Kymmenyksistä

Mormonit puhuvat kymmenyksistä, kuten monet muutkin kristilliset kirkot. Käsittääkseni mormonit kontrolloivat seurakuntalaisia kymmenysten maksamisista enemmän kuin muissa kirkoissa.

Jumalanpalveluksissa ei kerätä kolehtia, mutta minulle kerrottiin että jäsenet maksavat seurakunnan tilille kymmenykset.

Riittääkö seurakuntalaisen omantunnon mukaan maksamat kymmenykset vai pitääkö toimittaa tuloistaan joku dokumentti (esim. tilinauha) seurakunnalle, jotta voidaan varmistua että on oikea summa maksettu? Maksetaanko kymmenykset brutto- vai nettotulosta?

Onko Suomessa toimivalla Mormonikirkolla mitään päätäntävaltaa kymmenysten käytöstä, vai meneekö ne automaattisesti Amerikkaan?

Voidaanko seurakunnasta erottaa henkilö, joka ei maksa kymmenyksiä? Temppelipalveluksiin kai ei saa osallistua ainakaan.

Pitääkö myös esim työttömän peruspäivärahasta tai sosiaaliviraston toimeentulotuesta maksaa kymmenyksiä?

Miten vapaaehtoisia ovat sitten ne ylimääräiset uhrit (oliko joku paastouhri tms.)? Ovatko ne kymmenysten lisäksi maksettavia vai sisältyvätkö kymmenyksiin?

Saavatko Amerikasta tulleet lähetyssaarnaajat ylläpitokorvausta ko paikkakunnan mormonikirkolta vai tuleeko koko summa Amerikasta?

Vielä, miten menetellään jos joku henkilö tekee testamentin tai lahjoittaa rahasumman tietyn paikkakunnan mormonikirkolle? Jääkö silloin raha ko seurakunnan käyttöön vai tilitetäänkö Amerikkaan?

Ymmärrän että myös Mormonikirkko tarvitsee kymmenyksiä, koska muualta ei saada rahaa toimintaan. En itse olisi kuitenkaan valmis maksamaan kymmenyksiä, jos niiden käytöstä päättää joku muu kuin oma paikallisseurakunta.

83

207

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Rahat tasan?

      Oletko nähnyt Leppävaaran rakennuskopleksin?
      Muutaman sadan seurakuntalaisen turvinko se on rakennettu?

      Suomen ev.lut. seurakunnilla on suurena ongelmana vanhat ja kalliit kirkkorakennukset, jotka on suojeltavia muistomerkkejä. Niiden lämmitys ja huolto vievät valtavan osan monen seurakunnan varoista.

      Mutta pienellä yhteisöllä on varaa temppeliin. Eli toisin sanoen: kymmenykset menevät kassaan, josta sitten rahaa jaetaan eri puolille. Varmasti muiden maitten mormonit ovat olleet maksamassa Espoon temppelin kustannuksia.

      • M.E.L.

        MAP-kirkon vuotuisista kymmenyksistä katoaa noin puolet - 2/3 teille tietymättömille joka vuosi.


    • 3+1

      Kymmnykset ovat 10% vuotuisesta tulosta. Mitään muuta ohjetta ei ole olemassa. Kukin saa päättää itse, mitkä ovat hänen vuotuiset tulonsa. Minkäänlaista kontrollia ei ole olemassa. Henkilö ilmoittaa itse piispan puhuttelussa onko hän maksant täydet vai ositaiset kymmenykset, jos hän sellaiseen puhutteluun osallistuu.

      Kymmenusten maksu ei vaikuta jäsenyyteen. Kymmenysten tilitys tehdään Amerikkaan, mutta rahaa ei sinne lähetetä. Raha on kirkon tileillä.

      • missä tieto?!

        Mistäs nuo tiedot voi tarkistaa, että asiat ovat niinkuin väität? Mihinkäs ne rahat sitten lähetetään? Kirkon tilit ne on Amerikassakin.


      • 20+12
        missä tieto?! kirjoitti:

        Mistäs nuo tiedot voi tarkistaa, että asiat ovat niinkuin väität? Mihinkäs ne rahat sitten lähetetään? Kirkon tilit ne on Amerikassakin.

        Olen ollut seurakunnan talouskirjurina ja olen kysynyt asioista eräältä Frankfurtissa toimineelta Euroopan alueen tilintarkastajalta. Rahoja ei tarvitse lähettää mihinkään, sillä niitä käytetään paikallisesti ja alueellisesti hyväksytettyjen talousarvioiden mukaan.


      • M.E.L.

        Miten kummassa teet tilityksen lähettämättä rahaa?!?!
        Kyllä taas on varsinaiset talousviisaat vauhdissa (!!!)

        Tietenkin kymmenykset vaikuttavat jäsenyyteen koska et ole 'kelvollinen' mormoni ellet maksa. Sitä kautta sinulta evätään temppelilupa ja mahdollisuus 'korotukseen'.


      • M.E.L.
        20+12 kirjoitti:

        Olen ollut seurakunnan talouskirjurina ja olen kysynyt asioista eräältä Frankfurtissa toimineelta Euroopan alueen tilintarkastajalta. Rahoja ei tarvitse lähettää mihinkään, sillä niitä käytetään paikallisesti ja alueellisesti hyväksytettyjen talousarvioiden mukaan.

        Mihin siis se noin kaksi miljoonaa Euroa häviää Suomesta vuosittain?


      • Siis, pitääkö jokaisen mormonikirkon jäsenen käydä paikallisseurakunnassaan piispan puhuttelussa kymmenysten maksamisesta? Onko se kuinka usein, kerran vuodessa?

        Hiukan aiheen ohi, mitä muita asioita käydään läpi piispan puhuttelussa?


      • M.E.L.
        mazdels kirjoitti:

        Siis, pitääkö jokaisen mormonikirkon jäsenen käydä paikallisseurakunnassaan piispan puhuttelussa kymmenysten maksamisesta? Onko se kuinka usein, kerran vuodessa?

        Hiukan aiheen ohi, mitä muita asioita käydään läpi piispan puhuttelussa?

        "Täysien kymmenysten maksaminen on mormonin tärkein velvollisuus". Näin painosti minua henkilökohtaisesti kirkon auktoriteetti - amerikkalainen lähetyspresidentti.

        Piispa pitää vuosittain niinsanotun temppelikelpoisuuspuhuttelun jossa mm. tivataan onko jäsen maksanut täydet kymmenykset.

        Ellei, niin temppelilupaa ei tule joten mormoniopin mukaan korotus ja ikuinen avioliitto ei toteudu.

        Nimenomaan temppeliluvalla se raha kiristetään.


      • tms 1
        M.E.L. kirjoitti:

        "Täysien kymmenysten maksaminen on mormonin tärkein velvollisuus". Näin painosti minua henkilökohtaisesti kirkon auktoriteetti - amerikkalainen lähetyspresidentti.

        Piispa pitää vuosittain niinsanotun temppelikelpoisuuspuhuttelun jossa mm. tivataan onko jäsen maksanut täydet kymmenykset.

        Ellei, niin temppelilupaa ei tule joten mormoniopin mukaan korotus ja ikuinen avioliitto ei toteudu.

        Nimenomaan temppeliluvalla se raha kiristetään.

        Oikaistaanhan taas kerran temppelipuhuttelu on kerran kahdessa vuodessa. Puhuttelu on ehkä väärä sana, pikemminkin vapaamuotoinen keskustelu tilaisuus.

        Mitään ei tivata, kysytään vain onko näin. Samalla voit tarkistaa onko maksut tulleet ihan oikein vai onko niissä korjattavaa,

        Nämä ovat omantunnon kysymyksiä joihin vastaat niin kuin tiedät.

