Tää on vähän vanhan kertausta, mutta menköön nyt vielä kerran.
http://www.ateistit.fi/index.html
Sivulta leikattua:
- "toiminta jatkuu nimellä Pääkaupunkiseudun ateistit ry."
- "Yhdistys ottaa jäsenikseen mieluummin toiminnasta kiinnostuneita henkilöitä kuin passiivijäseniä. "
Nyt sitten tahtoisin ne selitykset siitä, että ateisteilla ei ole järjestöä ja, että ei ole ateistista toimintaa, yms.
Olen pahoillani, että joudun tuoda asian esille. Koska tämän aihepiirin kieltäminen tuntuu olevan monelle "pyhintä" ateismissa. Mutta kyllä asioista on voitava keskustella myös niiden omilla nimillä.
(ateismi on monimuotoinen ilmiö, kussakin historiallisessa ajanjaksossa ja yhteiskunnassa, joka on ollut ja merkitsee eriasioita yksilöateisteille).
Uusateismin ateismin aatehistorian kieltämistä en ymmärrä.
Ateistiset järjestöt ja ateistinen toiminta
28
144
Vastaukset
Eiköhän tuokin ole sekulaari järjestö, käyttää vain helpompaa ja tunnetumpaa termiä markkinointimielessä?
Mitäs jos minä perustaisin "Suomen uskovaiset" -nimisen yhdistyksen, jossa vaikkapa harrastettaisiin ristipistoja. Tarkoittaisiko tämä, että kyseessä olisi uskonnollinen järjestö? Nimikö sen määrittelee? Ai niin, kutsuisin tuota ristipistoa saatananpalvonnaksi, jonka jälkeen:
a) jokainen uskovainen on saatananpalvoja
b) jokainen ristipistoja harrastava palvoo saatanaa
On se hienoa.- A.Mikkonen(ei kirj.)
Voisitko Nedda yrittää selventää, mitä sinä oikeasti haluat ateisteista tietää, koska sitä nyt et oikeastaan ole ikinä kertonut?
- 234rfg
Voi kiesus. Jos me nyt porukalla sovimme, että ateismi on uskonto ja kaikki ateistit ovat kommunisteja, niin lupaatko lopettaa tuon jankuttamisesi?
"Nyt sitten tahtoisin ne selitykset siitä, että ateisteilla ei ole järjestöä"
Ateistit voivat perustaa järjestöjä. Ateistien toiminta ei kuitenkaan ole aina ateismia. Tämä on sinulle monta kertaa selitetty ja silti sinä jauhat samaa sontaa.
" Mutta kyllä asioista on voitava keskustella myös niiden omilla nimillä."
Sanoo henkilö, joka keskittyy semanttiseen kikkailuun ja puppulausegeneraattorin pyörittämiseen: "Uusateismin ateismin aatehistorian kieltämistä en ymmärrä. "
"ateismi on monimuotoinen ilmiö, kussakin historiallisessa ajanjaksossa ja yhteiskunnassa, joka on ollut ja merkitsee eriasioita yksilöateisteille"
Ei ole. Vaikka sinä kuinka valhettasi toistelet uudestaan ja uudestaan aloituksissasi, ei se muutu todeksi.- Nedda'
"Ateistit voivat perustaa järjestöjä. Ateistien toiminta ei kuitenkaan ole aina ateismia. Tämä on sinulle monta kertaa selitetty ja silti sinä jauhat samaa sontaa."
Totta, jokin osa ateistin toiminnasta voi tulla jostain "ateistisesta toimintamallista". Ja joku toinen osa jostain toisesta, vaikkapa ihmille yksilöllisestä tavasta käsitellä rationalistista tietoa jne.
"Sanoo henkilö, joka keskittyy semanttiseen kikkailuun ja puppulausegeneraattorin pyörittämiseen: "Uusateismin ateismin aatehistorian kieltämistä en ymmärrä. ""
No kun en ymmärrä sitä. Miksi kiistää se kiistää sen?
