Suojatien eteen pysähtyneen auton ohittaminen

-Jorge-

Tieliikennelain mukaan "Jos ohitettava ajoneuvo tai raitiovaunu on pysähtynyt suojatien eteen tai peittää näkyvyyden suojatielle, sitä ei saa ohittaa pysähtymättä, ellei ohittajan ja ohitettavan väliin jää suojakoroketta tai vapaata ajokaistaa."

Koskeeko tämä myös tapausta, jossa suojatien edessä on liikennevalot, ja viereisellä kaistalla olevalle autolle palaa punainen nuolivalo kun itselle palaisi vihreä?

Ei arvailuja kiitos, vaan lainaus tieliikennelaista jossa tämä joko kumotaan tai vahvistetaan (itse en löytänyt).

180

3061

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Laki & Oikeus

Ei koske koska silloinhan jalankulkijoille palaa punainen valo. Eli heillä ei ole asiaa suojatielle silloin.

• -Jorge-

Kuulostaa täydellisen järkevältä, mutta kun tuo lainaamani lainkohta ei ota mitään kantaa siihen, saavatko jalankulkijat ylittää tien kyseisellä hetkellä tai onko jalankulkijoita ylipäätään lähimaillakaan.

Se vain yksiselitteisesti sanoo, mitään perustelematta, että suojatien eteen viereiselle kaistalle pysähtynyttä autoa ei saa ohittaa pysähtymättä. Enkä toistaiseksi ole löytänyt pykälää joka tuon kumoaisi missään tilanteessa.

• Lain mukaan kyllä, mutta tulkinnan mukaan ei.

Tulkinta lähtee kai siitä, että vihreä valo on käsky ajaa pysähtymättä risteysalueen yli. Minä en tätä käskyä ole laista vielä löytänyt, mutta...

• Lähimmäinen

Ai sinä jaksat hokea tuotakin puhkikulunutta trollausta, vaikka kukaan ei lähde siihen enää mukaan :)

• Heheheee....

"Vihreä valo osoittaa, että ajoneuvo saa sivuuttaa pääopastimen ja pysäytysviivan."

Aika paksua väittää tuota asetuksesta löytyvää kohtaa käskyksi.

• Heheheee.... kirjoitti:

"Vihreä valo osoittaa, että ajoneuvo saa sivuuttaa pääopastimen ja pysäytysviivan."

Niin, mutta siihen tulkinta perustuu. Kun liikenteen ohjauslaitteen antamaa käskyä on toteltava...

• Rotta presidentiksi!
        The_Rat kirjoitti:

Niin, mutta siihen tulkinta perustuu. Kun liikenteen ohjauslaitteen antamaa käskyä on toteltava...

Mutta SINUNHAN ei käskyä tarvitse noudattaa jos koet että se SINUN joustavaa etenemistäsi haittaa. Eikös se ylinopeuksien ja muidenkin sääntöjen suhteen sinulla niin mene?! Tarkoitus pyhittää SINUN keinot,eikö? Miksi siis yrität päteä ja jakaa lakitietoa täällä liikenteestä koska ITSEKÄÄN et jakamaasi tietoa noudata? Vai onko tarkoituksesi edelleen vain ja ainoastaan yrittää korostaa omaa kuvitteellista osaamistasi ja vaatia MUIDEN noudattamaan lakia jonka kirjainta ja tulkintaa yrität palstan sinua huonommille kuljettajille jakaa?

• Rotta presidentiksi! kirjoitti:

Mutta SINUNHAN ei käskyä tarvitse noudattaa jos koet että se SINUN joustavaa etenemistäsi haittaa. Eikös se ylinopeuksien ja muidenkin sääntöjen suhteen sinulla niin mene?! Tarkoitus pyhittää SINUN keinot,eikö? Miksi siis yrität päteä ja jakaa lakitietoa täällä liikenteestä koska ITSEKÄÄN et jakamaasi tietoa noudata? Vai onko tarkoituksesi edelleen vain ja ainoastaan yrittää korostaa omaa kuvitteellista osaamistasi ja vaatia MUIDEN noudattamaan lakia jonka kirjainta ja tulkintaa yrität palstan sinua huonommille kuljettajille jakaa?

Taas sekoitat minut johonkuhun muuhun.

• Rotta presidentiksi!
        The_Rat kirjoitti:

Taas sekoitat minut johonkuhun muuhun.

Älä väistele vastuuta kirjoituksistasi. Olet moneen otteeseen korostanut ettet pidä tuomittavana sitä että esim. jättää noudattamatta nopeusrajoituksia mikäli se edistää omaa sujuvaa etenemistä. Kerrot lisäksi jatkuvasti ajavasi 10-15km/h yli rajoituksen koska se ei ole mielestäsi tuomittavaa ja se sujuvoittaa liikkumistasi. Jos itse saa omakohtaista hyötyä sääntöjen vastaisella ajamisella se ei ole tuomittavaa vaan jopa suotavaa. Viisastelujen,pilkunnussimisen ja tarkoitushakuisesti kirjoituksia väärinymmärtämisen sijaan voisit kerrankin osoittaa suoraselkäisyyttä ja seistä omien kirjoitustesi takana. Koska omaa erinomaisuuttasi ja paremmuuttasi täällä päivittäin yrität korostaa ottaisit kerrankin vastuun miesmäisesti omista kirjoituksisitasi!!

• Rotta presidentiksi! kirjoitti:

Älä väistele vastuuta kirjoituksistasi. Olet moneen otteeseen korostanut ettet pidä tuomittavana sitä että esim. jättää noudattamatta nopeusrajoituksia mikäli se edistää omaa sujuvaa etenemistä. Kerrot lisäksi jatkuvasti ajavasi 10-15km/h yli rajoituksen koska se ei ole mielestäsi tuomittavaa ja se sujuvoittaa liikkumistasi. Jos itse saa omakohtaista hyötyä sääntöjen vastaisella ajamisella se ei ole tuomittavaa vaan jopa suotavaa. Viisastelujen,pilkunnussimisen ja tarkoitushakuisesti kirjoituksia väärinymmärtämisen sijaan voisit kerrankin osoittaa suoraselkäisyyttä ja seistä omien kirjoitustesi takana. Koska omaa erinomaisuuttasi ja paremmuuttasi täällä päivittäin yrität korostaa ottaisit kerrankin vastuun miesmäisesti omista kirjoituksisitasi!!

Possessiivisuffiksit väärin.

> Olet moneen otteeseen korostanut ettet pidä tuomittavana sitä että esim.
        > jättää noudattamatta nopeusrajoituksia

Kyllä.

> mikäli se edistää omaa sujuvaa etenemistä.

Ei. Yleinen sujuvuus on tärkeämpää. Oma sujuvuus on sijalla kolme yleisen sujuvuuden ja turvallisuuden jälkeen.

Eli ilmeisesti edelleen sekoitat minut johonkuhun toiseen.

• 20+15
        The_Rat kirjoitti:

Possessiivisuffiksit väärin.

> Olet moneen otteeseen korostanut ettet pidä tuomittavana sitä että esim.
        > jättää noudattamatta nopeusrajoituksia

Kyllä.

> mikäli se edistää omaa sujuvaa etenemistä.

Ei. Yleinen sujuvuus on tärkeämpää. Oma sujuvuus on sijalla kolme yleisen sujuvuuden ja turvallisuuden jälkeen.

Eli ilmeisesti edelleen sekoitat minut johonkuhun toiseen.

Olet kirjoittanut, että jos aiheutat haittaa jollekulle rikkoessasi liikennesääntöjä, niin se ei haittaa mikäli itse hyödyt, koska hyöty ja haitta kumoavat toisensa.

Ilmeisesti olet eri mieltä itsesi kanssa, tai sitten sekoamisesi on edennyt taas pykälän verran kauemmas terveestä psyykeestä.

• 20+15 kirjoitti:

Olet kirjoittanut, että jos aiheutat haittaa jollekulle rikkoessasi liikennesääntöjä, niin se ei haittaa mikäli itse hyödyt, koska hyöty ja haitta kumoavat toisensa.

Ilmeisesti olet eri mieltä itsesi kanssa, tai sitten sekoamisesi on edennyt taas pykälän verran kauemmas terveestä psyykeestä.

Voi olla, että olen kirjoittanut yleisellä tasolla, että suosin sellaisia liikennerikkomuksia, joista aiheutuu enemmän hyötyä kuin haittaa. Missään nimessä on nyt, enkä koskaan, ole pyrkinyt personoimaan tätä hyötyä itselleni, vaan yleisestä hyödystä puhutaan.

Siis: parempaa kokonaishyötyä.

Mutta jos erehdyn, niin varmaan linkität tällaisen väitteen.

• 20+12
        The_Rat kirjoitti:

Voi olla, että olen kirjoittanut yleisellä tasolla, että suosin sellaisia liikennerikkomuksia, joista aiheutuu enemmän hyötyä kuin haittaa. Missään nimessä on nyt, enkä koskaan, ole pyrkinyt personoimaan tätä hyötyä itselleni, vaan yleisestä hyödystä puhutaan.

Siis: parempaa kokonaishyötyä.

Mutta jos erehdyn, niin varmaan linkität tällaisen väitteen.

Nimenomaan olet kirjoittanut, että haittaa ei aiheudu, mikäli itse hyödyt muita haittaavasta sääntöjen vastaisesta ajostasi. En lähde noita seulomaan tuhansien viestiesi seasta. Jos et usko noin kirjoittaneesi niin sitten et usko; sehän vain osoittaa, että karsastat itsekin joitain kirjoittamiasi asioita. Tässä tilanteessa se on vain hyvä.

Mies voi joko seistä sanojensa takana tai yrittää myöhemmin selittää mustaa valkoiseksi tai leikkiä muistamatonta. Jokainen valitsee itse, miten toimii.

• 20+12 kirjoitti:

Nimenomaan olet kirjoittanut, että haittaa ei aiheudu, mikäli itse hyödyt muita haittaavasta sääntöjen vastaisesta ajostasi. En lähde noita seulomaan tuhansien viestiesi seasta. Jos et usko noin kirjoittaneesi niin sitten et usko; sehän vain osoittaa, että karsastat itsekin joitain kirjoittamiasi asioita. Tässä tilanteessa se on vain hyvä.

Mies voi joko seistä sanojensa takana tai yrittää myöhemmin selittää mustaa valkoiseksi tai leikkiä muistamatonta. Jokainen valitsee itse, miten toimii.

Väitän, etten ole tuollaista kirjoittanut. Jos olen, en ole sellaista tarkoittanut.

Mutta ellet vaivaudu väitteesi tueksi linkkiä esittämään, niin voinemme kaikki jättää sen jatkossa omaan arvoonsa. Minun sanomakseni väitetään kaikenlaista muutakin "kivaa". Jollakulla hauskaa. :)

• 17+5
        The_Rat kirjoitti:

Väitän, etten ole tuollaista kirjoittanut. Jos olen, en ole sellaista tarkoittanut.

Mutta ellet vaivaudu väitteesi tueksi linkkiä esittämään, niin voinemme kaikki jättää sen jatkossa omaan arvoonsa. Minun sanomakseni väitetään kaikenlaista muutakin "kivaa". Jollakulla hauskaa. :)

Kovin moni ei koita rakentaa uskottavuuttaan sen varaan, että vaatii muita todistamaan, mitä on milloinkin kirjoittanut. Normaalin ihmisen tuskin tarvitsee kovin kauaa pohtia, miksi asia on näin. Itse olisin huolissani, jos sanomakseni yhtään useammin väitettäisiin milloin mitäkin. Lähtisin kyllä etsimään syitä moiseen ensin omasta itsestäni.

Me emme voi tietää, mitä kaikkea sellaista et tarkoita, mitä kirjoitat. Hyväsydämiset yksilöt toivonevat ihan vaan hyvinvointisi puolesta, ettet paljoakaan.

• 17+5 kirjoitti:

Kovin moni ei koita rakentaa uskottavuuttaan sen varaan, että vaatii muita todistamaan, mitä on milloinkin kirjoittanut. Normaalin ihmisen tuskin tarvitsee kovin kauaa pohtia, miksi asia on näin. Itse olisin huolissani, jos sanomakseni yhtään useammin väitettäisiin milloin mitäkin. Lähtisin kyllä etsimään syitä moiseen ensin omasta itsestäni.

Me emme voi tietää, mitä kaikkea sellaista et tarkoita, mitä kirjoitat. Hyväsydämiset yksilöt toivonevat ihan vaan hyvinvointisi puolesta, ettet paljoakaan.

Itse asiassa tässä on kyse ihan normaalista tilanteesta, jossa on esitetty väite ja vain pyydetty todisteita sen puolesta. Yleensäkin, jos esitetään tuollaisia väitteitä, olisi hyvä varmistua siitä, että lähteet löytyvät.

Pyrin itse siihen, että kaivan lähteet esittämilleni väitteille, tai mainitsen, mikäli väitteeni perustuu pelkkään muistikuvaan (p.l. maalaisjärjellä tai peruslogiikalla perusteltavissa olevat väitteet). Aina en toki muista tätä tehdä, mutta viimeistään jos lähteitä kysytään, niin pyrin niitä toimittamaan.

Voinemme siis olettaa, etten ole tuollaista väitettä esittänyt. Olkiukko. Sellaista vastaan on toki helppo "taistella", mutta onhan se vähän lapsellista.

• 6+5
        The_Rat kirjoitti:

Itse asiassa tässä on kyse ihan normaalista tilanteesta, jossa on esitetty väite ja vain pyydetty todisteita sen puolesta. Yleensäkin, jos esitetään tuollaisia väitteitä, olisi hyvä varmistua siitä, että lähteet löytyvät.

Pyrin itse siihen, että kaivan lähteet esittämilleni väitteille, tai mainitsen, mikäli väitteeni perustuu pelkkään muistikuvaan (p.l. maalaisjärjellä tai peruslogiikalla perusteltavissa olevat väitteet). Aina en toki muista tätä tehdä, mutta viimeistään jos lähteitä kysytään, niin pyrin niitä toimittamaan.

Voinemme siis olettaa, etten ole tuollaista väitettä esittänyt. Olkiukko. Sellaista vastaan on toki helppo "taistella", mutta onhan se vähän lapsellista.

Ei kukaan sinua siitä moiti, ettet halua muistaa kirjoittaneesi mitään tuollaista ja mielummin ajattelet, ettet niin ole tehnyt. Kun vuosia trollaa ja kirjoittaa tuhansia viestejä silkkaa roskaa, niin on inhimillistä, ettei voi muistaa kaikkien niiden sisältöä. Eihän normaalitkaan ihmiset voi muistaa kaikkia käymiään keskusteluja.

Voimme siis olettaa, että haluat uskoa, että et ole mitään tuollaista kirjoittanut. Se on hyvä.

• Kuka tietää?
        The_Rat kirjoitti:

Mikä sen persoonaallisuushäiriön nimi oli, jossa selkeämpien vaiheiden aikana potilas ei kunnolla tai ollenkaan muísta, mitä on vaikeampien vaiheiden aikana sanonut ja kokenut? Ei se kai ainakaan kaksisuuntainen mielialahäiriö ollut?

• Viimevuosikymmen
        Kuka tietää? kirjoitti:

Mikä sen persoonaallisuushäiriön nimi oli, jossa selkeämpien vaiheiden aikana potilas ei kunnolla tai ollenkaan muísta, mitä on vaikeampien vaiheiden aikana sanonut ja kokenut? Ei se kai ainakaan kaksisuuntainen mielialahäiriö ollut?

Tai ehkä vaan on kyse siitä, ettei kaikki voi muistaa mitä on kirjoittaneet yli neljä vuotta sitten...

• aegr
        Heheheee.... kirjoitti:

Saa sivuuttaa, mutta voi sillä silti olla muitakin velvollisuuksia kuten pysähtyä suojatien eteen.

• aina kannattaa varoa

Tieliikenneasetus 4 Luku kertoo liikennevaloista.

Luonnollisesti suojatiesääntö ei ole voimassa silloin kun liikennevalot ovat toiminnassa, kuten eivät kärkikolmiot tai stopmerkitkään.

• Näin sanoo asetus

4 LUKU
        Liikennevalot
        22 § (15.11.2001/1011)

Ohjattaessa liikennettä kiinteää valoa näyttävin opastimin merkitsevät valot seuraavaa:
        ...

2) Vihreä valo osoittaa, että ajoneuvo saa sivuuttaa pääopastimen ja pysäytysviivan. Vihreästä valosta huolimatta kuljettajan on annettava esteetön kulku jalankulkijalle, joka asianmukaisessa järjestyksessä on astunut tai astumassa suojatielle. Risteyksessä kääntyvän ajoneuvon kuljettajan on väistettävä myös risteävää tietä ylittävää polkupyöräilijää, mopoilijaa ja jalankulkijaa. Vasemmalle kääntyvän kuljettajan on lisäksi väistettävä vastaantulevaa liikennettä.

--- Suojatiesääntö on voimassa valo-ohjauksesta riippumatta.

• Laki ja käytäntö
        Näin sanoo asetus kirjoitti:

4 LUKU
        Liikennevalot
        22 § (15.11.2001/1011)

Ohjattaessa liikennettä kiinteää valoa näyttävin opastimin merkitsevät valot seuraavaa:
        ...

2) Vihreä valo osoittaa, että ajoneuvo saa sivuuttaa pääopastimen ja pysäytysviivan. Vihreästä valosta huolimatta kuljettajan on annettava esteetön kulku jalankulkijalle, joka asianmukaisessa järjestyksessä on astunut tai astumassa suojatielle. Risteyksessä kääntyvän ajoneuvon kuljettajan on väistettävä myös risteävää tietä ylittävää polkupyöräilijää, mopoilijaa ja jalankulkijaa. Vasemmalle kääntyvän kuljettajan on lisäksi väistettävä vastaantulevaa liikennettä.

