Cable: kaapeli vai vaijeri

Kaapelivaunu

Usein sana ”cable” suomennetaan tv-ohjelmissa ”kaapeliksi”, vaikka kääntäjälle pitäisi olla täysin selvää, että kyse on teräksisestä ”vaijerista”. ”Kaapeli” on suomessa aina sähkötekninen osa ja ”vaijeri” vastaavasti konetekninen.

32

678

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • jepulis...

      Ja cable crew ei ole kaapeliporukka, vaan o-aukkoinen palmikkoneule.

    • Kielinero

      Samaa olen ihmetellyt. Joskus voisi myös käyttää köysi tai teräsköysi suomennosta. Vaijerihan on väännös mutta kuitenkin vakiintunut arkikieleen.

    • Kaapeli on touvi

      Taidat olla peruskoulun käynyt. Montako kirjaa olet lukenut? Kaapeli tarkoittaa suomeksi paksua vaijeria (tai köyttä) ja on ollut käytössä jo ennen sähköjohtimia. Laivoissa, silloissa, nostureissa, hisseissä, ja erikoisesti niissä kaapelivaunuissa jne...

      • Viisastelija...

      • Ei viisastella
        Viisastelija... kirjoitti:

        Voiko Wikipedia olla väärässä?

        http://fi.wikipedia.org/wiki/Kaapeli

        Ei sanaakaan vaijerista.

        Oletko tosissasi? Suuri osa Wikipedian suomenkielisistä sivuista on vasta tekeillä ja niissä on vain tietoja, jota kirjoittajalla oli silä hetkellä mielessään. Ja jos kirjoittaja on vain peruskoulun käynyt, niin ...


      • Kielinero

        Niin se kieli muuttuu. Jos "kaapeli" on joskus ennen sähköä tarkoittanutkin köyttä, sähkö on eriyttänyt sen merkityksen johtimeksi.


    • laiska paskiainen
      • Viisastelija...

        "3. varsinkin mer. useasta köydestä kierretty paksu kuitu- tai metalliköysi, touvi."

        Tämä määritelmä liittyy pelkästään merenkulkuun. Veikkaanpa, että vaijereita käytetään muualla paljon enemmän kuin laivoissa.


    • kaabelinmitta=185,2m

      Cable voi tarkoittaa myös sähkettä. Ja wireless on laite, jolla voi lähettää ja vastaanottaa cables'jä. Loogitonta mutta totta.

      • Nälvijä

        Ei kaabelin-, vaan kaapelinmitta. Yhtäsuuruusmerkin molemmin puolin tulee sanaväli. Sama koskee numeerisen arvon ja yksikön symbolin väliä.

        Kaapelinmitta = 1/10 mpk = 185,2 m.

        Seuraava kirjoittaja nälviköön puolestaan minun virheitäni.


      • Kblmått
        Nälvijä kirjoitti:

        Ei kaabelin-, vaan kaapelinmitta. Yhtäsuuruusmerkin molemmin puolin tulee sanaväli. Sama koskee numeerisen arvon ja yksikön symbolin väliä.

        Kaapelinmitta = 1/10 mpk = 185,2 m.

        Seuraava kirjoittaja nälviköön puolestaan minun virheitäni.

        Yritäppä laittaa nimimerkkiriville mielestäsi oikein. Eikö onnistunut? Ei se mitään.


      • Elikkäs että joo..
        Kblmått kirjoitti:

        Yritäppä laittaa nimimerkkiriville mielestäsi oikein. Eikö onnistunut? Ei se mitään.

        Yritäpä eikä "yritäppä".

        Koettakaa päästä tyhmänoloisesta Facebook-kielestä eroon edes tällä palstalla.


      • ..............

        Loogiton ei ole suomea. Pitää olla epäloogista. Logiikaton lienee periaatteessa mahdollinen.


      • Svennepetteri
        .............. kirjoitti:

        Loogiton ei ole suomea. Pitää olla epäloogista. Logiikaton lienee periaatteessa mahdollinen.

        Epä-alkuiset sanat ovat huonoa suomen kieltä, ruotsinmukaisuukseja, joista pitäisi päästä eroon.


      • ............
        Svennepetteri kirjoitti:

        Epä-alkuiset sanat ovat huonoa suomen kieltä, ruotsinmukaisuukseja, joista pitäisi päästä eroon.