"Ei ole. Vaikka sinä kuinka valhettasi toistelet uudestaan ja uudestaan aloituksissasi, ei se muutu todeksi."
Voit ajatella noin asiasta. Se on sinun henk.koht mielipiteesi. Mutta ei se esitetyn asian tilaa kuitenkaan muuksi muuta. Nedda' kirjoitti:
"Ateistit voivat perustaa järjestöjä. Ateistien toiminta ei kuitenkaan ole aina ateismia. Tämä on sinulle monta kertaa selitetty ja silti sinä jauhat samaa sontaa."
Totta, jokin osa ateistin toiminnasta voi tulla jostain "ateistisesta toimintamallista". Ja joku toinen osa jostain toisesta, vaikkapa ihmille yksilöllisestä tavasta käsitellä rationalistista tietoa jne.
"Sanoo henkilö, joka keskittyy semanttiseen kikkailuun ja puppulausegeneraattorin pyörittämiseen: "Uusateismin ateismin aatehistorian kieltämistä en ymmärrä. ""
No kun en ymmärrä sitä. Miksi kiistää se kiistää sen?
"Ei ole. Vaikka sinä kuinka valhettasi toistelet uudestaan ja uudestaan aloituksissasi, ei se muutu todeksi."
Voit ajatella noin asiasta. Se on sinun henk.koht mielipiteesi. Mutta ei se esitetyn asian tilaa kuitenkaan muuksi muuta."Se on sinun henk.koht mielipiteesi."
Ei ole.
"Mutta ei se esitetyn asian tilaa kuitenkaan muuksi muuta. "
Ei tietenkään muuta. Turha semanttinen kikkailusi on edelleen turhaa semanttista kikkailua. Voihan ihmiset trollailla ja ei sille mitään voi, ei ainakaan tällä palstalla. Se on sitten ihan toinen juttu, miten mielekästä se trollailusi on. Voit toki sanoa, että et trollaile, mutta aivan vastaavaa toimintaa sinä puuhailet, motiivi vaan voi olla erilainen ja tulos sama.- Nedda´
ertert kirjoitti:
"Se on sinun henk.koht mielipiteesi."
Ei ole.
"Mutta ei se esitetyn asian tilaa kuitenkaan muuksi muuta. "
Ei tietenkään muuta. Turha semanttinen kikkailusi on edelleen turhaa semanttista kikkailua. Voihan ihmiset trollailla ja ei sille mitään voi, ei ainakaan tällä palstalla. Se on sitten ihan toinen juttu, miten mielekästä se trollailusi on. Voit toki sanoa, että et trollaile, mutta aivan vastaavaa toimintaa sinä puuhailet, motiivi vaan voi olla erilainen ja tulos sama.Hengitä syvään ja rauhallisesti.
Lue huolellisesti ja joka sanaa ajatellen.
(jos kristittyjä on syytetty ja tuomittu ateismista, niin kait siinä on erilaisia variaatioita historiallisen ajanjakson mukaan?)
http://www.argumentti.fi/argumentti/2011/10/ateismin-historia-antiikin-ateismi/ Nedda´ kirjoitti:
Hengitä syvään ja rauhallisesti.
Lue huolellisesti ja joka sanaa ajatellen.
(jos kristittyjä on syytetty ja tuomittu ateismista, niin kait siinä on erilaisia variaatioita historiallisen ajanjakson mukaan?)
http://www.argumentti.fi/argumentti/2011/10/ateismin-historia-antiikin-ateismi/"Hengitä syvään ja rauhallisesti. "
Ei tarvetta.
"Lue huolellisesti ja joka sanaa ajatellen. "
Olen jo lukenut.
"jos kristittyjä on syytetty ja tuomittu ateismista, niin kait siinä on erilaisia variaatioita historiallisen ajanjakson mukaan?"
Vanhojen määritelmien sotkeminen nykyaikaan on semanttista kikkailua.- Nedda´
ertert kirjoitti:
"Hengitä syvään ja rauhallisesti. "
Ei tarvetta.