Vallitseva tulkinta on kuitenkin toinen ja jopa välttämätön edellytys sille, että liikenne ylipäänsä jotenkin sujuu. Itse olen mm. ohittanut poliisiauton tuossa tilanteessa ilman rangaistusta. "Kun liikennevalot puhuvat, liikennesääntö vaikenee."

Totta kai tämän voisi säätää selkeästikin, kuten monta muutakin vastaavaa knoppia, joista tälläkin palstalla usein keskustellaan. Ilmeisesti jokin liikenneministeriön lakimieskopla pitää asiaa omalta kannaltaan tälaisenaankin selvänä.

• poijhgf
        Näin sanoo asetus kirjoitti:

4 LUKU
        Liikennevalot
        22 § (15.11.2001/1011)

...

"joka asianmukaisessa järjestyksessä on astunut tai ..."

Siis vihreän valon palaessa.

• aina kannattaa varoa
        poijhgf kirjoitti:

Juuri näin. Suojatiesääntö ei ole voimassa jos jalankulkijalle palaa punainen valo, vaan se punaista päin kulkeva jalankulkijaa ei voi ennakoida.

Tuolla tarkoitetaan tilannetta jossa sekä jalankulkijalle että autolle palaa vihreä valo.

Kysymyksen asettelu on vähän sama kuin ohituksissa, eli milloin se on sallittua. Ylinopeus tarkoittaa aina automaattisesti ohituskieltoa, vaikka sitä ei erikseen kirjoiteta ohituskieltopykälässä.

• poijhgf kirjoitti:

Niin?

Valot vihreänä. Mummo rollaattorin kanssa astuu suojatielle. Valot vaihtuvat punaisiksi. Mummon vieressä on pakettiauto. Valot vaihtuvat autoille vihreiksi, mutta paku seisoo edelleen paikallaan. Juuri kun mummo on pääsemässä pakusta ohi, joku hurauttaa pysähtymättä tämän pakun ohi.

Voi kestää moooooonta sekuntia kävellä ne 3-4 metriä, mitkä tuossa pitää kulkea, ennen kuin pääsee seuraavalle kaistalle.

• aina kannattaa varoa
        The_Rat kirjoitti:

Niin?

Valot vihreänä. Mummo rollaattorin kanssa astuu suojatielle. Valot vaihtuvat punaisiksi. Mummon vieressä on pakettiauto. Valot vaihtuvat autoille vihreiksi, mutta paku seisoo edelleen paikallaan. Juuri kun mummo on pääsemässä pakusta ohi, joku hurauttaa pysähtymättä tämän pakun ohi.

Voi kestää moooooonta sekuntia kävellä ne 3-4 metriä, mitkä tuossa pitää kulkea, ennen kuin pääsee seuraavalle kaistalle.

Mielenkiintoinen ajatus että "mummo" vaan jatkaa punaisia päin kävelyä useamman kaistan yli, vaan eipä meillä taida olla valojen vaihtumisesta ilmoittavaa järjestelmää.

Mutta aina kannattaa varoa, vaikka harva niin tekee koska autolla säästetään ensisijaisesti aikaa. Kyllähän sen audikalustosta näkee ettei varominen ole ensimmäinen asia mikä on mielessä.

• aina kannattaa varoa kirjoitti:

Mielenkiintoinen ajatus että "mummo" vaan jatkaa punaisia päin kävelyä useamman kaistan yli, vaan eipä meillä taida olla valojen vaihtumisesta ilmoittavaa järjestelmää.

Mutta aina kannattaa varoa, vaikka harva niin tekee koska autolla säästetään ensisijaisesti aikaa. Kyllähän sen audikalustosta näkee ettei varominen ole ensimmäinen asia mikä on mielessä.

> Mielenkiintoinen ajatus että "mummo" vaan jatkaa punaisia
        > päin kävelyä useamman kaistan yli

Näin kyllä kuuluukin tehdä. Jos vihreillä ehtii suojatielle, niin saa ja pitääkin jatkaa yli. Monessa paikassa vihreä on niin lyhyt, ettei hitaampi ihminen muuten pääsisi koskaan yli.

• Laki ja asetus
        aina kannattaa varoa kirjoitti:

Juuri näin. Suojatiesääntö ei ole voimassa jos jalankulkijalle palaa punainen valo, vaan se punaista päin kulkeva jalankulkijaa ei voi ennakoida.

Tuolla tarkoitetaan tilannetta jossa sekä jalankulkijalle että autolle palaa vihreä valo.

Kysymyksen asettelu on vähän sama kuin ohituksissa, eli milloin se on sallittua. Ylinopeus tarkoittaa aina automaattisesti ohituskieltoa, vaikka sitä ei erikseen kirjoiteta ohituskieltopykälässä.

"Tuolla tarkoitetaan tilannetta jossa sekä jalankulkijalle että autolle palaa vihreä valo."

Ei tuollaista tilannetta ole olemassakaan, elleivät valot ole epäkunnossa.
        Ei tuolla asetuksen tekstillä sitä tarkoiteta, vaan jalankulkijalle on annettava esteetön kulku, vaikka hän olisi vasta astumassa suojatielle.

Vihreä valo on vain merkki ajovuorosta, se ei ole mikään etuajo-oikeusmerkki.

• luetun ymmärrys...?
        poijhgf kirjoitti:

"Vihreästä valosta huolimatta kuljettajan on annettava esteetön kulku jalankulkijalle, joka asianmukaisessa järjestyksessä on astunut tai astumassa suojatielle."

Autoilija ei voi nähdä tai tietää jalankulkijan valoja, mutta autoilijan "vihreästä valosta huolimatta...."

• Astu punaista päin
        luetun ymmärrys...? kirjoitti:

"Vihreästä valosta huolimatta kuljettajan on annettava esteetön kulku jalankulkijalle, joka asianmukaisessa järjestyksessä on astunut tai astumassa suojatielle."

Autoilija ei voi nähdä tai tietää jalankulkijan valoja, mutta autoilijan "vihreästä valosta huolimatta...."

Mummo-ongelman ymmärrän, mutta miten kukaan voi olla "astumassa suojatielle", jos autoille näytetään vihreää? Silloinhan jalankulkuvalo on punainen eikä suojatielle saa mennä.

• Väärässä olet
        aina kannattaa varoa kirjoitti:

"Suojatiesääntö ei ole voimassa jos jalankulkijalle palaa punainen valo..."

Olet väärässä. Suojatiesääntö on silti voimassa. Jalankulkija on toki noudatettava omia valojaan eikä lähteä päin punaista.

Jalankulkija voi toki olla vanhus joka on lähtenyt vihreillä mutta on niin hidas että valot vaihtuvat kesken kaiken. Häntä on siis väistettävä. Tuota tarkoitetaan tuolla "...joka asianmukaisessa järjestyksessä on astunut tai astumassa suojatielle." lauseella. Suojatiesääntö on siis voimassa.

Lisäksi 30 § velvoittaa varomaan vaikka itsellä olisi etuajo-oikeus. Siellä lukee mm. ”Kuljettajan on erityisesti varottava lähestyessään pysäytettyä koululaiskuljetusautoa, linja-autoa tai raitiovaunua sekä lapsia, vanhuksia, vammaisia tai muita, joilla on ilmeisiä vaikeuksia selviytyä turvallisesti liikenteessä.”

Kenelläkään ei ole päälleajo-oikeutta.

• ilmaan roikkumaan
        Astu punaista päin kirjoitti:

Mummo-ongelman ymmärrän, mutta miten kukaan voi olla "astumassa suojatielle", jos autoille näytetään vihreää? Silloinhan jalankulkuvalo on punainen eikä suojatielle saa mennä.

Jos valo vaihtuu punaiseta vihreäksi juuri ennen kuin kenkä osuu asflalttiin, eihän askelta voi jättää kesken, vaan ihminen putoaa aina maahan.

• Realismia kehiin

Täällä tyypilliseen tapaan jauhetaan taas p**kaa kuvitteellisesta liikennetilanteesta.

Näyttäkää minulle yksikin sellainen todellinen paikka, jossa suoraan menevälle autoliikenteelle palaa vihreä valo yhtä aikaa risteävän jalankulkuliikenteen vihreän valon ja viereisen kaistan kääntyvän liikenteen punaisen nuolivalon kanssa.

• -Jorge- (ap)

Jalankulkijat ja jalankulkijoille mahdollisesti palavat liikennevalot EIVÄT LIITY ALKUPERÄISEEN KYSYMYKSEEN MITENKÄÄN.

Lainaan vielä uudelleen samaa lakitekstiä:
        "Jos ohitettava ajoneuvo tai raitiovaunu on pysähtynyt suojatien eteen tai peittää näkyvyyden suojatielle, sitä ei saa ohittaa pysähtymättä, ellei ohittajan ja ohitettavan väliin jää suojakoroketta tai vapaata ajokaistaa."

Missä kohtaa tuossa puhutaan jalankulkijoista? Ei missään.

Toki jokainen voi esittä arvauksia ja päätelmiä siitä, miksi tuo pykälä on säädetty (jalankulkijoiden yliajamisen välttäminen) ja siitä puolestaan päätellä, milloin se on tai ei ole voimassa. Mutta niillä päätelmillä ei ole mitään arvoa. Lakihan menettäisi täysin merkityksensä, jos sitä tarvitsisi noudattaa vain silloin kun se itsestä tuntuu loogiselta!

• Helppo selvittää
        -Jorge- (ap) kirjoitti:

Jalankulkijat ja jalankulkijoille mahdollisesti palavat liikennevalot EIVÄT LIITY ALKUPERÄISEEN KYSYMYKSEEN MITENKÄÄN.

"Jos ohitettava ajoneuvo tai raitiovaunu on pysähtynyt suojatien eteen tai peittää näkyvyyden suojatielle, sitä ei saa ohittaa pysähtymättä, ellei ohittajan ja ohitettavan väliin jää suojakoroketta tai vapaata ajokaistaa."

Toki jokainen voi esittä arvauksia ja päätelmiä siitä, miksi tuo pykälä on säädetty (jalankulkijoiden yliajamisen välttäminen) ja siitä puolestaan päätellä, milloin se on tai ei ole voimassa. Mutta niillä päätelmillä ei ole mitään arvoa. Lakihan menettäisi täysin merkityksensä, jos sitä tarvitsisi noudattaa vain silloin kun se itsestä tuntuu loogiselta!

Tuon saat selville, kun pysähdyt vihreän palaessa tuollaisessa paikassa ja saat takana ajavan tömäyttämään takapuskuriisi. Oikeus sitten päättää, oletko tulkinnut oikein liikennesääntöjä.

• Sitä vain luullaan
        -Jorge- (ap) kirjoitti:

Minä myös lainaan TLL:n 4. pykälän toista momenttia:

"Liikenteen ohjauslaitteella annettua ohjetta on noudatettava, vaikka se edellyttäisi poikkeamista liikennesäännöstä. Jos liikennettä ohjataan liikennevaloin, valo-opastetta on noudatettava muulla ohjauslaitteella annetusta ohjeesta huolimatta."

On tainnut tuo lainkohta jäädä sinulta lukematta?

• -Jorge-
        Sitä vain luullaan kirjoitti:

"Liikenteen ohjauslaitteella annettua ohjetta on noudatettava, vaikka se edellyttäisi poikkeamista liikennesäännöstä. Jos liikennettä ohjataan liikennevaloin, valo-opastetta on noudatettava muulla ohjauslaitteella annetusta ohjeesta huolimatta."

Niin? Nyt puhutaan tilanteesta, jossa minulle palaa vihreä valo. Vihreä valo EI EDELLYTÄ ylittämään mahdollista suojatietä pysähtymättä. Se ainoastaan antaa luvan ohittaa pääopastimen ja pysäytysviivan, minkä pystyy aivan hyvin tekemään esimekiksi suojatiesääntöä, nopeusrajoituksia ja ajosuuntia noudattaen, joten ei ole mitään syytä olettaa että noista liikennesäännöistä voisi vihreän valon palaessa poiketa.

• Sitä vain luullaan
        -Jorge- kirjoitti:

Niin? Nyt puhutaan tilanteesta, jossa minulle palaa vihreä valo. Vihreä valo EI EDELLYTÄ ylittämään mahdollista suojatietä pysähtymättä. Se ainoastaan antaa luvan ohittaa pääopastimen ja pysäytysviivan, minkä pystyy aivan hyvin tekemään esimekiksi suojatiesääntöä, nopeusrajoituksia ja ajosuuntia noudattaen, joten ei ole mitään syytä olettaa että noista liikennesäännöistä voisi vihreän valon palaessa poiketa.

Kokeile asiaa tuossa edellä olevalla testillä, niin saat virallisen tulkinnan aivan paperille printattuna. Maksaahan se, mutta mitäpä ihminen ei oikeasta laintulkinnasta maksaisi.

• Tuomas ...
        -Jorge- kirjoitti:

Jorge, taidat olla käytännössä vain teoriatasolla liikkeellä esimerkkisi kanssa. En usko, että sellaista paikkaa mistään löytyy, jossa yhtä aikaa palaa vihreä suoraan ajaville ja punainen nuolivalo kääntyville suojatieristeyksessä ilman pysähtymisviivaa 5m ennen suojatietä!
        Kerro, missä sellainen löytyy?

• pysähtyjä

Kokeile asiaa tuossa edellä olevalla testillä, niin saat virallisen tulkinnan aivan paperille printattuna. Maksaahan se, mutta mitäpä ihminen ei oikeasta laintulkinnasta maksaisi.

"Tuon saat selville, kun pysähdyt vihreän palaessa tuollaisessa paikassa ja saat takana ajavan tömäyttämään takapuskuriisi. Oikeus sitten päättää, oletko tulkinnut oikein liikennesääntöjä."

Eipä taida tuolla testillä tämä asia selvitä kun takaa tömäyttäjä muutenkin tuomitaan syylliseksi joka tapauksessa. Toki pysähtyjällä on vielä lisäksi pätevä syy pysähdykseensä.

10 §
        Ajoneuvojen välinen etäisyys

Etäisyys edellä kulkevaan ajoneuvoon on sovitettava sellaiseksi, ettei päälleajon vaaraa ole, vaikka tämä ajoneuvo pysäytetään.

32 §
        Kuljettajan suojatiesäännöt

Suojatietä lähestyvän ajoneuvon kuljettajan on ajettava sellaisella nopeudella, että hän voi tarvittaessa pysäyttää ennen suojatietä.

• näin laki sanoo
        Tuomas ... kirjoitti:

Jorge, taidat olla käytännössä vain teoriatasolla liikkeellä esimerkkisi kanssa. En usko, että sellaista paikkaa mistään löytyy, jossa yhtä aikaa palaa vihreä suoraan ajaville ja punainen nuolivalo kääntyville suojatieristeyksessä ilman pysähtymisviivaa 5m ennen suojatietä!

Käänteisenä ainakin löytyy sellainen, joka on sääntötulkinnan kannalta vastaava.
        Espoossa Selloa vastapäätä kun tullaan Lintuvaarantietä ja käännytään oikealle Kiloon päin Vanhalle Turuntielle on sinne kääntyville ajoittain vihreä nuolivalo. Samanaikaisesti suoraan ja vasemmalle on normaali punainen valo päällä. Risteystä edeltää suojatie ilman pysähtymisviivaa.
        Kun nyt punaisilla odottavat ovat pysähtyneet suojatien eteen, on niiden rinnalla ajo-oikeus vihreällä nuolivalolla oikealle - ja jokaisen vihreällä kääntyvän on pysähdyttävä suojatien eteen pysähtyneiden rinnalla.

• Uncle Ben

"Sitä vain luullaan" on oikeassa. Pointsit sulle, vehkeeni ei pysty peukuttamaan plussia.

Tuossa on kaikki tarvittava.
        "Liikenteen ohjauslaitteella annettua ohjetta on noudatettava, vaikka se edellyttäisi poikkeamista liikennesäännöstä."
        Valo-ohjattu risteys sisältää omat sääntönsä.
        Esim. suojatien eteen ei pysähdytä toisen ollessa suojatien edessä, oikealta tulevia ei väistetä, mutta vastaantulevaa väistetään mikäli käännytään vasemmalle jne.

"Jos liikennettä ohjataan liikennevaloin, valo-opastetta on noudatettava muulla ohjauslaitteella annetusta ohjeesta huolimatta."
        Kärkikolmiolla ja STOP-merkillä ei ole mitään merkitystä mikäli valot kertovat muuta.
        Jos valot ovat poissa tai keltavilkulla, niin silloin em. merkit ovat voimassa ja myöskin suojatiesääntö.

• älä keksi omiasi
        Uncle Ben kirjoitti:

"Sitä vain luullaan" on oikeassa. Pointsit sulle, vehkeeni ei pysty peukuttamaan plussia.

Tuossa on kaikki tarvittava.
        "Liikenteen ohjauslaitteella annettua ohjetta on noudatettava, vaikka se edellyttäisi poikkeamista liikennesäännöstä."
        Valo-ohjattu risteys sisältää omat sääntönsä.
        Esim. suojatien eteen ei pysähdytä toisen ollessa suojatien edessä, oikealta tulevia ei väistetä, mutta vastaantulevaa väistetään mikäli käännytään vasemmalle jne.

"Jos liikennettä ohjataan liikennevaloin, valo-opastetta on noudatettava muulla ohjauslaitteella annetusta ohjeesta huolimatta."
        Kärkikolmiolla ja STOP-merkillä ei ole mitään merkitystä mikäli valot kertovat muuta.
        Jos valot ovat poissa tai keltavilkulla, niin silloin em. merkit ovat voimassa ja myöskin suojatiesääntö.

