Yhdessä tv-sarjassa oli ristisanatehtävässä "kraaterin muodostaja, n sanaa" ja vastaus oli "arkustangentti". Osaako joku selittää tämän minulle? Mihin kraateriin tässä viitataan, meteorikraateriin vai johonkin abstraktiin matematiikan käsitteeseen?
Kysymys
5
96
Vastaukset
- hdfouihiu
m kirjainta siis... vaikka yhdentekeväähän sitä kirjainmäärää tässä on mainita
- matikisti82
Matikkaa olen opiskellut, mutta en ole kuullut matemaattisesta termistä kraateri. Jotain keskustelua aiheesta on osoitteessa bit.ly/13i3Ogu .
- 3+14
Oliko ulkomainen sarja, oliko mahdollisesti piilosana? Tulee mieleen että kranaatti muodostaa kraatereita. Englanniksi arkustangentti on arctangent.
Kyseessä kai oli englanninkielinen sarja ja sen tekstitys? Englanninkielisissä tehtävissä esiintyy ”crater creator”, ja esimerkiksi Google-haku ”arctangent crater creator” tuottaa sivuja, joilla selitetään: ”In a crater, the slope of the side of the crater is simply the arc-tangent of the height difference divided by the horizontal distance.”
Vähän luontevammin sanottuna kai kyse on siitä, että kun tangenttifunktion kuvaaja pyörähtää y-akselin ympäri, tuloksena on pinta, jonka voi tulkita kraatterin muotoiseksi.- 9+15
mulla tulee mieleen, varsinkin kun olin joskus maalitehtaassa töissä maalisäiliöitä sekottamassa, tämä Newtonin ämpäri.
Siinä tulee kraateri.
http://hyl.edu.hel.fi/hyl/fysiikka/newtoninampari/ampari.html
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 1077736
Siekkilässä ajettu ihmisten yli- mitä tapahtui? Länsi-Savo ei ole uutisoinut asiata
Manneja, vaiko matuja?1095971- 835167
- 1394536
Alavuden sairaala
Säästääkö Alavuden sairaala sähkössä. Kävin Sunnuntaina vast. otolla. Odotushuone ja käytävä jolla lääkäri otti vastaan113220- 552967
- 582928
Törkeää toimintaa
Todella törkeitä kaheleita niitä on Ylivieskassakin. https://www.ess.fi/uutissuomalainen/8570818102444- 612437
Hei........
Pelkkä sun näkeminen saa mut hymyilemään pitkin iltaa. Oot niin 🤩😘 Edellinen poistettiin.562056