Mokkapalapohjasta kuohkea?!?!?

15+16

Miten ihmeessä se onnistuu? Äsken otin uunista jälleen kerran läsähtäneen ja littanan pohjan..
Vatkasin alussa munia ja sokeria varmaan sen puoltuntia, kuohkea vaalea vaahto josta jäi kuvio pintaan. Siivilöin jauhot pikkuhiljaa nostelemalla puukauhalla, varovasti ja vasta lopuksi jatkoin sekoittamista niin, että kaikki oli tosiaan sekaisin. Ohjeessa neuvottiin lisäämään rasva ja maito vasta lopuksi, näin tein. No, siinä vaiheessa peli on jo menetetty, taikinasta huomaa jo jauhojen sekoitusvaiheessa, että läsähti..
Oon kokeillu aiemmin jauhot, rasva ja maito vuorotellen systeemiä.. tuolla tavalla sekoittaen läsähtää vielä varmemmin.
Onko mulla huono ohje? Vehnäjauhoja tulee 5dl ja musta tuntuu että sitä sekoittaessa menee ikuisuus ja taikina senkin takia läsähtää kun jauhoja vaan tulee ja tulee.. Ja miten nesteet pitää sekoittaa mukaan? Miltä ei-läsähtänyt taikina näyttää?

Alkaa mennä hermot noiden mokkapalojen kanssa :D Kiva syödä kaverin tekemiä ihanan paksuja ja täyteläisiä ruutuja, omat on aina nahistuneita pannukakun paksuisia lättänöitä.7

Kaikki vinkit nyt tänne!! Kiitos :D

7

384

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • miss mokkapala

      Vaahdotatkohan munia ja sokeria liian kauan?Huoneenlämpöiset munat vaahdottuvat parhaiten.Itse teen tällä ohjeella ja onnistuu aina:
      3 munaa
      4,5dl sokeria
      6dl Anni-Helenaa
      4,5tl leivinjauhetta
      3 tl vaniljasokeria
      1,5rkl leiivontakaakaojauhetta
      225gr sul.marg
      2 1/4dl kermamaitoa
      Lisään kuivat aineet ja nesteen vuorotellen koneella.Sulan rasvan viimeiseksi.
      Paistan 200 ast n.20min.
      Kuorrutus:
      225 gr tomusokeria
      75 gr sul.voita
      3/4dl vahvaa kahvia
      1 rkl leivonta kaakaojauhetta
      1 tl vaniljasokeria
      päälle nonparelleja tai oikein herkutteluun suklaalastuja
      Kerro onnistuitko tällä ohjeella.

    • kljj89000jhy

      On paljon leivinjauhetta

      • miss mokkapala

        Mutta onkin hyvä ja korkea pohja.


    • perunajauho_

      Korvaa osa vehnäjauhoista perunajauholla ja käytä karkeita vehnäjauhoja.
      Samoin kuin kakku/kääretorttupohjiin (muna sokeri vaahtotaikina pohjaisiin)
      Itse sekoitan jauhot siten, että siivilöin jauhot ensin vaahdon sekaan ja pyöritän nopeasti koneella pari sekunttia en siis "nostele-varovasti" menetelmällä.

    • Jospa vika uunissa?

      Uuneissa on myös eroja. Itse olen tykästynyt uuteen kiertoilmauuniini. Ei lämpötila ole sama kaikissa, joten huomioikaa sekin seikka. Kiertoilmalla kypsyy miedommalla.

    • terkkui keittiöstä

      Sähkövatkaimissa on eroja, joillakin kunnon vaahdon saa viidessä minuutissa kun tehottomalla siihen menee tosiaan tuo puoli tuntia eikä vaahto ole niin pysyvää. Itse käytän vaahdotettavissa leivonnaisissa luomumunia, koska ne vatkautuvat helpoiten. Jauhot ja muut lisättävät aineet voi kaataa sekaan kerralla eikä ripotellen ja sekoittaa ne vatkaimen ykkösteholla. Näin ne saa sekaisin nopeammin ja paremmin eikä kokemukseni mukaan taikina siitä kärsi, päinvastoin. Myös pellin koko kannattaa huomioida, ettei käytä liian laakeaa peltiä.

    • mokkapalan ystävä

      Kokeilkaa ihmeessä ohjetta.Minä tein ja teen tällä ohjeella mokkapalat jatkossakin!

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. 126
      3269
    2. Katso: Ohhoh! Miina Äkkijyrkkä sai käskyn lähteä pois Farmi-kuvauksista -Kommentoi asiaa: "En ole.."

      Tämä oli shokkiyllätys. Oliko tässä kyse tosiaan siitä, että Äkkijyrkkä sanoi asioita suoraan vai mistä.... Tsemppiä, Mi
      Tv-sarjat
      91
      3001
    3. Voi kun mies rapsuttaisit mua sieltä

      Saisit myös sormiisi ihanan tuoksukasta rakkauden mahlaa.👄
      Ikävä
      17
      2278
    4. Kyllä poisto toimii

      Esitin illan suussa kysymyksen, joka koska palstalla riehuvaa häirikköä ja tiedustelin, eikö sitä saa julistettua pannaa
      80 plus
      25
      1796
    5. "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu"..

      "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu".. Näin puhui jo aikoinaan Jeesus, kun yksi hänen opetuslapsistaan löi miekalla
      Yhteiskunta
      21
      1678
    6. Haluan jutella kanssasi Nainen

      Olisiko jo aika tavata ja avata tunteemme...On niin paljon asioita joihin molemmat ehkä haluaisimme saada vastaukset...O
      Ikävä
      15
      1539
    7. Poliisiauto Omasp:n edessä parkissa

      Poliisiauto oli parkissa monta tuntia Seinäjoen konttorin edessä tänään. Haettiinko joku tai jotain pankista tutkittavak
      Seinäjoki
      18
      1504
    8. Haluan tavata Sinut Rakkaani.

      Olen valmis Kaikkeen kanssasi...Tulisitko vastaa Rakkaani...Olen todella valmistautunut tulevaan ja miettinyt tulevaisuu
      Ikävä
      28
      1447
    9. Onko mies niin,

      että sinulle ei riitä yksi nainen? Minulle suhde tarkoittaa sitoutumista, tosin eihän se vankila saa olla kummallekaan.
      Tunteet
      16
      1407
    10. Hermo mennyt sotealueeseen?

      Nyt hammaslääkäriaika peruttiin neljännen kerran. Perumiset alkoi tammikuussa. Nyt uusi aika elokuulle!????
      70 plus
      81
      1345
    Aihe