtakuntaan apostoli Pietaria.
2.4 Apt 8:n ja 10:n tapahtumat kuuluvat siis samaan katekoriaan kuin helluntaikin. Ne ovat helluntain tavoin pelastushistorian ainutkertaisia tapahtumia. Niistä mikään ei toistu srk:n historiassa enää sellaisenaan. (Helluntaina "humaus taivaasta", "tulisia kieliä"). Apt 8:lla ja 10:llä ei voi tukea vesikasteen ja henkikasteen eriaikaisuutta.
Tiivistelmä: Monien herätyskristittyjen kastenäkemys kirkossamme on vinoutunut sen tähden, että he rakentavat uudestisyntymiskäsityksensä Apt:n kahden poikkeuksen varaan eli väärään raamatuntulkintaan.Tässä on hyvä esimerkki, miten ihminen on erehtyväinen ja vajaa astia. Olettaen että tuo on Matti Väisäsen kijoitus, näyttää ainakin kovasti samanmoiselta. Toisessa opuksessaan Väisänen kirjoitaa kirkon kasteen riittämättömyydestä ja on saanut ymmärtää asian; Me tarvitsemme uudestisyntymän saadaksemme iankaikkisen elämän. Jumalan armosta meille yksin kirkastetaan. Kiitos ja Kunnia kaikkein korkeimalle. Nyt, aina ja ikuisesti.
- teu,
maan matkamies kirjoitti:
Ei Raamatussa mitään poikkeuksia ole, hyvänen aika. Tässä nyt syyllistytään samaan järkeilyyn, josta on hurmahenkiä moitittu. Mikä siinä on, ettei voida uskoa, että Pyhän Hengen tuleminen Raamatun mukaan voi tapahtua ennen kastetta, kasteessa tai kasteen jälkeen. Nyt jokainen valitsee itselleen näistä yhden ja hylkää muut selittämällä, että ne on poikkeuksia ja väärää tulkintaa. Järkeä siellä ja järkeä täällä.
Jokainen kristitty, joka on uudestisyntynyt, tietää ja tuntee sen tapahtuneeksi. Joku osaa mainita hetken ja joku toinen ei. Tiedän ihmisiä, jotka tietävät ja tuntevat olevansa uudestisyntyneitä, mutta eivät muista tapahtunutta, uskovat sen olleen kasteessa. Sitten on niitä, jotka muistavat sen päivän kasteen jälkeen tai ennen kastetta. Sitten on niitä, jotka ovat alkaneet uskoa omaan uskoonsa. Ja niitä, jotka ovat alkaneet uskoa kasteeseen.
Mikä siinä on, ettei tuuli saisi puhaltaa mistä tahtoo? Jokainen painakoon päänsä ja turvautukoon Sanaan.
Olen suurinpiirtein tätä mieltä näistä kasteriidoista..Ja minä olen tätä mieletä yleisesti ei ketään ole kastettu vesellä , Vaan kun se vesi on
yhdistetty Jumala sanalla , siitä on tullut erittäin JALO aine ,Se on kaikenkaikkiaan
tullut Sakramentiksi , sillä on kyllä Kastettu milteinpä kaikki Kristityt tarkoittaen sitä
että ne on harvat jotka on kastettu Pyhällä Hengellä , mutta kaikki on Kastettu
Isän ,ja Pojan ,ja Pyhän Hengenen nimeen . Silloin ensummäisellä helluntailla
kastetiin 118 miestä pyhällä henkellä ,ja samana päivänä n.3000 veljeä sekä
joitakin vaimoja ja lapsia . Tämä Kaste oli Heelluntana oo30 Ja vaikka näytti etä
se oli pelkällä Vedellä , Siihen oli kuitenkin sekoitettu Jumalan sana . Ksteessa
toimii JEESUS KRISTUS . Hän Uudesti synnyttä meidät siinä ja ottaa meidät
Jumalan lapsiksi ja seurakuntansa jäseniksi . Hän vapauttaa meidät synnisttä kuoleman ja per ke len vallasta . Kastettuina saamme uskossa turvautua Jumala Rakkauuteen Saamme vastaaottaa lahjabna kaiken sen mitä Jeeus on tehnyt
puolestamme , Kasteemme perusteella pyhä Henki johtaa ja kirkastaa/kasvattaa
meitä ..
Kaikki ne jotka ovat Kristukseen kastettuja olette pukeneet kristuksen yllenne .
Gal .3:27. .
Katsokaa , kuinka suurta Rakkautta ;Isä on meille osoittanut : me olemme saaneet
Jumalan lapsen nimen , 1 Kor. 3:1 .
Totisesti ,totisesti : jos Ihminen ei synny Vedestä ja Hengestä Hän ei pääse
Jumalan valtakuntyaan . Jor .Joh. 3:5.
