Olen 30-kymppinen nainen. Haluan kertoa oman tarinani, ja samalla saada paikan minne purkaa omat fiilikset. Julkisesti tämän teen siksi, että ehkä joku siellä ruudun takana kokee samaistuvansa, ehkä saa lohtua, tukea tai jopa sen inspiraation omaan urakkaansa.
Oma taisteluni kiloja vastaan alkoi jo lapsuudessa, jolloin en edes ollut ylipainoinen. Meidän suvussa tämä on ollut perintö ja uskomaton noidankehä jo useamman sukupolven ajan äidiltä tyttärelle. Tästä siis johtuu osaltaan psykologiset taustat omaan ylipainoon.
10-vuotiaana sairastuin bulimiaan. Tätä kesti koko varsinaisen teini-iän on/off. En koskaan hakenut tai saanut tähän apua, koska se oli oma salaisuuteni. Kukaan ei asiasta tiennyt, vaikkakin pari kertaa oli yläasteaikana lähelläpiti-tilanne, jossa melkein jäin rysän päältä kiinni käydessäni oksentamassa lounaan jälkeen. Pelästyin ja ajattelin, että jään kiinni. Lopetin oksentamisen, mutta tämä johti ojasta allikkoon. Ahmimiskohtaukset jäivät, mutta pysyivät jokseenkin hallinnassa n. 19-vuotiaaksi asti. Jojottelin painon kanssa -20kg, olen 170cm pitkä, ja painoni vaihteli aina 63kg-85kg. Ulkomuotoni kuitenkin säilyi suhteellisen "normaalina".
19-vuotiaana aloitin toipumista tukevan terapian, jossa läpikäytiin asioita liittyen lapsuuteeni ja niistä aiheutuviin traumoihin kuten esim. bulimia. Kaikkien muiden syiden päälle, selvisi vielä se yksi oleellisin asia koskien psyykettäni: minua on lapsena/nuorena käytetty seksuaalisesti hyväkseen. Asia, joten en ole koskaan kellekkään muulle kertonut paitsi terapeutilleni.
Reilu parikymppisenä iski uusi syömishäiriö: aikuisiän ahmimishäiriö. En enää hallinnut ahmimiskohtauksia, ja näistä tuli lähinnä jokapäiväisiä. Painoni lähti rakettimaiseen nousuun, ja 23-vuotiaana vaakalukema näytti jo 115kg. Liityin painonvartijoihin, ja sain pudotettua -25kg. Pysyttelin tuossa painossa n. 5-vuotta, kunnes päässä naksahti taas. Tällä kertaa kehitin itselleni ihan puhtaan addiktion "roskaruokaan" yhdistettynä ahmimiseen. Tietäähän sen miten siinä kävi... Paino nousi, hitaasti kylläkin, takaisin samoihin lukemiin ja kuinka ollakkaan, nyt tammikuussa vaakalukema: 121kg.
Pysähdyin viimein miettimään itseäni, omaa elämääni ja miksi teen itselleni näin. Miksi ihmeessä kohtelen itseäni näin huonosti. Oli aika katsoa siihen peiliin ja todeta, että nyt riittää ja ihan lopullisesti. Koska olen jo selvittänyt rankemman kautta omat menneisyyteni haaveet, niin minulla ei enää ole mitään "tekosyytä" johon vedota koskien tunnesyömistä. Minä olen vain ja ainoastaan ja puhtaasti riippuvainen, addikti, koskien suolaa, rasvaa ja huonoja hiilareita. Minä tiedän miten syödään terveellisesti, minä tiedän miten liikutaan, minä tiedän kuinka laihdutaan. Minä en enää voi vedota rankkaan taustaani ja kokemuksiini, minä en voi enää valehdella itselleni. Minä en enää halua valehdella itselleni.
Moi, mä olen Liisa (nimi muutettu) ja olen ruoka-addikti...
... Tarina jatkuu alla...
Omaa tarinaa
6
126
Vastaukset
- foodjunkie
... Tarina jatkuu...
Kävin vuoden alusta lääkärin pakeilla, ja minulta otettiin verinäytteet yms. Yllättävää kyllä, niin kaiki arvot verenpainetta myöten ovat ihanteelliset. Jopa lääkäri ihmetteli sitä, että mitenhän tämä on mahdollista, mutta kai olen silti jotain tehnyt oikein valitsemalla puhtaita raaka-aineita ja välttelemällä teollisesti valmistettua "roskaa". Ongelmani on vain ollut se, etten ole hallinnut syömisiäni, annoskokoja, enkä kalorimääriä. Puhdasta matematiikkaa= olen syönyt yli tarpeitteni=olen lihonut. Ja mitäpä sitä valehtelemaan, kyllä hittolainen paljon ennemmin olen vetänyt vaikka pizzaa tai pasta-annoksia kaksin käsin naamaani, kuin vastaavasti kaurapuuroa. Ja nauttinut joka hetkestä. Saanut siitä ne kicksini siinä missä nisti kamasta, tai alkoholisti viinasta.
