Tein tänään karviaismarjapiirakkaa mielenkiintoisella amerikkalaisella reseptillä. Piirakan päälle lisättiin paistamisen loppuvaiheessa marenkia. Tein marengin ohjeen mukaan, ja se oli ennen paistamista erinomaisen kuohkeaa ja kaunista - pysyi hyvin koossa jne.
Kun otin piirakan uunista, marenki oli ruskistunut päältä, mutta sen sijaan, että se olisi ollut rapeaa , se olikin sitkeää - vähän kuin vaahtokarkit. Missähän vika on, koska muistan, että vastaava tapaus on sattunut ennenkin - tosin siitä on aikaa yli 10 vuotta...
Onko vika sokerin ja valkuaisten suhteessa, paistolämpötilassa tai ajassa, vai missä? Marenkiin tuli 2 valkuaista ja 0,6 dl sokeria. Piirakan paistolämpö oli ensin 220 astetta, ja marenkia lisätessä se laskettiin 180 asteeseen. Uunissa piiras oli marengin lisäyksen jälkeen 10 minuuttia. Eli missä vika?
Sitkeä marenki?
10
7268
Vastaukset
- -mari
Samoin on käynyt minulle. Kuvittelin sen kuuluvan asiaan, koska 180 asteen lämmössä ja 10 min aikana ei marenki mielestäni voi tulla rapeaksi.
- hmm.
Niin, en minä oikeasti tiedä, kuuluisiko sen olla rapeaa tuossa ohjeessa...Mutta millaisilla lämmöillä ja paistoajoilla siitä sitten tulisi rapeaa?
- -mari
hmm. kirjoitti:
Niin, en minä oikeasti tiedä, kuuluisiko sen olla rapeaa tuossa ohjeessa...Mutta millaisilla lämmöillä ja paistoajoilla siitä sitten tulisi rapeaa?
Tein taannoin marenkipohjan marjoille ja jäätelölle ja ohje oli 75 astetta ja 2 tuntia. Rapeaa oli.
- piia
tavallisia pursotettuja marengeja uunissa niin, ne paistetaan miedolla lämmöllä noin 75-100astetta
noin 1-1½ tuntia, siksi tulevat rapeiksi.
Marengeista tulee sitä sitkeempiä mitä kauemmin taikinaa vatkataan. - marengue
Ei sen oo tarkoitus ollakaan rapeaa noissa kakuissa vaan just sellasta vaahtokarkkimaista ja sitkeää.
- hmm.
No hyvä - ilmeisesti piirakka sitten onnistui :). Mistäpä tuota tiesi tällainen satunnainen leipuri, kun en ole ikinä tuollaista marenkipiirakkaa leiponut...
- hmm..
hmm. kirjoitti:
No hyvä - ilmeisesti piirakka sitten onnistui :). Mistäpä tuota tiesi tällainen satunnainen leipuri, kun en ole ikinä tuollaista marenkipiirakkaa leiponut...
Niin että miten siitä marengista saisi edes sitkeää? minulla marenki aina palaa pinnalta ja sisältö jää lusikalla syötäväksi litkuksi.
- iiris
... mutta mulla on amerikkalainen piiraskirja, ja siinä kaikkien marenkia sisältävien ohjeiden kohdalla sanotaan, että jos piirakan tekee sateisella ilmalla, niin marengista tulee sitkeää. Eli tänä kesänä Suomessa lähes aina...
- Leo R
Kyllä minua huvitti Iiris sun juttu. Suunnilleen noilla perusteilla amerikkalaiset hyökkäsivät Irakiin.
Totta puhuen marenkipikkuleipiä voi jättää uuniin koko yöksi ja painua nukkumaan, mutta lämmön täytyy olla silloin uunissa noin 75-100 astetta celsiusta.kaikki riippuu uunin lämmöstä minkälaista marenkia halutaan. Jos haluat tehdä esimerkiksi paistettua jäätelöä, niin kuorruta kauttaaltaan jäätelö marengilla, ja paista se kuumassa lämmössä, noin 250-260 astetta celsiusta noin minuutissa tai kahdessa, joka tapauksessa sen aikaa kunnes marenki on ottanut kauniin ruskean värin korkeimmista kohdistaan - Titta
Leo R kirjoitti:
Kyllä minua huvitti Iiris sun juttu. Suunnilleen noilla perusteilla amerikkalaiset hyökkäsivät Irakiin.
Totta puhuen marenkipikkuleipiä voi jättää uuniin koko yöksi ja painua nukkumaan, mutta lämmön täytyy olla silloin uunissa noin 75-100 astetta celsiusta.kaikki riippuu uunin lämmöstä minkälaista marenkia halutaan. Jos haluat tehdä esimerkiksi paistettua jäätelöä, niin kuorruta kauttaaltaan jäätelö marengilla, ja paista se kuumassa lämmössä, noin 250-260 astetta celsiusta noin minuutissa tai kahdessa, joka tapauksessa sen aikaa kunnes marenki on ottanut kauniin ruskean värin korkeimmista kohdistaanKyllä marengit palaa, jos ne jättää tuohon asteeseen yöksi.
On tullut meinaten Tampereen kupeessa muutamat marengit tehtyä :)
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Virkamiehille tarvitaan tuntuvat palkankorotukset
Naistenpäivänä on syytä muistuttaa, että virkamiehen euro on vain 80 senttiä. Palkat tulee saattaa samalle tasolle yksi423880Riikka Purran kaudella nousi bensan hinta yli 2 euron
Muistatteko kuinka edellisen vasemmistohallituksen aikana, ns. Marinin aikakaudella, bensiiniä sai 1,3 euron litrahinnal393466- 703078
Olisipa saanut sinuun
Tutustua paremmin. Harmi että aloin lopulta jännittämään kun näytit tunteesi niin voimakkaasti ja lähestyit niin voimaak912920Mitäs nyt sijoittajat?
Pörssit laskevat maailmalla Iranin sodan takia ja muutenkin ovat olleet Trumpin vallan alla epävarmat. Ainoa, mikä on no851914- 351908
- 241749
- 321693
- 291691
Olisitpa se hellä
Ja herkkä minkä kuvan sain sinusta irl. Haluaisin että elämässäni olisi sellainen joka arvostaa minua juuri sellaisena k231644