Oletko aiemmin ollut uskonnollinen ja lakannut uskomasta jumalaan? Haluaisin kuulla ihmisten kokemuksista uskon menettämisestä.
Minkä ikäisenä tämä tapahtui? Osaatko sanoa mitkä tekijät johtivat siihen? Oliko se äkillinen kokemus vai pitkä prosessi? Miltä uskonnon menettäminen tuntui välittömästi sen jälkeen ja myöhemmin?
Uskonnon menettämisen kokemus
29
178
Vastaukset
- agnostikko3
no kerro sinä
- 213ref
Lähestyn viittäkymppiä. En koskaan, edes lapsena, pitänyt mielikuvitusolentoja muuna kuin mielikuvitusolentoina. Yksi tuttava kyllä muuttui oudosta, synkeästä mulkerosta hiukan normaalimmaksi, kun haistatti lahkolleen (helluntailaiset) pitkät ja haisevat jäähyväiset. Ja sai ystäviäkin, tuota ennen viihtyi lähinnä omissa oloissaan.
- erereret
Lapsi ei oikeastaan tiedä mielikuvitusolennoista. Hänelle kaikki on melkein totta. Onko sinua aivopesty lapsena. Ovatko vanhempasi ateisteja?
- 13erf
erereret kirjoitti:
Lapsi ei oikeastaan tiedä mielikuvitusolennoista. Hänelle kaikki on melkein totta. Onko sinua aivopesty lapsena. Ovatko vanhempasi ateisteja?
Synnyitkö idiootiksi vai pitikö harjoitella?
- kakkelis
Lapsen mielikuvitusleikit ovat tärkeä osa kehittymistä ajattelevaksi, aikuiseksi yksilöksi. Ole ilmeisesti sinkki.
- 123r4fg
kakkelis kirjoitti:
Lapsen mielikuvitusleikit ovat tärkeä osa kehittymistä ajattelevaksi, aikuiseksi yksilöksi. Ole ilmeisesti sinkki.
Totta. Kummastuttaakin, miksi jotkut jatkavat mielikuvitusolentojensa hengissäpitämistä koko ikänsä.
Ja ei, en ole sinkki.
mulla sattui nuorena niin paljon pahoja juttuja että että en voinut enään uskoa jumalaan. vanhemmat ja kavereita kuoli siihen malliin että usko loppui.
- rererert
Niin, uskon mukaanhan kaikki elävät ikuisesti hekoheko
- oma tarina
Lyhyesti sanottuna, menetin lapsenuskoni noin kolmekymppisenä. Luin (ja luen edelleen) paljon uskonnollista, filosofistista ja tieteellistä kirjallisuutta ja ymmärsin, että rationaalisena ihmisenä en voi uskoa ihmisen luomaan mielikuvaan jumalasta. Eräällä tavalla tiedon saaminen (uskon loppuminen) oli menetys, mutta en vaihtaisi sitä pois.
- rererert
Aivan , ihmisen luomaan kuvaan Jumalasta
Olin aikaisemmin uskonnollinen, kyllä, tosin en luonnehtisi asiaa siten että olisin missään vaiheessa lakannut uskomasta jumalien olemassaoloon. Minä kun en koskaan ole valinnut sitä mihin minä uskon ja mihin en usko.
Riippuen siitä mitä iällä tässä haetaan voin antaa kaksi vastausta.
Jos tällä tarkoitetaan sitä minkä ikäisenä minä tunnistin ja hyväksyin sen että olen ateisti, niin tämä tapahtui jossain 21- 22 iän tienoilla.
Jos iällä tarkoitetaan sitä miten minä päädyin tähän tilanteeseen niin sanoisin suurin piirtein 15 – 21.
Vaikuttavin tekijä noin lyhyesti sanottuna oli se että minä aloin käyttämään samaa kriittistä lähestymistapaa jolla arvioin muiden esittämiä käsityksiä, niihin käsityksiin jotka minä itse olin hyväksynyt.
Joten kyseessä ei ollut mistään äkillisestä kokemuksesta vaan sen sijaan kyseessä on pitkä prosessi joka jatkuu edelleen.
Minä en ole koskaan kokenut uskonnon "menettämistä" minkäänlaisena menetyksenä ja koska en voi sanoa tarkalleen ottaen sitä missä vaiheessa minä en enää uskonut jumalien olemassaoloon: En voi myöskään sanoa miltä se tuntui....todennäköisesti samalta kuin arki muutenkin.
Sen sijaan voin sanoa että koin jälkeen päin varsin suurissa määrin turhautumista ja pienissä määrin vihaa, en uskontoja, uskonnollisia ihmisiä taikka jumalia kohtaan, vaan sen sijaan itseäni kohtaan johtuen siitä etten ollut aikaisemmin vaivautunut kiinnittämään asiaan riittävästi huomiota jotta olisin huomannut kuinka väärässä olin ja kuinka lapsellisella tavalla absurdeja ja epäpäteviä uskontojen ja uskon oikeutukset todella ovat.