OLEN KASTETTU ,OLEN PELASTUVA , snoo M Luther: - Saara:)
teu, kirjoitti:
Ja minä olen tätä mieletä yleisesti ei ketään ole kastettu vesellä , Vaan kun se vesi on
yhdistetty Jumala sanalla , siitä on tullut erittäin JALO aine ,Se on kaikenkaikkiaan
tullut Sakramentiksi , sillä on kyllä Kastettu milteinpä kaikki Kristityt tarkoittaen sitä
että ne on harvat jotka on kastettu Pyhällä Hengellä , mutta kaikki on Kastettu
Isän ,ja Pojan ,ja Pyhän Hengenen nimeen . Silloin ensummäisellä helluntailla
kastetiin 118 miestä pyhällä henkellä ,ja samana päivänä n.3000 veljeä sekä
joitakin vaimoja ja lapsia . Tämä Kaste oli Heelluntana oo30 Ja vaikka näytti etä
se oli pelkällä Vedellä , Siihen oli kuitenkin sekoitettu Jumalan sana . Ksteessa
toimii JEESUS KRISTUS . Hän Uudesti synnyttä meidät siinä ja ottaa meidät
Jumalan lapsiksi ja seurakuntansa jäseniksi . Hän vapauttaa meidät synnisttä kuoleman ja per ke len vallasta . Kastettuina saamme uskossa turvautua Jumala Rakkauuteen Saamme vastaaottaa lahjabna kaiken sen mitä Jeeus on tehnyt
puolestamme , Kasteemme perusteella pyhä Henki johtaa ja kirkastaa/kasvattaa
meitä ..
Kaikki ne jotka ovat Kristukseen kastettuja olette pukeneet kristuksen yllenne .
Gal .3:27. .
Katsokaa , kuinka suurta Rakkautta ;Isä on meille osoittanut : me olemme saaneet
Jumalan lapsen nimen , 1 Kor. 3:1 .
Totisesti ,totisesti : jos Ihminen ei synny Vedestä ja Hengestä Hän ei pääse
Jumalan valtakuntyaan . Jor .Joh. 3:5.
OLEN KASTETTU ,OLEN PELASTUVA , snoo M Luther:Teulla on tyypillinen luterilainen usko kasteesta. Se ei kuitenkaan ole raamatun mukainen usko vesikasteesta. Huomaa teu, että helluntaina uskovat kastettiin Pyhän Hengen kasteella ja sen jälkeen he ottivat vesikasteen.
- uudestisyntynyt
Minut on kyllä lapsena kastettu, en ole käynyt aikuisena kasteella.
Aikuisena, vasta kun sain Pyhän Hengen kasteen, täytyin siis Jumalan Pyhällä Hengellä, ymmärsin vasta silloin, että olen Jeesuksen oma ja verellä pesty puhtaaksi kaikesta synnistä.
Aloin tutkia Raamattua ja Pyhä Henki avaa sanaa ihmeellisellä tavalla. Hengen silmät ovat avautuneet ymmärtämään ja tiedän, että pääsen taivaaseen.- Saara:)
Ymmärrä niin, että lapsikaste riittää mutta ilman Pyhän Hengen kastetta eti ole kastettu Jeesukseen vaan ainoastaan vesikasteessa Jeesuksen nimeen.
Tämä onkin vaikeatajuisempaa tekstiä. Yleistä on että niutetaan yhteen vesikaste ja Pyhän Hengen kaste, vaikka ne ovat kaksi aivan eri asiaa. - Saara:)
Saara:) kirjoitti:
Ymmärrä niin, että lapsikaste riittää mutta ilman Pyhän Hengen kastetta eti ole kastettu Jeesukseen vaan ainoastaan vesikasteessa Jeesuksen nimeen.
Tämä onkin vaikeatajuisempaa tekstiä. Yleistä on että niutetaan yhteen vesikaste ja Pyhän Hengen kaste, vaikka ne ovat kaksi aivan eri asiaa.Apostolien teot:
8:12 Mutta kun he nyt uskoivat Filippusta, joka julisti evankeliumia Jumalan valtakunnasta ja Jeesuksen Kristuksen nimestä, niin he ottivat kasteen, sekä miehet että naiset.
8:13 Ja Simon itsekin uskoi, ja kasteen saatuansa hän pysytteli Filippuksen seurassa; ja nähdessään ihmeitä ja suuria, voimallisia tekoja hän hämmästyi.
8:14 Mutta kun apostolit, jotka olivat Jerusalemissa, kuulivat, että Samaria oli ottanut vastaan Jumalan sanan, lähettivät he heidän tykönsä Pietarin ja Johanneksen.
8:15 Ja tultuaan sinne nämä rukoilivat heidän edestänsä, että he saisivat Pyhän Hengen;
8:16 sillä HÄN EI OLLUT VIELÄ TULLUT yhteenkään heistä, vaan he olivat AINOASTAAN kastetut Herran Jeesuksen NIMEEN.
8:17 Silloin he panivat kätensä heidän päällensä, ja he saivat Pyhän Hengen. (Pyhän Hengen kasteen) - uudestisyntynyt
Saara:) kirjoitti:
Ymmärrä niin, että lapsikaste riittää mutta ilman Pyhän Hengen kastetta eti ole kastettu Jeesukseen vaan ainoastaan vesikasteessa Jeesuksen nimeen.
Tämä onkin vaikeatajuisempaa tekstiä. Yleistä on että niutetaan yhteen vesikaste ja Pyhän Hengen kaste, vaikka ne ovat kaksi aivan eri asiaa.Niin minäkin olen ymmärtänyt, että en tarvitse mennä aikuisena ottamaan vesikastetta enää.
Kun olen saanut ottaa Jeesuksen uskossa armosta sydämeeni asumaan ja täyttynyt Pyhällä Hengellä olen vasta nyt aikuisena uudestisyntynyt Jumalan lapseksi.