        On ajat taineet muuttua kun kukaan auktoriteetti ei ole minua koskaan painostanut, ei suomalainen eikä muunkaan maalainen.


      • Ent. mormoni
        tms 1 kirjoitti:

        Oikaistaanhan taas kerran temppelipuhuttelu on kerran kahdessa vuodessa. Puhuttelu on ehkä väärä sana, pikemminkin vapaamuotoinen keskustelu tilaisuus.

        Mitään ei tivata, kysytään vain onko näin. Samalla voit tarkistaa onko maksut tulleet ihan oikein vai onko niissä korjattavaa,

        Nämä ovat omantunnon kysymyksiä joihin vastaat niin kuin tiedät.

        On ajat taineet muuttua kun kukaan auktoriteetti ei ole minua koskaan painostanut, ei suomalainen eikä muunkaan maalainen.

        Joutuvatko myös naimisissa olevat mormonit tekemään temppelikelpoisuuspuhuttelussa piispalle tiliä masturboimisestaan, vai koskeeko tämä vain kirkkonne naimattomia jäseniä?


      • M.E.L.
        tms 1 kirjoitti:

        Oikaistaanhan taas kerran temppelipuhuttelu on kerran kahdessa vuodessa. Puhuttelu on ehkä väärä sana, pikemminkin vapaamuotoinen keskustelu tilaisuus.

        Mitään ei tivata, kysytään vain onko näin. Samalla voit tarkistaa onko maksut tulleet ihan oikein vai onko niissä korjattavaa,

        Nämä ovat omantunnon kysymyksiä joihin vastaat niin kuin tiedät.

        On ajat taineet muuttua kun kukaan auktoriteetti ei ole minua koskaan painostanut, ei suomalainen eikä muunkaan maalainen.

        Ilman muuta se on omantunnon kysymys!

        Kuka piispalle valehtelisi?

        Järjestelmä takaa edelleen sen että raha liikkuu ja jäsenet pysyvät tiukasti kirkon lieassa. :-)


      • Tms 1
        Ent. mormoni kirjoitti:

        Joutuvatko myös naimisissa olevat mormonit tekemään temppelikelpoisuuspuhuttelussa piispalle tiliä masturboimisestaan, vai koskeeko tämä vain kirkkonne naimattomia jäseniä?

        Vaikea sanoa, minulta tuota ei ole kysytty. Ei naimisissa ollessa eikä naimattomakaan, en muuten tunne ketään jolta olisi kysytty.


      • Ohoh..
        M.E.L. kirjoitti:

        Ilman muuta se on omantunnon kysymys!

        Kuka piispalle valehtelisi?

        Järjestelmä takaa edelleen sen että raha liikkuu ja jäsenet pysyvät tiukasti kirkon lieassa. :-)

        Mormonit eivät sentään hengensa uhalla ole jäseniä, kuten teillä on tapana pelotella.


      • Hohhoh..
        Ohoh.. kirjoitti:

        Mormonit eivät sentään hengensa uhalla ole jäseniä, kuten teillä on tapana pelotella.

        "Mormonit eivät sentään hengensa uhalla ole jäseniä, kuten teillä on tapana pelotella."

        Pohjois-Koreasta pääsee sentä pakoon kuolemalla, mutta teidän mormonien järjestelmässä kuolema tapahtuu myös iankaikkisuudessa, jos hylkää Pyhän Hengen, joten teidän systeeminne on paljon pahempi. Turha siis patsastella kuinka "mormonit eivät ole jäseniä henkensä uhalla", koska te olette jäseniä ikuisuutenne uhalla.


      • vapaa ihminen
        Tms 1 kirjoitti:

        Vaikea sanoa, minulta tuota ei ole kysytty. Ei naimisissa ollessa eikä naimattomakaan, en muuten tunne ketään jolta olisi kysytty.

        "en muuten tunne ketään jolta olisi kysytty"

        Mistä sinä voit tietää, ettet tunne? Oletko muka kysynyt kaikilta tuntemiltasi ihmisiltä, onko heiltä kysytty itsetyydytyksestä? No et takuulla ole. Ja kuitenkin väität tietäväsi.

        Tyypillistä mormonilta väittää tietävänsä kaikenlaista mahdotonta.


      • tms 1
        vapaa ihminen kirjoitti:

        "en muuten tunne ketään jolta olisi kysytty"

        Mistä sinä voit tietää, ettet tunne? Oletko muka kysynyt kaikilta tuntemiltasi ihmisiltä, onko heiltä kysytty itsetyydytyksestä? No et takuulla ole. Ja kuitenkin väität tietäväsi.

        Tyypillistä mormonilta väittää tietävänsä kaikenlaista mahdotonta.

        Sanoin vain että MINÄ en tunne ketään jolta asiasta olisi kysytty, en väitä muuta tietäväni. Sinä sen sijaan teet niin.


      • vapaa ihminen
        tms 1 kirjoitti:

        Sanoin vain että MINÄ en tunne ketään jolta asiasta olisi kysytty, en väitä muuta tietäväni. Sinä sen sijaan teet niin.

        En käsitä, miten voit väittää noin kategorisesti, ettet tunne. Kuuluuko vakituisiin keskustelunaiheisiisi kysyä tuttaviltasi, onko heitä kirkossa kysytty heidän itsetyydytystavoistaan?

        Jollei, niin MITEN tiedät, ettet tunne ketään, jolta on kysytty?

        Todennäköisesti tunnet ainakin pari, jolta sitä ON kysytty. Tuskinpa kukaan, keltä sitä on kysytty, ryhtyy asiaa kuuluttamaan ympäriinsä, vaikka olisikin järkyttynyt sellaisesta yksityisyyden loukkaamisesta.

        Minulta on kysytty, enkä minäkään siitä kenellekään kertonut. Todennäköisesti senaikaiset mormonituttavani myöskin väittävät, etteivät tunne ketään jne jne. Ainakaan ellei heiltä sitten itseltään kysytty samaa asiaa, kun oli sama piispa...


    • Omantunnon mukaan. Jopa ajatuskin dokumentin näyttämisestä tuntuu täysin naurettavalta. Ei ole eteen sattunut. Tietenkin joku voi tuoda dokumentit ja näyttää ne, mutta kirkko ei sitä koskaan vaadi. (Joku pilkun viilaaja)
      Kymmenykset käytetään oman maan kirkkorakennuksiin ja paastorahat poman maan köyhille JOS jotakin jää ne pannaan yhteiselle tilille josta maksetaan muisen maiden kirkkorakennuksien juttuja jos siellä ei raha riitä ja vastaavasti jos meillä ei riitä saamme tältä tililtä rahaa rakannuksien kunnossapitoon.
      Minä maksoin työttömyys avustuksesta ja sosiaaliavusta... ei tullut mieleenkään että en maksaisi, joten en tiedä miten käy jos ei maksa. Varmaan harkitaan asiat erikseen. Kerran kun olin maksanut niin eta ei oikeastaan jäänyt elantoon mitään juuri ennen Joulua... en sanonut kellekkään, mutta kas vain kun piispa kutsui luokseen ja ojensi minulle takaisin enemmän kuin kymmenykseni oli ja sanoi että eräs perhe , heistä tuntui että tarvitsiin rahaa näin Joulun alla... tuli Joulu pelastettua ja rahaa oli jopa joululahjoihin lapsille!
      Tuota kutsutaan siunaukseksi joak johtuu kymmenysten makasmisesta! Ja ei siitä ei tarttenu maksaa kymmenyksiä... ei tullut ees mieleen kysyä!
      Paastouhri on ihan vapaaehtoinen, kymmenysten lisäksi (ruuan hintatai ) ja siis menee vähävaraisille omassa seurakunnassa, tai suomessa. Tuo raha minkä sain oli muu lahjoitus.
      Kaikki lähetyssaarnaajat maksavat noin n. 60. 000 nKr itse ja se raha maksetaan kuuklausittain vähitellen kahden vuoden aikana, ainakin niin oli kun poikamme oli parivuotta sitten lähetystyössä ja nyt toinen on juuri lähdössä. Tästä rahasta maksetaan lähetyssaarnaajille "taskurahaa" eli summa, joka siinä maassa on sellainen että sillä tulee toimeen. Esim asuntojen hinnoilla on eri maisas suuri ero kuten on ruoallakin. Ne maat joilla on kalliimmat ruoat ja asunnot tietenkin saavat enemmän taskurahaa, kuin ne jotka ovat halpoja maita. Jos jotakin jää se käytetään esin sellaisten lähetyssaarnaajien ylläpitoon joilla ei syystä tai toisesta ole mahdollisuutta tienata tarpeeksi muneen vuoteen. Yleensä toivotaan että nuoret menevät töihin ja tienaavat ne rahat itse.
      Tuollaisia testamentteja ei tieta¨¨akseni ole tehty. Mutta MAP kirkon ulkomaanavulle voi lahjoittaa vaikak mitä. Seurakunnat eivät tarvitse mitään he saavat kaiken kymmenyksistä. Luulisin että ko henkilöä pyydetään lahjoittamaan MAP kirkon ulkomaan vaulle.
      Tavallaan paikallinen seurakunta päättää kymmenyksien käytöstä, koska harvemmin Suomessa saadaan edes kymmenyksiä tarpeeksi kirkkorakennuksen yllä pitoon... ja jos kuten sanoin on ylimääräistä niin se laitetaan kirkkorakennuksille ja siitä saa taqas meikäla¨sietkin jos rahat ei riitäkkään ja esim tarttee korjata ovai tms...