Enkä tarkoita ainoastaan muiden argumentteja uskon ja uskontojen puolesta vaan myös omiani."Minkä ikäisenä tämä tapahtui?"
Olin 21v kun Agnostismiin käännyin.
"Osaatko sanoa mitkä tekijät johtivat siihen?"
En nähnyt uskomista enkä kristinuskoa enää mielekkäinä.
"Oliko se äkillinen kokemus vai pitkä prosessi?"
Pitkä prosessi. Pikkuhiljaa todellisuus nakersi voiton taikauskoisista uskomuksista.
"Miltä uskonnon menettäminen tuntui välittömästi sen jälkeen ja myöhemmin?"
Ensialku ei oikeastaan tuntunut miltään. Jälkeenpäin syvemmin miettiessäni tunsin vihaa itseäni ja uskontoa kohtaan, sen aiheuttamista ongelmista elämässäni. Ja nykyään elämässä taas päästy seesteisempään suuntaan.- erererert
No, ateistit ovat kuitenkin marginaaliporukka. Joku ei usko Jumalaan, mutta ei ole niinhullu, että ryhtyisi ateistiksi. Tunnustavaksi. Siinähän tulee Hitkler ja nietzche kyytipoikina. Ja idiootti Dawkins.
- 4+5
erererert kirjoitti:
No, ateistit ovat kuitenkin marginaaliporukka. Joku ei usko Jumalaan, mutta ei ole niinhullu, että ryhtyisi ateistiksi. Tunnustavaksi. Siinähän tulee Hitkler ja nietzche kyytipoikina. Ja idiootti Dawkins.
Trollin avohoitojakso on taas alkanut.
On siinä kanssa, eikö parempaa tekemistä ole kuin marista netissä? erererert kirjoitti:
"Joku ei usko Jumalaan, mutta ei ole niinhullu, että ryhtyisi ateistiksi. Tunnustavaksi. Siinähän tulee Hitkler ja nietzche kyytipoikina. Ja idiootti Dawkins."
Tarkoittat varmaan positiivista ateistia. Joka on avoin uskonnottomuuestaan.
Ja hitler ei muuten ollut ateisti. Kertoo esim. Mein Kampf'issaan Juutalaisten tuholla suojelevansa jumalan luomistyötä. Ja Nietzche oli kriittinen uskontojen suhteen. Muttei hän mikään ihmisvihaaja ollut.
- korpitaivaltaja
Uskonnon ja uskon menettäminen jätti tyhjän aukon.
Koko lapsuuteni ja nuoruuteni olin uskossa (tosin se taisi olla enemmänkin ns. lapsuuden uskoa), mutta noin kaksikymppisenä - kun sitä oli olevinaan niin viisas - kyseenalaistin koko touhun ja Jumalan siinä sivussa ja erosin kirkosta. Jotain piti kuitenkin saada tilalle ja kun en löytänyt niin puolenkymmentä vuotta myöhemmin tunnustin itselleni jumaluskoni ja liityin seurakuntaankin takaisin.
Mutta kyllä "syrjähyppy" teki hyvääkin. Raamatun sanan ja jumaluuden olemassaolon pohdiskelu ulkoapäin hieman avarammin mielin oli varsin vapauttavaa.
Olen edelleen varsin kriittinen uskossani - ja epäileväkin - mutta helppo minun on yhtyä sanoittajamestari Juice Leskinen kiteytykseen: "Jumala on, vaikkei uskoisi".- Näin on
Juice totesi myös jumaluskojen ytimen: "Jumalatkin ihminen loi omaksi kuvakseen."
- J.K.P.
Sain uskonnollisen kasvatuksen, ja kyllä minä kai tosissani uskoinkin noin viiteentoista ikävuoteen asti. Sitten usko alkoi vähitellen rapistua, osasyynä varmaankin oli suuri kiinnostukseni tieteisiin. Luin ja luen edelleen paljon, ja niinhän se käytännössä on että mitä enemmän tietää, sitä vähemmän tarvitsee luulla (uskoa). Kirkkoon kuuluin kuitenkin ihan vain tavan vuoksi lähes nelikymppiseksi asti. Olin naimisissa ja minulla oli jo kaksi lasta, kun viimein sain aikaiseksi erota kirkosta. Niin, miltäkö uskon "menettäminen" tuntui, no ehkä jonkinlaiselta järkiinsätulemiselta ennemmin kuin miltään menetykseltä. Vapauttavaa, mutta ei mitään mullistavaa. Tosin, en tiedä saattoiko ns. lapsenuskoa "oikeaksi" uskoksi sanoa, se kun tosiaan on aivopesun tulosta täysin. Toisaalta, lapsihan luonnostaan uskoo mitä vanhemmat sanovat, joten kyllä se aika aitoa on. Vasta kun lapsi/nuori oppii kyseenalaistamaan asioita, tilanne muuttuu. Milloin se tapahtuu ja miten, on varmaankin hyvin yksilöllistä.
