Aikalainen

votelo

Aikalaisellahan tarkoitetaan henkilöä, joka on elänyt samaan aikaan kuin joku toinen henkilö. Mutta onko siinä käytännössä mitään rajaa? Että kuinka kauan kahden henkilön on täytynyt elää yhtä aikaa, jotta heidän voidaan sanoa olevan aikalaisia keskenään? En kai voi sanoa olevani Urho Kekkosen aikalainen, koska olen ollut vain muutaman kuukauden ikäinen hänen kuollessaan.

17

120

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Contemp

Riippuu aikaperspektiivistä. Jos joku katsoo sinua ja Kekkosta tulevaisuudesta käsin, vaikkapa niinä päivinä kun aurinko sammuu (n. 5 miljardin vuoden päästä), niin saatatte hyvinkin vaikuttaa aikalaisilta. Kyllä, aikalaisiltapa hyvinkin!

• ......

Eiköhän aikalaisista puhuttaessa useimmiten tarkoiteta jotain yhteistä kokemusta ajasta ja sen ilmiöistä, kenties sukupolvikokemuksiksikin näitä voisi sanoa.

• Harmaantuva

Urho Kekkonen toimi tasavallan presidenttinä lapsuus- ja nuoruusvuosieni aikoihin. En osaa pitää itseäni hänen aikalaisenaan, koska hän oli lähes 51 vuotta eli parin sukupolven verran minua vanhempi. Olin hänen kuollessaan 35-vuotias.

Haminan kaupungissa pidettiin 19-vuotispäivänäni suuri sotilasparaati. Ohimarssin otti vastaan itse ylipäällikkö Kekkonen. Itse olin mukana harmaassa marssivassa massassa. Tietämäni mukaan juhlallisuuksia ei järjestetty syntymäpäiväni kunniaksi, vaan haminalainen sotilasoppilaitos sattui viettämään 50-vuotisjuhliaan juuri samana päivänä.

Tätiäni voin pitää hyvinkin UKK:n aikalaisena. Vuonna 1902 syntyneenä hän oli vain kaksi vuotta Kekkosta nuorempi. Hän jaksoi sinnitellä keskuudessamme vuoteen 2004 saakka ja oli kuollessaan peräti 102½-vuotias! Tuon tätini mies eli myös pitkän elämän, 94-vuotiaaksi. Hän oli puolestaan vaimoaan kahdeksan ja Kekkosta kuusi vuotta vanhempi, mutta sattui joutumaan vapaus- eli kansalaissodassamme 17-vuotiaan Kekkosen ryhmään ja tämän käskyläiseksi – Kekkosella kun oli tuossa vaiheessa koulusivistystä jo lähes läpikäydyn lukion verran...

• Harmaantuva

Korjaus: tätini oli syntynyt syksyllä 1902 ja hän kuoli kevättalvella 2005 eikä siis vuonna 2004. Edellä ilmoittamani saavutettu elinikä 102½ vuotta pitää paikkansa.

• Nykysuomen sanakirjan esimerkeistä voi päätellä, että aikalainen-sana ei oikein sovellu tuollaiseen tilanteeseen. Mitään tarkkaa määritelmää ei ole, mutta yleensä aikalainen-sana viittaa jotenkin elämän olennaiseen samanaikaisuuteen. Voin esimerkiksi sanoa olevani Kekkosen aikalainen, koska lapsuudessani ja nuoruudessani kuulin hänestä ja hän oli merkittävä henkilö. Sen sijaan en pidä itseäni Paasikiven aikalaisena, koska hän kuoli minun ollessani nelivuotias ja olen kuullut puhuttavan hänestä vain menneisyyden henkilönä.

• 8+20

Jos ihan mutu-pohjalta arvioisi, niin jonkinlainen aikuis-/aktiivi-iän yhtäaikaisuus tuossa olisi edellytyksenä (eli samaa tarkoitan kuin Yucca varmaankin mutta hieman toisin sanoin).

Esimerkiksi 1980 syntynyttä ei mielestäni voi varsinaisesti kutsua Kekkosen aikalaiseksi, koska hänellä ei mitään tietoista omaa muistikuvaa tai kokemusta voi olla Kekkosen yhteiskunnallisesta toiminnasta. 1970 syntynyt on ehkä jo vähän eri asia. Mutta sitten esimerkiksi tuo kirjoittaja, joka on ilmeisesti syntynyt 1951, on jo täysin selvästi laskettava Kekkosen aikalaiseksi, hän on elänyt yli vuosikymmenen aikuisiästään Kekkosen aktiivisen poliittisen toiminnan aikana.