      • M.E.L.

        Erottakaa talousihmisenne sillä teillä on porukkaan ja rakennuksiin nähden VIISINKERTAISET kulut verrattuna vastaavaan organisaatioon.

        Raha ei ole pyhää, rahaa käsitellään kirjanpitäjien toimesta ja tilinpäätökset tehdään.

        MAP-kirkon tilinpäätökset ovat salaisia siksi, että niistä kävisi ilmi että vuosittain Suomessa kerätyistä kymmenyksistä suurin osa häviää johonkin.

        Ei tarvitse olla mikään Einstein kyetäkseen haarukoimaan Suomen MAP-kirkon tulot ja käyttömenot kohtuullisen tarkasti :-)
        Täytyy myös olla täysi pölvästi syytäessään rahaa johonkin epämääräiseen kulttiin ilman että pääsee näkemään tilinpäätökset.


      • 3+18
        M.E.L. kirjoitti:

        Erottakaa talousihmisenne sillä teillä on porukkaan ja rakennuksiin nähden VIISINKERTAISET kulut verrattuna vastaavaan organisaatioon.

        Raha ei ole pyhää, rahaa käsitellään kirjanpitäjien toimesta ja tilinpäätökset tehdään.

        MAP-kirkon tilinpäätökset ovat salaisia siksi, että niistä kävisi ilmi että vuosittain Suomessa kerätyistä kymmenyksistä suurin osa häviää johonkin.

        Ei tarvitse olla mikään Einstein kyetäkseen haarukoimaan Suomen MAP-kirkon tulot ja käyttömenot kohtuullisen tarkasti :-)
        Täytyy myös olla täysi pölvästi syytäessään rahaa johonkin epämääräiseen kulttiin ilman että pääsee näkemään tilinpäätökset.

        Kirkon vuosittaisessa virallisessa kokouksessa ilmoitetaan kymmenyksistä kertyneiden varojen määrä ja paljonko on kulunut. Kun viimeksi olin tuossa kokouksessa, niin jonkun verran jäi säästöön, mutta tuona vuonna ei ollutkaan suuria rakennuskustannuksia.


      • M.E.L.
        3+18 kirjoitti:

        Kirkon vuosittaisessa virallisessa kokouksessa ilmoitetaan kymmenyksistä kertyneiden varojen määrä ja paljonko on kulunut. Kun viimeksi olin tuossa kokouksessa, niin jonkun verran jäi säästöön, mutta tuona vuonna ei ollutkaan suuria rakennuskustannuksia.

        Joopa joo. :-) Kymmenysten kerääminen Suomessa ei alkanut temppelin rakentamisesta.

        Noin 2/3 Suomessa kerätyistä kymmenyksistä häipyy maasta johonkin.


      • Ev.lut.

        "Omantunnon mukaan. Jopa ajatuskin dokumentin näyttämisestä tuntuu täysin naurettavalta. Ei ole eteen sattunut. Tietenkin joku voi tuoda dokumentit ja näyttää ne, mutta kirkko ei sitä koskaan vaadi. (Joku pilkun viilaaja)"

        Maljanen kirjoitti, että verokorttia tutkittiin ja selvitettiin, onko maksanut oikein kymmenykset.

        "Kerran kun olin maksanut niin eta ei oikeastaan jäänyt elantoon mitään juuri ennen Joulua... "

        Tässä meillä on äiti joka syytää rahat mormonikirkolle vaikkei ole edes ruokaa lapsille ja vielä kehtaa kertoakin sen!


      • Ev.lut.
        3+18 kirjoitti:

        Kirkon vuosittaisessa virallisessa kokouksessa ilmoitetaan kymmenyksistä kertyneiden varojen määrä ja paljonko on kulunut. Kun viimeksi olin tuossa kokouksessa, niin jonkun verran jäi säästöön, mutta tuona vuonna ei ollutkaan suuria rakennuskustannuksia.

        "Kirkon vuosittaisessa virallisessa kokouksessa ilmoitetaan kymmenyksistä kertyneiden varojen määrä ja paljonko on kulunut. "

        Tämä ei todellakaan pidä paikkaansa. Jokainen voi käydä katsomassa MAP-kirkon sivuilta. Kokouksessa ns hyväksytään tilit. Yhtään numeroa ei jäsenille näytetä.

        Sanotaan, että tlit on ammattilaisten tarkastamia ja näin varmaan onkin, mutta ei missään muussa yhteisössä hyväksytä tilejä ilman että tiedetään mitä hyväksytään.


      • 20+9
        Ev.lut. kirjoitti:

        "Kirkon vuosittaisessa virallisessa kokouksessa ilmoitetaan kymmenyksistä kertyneiden varojen määrä ja paljonko on kulunut. "

        Tämä ei todellakaan pidä paikkaansa. Jokainen voi käydä katsomassa MAP-kirkon sivuilta. Kokouksessa ns hyväksytään tilit. Yhtään numeroa ei jäsenille näytetä.

        Sanotaan, että tlit on ammattilaisten tarkastamia ja näin varmaan onkin, mutta ei missään muussa yhteisössä hyväksytä tilejä ilman että tiedetään mitä hyväksytään.

        En sanonutkaan, että ne olisivat paperilla esitettyinä, mutta luvut mainittiin suullisesti.


      • M.E.L.
        20+9 kirjoitti:

        En sanonutkaan, että ne olisivat paperilla esitettyinä, mutta luvut mainittiin suullisesti.

        Höpöttämällä ei rahavirtoja hallita tai tarkkailla!


      • Ev.lut. kirjoitti:

        "Omantunnon mukaan. Jopa ajatuskin dokumentin näyttämisestä tuntuu täysin naurettavalta. Ei ole eteen sattunut. Tietenkin joku voi tuoda dokumentit ja näyttää ne, mutta kirkko ei sitä koskaan vaadi. (Joku pilkun viilaaja)"

        Maljanen kirjoitti, että verokorttia tutkittiin ja selvitettiin, onko maksanut oikein kymmenykset.