Ihan hyvä, ettet pysty peukuttamaaan väärää tietoa.

"Valo-ohjattu risteys sisältää omat sääntönsä." - Ja missähän ne säännöt lukevat?
        Tieliikenneasetuksessa kerrotaan mitä vihreän valon liikenneopaste tarkoittaa:

"2) Vihreä valo osoittaa, että ajoneuvo saa sivuuttaa pääopastimen ja pysäytysviivan. Vihreästä valosta huolimatta kuljettajan on annettava esteetön kulku jalankulkijalle, joka asianmukaisessa järjestyksessä on astunut tai astumassa suojatielle. Risteyksessä kääntyvän ajoneuvon kuljettajan on väistettävä myös risteävää tietä ylittävää polkupyöräilijää, mopoilijaa ja jalankulkijaa. Vasemmalle kääntyvän kuljettajan on lisäksi väistettävä vastaantulevaa liikennettä."

Tuo vihreä opaste antaa vain luvan sivuuttaa opastimen vaikka kolmion takaa, mutta ei sen noudattaminen tarkoita, että kaikkia muita liikennesääntöjä saa rikkoa.

• -Jorge-
        Tuomas ... kirjoitti:

Toinen esimerkki, myös Espoosta, kun tulet nelikkotietä piispansiltaa kohti. Näkyy erinomaisesti streetview:llä. Väitän että vastaavia on pk-seudulla jos ei satoja niin ainakin kymmeniä.

http://maps.google.co.uk/maps?q=60.161879,24.740561&num=1&vpsrc=0&ie=UTF8&ll=60.161823,24.74031&spn=0.001967,0.006539&t=m&z=18

• Sotkanmuna
        älä keksi omiasi kirjoitti:

"Valo-ohjattu risteys sisältää omat sääntönsä." - Ja missähän ne säännöt lukevat?

"2) Vihreä valo osoittaa, että ajoneuvo saa sivuuttaa pääopastimen ja pysäytysviivan. Vihreästä valosta huolimatta kuljettajan on annettava esteetön kulku jalankulkijalle, joka asianmukaisessa järjestyksessä on astunut tai astumassa suojatielle. Risteyksessä kääntyvän ajoneuvon kuljettajan on väistettävä myös risteävää tietä ylittävää polkupyöräilijää, mopoilijaa ja jalankulkijaa. Vasemmalle kääntyvän kuljettajan on lisäksi väistettävä vastaantulevaa liikennettä."

Tuo vihreä opaste antaa vain luvan sivuuttaa opastimen vaikka kolmion takaa, mutta ei sen noudattaminen tarkoita, että kaikkia muita liikennesääntöjä saa rikkoa.

Antaa luvan sivuuttaa opastimen välittämättä liikennemerkistä ja myös suojatietä koskevasta säännöstä.

• -Jorge-

Ei tullut mieleen että ehkä kyselen asiaa täällä juuri siksi, että haluaisin selvittää asian ennen kuin joku ajaa joko perään kun pysähdyn (vaikka kuten edellä kirjoitettiin, peräänajaja on tietenkin syyllinen) tai saan sakot kun en pysähdy?

• Laki vai mutu?
        Sotkanmuna kirjoitti:

Antaa luvan sivuuttaa opastimen välittämättä liikennemerkistä ja myös suojatietä koskevasta säännöstä.

Vihreä valo antaa luvan myös ajaa ylinopeutta, nopeusrajoituksista välittämättä?
        Vai mistä tietää, mitkä on ne säännöt, joista ei tarvitse välittää?

"Vihreästä valosta huolimatta kuljettajan on annettava esteetön kulku jalankulkijalle, joka asianmukaisessa järjestyksessä on astunut tai astumassa suojatielle." ??

• Kyl saa
        Laki vai mutu? kirjoitti:

Vihreä valo antaa luvan myös ajaa ylinopeutta, nopeusrajoituksista välittämättä?
        Vai mistä tietää, mitkä on ne säännöt, joista ei tarvitse välittää?

"Vihreästä valosta huolimatta kuljettajan on annettava esteetön kulku jalankulkijalle, joka asianmukaisessa järjestyksessä on astunut tai astumassa suojatielle." ??

"Vihreä valo antaa luvan myös ajaa ylinopeutta, nopeusrajoituksista välittämättä?"
        Kyllä saa. Tulet kaupungissa risteykseen vihreällä, niin heti suojatien jälkeen saat nostaa nopeuden vaikka 150:een kunhan ennen risteyksen jälkeistä suojatietä on taas enintään 50.

• 120km/h maks,laillisesti
        Kyl saa kirjoitti:

"Vihreä valo antaa luvan myös ajaa ylinopeutta, nopeusrajoituksista välittämättä?"
        Kyllä saa. Tulet kaupungissa risteykseen vihreällä, niin heti suojatien jälkeen saat nostaa nopeuden vaikka 150:een kunhan ennen risteyksen jälkeistä suojatietä on taas enintään 50.

Suomessa ei ole yhtään sellaista kohtaa yleisellä tieosuudella että siinä saisi ajaa 150km/h. Suurin sallittu nopeus voi suomessa olla 120km/h ja tämä vain moottoritiellä. Kaikkialla muualla suurin sallittu on alle tämän. Tieosuuden suurin sallittu nopeus ilmoitetaan useimmiten liikennemerkein mutta jos kyseistä merkkiä ei ole on silloin tiellä 80km/h rajoitus joka myös teidemme perusnopeudeksi määrätään.

• .....
        Kyl saa kirjoitti:

Ainahan voi toivoa että joku juniori lukee tuon ja aiheuttaa sinulle tai perheellesi haittaa tuon sinun kirjoituksesi perusteella.

• ja heko heko

"Kokeile asiaa tuossa edellä olevalla testillä, niin saat virallisen tulkinnan aivan paperille printattuna. Maksaahan se, mutta mitäpä ihminen ei oikeasta laintulkinnasta maksaisi."

Ja ihan varmasti se on se peräänaja joka maksaa. Suojatien eteen pysähtymistä vihreän palaessa ei ainakaan varmuudella ole kielletty.

• ei selvinny
        -Jorge- kirjoitti:

Toinen esimerkki, myös Espoosta, kun tulet nelikkotietä piispansiltaa kohti. Näkyy erinomaisesti streetview:llä. Väitän että vastaavia on pk-seudulla jos ei satoja niin ainakin kymmeniä.

http://maps.google.co.uk/maps?q=60.161879,24.740561&num=1&vpsrc=0&ie=UTF8&ll=60.161823,24.74031&spn=0.001967,0.006539&t=m&z=18

Et viitsisi laittaa linkkiä streetviewiin? ps. käytä lyhennettyä linkkiä.

• ei minusta
        älä keksi omiasi kirjoitti:

". Vihreästä valosta huolimatta kuljettajan on annettava esteetön kulku jalankulkijalle, joka asianmukaisessa järjestyksessä on astunut tai astumassa suojatielle. "

Eikö tuo lisäys olisi täysin tarpeeton jos kaikki suojatiesäännöt olisivat voimassa valoista huolimatta?

Eskon mielestä ei tarvi pysähtyä

http://www.iltalehti.fi/autot/2011101614563737_ae.shtml

• selvä homma
        Helppo selvittää kirjoitti:

Tuon saat selville, kun pysähdyt vihreän palaessa tuollaisessa paikassa ja saat takana ajavan tömäyttämään takapuskuriisi. Oikeus sitten päättää, oletko tulkinnut oikein liikennesääntöjä.

"Tuon saat selville, kun pysähdyt vihreän palaessa tuollaisessa paikassa ja saat takana ajavan tömäyttämään takapuskuriisi. Oikeus sitten päättää, oletko tulkinnut oikein liikennesääntöjä. "

Peräänaja maksaa, siitä ei ole mitään epäselvyyttä, eikä tuo vastausta käytyyn keskusteluun.

• rajoistus
        120km/h maks,laillisesti kirjoitti:

Suomessa ei ole yhtään sellaista kohtaa yleisellä tieosuudella että siinä saisi ajaa 150km/h. Suurin sallittu nopeus voi suomessa olla 120km/h ja tämä vain moottoritiellä. Kaikkialla muualla suurin sallittu on alle tämän. Tieosuuden suurin sallittu nopeus ilmoitetaan useimmiten liikennemerkein mutta jos kyseistä merkkiä ei ole on silloin tiellä 80km/h rajoitus joka myös teidemme perusnopeudeksi määrätään.

Kyllähän sitä voi yksityisteille laittaa rajoituksen 150km/h, mutta kun jotain sattuu, niin tienpitäjänä vastaa siitä.

Joskus radiossa oli ohjelma jossa soitettiin pilapuheluita. Tyyppi soitti johonkin josta saa tilata liikennemerkkejä ja pyysi mökkiteilleen 200km/h nopeusrajoituskylttiä ja olisi sellaisen saanut, hänelle vain huomautettiin tien pitäjän vastuusta.

• Älyä mukaan touhuun
        ei minusta kirjoitti:

". Vihreästä valosta huolimatta kuljettajan on annettava esteetön kulku jalankulkijalle, joka asianmukaisessa järjestyksessä on astunut tai astumassa suojatielle. "

Eikö tuo lisäys olisi täysin tarpeeton jos kaikki suojatiesäännöt olisivat voimassa valoista huolimatta?

Eskon mielestä ei tarvi pysähtyä

Käytäntö on että ei pysähdytä. Varottava on joka tapauksessa. Toisen auton keulan takana piilossa saattaa kävellä joku vaahtosammuttimen korkuinen henkilö.

• ei selvinny kirjoitti:

Et viitsisi laittaa linkkiä streetviewiin? ps. käytä lyhennettyä linkkiä.

Joku tällainen löytyi nopeasti tuolta päin...
        http://goo.gl/maps/glCA0

• Usealla väärä asenne

Lakien tarkoitus on että jokainen säilyy hengissä. Siinä ei tippaakaan välitetä sujuvuudesta josta täällä aina itketään. Sujuvuuden saa työntää sinne missä aurinko ei paista jos hengestä on kyse. Turvallisuus tulee aina ensimmäisenä.

• Mikä on oikea?

Olisikin helppoa, jos valinta olisi yksinkertaisesti joko sujuvuus tai turvallisuus. Oikeissa liikennetilanteissa liikutaan jatkuvalla asteikolla, jossa nämä kaksi käsitettä eivät edes aina ole vastakkaisia. On muitakin vaihtoehtoja kuin auton edessä kävelevä lippumies ja mistään piittaamaton hurjastelu.

• Oikea on...
        Mikä on oikea? kirjoitti:

Olisikin helppoa, jos valinta olisi yksinkertaisesti joko sujuvuus tai turvallisuus. Oikeissa liikennetilanteissa liikutaan jatkuvalla asteikolla, jossa nämä kaksi käsitettä eivät edes aina ole vastakkaisia. On muitakin vaihtoehtoja kuin auton edessä kävelevä lippumies ja mistään piittaamaton hurjastelu.

Nyt puhuttiin lakien tarkoituksesta. Niiden tarkoitus on luoda kaikille pelisäännöt ja mahdollistaa siten jokaiselle turvallinen tapa liikkua.

• Ei ässäfani

Muistaako joku sellaista kolaria, jossa kouluauto oli liikennevaloissa kääntymässä vasemmalle ja vastapuolella oli suojatien edessä kulkusuunnassaan vasemmalle punaisessa nuolivalossa seissyt auto. Kouluautolla oli pyöreä vihreä ja väisti vastaantulevia seisten risteyksessä. Vastaantulevissa tuli pidempi väli ja kouluauto lähti liikkeelle, mutta ylläripylläri oppilas tössi liikkeellelähdössä tai ehkä vaihtoi heti liikkeellepäästyään kakkoselle luullen saavansa ripeämmän lähdön ja kone väsähti tai jotain muuta. Joka tapauksessa seurauksena oli törmäys vastaantulevan kanssa.
      Opettajahan on vastuussa kouluauton tekemisistä ja viimeisenä oljenkortena oikeudessa opettaja yritti vedota siihen, että vastaantulija ei ollut pysähtynyt suojatien eteen pysähtyneen rinnalla.
      En löydä tuota tapausta netistä, ehkä vääriä hakusanoja. Olisi mielenkiintoista nähdä oikeuden perustelut ettei vastaantulevan tarvinnut eikä pitänyt pysähtyä suojatien eteen pysähtyneen rinnalla ja kouluauto/opettaja oli yksin syyllinen törmäykseen.
      Löytääkö joku tapauksen/uutisen?

• valot / ei valot

=> opettaja yritti vedota siihen, että vastaantulija ei ollut pysähtynyt suojatien eteen pysähtyneen rinnalla.

Tuon pitäisi valottomassa risteyksessä olla päivänselvä tapaus (oikeus voi toki päättää että "eihän kukaan väistä ihmistä joka on suojatiellä", mutta jos liikennevalot on toiminassa ei suojatiellä ole ylittäjiä - paitsi lainvastaisesti.

Lainvastainen toiminta taas on ennalta-arvaamatonta (oikeus voi toki päättää "eihän kukaan noudata lakia", esim. ylinopeudesta).

• Valot oli. Piste.

"Tuon pitäisi valottomassa risteyksessä olla päivänselvä tapaus (oikeus voi toki päättää että "eihän kukaan väistä ihmistä joka on suojatiellä", mutta jos liikennevalot on toiminassa ei suojatiellä ole ylittäjiä - paitsi lainvastaisesti."
      Olipa sekava esitys. Kandeis hioa otetta.
      Eikä tähän liity mitenkään se onko suojatiellä kulkijoita vai ei.

"Lainvastainen toiminta taas on ennalta-arvaamatonta (oikeus voi toki päättää "eihän kukaan noudata lakia", esim. ylinopeudesta)."
      Sekavuus jatkuu...

"opettaja yritti vedota siihen, että vastaantulija ei ollut pysähtynyt suojatien eteen pysähtyneen rinnalla."
      Viestin selkeä lause.

• valot / ei valot

=> Viestin selkeä lause.

Kiva kun opetat. :)

Oletko kuullut että meillä on käräjäoikeus, hovioikeus ja korkein oikeus? Ne ovat usein eri mieltä siitä miten lakia kuuluu tulkita, vaikka kaikki ovat juristeja.

Valottomassa risteyksessä kuuluu väistää suojatietä ylittävää, ja jos ei näe niin on pakko olettaa että sellainen voi olla tulossa. Vasta kun on varma saa jatkaa ajamista.

Liikennevaloissa on luonnollista olettaa ettei kukaan kävele punaisia päin.

Jos on autoille vihreät valot ja jalankulkijalle on punaiset, niin kukaan ei kävele suojatiellä. Ei ole ketään väistettävää. Mutta jos on epävarma niin voi ajaa niin hiljaa että näkee varmasti että ei ole punaisia päin käveleviä, mutta on hyvä ymmärtää että silloin haittaa vihreällä valolla kulkevaa liikennettä.

Lainkohdista ei kannata irrottaa erillisiä pykäliä, kannattaa lukea koko laki alusta loppuun.

• Vihreät valot

Kun nyt suuressa viisaudessasi olet koko lain lukenut alusta loppuun, niin osaat varmaankin tulkita myös lakia täydentävää asetustekstiä.

Miksi liikennevaloja koskevaan asetukseen on selvällä suomen kielellä kirjoitettu:
        "Vihreästä valosta huolimatta kuljettajan on annettava esteetön kulku jalankulkijalle..." ?

Siksikö vain, että koko muu lakiteksti sen kuitenkin kumoaa, eikä sitä tarvitse noudattaa?

• -Jorge-

Valitettavasti olet väärässä tässä: "Valottomassa risteyksessä kuuluu väistää suojatietä ylittävää, ja jos ei näe niin on pakko olettaa että sellainen voi olla tulossa. Vasta kun on varma saa jatkaa ajamista."

Matkaa saat jatkaa vasta sitten kun olet pysähtynyt suojatien edessä seisovan auton rinnalle - et siinä vaiheessa, kun olet varma ettei jalankulkijoita ole. Se pysähtynyt auto saattaa olla miten pieni ja matala tahansa, se saattaa olla kolmen metrin päässä suojatiestä ja aivan tien oikeassa reunassa niin, että kun lähestyt sitä niin näet jo hyvissä ajoin koko suojatiealueen ja voit olla 100% varma että kukaan ei ole tietä ylittämässä. Silti, jos et pysähdy ja poliisi näkee, niin saat sakot. Vaikka vauhtia olisi ollut vain 5km/h.

Jos edes varma tieto siitä, ettei jalankulkijoita ole, ei riitä pysäyttämissäännön kumoamiseen liikennevalottoman suojatien kohdalla, niin miksi liikennevaloissa riittäisi oletus siitä että jalankulkija noudattaa valoja?

• On maailmassa monta
        -Jorge- kirjoitti:

Valitettavasti olet väärässä tässä: "Valottomassa risteyksessä kuuluu väistää suojatietä ylittävää, ja jos ei näe niin on pakko olettaa että sellainen voi olla tulossa. Vasta kun on varma saa jatkaa ajamista."

Matkaa saat jatkaa vasta sitten kun olet pysähtynyt suojatien edessä seisovan auton rinnalle - et siinä vaiheessa, kun olet varma ettei jalankulkijoita ole. Se pysähtynyt auto saattaa olla miten pieni ja matala tahansa, se saattaa olla kolmen metrin päässä suojatiestä ja aivan tien oikeassa reunassa niin, että kun lähestyt sitä niin näet jo hyvissä ajoin koko suojatiealueen ja voit olla 100% varma että kukaan ei ole tietä ylittämässä. Silti, jos et pysähdy ja poliisi näkee, niin saat sakot. Vaikka vauhtia olisi ollut vain 5km/h.