"Lue huolellisesti ja joka sanaa ajatellen. "
Olen jo lukenut.
"jos kristittyjä on syytetty ja tuomittu ateismista, niin kait siinä on erilaisia variaatioita historiallisen ajanjakson mukaan?"
Vanhojen määritelmien sotkeminen nykyaikaan on semanttista kikkailua."Vanhojen määritelmien sotkeminen nykyaikaan on semanttista kikkailua."
Ateismi oli sama eilen ja tänään, jonka pohjalta voidaan myös, ehkä ymmärtää sen huomista.
Se mikä oli eilen totta, on sitä tänäänkin, jos asiat ovat pitäneet paikkaansa. Ja huominen on pelkästään tämänpäivän eilinen.
"ateismi on monimuotoinen ilmiö, kussakin historiallisessa ajanjaksossa ja yhteiskunnassa, joka on ollut ja merkitsee eriasioita yksilöateisteille"
" Pääkaupunkiseudun ateistit ry
SÄÄNNÖT
2 § Yhdistyksen tarkoitus
Yhdistyksen tarkoituksena on
a) koota sen toimialueella asuvat, ateistisen maailmankatsomuksen omaavat henkilöt yhdistyksen jäseniksi toimimaan yhteiskunnallisen ja oikeudellisen asemansa parantamiseksi, tieteellisen maailmankatsomuksen levittämiseksi sekä uskonnottoman kulttuurin kehittämiseksi..."
http://www.ateistit.fi/saannot.html
Minun on hyvin vaikea ymärtää, ettei tämä olisi nimenomaan aatteellista, ateistista toimintaa.
En ymmärrä, miksi on niin tärkeää kieltää kategorisesti ateistisen toiminnan käsite.
Epäilen, että kyseessä on se, että eri tarkastelukulmista ateismiin halutaan hyväksyä vain tietoteoreettinen tarkastelukulma. Miksi näin on, sitä en tiedä.
Epäilen että kyseessä on jonkunlainen netti-ilmiö. Kun monet teistit vääntävät ateismista väkisin uskontoa tai kommunismia, niin vastareaktiona ateistien vasta-argumentit ovat tiivistyneet yhden ytimen ympärille, jolla noita uskovien pyrkimyksiä voi tehokkaasti torpata. Mutta ehkä se on sitten johtanut myös ateistien omien tarkastelukulmien kapeutumiseen?
Ja tämä ei koske kaikkia ateisteja, vaan on havaintoni ja arveluni (yhdestä) nettikirjoittelun yleisestä tendenssistä."Kun monet teistit vääntävät ateismista väkisin uskontoa tai kommunismia, niin vastareaktiona ateistien vasta-argumentit ovat tiivistyneet yhden ytimen ympärille, jolla noita uskovien pyrkimyksiä voi tehokkaasti torpata."
Ja miksiköhän noita pyrkimyksiä voikaan tehokkaasti torpata? Siksi, koska ateistien argumentti pitää. Ateismi on hiemain yksinkertaistaen nimi jumaluskon puuttumiselle.
Kuten yllä on todettu, voihan kuka tahansa perustaa yhdistyksen "Jyväskylän uskovaiset" ja rekisteröidä sen jos säännöt täyttävät Patentti- ja rekisterilaitoksen minimivaatimukset. Yhdistyksestä ei silti tule Jyväskylän uskovaisten täysivaltaista edustajaa.
Sama koskee tuota joidenkin ateistien perustamaa järjestöä. Tuon yhdistyksen perustaminen ei ole mikään ateistien yhteinen tahdonilmaisu eikä muuta ateismin tai ateistin määritelmää miksikään. Mikä tässä on niin mahdottoman vaikeaa ymmärtää?
"jos kristittyjä on syytetty ja tuomittu ateismista, niin kait siinä on erilaisia variaatioita historiallisen ajanjakson mukaan?"