        "Kerran kun olin maksanut niin eta ei oikeastaan jäänyt elantoon mitään juuri ennen Joulua... "

        Tässä meillä on äiti joka syytää rahat mormonikirkolle vaikkei ole edes ruokaa lapsille ja vielä kehtaa kertoakin sen!

        Siis noin 50 vuotta sitten! Sillon oli kirkko aika uusi Suomessa ja varmaan useita hieman yli-energisiä piispojakin oli. en sano suoraan että hämn valehtelee, koska en ollut paikalla, mutta ottaen huomioon hänen muut kirjoituksensa... laitan kysymysmerkin tuon asian totuudenperäisyydestä.


      • Ev.lut. kirjoitti:

        "Omantunnon mukaan. Jopa ajatuskin dokumentin näyttämisestä tuntuu täysin naurettavalta. Ei ole eteen sattunut. Tietenkin joku voi tuoda dokumentit ja näyttää ne, mutta kirkko ei sitä koskaan vaadi. (Joku pilkun viilaaja)"

        Maljanen kirjoitti, että verokorttia tutkittiin ja selvitettiin, onko maksanut oikein kymmenykset.

        "Kerran kun olin maksanut niin eta ei oikeastaan jäänyt elantoon mitään juuri ennen Joulua... "

        Tässä meillä on äiti joka syytää rahat mormonikirkolle vaikkei ole edes ruokaa lapsille ja vielä kehtaa kertoakin sen!

        Et ymmärrä pätkääkään siunauksista! Niin ethän voi edes sanoa ymmärtäväsi, koska se todistaisi kymmenysten olevan oikein!
        Mitä muuta voisikaan odottaa!


      • M.E.L.
        nenada kirjoitti:

        Et ymmärrä pätkääkään siunauksista! Niin ethän voi edes sanoa ymmärtäväsi, koska se todistaisi kymmenysten olevan oikein!
        Mitä muuta voisikaan odottaa!

        Jos kirkon auktoriteetti eli lähetyspresidentti käskee minun maksaa täydet kymmenykset kirkolle ja jättää sukulaiseni heitteille niin siunaus olisi se, että tämä sika vedettäisiin kulkusistaan hirteen!

        Sitä kutsuisin SIUNAUKSEKSI - monelle ihmiselle.


    • M.E.L.

      Amerikkalaisen mormonin on myös kiva tulla vaikkapa Suomeen paasaamaan uhrimieltä kun itse kuittaa maksamansa kymmenykset verovähennyksinä :-D

      • tms 1

        Juu tai amerikkalaisen katolisen, tuo verovähennys oikeus kun koskee kaikkia uskontoja USA:ssa.


      • 4+4

        Suomessa yhteiskunta maksaa paljosta sellaisesta, joka USA:ssa on kunkin maksettava itse. Esimerkiksi terveydenhoito on meille melkein ilmaista amerikkalaiseen verrattuna. Siellä sen kustannukset henkilöä kohden ovat myös tuntuvasti suuremmat kuin meillä.


      • M.E.L.
        4+4 kirjoitti:

        Suomessa yhteiskunta maksaa paljosta sellaisesta, joka USA:ssa on kunkin maksettava itse. Esimerkiksi terveydenhoito on meille melkein ilmaista amerikkalaiseen verrattuna. Siellä sen kustannukset henkilöä kohden ovat myös tuntuvasti suuremmat kuin meillä.

        Terveydenhuolto EI ole meille ilmaista vaan se kustannetaan verovaroin!

        Koulutuskaan ei ole ilmaista vaan se rahoitetaan myös verovaroin!

        Missä on taloustietämyksenne?!?!


      • M.E.L.
        tms 1 kirjoitti:

        Juu tai amerikkalaisen katolisen, tuo verovähennys oikeus kun koskee kaikkia uskontoja USA:ssa.

        Toivottavasti Obaman hallinto saa lopetettua moisen kaistapäisyyden ja ohjaa ne rahat järkevään tarkoitukseen kuten julkiseen terveydenhuoltoon ja koulutukseen.


      • M.E.L.
        tms 1 kirjoitti:

        Juu tai amerikkalaisen katolisen, tuo verovähennys oikeus kun koskee kaikkia uskontoja USA:ssa.

        Tajuat varmaan myös mikä ero on menettää verovähennys kahdestasadasta dollarista ( normaalit kirkot ) verrattuna kymmeniin tuhansiin Dollareihin ( MAP ) vuosittain.

        Suurelta osalta jenkkimormoneja loppuisi avokätisyys tykkänään kun kymmenykset oikeasti vaikuttaisivat omaan talouteen.

        Nythän ne EIVÄT vaikuta siihen.


      • kerrohan..
        M.E.L. kirjoitti:

        Terveydenhuolto EI ole meille ilmaista vaan se kustannetaan verovaroin!

        Koulutuskaan ei ole ilmaista vaan se rahoitetaan myös verovaroin!

        Missä on taloustietämyksenne?!?!

        Verovaroin pyöritetään myös kirkkoa johon kuulut, onkin hyvä kysyä MIKSI?

        Mitä hyväntekeväisyyttä muuten vapaamuurarit järjestävät ja kenelle? 170€:lla jonka vuosimaksuksi ilmoitit ei paljon auteta ketään, mistä hyväntekeväisyys rahat siis tulevat? Valtioltako vai muurareiden "kymmenyksistä" ?


      • M.E.L.
        kerrohan.. kirjoitti:

        Verovaroin pyöritetään myös kirkkoa johon kuulut, onkin hyvä kysyä MIKSI?

        Mitä hyväntekeväisyyttä muuten vapaamuurarit järjestävät ja kenelle? 170€:lla jonka vuosimaksuksi ilmoitit ei paljon auteta ketään, mistä hyväntekeväisyys rahat siis tulevat? Valtioltako vai muurareiden "kymmenyksistä" ?

        Keskustelen mormonismipalstalla mormonismista kuten sinunkin kuuluisi tehdä.


      • Kerrohan..
        M.E.L. kirjoitti:

        Keskustelen mormonismipalstalla mormonismista kuten sinunkin kuuluisi tehdä.

        Vastaa nyt kun kysytään, onhan "vapaa" muurari hommat samantapaista kun mormonismiin. Vaikutteita vähintäänkin on.


      • M.E.L.
        Kerrohan.. kirjoitti:

        Vastaa nyt kun kysytään, onhan "vapaa" muurari hommat samantapaista kun mormonismiin. Vaikutteita vähintäänkin on.

        Yritä mekkomikko hoidattaa PMS:si asiantuntijalla. Josko sitten helpottaisi ja osaisit pysyä keskustelun ja palstan aihepiirissä.


      • 19+8
        M.E.L. kirjoitti:

        Terveydenhuolto EI ole meille ilmaista vaan se kustannetaan verovaroin!

        Koulutuskaan ei ole ilmaista vaan se rahoitetaan myös verovaroin!

        Missä on taloustietämyksenne?!?!

        Missä on ymmärräyksesi? Tarkoitus oli osoittaa, ettei amerikkalainen ja suomalainen rahankäyttö ole suoraviivaisesti verrattavissa. Suomessa kustannetaan verovaroin paljon sellaista, joka USA:ssa menee kunkin omasta pussista.


      • M.E.L.
        19+8 kirjoitti:

        Missä on ymmärräyksesi? Tarkoitus oli osoittaa, ettei amerikkalainen ja suomalainen rahankäyttö ole suoraviivaisesti verrattavissa. Suomessa kustannetaan verovaroin paljon sellaista, joka USA:ssa menee kunkin omasta pussista.

        Missä on oma ymmärryksesi?

        Kymmenysten maksu MAP-kirkolle ei ole mikään uhraus jenkkimormoneille koska he saavat kompensoitua sen verotuksessaan.

        Surkuhupaisaa on se, että nämä pellet tulevat tänne saarnaamaan uhrimieltä!