Jumalan Pyhä Henki myötätodistaa henkeni kanssa, että olen Jumalan lapsi.
Siis vesikaste ja Pyhän Hengen kaste ovat kaksi eri asiaa. - Saara:)
uudestisyntynyt kirjoitti:
Niin minäkin olen ymmärtänyt, että en tarvitse mennä aikuisena ottamaan vesikastetta enää.
Kun olen saanut ottaa Jeesuksen uskossa armosta sydämeeni asumaan ja täyttynyt Pyhällä Hengellä olen vasta nyt aikuisena uudestisyntynyt Jumalan lapseksi.
Jumalan Pyhä Henki myötätodistaa henkeni kanssa, että olen Jumalan lapsi.
Siis vesikaste ja Pyhän Hengen kaste ovat kaksi eri asiaa.Joka uskoo ja kastetaan se pelastuu, mutta joka ei usko se tuomitaan kadotukseen.
Tässä ei edes mainita epäuskoisen kasteesta, koska tässä puhutaan Pyhän Hengen kasteesta.
Kuka tahansa epäskoinenkin voidaan kastaa vedellä, mutta ketään epäuskoista ei kasteta Pyhällä Hengellä.
Pyhän Hengen kaste on niin totaalinen muutos ihmisessä, että jos sen sisällytetään lapsikasteeseen ei olisi mahdollista että niistä lapsista kasvaisi ateisteja. - uudestisyntynyt
Saara:) kirjoitti:
Joka uskoo ja kastetaan se pelastuu, mutta joka ei usko se tuomitaan kadotukseen.
Tässä ei edes mainita epäuskoisen kasteesta, koska tässä puhutaan Pyhän Hengen kasteesta.
Kuka tahansa epäskoinenkin voidaan kastaa vedellä, mutta ketään epäuskoista ei kasteta Pyhällä Hengellä.
Pyhän Hengen kaste on niin totaalinen muutos ihmisessä, että jos sen sisällytetään lapsikasteeseen ei olisi mahdollista että niistä lapsista kasvaisi ateisteja.Kyllä ja Aamen!
Elämässä tapahtuu täydellinen muutos, kun saa Pyhän Hengen kasteen, silmät avautuvat näkemään hengen maailmaan.
Saa armosta ymmärtää asiat uudella tavalla ja haluaa seurata Jeesusta, olla ja elää Jumalan tahdossa parannusta tehden. - teu.
Saara:) kirjoitti:
Apostolien teot:
8:12 Mutta kun he nyt uskoivat Filippusta, joka julisti evankeliumia Jumalan valtakunnasta ja Jeesuksen Kristuksen nimestä, niin he ottivat kasteen, sekä miehet että naiset.
8:13 Ja Simon itsekin uskoi, ja kasteen saatuansa hän pysytteli Filippuksen seurassa; ja nähdessään ihmeitä ja suuria, voimallisia tekoja hän hämmästyi.
8:14 Mutta kun apostolit, jotka olivat Jerusalemissa, kuulivat, että Samaria oli ottanut vastaan Jumalan sanan, lähettivät he heidän tykönsä Pietarin ja Johanneksen.
8:15 Ja tultuaan sinne nämä rukoilivat heidän edestänsä, että he saisivat Pyhän Hengen;
8:16 sillä HÄN EI OLLUT VIELÄ TULLUT yhteenkään heistä, vaan he olivat AINOASTAAN kastetut Herran Jeesuksen NIMEEN.
8:17 Silloin he panivat kätensä heidän päällensä, ja he saivat Pyhän Hengen. (Pyhän Hengen kasteen)Etkö saara muista Millä ne Samaraalsiset oli ensin kastettu . Se oli Johanneksen
kasteella jo monta vuoutta sitten .Sitten tuli Filippus ja Hän Kasti heitä edelleen
Johanneksen kasteella .. Lisättynä Jeesuksen kristeuksen nimeen ..
Siellä oli myös se Simon noit joka oli ottanut lähes ensimmäisenä kasteen Filippukselta , Täsä oli juomia mukana Koska Simon asuiu heidän kanssa ,
Ja piti teittyjä temppuja silmän kääntönä ,hallussa hengellisesti heitä eli
ihmiset kävävi samoinin esityksissä pitäen heitä hengellisesti tiukassa otteessa
ja kiksi he ei pässeet uskonsa valtaan .
Apt .8 :14 Ja kun Apostolit jotka oli Jerusalemissa kuulivat. että Samaria oli ottanut vastaan Jumalan sanan , Lähettivät he Pietarin ja Johanneksen ,ja tultuaan sinne ja rukoiltuaan heidän edestänsä , että he saivat Pyhän Hengen ; Sillä Pyhä Henki ei
ollut vielä tullut yhteenkään heistä, vaan he olivat ainoastaan kastetut Herran Jeesuksen nimeen . Silloin he panivat kätensä heidän päälleen , ja saivat Pyhän
Hengen .
Mutta kun Simon tämän näki , että Henki annettiin sille ,jonka päälle apostolit panivat , Toi Simon heille Rahaa . antaakseen Apostoleille ,
Mutta kun Pietari tän näki sanoi hänelle ."Menkööt rahansa kanssa kadotukseen koska luuleet Jumalan lahjan olevan Rakalla saatavissä ., ei sinulla ole osaa eikä
eik' arpaa tähän sanaan ,sillä sinun sydämesi ei ole oikea Jumalan edessä. .