Uskuin lapsena Joulupukkiin. Olinhan nähnyt sen ja saanut siltä jopa lahjoja. En muista minkä ikäinen olin kun minulle paljastui/paljastettiin, että Joulupukkia ei ole oikeasti olemassa. En muista väitinkö väitettä vastaan, mutta muistan olleeni harmissani. Ehkä siitä syystä että pukkia ei ollut olemassa tai siitä syystä, että tunsin olevani huijattu.
Lapsena kävin myös seurakunnan päiväkerhoissa, seurakunnan poikapäivillä ja myöhemmin rippileirillä (joskus -97). En kuitenkaan muista koskaan uskoneeni jumalaan. Ymmärsin, että tarinat on tarinoita ja sadut ovat satuja. Meni kuitenkin vuoteen 2007 kunnes vasta erosin kirkosta virallisesti. Asia ei aiheuttanut sen kummempia tuntemuksia, kuin vaikka lehtitilauksen peruuttaminen lehdestä jota et koskaan lue. Joulupukin olemassa olemattomuus aiheutti enemmän mielipahaa.- ateismi = 0
Olin eilen hautajaisissa. Olen pitänyt nuorinta sisartani täysin ateistina. Nyt olen huomannut hänessä hieman merkkejä ja pohdintaa elämän jatkumisesta kuoleman jälkeen. Siihen viittaa esim. suruvalittelutekstit, ja ei niin hyökkäävä ja torjuva asenne puhuttaessa Jumalasta. Ennen hänelle hautajaiset, vaikka ei ihan läheisen oli suorastaan painajainen. Pyhä Henki tekee työtänsä hiljaa mutta varmasti.
"Olin eilen hautajaisissa. Olen pitänyt nuorinta sisartani täysin ateistina. Nyt olen huomannut hänessä hieman merkkejä ja pohdintaa elämän jatkumisesta kuoleman jälkeen. Siihen viittaa esim. suruvalittelutekstit, ja ei niin hyökkäävä ja torjuva asenne puhuttaessa Jumalasta. Ennen hänelle hautajaiset, vaikka ei ihan läheisen oli suorastaan painajainen. Pyhä Henki tekee työtänsä hiljaa mutta varmasti. "
Miten tämä satutuokiosi liittyy aloitukseen?- L.Kääpä
Älä nyt viitsi. Iän myötä ihminen tasaantuu eikä viitsi joka asiaan tarttua. Siskosi ei varmaankaan ole saanut mitään pyhä henki -tartuntaa, onpahan vain havainnut että pääsee helpommalla ja tulee suvun hihhulienkin kanssa paremmin toimeen kun muodon vuoksi osallistuu tavaksi tulleisiin uskonnollisiin seremonioihin. Eikä hautajaisia/muistotilaisuutta tarvitse välttämättä niin uskonnollisena tilaisuutena ottaa. Siihen ettei aiemmin ole hautajaisissa käynyt, voi olla montakin syytä. Voi niissä moni muukin asia ahdistaa kuin uskonto. Itse olen agnostinen ateisti, ja suvun häät ja hautajaiset käyn siinä kuin muutkin, ihan puhtaasti kulttuurisista syistä.
- wewewewe
Se on varmaan vapauttavaa. Voisi panna ketä huvittaa, eikä tarvitsisi kokea huonoa omatuntoa, kun on pettänyt. Voisi varastaa (siis jotain vakuutuspetoksia tai isompaa juttua). Pienenä olin taitava siinä. Voisi vetää mulkeroita kunnolla turpaan. Ehkä tappaakin, jos suuttuisi tarpeeksi. Ei mitään moraalia, eikä rajoja. Ei vaan sasi jäädä kiinni. Ei helvettiä, ei taivasta harppuineen. Ei ikuista kumartelua Jumalalle tai muiston madon palamista "helvetin tulessa". Silloin heikot sortuu elon tiellä. Nyt alkaa olla se tilanne. On tarpeeksi potkittu päähän. Vähän yli 40v. Voisi ottaa kunnon kännejä ja vetää huumeita. Päästää oma itsensä riemullisena ja vapaana irti. Olla eläin. Ei hyvää eikä pahaa. Tehdä vain sitä, mikä aiheuttaa tyydytystä. Voisi kokeilla ihmisillä kaikkea.