      • M.E.L.
        19+8 kirjoitti:

        Missä on ymmärräyksesi? Tarkoitus oli osoittaa, ettei amerikkalainen ja suomalainen rahankäyttö ole suoraviivaisesti verrattavissa. Suomessa kustannetaan verovaroin paljon sellaista, joka USA:ssa menee kunkin omasta pussista.

        Jos amerikkalainen ei halua maksaa veroja joista sitten edullisemmin ja järkevämmin voidaan järjestää koulutus ja terveydenhuolto niin omapa on ongelmansa!

        Yksityinen terveydenhuolto ei voi tulla julkista ( hyvin järjestettyä ) terveydenhoitoa halvemmaksi koska yksityisten yritysten täytyy tuottaa VOITTOA osakkailleen. Myös hommaa rahoittavien vakuutusyhtiöiden on tehtävä voittoa.

        Samoin on laita koulutuksen kanssa. Senkin on tahkottava taaloja.

        Amerikkalainen maksaa VÄHINTÄÄN näiden voittojen verran enemmän saamistaan palveluista.

        Köyhien perheiden lapset jäävät vaille hyvää koulutusta. Montako potentiaalista Bill Gatesia tai Einsteinia amerikkalainen yhteiskunta tässä menettää? Ketä hoidetaan ja ketä sitten ei riippuu lompakon paksuudesta.

        Mutta kaikenlaisille huuhaa-kulteille malliin MAP kyllä syydetään rahaa veronvähennysten muodossa.

        On siinä Obaman hallinnolla vielä hommia... :-(


      • Nyt aletaan enentämään oman maan nuorien osuutta oman maan lähetyskentällä! No voi sentään, kun ei ole tarpeeksi suomalaisia nuoria koko kentälle jostakin niitä on saatava! Ja nyt tuleekin oikein useampia! :)


      • Ihmettelen..
        M.E.L. kirjoitti:

        Tajuat varmaan myös mikä ero on menettää verovähennys kahdestasadasta dollarista ( normaalit kirkot ) verrattuna kymmeniin tuhansiin Dollareihin ( MAP ) vuosittain.

        Suurelta osalta jenkkimormoneja loppuisi avokätisyys tykkänään kun kymmenykset oikeasti vaikuttaisivat omaan talouteen.

        Nythän ne EIVÄT vaikuta siihen.

        Kyllä kunnon republikaani katolinen USA:ssa maksaa täydet kymmenykset kirkolleen, hän ei ole niin pihi kuin suomen serkku.

        USA:n verokäytäntö on ihan sama kirkkokunnasta riippumatta.

        Miksei katolinen maksaisi täydet manit, kun saa kerran sen verotuksessa takaisin??


      • M.E.L.
        Ihmettelen.. kirjoitti:

        Kyllä kunnon republikaani katolinen USA:ssa maksaa täydet kymmenykset kirkolleen, hän ei ole niin pihi kuin suomen serkku.

        USA:n verokäytäntö on ihan sama kirkkokunnasta riippumatta.

        Miksei katolinen maksaisi täydet manit, kun saa kerran sen verotuksessa takaisin??

        Varmaan maksaakin, mutta mikään kirkko ei ole niin ahne kuin MAP joka vaatii sen 10%.


      • Johan On..
        M.E.L. kirjoitti:

        Varmaan maksaakin, mutta mikään kirkko ei ole niin ahne kuin MAP joka vaatii sen 10%.

        Suurin osa kirkoista puhuu kymmenysten puolesta, Vapaakirkko, helluntaikirkko,babtistit jne.. Myös kirkko johon kuulut odottaa niitä, muistahan maksaa..


      • M.E.L.
        Johan On.. kirjoitti:

        Suurin osa kirkoista puhuu kymmenysten puolesta, Vapaakirkko, helluntaikirkko,babtistit jne.. Myös kirkko johon kuulut odottaa niitä, muistahan maksaa..

        Minun puolestani puhukoot niin paljon kuin lystäävät.


      • Johan On..
        M.E.L. kirjoitti:

        Minun puolestani puhukoot niin paljon kuin lystäävät.

        Miksi sitten väitit vain mormonien tekevän niin!! Älä anna mormonien viedä rahojasi.. anna katolisten ja vapaamuurareiden tehdä se.


      • M.E.L.
        Johan On.. kirjoitti:

        Miksi sitten väitit vain mormonien tekevän niin!! Älä anna mormonien viedä rahojasi.. anna katolisten ja vapaamuurareiden tehdä se.

        Muut puhuvat, MAP on ollut ryöstöretkellä jo pitkän aikaa.


    • Kerrohan..

      Löysää vähän essua niin ei terva niin hierrä. Et siis halua vastata mistä muurarit saavat rahansa "hyväntekeväisyyteen" paljonko maksaa tasolta toiselle meno, vai mistä raha tulee?? Ole avoin ,sitähän odotat mormoneiltakin talousasioista.

      • M.E.L.

        Millaisesta rautalangasta kaltaisellesi pölvästille täytyy vääntää että tämä palsta käsittelee mormonismia ja täällä keskustellaan mormonismista.

        Minulla ei ole pienintäkään tarvetta keskustella täällä esim. Vapaamuurareista.

        Aivan turhaan yrität viedä keskustelua sivuraiteille. Minä en leikkiisi lähde :-)


      • Ev.lut.

        "Et siis halua vastata mistä muurarit saavat rahansa "hyväntekeväisyyteen" paljonko maksaa tasolta toiselle meno, vai mistä raha tulee?"

        M.E.L. ei kehtaa kertoa, koska ns hyvöntekeväisyyteen menevät summat ovat pienempiä kuin tavallisen kirkkokansan kolehdit. Niihin lasketaan myös tervalaskut.


      • M.E.L.
        Ev.lut. kirjoitti:

        "Et siis halua vastata mistä muurarit saavat rahansa "hyväntekeväisyyteen" paljonko maksaa tasolta toiselle meno, vai mistä raha tulee?"

        M.E.L. ei kehtaa kertoa, koska ns hyvöntekeväisyyteen menevät summat ovat pienempiä kuin tavallisen kirkkokansan kolehdit. Niihin lasketaan myös tervalaskut.

        Vai et sinäkään sitten halua keskustella mormonismipalstalla mormonismista?

        Todetaan nyt aiheen ohi sen verran että rappareiden jäsenmaksuun ( 170 Eur. / vuosi ) ei sisälly rahaa hyväntekeväisyyteen vaan ne maksetaan erikseen.

        Itse maksan niihin noin 200 Eur / vuosi. Joku maksaa enemmän, joku vähemmän.

        Joko nyt voimme palata palstan aiheeseen?

        On täysin älytöntä vetää mormonismikeskustelua kinasteluksi rappareiden hyväntekeväisyydestä. Takuuvarmasti se on moninkertaisesti suurempaa kuin MAP-kirkon harjoittama hyväntekeväisyys.

        Minä en kommentoi tällä palstalla enää ainuttakaan rappari- tai katolilaisvedätysyritystä.


      • M.E.L.
        Ev.lut. kirjoitti:

        "Et siis halua vastata mistä muurarit saavat rahansa "hyväntekeväisyyteen" paljonko maksaa tasolta toiselle meno, vai mistä raha tulee?"

        M.E.L. ei kehtaa kertoa, koska ns hyvöntekeväisyyteen menevät summat ovat pienempiä kuin tavallisen kirkkokansan kolehdit. Niihin lasketaan myös tervalaskut.

        Tasolta toiselle meno maksaa suunnilleen saman kuin vuotuinen jäsenmaksu. Maksat jomman kumman. Molempia et maksa.

        Ja nyt riittää tästä aiheesta jauhaminen.


      • 10+12
        M.E.L. kirjoitti:

        Vai et sinäkään sitten halua keskustella mormonismipalstalla mormonismista?