Se, että kristittyjä on syytetty ateismista, ei ole mikään todistus siitä, että syyttäjällä on ateismista oikeaa käsitystä. Ihmisiä syytellään vaihtelevin perustein milloin mistäkin. Onko siinä jotain uutta?exhellari86 kirjoitti:
"Kun monet teistit vääntävät ateismista väkisin uskontoa tai kommunismia, niin vastareaktiona ateistien vasta-argumentit ovat tiivistyneet yhden ytimen ympärille, jolla noita uskovien pyrkimyksiä voi tehokkaasti torpata."
Ja miksiköhän noita pyrkimyksiä voikaan tehokkaasti torpata? Siksi, koska ateistien argumentti pitää. Ateismi on hiemain yksinkertaistaen nimi jumaluskon puuttumiselle.
Kuten yllä on todettu, voihan kuka tahansa perustaa yhdistyksen "Jyväskylän uskovaiset" ja rekisteröidä sen jos säännöt täyttävät Patentti- ja rekisterilaitoksen minimivaatimukset. Yhdistyksestä ei silti tule Jyväskylän uskovaisten täysivaltaista edustajaa.
Sama koskee tuota joidenkin ateistien perustamaa järjestöä. Tuon yhdistyksen perustaminen ei ole mikään ateistien yhteinen tahdonilmaisu eikä muuta ateismin tai ateistin määritelmää miksikään. Mikä tässä on niin mahdottoman vaikeaa ymmärtää?
"jos kristittyjä on syytetty ja tuomittu ateismista, niin kait siinä on erilaisia variaatioita historiallisen ajanjakson mukaan?"
Se, että kristittyjä on syytetty ateismista, ei ole mikään todistus siitä, että syyttäjällä on ateismista oikeaa käsitystä. Ihmisiä syytellään vaihtelevin perustein milloin mistäkin. Onko siinä jotain uutta?"Ateismi on hiemain yksinkertaistaen nimi jumaluskon puuttumiselle."
Aivan niin. Se pieni yksinkertaistaminen on minun mielestäni juuri sitä, mitä sanoin aiemmassa kommentissa tarkastelukulmien kapeutumisesta vain tietoteoreettiseen tarkasteluun.
"Kuten yllä on todettu, voihan kuka tahansa perustaa yhdistyksen "Jyväskylän uskovaiset" ja rekisteröidä sen jos säännöt täyttävät Patentti- ja rekisterilaitoksen minimivaatimukset. Yhdistyksestä ei silti tule Jyväskylän uskovaisten täysivaltaista edustajaa."
Minä en ole väittänyt, että Pääkaupunkiseudun ateistit ry olisi kaikkien pääkaupunkiseudun ateistien täysivaltainen edustaja.
Sen sijaan väitän, että jos yhdistys
- nimessään kantaa määrittelyä ateistit ja
- säännöissään tahtoo kerätä ateistisen maailmankatsomuksen omaavia ihmisiä toimimaan yhteiskunnallisen ja oikeudellisen asemansa parantamiseksi
niin kyseessä on ateistinen toiminta.
"Tuon yhdistyksen perustaminen ei ole mikään ateistien yhteinen tahdonilmaisu eikä muuta ateismin tai ateistin määritelmää miksikään. Mikä tässä on niin mahdottoman vaikeaa ymmärtää?"
Minulla ei ole mitään vaikeuksia ymmärtää tuota.
Katso yllä: en ole väittänyt tuota kaikien ateistien yhteiseksi tahdonilmaukseksi, vaan joidenkin ateistien ateistiseksi toiminnaksi.kaarne kirjoitti:
"Ateismi on hiemain yksinkertaistaen nimi jumaluskon puuttumiselle."
Aivan niin. Se pieni yksinkertaistaminen on minun mielestäni juuri sitä, mitä sanoin aiemmassa kommentissa tarkastelukulmien kapeutumisesta vain tietoteoreettiseen tarkasteluun.
"Kuten yllä on todettu, voihan kuka tahansa perustaa yhdistyksen "Jyväskylän uskovaiset" ja rekisteröidä sen jos säännöt täyttävät Patentti- ja rekisterilaitoksen minimivaatimukset. Yhdistyksestä ei silti tule Jyväskylän uskovaisten täysivaltaista edustajaa."