8:21 Ei sinulla ole osaa eikä arpaa .
8:22. Tee siis parannus jakäänny tästä pahuudest ja rukoile Herraa -- jos ehkä vielä sinun sydämesi ajatus sinulle , anteeksi annetaan .
8:23 Sillä minä näen sinun olevan täynnä katkeruusden sappea ja kiinni
vääryyden siteissä ..
8:24Niin Siimon vastasi ja sanoi: "Rukoilkaa te minun puolestani Herraa , ettei minulle tapahtuisi mitään sitä , mitä te olette Ruokoilleet ."..
- Saara:)
Tuo Petteri Haipolan teksti oli todella hyvä! Mietin eilen just sitä, etten muista yhtään kohtaa raamatusta, jossa apostolit olisivat ottaneet vesikasteen (siis Johanneksen kasteen lisäksi).
Ja eivät apostolit siis olekaan ottaneet mitään toista kastetta. Tämä herättää nyt kysymyksen teulle ja muille jotka eivät pidä Johanneksen kastetta raamatullisena vesikasteena.
Eli teu ja muut samoin ajattelevat: Mihin perustatte opin, että Johanneksen kaste eroaisi jotenkin uuden liiton vesikasteesta? - Ihmisiä ei kiiltokuv
Huh huh tuota Saaraa! Jatkuvastiko tätä pitäisi toistaa.
Kristinusko ei edes tunne vesikastetta. Johannes kastaja
tosin kastoi vedellä parannukseen, mutta Johannes puhuikin tyulevasta Messiaasta Jeesuksesta, eikä hänen kasteessaan uudestisynnytty Pyhän Hengen voimasta, niin kuin Jeesuksen Kasteessa uudestisynnytään. Jeesus asetti uuden liiton Kasteen
kuolleista ylösnousemisensa jälkeen, ennen taivaaseen astumistaan.
Jeesuksen Kaste ei ole mikään oppi, vaan siinä vanha ihmisemme tapetaan (Naulitaan ristille, niin ettei se enää
syntiä palvelisi). Kasteessa ihminen puetaan Kristukseen, joka on meidän puolestamme naulittu rintille, ja kuollut, vieden syntimme mukanaan hautaan, aivan kuten Pietari ja Paavali opettavat Kasteesta. Kun me olemme Kristuksen kanssa yhteisessä kuolemassa, samoin saamme nuosta uuteen elämään yhdessä Kristuksen kanssa joka nousi kolmantena päivänä ylös kuolleista.
Tämä on KRISTUKSEN OPPI.
Rationalismi johon Saara on langennut jonkun uudestikastajahörhön opastuksella, on ihmisjärjen
opppia. Kun järki ei usko Jumalan olevan kaikkivaltias, joka synnyttää uuden ihmisen Isän Pojan ja Pyhän Hengen nimeen VEDEN KAUTTA, niin se kehittelee sellaisen opin jota voisi jollakin tavalla järellä selittää. Tästä syntyvät taika ja henkiopit, joita muun muasdsa uudestikastajahörhöt ovat levittäneet vuosisatojen ajan, ja ovat näin hajottaneet ja hajottavat edelleenkin kristikuntaa.
Ongenla on juuri tämä, että hajojetaan kristikuntaa erilaisten illuusioiden avulla. Kristikuntaa hajotetaan eri leireihin muilakin tavoilla, kuten lakihenkisyydellä ja lihaa kivin kautta jalostavalla judaismilla. Ikäänkuin liha jalostuisi jollakin lihasta lähtöisin olevalla tavalla. Nämä ovat vihollisen koukkuja joilla kristittyjen välinen yhteys ja rakkaus rikotaan. Kristityt tappalevat keskenään "opeista". Näin menee kristittyjen uskottavuus maailman silmissä ja vihollinen saa touhuta vapaasti ihmiskunnan keskellä. Tekopyhyydellä kun ei voi ihmisen heikkoutta peittää eikä salata, itsekkään ja omavoimaiset motiivit näkyvät helposti kiiltokuvan alta.- puluntuuballeoikaisu
Olet kuule niin pihalla aiheesta kuin porraskivi !
Etkä ymmärrä aiheesta hölökäsen pöläystä eli et ole koskaanuudestisyntynyt !
siinä siulle vähän mietittävää. - Saara:)
Ihan sanasta minä haluan keskustella. Et esittänyt raamatunpaikkoja joka tukisi sitä, että Jeesuksen antama LÄHETYSKÄSKY sisältäisi jotenkin muunlaisen vesikasteen kuin mitä Johanneksen kaste oli.
Jos ihan siitä lähdettäisi liikkeelle. Meillä sa olla erilaisia käsityksiä, mutta jos yhdessä tutkisimme ainoastaan raamatun ilmoitusta.
Mielipide keskustelussa sisällytetään yleensä puheena olevaan aiheeseen, eikä jokaisen mielipiteen tarvitse sisältää vastakeskustelijan arvostelua. Olisi hienoa jos opettelisit puhumaan aiheesta jota käsitellään, ettei puolet valstauksesta olisi vastakeskustelijan haukkumista.