• joo...
        8+20 kirjoitti:

Jos ihan mutu-pohjalta arvioisi, niin jonkinlainen aikuis-/aktiivi-iän yhtäaikaisuus tuossa olisi edellytyksenä (eli samaa tarkoitan kuin Yucca varmaankin mutta hieman toisin sanoin).

Esimerkiksi 1980 syntynyttä ei mielestäni voi varsinaisesti kutsua Kekkosen aikalaiseksi, koska hänellä ei mitään tietoista omaa muistikuvaa tai kokemusta voi olla Kekkosen yhteiskunnallisesta toiminnasta. 1970 syntynyt on ehkä jo vähän eri asia. Mutta sitten esimerkiksi tuo kirjoittaja, joka on ilmeisesti syntynyt 1951, on jo täysin selvästi laskettava Kekkosen aikalaiseksi, hän on elänyt yli vuosikymmenen aikuisiästään Kekkosen aktiivisen poliittisen toiminnan aikana.

Niinpä, voisi ehkä sanoa, että aikalaisuus merkitsee, että olisi iän puolesta voinut tuntea henkilön.

• Harmaantuva
        8+20 kirjoitti:

>Mutta sitten esimerkiksi tuo kirjoittaja, joka on ilmeisesti syntynyt 1951,
        >on jo täysin selvästi laskettava Kekkosen aikalaiseksi, hän on elänyt yli
        >vuosikymmenen aikuisiästään Kekkosen aktiivisen poliittisen toiminnan
        >aikana.

Tunnustan syntyneeni 1951. Myönnän myös juoneeni Kekkosen tarjoamia viinaksia, jos sellaisen katsotaan vahvistavan (edellä kyseenalaistamaani) aikalaisuutta.

Opiskeluaikoinaan pohjalaisosakunnissa vaikuttaneena oikeustieteilijänä UKK tunsi vanhoilla päivilläänkin lukkarinrakkautta ko. osakuntien Kriminaaliklubia kohtaan ja oli joskus 1970-luvun alkuvuosina mukana Ostrobotnialla poppoon vuosijuhlassa. Sinne hän toi mukanaan laatikollisen alkoholijuomia, joita eri maiden lähetystöt olivat kuulemma kantaneet hänelle Tamminiemeen enemmän kuin kotitarpeiksi. Jokunen pullo Kekkosen tuliaisista – jostakin kaukaa Kaukasiasta peräisin olevaa brandya – oli klubilaisilla hallussaan vielä seuraavana päivänä, ja niin minäkin ei-jäsen pääsin kostuttamaan sillä kurkkuani.

• votelo
        Harmaantuva kirjoitti:

>aikana.

Tunnustan syntyneeni 1951. Myönnän myös juoneeni Kekkosen tarjoamia viinaksia, jos sellaisen katsotaan vahvistavan (edellä kyseenalaistamaani) aikalaisuutta.

Opiskeluaikoinaan pohjalaisosakunnissa vaikuttaneena oikeustieteilijänä UKK tunsi vanhoilla päivilläänkin lukkarinrakkautta ko. osakuntien Kriminaaliklubia kohtaan ja oli joskus 1970-luvun alkuvuosina mukana Ostrobotnialla poppoon vuosijuhlassa. Sinne hän toi mukanaan laatikollisen alkoholijuomia, joita eri maiden lähetystöt olivat kuulemma kantaneet hänelle Tamminiemeen enemmän kuin kotitarpeiksi. Jokunen pullo Kekkosen tuliaisista – jostakin kaukaa Kaukasiasta peräisin olevaa brandya – oli klubilaisilla hallussaan vielä seuraavana päivänä, ja niin minäkin ei-jäsen pääsin kostuttamaan sillä kurkkuani.

Vai sillä tavalla. Olenkin lukenut, että Kekkosen pojanpoika Timo saunoi joskus opiskelukavereidensa kanssa ja he joivat itäsaksalaisia oluita. =D

• 8+20
        Harmaantuva kirjoitti:

>aikana.

No, minä perustelen vielä vähän sitä, miksi sinä selvästi kuulut Kekkosen aikalaisiin ikäerosta huolimatta. Tuo tarinasi jo tavallaan on osa perustelua. Mutta isompi asia on se, että 1970-luku oli selkeästi Kekkosen valtakautta Suomessa. Toisin sanoen sinulla on taatusti omakohtaisia muistoja siitä, mitä "Kekkonen tekee tai sanoo juuri nyt". Tästä siinä aikalaisuuden käsitteessä on kysymys.

Se 1980-luvulla syntynyt esimerkkihenkilöni taas voi vain kuulla tai lukea toisten kertovan sellaisia muistoja.

Minä olen kymmenisen vuotta sinua nuorempi ja lasken itseni yhtä lailla Kekkosen aikalaiseksi.