        Todetaan nyt aiheen ohi sen verran että rappareiden jäsenmaksuun ( 170 Eur. / vuosi ) ei sisälly rahaa hyväntekeväisyyteen vaan ne maksetaan erikseen.

        Itse maksan niihin noin 200 Eur / vuosi. Joku maksaa enemmän, joku vähemmän.

        Joko nyt voimme palata palstan aiheeseen?

        On täysin älytöntä vetää mormonismikeskustelua kinasteluksi rappareiden hyväntekeväisyydestä. Takuuvarmasti se on moninkertaisesti suurempaa kuin MAP-kirkon harjoittama hyväntekeväisyys.

        Minä en kommentoi tällä palstalla enää ainuttakaan rappari- tai katolilaisvedätysyritystä.

        Mitä ovat nuo hyväntekeväisyys kohteet, tuleeko niistä sernttiäkään järjestön ulkopuolelle?? Ei mainitsemastasi summa voi pitää paikkaansa jos oikeaa hyväntekeväisyyttä tehdään, jostain muualta rahaa tulee..mistä? Millä rahoilla kokoontumistilanne on hommattu??

        Uskottavuutesi kärsii kun kuulut itse kulttiin joka kuolemanpelolla sitouttaa jäseniä itseensä ja väittää olevansa hyväntekeväisyys laitos vaikkei mitään sellaista ole esitetty.


      • Haloo!!!
        M.E.L. kirjoitti:

        Tasolta toiselle meno maksaa suunnilleen saman kuin vuotuinen jäsenmaksu. Maksat jomman kumman. Molempia et maksa.

        Ja nyt riittää tästä aiheesta jauhaminen.

        Eli 33*170= 5610€ !! Voi luoja,halvempaa olla mormoni kun lisäksi maksat "hyväntekeväisyys" rahat, rooli asut (erittäin arvokkaita) jotka kallistuvat portaita noustessa entisestään.


      • suhteellisuutta
        10+12 kirjoitti:

        Mitä ovat nuo hyväntekeväisyys kohteet, tuleeko niistä sernttiäkään järjestön ulkopuolelle?? Ei mainitsemastasi summa voi pitää paikkaansa jos oikeaa hyväntekeväisyyttä tehdään, jostain muualta rahaa tulee..mistä? Millä rahoilla kokoontumistilanne on hommattu??

        Uskottavuutesi kärsii kun kuulut itse kulttiin joka kuolemanpelolla sitouttaa jäseniä itseensä ja väittää olevansa hyväntekeväisyys laitos vaikkei mitään sellaista ole esitetty.

        "Uskottavuutesi kärsii kun kuulut itse kulttiin joka kuolemanpelolla sitouttaa jäseniä itseensä ja väittää olevansa hyväntekeväisyys laitos vaikkei mitään sellaista ole esitetty."

        ..mitäs se MAP-kirkko siellä temppelissään opettikaan siitä kuinka jokainen, joka rikkoo temppelivalansa, tulee olemaan perkeleen oma? Kuolemalla pelottelu on siinä rinnalla aika pikku juttu.


      • M.E.L.
        Haloo!!! kirjoitti:

        Eli 33*170= 5610€ !! Voi luoja,halvempaa olla mormoni kun lisäksi maksat "hyväntekeväisyys" rahat, rooli asut (erittäin arvokkaita) jotka kallistuvat portaita noustessa entisestään.

        Tiedän kyllä että mormonit eivät osaa laskea eivätkä ymmärrä mitä mikin maksaa.
        170 Euroa vuodessa riittää. :-)
        Eikä keneltäkään puutu edes tekohampaita.


      • M.E.L.
        Haloo!!! kirjoitti:

        Eli 33*170= 5610€ !! Voi luoja,halvempaa olla mormoni kun lisäksi maksat "hyväntekeväisyys" rahat, rooli asut (erittäin arvokkaita) jotka kallistuvat portaita noustessa entisestään.

        Mormonit eivät myös osaa lukea ja kirjoittamisen kanssa on niin ja näin...

        Sitä se mormoneille ominainen huono sivistystaso teettää.

        Voi voi...


      • M.E.L.
        10+12 kirjoitti:

        Mitä ovat nuo hyväntekeväisyys kohteet, tuleeko niistä sernttiäkään järjestön ulkopuolelle?? Ei mainitsemastasi summa voi pitää paikkaansa jos oikeaa hyväntekeväisyyttä tehdään, jostain muualta rahaa tulee..mistä? Millä rahoilla kokoontumistilanne on hommattu??

        Uskottavuutesi kärsii kun kuulut itse kulttiin joka kuolemanpelolla sitouttaa jäseniä itseensä ja väittää olevansa hyväntekeväisyys laitos vaikkei mitään sellaista ole esitetty.

        Hyväntekeväisyys kohdistuu suurimmaksi osaksi suomalaisiin sotaveteraaneihin.

        Kerro mihin ne suomen MAP-kirkon pari miljoonaa Euroa vuosittain häviää?

        Ei taida paastouhrirahatkaan mennä sinne minne mainostetaan kun mormonimummot valittavat että tekohampaatkin viedään suusta.


      • M.E.L.
        M.E.L. kirjoitti:

        Hyväntekeväisyys kohdistuu suurimmaksi osaksi suomalaisiin sotaveteraaneihin.

        Kerro mihin ne suomen MAP-kirkon pari miljoonaa Euroa vuosittain häviää?

        Ei taida paastouhrirahatkaan mennä sinne minne mainostetaan kun mormonimummot valittavat että tekohampaatkin viedään suusta.

        Meillä hyväntekeväisyysvaroja kanavoi seuraavat yhdistykset:

        - Sompala-seura ry
        - Pro Humanitate -säätiö r.s.
        - Vanhusten ja lasten tuki -säätiö r.s
        - Karelia-säätiö
        - Humanitas-seura r.y.
        - Nova Humana ry


      • M.E.L.
        10+12 kirjoitti:

        Mitä ovat nuo hyväntekeväisyys kohteet, tuleeko niistä sernttiäkään järjestön ulkopuolelle?? Ei mainitsemastasi summa voi pitää paikkaansa jos oikeaa hyväntekeväisyyttä tehdään, jostain muualta rahaa tulee..mistä? Millä rahoilla kokoontumistilanne on hommattu??

        Uskottavuutesi kärsii kun kuulut itse kulttiin joka kuolemanpelolla sitouttaa jäseniä itseensä ja väittää olevansa hyväntekeväisyys laitos vaikkei mitään sellaista ole esitetty.

        Näyttää siltä että mormonien kannattaisi ehdottomasti ostaa taloushallinnon palvelut MEILTÄ.

        Säästyisi miljoonia Euroja - pelkästään Suomessa! :-)

        MAP-kirkon kuluissa - VIISINKERTAISET verrattuna vastaavaan organisaatioon rakennuksineen yms. kuluineen - heillä täytyy olla puikoissa SIMPANSSI!


      • M.E.L.
        M.E.L. kirjoitti:

        Näyttää siltä että mormonien kannattaisi ehdottomasti ostaa taloushallinnon palvelut MEILTÄ.

        Säästyisi miljoonia Euroja - pelkästään Suomessa! :-)

        MAP-kirkon kuluissa - VIISINKERTAISET verrattuna vastaavaan organisaatioon rakennuksineen yms. kuluineen - heillä täytyy olla puikoissa SIMPANSSI!

        Minä voisin välittömästi rukata Suomen MAP-kirkon taloutta miljoonalla Eurolla paremmaksi. :-)

        Pysäyttäisin ne vuosittain Suomen MAP-kirkolta puhallettavat pari miljoonaa Euroa 'ostarirahoja' ja siitä hyvästä veloittaisin palkkiona miljoona Euroa.