Sakramenttien korostaminen sanan edelle tekee ihmisistä mystikoita. Kun kaste suoritetaan ennen tietoisuuden kasvamista, niin siihen voidaan ladata ihan mitä tahansa, koska sitä ei voi väittää valheeksi, kun kukaan ei sitä tapahtumaa muista.
Nikean tunnustuksen kohtalokkain kepponen on siinä, kun sanotaan: Yhden kasteen syntien anteeksiantamiseksi...
Hebrealaiskirje todistaa, että ilman veren vuodatusta ei ole yhtään syntien anteeksiantamusta. Ilmestyskirjassa sanotaan: He ovat vaatteensa pesseet ja valaksseet ne Karitsan veressä. Siis ensin pestään vedellä ja sitten valkaistaan verellä.
Kannattaa mennä hetkeksi Korneliuksen kotiseuroihin, katsella ja kuunnella m itä tapahtuu, ,kun Pyhä Henki laskeutuu ihmisiin ja Jumala puhdistaa uskolla sydämet. Jos olet uskossa et voi väittää etteikö Jumala ole suvereeni toimija ja toimii evankeliuminsa kautta.Henkilökohtaisesti pidän molemmat kasteajatukset oikeina ja kunnioitettavina. Matteuksen kirjaus sopii lapsiin. Kastetaan ja opetetaan tuntemaan Jeesus henkilökohtaisesti.
Markuksen kirjaus sopii aikuisena uskoontulleisiin. Kun on opetettu ja usko on syttynyt sananvoimasta ja on tehty parannusta Herran edessä, niin sitten se sinetöidään kastamalla.
Toisen kasteen pilkkaaminen ja vähättely on syntiä ja hengellistä ylpeyttä, joka ei koskaan kanna hyvää hedelmää. Ja on jeesuksen viimeisen rukouksen vastaista toimintaa.- Saara:)
vihne kirjoitti:
Henkilökohtaisesti pidän molemmat kasteajatukset oikeina ja kunnioitettavina. Matteuksen kirjaus sopii lapsiin. Kastetaan ja opetetaan tuntemaan Jeesus henkilökohtaisesti.
Markuksen kirjaus sopii aikuisena uskoontulleisiin. Kun on opetettu ja usko on syttynyt sananvoimasta ja on tehty parannusta Herran edessä, niin sitten se sinetöidään kastamalla.
Toisen kasteen pilkkaaminen ja vähättely on syntiä ja hengellistä ylpeyttä, joka ei koskaan kanna hyvää hedelmää. Ja on jeesuksen viimeisen rukouksen vastaista toimintaa.Me emme pilkkaa kumpaakaan kastetta vauvan emmekä aikuisen.
Käsittelemme sitä mitä raamatun mukaan kasteessa tapahtuu. Luterilainen kirkko sisällyttää lapsikasteeseen kaikki: Syntien anteeksisaamisen, uudestisyntymisen eli Pyhän Hengen kasteen, seurakuntaan liittämisen, uskon Jeesuksen ristintyöhön ja... oliko vielä jotain?
Tämähän ei ole raamatun ilmoituksen mukaista, eikä raamattu tue tuollaista käsitystä. - muuttis^^
vihne kirjoitti:
Henkilökohtaisesti pidän molemmat kasteajatukset oikeina ja kunnioitettavina. Matteuksen kirjaus sopii lapsiin. Kastetaan ja opetetaan tuntemaan Jeesus henkilökohtaisesti.
Markuksen kirjaus sopii aikuisena uskoontulleisiin. Kun on opetettu ja usko on syttynyt sananvoimasta ja on tehty parannusta Herran edessä, niin sitten se sinetöidään kastamalla.
Toisen kasteen pilkkaaminen ja vähättely on syntiä ja hengellistä ylpeyttä, joka ei koskaan kanna hyvää hedelmää. Ja on jeesuksen viimeisen rukouksen vastaista toimintaa.Olen alkanut kovasti kunnioittaa vihneen ja tesan tapaa kirjoittaa. He eivät vaikeissakaan kysymyksissä sorru henkilökohtaisuuksiin ja SE on kunnioitettavaa! Eivät sorru vähättelemään, saati riistämään keltään uskoa pois. Siinä meillä muilla keskenkasvuisilla on opittavaa ja heistä voi kyllä ottaa esimerkkiä.
Voi kunpa oppisimmekin pitämään persoonat erillään asioista ja näin hyvä henki voisi täällä säilyä. Aremmatkin uskaltaisivat kirjoittaa ajatuksistaan.
Totta on, että hengellinen ylpeys on ristin vihollisuutta ja tuo tullessaan mätiä hedelmiä. Herra meitä jokaista varjelkoon.
Herra on ylpeitä vastaan, mutta tunnistammeko sen itsessämme? - Katseet Kristukseen
muuttis^^ kirjoitti:
Olen alkanut kovasti kunnioittaa vihneen ja tesan tapaa kirjoittaa. He eivät vaikeissakaan kysymyksissä sorru henkilökohtaisuuksiin ja SE on kunnioitettavaa! Eivät sorru vähättelemään, saati riistämään keltään uskoa pois. Siinä meillä muilla keskenkasvuisilla on opittavaa ja heistä voi kyllä ottaa esimerkkiä.
Voi kunpa oppisimmekin pitämään persoonat erillään asioista ja näin hyvä henki voisi täällä säilyä. Aremmatkin uskaltaisivat kirjoittaa ajatuksistaan.