Minä en ole väittänyt, että Pääkaupunkiseudun ateistit ry olisi kaikkien pääkaupunkiseudun ateistien täysivaltainen edustaja.
Sen sijaan väitän, että jos yhdistys
- nimessään kantaa määrittelyä ateistit ja
- säännöissään tahtoo kerätä ateistisen maailmankatsomuksen omaavia ihmisiä toimimaan yhteiskunnallisen ja oikeudellisen asemansa parantamiseksi
niin kyseessä on ateistinen toiminta.
"Tuon yhdistyksen perustaminen ei ole mikään ateistien yhteinen tahdonilmaisu eikä muuta ateismin tai ateistin määritelmää miksikään. Mikä tässä on niin mahdottoman vaikeaa ymmärtää?"
Minulla ei ole mitään vaikeuksia ymmärtää tuota.
Katso yllä: en ole väittänyt tuota kaikien ateistien yhteiseksi tahdonilmaukseksi, vaan joidenkin ateistien ateistiseksi toiminnaksi."Sen sijaan väitän, että jos yhdistys
- nimessään kantaa määrittelyä ateistit ja
- säännöissään tahtoo kerätä ateistisen maailmankatsomuksen omaavia ihmisiä toimimaan yhteiskunnallisen ja oikeudellisen asemansa parantamiseksi
niin kyseessä on ateistinen toiminta."
Analogiaa käyttäen, onko mielestäsi raamatullista toimintaa, jos yhdistys kertoo olevansa raamatullinen ja kokoavansa ihmisiä toimimaan raamatullisuuden edistämiseksi?
"...vaan joidenkin ateistien ateistiseksi toiminnaksi."
Varmaankin se on joidenkin ateistien toimintaa, mutta sen väittäminen ateistiseksi edellyttää sitä, että toiminta on ateismin keskeisen sisällön mukaista. Tällaista arviota ei mielestäni voi kovin helposti antaa. Sama pätee jonkun uskonnollisen toiminnan toteamista raamatulliseksi.
"Se pieni yksinkertaistaminen on minun mielestäni juuri sitä, mitä sanoin aiemmassa kommentissa tarkastelukulmien kapeutumisesta vain tietoteoreettiseen tarkasteluun."
Kun keskustelu hakeutuu sivu-urille, on hyvä joskus palata määritelmien äärelle ja miettiä, mikä olikaan lähtökohta. Se auttaa huomaamaan oleellisen ja palaamaan siihen. siksi pidän määrittelyistä, vaikka niistä joskus paistaakin rautalankamalli.exhellari86 kirjoitti:
"Sen sijaan väitän, että jos yhdistys
- nimessään kantaa määrittelyä ateistit ja
- säännöissään tahtoo kerätä ateistisen maailmankatsomuksen omaavia ihmisiä toimimaan yhteiskunnallisen ja oikeudellisen asemansa parantamiseksi
niin kyseessä on ateistinen toiminta."
Analogiaa käyttäen, onko mielestäsi raamatullista toimintaa, jos yhdistys kertoo olevansa raamatullinen ja kokoavansa ihmisiä toimimaan raamatullisuuden edistämiseksi?
"...vaan joidenkin ateistien ateistiseksi toiminnaksi."
Varmaankin se on joidenkin ateistien toimintaa, mutta sen väittäminen ateistiseksi edellyttää sitä, että toiminta on ateismin keskeisen sisällön mukaista. Tällaista arviota ei mielestäni voi kovin helposti antaa. Sama pätee jonkun uskonnollisen toiminnan toteamista raamatulliseksi.
"Se pieni yksinkertaistaminen on minun mielestäni juuri sitä, mitä sanoin aiemmassa kommentissa tarkastelukulmien kapeutumisesta vain tietoteoreettiseen tarkasteluun."
