Aivojen koolla on eroa

Kylmät kädet

6

264

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Kylmät kädet

Lippis oli Puukko-Matille liian iso, mutta aivan liian pieni haastattelijan aivokopalle.

• poimuajo

Yleensä ajatellaan että ihmisillä asiaan vaikuttaa hyvin paljon aivojen poimuttuneisuus.

• Kyllähän kallon luiden paksuuskin vaikuttaa pään kokoon. Ei siis pään kokoa suoraan voi pitää aivojen koon mittana.

• Pupunen4+1

Oliko aloitus tosissaan? Ja tarkoitatko sillä sitten myös sitä, että nainen on pienipäisempänä väistämättä miestä tyhmempi? Naisten aivojen on toisaalta todettu olevan miehen aivoja poimuttuneemmat eli ne on vaan pakattu pienempään kokoon. Silti myös kanssanaisiin verrattuna olen pienipäinen, kenties siis keskimääräistä tyhmempi joka tapauksessa... Ei ulkopuolinen määrittely toisaalta minua haittaa. Miten se minun elämääni rajoittaa, jos minut määritellään väestön tyhmempään osaan kalloni koon perusteella, kun se ei selkeästi mihinkään osa-alueeseen elämässäni vaikuta. Olen kielitaitoinen, sanavalmis, koulu- ja työmaailmassa menestynyt, matemaattisesti lahjakas ja empatiakykyinen. Eli mitä on se älykkyys, jonka kallon koon perusteella voi määrittää? Kuulostaa tällainen kallon mittailu hieman natsitouhulta. Voiko kallon koon ja muodon perusteella alkaa laittaa ihmisiä paremmuusjärjestykseen?

• Pohdinttaa

Tyhmyys ja aivojen pienuus ei suinkaan ole sama asia. Itse asiassa on ollut ihmisiä, jolla toinen aivopuolisko on jo lapsuudessa jäänyt kehittymättä ja he silti ovat pystyneet elämään normaalisti. Eli toimintakykyyn ei välttämättä tarvita kaikkea kapasiteettia, mitä ehjät aivot tarjoavat.
        Toinen asia sitten on se, tarjoavatko isokokoiset aivot suuremman mahdollisuuden erilaisiin kykyihin tai taipumuksiin.
        Tshehov oli kieltämättä loistava kirjailija ja olisi lääkärintoimensa ohella varmaan voinut olla melkein mitä tahansa. Hänellä oli tähän astis uurimmat mitatut aivot.

• bioloogikko

Einsteinillä oli keskimääräistä pienemmät aivot - ne painoivat 1230 g , kun keskimäärin ihmisaivot painavat 1400 g.

Ei se koko, vaan kuinka sitä käyttää...

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Haluaisin rakastaa sinua

Ja olla sinulle se oikea... Rakastan sinua 💗💗💗
      Ikävä
      42
      4340
    2. Vain vasemmistolaiset rakennemuutokset pelastavat Suomen

Kansaa on ankeutettu viimeiset 30+ vuotta porvarillisella minäminä-talouspolitiikalla, jossa tavalliselta kansalta on ot
      Maailman menoa
      138
      4089
    3. Tiedätkö mihin

Ominaisuuksiin rakastuin sinussa?
      Ikävä
      64
      3746
    4. onko kaivattusi

vaarallinen? :D
      Ikävä
      108
      3635
    5. Purra on kantanut vastuuta täyden kympin arvoisesti

Luottoluokituksen lasku, ennätysvelat ja ennätystyöttömyys siitä muutamana esimerkkinä. Jatkakoon hän hyvin aloittamaans
      Maailman menoa
      33
      3547
    6. Persut huutaa taas: "kato! muslimi!"

Persut on lyhyessä ajassa ajaneet läpi kaksi työntekijöiden oikeuksien heikennystä, joita se on aiemmin vastustanut. Pe
      Maailman menoa
      64
      3357
    7. Pieni galluppi

Mitäs lahjaa odotat joulupukilta.
      Ikävä
      87
      2932
    8. Olisiko sinulla

Jonossa vaihtoehtoja, ehkä
      Ikävä
      54
      2835
    9. Mitä tuntemuksia

Rakkaasi ääni herättää?
      Ikävä
      25
      2646
    10. Korjaamo suositus

Vahva suositus Kumpulaisen korjaamolle vanhan 5-tien varrelta! Homma pelaa ja palvelu ykköslaatuista. Mukavaa kun tuli p
      Hyrynsalmi
      14
      2354
    Aihe