- Näin on
Olet mitä ilmeisimmin psykopaatti.
Sinulla ei ole minkäänlaista luontaista moraalia vaan olet täysin olettamasi jumalan käskyjen vallassa.
Toivottavasti koskaan et menetä uskoasi, niin irrationaalista kuin se onkin.
Toivottavasti joku sukulaisesi tai joku tuttavasi tunnistaa sinut tästä epätoivoisesta kirjoituksestasi ja ohjaa sinut hoitoon.
Olet ympäristöllesi hyvin vaarallinen noine mielipiteinesi.
Hakeudu välittömästi suljetulle osastolle hoitoon, ehkä sinutkin voidaan vielä saada lääkityksellä jonkinlaiseen yhteiskuntakelpoiseen kuntoon. - bounod
Ja tästäkin huolimatta ateisteja on vankiloissa VÄHEMMÄN kuin 'korkean' moraalisen käsityksen omaavia uskovaisia. Vistisi osoittaa täydellisesti miten läpipaskoja te uskovaiset olette. Olette kuin alkoholesteja, joiden ainoa tapa pysyä selvänä ja yhteiskuntakelpoisena on käydä AA-kerhossa.
- L.Kääpä
Huhhuh, mitä kauheaa tekstiä! Niin nurinkurista kuin se onkin, tässä tapauksessa on ilmeisesti parempi, että "wewewewe" pysyy vaan uskossaan vahvana. Hänellä ei nimittäin kirjoituksensa perusteella ole empatiakykyä eikä minkäänlaista inhimillisyyteen kuuluvaa sisäänrakennettua moraalia, käsitystä oikeasta ja väärästä, vaan hänen käyttäytymistään ohjaa pelkästään uskontonsa opit. Tuolla tavalla häiriintyneistä ihmisistä varmastikin tulee juuri niitä fundamentalisteja, jotka pystyvät sääliä tuntematta tappamaan heidän mielestään vääräuskoisia.
- ...
Onneksi olet hihhuli.
- tietoa on
Aihetta on tutkinut Heli Karjalainen ja hänen opinnäytetyöstään löytyy erinäisiä asiaan liittyviä kertomuksia.
http://epublications.uef.fi/pub/urn_nbn_fi_uef-20110074/urn_nbn_fi_uef-20110074.pdf - GEV (ei kirj.)
Empä ole koskaan uskoani menettänyt, kun sitä ei koskaan ole ollutkaan. Olen ollut koko ikäni pienestä pitäen kriittinen kaikkea kohtaan. Se toisinaan voi johtua autismisuudestani, etten usko mihinkään.
Sain kuitenkin kristillisen kasvatuksen. Ennen ruokaa luottiin aina rukous, samoin ennen nukkumaan menoa ja muita perinteitä. Se oli kuitenkin minulle vain rutiini/tapa, eikä mitään muuta.
Sanan "ateismi" kuulin kuitenkin vasta teini-ikäisenä. Minulle tuli myös yllätyksenä, että jotkut ihmiset oikeasti uskovat jumalaan. Olin aina luullut kaikkien muidenkin tunnistavan sadun ja todellisuuden.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 783588
Loukkaantunut lapsi on yhä kriittisessä tilassa
Seinäjoella Pohjan valtatiellä perjantaina sattuneessa liikenneonnettomuudessa loukkaantunut lapsi on yhä kriittisessä t292334Minä en ala kenenkään perässä juoksemaan
Voin jopa rakastaa sinua ja kääntää silti tunteeni pois. Tunteetkin hälvenevät aikanaan, poissa silmistä poissa mielestä842033Tiedän, että emme yritä mitään
Jos kohtaamme joskus ja tilaisuus on sopiva, voimme jutella jne. Mutta kumpikaan ei aio tehdä muuta konkreettista asian191570- 281431
Mitä, kuka, hä .....
Mikähän sota keskustassa on kun poliiseja on liikkeellä kuin vilkkilässä kissoja271413Näin pitkästä aikaa unta sinusta
Oltiin yllättäen jossain julkisessa saunassa ja istuttiin vierekkäin, siellä oli muitakin. Pahoittelin jotain itsessäni71374Noh joko sä nainen oot lopettanut sen
miehen kaipailun jota sulla EI ole lupa kaivata. Ja teistä ei koskaan tule mitään. ÄLÄ KOSKAAN SYÖ KUORMASTA JNE! Tutu671337Taisit sä sit kuiteski
Vihjata hieman ettei se kaikki ollutkaan totta ❤️ mutta silti sanoit kyllä vielä uudelleen sen myöhemmin 😔 ei tässä oik101237Kerro nainen
Milloin huomasit, että kyse ei ole ihastumisesta vaan jostain selvästi vakavammasta.531085