Nyt on toukokuu 22.5 2013. Tänä aamuna vaakalukema: 108.6kg. Olen laihtunut 3kk aikana 13.4 kg syömällä terveellisesti. Tänään kuitenkin ne vanhat tutut äänet päässä lähti taas huutamaan: SIPSEJÄ! PIZZAA! PASTAA! LEIPÄÄ! SYÖ SYÖ SYÖ!! V*tuttaa ajatus kaurapuurosta ja rahkasta, v*tuttaa ajatus tulevasta viikonlopusta kun tiedossa on kesän ensimmäiset grillibileet ja ryyppyjuhlat, joihin minä kiltisti kiikutan oman rahkapurkkini mukaan ja pullon vichyä. V*tuttaa. Ahdistaa. Itkettää. Haluan erakoitua omiin oloihini. V*ituttaa ja masentaa jo pelkkä ajatus siitä, että vielä on matkaa rapeat 30kg tavoitteeseen. Ihan se ja sama, motivaatio hukassa. Oma sisäinen dialogi on tällä hetkellä todella synkkä ja alentuva. Ruma, läski, et sä kuitenkaan onnistu, mikä sä luulet olevas jne. Tuttua?
Yritän ylläpitää sitä positiivista mielialaa, ympäristölle hymyilen ja valehtelen kaiken olevan ok ja kuinka innoissani olen, esitän ja teeskentelen. Tsemppaan toisia "hurjassa" 5kg:n laihdutuksessa, ja iloitsen kun on viikossa pudonnut paino 100gr... "Voi miten hienoa ja ihanaa, mahtavaa!". Pyh. Tänne kerron ne todelliset fiilikset ja tuntemukset. Täällä saan, ehkä(?), olla oma pimeä itseni, ja järsin sitä v*tun porkkanaa, vaikka todellisuudessa tekisi mieli sipsejä, dippiä ja perhepizzaa. Auttakaa? Kertokaa nyt edes joku, että omaa samoja fiiliksiä, etten olisi se ainoa ja tuntisi tästäkin asiasta syyllisyyttä?
Kiitos ja anteeksi.- Aikuinen syömishäiri
Täällä yksi ruoka-addikti myös! Jatkuvaa jojoilua painon kanssa ollut viimeiset 10 vuotta. Olen myös 30 vuotias nainen. Nyt vaaka näyttää 75,6kg ja pituutta 164cm. Vielä puoli vuotta sitten paino oli jo lupaavassa 67 kilossa mutta taas huimaa vauhtia ylöspäin mennään =( Tosin nyt yritän katkaista kierteen jo alkuun.. huonolla menestyksellä tosin! Painoni on monta kertaa jojonnut 90 kilon ja 60 kilon välillä! (raskaudet nostaneet painoa paljon, aina yli 100 kiloa olen painanut viimesilläni)
Minulla taitaa olla tuo ahmimishäiriö. Aina kun luulen selättäneeni sen niin taas "tauti" nostaa päätään niin kuin nyt taas on käynyt. En ymmärrä mistä ahmiminen johtuu? Minulla on kolme lasta, mies ja muutenkin mielialani on hyvä enkä juuri masennuksista ole elämässäni kärsinyt. Tai mitä tämä ahmimishomma nyt vetää mielen mustaksi välillä mutta muuten siis mieliala muilta osin hyvä.
Kymmenen vuotta sitten taisin tämän homman saada suuren laihduttamisen yhteydessä ja siltä tieltä en ole pois päässyt. Ilmeisesti hoikkana olosta on tullut minulle pakkomielle ja sen vuoksi sitten sorrun ahmimaan. Oksentaa en enää halua, sitäkin vuosia sitten hetken aikaa harrastin mutta se jäi kun oksentaminen oli niin hankalaa. Ehkä onneksi niin, kai.. Olen miettinyt avun hakemista monta kertaa mutta tämä on minulle niin noloa että en vaan kehtaa!! Ja onko tähän edes mitään apua? Mitään lääkettä? Terapiasta tuskin on hyötyä. Kun saan syömishimon niin en ole koskaan ahdistunut tai mitään, se vaan riistäytyy käsistä kun ruoka maistuu niin hyvälle =( Sitten on morkkis jälkeenpäin.