Jos edes varma tieto siitä, ettei jalankulkijoita ole, ei riitä pysäyttämissäännön kumoamiseen liikennevalottoman suojatien kohdalla, niin miksi liikennevaloissa riittäisi oletus siitä että jalankulkija noudattaa valoja?

" ...se saattaa olla kolmen metrin päässä suojatiestä ja aivan tien oikeassa reunassa niin, että kun lähestyt sitä niin näet jo hyvissä ajoin koko suojatiealueen ja voit olla 100% varma että kukaan ei ole tietä ylittämässä. Silti, jos et pysähdy ja poliisi näkee, niin saat sakot. Vaikka vauhtia olisi ollut vain 5km/h."

Tuo on nyt yhtä tulkinnanvarainen asia tuokin. Ei laki- tai asetus määrää missään mitään metrimäärää, milloin auto on pysähtynyt suojatien eteen niin, ettei sitä saa pysähtymättä ohittaa. Säännön ideahan on nimenomaan varmistaa, että ei vaaranneta jalankulkijan asemaa suojatiellä ja sentakia vaaditaan pysähtymään rinnalla jos toinen on pysähtynyt suojatien eteen tai muuten peittää näkyvyyden.

Jos nyt näkyvyys ei ole muuten peitossa ja autokin on 3 metrin päässä suojatiestä, niin eihän se ole suojatien eteen pysähtynyt ja lain ideakin täyttyy vaikka ohittaisi pysähtymättäkin.

Se, että auton pysäyttäminen ja pysäköinti on kielletty 5 metrin matkalla ennen suojatietä, on kyllä laissa (TLL 27 §), mutta ei siitä voi ilman muuta vetää johtopäätöstä, mitä tarkoitetaan sillä jos ohitettava ajoneuvo tai raitiovaunu on pysähtynyt suojatien eteen. (TLL 32 §).

• Ei ole vaikeaa
        On maailmassa monta kirjoitti:

" ...se saattaa olla kolmen metrin päässä suojatiestä ja aivan tien oikeassa reunassa niin, että kun lähestyt sitä niin näet jo hyvissä ajoin koko suojatiealueen ja voit olla 100% varma että kukaan ei ole tietä ylittämässä. Silti, jos et pysähdy ja poliisi näkee, niin saat sakot. Vaikka vauhtia olisi ollut vain 5km/h."

Tuo on nyt yhtä tulkinnanvarainen asia tuokin. Ei laki- tai asetus määrää missään mitään metrimäärää, milloin auto on pysähtynyt suojatien eteen niin, ettei sitä saa pysähtymättä ohittaa. Säännön ideahan on nimenomaan varmistaa, että ei vaaranneta jalankulkijan asemaa suojatiellä ja sentakia vaaditaan pysähtymään rinnalla jos toinen on pysähtynyt suojatien eteen tai muuten peittää näkyvyyden.

Jos nyt näkyvyys ei ole muuten peitossa ja autokin on 3 metrin päässä suojatiestä, niin eihän se ole suojatien eteen pysähtynyt ja lain ideakin täyttyy vaikka ohittaisi pysähtymättäkin.

Se, että auton pysäyttäminen ja pysäköinti on kielletty 5 metrin matkalla ennen suojatietä, on kyllä laissa (TLL 27 §), mutta ei siitä voi ilman muuta vetää johtopäätöstä, mitä tarkoitetaan sillä jos ohitettava ajoneuvo tai raitiovaunu on pysähtynyt suojatien eteen. (TLL 32 §).

Tuon on niin selvästi sanottu että milloin on pakko pysähtyä ja milloin ei. Tuossa ei oteta kantaa onko suojatiellä ketään vai ei, vaan mahdollisuuteen että siellä voi olla joku.

Jos et syystä tai toisesta näe koko suojatietä, on pakko pysähtyä sen eteen. Samaten jos ajoneuvo on pysähtynyt viereiselle kaistalle suojatien eteen, vaikka näkisitkin koko suojatien. Poikkeuksetkin on tuossa ylempänä lueteltu.

• ei ole epäselvää
        Ei ole vaikeaa kirjoitti:

Tuon on niin selvästi sanottu että milloin on pakko pysähtyä ja milloin ei. Tuossa ei oteta kantaa onko suojatiellä ketään vai ei, vaan mahdollisuuteen että siellä voi olla joku.

Jos et syystä tai toisesta näe koko suojatietä, on pakko pysähtyä sen eteen. Samaten jos ajoneuvo on pysähtynyt viereiselle kaistalle suojatien eteen, vaikka näkisitkin koko suojatien. Poikkeuksetkin on tuossa ylempänä lueteltu.

"Tuon on niin selvästi sanottu että milloin on pakko pysähtyä ja milloin ei. Tuossa ei oteta kantaa onko suojatiellä ketään vai ei, vaan mahdollisuuteen että siellä voi olla joku."

Ihan samalla tavalla laissa on kerrottu sekin selkeästi että kolmion takaa tultaessa väistetään risteävän tien liikennettä, mutta liikennevaloristeyksessä kolmio menettää merkityksensä ja noudatetaan valo-ohjausta.

Täysin samalla tavalla se suojatiekin on siellä valojen toisella puolella ja menettää merkityksensä kun valot toimii.

• On maailmassa monta
        Ei ole vaikeaa kirjoitti:

Pointtihan oli se, että millä kohtaa auto on pysähtynyt suojatien eteen? Välittömästi suojatien eteen lienee selvä, mutta vaikka juuri 3 metriä ennen suojatietä ei ole suojatien eteen pysähtynyt auto, varsinkin jos se ei millään tavalla estä näkyvyyttä koko suojatielle.

• Monta on joo
        On maailmassa monta kirjoitti:

Pointtihan oli se, että millä kohtaa auto on pysähtynyt suojatien eteen? Välittömästi suojatien eteen lienee selvä, mutta vaikka juuri 3 metriä ennen suojatietä ei ole suojatien eteen pysähtynyt auto, varsinkin jos se ei millään tavalla estä näkyvyyttä koko suojatielle.

Ei kukaan mittanauhan kanssa ajele ja mittaile. Silti vastuuntuntoinen ja järkevä kuski varoo aina. Riittää että toisella kaistalla joku hiljentää ennen suojatietä niin varotaan. 3 m ennen riittää kyllä että pitää pysähtyä. Toinen kuski on saattanut nähdä jotakin ja sinä et. Huomioi tämä.

Tuo laki kohta velvoittaa siis pysähtymään. Ei saa ohittaa pysähtymättä vaikka jalankulkijoita ei olisi koko kaupungissa.

• Älä valehtele
        ei ole epäselvää kirjoitti:

"Tuon on niin selvästi sanottu että milloin on pakko pysähtyä ja milloin ei. Tuossa ei oteta kantaa onko suojatiellä ketään vai ei, vaan mahdollisuuteen että siellä voi olla joku."

Ihan samalla tavalla laissa on kerrottu sekin selkeästi että kolmion takaa tultaessa väistetään risteävän tien liikennettä, mutta liikennevaloristeyksessä kolmio menettää merkityksensä ja noudatetaan valo-ohjausta.

Täysin samalla tavalla se suojatiekin on siellä valojen toisella puolella ja menettää merkityksensä kun valot toimii.

"...liikennevaloristeyksessä kolmio menettää merkityksensä ja noudatetaan valo-ohjausta."

Älä puhu pehmeitä. Risteävää liikennettä pitääkin edelleen väistää jos sellaista siellä on. Liikennevalo ei kumoa muita liikennesääntöjä.

• Voi hyvä luoja...
        Älä valehtele kirjoitti:

"...liikennevaloristeyksessä kolmio menettää merkityksensä ja noudatetaan valo-ohjausta."

Älä puhu pehmeitä. Risteävää liikennettä pitääkin edelleen väistää jos sellaista siellä on. Liikennevalo ei kumoa muita liikennesääntöjä.

"Älä valehtele", ei pidä heittää noin paksua läppää ihan leikkimielelläkään.
        TLL 4. pykälä
        Jos risteävää liikennettä on, niin se on jo rikkonut valosääntöjä.

• ihmetytttää, kummast
        Monta on joo kirjoitti:

Ei kukaan mittanauhan kanssa ajele ja mittaile. Silti vastuuntuntoinen ja järkevä kuski varoo aina. Riittää että toisella kaistalla joku hiljentää ennen suojatietä niin varotaan. 3 m ennen riittää kyllä että pitää pysähtyä. Toinen kuski on saattanut nähdä jotakin ja sinä et. Huomioi tämä.

Tuo laki kohta velvoittaa siis pysähtymään. Ei saa ohittaa pysähtymättä vaikka jalankulkijoita ei olisi koko kaupungissa.

Ymmärtämättä jäi pointti sinultakin!
        Eihän kysymys ole siitä, mitä vastuuntuntoinen kuski tekee ja huomioi oma-aloitteisesti, vaan siitä, mitä laissa tarkoittaa "pysähtynyt suojatien eteen".

Ei tuota voida lähteä tulkitsemaan pysähtymällä tai hiljentämällä vastuuntunnon mukaan, kuten ei muitakaan liikennesääntöjä.

Tarkoittaako "suojatien eteen" 10cm, 1m, 3m, 5m, 10m, 20m, 50m, 100m.
        Jos pysähtynyt ajoneuvo ei peitä näkyvyyttä suojatielle ja on pysähtynyt 3m ennen suojatietä, niin ainakaan minä en pysähdy turhan takia!

• ihan selvä asia
        Voi hyvä luoja... kirjoitti:

TLL 4. pykälä

"Liikenteen ohjauslaitteella annettua ohjetta on noudatettava, vaikka se edellyttäisi poikkeamista liikennesäännöstä.2

Eli ei tarvi pysähtyä suojatien eteen pysähtyneet auton vireen ennen suojatien ylitystä, eikä tarvi väistää oikealta tulevaa, ei tarvi pysähtyä stoppimerkin eteen, ei tarvi väistää risteävän tien kaikkea liikennettä.

Edelleen pitää väistää suojatielle jo ehtinyttä jalankulkijaa ja edelleen pitää väistää vasemmalle kääntyessä vastaantulevaa liikennettä ja edelleen pitää väistää hälytysajoneuvoja ja edelleenkään ei saa tahallaan ajaa kolaria.

Kyllä sitä näköjään voi aika yksinkertaisista asioista tehdä vaikeita kun ei suostu ajattelemaan asiaa, vaan pitää vaan jääräpäisesti kiinni ensimmäisestä mielikuvasta joka tulee mieleen.

• Aina väistetään
        Voi hyvä luoja... kirjoitti:

TLL 4. pykälä

Päälleajo-oikeutta ei ole vaikka toinen tekisi väärin.

• Ei ihmetytä lainkaan
        ihmetytttää, kummast kirjoitti:

Eihän kysymys ole siitä, mitä vastuuntuntoinen kuski tekee ja huomioi oma-aloitteisesti, vaan siitä, mitä laissa tarkoittaa "pysähtynyt suojatien eteen".

Ei tuota voida lähteä tulkitsemaan pysähtymällä tai hiljentämällä vastuuntunnon mukaan, kuten ei muitakaan liikennesääntöjä.

Jos pysähtynyt ajoneuvo ei peitä näkyvyyttä suojatielle ja on pysähtynyt 3m ennen suojatietä, niin ainakaan minä en pysähdy turhan takia!

Ei ihme että sattuu ja tapahtuu jos on liikkeellä sinun asenteellasi.

• velvollisuuksia
        Aina väistetään kirjoitti:

Päälleajo-oikeutta ei ole vaikka toinen tekisi väärin.

väitikö joku että on?

• Väistettävä on
        velvollisuuksia kirjoitti:

väitikö joku että on?

Ylempänä lukee. "Jos risteävää liikennettä on, niin se on jo rikkonut valosääntöjä". So what. Silti on väistettävä sillä risteysalue ei ole vapaa ja silloin väistetään.

• 17cm
        ihmetytttää, kummast kirjoitti:

Kannattaisi pysähtyä. Olet jo tyhmä sekä huono kuski. Ei kannata ryhtyä sen lisäksi tappajaksikin.

• ei muuta asiaa
        Väistettävä on kirjoitti:

Ylempänä lukee. "Jos risteävää liikennettä on, niin se on jo rikkonut valosääntöjä". So what. Silti on väistettävä sillä risteysalue ei ole vapaa ja silloin väistetään.

Kyllä se punaisia päin ajaja on se jonka pitää väistää.

• Älä unta nää
        ei muuta asiaa kirjoitti:

Kyllä se punaisia päin ajaja on se jonka pitää väistää.

Jos joku on jo risteysalueella ennen sinua, sinä väistät. Päälle ei saa ajaa.

• Vaarallista touhua
        Ei ihmetytä lainkaan kirjoitti:

Ei ihme että sattuu ja tapahtuu jos on liikkeellä sinun asenteellasi.

Tuosta "ihmetytttää" kaverin kirjoitusesta näkee hyvin Suomen liikennettä vaivaavan asennevamman. Liian moni on liikkeellä vastaavalla asenteella.

• mitä kohtaa et tajua
        Älä unta nää kirjoitti:

Tietenkään pääelle ei saa ajaa ja toisen tahallinen vahingoittaminen ja vaaraan saattaminen on keilletty muutenkin kuin tieliikkennelaissa.

Mutta se jolla palaa punainen on se jonka pitää väistää.

Onko teillä kuukautiset ja siksi noin riidan halusia vai oletteko vain tyhmiä?

• mitä kohtaa et tajua kirjoitti:

Tietenkään pääelle ei saa ajaa ja toisen tahallinen vahingoittaminen ja vaaraan saattaminen on keilletty muutenkin kuin tieliikkennelaissa.

Mutta se jolla palaa punainen on se jonka pitää väistää.

Onko teillä kuukautiset ja siksi noin riidan halusia vai oletteko vain tyhmiä?

Onhan tuo voinut tulla vihreillä risteysalueelle. Tosin silloinkin lain vastaisesti, sinne kun ei saa mennä, jos se ei ole vapaa (paitsi tietysti joidenkin mielestä täälläkin?).

• päälle ei saa ajaa
        Älä unta nää kirjoitti:

Ensinnä risteykseen ajaneen etuajo-oikeus on poistunut jo 90-luvulla.

Jos ajat risteykseen etkä ehdi pois etuajo-oikeutetun suunnan edestä niin sinä olet sinä joka on tehnyt virheen.

Eipä ihme että aamuliikenteessä on ruuhkia ja risteykset tukossa jos autoja ajetaan noin kehnoilla liikennesääntöjen tuntemuksella.

Ei se liikennevalo ole mikään infolaite, vaan se on aivan oikeasti jopa liikennemerkkien ohi meneviä määräyksiä antava ohjauslaite.

• valoista riippumatta
        The_Rat kirjoitti:

Onhan tuo voinut tulla vihreillä risteysalueelle. Tosin silloinkin lain vastaisesti, sinne kun ei saa mennä, jos se ei ole vapaa (paitsi tietysti joidenkin mielestä täälläkin?).

Ei risteykseen saa mennä jos ei mahdu sitä ylittämään.

Jos seisot risteyksessä risteävän suunnan vihreän syttyessä, olet mokannu.

• valoista riippumatta kirjoitti:

Juuri niin. Näin olen täällä toivonut, että ihmiset ymmärtäisivät.

Mutta kun aiemmat inttäjät väittävät kovasti, että vihreän valon palaessa muut tieliikennesäännöt eivät ole voimassa (lukuunottamatta erikseen mainittuja).

• Loogista, eikös vain
        valoista riippumatta kirjoitti:

"Jos seisot risteyksessä risteävän suunnan vihreän syttyessä, olet mokannu."

Ja tällöin sinne pyrkivä on siis väistettävä koska päälle ei voi ajaa yli ei pääse ;-)

• ;-)
        päälle ei saa ajaa kirjoitti:

Jos ajat risteykseen etkä ehdi pois etuajo-oikeutetun suunnan edestä niin sinä olet sinä joka on tehnyt virheen.

Eipä ihme että aamuliikenteessä on ruuhkia ja risteykset tukossa jos autoja ajetaan noin kehnoilla liikennesääntöjen tuntemuksella.

Ei se liikennevalo ole mikään infolaite, vaan se on aivan oikeasti jopa liikennemerkkien ohi meneviä määräyksiä antava ohjauslaite.

Ei väliä vaikka on poistunut jo 90-luvulla. Sama vastaus sinulle kuin tuossa ylempänä.

• ytjd
        ihan selvä asia kirjoitti:

"Liikenteen ohjauslaitteella annettua ohjetta on noudatettava, vaikka se edellyttäisi poikkeamista liikennesäännöstä.2

Eli ei tarvi pysähtyä suojatien eteen pysähtyneet auton vireen ennen suojatien ylitystä, eikä tarvi väistää oikealta tulevaa, ei tarvi pysähtyä stoppimerkin eteen, ei tarvi väistää risteävän tien kaikkea liikennettä.

Edelleen pitää väistää suojatielle jo ehtinyttä jalankulkijaa ja edelleen pitää väistää vasemmalle kääntyessä vastaantulevaa liikennettä ja edelleen pitää väistää hälytysajoneuvoja ja edelleenkään ei saa tahallaan ajaa kolaria.

Kyllä sitä näköjään voi aika yksinkertaisista asioista tehdä vaikeita kun ei suostu ajattelemaan asiaa, vaan pitää vaan jääräpäisesti kiinni ensimmäisestä mielikuvasta joka tulee mieleen.

>Liikenteen ohjauslaitteella annettua ohjetta on noudatettava, vaikka se edellyttäisi poikkeamista liikennesäännöstä.