Totta on, että hengellinen ylpeys on ristin vihollisuutta ja tuo tullessaan mätiä hedelmiä. Herra meitä jokaista varjelkoon.
Herra on ylpeitä vastaan, mutta tunnistammeko sen itsessämme?Kysymyshän on ennen kaikkea siitä pysymmekö Jumalan sanassa. Monet kirjoittavat täälläkin viimeisten aikojen tulleen. He unohtavat kuitenkin tärkeän asian, sen mitä viimeisinä aikoina tulee tapahtumaan. Kirkolla on kolme yhteistä uskon tunnusta,
joista vanhin peräisin 200 luvulta.
On tärkeätä pysyä siinä tunnustuksessa jota kristityt ovat tunnustaneet ennen suuria hajaannuksia.
Vallalla on valintatalo periaate. Jokainen siis valitsee kristinuskosta itselleen sopivat makupalat, hylkää näin Jumalan sanan (josta ei yksikään piirto katoa) ja ryhtyy pilkkaamaan tavalla taikka toisella toisia kristittyjä.
Kuten muuttis^^ totesi, kysymys ei ole henkilöistä, vaan paljon suuremmasta ongelmasta, pimeydessä hallitsevista ja valtaan pyrkivistä henkivalloista.
Tämän kun muistamme että jeesuksen käsky on viedä evankeliumia KRISTUKSESTA joka on sovittanut meidät Jumalan kanssa, ei siis ihmisistä tai eri nimisistä seurakunnista ja heidän (omasta mielestään ylivertaisista) kyvyistään ja lahjoistaan.
Meistä jokainen tarvitsee joka päivä parannusta ja syntien anteeksiantamusta. Kun tällainen tarve on ihmisessä elävänä, silloin ihminen on oikealla tilalla Jumalansa edessä.
Sitten on monenlaiset tehtävät joihin Kristuksen seurakunta kutsuu jäseniään.
On erityisiä lahjoja joilla palvellaan Kristuksen seurakuntaa ja toisilla on lahja kulkea lähiympäristössään ja kauempanakin kertomassa ihmisille Jeesuksesta.
Nettihomma on pahin vääristäjä. Koneensa edessä notkuen on helppo kehuskella lahjoillaan joita ei ole. Tiedän että todelliset tekijät Kristuksen todistajina eivät nettiin päin vilkaisekkaan, he eivät ehdi nettiin kun palvelevat Kristusta. :-)
Netissä on oiva tilaisuus kertoa Jeesuksesta, kiittää ja ylistää yhdessä hänen teoistaan.
Mutta siinä vaiheessa kun netissä alkaa kilpalaulanta omista lahjoista
ja omasta väkevästä hengestä, niin silloin ollaan jo hälyyttävän kaukana Kristuksesta.
Jos sitten ajatellaan niin, että kultivoitu (huoliteltu) kielenkäyttö olisi jokin erityinen avu, silloin unohdetaan helposti että harhaopit tulevat sisälle hyvin kohteliaasti ja ihmisiä rakastavasti. Jeesus ja apostolit olivat tuikkoja silloin kun vaara uhkasi.
Hyvänä esimerkkinä väärästä "rakkaudesta" on Jeesusta rakastava Pietari, joka totta kai kauhistui, kun Jeesus alkoi puhua surmatuksi tulemisestaan. Pietari rakasti Jeesusta: Herra älköön sinulle sellaista tapahtuko. Vastaus oli: mene
pois saatnana, sinä olet minulle pahennukseksi.
On siis asioita joissa ei ole varaa lipsua tippaakaan ei oikealle eikä vasemmalle, ei rakkaudenkaan nimissä. Joka tästä loukkaantuu, se Jumalan sanaan loukkaantuu.
Saara: näyttäisikö tämän keskustelun perusteella, että Jumala on selvästi ilmoittanut tahtonsa seurattavaksi ja että ihmiselle ei jää enää mitään arvaamista, luulemista tai kuvittelemista?
Varmaan kaikki olette sitä mieltä, mutta useat kuitenkin keskenänne eri mieltä. Ja arvatenkin kaikki olettavat Pyhän Hengen olevan johdattajanaan.- Miksi ei men perille
exhellari86 tässäpä se juuri on! IHMISET ovat mitä mieltä ovat.
Kristinusko ei perustu ihmisiin, eikä heidän ristiriitaisiin käsityksiinsä ollenkaan.
Jos perustuisi niin saisimme ripustaa rukkaset naulaan ja odottaa viimeisiä
lämpöisiä, - jokainen.
2. Kor. 5:16-21
Sentähden me emme tästä lähtien tunne ketään lihan mukaan; jos olemmekin tunteneet Kristuksen lihan mukaan, emme kuitenkaan nyt enää tunne.
Siis, jos joku on Kristuksessa, niin hän on uusi luomus;
se, mikä on vanhaa, on kadonnut, katso, uusi on sijaan tullut.
***) Mutta kaikki on Jumalasta, joka on sovittanut meidät itsensä kanssa Kristuksen kautta ja antanut meille sovituksen viran. Sillä Jumala oli Kristuksessa ja sovitti maailman itsensä kanssa eikä lukenut heille heidän rikkomuksiaan, ja hän uskoi meille sovituksen sanan.
Kristuksen puolesta me siis olemme lähettiläinä, ja Jumala kehoittaa meidän kauttamme.