En ole tästä koskaan kenellekkään puhunut, edes nettipalstalle kirjoittanut! Pakko oli kerrankin avautua omasta "ruokariippuvuudestani" =( - Aikuinen syömishäiri
Aikuinen syömishäiri kirjoitti:
Täällä yksi ruoka-addikti myös! Jatkuvaa jojoilua painon kanssa ollut viimeiset 10 vuotta. Olen myös 30 vuotias nainen. Nyt vaaka näyttää 75,6kg ja pituutta 164cm. Vielä puoli vuotta sitten paino oli jo lupaavassa 67 kilossa mutta taas huimaa vauhtia ylöspäin mennään =( Tosin nyt yritän katkaista kierteen jo alkuun.. huonolla menestyksellä tosin! Painoni on monta kertaa jojonnut 90 kilon ja 60 kilon välillä! (raskaudet nostaneet painoa paljon, aina yli 100 kiloa olen painanut viimesilläni)
Minulla taitaa olla tuo ahmimishäiriö. Aina kun luulen selättäneeni sen niin taas "tauti" nostaa päätään niin kuin nyt taas on käynyt. En ymmärrä mistä ahmiminen johtuu? Minulla on kolme lasta, mies ja muutenkin mielialani on hyvä enkä juuri masennuksista ole elämässäni kärsinyt. Tai mitä tämä ahmimishomma nyt vetää mielen mustaksi välillä mutta muuten siis mieliala muilta osin hyvä.
Kymmenen vuotta sitten taisin tämän homman saada suuren laihduttamisen yhteydessä ja siltä tieltä en ole pois päässyt. Ilmeisesti hoikkana olosta on tullut minulle pakkomielle ja sen vuoksi sitten sorrun ahmimaan. Oksentaa en enää halua, sitäkin vuosia sitten hetken aikaa harrastin mutta se jäi kun oksentaminen oli niin hankalaa. Ehkä onneksi niin, kai.. Olen miettinyt avun hakemista monta kertaa mutta tämä on minulle niin noloa että en vaan kehtaa!! Ja onko tähän edes mitään apua? Mitään lääkettä? Terapiasta tuskin on hyötyä. Kun saan syömishimon niin en ole koskaan ahdistunut tai mitään, se vaan riistäytyy käsistä kun ruoka maistuu niin hyvälle =( Sitten on morkkis jälkeenpäin.
En ole tästä koskaan kenellekkään puhunut, edes nettipalstalle kirjoittanut! Pakko oli kerrankin avautua omasta "ruokariippuvuudestani" =(Täällähän on syömishäiriöisillekkin oma palsta! Taidan laittaa juttuni myös sinne jos saisin edes sitä vertaistukea!
- 15kgkevyempi
No tavotteeseen on vielä 30kg ja sitten sen jälkeenhän edessä on samaa pitsoista ym kieltäytymistä, jos aiot pysyä siinä tavote painossa. Kannattaa tehdä päästös että teet sitten sitten parempia valintoja. Normaalipainoine voi syödä pitsaa kun valitsee oikeain ja muokkaa itselleen uudet asenteet. Esim tee pienempi pitsa sämpylätaikinaan, kasviksilla ja 1/2 kevyt juustolla. kannattaa miettiä nyt omaa asennetta. Voit valita tuon vituttaa mennä sinne rahkapurkin kanssa- sisäisen puheesi tai sitten positiivisen; onneksi mun ei tarvitse juoda ja syödä rasvasia ruokia, jotka tukkii mun verisuonet, saati juoda maksaani pilalle. koeta innostua terveellisestä ELÄMÄNtavasta, koska vain pitämällä sen jatkossa pystyt pitämään sen ihanne painon. Ja tiesithän että voit grillata kasviksia foliossa ja kalaa, hyvin kun maustat voit saada kevyen aterian. itse teen niin et kun toiset syö makkaraa otan pienen siivun runsaiden kasvisten kanssa. Ei sun tarvii olla aivan ehdoton. Iloitse siitä että teet hyviä valintoja, tee hyvää kevyttä ruokaa, jos kevyempi elämä on sulle vain kärsimystä ja vitutuksen aihe et kestä pian. Lue dr Phillin kirja "painonpudotushaaste" Niin saat psykologista tukea onnistumiseesi. Lopulta laihtuminen lähtee korvien välistä ja ennenkaikkea onnistuminen siitä on kiinni oikeasta asenteessta.
- Mähnä
jeps, laihduttaminen on yhtä tuskaa...Välillä sitä ei jaksa yhtään. Ja sitten lihoo takaisin ne kilot, jotka on suurella vaivalla saanut tiputettua. Hirmuista tahdonlujuutta vaadittaisiin, jatkuvaa kieltäytymistä herkuista. Oikotietä ei ole. Pakko on luopua herkuista , joita tekee kamalasti mieli. Ja pakko on liikkua , vaikka ei aina huvittaisikaan.
Nyt on taas tsemppi päällä, ja kilo tippunut kuukaudessa...joten kyllä tämä taas tästä.