        Kuka niin sanoo? Ettäkö ei pitäisi sanoa epävarma, epämukava, epätavallinen, koska ne ovat "ruotsinmukaisuukseja". Millä muulla tavalla luulet voitavan sama ajatus ilmaista? Loogiton? Asia, jossa ei ole "loogia"?

        Kaikenlaista sitä kuuleekin.


      • K. Eskonen
        Svennepetteri kirjoitti:

        Epä-alkuiset sanat ovat huonoa suomen kieltä, ruotsinmukaisuukseja, joista pitäisi päästä eroon.

        S-osuuskaupparyhmän logona oli kolmisen vuosikymmentä sitten kolme sisäkkäistä, erikokoista, ei-samankeskistä (mutta yhdeltä reunaltaan toisiaan sivuavaa) ympyrää, joista sisimmän sisällä, koko hässäkän reunalla, komeili S-kirjain. Tämä logo ja koko S-ryhmä saivat tämän logon innoittamina monen suussa nimen Epäkesko.

        Sinulle Keskoton?


      • Svennepetteri
        ............ kirjoitti:

        Kuka niin sanoo? Ettäkö ei pitäisi sanoa epävarma, epämukava, epätavallinen, koska ne ovat "ruotsinmukaisuukseja". Millä muulla tavalla luulet voitavan sama ajatus ilmaista? Loogiton? Asia, jossa ei ole "loogia"?

        Kaikenlaista sitä kuuleekin.

        Ja looginen on asia, jossa on loogia?

        Kakkea sitä saa laittaa teh internetsiin.


      • syö hapansilakkaa...
        Svennepetteri kirjoitti:

        Ja looginen on asia, jossa on loogia?

        Kakkea sitä saa laittaa teh internetsiin.

        Voi kuinka hauskaa viisastelua.

        Loogiton on yhtä järkevä kuin "ruotsin" loglös.

        Looginen ei ole asia, jossa on "loogia", vaan suomeen mukautettu lainasana ruotsin sanasta logisk, joka tulee sanasta logik eli logiikka, joka tulee latinan sanasta logica, jonka pohjana on kreikan λογική, juurena kreikan λόγος, "sana", "järki".


    • ....,,,

      Näyttää kielten opiskelu joillakin menevän erikoisesti.
      Ensin käännetään cable kaapeliksi ja sitten aletaan katsomaan sanakirjasta mitä kaapeli tarkoittaa, kun pitää tietysti katsoa, mitä cable tarkoittaa.
      Tuolla menetelmällä voisi sanoa, että sana auto tarkoittaa mm. vaunuja, rautatievaunua, hissinkoria, ilmalaivan kondolia, kuumailmapallon koria ym.

      Kaapeli ei sähkötekniikassa tarkoita johdinta.
      Vaijeri ei ole väännös, vaan käännös ruotsin kielen sanasta en vajer.

      • rejav irejiav

        Ei vaijerissa ole mitään käännöstä; se on ihan selvä lainasana ruotsista.


      • Sähköjohdin kaapeli

        "Kaapeli ei sähkötekniikassa tarkoita johdinta." ???

        ....,,, :lle. Millä luokalla olet? Mikä on äidinkielesi? Oletko amispelle? Kyllä se kaapeli on sähkötekniikassa johdin eli sähköjohto. Yksi- tai monijohtiminen.


      • klark kabel
        Sähköjohdin kaapeli kirjoitti:

        "Kaapeli ei sähkötekniikassa tarkoita johdinta." ???

        ....,,, :lle. Millä luokalla olet? Mikä on äidinkielesi? Oletko amispelle? Kyllä se kaapeli on sähkötekniikassa johdin eli sähköjohto. Yksi- tai monijohtiminen.

        "Kyllä se kaapeli on sähkötekniikassa johdin eli sähköjohto. Yksi- tai monijohtiminen. "

        Monijohtiminen johdin? Johdin, joka koostuu johtimista?

        Millä luokalla olet? Mikä on äidinkielesi?


      • Huhheijaahuhhuh
        klark kabel kirjoitti:

        "Kyllä se kaapeli on sähkötekniikassa johdin eli sähköjohto. Yksi- tai monijohtiminen. "

        Monijohtiminen johdin? Johdin, joka koostuu johtimista?