Me pyydämme Kristuksen puolesta: antakaa sovittaa itsenne Jumalan kanssa. Sen, joka ei synnistä tiennyt, hän meidän tähtemme teki synniksi, että me
hänessä tulisimme Jumalan vanhurskaudeksi.
Minä-vanhurskaus ei pelasta ketään, pitää olla KRISTUKSEN vanhurskaus USKOLLA omistettu, - jos mielii päästä taivaaseen. Kyllä se on melko selvästi sanottu. Jeesus sanoi sen kahdella lauseella tai ehkä yhdellä:
Kukaan ei tule Isän luo kuin Minun kauttani ja kukaan ei tule Minun luokseni, jos ei Isä, joka minut lähetti, vedä häntä.
Isä vetää jokaista yksilöllisesti ja Jeesuksen luokse tullaan monesta suunnasta ja monista olosuhteista monien kutsutapojen kautta. Kun sitten on Jeesuksen luo tultu, niin sitten on se yksi ja ainoa tie Isän yhteyteen.
Näistä syistä emme tunne toisen tietä Jeesuksen luo ja helposti hengellisessä ylpeydessämme luulemme, että se minun tieni on ainoa oikea.- muuttis^^
vihne kirjoitti:
Kyllä se on melko selvästi sanottu. Jeesus sanoi sen kahdella lauseella tai ehkä yhdellä:
Kukaan ei tule Isän luo kuin Minun kauttani ja kukaan ei tule Minun luokseni, jos ei Isä, joka minut lähetti, vedä häntä.
Isä vetää jokaista yksilöllisesti ja Jeesuksen luokse tullaan monesta suunnasta ja monista olosuhteista monien kutsutapojen kautta. Kun sitten on Jeesuksen luo tultu, niin sitten on se yksi ja ainoa tie Isän yhteyteen.
Näistä syistä emme tunne toisen tietä Jeesuksen luo ja helposti hengellisessä ylpeydessämme luulemme, että se minun tieni on ainoa oikea.Isä vetää jokaista yksilöllisesti ja Jeesuksen luokse tullaan monesta suunnasta ja monista olosuhteista monien kutsutapojen kautta. Kun sitten on Jeesuksen luo tultu, niin sitten on se yksi ja ainoa tie Isän yhteyteen. -vihne-
Aamen!!
sitten
velipoik: :-))
"Hyvänä esimerkkinä väärästä "rakkaudesta" on Jeesusta rakastava Pietari, joka totta kai kauhistui, kun Jeesus alkoi puhua surmatuksi tulemisestaan. Pietari rakasti Jeesusta: Herra älköön sinulle sellaista tapahtuko. Vastaus oli: mene
pois saatnana, sinä olet minulle pahennukseksi.
On siis asioita joissa ei ole varaa lipsua tippaakaan ei oikealle eikä vasemmalle, ei rakkaudenkaan nimissä. Joka tästä loukkaantuu, se Jumalan sanaan loukkaantuu"
Eihän Jeesus Pietaria käskenyt.
Eikö kuitenkin päämääränä tulisi olla evankeliumi ja kun siitä keskustellaan, niin kohteliaisuus keskustelijoita kohtaan? Ei asiat kirkastu epäkohteliaisuus kyytipoikana, vaikka kuinka olisi varma totuudestaan? Päinvastoin. Korvat menee lukkoon heti.
Ei hyvät tavat ja toisten kunnioittaminen sulje totuutta pois. Miksi ei men perille kirjoitti:
exhellari86 tässäpä se juuri on! IHMISET ovat mitä mieltä ovat.
Kristinusko ei perustu ihmisiin, eikä heidän ristiriitaisiin käsityksiinsä ollenkaan.
Jos perustuisi niin saisimme ripustaa rukkaset naulaan ja odottaa viimeisiä
lämpöisiä, - jokainen.
2. Kor. 5:16-21
Sentähden me emme tästä lähtien tunne ketään lihan mukaan; jos olemmekin tunteneet Kristuksen lihan mukaan, emme kuitenkaan nyt enää tunne.
Siis, jos joku on Kristuksessa, niin hän on uusi luomus;
se, mikä on vanhaa, on kadonnut, katso, uusi on sijaan tullut.
***) Mutta kaikki on Jumalasta, joka on sovittanut meidät itsensä kanssa Kristuksen kautta ja antanut meille sovituksen viran. Sillä Jumala oli Kristuksessa ja sovitti maailman itsensä kanssa eikä lukenut heille heidän rikkomuksiaan, ja hän uskoi meille sovituksen sanan.
Kristuksen puolesta me siis olemme lähettiläinä, ja Jumala kehoittaa meidän kauttamme.
Me pyydämme Kristuksen puolesta: antakaa sovittaa itsenne Jumalan kanssa. Sen, joka ei synnistä tiennyt, hän meidän tähtemme teki synniksi, että me
hänessä tulisimme Jumalan vanhurskaudeksi.
Minä-vanhurskaus ei pelasta ketään, pitää olla KRISTUKSEN vanhurskaus USKOLLA omistettu, - jos mielii päästä taivaaseen."Kristinusko ei perustu ihmisiin, eikä heidän ristiriitaisiin käsityksiinsä ollenkaan.
Jos perustuisi niin saisimme ripustaa rukkaset naulaan ja odottaa viimeisiä
lämpöisiä, - jokainen."