        Jo olisi suomalaiset mormonit huomattavasti pienemmän maksuikeen alla ja pysyisi mummojen suussa tekohampaat. Kaikki olisivat tyytyväisiä - paitsi ostarinrakentajat :-)


      • M.E.L.
        Haloo!!! kirjoitti:

        Eli 33*170= 5610€ !! Voi luoja,halvempaa olla mormoni kun lisäksi maksat "hyväntekeväisyys" rahat, rooli asut (erittäin arvokkaita) jotka kallistuvat portaita noustessa entisestään.

        Kerron sinulle suuren salaisuuden:

        Olet täysi imbesilli etkä ymmärrä yhtään mitään aiheesta jolla spekuloit :-D

        Ai meinaat että yhdessä vuodessa joku etenee sinisen loosin oppilasmuurarista Skottilaisen riitin Suur-Päätarkastajaksi?!?!

        Hahaa!!! Paras vitsi aikoihin!!!


      • Haloo!!!
        M.E.L. kirjoitti:

        Kerron sinulle suuren salaisuuden:

        Olet täysi imbesilli etkä ymmärrä yhtään mitään aiheesta jolla spekuloit :-D

        Ai meinaat että yhdessä vuodessa joku etenee sinisen loosin oppilasmuurarista Skottilaisen riitin Suur-Päätarkastajaksi?!?!

        Hahaa!!! Paras vitsi aikoihin!!!

        Taisi osua arkaan paikkaan kun poika noin hermostui. KUKA ON kirjoittanut että vuodessa etenesi? Missä niin on sanottu? Etkö osaa lukea??
        Kallista huvia, verrattuna jopa mormoneihin.

        Jopa rappareiden omatkin sivut ilmoittavat asusteitten olevan arvokkaita, ne maksettuaan ei rahaa riitä enää mummojen tekareihin, siksi et sinäkään niitä hommanut vaan jätit mummon pulaan!


      • M.E.L.
        Haloo!!! kirjoitti:

        Taisi osua arkaan paikkaan kun poika noin hermostui. KUKA ON kirjoittanut että vuodessa etenesi? Missä niin on sanottu? Etkö osaa lukea??
        Kallista huvia, verrattuna jopa mormoneihin.

        Jopa rappareiden omatkin sivut ilmoittavat asusteitten olevan arvokkaita, ne maksettuaan ei rahaa riitä enää mummojen tekareihin, siksi et sinäkään niitä hommanut vaan jätit mummon pulaan!

        Kuka lie on imbesilli? :-D

        Morkula maksaa tuon summan vuodessa, rappari kukaties neljässäkymmenessä vuodessa.

        Ilmeisesti niillä paljonmainostetuilla paastouhrirahoilla on myös rakenneltu ostareita ;-)


      • Haloo..
        M.E.L. kirjoitti:

        Kuka lie on imbesilli? :-D

        Morkula maksaa tuon summan vuodessa, rappari kukaties neljässäkymmenessä vuodessa.

        Ilmeisesti niillä paljonmainostetuilla paastouhrirahoilla on myös rakenneltu ostareita ;-)

        Mistä rappareiden rahat sitten tulevat? Millä ostetaan kiinteistöjä jne..?
        Älä nyt idiootti ole ja väitä että 170€ jäsenmaksulla ostetaan kiinteistöjä , maksetaan niiden ylläpito ja pyöritetään vielä koko toiminta.


      • Johan On..
        Haloo.. kirjoitti:

        Mistä rappareiden rahat sitten tulevat? Millä ostetaan kiinteistöjä jne..?
        Älä nyt idiootti ole ja väitä että 170€ jäsenmaksulla ostetaan kiinteistöjä , maksetaan niiden ylläpito ja pyöritetään vielä koko toiminta.

        Tuo on hy6vä kysymys. Muurareilla on useita kiineistöjä suomesakin. On selvää ettei rappari MEL:.n maitsemat summat riitä edes käsirahaksi..
        Mistä raha tulee, missä heidän kirjapito?


    • jaakko7

      Hei!
      Kymmenstyn maksaminen on raamatussa ja kaikissa pyhissä kirjoissa mainittu käytäntö. Se on "uhri" , kasvattaa epäitsekkyyttä ym ominaisuuksia.

      Kirkko ei lähetä laskua kenellekään. Kirkko tai kukaan ei kysy mitään tuloista. Näin ollen kaikki perustuu vapaaehtoisuuteen ja haluun maksaa kymmenykset ja saada siunauksia. Tietenkään siten se ei ole vapaaehtoista että esim kasteen liitossa lupaamme maksaa ne. Ketään ei erotata tai rankaista niiden maksamatta jättämisestä. Tempelikelpoisuuden edellytys on täysien kymmenysten maksaminen.

      Olen onnellinen ja iloinen rivijäsen. Kokeile tätä periaatetta.

      • M.E.L.

        Näytä minulle Raamatusta kohta, jossa käsketään maksaa kymmenyksiä amerikkalaiselle MAP-kirkolle.

        Kukaan ei ole antanut MAP-kirkolle legitimiteettiä toimia Jumalan pankkiirina.


      • M.E.L.

        Hienoa kun osoitat 'iloista uhrimieltä' :-)

        Amerikkalaiset uskonveljesi eivät nimittäin osoita sitä lainkaan vaan vetävät verovähennykset maksamistaan kymmenyksistä.

        He tulevat kuitenkin maireasti opettamaan tänne uhrimieltä ja uskollisuutta, höpöttämään suu hymyssä perusteetonta ja hunajaista hevonkukkua.

        He työntävät kätensä lompakkoosi, vievät rahasi ja tekohampaat mummojen suista.

        Utahin upseerit rakentelevat miljardiluokan ostoskeskuksia rahoillasi ja nauravat kippurassa suunnattomalle typeryydellesi!

        Hallelujaa ja ostoksille!


      • Ent. mormoni

        Raamatussa kymmenysten maksaminen oli sen ajan sosiaaliturvan maksamista huono-osaisemmille. Nykyisin maksamme veroja pitääksemme huolta lähimmäisistämme.

        Maksaisin veroja mielelläni enemmänkin - mieluummin kunnon progressiivinen verotus kuin tämä nykyinen suuntaus, jossa verotusta siirretään koko ajan erityisesti pienituloisten taakaksi mm. liikevaihtoveron muodossa.

        Sen lisäksi että olen iloinen veronmaksaja, mikään ei estä minua antamasta myös hyväntekeväisyyteen. Teen senkin mielelläni.

        Mutta ei tulisi mieleenikään maksaa mormonismin kaltaiselle suuryritykselle senttiäkään. Valitsen itse avustuskohteeni, ei innosta pätkääkään ajatus olla rahoittamassa prameita temppeleitä (joihin ei edes tavallisilla ihmisillä ole mitään asiaa!) saati ostoshelvettejä.


      • Häh..
        M.E.L. kirjoitti:

        Näytä minulle Raamatusta kohta, jossa käsketään maksaa kymmenyksiä amerikkalaiselle MAP-kirkolle.

        Kukaan ei ole antanut MAP-kirkolle legitimiteettiä toimia Jumalan pankkiirina.

        Katolinen kirkko on parhaansa tehnyt pysyäkseen jumalan pankkina, vatikaanissa on mm. omia pankkeja, joten älä puhu skeidaa!!


      • 1+1
        M.E.L. kirjoitti:

        Hienoa kun osoitat 'iloista uhrimieltä' :-)

        Amerikkalaiset uskonveljesi eivät nimittäin osoita sitä lainkaan vaan vetävät verovähennykset maksamistaan kymmenyksistä.

        He tulevat kuitenkin maireasti opettamaan tänne uhrimieltä ja uskollisuutta, höpöttämään suu hymyssä perusteetonta ja hunajaista hevonkukkua.