        Millä luokalla olet? Mikä on äidinkielesi?

        Taas joku amispelle vauhdissa. Harvinaisen tyhmää. Jos et osaa lukea etkä kirjoittaa etkä ymmärrä asiasta yhtikäs mitään, miksi auot haisevaa suutasi?


      • aina näitä
        Huhheijaahuhhuh kirjoitti:

        Taas joku amispelle vauhdissa. Harvinaisen tyhmää. Jos et osaa lukea etkä kirjoittaa etkä ymmärrä asiasta yhtikäs mitään, miksi auot haisevaa suutasi?

        Asiaahan tuo kirjoitus on. Johdin on eri asia kuin johto tai kaapeli. Esimerkkejä:

        MSK: Liitäntäkaapeli siirrettävään asennukseen. Pyöreä, 2 - 5 johtiminen liitäntäkaapeli valaisinten ja vastaavien liitäntään kuivissa sisätiloissa. Monisäikeiset johtimet kerrattu yhteen. Vaippana valkoinen PVC-muovi.

        MCMK: Maakaapeli. 2 - 4 yksisäikeistä PVC-muovi eristeistä johdinta yhteen kerrattuna. Täytevaipan päällä kerros kuparilankoja ja kuparinauhasidos, joita käytetään maadoitusjohtimena. Vaippana musta PVC-muovi. Käyttö yleensä maakaapelina, mutta voidaan käyttää myös asennuskaapelina, sekä nykyään upottaa myös betonivaluun.

        http://koti.mbnet.fi/~huhtama/ele/index.php?si=ml19.sis


      • aina näitä
        aina näitä kirjoitti:

        Asiaahan tuo kirjoitus on. Johdin on eri asia kuin johto tai kaapeli. Esimerkkejä:

        MSK: Liitäntäkaapeli siirrettävään asennukseen. Pyöreä, 2 - 5 johtiminen liitäntäkaapeli valaisinten ja vastaavien liitäntään kuivissa sisätiloissa. Monisäikeiset johtimet kerrattu yhteen. Vaippana valkoinen PVC-muovi.

        MCMK: Maakaapeli. 2 - 4 yksisäikeistä PVC-muovi eristeistä johdinta yhteen kerrattuna. Täytevaipan päällä kerros kuparilankoja ja kuparinauhasidos, joita käytetään maadoitusjohtimena. Vaippana musta PVC-muovi. Käyttö yleensä maakaapelina, mutta voidaan käyttää myös asennuskaapelina, sekä nykyään upottaa myös betonivaluun.

        http://koti.mbnet.fi/~huhtama/ele/index.php?si=ml19.sis

        Yhdyssanavirheet ovat lähdetekstin, eivät minun.


    • Viisastelija...

      Lisättäköön vielä, että kaapelinmitta on asteen kymmenesosa (6') longitudilla mitattuna. Tämä mitta on peräisin merenkulun alkuajoilta eli satojen vuosien takaa. Tyhmemmällekin (joita lieneekin suuri osa tänne vastanneista), pitäisi olla selvää, että tuohon aikaan sähköstä ei vielä tiedetty mitään – mitä nyt ehkä vain hieman ihmeteltiin salamointia...

      • Lammikkolaivuri

        Milläs viisastelukurssilla sinulle on tuollaisia opetettu? Minun laivurikurssini viisaat kertoivat, että kaapelinmitta on 1/10 meripeninkulmaa, joka puolestaan vastaa yhtä kaariminuuttia (eikä astetta) pituuspiiriä pitkin mitattuna.

        Purjelaivojen aikakaudella oli ankkuriköydellä (kaapelilla, touvilla...) mittaa tyypillisesti suunnilleen tuon kaapelinmitan verran eli vajaat 200 metriä. Sinun opeillasi mitattu kaapeli taitaisi yltää aina Mariaaanien haudan Challengerin syvänteen pohjalle saakka (6 kaariminuuttia longitudilla tekee n. 11,1 km).


      • Viisastelija...
        Lammikkolaivuri kirjoitti:

        Milläs viisastelukurssilla sinulle on tuollaisia opetettu? Minun laivurikurssini viisaat kertoivat, että kaapelinmitta on 1/10 meripeninkulmaa, joka puolestaan vastaa yhtä kaariminuuttia (eikä astetta) pituuspiiriä pitkin mitattuna.