Kun keskustelu hakeutuu sivu-urille, on hyvä joskus palata määritelmien äärelle ja miettiä, mikä olikaan lähtökohta. Se auttaa huomaamaan oleellisen ja palaamaan siihen. siksi pidän määrittelyistä, vaikka niistä joskus paistaakin rautalankamalli.Parempi analogia:
Onko se teististä toimintaa, jos joku perustaa teistisen yhteisön jossa kokoaa ihmisiä toimimaan teismin edistämiseksi?
Mielestäni on.kaarne kirjoitti:
Parempi analogia:
Onko se teististä toimintaa, jos joku perustaa teistisen yhteisön jossa kokoaa ihmisiä toimimaan teismin edistämiseksi?
Mielestäni on."Onko se teististä toimintaa, jos joku perustaa teistisen yhteisön jossa kokoaa ihmisiä toimimaan teismin edistämiseksi?"
Ihan hyvä, luulisin ymmärtäväni pointtisi. Silti jää avoimeksi, onko toiminta _tosiasiallisesti_ teismiä edistävää vaikka joku sen tarkoitusperäksi ilmoittaakin.exhellari86 kirjoitti:
"Onko se teististä toimintaa, jos joku perustaa teistisen yhteisön jossa kokoaa ihmisiä toimimaan teismin edistämiseksi?"
Ihan hyvä, luulisin ymmärtäväni pointtisi. Silti jää avoimeksi, onko toiminta _tosiasiallisesti_ teismiä edistävää vaikka joku sen tarkoitusperäksi ilmoittaakin."Silti jää avoimeksi, onko toiminta _tosiasiallisesti_ teismiä edistävää vaikka joku sen tarkoitusperäksi ilmoittaakin. "
Epäonnistuminen on riskinä kaikessa inhimillisessä toiminnassa.kaarne kirjoitti:
Parempi analogia:
Onko se teististä toimintaa, jos joku perustaa teistisen yhteisön jossa kokoaa ihmisiä toimimaan teismin edistämiseksi?
Mielestäni on.Minusta se on pro-teististä, siis toimintaa teismin puolesta.
Tässä mainitun yhdistyksen toiminta voi olla pro-ateistista, siis toimintaa ateismin levittämiseksi. Ainut ateistinen piirre sen toiminnassa lienee se, ettei siinä ole jumalia mukana...The_Rat kirjoitti:
Minusta se on pro-teististä, siis toimintaa teismin puolesta.
Tässä mainitun yhdistyksen toiminta voi olla pro-ateistista, siis toimintaa ateismin levittämiseksi. Ainut ateistinen piirre sen toiminnassa lienee se, ettei siinä ole jumalia mukana...Mitä eroa on pro-teistisellä toiminnalla ja teistisellä toiminnalla?
kaarne kirjoitti:
Mitä eroa on pro-teistisellä toiminnalla ja teistisellä toiminnalla?
pro-teistinen pyrkii edistämään teismiä / teististä maailmankuvaa.
teistinen toiminta sisältää jumalan jossain muodossa.
Esimerkiksi rukoileminen on teististä toimintaa. Jumalista saarnaaminen pro-teistista.The_Rat kirjoitti:
pro-teistinen pyrkii edistämään teismiä / teististä maailmankuvaa.
teistinen toiminta sisältää jumalan jossain muodossa.
Esimerkiksi rukoileminen on teististä toimintaa. Jumalista saarnaaminen pro-teistista.Tätä minä pidän semanttisena kikkailuna.
Jaat siis jumalanpalveluksen kahteen osaan, teistiseen ja ei-teistiseen? Pappi saarnaa ei-teistisesti ja seurakunta kuuntelee ei-teistisesti. Kanttori soittelee menemään ei-teistisesti. Toiminta muuttuu teistiseksi vasta kun joku alkaa rukoilla?
Olen eri mieltä kanssasi.
Minä näen niin, että teististä toimintaa on sellainen, joka kumpuaa teistisestä motivaatiosta tai katsannosta, tai joka on tarkoitettu tukemaan teismiä. Vaikka sen toiminnan kohde ei suoraan ole jumala.