Tsemppiä sinnekin! - 5+17
Olen itsekin ahminut. Ahmiminen oli kiivaimmillaan pari vuotta sitten kun vielä opiskelin hektisesti. Viikolla söin säntillisesti ja terveellisesti, kävin kuntosalilla ja nyrkkeilyssä. Viikonloppuisin sitten söin. Tein viikolla kämalasti hommia menestyäkseni opinnoissa sekä liikunnassa, että olin viikonloppuisin aivan poikki. Jos treeni tai tentti meni huonosti, kävin kaupan kautta kotiin sipsipussin kanssa.
Nyt tilanne on parempi. Karkit ja sipsit ei huutele nimeäni kaupassa ja voin kävellä karkkihyllyn ohi ilman ongelmia. Jos syön karkkia, päähäni tulee ajatus että miksi syön näitä, nämähän eivät maistu edes erityisen hyvälle. Jotenkin olen löytänyt jonkinlaisen kohtuuden tien, vaikka satunnaisesti syömishimoja vielä tuleekin.
Jos jotain muutoksia olen huomannut, niin olen jotenkin sallivampi syömisen ja liikunnan suhteen. Olen hyväksynyt sen, että minulla painonpudotus vie aikaa ja repsahduksia tulee. Olen yrittänyt opetella ajattelemaan siten, että en kieltäydy vaan valitsen. Valitsen pari palaa suklaata koko levyn sijaan, valitsen hampurilaisen salaatilla ranskalaisten sijaan, valitsen salille menemisen tv:n katselun sijaan. Nyt valta on minulla, minä itse saan päättää mitä syön ja milloin lopetan syömisen. Joskus valitsen olla menemättä salille. Toisinaan valitsen ranskalaiset. Mutta koska valinta ja vastuu ovat minun, oikeita valintoja tulee tehtyä aina vaan enemmän eikä pakonomainen tunne enää ohjaa tekemisiäni niin paljon.
Tuohon opetteleminen oli todella vaikeaa. Se vaati ensinnäkin sen ahmimiskierteen katkaisun (se katkesi kun menin armeijaan ja aloin myöhemmin seurustella= hyviä asioita osui elämääni). Myöhemmin sitten sen, että piti opetella muista tapoja reagoida stressiin kuin syöminen. Nyt ymmärrän, että oma syömiskäyttäytymiseni oli täysin reagoimista stressiin (henkiseen ja fyysiseen). Vieläkin epätoivon hetkillä tulee vaistomainen reaktio, että haluan suklaata/karkkia/leivosta. Tai väsymyksen ja nälän hetkellä halu helppoon rasvaiseen ruokaan. Silloin joudun valitsemaan millä tavalla reagoin tuohon himoon, annanko periksi vai teenkö sen mikä on keholleni oikeasti tarpeen. Rahoittuminen toimii töiden kasautumisesta ja deadlinesta johtuvaan stressiin ja oikean, terveellisen ruuan valmistaminen siihen nälkään ja väsymykseen. Poljen kyllä jalkaa ja kiukkuan väsyneenä siitä, että en valitse sitä helppoa tietä, mutta sekin on aivan ok. Saatan paiskoa keittiön kaappien ovia ja sadatella, mutta jokainen oikea valinta tekee tuon kerta kerralta aina vähän helpommaksi.
En ole tehnyt tätä kaikkea ilman apua. Kävin hetken aikaa terapiassa jossa minulle avautui tuo stressiasia. Mutta jospa tässä olisi teille edes toivon pilkahdusta siitä, että tämän kanssa voi oppia elämään. Kun otatte sen vallan valita taas itsellenne.
Kaunista kesää teille kaikille!
-Anna-
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Ruotsissa uusi vakava ongelma: Vanhusten seksuaalinen hyväksikäyttö
palvelutaloissa ja kotihoidossa. Tämäkin on ihan puhtaasti väärän maahanmuuton vaikutusta, sillä tekijät ovat kaikki keh872071Työeläkkeiden maksaminen lopetettava ASAP.
"Vanhimmat sukupolvet ovat saaneet vastinetta eläkemaksuilleen moninkertaisesti nykyisiin ja tuleviin sukupolviin verr1361756- 1801316
- 236756
- 59708
Järkytys uutisten ystäville - Huomenta Suomen kesään iso muutos
Huomenta Suomi on monen suomalaisen vakio-ohjelma. Suorana nähtävä Huomenta Suomi seuraa päivän tärkeimpiä uutisia, pol10701- 65699
Trumpille jälleen voitto
Trump ensin tuhosi Iranin ydinohjusprojektin, jotta ko. terroristivaltio ei voisi aiheuttaa ydinsotaa. Ja nyt Trump pako211598- 49556
Haluan teidät molemmat elämääni
Toista rakastan todella syvästi, ja toinen on kuin paras ystävä minulle. En voi luopua kummastakaan... </337492