Ohje siis on, että vihreän opastimen saa sivuuttaa. Ei siis ole pakko sivuuttaa.

• Uncle Ben

"joka asianmukaisessa järjestyksessä on astunut..."
      Vihreillä lähtenyttä jalankulkijaa ei saa edes hätistellä tai jouduttaa vaan annetaan mennä loppuun asti omaan tahtiin.
      Tuosta ollaan varmaan samaa mieltä.

"joka asianmukaisessa järjestyksessä on astumassa suojatielle"
      Tuo onkin kinkkisempi.
      Mieleen tulee tilanne, jossa jalankulkuvalon punainen lamppu on simahtanut ja ajoneuvovalo ei ole nähtävissä, joten jalankulkija olettaa koko risteyksen olevan pimeänä ja ( ainakin olettaa ) astuvansa suojatielle "asianmukaisesti" ja autojen väistävän.
      Tällainen esimerkkiristeys. Yksisuuntainen katu, vasemmalla jalankulkuvalo ainoana valona
      http://goo.gl/maps/8ILxN

Vasta 2002 tuli lakiin, että myös jalankulkuvalon pitää olla suojattu siteh, että sen punaisen lampun simahtaessa, koko risteys menee vilkulle.
      "Punaisten liikennevalo-opastimien lampuille on järjestettävä automaattinen valvonta siten, että jalankulkijaopastimen, pääopastimen, ainoan toisto-opastimen tai useamman kuin yhden toisto-opastimen punaisen lampun rikkoutuminen kytkee tieliikennettä ohjaavat liikennevalot näyttämään vilkkuvaa keltaista valoa."
      42 §
      http://www.finlex.fi/fi/laki/alkup/2001/20011012

2-3 tappiolla

• shtr

> Mieleen tulee tilanne, jossa jalankulkuvalon punainen lamppu on simahtanut ja ajoneuvovalo ei ole nähtävissä, joten jalankulkija olettaa koko risteyksen olevan pimeänä ja ( ain

Kojeissa on punaisen valvonta. Jos yksikin punainen hajoaa, risteys menee keltavilkulle.

• varovaisuutta silti

Ei tarvi.

Eihän sun tarvi väistää kolmion takaakaan tullessa risteävää liikennettä, kun tulet vihreällä valolla siltä kolmion takaa.

Liikennevalo-ohjaus menee liikennemerkkien ohi suoritusjärjestyksessä.

Tänä aamuna oli tilanne että bussit jonottivat pääsyä pysäkille ja viimeinen oli pysähtynyt valo-ohjatun suojatien eteen. Ajosuuntaan paloin vihreä, mutta eiköhän yksi torvi vetänyt jarrut pohjaan ja pysähtyi suojatien eteen, siinä oli kolari lähellä.

Toisaalta, suurta varovaisuuttahan tuollaisessa paikassa pitääkin noudattaa, sillä joku torvi jalankulkija voi lähteä päin punaisia kun "bussi pysähtyy antamaan tietä".

• -Jorge-

Edelleen arvailuja, arvailuja...

"Liikennevalo-ohjaus menee liikennemerkkien ohi suoritusjärjestyksessä" - kyllä, mutta tämä koskee vain tilannetta jossa valo-ohjauksen antama merkki on ristiriidassa liikennemerkin antaman ohjeen kanssa. Kuten edellä mainittu, on paljon liikennemerkkejä ja -sääntöjä, joita pitää noudattaa myös vihreän valon palaessa.

Kysymys on nyt siitä, onko suojatiesääntö yksi niistä.

Toistaiseksi kukaan ei ole osoittanut yhtään lainkohtaa, jonka voisi edes tulkita niin, että vihreä liikennevalo oikeuttaa missään tilanteessa poikkeamaan suojatiesäännöstä. Niin järjenvastaiselta kuin tuntuukin, ettei se olisi sallittua.

• pakumies67
        -Jorge- kirjoitti:

"Liikennevalo-ohjaus menee liikennemerkkien ohi suoritusjärjestyksessä" - kyllä, mutta tämä koskee vain tilannetta jossa valo-ohjauksen antama merkki on ristiriidassa liikennemerkin antaman ohjeen kanssa. Kuten edellä mainittu, on paljon liikennemerkkejä ja -sääntöjä, joita pitää noudattaa myös vihreän valon palaessa.

Toistaiseksi kukaan ei ole osoittanut yhtään lainkohtaa, jonka voisi edes tulkita niin, että vihreä liikennevalo oikeuttaa missään tilanteessa poikkeamaan suojatiesäännöstä. Niin järjenvastaiselta kuin tuntuukin, ettei se olisi sallittua.

Jos rollaattorimummo on astunut suojatielle sillon, kun jalankulkijalle paloi vihreä valo, ja valo on ylittämisen aikana vaihtunut punaiseksi, ja sitten hetken päästä autoilijoille on syttynyt vihreä valo, niin jos mummu on vieläkin sen reunimmaisella kaistalla olevan pakun takana, se ei millään ehdi huomaamattani lykkiä sillä vauhdilla itseään mun eteen vaikka tulisinkin ihan suurinta sallittua nopeutta.

En usko itsekään, että valo-opastetussa risteyksessä pitäisi vihreän valon palaessa pysähtyä.
        Jos pitäisi, poliisit ainakin saisi sakottamalla kansantalouden hetkessä kuntoon.

• kunhan trollaat
        -Jorge- kirjoitti:

Kyllä minä tulkitse niin että kun jalankulkijalle palaa punainen, niin silloin suojatie ikään kuin lakkaa olemasta suojatie, silloin on autojen vuoro liikkua risteyksen yli.

• onko tuomittu?
        pakumies67 kirjoitti:

Jos rollaattorimummo on astunut suojatielle sillon, kun jalankulkijalle paloi vihreä valo, ja valo on ylittämisen aikana vaihtunut punaiseksi, ja sitten hetken päästä autoilijoille on syttynyt vihreä valo, niin jos mummu on vieläkin sen reunimmaisella kaistalla olevan pakun takana, se ei millään ehdi huomaamattani lykkiä sillä vauhdilla itseään mun eteen vaikka tulisinkin ihan suurinta sallittua nopeutta.

En usko itsekään, että valo-opastetussa risteyksessä pitäisi vihreän valon palaessa pysähtyä.
        Jos pitäisi, poliisit ainakin saisi sakottamalla kansantalouden hetkessä kuntoon.

Kertomassasi tianteessa mummo pitäisi päästää jatkamaan esteettä kadun ylitys.

Onko jotain joskus sakotettu siitä että on ajanut vihreiden palaessa suojatien eteen pysähtyneen auton ohi? En usko.

Taitaa olla taas kerran niitä juttuja joihin ei laista löydy suoraa vastausta ja vallitseva oikeuskäytäntö voi olla tiukkasta laintulkinnasta poikkeavaa.

• et vain halua tajuta
        -Jorge- kirjoitti:

"Toistaiseksi kukaan ei ole osoittanut yhtään lainkohtaa, jonka voisi edes tulkita niin, että vihreä liikennevalo oikeuttaa missään tilanteessa poikkeamaan suojatiesäännöstä. Niin järjenvastaiselta kuin tuntuukin, ettei se olisi sallittua. "

Eikö se nyt ole tuossa aika selvästi että liikenneohjauslaitteen ohjeet meenee merkkien ohi? Liikennevaloristeyksessä ei noudateta väistämissääntöjä, vaan ne tulee voimaan sitten jos valot ei toimi. Jos risteyksessä on poliisi tai joku muu tikkarimies ohjaamassa liikennettä, niin se menee sitten myös liikennevalojen ohi.

"4 §

Liikenteen ohjaus

Tienkäyttäjän on ensisijaisesti noudatettava poliisimiehen ja muun liikenteen ohjaajan antamaa merkkiä tai ohjetta.

Liikenteen ohjauslaitteella annettua ohjetta on noudatettava, vaikka se edellyttäisi poikkeamista liikennesäännöstä. Jos liikennettä ohjataan liikennevaloin, valo-opastetta on noudatettava muulla ohjauslaitteella annetusta ohjeesta huolimatta."

• sinäpä sen sanoit
        et vain halua tajuta kirjoitti:

"Toistaiseksi kukaan ei ole osoittanut yhtään lainkohtaa, jonka voisi edes tulkita niin, että vihreä liikennevalo oikeuttaa missään tilanteessa poikkeamaan suojatiesäännöstä. Niin järjenvastaiselta kuin tuntuukin, ettei se olisi sallittua. "

Eikö se nyt ole tuossa aika selvästi että liikenneohjauslaitteen ohjeet meenee merkkien ohi? Liikennevaloristeyksessä ei noudateta väistämissääntöjä, vaan ne tulee voimaan sitten jos valot ei toimi. Jos risteyksessä on poliisi tai joku muu tikkarimies ohjaamassa liikennettä, niin se menee sitten myös liikennevalojen ohi.

"4 §

Liikenteen ohjaus

Tienkäyttäjän on ensisijaisesti noudatettava poliisimiehen ja muun liikenteen ohjaajan antamaa merkkiä tai ohjetta.

Liikenteen ohjauslaitteella annettua ohjetta on noudatettava, vaikka se edellyttäisi poikkeamista liikennesäännöstä. Jos liikennettä ohjataan liikennevaloin, valo-opastetta on noudatettava muulla ohjauslaitteella annetusta ohjeesta huolimatta."

Et halua tajuta, aivan oikein!

Eikö tuo nyt ole riittävän selvästi ja aivan tarkoituksella asetukseen kirjattu!?

Mikä syy tuollaiseen nimenomaiseen määräykseen on valo-ohjauksen yhteydessä jos sitä muka ei tarvitsisi noudattaa.

• lukutaitoinen....
        sinäpä sen sanoit kirjoitti:

Eikö tuo nyt ole riittävän selvästi ja aivan tarkoituksella asetukseen kirjattu!?

Mikä syy tuollaiseen nimenomaiseen määräykseen on valo-ohjauksen yhteydessä jos sitä muka ei tarvitsisi noudattaa.

Sen takiahan se on asetukseen erikseen kirjoitettu, että "et vain halua tajuta" kaltaisetkin ymmärtäisivät, ettei valo-opaste sentään ihan kaikkea kumoa.

• et vain halua tajuta
        sinäpä sen sanoit kirjoitti:

Lukeeko laissa että vihreästä huolimatta suojatien eteen pysähtynyttä ajoneuvoa ei saa ohittaa pysähtymättä?

• et vain halua tajuta
        lukutaitoinen.... kirjoitti:

Sen takiahan se on asetukseen erikseen kirjoitettu, että "et vain halua tajuta" kaltaisetkin ymmärtäisivät, ettei valo-opaste sentään ihan kaikkea kumoa.

Miksi lakiin olisi sitten vain erikseen mainittu vain yksi suojatiesääntö? Onko kaikki muutkin suojatiesäännöt vihreän palaessa voimassa, vai onko tuo se ainoa joka on edelleen voimassa?

Ei tässä ole mitään ihmeteltävää, jos osaa ajatella loogisesti. Jos jalankulkija on lähtenyt ylittämään suojateitä, hänen pitää antaa tehdä se rauhassa, mutta muuten valo-ohjaus on kumonnut suojatien.

• -Jorge-

"4 §

Liikenteen ohjaus

"Eikö se nyt ole tuossa aika selvästi että liikenneohjauslaitteen ohjeet meenee merkkien ohi?"

Väität siis, että jos minulle palaa vihreä valo (eikä risteyksessä erikseen ole nuolivaloja) niin voin esimerkiksi jättää noudattamatta liikennemerkkiä 332 "Vasemmalle kääntyminen kielletty" ja lähteä täysin laillisesti ajamaan yksisuuntaista katua väärään suuntaan?

Minä puolestani väitän (edelleen), että on liikennemerkkejä ja -sääntöjä joita pitää vihreän palaessakin noudattaa.

• -Jorge- kirjoitti:

"Eikö se nyt ole tuossa aika selvästi että liikenneohjauslaitteen ohjeet meenee merkkien ohi?"

Väität siis, että jos minulle palaa vihreä valo (eikä risteyksessä erikseen ole nuolivaloja) niin voin esimerkiksi jättää noudattamatta liikennemerkkiä 332 "Vasemmalle kääntyminen kielletty" ja lähteä täysin laillisesti ajamaan yksisuuntaista katua väärään suuntaan?

Minä puolestani väitän (edelleen), että on liikennemerkkejä ja -sääntöjä joita pitää vihreän palaessakin noudattaa.

Lain mukaanhan tilanne on selvä: niitä sääntöjä, joita ei erikseen ole kumottu, tulee noudattaa.

Ja mitäs sääntöjä tuo vihreä valo erikseen kumoaakaan? Hmm...

Käytäntö on toki toinen, ihan sujuvuudenkin kannalta. Koska on *todennäköistä*, että se suojatien eteen pysähtynyt auto pysähtyy jostain muusta syystä, kuin siitä että joku pyrkii suojatielle/on jo siellä, ei siinä kohdalla enää pysähdytä. Eikä siitä poliisi sakota. Ei se tosin sakota muutenkaan ohiajamisesta. Ylinopeus on vaaralolista, ei tuollainen suojatiellä päälle ajaminen...

• -Jorge-
        The_Rat kirjoitti:

Lain mukaanhan tilanne on selvä: niitä sääntöjä, joita ei erikseen ole kumottu, tulee noudattaa.

Ja mitäs sääntöjä tuo vihreä valo erikseen kumoaakaan? Hmm...

Käytäntö on toki toinen, ihan sujuvuudenkin kannalta. Koska on *todennäköistä*, että se suojatien eteen pysähtynyt auto pysähtyy jostain muusta syystä, kuin siitä että joku pyrkii suojatielle/on jo siellä, ei siinä kohdalla enää pysähdytä. Eikä siitä poliisi sakota. Ei se tosin sakota muutenkaan ohiajamisesta. Ylinopeus on vaaralolista, ei tuollainen suojatiellä päälle ajaminen...

Mitä sääntöjä vihreän valon pitäisi kumota, jotta liikenne toimisi?

Väistämisvelvollisuushan on kirjattu lakiin niin, että nimenomaan "olemassa olevia" ajoneuvoja ja jalankulkijoita pitää väistää. Esimerkiksi, kun tulet tasa-arvoiseen risteykseen, oikealta lähestyvää ajoneuvoa on väistettävä. Jos oikealta ei lähesty ketään, sen kun menet. Liikennevaloissa on täysin perusteltua olettaa, että ajoneuvo ei voi lähestyä suunnasta jonne näytetään punaista valoa: Ei siis ole ketään väistettävää. Samaten on perusteltua olettaa, että jos jalankulkijalle palaa punainen valo, hän ei voi olla astumassa tielle tai aikeissa astua tielle, eikä häntä siis tarvitse väistää (huom! nyt puhutaan siis väistämisestä).

MUTTA. Sitten on tämä fiksusti muotoiltu suojatiesääntö, joka vain käskee pysähtymään suojatien edessä seisovan auton viereen, oli jalankulkijoita tai ei. Kyseinen laki ei käske väistämään ketään eikä mitään minkään havainnon tai oletuksen perusteella. Se käskee vain yksiselitteisesti pysähtymään. Väistettävän puuttuminen ei tuota lakia kumoa (monet ovat sakkoja saaneet).

• -Jorge- kirjoitti:

Väistämisvelvollisuushan on kirjattu lakiin niin, että nimenomaan "olemassa olevia" ajoneuvoja ja jalankulkijoita pitää väistää. Esimerkiksi, kun tulet tasa-arvoiseen risteykseen, oikealta lähestyvää ajoneuvoa on väistettävä. Jos oikealta ei lähesty ketään, sen kun menet. Liikennevaloissa on täysin perusteltua olettaa, että ajoneuvo ei voi lähestyä suunnasta jonne näytetään punaista valoa: Ei siis ole ketään väistettävää. Samaten on perusteltua olettaa, että jos jalankulkijalle palaa punainen valo, hän ei voi olla astumassa tielle tai aikeissa astua tielle, eikä häntä siis tarvitse väistää (huom! nyt puhutaan siis väistämisestä).

MUTTA. Sitten on tämä fiksusti muotoiltu suojatiesääntö, joka vain käskee pysähtymään suojatien edessä seisovan auton viereen, oli jalankulkijoita tai ei. Kyseinen laki ei käske väistämään ketään eikä mitään minkään havainnon tai oletuksen perusteella. Se käskee vain yksiselitteisesti pysähtymään. Väistettävän puuttuminen ei tuota lakia kumoa (monet ovat sakkoja saaneet).

Ehkä juuri tuo sääntö olisi sellainen, joka virhreän palaessa olisi syytä kumota. Siis myös lakitekstissä. Käytännössähän se ei voimassa ole.

• ei tarvi pysähtyä
        -Jorge- kirjoitti:

Eihän kolmio ja sopmerkin tai oikaalta tulevan väistämissäännöissäkkään sanota että ei tarvi noudattaa vihreän palaessa. Mutta valo-ohjausken pykälissä lukee että valoja pitää noudattaa ennen muita liikennesääntöjä.

• ihan sama asia
        -Jorge- kirjoitti:

Poikkeakaa tuo suojatiepykälä jotenkin väistämisvelvollisuus kolmion säännöistä? Siinäkin käsketään väistämään kaikkea risteävää liikennettä, mutta liikennevalo-ohjausta pitää kuitenkin noudattaa ensin, eikä kolmiota ole misäään kumottu.

• ei ole
        -Jorge- kirjoitti:

Onko liikennemerkki 332 väistämisvelvollisuuden osoittava merkki?

• ohjaus merkin ohi
        -Jorge- kirjoitti:

Jos poliisi ohjaa sinut ajamaan suuntaan jonne on vasemmalle ajaminen kielletty merkki, niin silloin saat ajaa sinne.