- 4+20
Oho, kyl nuo ny määrääki koko ateismin olemuksen uudestaan ku jäseniäki on jopa 10.
"Sivulta leikattua:
- "toiminta jatkuu nimellä Pääkaupunkiseudun ateistit ry."
- "Yhdistys ottaa jäsenikseen mieluummin toiminnasta kiinnostuneita henkilöitä kuin passiivijäseniä. "
"Nyt sitten tahtoisin ne selitykset siitä, että ateisteilla ei ole järjestöä ja, että ei ole ateistista toimintaa, yms."
Kyllä ateistit voivat olla mukana mitä erillaisimmissa järjetöissä, joiden toiminnasta oat kiinnostuneet. Skeptisyydestä kiinnostunut voi olla enempi skeptikoiden kanssa tekemisiää. Ja sekulaari humanisti humanistisessa toiminnassa. Ja silti molemmat voivat olla ateisteja. Ja joku ateisti haluaa olla pääkaupunkiseudun ateistien toiminnassa mukana. So what? Sitten on. :)
Ja mitä itse järjestöjen toimintaan tulee. Ne todella paljon riippuvat siitä, mikä niiden oman toiminnan filosofia on.
"Olen pahoillani, että joudun tuoda asian esille. Koska tämän aihepiirin kieltäminen tuntuu olevan monelle "pyhintä" ateismissa. Mutta kyllä asioista on voitava keskustella myös niiden omilla nimillä."
Haluaisin saada selvennystä. Mitä tällä pyhällä nyt oikein tarkoitat?
Ja tottakai järjestöjen toiminnasta saa puhua ja joskus pitääkin puhua.
"(ateismi on monimuotoinen ilmiö, kussakin historiallisessa ajanjaksossa ja yhteiskunnassa, joka on ollut ja merkitsee eriasioita yksilöateisteille).
Uusateismin ateismin aatehistorian kieltämistä en ymmärrä."
Mutta edellinen lauseesi kumoaa jälkemmäisen.
Miten sellaisella asialla voi olla yhteinen aatehistoria. Kun kyseessä on enempi yksilön oma mielipide, kuin mikään yhteinen aate/filosofia?
Ymmärrät kai mikä on aatteen ja mielipiteen ero?
Ja kannattaa muistaa, että uusateismi ei ole mitenkään vanhaa ateismia ihmeellisempi asia. Termi uusateismi on alkujaan uskovaisten oma keksimä termi nykyajan "näkyvälle" ateismille.- Nedda´
Uusateismista:
http://fi.wikipedia.org/wiki/Mitä_uusateismi_tarkoittaa?
http://fi.wikipedia.org/wiki/Uusateismi
Ateismin aatteista ja mielipiteistä:
http://www.argumentti.fi/argumentti/2011/10/ateismi-ateisti-historiallinen-merkitys-ateismin-kritiikki/ Nedda´ kirjoitti:
Uusateismista:
http://fi.wikipedia.org/wiki/Mitä_uusateismi_tarkoittaa?
http://fi.wikipedia.org/wiki/Uusateismi
Ateismin aatteista ja mielipiteistä:
http://www.argumentti.fi/argumentti/2011/10/ateismi-ateisti-historiallinen-merkitys-ateismin-kritiikki/Mitä on uusateismi. Kyllä omistan kyseisen teoksen. Niin ja wikipediasivun, minkä laitoit mukaan. "Uusateismi-sanaa on käytetty viittaamaan 2000-luvun ateistiseen uskontokritiikkiin."
Ja Bright on naturalismiin nojaava järjestö.
Ja argumentti sivusi kertoo ateismin historiallisesta merkityksestä. Ei ateismin aatehistoriasta.
Kommentti aloitukseen
>>>Uusateismin ateismin aatehistorian kieltämistä en ymmärrä.- Kalapagos (ei kirj.)