        He työntävät kätensä lompakkoosi, vievät rahasi ja tekohampaat mummojen suista.

        Utahin upseerit rakentelevat miljardiluokan ostoskeskuksia rahoillasi ja nauravat kippurassa suunnattomalle typeryydellesi!

        Hallelujaa ja ostoksille!

        Katoliset ihmiset maksavat ihan samoin, ja miksei kun raha tulee takaisin verojen kautta, älä ole ihan urpo!

        Katolinen kirkko on USA:n suurin bisneksen pyörittäjä, valtion jälkeen. Ei pysähdy yhteen eikä kahteenkaan ostariin.. Perehdy faktoihin ja hölötä vasta sitten.


      • M.E.L.
        1+1 kirjoitti:

        Katoliset ihmiset maksavat ihan samoin, ja miksei kun raha tulee takaisin verojen kautta, älä ole ihan urpo!

        Katolinen kirkko on USA:n suurin bisneksen pyörittäjä, valtion jälkeen. Ei pysähdy yhteen eikä kahteenkaan ostariin.. Perehdy faktoihin ja hölötä vasta sitten.

        Kaltaisesi tomppeli ei ilmeisesti tajua mikä ero on saada verokompensaatio paristasadasta Dollarista ( normaalit kirkot ) verrattuna kymmenistä tuhansista Dollareista ( MAP ) vuosittain.


      • M.E.L.
        Häh.. kirjoitti:

        Katolinen kirkko on parhaansa tehnyt pysyäkseen jumalan pankkina, vatikaanissa on mm. omia pankkeja, joten älä puhu skeidaa!!

        Ei Vatikaani tietääkseni väitä olevansa Jumalan pankki.

        Mormonit väittävät.


      • M.E.L.
        Häh.. kirjoitti:

        Katolinen kirkko on parhaansa tehnyt pysyäkseen jumalan pankkina, vatikaanissa on mm. omia pankkeja, joten älä puhu skeidaa!!

        Ja piruako Jumala pankilla tai rahalla tekisi?!

        Pankit ja raha ovat puhtaasti ihmisten omiin tarkoituksiin tehtyjä instrumentteja.

        Kukaan ei voi julistautua Jumalan voudiksi.


      • vapaa ihminen
        Ent. mormoni kirjoitti:

        Raamatussa kymmenysten maksaminen oli sen ajan sosiaaliturvan maksamista huono-osaisemmille. Nykyisin maksamme veroja pitääksemme huolta lähimmäisistämme.

        Maksaisin veroja mielelläni enemmänkin - mieluummin kunnon progressiivinen verotus kuin tämä nykyinen suuntaus, jossa verotusta siirretään koko ajan erityisesti pienituloisten taakaksi mm. liikevaihtoveron muodossa.

        Sen lisäksi että olen iloinen veronmaksaja, mikään ei estä minua antamasta myös hyväntekeväisyyteen. Teen senkin mielelläni.

        Mutta ei tulisi mieleenikään maksaa mormonismin kaltaiselle suuryritykselle senttiäkään. Valitsen itse avustuskohteeni, ei innosta pätkääkään ajatus olla rahoittamassa prameita temppeleitä (joihin ei edes tavallisilla ihmisillä ole mitään asiaa!) saati ostoshelvettejä.

        "Profeetan" taannoinen lause, kun hän kävi avaamassa ostoskeskuksen (jo se osoittaa, millaisesta järjestöstä on kyse): "Let's go shopping!"

        Mitään muuta ei tuosta "kirkosta" oikeastaan tarvitse tietää, kun näkee, miten nuo "johtajat" käyttäytyvät ja mikä heille on tärkeää.


      • tms 1
        M.E.L. kirjoitti:

        Ei Vatikaani tietääkseni väitä olevansa Jumalan pankki.

        Mormonit väittävät.

        Mistä lähtien mormonit ovat sanoneet olevansa Jumalan pankki, laita nyt vähän faktaakin älyttömiin väitteisiisi.


      • M.E.L.
        tms 1 kirjoitti:

        Mistä lähtien mormonit ovat sanoneet olevansa Jumalan pankki, laita nyt vähän faktaakin älyttömiin väitteisiisi.

        Te väitätte kymmenysten menevän "Jumalan valtakunnan rakentamiseen".

        Hallelujaa ja ostoksille!


      • tms 1
        M.E.L. kirjoitti:

        Te väitätte kymmenysten menevän "Jumalan valtakunnan rakentamiseen".

        Hallelujaa ja ostoksille!

        Niin ja milloin MAP-kirkko on sanonut olevansa ´Jumalan pankki?
        Antaa vaan katolisten hoitaa pankkitoiminnan, tai nyt taitaa vähän ongelmia siinäkin olla, kun paljastui väärin käytöksiä Paavin pankissa.

        http://www.hs.fi/ulkomaat/Paavin murheellinen rahamylly/a1364783777540

        Ei kenekään kymmenyksiä kannata katolisille maksaa jos meno "Jumalan pankissa"
        tuollaista on!!


      • tms 1

      • 1+1
        vapaa ihminen kirjoitti:

        "Profeetan" taannoinen lause, kun hän kävi avaamassa ostoskeskuksen (jo se osoittaa, millaisesta järjestöstä on kyse): "Let's go shopping!"

        Mitään muuta ei tuosta "kirkosta" oikeastaan tarvitse tietää, kun näkee, miten nuo "johtajat" käyttäytyvät ja mikä heille on tärkeää.

        Näin on..

        "Mitään muuta ei tuosta "kirkosta" oikeastaan tarvitse tietää, kun näkee, miten nuo "johtajat" käyttäytyvät ja mikä heille on tärkeää.."
        Tästäkö puhut?

        http://www.hs.fi/ulkomaat/Paavin murheellinen rahamylly/a1364783777540


    Ketjusta on poistettu 6 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Ilouutinen! Anniina Valtonen heitti jymy-yllätyksen - Tämä ei jätä kylmäksi!

      Ohhoh, tämäpä ylläri! Anniina Valtonen sai puolisonsa kanssa lapsen viime vuoden lopulla. Lue lisää: https://www.suomi2
      Suomalaiset julkkikset
      31
      2253
    2. Ootko muuten vieläkään hiffannut

      Että en kuulu sinun maailmaasi? On meissä samaa, ja samaa aaltopituutta oli, mutta tunsin oloni usein hyvin vaivautuneek
      Ikävä
      177
      1569
    3. Miten nyt sanoisin

      tämän sinulle. Oletko mielessäni päivittäin, kysyin itseltäni ja vastaus oli, kyllä olet. Yllätyin, päädyin oudoille tei
      Ikävä
      88
      1495
    4. Mistä vuodesta

      lähtien olet ikävöinyt kaivattuasi?
      Ikävä
      125
      1294
    5. Susta on tullut

      Ihana nainen. ❤️
      Ikävä
      52
      1189
    6. Tämä ei voi jatkua

      Näin. Eilisen jälkeen tulin siihen tulokseen.
      Ikävä
      55
      924
    7. Voitko vain unohtaa

      Minut. En ole sinun arvoisesi
      Ikävä
      59
      880
    8. Tällä kertaa Marinia kadehtii Minäminä Päivärinta

      Kokoomuksen tyhjäntoimittelija itkeä tuhertaa, kun kansainvälinen superstaramme ei leiki hänen kanssaan. Oikean puoluee
      Maailman menoa
      291
      820
    9. Mitkä oli suurimmat

      Syyt mihin hänessä ihastuit alussa ja pikkuhiljaa tunteiden edetessä
      Ikävä
      38
      805
    10. Miksi koulut pakottavat

      Lapset uimaan sekaryhmänä? Murrosikäiset tunnetusti häpeilevät vartalossa tapahtuvia muutoksia. Tulee turhia poissaoloja
      Maailman menoa
      69
      734
    Aihe