• ei tarvi pysähtyä kirjoitti:

Eihän kolmio ja sopmerkin tai oikaalta tulevan väistämissäännöissäkkään sanota että ei tarvi noudattaa vihreän palaessa. Mutta valo-ohjausken pykälissä lukee että valoja pitää noudattaa ennen muita liikennesääntöjä.

Valoilla annettuja ohjeita ja käskyjä. Vihreä valo ei ole kumpaakaan, se on vain lupa ohittaa valo-opastin.

• ihan sama asia kirjoitti:

Poikkeakaa tuo suojatiepykälä jotenkin väistämisvelvollisuus kolmion säännöistä? Siinäkin käsketään väistämään kaikkea risteävää liikennettä, mutta liikennevalo-ohjausta pitää kuitenkin noudattaa ensin, eikä kolmiota ole misäään kumottu.

Aivan. Risteävää liikennettä pitääkin edelleen väistää. Jos sitä on.

Aivan samoin, kuin jos käännyt oikealle useampikaistaiselle ajoradalle, ja vastaantulija kääntyy vasemmalle samalle. Et edelleenkään saa koukata suoraan vasemmalle kaistalle, vaikka sinulla vihreä palaakin. Se valo kun ei kumoa muita liikennesääntöjä.

• ohjaus merkin ohi kirjoitti:

Jos poliisi ohjaa sinut ajamaan suuntaan jonne on vasemmalle ajaminen kielletty merkki, niin silloin saat ajaa sinne.

Tietysti, koska tämä on liikenteenohjaajan antama käsky. Toisin kuin se vihreä valo. Mikään ei käske tai velvoita ajamaan risteysalueelle vihreän palaessa (paitsi ehkä takanatulijat).

Itse asiassa et edes saa ajaa sinne, mikäli risteysalue ei ole vapaa. Vaikka vihreä palaakin.

• lukutaitoinen ...

Miksi lakiin olisi sitten vain erikseen mainittu vain yksi suojatiesääntö? Onko kaikki muutkin suojatiesäännöt vihreän palaessa voimassa, vai onko tuo se ainoa joka on edelleen voimassa?

Ei tässä ole mitään ihmeteltävää, jos osaa ajatella loogisesti. Jos jalankulkija on lähtenyt ylittämään suojateitä, hänen pitää antaa tehdä se rauhassa, mutta muuten valo-ohjaus on kumonnut suojatien.

Olet ilmeisesti ihan oikeasti tyhmä???

"Vihreästä valosta huolimatta kuljettajan on annettava esteetön kulku jalankulkijalle, joka asianmukaisessa järjestyksessä on astunut TAI ASTUMASSA SUOJATIELLE."

Logiikka ei ole sinun lajisi!

• teoriassa...
        The_Rat kirjoitti:

Tietysti, koska tämä on liikenteenohjaajan antama käsky. Toisin kuin se vihreä valo. Mikään ei käske tai velvoita ajamaan risteysalueelle vihreän palaessa (paitsi ehkä takanatulijat).

Itse asiassa et edes saa ajaa sinne, mikäli risteysalue ei ole vapaa. Vaikka vihreä palaakin.

Likenteen ohjauslaite menee muiden sääntöjen ohi.

Jos olisi oikealle kääntyminen kielletty, mutta liikennevaloissa olisi vihreä nuolivalo oikealle, niin käsittääkseni sinne saisi silloin valon mukaan kääntyä, mutta vain nuolivalon ollessa vihreä. Tällaista paikkaa ei varmasti ole missään, mutta voisi olla.

• säännösitä poiketen
        The_Rat kirjoitti:

Aivan. Risteävää liikennettä pitääkin edelleen väistää. Jos sitä on.

Aivan samoin, kuin jos käännyt oikealle useampikaistaiselle ajoradalle, ja vastaantulija kääntyy vasemmalle samalle. Et edelleenkään saa koukata suoraan vasemmalle kaistalle, vaikka sinulla vihreä palaakin. Se valo kun ei kumoa muita liikennesääntöjä.

Pykälien mukaan kyllä kumoaa... TLL 4§

• et todellakaan tajua
        lukutaitoinen ... kirjoitti:

Olet ilmeisesti ihan oikeasti tyhmä???

"Vihreästä valosta huolimatta kuljettajan on annettava esteetön kulku jalankulkijalle, joka asianmukaisessa järjestyksessä on astunut TAI ASTUMASSA SUOJATIELLE."

Logiikka ei ole sinun lajisi!

Nyt ei puhuta esteettömästä kulusta, vaan pysähtymättä suojatien ylittämisestä.

Ei tarvi pysäytyä, mutta ei saa ajaa päälle.

Eikö ihan oikeasti kulje hissi ylös asti?

• teoriassa... kirjoitti:

Likenteen ohjauslaite menee muiden sääntöjen ohi.

Jos olisi oikealle kääntyminen kielletty, mutta liikennevaloissa olisi vihreä nuolivalo oikealle, niin käsittääkseni sinne saisi silloin valon mukaan kääntyä, mutta vain nuolivalon ollessa vihreä. Tällaista paikkaa ei varmasti ole missään, mutta voisi olla.

Koska vihreä nuolivalo nimen omaan oikeuttaa kääntymään oikealle, niin kyllä. Toivottavasti näitä ei todellakaan missään ole.

Mutta sinun mukaasi oikealle pitäisi saada kääntyä, vaikka palaisi vain se pyöreä vihreä. Silloinhan se menisi vastaavasti muiden sääntöjen ohi. Onnea vaan matkalle.

• säännösitä poiketen kirjoitti:

Pykälien mukaan kyllä kumoaa... TLL 4§

Ihanko oikeasti et väistä vastaantulijoita, jos sinä käännyt vasemmalle ja sinulle palaa vihreä? Ei ihme, että kolisee välillä.

Vihreä valo ei muuten velvoita ajamaan pysähtymättä risteysalueelle. Saa siinä pysähtyä, ja välillä pitääkin. Joten osaava kuski voi noudattaa sekä valo-opasteen antamaa ohjetta, että liikennesääntöä.

• sääntöjen mukaan
        The_Rat kirjoitti:

Ihanko oikeasti et väistä vastaantulijoita, jos sinä käännyt vasemmalle ja sinulle palaa vihreä? Ei ihme, että kolisee välillä.

Vihreä valo ei muuten velvoita ajamaan pysähtymättä risteysalueelle. Saa siinä pysähtyä, ja välillä pitääkin. Joten osaava kuski voi noudattaa sekä valo-opasteen antamaa ohjetta, että liikennesääntöä.

Väistän tietysti

Vasemmalle kääntyjä väistää vastaantulevaa liikennettä, eli niitä joille ihan samalla tavalla paistaa vihreä.

Mutta jos vasemmalle mollottaa vihreä nuolivalo, niin silloin en väistä, vaikkakaan en edelleenkään aja tahallaan kolaria.

• Näin se on
        The_Rat kirjoitti:

Kerrankin oikein järkevää tekstiä rotalta.

• sääntöjen mukaan kirjoitti:

Väistän tietysti

Vasemmalle kääntyjä väistää vastaantulevaa liikennettä, eli niitä joille ihan samalla tavalla paistaa vihreä.

Mutta jos vasemmalle mollottaa vihreä nuolivalo, niin silloin en väistä, vaikkakaan en edelleenkään aja tahallaan kolaria.

Eli mitenkäs tämä nyt pitäisi päätellä? Sinun mielestäsi vihreä valo kumoaa osan liikennesäännöistä, mutta mitään selkeää kaavaa sille, mitkä säännöt kumoutuvat, ei löydy?

• höh...
        The_Rat kirjoitti:

Eli mitenkäs tämä nyt pitäisi päätellä? Sinun mielestäsi vihreä valo kumoaa osan liikennesäännöistä, mutta mitään selkeää kaavaa sille, mitkä säännöt kumoutuvat, ei löydy?

Jo kummallekkin pallaa vihreä, niin sitten arvotaan suoritusjärjestystä muilla säännöillä. Sinun vihreä ei kumoa toisen vihreää.

Ensin liikenteen ohjaajan antamat merkit, sitten liikenteenohjauslaitteen merkit, sitten liikennemerkit ja lopuksi muut.

Ei tässä ole mitään vaikeaa.

• höh... kirjoitti:

Jo kummallekkin pallaa vihreä, niin sitten arvotaan suoritusjärjestystä muilla säännöillä. Sinun vihreä ei kumoa toisen vihreää.

Ensin liikenteen ohjaajan antamat merkit, sitten liikenteenohjauslaitteen merkit, sitten liikennemerkit ja lopuksi muut.

Ei tässä ole mitään vaikeaa.

Ei ole vaikeaa, ei. Paitsi että sinulla tuntuu olevan.

Olet siis sitä mieltä, että noudatat tarvittaessa sekä liikenteenohjauslaitteen antamaa signaalia, että muitakin liikennesääntöjä. Lukuunottamatta tätä yhtä sääntöä, joka velvoittaisi pysähtymään suojatien eteen. Vieläkään ei selvinnyt miksi.

Edelleen, voit ajaa vihreillä risteykseen *ja* pysähtyä suojatien eteen pysähtyneen auton kohdalla. Sääntö on samantasoinen, kuin esimerkiksi se, joka kieltää ajamasta risteysalueelle, jos se on jo tukossa. Ethän aja vihreillä risteysaluetta tukkimaankaan, ellet pääse läpi (ei sen puoleen, kyllä aloittelevat kuskit tätäkin tekevät)?

• tyhjästä paha ...
        et todellakaan tajua kirjoitti:

Nyt ei puhuta esteettömästä kulusta, vaan pysähtymättä suojatien ylittämisestä.

Ei tarvi pysäytyä, mutta ei saa ajaa päälle.

Eikö ihan oikeasti kulje hissi ylös asti?

"Ei tässä ole mitään ihmeteltävää, jos osaa ajatella loogisesti. Jos jalankulkija on lähtenyt ylittämään suojateitä, hänen pitää antaa tehdä se rauhassa, mutta muuten valo-ohjaus on kumonnut suojatien."

Kenen tekstiä mahtaa olla? Miten valo-ohjaus voi kumota suojatien, jos valo-ohjauksesta nimenomaan todetaan:

""Vihreästä valosta huolimatta kuljettajan on annettava esteetön kulku jalankulkijalle, joka asianmukaisessa järjestyksessä on astunut TAI ASTUMASSA SUOJATIELLE."

Esteetön kulku SUOJATIELLÄ, sitä kumottua olematonta suojatietäkö tuo tarkoittaa?

• olet idiootti....
        tyhjästä paha ... kirjoitti:

"Ei tässä ole mitään ihmeteltävää, jos osaa ajatella loogisesti. Jos jalankulkija on lähtenyt ylittämään suojateitä, hänen pitää antaa tehdä se rauhassa, mutta muuten valo-ohjaus on kumonnut suojatien."

Kenen tekstiä mahtaa olla? Miten valo-ohjaus voi kumota suojatien, jos valo-ohjauksesta nimenomaan todetaan:

""Vihreästä valosta huolimatta kuljettajan on annettava esteetön kulku jalankulkijalle, joka asianmukaisessa järjestyksessä on astunut TAI ASTUMASSA SUOJATIELLE."

Esteetön kulku SUOJATIELLÄ, sitä kumottua olematonta suojatietäkö tuo tarkoittaa?

Voi tivolin pelle
        .
        Suojatie säännöisstä on erikseen mainittu se osuus suojatie säännöistä joka on valista huolimatta voimassa ja pysähtyneen auton pysähtymättä ajaminen ei ole se asia, vaan suojatielle ehtineen jalankulkijan oikeus jatkaa turvallisesti tien yli.

• tajuat kyllä itsekki
        The_Rat kirjoitti:

Ei ole vaikeaa, ei. Paitsi että sinulla tuntuu olevan.

Olet siis sitä mieltä, että noudatat tarvittaessa sekä liikenteenohjauslaitteen antamaa signaalia, että muitakin liikennesääntöjä. Lukuunottamatta tätä yhtä sääntöä, joka velvoittaisi pysähtymään suojatien eteen. Vieläkään ei selvinnyt miksi.

Edelleen, voit ajaa vihreillä risteykseen *ja* pysähtyä suojatien eteen pysähtyneen auton kohdalla. Sääntö on samantasoinen, kuin esimerkiksi se, joka kieltää ajamasta risteysalueelle, jos se on jo tukossa. Ethän aja vihreillä risteysaluetta tukkimaankaan, ellet pääse läpi (ei sen puoleen, kyllä aloittelevat kuskit tätäkin tekevät)?

Saan ajaa vihreällä valo-opasteen ohi, ei tarvi väistää vaikka olisi kolmio, ei tarvi pysähtyä vaikka olisi stoppi, eikä tarvi pysähtyä vaikka olisi suojatien eteen pysähtynyt ajoneuvo viereisellä kaistalla.

• millä logiikalla
        The_Rat kirjoitti:

Koska vihreä nuolivalo nimen omaan oikeuttaa kääntymään oikealle, niin kyllä. Toivottavasti näitä ei todellakaan missään ole.

Mutta sinun mukaasi oikealle pitäisi saada kääntyä, vaikka palaisi vain se pyöreä vihreä. Silloinhan se menisi vastaavasti muiden sääntöjen ohi. Onnea vaan matkalle.

Pysähdytkö jos liikenevaloristeyksessä palaa vihreä ja siinä on stop-liikennemerkki?

http://i58.photobucket.com/albums/g272/JussiLei/jotain/valotjastoppi1.jpg

• tajuat kyllä itsekki kirjoitti:

Saan ajaa vihreällä valo-opasteen ohi, ei tarvi väistää vaikka olisi kolmio, ei tarvi pysähtyä vaikka olisi stoppi, eikä tarvi pysähtyä vaikka olisi suojatien eteen pysähtynyt ajoneuvo viereisellä kaistalla.

Kiitos. Näinhän se on. Kuten jo aiemmin sanoin, niin käytännössä näin.

Ja nyt ne *perustelut*. Sitähän tässä on peräänkuulutettu alusta alkaen, eli mitä laki sanoo. Ei ole nimittäin mitään erityissääntöä noita kohtaan.

Löytyisiköhän jostain muuten stop-merkki ja liikennevalot... Ei tule heti mieleen, mutta voihan noita olla.

• teoriassa
        The_Rat kirjoitti:

"Mutta sinun mukaasi oikealle pitäisi saada kääntyä, vaikka palaisi vain se pyöreä vihreä."

Höpsistä, sellaista en ole väittänyt.

Pyöreä valo ei oikeuta kääntymään oikealle, kieltomerkkiävastaan, vaan ajamaan pääopasteen ohi (samalla myös sotoppimerkin ohi tai suojatien yli jne.)

• teoriassa kirjoitti:

"Mutta sinun mukaasi oikealle pitäisi saada kääntyä, vaikka palaisi vain se pyöreä vihreä."

Höpsistä, sellaista en ole väittänyt.

Pyöreä valo ei oikeuta kääntymään oikealle, kieltomerkkiävastaan, vaan ajamaan pääopasteen ohi (samalla myös sotoppimerkin ohi tai suojatien yli jne.)

Luepa vielä tarkasti laista, mitä oikeuksia vihreä valo antaa verrattuna valottomaan risteykseen. Minäpä kerron. Ne tulevat tässä:

• millä logiikalla kirjoitti:

Pysähdytkö jos liikenevaloristeyksessä palaa vihreä ja siinä on stop-liikennemerkki?

http://i58.photobucket.com/albums/g272/JussiLei/jotain/valotjastoppi1.jpg

Kuva on muuten tyhjä. Onko photobucket vain roskaa (veikkaan näin — piti kahdesti sallia javascriptit koko sivulta ennen kuin lopetti ininän siitä), vai kuvassa jotain vikaa?

• tukea väitteillenne?
        The_Rat kirjoitti:

Luepa vielä tarkasti laista, mitä oikeuksia vihreä valo antaa verrattuna valottomaan risteykseen. Minäpä kerron. Ne tulevat tässä:

"4 §
        Liikenteen ohjaus

Eikö se järjestys nyt tästä selviä?
        Poliisi, muu liikenteen ohjaaja, liikennevalo, liikenteen ohjauslaite. Liikennettä ohjataan edellä mainitussa järjestyksessä ja sen jälkeen vasta tulee liikennemerkit ja muut liikennesäännöt. Eli jos väistämissäännöissä on ristiriitaa niin listassa ensin olevaa ohjausta nudatetaan.

Onko teillä liikennevaloissa suojatien eteen vihreillä pysähtyvillä esittää mitään lähdettä väitteenne tueksi?

• ei tarvi pysähtyä...
        The_Rat kirjoitti:

En pysähdy.

Lain mukaan pitäisi.

Kyllä tuo linkki mulla toimii...

Ajojärjestys määräytyy
        - liikenteenohjaajan mukaan,
        - liikennevalon mukaan,
        - liikennemerkin mukaan tai
        - perussäännön mukaan.

Muiden tienkäyttäjien on aina väistettävä ääni- ja valomerkkejä antavaa hälytysajoneuvoa, vaikka itsellä olisikin vihreä liikennevalo.

http://www.liikenneturva.fi/taitolehti/mopoilu/ajojarjestys_risteyksessa.php

http://www.liikenneturva.fi/taitolehti/mopoilu/ajojarjestys_risteyksessa3.php

• tukea väitteillenne? kirjoitti:

"4 §
        Liikenteen ohjaus

Eikö se järjestys nyt tästä selviä?
        Poliisi, muu liikenteen ohjaaja, liikennevalo, liikenteen ohjauslaite. Liikennettä ohjataan edellä mainitussa järjestyksessä ja sen jälkeen vasta tulee liikennemerkit ja muut liikennesäännöt. Eli jos väistämissäännöissä on ristiriitaa niin listassa ensin olevaa ohjausta nudatetaan.