• Missä hän on nyt?

Miksei kukaan sano koskaan olevansa vaikka jonkun puliukon aikalainen? Aina vaan pressojen tai muitten silmää tekevien.

Itse olen Tapiolassa laajalti tunnetun "Pitkä Viipuri" -nimisen densan aikalainen.

• votelo

Tunnetaanko hänet sitten kuinka laajasti? Itse en ole koskaan kuullutkaan hänestä.

• Massana tunnetaan
        votelo kirjoitti:

Tunnetaanko hänet sitten kuinka laajasti? Itse en ole koskaan kuullutkaan hänestä.

Minä olen melkein hippien aikalainen, vaikka on kai niitä vieläkin.

• Laiska paskiainen

Asiaan mitenkään liittymättä, toivon joskus että olisin tuntenut jonkun poliisin jo pidemmän aikaa. Olisi niin kiva kertoa että olen poliisin vanha tuttu.

• Helppo tutustua
        Laiska paskiainen kirjoitti:

Asiaan mitenkään liittymättä, toivon joskus että olisin tuntenut jonkun poliisin jo pidemmän aikaa. Olisi niin kiva kertoa että olen poliisin vanha tuttu.

Haistattelet vaan.

• Välttelevä
        Helppo tutustua kirjoitti:

Haistattelet vaan.

Miksi tutustua?

Olen tuntenut yhden poliisin – pikkuserkkuni – mutta en ole onnekseni tavannut häntä kymmeniin vuosiin. Samoin olen tutustunut yhteen entiseen poliisiin ja jopa ystävystynyt hänen kanssaan. Onneksi hän oli älynnyt vaihtaa ammattia. Kolmas tuntemani poliisi on onneksi jo eläkkeellä.

Ammatissaan toimivien poliisien kanssa en välitä hieroa tuttavuutta. Henkinen muuri on korkea.

• Missä hän on nyt?

Pitkä Viipuri on maailmankuulu, ainakin Espoon Tapiolassa.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Taas nuoren kuolema

Vasunmäentiellä paha onnettomuus. Nuori nainen menehtyi. Niiin sydäntä riipaisevaa 😭
      Lapua
      90
      3988
    2. PropsApp Koodi

Haluatko ansaita ja kilpailla fiksusti samalla kun seuraat urheilua? Props tekee sen mahdolliseksi. Sovelluksessa pääset
      2
      3873
    3. Persut yrittävät epätoivon vimmalla

kiertää häirintä asian https://www.iltalehti.fi/politiikka/a/5389f072-60d9-4ef8-aa7b-c11f0eda66cf jonka muut puolueet a
      Maailman menoa
      105
      3508
    4. Elikkäs persuissa ovat pahimmat häiriköijät

Koska sieltä tuli kaikkein kovin ulahdus. Persujen peesissä seuraa kokoomus js hajuraon päässä röhkii kepulaiset. Olipa
      Maailman menoa
      58
      3221
    5. "Skandaali muhii SDP:ssä" - "pelon ilmapiiri vallitsee"

Puolueen johto on vähintään vastuussa ilmapiiristä, jossa häirinnän uhrit eivät ole saaneet ääntään kuuluviin. Vyyhdin
      Maailman menoa
      102
      3124
    6. IL: "Kyykyttämistä, alistamista, painostamista, huutamista ja tiuskimista SDP:n

eduskuntaryhmässä." Häirintäkohu puolueen ympärillä paisuu. Iltalehden haastattelemien SDP-lähteiden mukaan eduskunta-
      Maailman menoa
      70
      2788
    7. Riikka runnoo: konkursseja eniten 30 vuoteen

Vuonna 2025 Suomessa haettiin konkurssiin yhteensä 3 906 yritystä. Konkurssiluku oli suurin sitten vuoden 1996.
      Maailman menoa
      106
      2596
    8. Tehomaksu rankaisisi normaalista sähkönkäytöstä

Energiaviraston valmistelema tehomaksumalli herättää aiheellista huolta erityisesti tavallisten kotitalouksien näkökulma
      Maailman menoa
      38
      2562
    9. Ahdistelu ongelmaa vain vasemmistossa - ei oikeiston edustajissa

Mutta demarit ovat tunnetusti sivistymättömiä, ja vähemmän fiksuja.
      Maailman menoa
      28
      2272
    10. Jari Sillanpää isossa leikkauksessa - Paljastaa, mitä uralle tapahtuu!

Palaako Siltsu keikoille? Artisti, ex-tangokuningas Jari Sillanpää on ollut lonkkaleikkauksessa ja kotiinpaluu on edessä
      Suomalaiset julkkikset
      27
      1807
    Aihe