No jos täällä jotkut uskovat, uskovat tietävänsä, mitä ateismi tarkoitta tai ei tarkoita niin kertokaahan minulle olenko ateisti jos
1. En usko, että Jumalia on olemassa
2. En tiedä onko onko Jumalia olemassa
Kerrohan Nedda olenko ateisti? Jos en ole niin, mikä sitten olen? - Nedda´
Kalapagos (ei kirj.) kirjoitti:
No jos täällä jotkut uskovat, uskovat tietävänsä, mitä ateismi tarkoitta tai ei tarkoita niin kertokaahan minulle olenko ateisti jos
1. En usko, että Jumalia on olemassa
2. En tiedä onko onko Jumalia olemassa
Kerrohan Nedda olenko ateisti? Jos en ole niin, mikä sitten olen?"kertokaahan minulle olenko ateisti jos
1. En usko, että Jumalia on olemassa
2. En tiedä onko onko Jumalia olemassa"
1. Se, että ihminen uskoo, että jumalia ei ole olemassa tekee ihmisestä ateistin
2. Se, että ihminen ei tiedä, onko jumalia voi ehkä tehdä hänestä ateistin.
Ateismi vaatii aina uskon. Se mikä uskon "aste" on ja miten se ilmenee vaihtelee.
Toisaalta kyse on myös siitä kuinka ihminen mieltää ateismin. Joillekin asia on jostain syystä tärkeämpi ja he tunnustavat ateismia. Ja toisille asia ei ole ehkä niin merkityksellinen, eivätkä he koe itseään ateisteiksi.
Jokainen voi ja saa itse määritellä onko ateisti. - Kalapagos (ei kirj.)
Nedda´ kirjoitti:
"kertokaahan minulle olenko ateisti jos
1. En usko, että Jumalia on olemassa
2. En tiedä onko onko Jumalia olemassa"
1. Se, että ihminen uskoo, että jumalia ei ole olemassa tekee ihmisestä ateistin
2. Se, että ihminen ei tiedä, onko jumalia voi ehkä tehdä hänestä ateistin.
Ateismi vaatii aina uskon. Se mikä uskon "aste" on ja miten se ilmenee vaihtelee.
Toisaalta kyse on myös siitä kuinka ihminen mieltää ateismin. Joillekin asia on jostain syystä tärkeämpi ja he tunnustavat ateismia. Ja toisille asia ei ole ehkä niin merkityksellinen, eivätkä he koe itseään ateisteiksi.
Jokainen voi ja saa itse määritellä onko ateisti.Oletpa kova vääntelemään toisten sanoja. Ateismi ei vaadi minkäänlaista uskoa mihinkään.
Ymmärrätkö mitä eroa on seuraavilla väittämillä? Yritä sisäistää tämä ennenkuin jatkat höpötyksiäsi. Sinusta ne vaikuttavat varmaan täysin samoilta, mutta ne eivät ole eli yritä miettiä miten ne eroavat toisistaan.
A. Minä en usko, että Jumala on olemassa
B. Minä uskon, että Jumala ei ole olemassa
Minä kysyin edellämainitun, koska sinä vääntelet ja kääntelet ateismin määritelmää ja tuntuu, että et tiedä lainkaan mistä puhut.
Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 2277550
Etsin vastaantulevista sua
Nyt kun sua ei oo, ikävöin sua niin v*tusti. 😔Jokaisesta etsin samoja piirteitä, samantyyppistä olemusta, samanlaista s454990- 594772
- 753438
Kaikesta muusta
Mulla on hyvä fiilis. Mä selviän tästä ja sit musta tulee parempi ihminenkin. Ainut, mitä mun pitää nyt välttää on se ko162015Tekis mieli lähestyä sua
Mutta pelkään että peräännyt ja en haluis häiritä sua... En tiedä mitä tekisin olet ihana salaa sua rakastan...💗301890- 311829
Ajatteletko koskaan
Yhteisiä työvuosia ja millaista silloin oli? Haluaisin palata niihin vuosiin 🥹441677- 371609
- 1481357