Onko teillä liikennevaloissa suojatien eteen vihreillä pysähtyvillä esittää mitään lähdettä väitteenne tueksi?

Ja mikäs se ohje on, jonka vihreä valo sinulle antaa? Missä kohtaa ohjetta lukee: "voit ajaa *pysähtymättä* suojatielle", tai kenties siinä lukee: "kaikki tieliikennelain kohdat ovat kumottuja vihreän valon palaessa".

Jos vihreän valon, tai vihreän nuolivalon, antama ohje olisi ristiriidassa jonkin tieliikennesäännön kanssa tai edellyttäisi siitä poikkeamista, niin sitten mentäisiin valojen mukaan. Mutta kun näin ei ole. Voit ajaa valo-opastimen ja pysähdysviivan ohi *ja* noudattaa silti kaikkia muita liikennesääntöjä.

Lähinnä tuo kohta voisi tulla vastaan, jos liikennevalolla käsketään siirtyä viereiselle kaistalle, mutta sulkuviiva estäisi kaistanvaihdon, tms. Tällöin valon mukaan mentäisiin, vaikka se edellyttäisikin poikkeamista liikennesäännöistä.

Ei tämä ole oikeasti noin vaikeaa.

• ei tarvi pysähtyä... kirjoitti:

Kyllä tuo linkki mulla toimii...

Ajojärjestys määräytyy
        - liikennevalon mukaan,
        - perussäännön mukaan.

Muiden tienkäyttäjien on aina väistettävä ääni- ja valomerkkejä antavaa hälytysajoneuvoa, vaikka itsellä olisikin vihreä liikennevalo.

http://www.liikenneturva.fi/taitolehti/mopoilu/ajojarjestys_risteyksessa3.php

Niin. Ajojärjestys, juu...

Ja missä kohtaa lukee, ettei tarvitse pysähtyä suojatien eteen pysähtyneen auton viereen? Hmm... Ei vieläkään missään.

Liikenneturhan linkkejä en avaa. Jos siellä jotain tuollaista lukee, niin saa lukea. On melkein yhtä luotettava lähde kuin Iltalehden Esko (joka, yllättävää kyllä, on silloin tällöin ihan oikeassa).

• siinähän se lukee
        The_Rat kirjoitti:

Ja mikäs se ohje on, jonka vihreä valo sinulle antaa? Missä kohtaa ohjetta lukee: "voit ajaa *pysähtymättä* suojatielle", tai kenties siinä lukee: "kaikki tieliikennelain kohdat ovat kumottuja vihreän valon palaessa".

Jos vihreän valon, tai vihreän nuolivalon, antama ohje olisi ristiriidassa jonkin tieliikennesäännön kanssa tai edellyttäisi siitä poikkeamista, niin sitten mentäisiin valojen mukaan. Mutta kun näin ei ole. Voit ajaa valo-opastimen ja pysähdysviivan ohi *ja* noudattaa silti kaikkia muita liikennesääntöjä.

Lähinnä tuo kohta voisi tulla vastaan, jos liikennevalolla käsketään siirtyä viereiselle kaistalle, mutta sulkuviiva estäisi kaistanvaihdon, tms. Tällöin valon mukaan mentäisiin, vaikka se edellyttäisikin poikkeamista liikennesäännöistä.

Ei tämä ole oikeasti noin vaikeaa.

"4 §
        Liikenteen ohjaus

• jankuti jankuti
        The_Rat kirjoitti:

Niin. Ajojärjestys, juu...

Ja missä kohtaa lukee, ettei tarvitse pysähtyä suojatien eteen pysähtyneen auton viereen? Hmm... Ei vieläkään missään.

Liikenneturhan linkkejä en avaa. Jos siellä jotain tuollaista lukee, niin saa lukea. On melkein yhtä luotettava lähde kuin Iltalehden Esko (joka, yllättävää kyllä, on silloin tällöin ihan oikeassa).

Missä lukee että pitää pysähtyä jos palaa viherä?

• mikä on vaikeaa?
        The_Rat kirjoitti:

Kiitos. Näinhän se on. Kuten jo aiemmin sanoin, niin käytännössä näin.

Ja nyt ne *perustelut*. Sitähän tässä on peräänkuulutettu alusta alkaen, eli mitä laki sanoo. Ei ole nimittäin mitään erityissääntöä noita kohtaan.

Löytyisiköhän jostain muuten stop-merkki ja liikennevalot... Ei tule heti mieleen, mutta voihan noita olla.

Perustelu on se että liikennevaloa on noudatettava, se menee silloin ohi muista säännöistä ja merkeistä, joilla väistämissääntöjä määritellään.

Erikseen on oikein lisätty se suojatien sääntö joka on voimassa valon palaessa, jos on mainittu jotain, niin eikö se ole silloin selvä että muut ei ole voimassa?

• mikä on vaikeaa? kirjoitti:

Perustelu on se että liikennevaloa on noudatettava, se menee silloin ohi muista säännöistä ja merkeistä, joilla väistämissääntöjä määritellään.

Erikseen on oikein lisätty se suojatien sääntö joka on voimassa valon palaessa, jos on mainittu jotain, niin eikö se ole silloin selvä että muut ei ole voimassa?

Ei se ole.

Jos ei ole erikseen mainittu, että muut eivät ole voimassa, niin ne ovat.

Nuo on luultavasti listattu siksi, että ne ovat sellaisia sääntöjä, joita helposti voisi kuvitella kuskin rikkovan, kun hän vihreiden syttyessä painaa kaasua, minkä lisäksi niiden rikkomisesta on aika vaarallisia seurauksia.

Aivan päivänselvää kuitenkin on, että esimierkiksi risteystä tukkimaan ei ajeta, vaikka vihreät palaisivatkin, jos siitä ei läpi päästä. Tätä ei kuitenkaan ole tuossa kohtaa erikseen mainittu, koska se on mainittu jo muualla.

Kyllä lait ovat voimassa, ellei jokin niitä kumoa. Tässä mikään ei kumoa.

Ja nyt alkaa minun puolestani riittää. Olkaa itsepäisiä jos haluatte. Tässä tapauksessa siis käytäntö on minusta oikea, mutta lakiteknistä perustetta sille ei löydy. Ei haittaa. Rikon mieluusti tätkin lakia.

• jankuti jankuti kirjoitti:

Missä lukee että pitää pysähtyä jos palaa viherä?

Ei lue missään, kuten ei lue, että pitää pysähtyä, jos tien vierellä on kärkikolmio tai vaikkapa sulkuviiva kaistojen välissä.

Laissa kerrotaan, miten tulee toimia. Jos tähän on poikkeuksia, ne luetellaan erikseen. Ei niin, että luetellaan kaikki mahdolliset kombinaatiot ja toistetaan lain olevan voimassa tällöinkin.

• siinähän se lukee kirjoitti:

"4 §
        Liikenteen ohjaus

Ei lue.

Toistamalla ei asia muuksi muutu.

• et ehtinyt ...
        olet idiootti.... kirjoitti:

Voi tivolin pelle
        .
        Suojatie säännöisstä on erikseen mainittu se osuus suojatie säännöistä joka on valista huolimatta voimassa ja pysähtyneen auton pysähtymättä ajaminen ei ole se asia, vaan suojatielle ehtineen jalankulkijan oikeus jatkaa turvallisesti tien yli.

Niin olet ja lisäksi kirjoitustaidoton!

"... vaan suojatielle ehtineen jalankulkijan oikeus jatkaa turvallisesti tien yli."

Lukutaidostasi en tiedä, mutta luetun ymmärtäminen ei ole sinua varten:

"...jalankulkijalle, joka asianmukaisessa järjestyksessä on astunut TAI ASTUMASSA SUOJATIELLE."

Liian vaikeaa sinulle!

• toisten mokat

Aina, kun on näköeste niin varaudu kuitenkin että joku MUU tekee mokan
      liikenteessä ja ehkä voit vielä toimia niin että välttää pahimman.

Ei kai ole uusi asia jos joku kävelee päin punaisia, ketä se sitten
      lohduttaa jos se oli lapsi joka juoksi autosi eteen kun ajoit 40-60km/h
      vaikka lapsi punaisia päin menikin. Näitä tilanteita voi joskus
      kohdata ja on hyvä olla itse silloin tilanteen tasalla.

• ei tarvi pysähtyä

Jos valoristeyksessä on tosiaan toinen auto pysähtynyt suojatien eteen, niin ei siiät ole sopivaa paahtaa ohi suurinta sallittua nopeutta, vaan varovaisesti valmiina jarruttamaan, vaikka ei tarvikkaan pysähtyä.

Olen nähnyt tilanteita joissa torvi autoilija pysähtyy vihreisiin ja näyttä kädellä merkin punaisissa odottavalle jalankulkijalle, että saa mennä yli ja tuo jalanlkulkija vielä kiitti ja lähti yli, itse jouduin myös pysähtymään viereisellä kaistalla, kun en tietenkään halunnut ajaa yli. Onneksi ei ollu lapsi kysessä, sitä en välttämätttä olisi huomannu.

• päälle ei saa ajaa

Ei koske valoristeystä. Vaikka autoille palaa vihreä, niin suojatiellä olevaa jalankulkijaa pitää väistää, mutta suojatien eteen pysähtyneen ajoneuvon saa valo-ohjausken ohjaamana ohittaa pysähtyämättä.

jos myös valoristeyksessä pitäisi pysäyhytä ennen kuin ohittaa suojatien eteen pysähtyneen auton, niin aika moni risteys olisi käyttökevoton. Ajatelkaapa risteytä jossa on kääntyville ja suoraan ajaville omat valot. Kun vasemmalle kääntyvien jono seisoo niin suoraan ajavein pitäisi joka ikisen auton pysähtyä ennen suojatien ylitystä. No ei todellakaan tarvi.

• näin se on
      • Aina on varottava

Vaikka käytäntö on ettei tuossa tilanteessa tarvitse pysähtyä, niin aina on silti varottava. TLL 30 § velvoittaa aina varomaan kevyttä liikennettä, oli tilanne mikä tahansa. Siinä lukee mm. näin:

"Kuljettajan on erityisesti varottava lähestyessään pysäytettyä koululaiskuljetusautoa, linja-autoa tai raitiovaunua sekä lapsia, vanhuksia, vammaisia tai muita, joilla on ilmeisiä vaikeuksia selviytyä turvallisesti liikenteessä."

• cxdsre32x
        Aina on varottava kirjoitti:

Vaikka käytäntö on ettei tuossa tilanteessa tarvitse pysähtyä, niin aina on silti varottava. TLL 30 § velvoittaa aina varomaan kevyttä liikennettä, oli tilanne mikä tahansa. Siinä lukee mm. näin:

"Kuljettajan on erityisesti varottava lähestyessään pysäytettyä koululaiskuljetusautoa, linja-autoa tai raitiovaunua sekä lapsia, vanhuksia, vammaisia tai muita, joilla on ilmeisiä vaikeuksia selviytyä turvallisesti liikenteessä."

TLL 30 § _ei_ velvoita aina varomaan kevyttä liikennettä vaan pysäytettyä koululaiskuljetusautoa, linja-autoa tai raitiovaunua sekä lapsia, vanhuksia, vammaisia tai muita, joilla on ilmeisiä vaikeuksia selviytyä turvallisesti liikenteessä.

Olet aikaisemminkin perustellut, että pyöräilijä saa tehdä lainvastaisesti koska sitä pitää em. pykälän perusteella aina varoa. Väärin.
        Ei laajenneta oikeuksia oma-aloitteisesti.

• ei tarvi pysähtyä
        Aina on varottava kirjoitti:

Aina pitää varoa, mutta nyt keskustellaan siitä että pitääkö pysähtyä valoristeyksessä jos suojatien eteen on pysähtynyt ajonevo. Ei tarvi pysähtyä, mutta jos suojateillä on jalankulkija niin päälle ei saa ajaa ja jos jalankulkija on ehtinyt suojatielle vihreällä valolla, niin hänelle pitää antaa esteetön pääsy tien yli.

Monissa risteyksissä on jalankulkuvalon vihreä palaa niin vähän aikaa että normaalilla kävelyvauhdilla ei ehdi yli, ei varsinkaan jos on vanha, sairas tai muuten vain hidas.

• ei tarvi pysähtyä kirjoitti:

Aina pitää varoa, mutta nyt keskustellaan siitä että pitääkö pysähtyä valoristeyksessä jos suojatien eteen on pysähtynyt ajonevo. Ei tarvi pysähtyä, mutta jos suojateillä on jalankulkija niin päälle ei saa ajaa ja jos jalankulkija on ehtinyt suojatielle vihreällä valolla, niin hänelle pitää antaa esteetön pääsy tien yli.

Monissa risteyksissä on jalankulkuvalon vihreä palaa niin vähän aikaa että normaalilla kävelyvauhdilla ei ehdi yli, ei varsinkaan jos on vanha, sairas tai muuten vain hidas.

On se ihmeellistä, että vaikka pyydetään lainausta tll:stä, tms. niin silti mutulla tulee varmaa tietoa.

Tässä vähän varmaa tietoa:
        1. Käytäntö on, ettei tarvitse pysähtyä
        2. Laki ei tätä tunne. Vihreä valo ei anna mitään etuoikeutta risteykseen tulevalle verrattuna valottomaan risteykseen. Oletuksia liikenteen helpottamiseksi voi toki tehdä (esim sen, että jos ajat vihreillä suoraan, ei mistään voi tulla vihreillä autoa, jota sinun kuuluisi väistää — hälytysajoneuvoja lukuunottamatta).

• opastin ohittaa
        The_Rat kirjoitti:

On se ihmeellistä, että vaikka pyydetään lainausta tll:stä, tms. niin silti mutulla tulee varmaa tietoa.

2. Laki ei tätä tunne. Vihreä valo ei anna mitään etuoikeutta risteykseen tulevalle verrattuna valottomaan risteykseen. Oletuksia liikenteen helpottamiseksi voi toki tehdä (esim sen, että jos ajat vihreillä suoraan, ei mistään voi tulla vihreillä autoa, jota sinun kuuluisi väistää — hälytysajoneuvoja lukuunottamatta).

Tuolla on jo useampi lainaus laista (tll4§), mikä siinä on kun ei mene perille?

Liikenteenohjauslaite kumoaa ne säännöt jotka ovat sen kanssa ristiriidassa.

• selventää törppöilyä
        The_Rat kirjoitti:

Tämä jankuttaminen alkaa nyt ehkä selventämään sitä asiaa että miksi näyttää siltä että joidenkin mielestä liikennevalot ovat lähinnä informatiiviset, eivätkä määräävät. Jotku tuntuu tosiaan luulevan että valot ovat vain lisäinfona siitä että kenen vuoro on mennä risteyksen yli.

• selventää törppöilyä kirjoitti:

Tämä jankuttaminen alkaa nyt ehkä selventämään sitä asiaa että miksi näyttää siltä että joidenkin mielestä liikennevalot ovat lähinnä informatiiviset, eivätkä määräävät. Jotku tuntuu tosiaan luulevan että valot ovat vain lisäinfona siitä että kenen vuoro on mennä risteyksen yli.

Toki ne ovat määräävät. Nimittäin punainen ja keltainen.

Vihreä liikennevalo on lähinnä informatiivinen.

• opastin ohittaa kirjoitti:

Tuolla on jo useampi lainaus laista (tll4§), mikä siinä on kun ei mene perille?

Liikenteenohjauslaite kumoaa ne säännöt jotka ovat sen kanssa ristiriidassa.

Kyllä se menee.

Ja mitkä säännöt ovat ristiriidassa vihreän valon kanssa? Noh... Eivät mitkään.

Siinä teoreettisessa tapauksessa, jonka joku tuolla heitti, että nuolivalolla sallittaisiin kääntyminen suuntaan, jossa olisi vaikkapa kielletyn ajosuunnan merkki, olisi vihreä valo ristiriidassa...

• on noudatettava
        The_Rat kirjoitti:

Toki ne ovat määräävät. Nimittäin punainen ja keltainen.

Vihreä liikennevalo on lähinnä informatiivinen.

Kyllä tämä tieliikennelain neljänen pykälän sanamuoto liikennevaloista on melko käskevä " valo-opastetta on noudatettava muulla ohjauslaitteella annetusta ohjeesta huolimatta."

• mitä vattua....
        The_Rat kirjoitti:

Kyllä se menee.

Ja mitkä säännöt ovat ristiriidassa vihreän valon kanssa? Noh... Eivät mitkään.

Siinä teoreettisessa tapauksessa, jonka joku tuolla heitti, että nuolivalolla sallittaisiin kääntyminen suuntaan, jossa olisi vaikkapa kielletyn ajosuunnan merkki, olisi vihreä valo ristiriidassa...

"mitkä säännöt ovat ristiriidassa vihreän valon kanssa"

väistämisvelvollisuus kolmio, stop-merkki, oikealta tulevan väistäminen jne.

Punaisen palaessa väistät risteävää liikennettä kun heillä palaa vihreä, vaikka ajaisit etuajo-oikeutetulla tiellä ja riesteävän liikenteen kadulla olisi stop-merkki.

Oletko voittanut ajokortin arpajaisista, vai alkaako muisti pätkiä?

• mitä vattua.... kirjoitti:

"mitkä säännöt ovat ristiriidassa vihreän valon kanssa"

väistämisvelvollisuus kolmio, stop-merkki, oikealta tulevan väistäminen jne.