        Purjelaivojen aikakaudella oli ankkuriköydellä (kaapelilla, touvilla...) mittaa tyypillisesti suunnilleen tuon kaapelinmitan verran eli vajaat 200 metriä. Sinun opeillasi mitattu kaapeli taitaisi yltää aina Mariaaanien haudan Challengerin syvänteen pohjalle saakka (6 kaariminuuttia longitudilla tekee n. 11,1 km).

        Kokeilin, meneekö läpi. Hyvä, että edes joku tietää jotakin navigoinnista.

        Englannissa on paljon kummallisuuksia, eikä niitä pitäisi suomentaa suoraan. "Cable" on yksi niistä.


    • ijoö

      No siis jos oikein tarkkoja ollaan, niin vaijeri on teräsköysi, voisiko muoviköysi olla esimerkiksi polymeeriköysi tai polyesteriköysi? Kyllähän yleensä sähköä laitetaan kaapeliin. Voi sitä kyllä laittaa teräs- tai alumiiniköyteenkin.

    •  Kaaleppi 

      Cable car lienee ainakin San Franciscon kävijöille tuttu vekotin? Raitiovaunun tapainen liikenneväline, jossa ei ole omaa voimanlähdettä, vaan toiminta perustuu raiteiden välissä kadun alla vakionopeudella liikkuvaan vaijeriin, johon vaunun mekanismi tarraa kiinni haluttaessa lähteä liikkeelle ja päästää irti haluttaessa pysähtyä.

      Ruotsiksi näköjään kabelspårvagn:
      https://sv.wikipedia.org/wiki/Kabelspårvagn

      Millähän nimellä tuota sopisi kutsua suomeksi? Suomenkielinen Wikipedia näkyy kutsuvan kaapeliraitiovaunuksi lainausmerkkien kera.

      »San Francisco on tunnettu myös "kaapeliraitiovaunuistaan" (cable car), jotka kulkevat ilman moottoria maahan upotettujen kaapeleiden avulla. Kaupungissa on käytössä kolme kaapelivaunulinjaa: Powell-Hyde, Powell-Mason ja California Street. Vaunut kehitti Andrew Smith Hallidien toimeksiannosta William Eppelsheimer, ja ne otettiin alun perin käyttöön vuonna 1873.»
      http://fi.wikipedia.org/wiki/San_Francisco

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Mitä sanoisit

      juuri nyt kaivatullesi jos uskaltaisit/kehtaisit?
      Ikävä
      129
      1343
    2. Mitä hyvää

      Mitä hyvää hän on tuonut elämääsi?
      Ikävä
      100
      861
    3. Mikä teidän jutussa on ongelmana?

      Missä meni pieleen?
      Ikävä
      75
      693
    4. 50
      587
    5. Koillis motor

      Kyllä on mennyt palvelu alas ku lehmänhäntä, sovitut asiat ja luvatut soitot pitää hoitaa eikä tehä oharia, täysin tumpa
      Suomussalmi
      12
      493
    6. ABC: n kahvilan uusi nimi matkimalla

      Kahvia ja virvokkeita myytiin aikoinaan ÄKKI-VANNIN KAHVILASSA Haapavedellä ja paikalliset sanoivat sitä haussia "Tuhann
      Haapavesi
      40
      474
    7. Kylillä ei ole näkynyt? Missä luuraat nainen?

      Olisit soittanut mulle nainen. Oltais voitu nähdä vaikka laavulla. Miksi pelkäät minua? Eihän siinä ole mitään järkeä. m
      Suhteet
      153
      451
    8. Tehdäänkö tänään toiveista totta?

      Poikkea tänä illasta siinä lähellä ja annetaan silmien puhua ja sen jälkeen puhu sinä lopulta mitä ajattelet..
      Ikävä
      30
      407
    9. Rydman sivuutti mutupohjalta asiantuntija-arviot tutkimusrahoitusta myönnettäessä

      Onko Rydman sopiva tai kykenevä toimimaan ministerinä? Ei ole. Ministerit ovat joutuneet puhuteltaviksi vähemmästäkin;
      Maailman menoa
      175
      384
    10. Missä näet kaivattuasi?

      Mitä teet silloin? Tuleeko pakene reaktio? Vai hellä tunne ja ere..
      Ikävä
      25
      381
    Aihe