Kyllä se vaan perustuu. Jumalasi ei laskeudu taivaasta alas kiistattomasti nähtävällä tavalla kertomaan omaa tulkintaansa opistaan, joten ihmisten on tehtävä se hänen puolestaan. Eli ei muuta kuin rukkaset naulaan ja odottamaan.
Tämän vahvistat seuraavalla:
"Kristuksen puolesta me siis olemme lähettiläinä, ja Jumala kehoittaa meidän kauttamme."
- Saara:)
Ex-hellarille: Tässä (kin) keskustelussa tulee ilmi että ihmiset ovat tulkinneet Jumalan Sanaa eri tavalla. Esim. luterilainen kirkko opettaa vastoin sanaa, että kaste pelastaisi ja olisi sama asia kuin Pyhän Hengen kaste. Ompa jonkinlainen raamatun vastainen kasteen armoliittokin keksitty.
Lutherin aikaan pappi tenttasi kummeja ja kummit vastasivat vauvan puolesta kysymyksiin ennen kastetta. Nykyinen käytäntö on se, että vauva ymmärtää opetukset Jeesuksesta ja uskoo Jeesukseen ja voidaan siten kastaa, että vauva saisi kasteessa Pyhän Hengen.
Raamatusta ei löydy tukea tuolle käsitykselle, vaan raamattu kertoo ainostaan uskoontulleiden kastamisesta. Johanneksen kaste muutettiin kasteeksi Jeesuksen Kristksen nimeen.
Raamattu puhuu kuitenkin myös Pyhän Hengen kasteesta, joka voi tapahtua jo ennen vesikastetta. Pyhän Hengen kaste on se jossa meidät kastetaan Jeesukseen. Siinä päällemme puetaan Jeesus Kristus.
Paavali ei ollut vesikasteesta huolissaan, eikä itse juuri ketään kastanut, mutta Pyhän Hengen kasteen saannin Paavali varmisti jokaisen uskovan kohdalla. Pyhän Hengen kaste on uudestisyntyminen ja myöskin Pyhän Hengen sinetti. Pyhällä Hengellä täyttyminen on vielä näistäkin erillinen asia. Pyhällä Hengellä täyttymisessä saadaan armolahjoja ja varustetaan henkilökohtaista palvelutehtävää varten. Pyhällä Hengellä voi täyttyä useammankin kerran, kun taas vesikaste ja Pyhän Hengen kaste ovat kertaluontoisia, vaikka Pyhän Hengen kasteessa Pyhä Henki jääkin asumaan uskovaan.
Käsitteet siis pelkästään kasteista ovat karkeasti jakaen valtionkirkoissa ja muissa uskovien seurakunnissa täysin erilaiset. Valtionkirkkoon, joka ennen hajaannusta oli vain Roomalaiskatolinen kirkko luikerteli jo varhain kasteen siirtäminen vauvoille, sillä siten saatiin kaikki valtionkirkon jäseniksi ja sen myötä hallittaviksi ja kirkon rahoittajiksi.
Eli vastaus kysymykseesi: Jumala ei jättänyt tätäkään tulkinnanvaraiseksi, vaan se löytyy raamatusta juuri sellaisena kuin se on. Vesikaste ei siis pelasta ketään, mutta Pyhän Hengen kasteen saaneet ovat pelastettuja ennen vesikastettakin ja jopa ilman sitä, sillä Pyhän Hengen kastetta ei anneta kuin pelastuneille.- Saara:)
korjaan hiukan: nykyinen luterilainen käsitys on että vauva uudestisyntyy kasteessa ja että vauvalla on usko. Sitten myöhemmin lapselle opetetaan mihin hän uskoo, eli annetaan opetusta raamatusta. Tuohon kasteeseen liitetään sitten konfirmaatio jossa lapsi/nuori ymmärtävässä iässä vahvistaa uskovansa samoin kuin vauvana.
- eiautamikään
Siinähän se ongelma on yhdeltä osin, kun muutamat sanovat rakastavansa tervettä oppia, mutta eivät aiokkaan luopua lutterin harhoista. eivätkä missään nimessä uskalla nousta vastustamaan niiden ilmentymiä luterin kirkossa.
siinä sitä sitte pyöritellään ja käännellään ja väännelläänkin sitä vauvan vesitippaa ja ollaan olevinaan kaikenlaisten kasteiden kannalla ja lopuksi kaikki kääritään Jumalan käsittämättömyyteen.
Sellainen on jääräpäinen lihallinen ihminen.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 2147374
- 594732
Etsin vastaantulevista sua
Nyt kun sua ei oo, ikävöin sua niin v*tusti. 😔Jokaisesta etsin samoja piirteitä, samantyyppistä olemusta, samanlaista s434684- 753398
Kaikesta muusta
Mulla on hyvä fiilis. Mä selviän tästä ja sit musta tulee parempi ihminenkin. Ainut, mitä mun pitää nyt välttää on se ko161995Tekis mieli lähestyä sua
Mutta pelkään että peräännyt ja en haluis häiritä sua... En tiedä mitä tekisin olet ihana salaa sua rakastan...💗291812- 311799
Ajatteletko koskaan
Yhteisiä työvuosia ja millaista silloin oli? Haluaisin palata niihin vuosiin 🥹441657- 361547
- 1431307