Punaisen palaessa väistät risteävää liikennettä kun heillä palaa vihreä, vaikka ajaisit etuajo-oikeutetulla tiellä ja riesteävän liikenteen kadulla olisi stop-merkki.

Oletko voittanut ajokortin arpajaisista, vai alkaako muisti pätkiä?

> "mitkä säännöt ovat ristiriidassa vihreän valon kanssa"
        > väistämisvelvollisuus kolmio, stop-merkki, oikealta tulevan väistäminen jne.

Miten? Vihreä valo ei velvoita mihinkään, joten se ei ole ristiriidassa minkään noista säännöistä kanssa.

• on noudatettava kirjoitti:

Kyllä tämä tieliikennelain neljänen pykälän sanamuoto liikennevaloista on melko käskevä " valo-opastetta on noudatettava muulla ohjauslaitteella annetusta ohjeesta huolimatta."

Unohdit sopivasti momentin alun:
        > Liikenteen ohjauslaitteella annettua ohjetta on noudatettava,
        > vaikka se edellyttäisi poikkeamista liikennesäännöstä.

Eli jos vihreän valon antaman ohjeen noudattaminen edellyttäisi poikkeamista liikennesäännöstä (tässä tapauksessa muun ohjauslaitteen ohjeesta), niin noudatettaisi vihreää valoa.

Mutta kun ei edellytä.

Tuo nyt oli jo ala-arvoista väittelytaktiikkaa. Luulitko oikeasti, ettei kukaan huomaa, että yrität sopivasti tekstiä mainaamalla saada aikaan täysin päinvastaisen kuvan, kuin mitä laissa asiasta lukee? :)

• linkkiä?
        The_Rat kirjoitti:

Unohdit sopivasti momentin alun:
        > Liikenteen ohjauslaitteella annettua ohjetta on noudatettava,
        > vaikka se edellyttäisi poikkeamista liikennesäännöstä.

Eli jos vihreän valon antaman ohjeen noudattaminen edellyttäisi poikkeamista liikennesäännöstä (tässä tapauksessa muun ohjauslaitteen ohjeesta), niin noudatettaisi vihreää valoa.

Mutta kun ei edellytä.

Tuo nyt oli jo ala-arvoista väittelytaktiikkaa. Luulitko oikeasti, ettei kukaan huomaa, että yrität sopivasti tekstiä mainaamalla saada aikaan täysin päinvastaisen kuvan, kuin mitä laissa asiasta lukee? :)

Taidat olla kännissä?

Vihreällä saa ajaa stopin ohi pysähtymättä. Stop merkkiä noudatetaan sitten kun liikennevalot on pois käytöstä. Samoin vihreällä saa ajaa suojatien eteen pysähtyneen auton ohi pysähtymättä

Jos olet eri mieltä niin sitten saat hankkia tähän KKO:n päätöksen asiasta, jossa väitteesi vahvistetaan.

• linkkiä? kirjoitti:

Taidat olla kännissä?

Vihreällä saa ajaa stopin ohi pysähtymättä. Stop merkkiä noudatetaan sitten kun liikennevalot on pois käytöstä. Samoin vihreällä saa ajaa suojatien eteen pysähtyneen auton ohi pysähtymättä

Jos olet eri mieltä niin sitten saat hankkia tähän KKO:n päätöksen asiasta, jossa väitteesi vahvistetaan.

Ethän ihan aikuisten oikeasti lainaa Riihelää keskusteluun tieliikenneasioista? Noudatatko kenties iltalehden pitkävetovihjeitäkin? :)

Stop -merkki on vähän eri asia, myönnän tämän. Tarkasti ottaen, sitäkin tulisi noudattaa, mutta on ilmeistä, että lainsäätäjä on tarkoittanut ettei sitä noudatettaisi.

Pysähtymissääntöä ei missään kumota. Jos jokin lakikohta ei ole jossain tilanteessa voimassa, se tulisi selkeästi ilmaista. Tässä tapauksessa missään ei ole näin ilmaistu.

Valitettavasti vastustajan väittäminen humalaiseksi kun omat argumentit loppuvat on aika turhaa. Ja itse asiassa olisi aika samantekevää, vaikka olisinkin humalassa. Ei se tosiasioita mihinkään muuttaisi.

• 30 § kokonaan
        cxdsre32x kirjoitti:

TLL 30 § _ei_ velvoita aina varomaan kevyttä liikennettä vaan pysäytettyä koululaiskuljetusautoa, linja-autoa tai raitiovaunua sekä lapsia, vanhuksia, vammaisia tai muita, joilla on ilmeisiä vaikeuksia selviytyä turvallisesti liikenteessä.

Olet aikaisemminkin perustellut, että pyöräilijä saa tehdä lainvastaisesti koska sitä pitää em. pykälän perusteella aina varoa. Väärin.
        Ei laajenneta oikeuksia oma-aloitteisesti.

"30 §
        Varovaisuusvelvollisuus kevyttä liikennettä kohtaan

Ajoneuvon kuljettajan on kohdatessaan tai ohittaessaan jalankulkijan, polkupyöräilijän tai mopoilijan annettava tälle ajoneuvon koko ja nopeus huomioon ottaen turvallinen tila tiellä.

Kuljettajan on erityisesti varottava lähestyessään pysäytettyä koululaiskuljetusautoa, linja-autoa tai raitiovaunua sekä lapsia, vanhuksia, vammaisia tai muita, joilla on ilmeisiä vaikeuksia selviytyä turvallisesti liikenteessä."

Ja muistetaan että jalankulkijat ovat myös kevyttä liikennettä. Lait on kirjoitettu siten että isompi varoo aina pienempiä. Auto varoo ja varjelee siis aina jalankulkijoita.

• Elämästä vaikeaa...
        The_Rat kirjoitti:

> "mitkä säännöt ovat ristiriidassa vihreän valon kanssa"
        > väistämisvelvollisuus kolmio, stop-merkki, oikealta tulevan väistäminen jne.

Miten? Vihreä valo ei velvoita mihinkään, joten se ei ole ristiriidassa minkään noista säännöistä kanssa.

No ei tietenkään, kun kysehän on väistämisvelvollisuuksista. Ei ole pakko ajaa risteyksen yli ennen vasemmalta tai stopin takaa tulevaakaan, vaikka heillä on väistämisvelvollisuus.

Sinulla Rotta on lupa pysähtyä vihreisiin odottamaan että punaisissa seisovat ylittää risteyksen ensin, enkä ylläty vaikka kertoisit sitlloin tällöin tekeväsikin niin, ihan vain siksi että voit tehdä niin.

• Elämästä vaikeaa... kirjoitti:

No ei tietenkään, kun kysehän on väistämisvelvollisuuksista. Ei ole pakko ajaa risteyksen yli ennen vasemmalta tai stopin takaa tulevaakaan, vaikka heillä on väistämisvelvollisuus.

Sinulla Rotta on lupa pysähtyä vihreisiin odottamaan että punaisissa seisovat ylittää risteyksen ensin, enkä ylläty vaikka kertoisit sitlloin tällöin tekeväsikin niin, ihan vain siksi että voit tehdä niin.

En pysähtele muutenkaan tien vieressä seisovien takia, mutta jos sieltä joku tulee vaikkapa vihreillä suojatielle, niin saatanpa pysähtyäkin.

Mutta hyvä, että sinäkin huomasit, ettei mikään ole vihreän valon kanssa ristiriidassa, eikä vihreä täten "kumoa" mitään tieliikennesääntöä.

• Liikennesäännöt
        30 § kokonaan kirjoitti:

"30 §
        Varovaisuusvelvollisuus kevyttä liikennettä kohtaan

Ajoneuvon kuljettajan on kohdatessaan tai ohittaessaan jalankulkijan, polkupyöräilijän tai mopoilijan annettava tälle ajoneuvon koko ja nopeus huomioon ottaen turvallinen tila tiellä.

Kuljettajan on erityisesti varottava lähestyessään pysäytettyä koululaiskuljetusautoa, linja-autoa tai raitiovaunua sekä lapsia, vanhuksia, vammaisia tai muita, joilla on ilmeisiä vaikeuksia selviytyä turvallisesti liikenteessä."

Ja muistetaan että jalankulkijat ovat myös kevyttä liikennettä. Lait on kirjoitettu siten että isompi varoo aina pienempiä. Auto varoo ja varjelee siis aina jalankulkijoita.

"Ajoneuvon kuljettajan on kohdatessaan tai ohittaessaan jalankulkijan, polkupyöräilijän tai mopoilijan"

Liikennesanastossa "kohtaaminen" tarkoittaa sivuuttamista vastakkaisista suunnista ja "ohittaminen" sivuuttamista samasta suunnasta. Se ei tarkoita jalkakäytävältä/pyörätieltä siirtymistä ajoradalle, risteävältä pyörätieltä tulevaa jms.

• ajojärjestys

"Ajojärjestys risteyksessä

Ajojärjestys määräytyy

- liikennevalon mukaan,
      - perussäännön mukaan".

Ajojärjestys risteyksessä määräytyy siis tuon ylläolevan säännön mukaan, eli rauralangasta vääntäen, liikenteenohjaaja on hiararkiassa ylempänä, sitten liikennevalot ja sen jälkeen liikennemerkki.

• 3.4.1981/267

"Tieliikennelaki

4 § Liikenteen ohjaus

Liikenteen ohjauslaitteella annettua ohjetta on noudatettava, vaikka se edellyttäisi poikkeamista liikennesäännöstä. Jos liikennettä ohjataan liikennevaloin, valo-opastetta on noudatettava muulla ohjauslaitteella annetusta ohjeesta huolimatta".

http://www.finlex.fi/fi/laki/ajantasa/1981/19810267

• pelimies-

Paljonhan täällä on taas kirjoitettu näitä "musta tuntuu" mielipiteitä, jotka jäävät ainakin itselläni aivan omaan arvoonsa. Niin kauan on turha "olla tietävinään" liikennesäännöistä mitään, ennen kuin "tietämyksensä" pystyy perustelemaan lakiteksteillä.

Aloittajan esittämä kysymys on erittäin hyvä. Itselläni ei kyllä ainakaan heti tullut mieleen mitään TLL:n tai TLA:n kohtaa, missä kuljettajan suojatiesäännöt kumottaisiin valo-ohjatussa risteyksessä vihreän valon palaessa. Mikäli tuota suojatiesääntöä ei kumoa mikään TLL:n tai TLA:n kohta kyseisessä tilanteessa, niin sehän on voimassa myöskin silloin.

Laittakaa tänne siis sellainen TLL:n tai TLA:n kohta, joka tuon kumoaa, jos sellainen on olemassa. Kaikki muut omat kommentit ja "musta tuntuu" selitykset voitte jättää kerrottavaksi sellaisille, jotka eivät kaipaa perusteluja tarinoillenne. En ole siis väittänyt, etteikö sellaista kohtaa voisi löytyä, mutta kuten sanottu ei itselläni ainakaan heti tullut mieleen. En myöskään jaksanut lukea näitä kaikkia tarinoita, joten olen pahoillani, jos joku sellaisen on tänne jo laittanut ja en silmäilemällä sitä huomannut.

• jaaha....

Miksi YKSI suojatiesääntö on sitten erikseen mainittu valopykälisää, mutta ei muita, jos kaikki olisivat voimassa?

• jaaha.... kirjoitti:

Miksi YKSI suojatiesääntö on sitten erikseen mainittu valopykälisää, mutta ei muita, jos kaikki olisivat voimassa?

Koska tuon yhden rikkomisesta on erityistä vaaraa. Toki selkeä lapsus lainsäätäjän toimesta, mutta todellakaan se, että erikseen todetaan yhden lakikohdan olevan voimassa, ei mitenkään poista muiden voimassaoloa.

• wannabe lakimies

Mielenkiintoista tosiaan. En löydä lain kohtaa, joka vihreän valon palaessa kumoaisi seuraavan säännön: "Jos ohitettava ajoneuvo tai raitiovaunu on pysähtynyt suojatien eteen tai peittää näkyvyyden suojatielle, sitä ei saa ohittaa pysähtymättä, ellei ohittajan ja ohitettavan väliin jää suojakoroketta tai vapaata ajokaistaa."

Moni pysähtymättä ajava tukeutuu kohtaan:

Mutta kun:

Tämä ohje ei edellytä poikkeamaan liikennesäännöistä. Eli vihreä valo ei minkään löytämäni kohdan mukaan kumoa muita lakeja tai sääntöjä. Se ei ole merkki etuajo-oikeudesta. Se ei ole lupa jättää noudattamatta sääntöjä. Se ei kumoa mitään. Se antaa vain luvan ohittaa pääopastimen ja pysäytysviivan (jotka saisimme ohittaa, vaikka valot olisivat pois käytöstä).

Käytäntö on tietysti toinen.

• Pulttibois

4 §
        Liikenteen ohjaus

Tienkäyttäjän on ensisijaisesti noudatettava poliisimiehen ja muun liikenteen ohjaajan antamaa merkkiä tai ohjetta."

Poliisi on ohjaamassa risteyksessä ja antaa käsimerkillä jollekin suunnalle ajoluvan. Pitääkö mielestäsi silloinkin jokaisen pysähtyä esim. ruuhkan takia suojatien eteen pysähtyneen rinnalla?

• Liikennesäännöt

"Se ei ole merkki etuajo-oikeudesta."
        No ei, koskapa liikenteessä EI OLE etuajo-oikeutta.

• Liikennesäännöt

No jo on jankkausta selvästä säännöstä. 174 vastausta kirjoitukseen, jossa asiaan liittyvä lakitekstikin on lainattuna:

Aloittajan nimenomaiseen kysymykseen: Liikennevalot ylittävät liikennemerkkien vastaavat määräykset. Ne eivät tietenkään muuta ryhmitysmerkkejä, mutta esimerkiksi stop- ja kärkikolmio-merkit eivät ole voimassa liikennevalojen toimiessa. Keltavilkku ei kuulu "toimiessa"-tilaan.

Liikennemerkit ylittävät yleiset liikennesäännöt. Oikealta tulevaa pitää väistää, mutta liikennemerkillä tämä voidaan kumota. Tämä taas voidaan kumota liikennevaloilla. Tämä taas voidaan kumota liikenteenohjaajalla, kuten poliisihenkilöllä.

Liikennesääntö: Oikealta tulevaa pitää väistää.
      Liikennemerkki: Kärkikolmion tai STOP-merkin takaa tuleva väistää.
      Liikennevalo: Tienkäyttäjä ei saa edetä risteykseen punaisen valon aikana.
      Poliisihenkilö: Tienkäyttäjä noudattaa poliisin (tms) ohjeita riippumatta merkeistä tai valoista.

Liikennesääntö: Jalankulkijalle pitää suojatiellä antaa esteetön kulku.
      Liikennemerkki: (ei)
      Liikennevalo: Tienkäyttäjä ei saa edetä risteykseen punaisen valon aikana.
      Poliisihenkilö: Tienkäyttäjä noudattaa poliisin (tms) ohjeita riippumatta merkeistä tai valoista.

• Liikennesäännöt

Lisäys: jos jalankulkija on astunut risteykseen (suojatielle) ko. suojatielle tarkoitetun vihreän valon aikana, hänelle pitää antaa esteetön kulku seuraavalle korokkeelle. Jos korokkeesta eteenpäin opastin ei ole vihreä, ylitystä ei saa jatkaa.

• Tietämätön

Vääntäkää nyt minulle yksinkertaiselle ihmiselle tämä asia rautalangasta. Pitääkö pysähtyä siinä tapauksessa että on pysäköintiruutu viiden metrin päässä suojatiestä ja siinä on auto pysäköitynyt? Siis ei pelkästään pysähtynyt vaan pysäköitynyt. Sen tiedän että jos ohitettava auto on aivan kiinni suojatiessä esimerkiksi kääntymässä oikeaan, niin silloin täytyy pysähtyä - tai että pysäköitynyt auto on kiinni suojatiessä. Pitääkö arvioida ohitettavan auton etäisyys suojatiestä ja mikä se kuuluisi olla mahdollisesti? Vastauksia kiitos.

• jhbg jb

"Pitääkö pysähtyä siinä tapauksessa että on pysäköintiruutu viiden metrin päässä suojatiestä ja siinä on auto pysäköitynyt?"
      Ei tarvitse.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Miksi et irrota otettasi

Suhteeni?
      Ikävä
      72
      2756
    2. Koko ajan olet

Senkin suhteen kiusannut. Halut on ihan mielettömät olleet jo pitkään
      Ikävä
      63
      2674
    3. Muutama syy

Sille miksi IRL kohtaaminen on hänelle vaikeaa
      Ikävä
      68
      1792
    4. Onko kaivatullasi

Hyvä vai huono huumorintaju?
      Ikävä
      24
      1627
    5. Estitkö sä minut

Oikeasti. Haluatko, että jätän sun ajattelemisen? :3
      Ikävä
      20
      1550
    6. Tykkään susta

Elämäni loppuun asti. Olet niin suuresti siihen vaikuttanut. Tykkäsit tai et siitä
      Ikävä
      9
      1490
    7. Onko kaikki hyvin, iso huoli sinusta

Miten jakselet? Onko sattunut jotain ikävää. Naiselta
      Ikävä
      15
      1392
    8. Tiedätkö tykkääkö

Kaivatustasi siinä mielessä joku muukin kuin sinä itse
      Ikävä
      48
      1257
    9. Millainen meno

Viikonloppuna? Mulla hirvee vitutus päällänsä. Onko muilla sama tunne??
      Ikävä
      38
      1233
    10. Onko meillä

Molemmilla nyt hyvät fiilikset😢ei ainakaan mulla mutta eteenpäin on mentävä😏ikävä on, kait se helpottaa ajan myötä. Ko
      Ikävä
      9
      1209
    Aihe