Tahinista?

menninkäinen

Kyselenpä itseäni viisaammilta: kuinkahan kauan säilyy avattu tahini eli seesamtahna (jossa ei ole lisä- tai säilöntäaineita)?
Tuntomerkkejä, milloin liian huonoa?
Onko tietoa onko siinä samat kalsiumarvot kuin seesamsiemenissä?
Mihin ruokiin olette käyttäneet?

3

8328

Vastaukset 3

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Asafoetida

jääkaapissa melko pitkäänkin, mutta kuten kaikkien öljypitoisten ruoka-aineiden suhteen, eltaantumista tietysti tapahtuu. Kolme-neljä kuukautta ihan ongelmitta, varmaan pitempäänkin. Hajusta sen huomaa.

Minä lusikoin tahinia melko moniinkin ruokiin, jopa keittoihin, mutta pääkäytöt ovat hommus ja kylmät kastikkeet. Kasvispihveihinkin olen tainnut joskus laittaa. Valkosipulitahini ei ole hassumpi vegaaninen 'aioli': tahinia mahdollisimman vähän öljyisenä, puristettua valkosipulia, oliiviöljyä, suolaa.

Kalsiumarvot ovat ihan samat kuin siemenissä - mihinkäs se kalkki jauhaessa katoaisi.

• Mie

Onkohan ravintoloissa ruokiin lisättävässä tahinikastikkeessa maitoa yms. maitotuotteita.

• Anonyymi

Juuri hain samaa tietoa itse ja löysinkin tiedon, että Urtekramin tahini säilyy avattuna 6 kk, K-kaupan tuotetietojen mukaan.

Tahini on Lähi-idän ruokiin kuuluva aines, jota myös kasvissyöjät käyttävät. Sellaisenaan ei mitään hyvää varsinaisesti, eikä sitä sellaisenaan taideta käyttääkään.

Tahini sekoitetaan ensin itsessään, koska siinä oleva öljy lilluu muuten kaikki siinä pinnalla (kuten maapähkinävoissakin). Sitten otetaan haluttu määrä sekoitetua tahinia ja sekoitetaan se jääkaappikylmään veteen, sitruunanmehuun ja mausteisiin, jolloin seos käy dippinä tai levitteenä pitaan tai mihin nyt keksii sitä laittaa. Lähi-idässähän ei mitään suomalaisten suosimia kermaviilipohjaisia dippejä käytetä juurikaan, vaan useimmiten juuri tahinia, tai sitten vaikka hummusta, jossa on perinteisesti myös tahinia yhtenä ainesosana.

Kun laitat Googeleen tai Tubeen hakusanaksi tahini tai tahina, luulisi löytyvän niin alkuperäsitä kuin suomalaistakin käyttövinkkiä.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Suomalaisten pinna paloi - Ärsytys iskee uudesta TTK-juontajasta "Eihän tälle voi kun nauraa"

Oliko Veronica Verho hyvä valinta TTK-juontajaksi? Uuden TTK-juontajan henkilöllisyyttä on arvailtu siitä asti, kun Va
      Suomalaiset julkkikset
      110
      2311
    2. Mitä tapahtuu?

Mitä tapahtuu Humalojalla? Poliiseja talon ympärillä ja paljon ihmisiä pitkin pihoja???
      Haapavesi
      23
      1014
    3. T rakastan sua

vaikket sitä usko
      Ikävä
      71
      912
    4. Mitäpä luulet että tykkääkö

kukaan kaivatustasi ?
      Ikävä
      103
      906
    5. Suomi on viittä vaille sodassa Venäjän kanssa...

...syynä tähän on kokoomuslainen presidenttimme Stubb. Hän on ainoa eurooppalaisen maan johtaja, joka kärkkäästi ja taha
      Maailman menoa
      583
      855
    6. Varmaan aika moni

Haluaisi sinut enemmän kuin mielellään
      Ikävä
      48
      845
    7. Miksi et lähesty minua

Jos kerran kaipaat, mies? Mitä pelkäät?
      Ikävä
      82
      738
    8. Olen vähän epävarma siitä, oletko kiltti

Nainen, ensivaikutelma oli, että olet tosi hyväsydäminen eli siinä mielessä harvinaisuus. Eli et mene virran mukana, etk
      Ikävä
      76
      670
    9. Kai sä olet

Luovuttanut mun suhteen.
      Ikävä
      68
      641
    10. Herkkä, hellä, aurinkoinen, kaunis upea, valonsäde on hän nainen

Ja myös fiksu, älykäs ja luonnonläheinen. Erittäin mielenkiintoinen ja kiltti ihminen. Haluan tuntea hänet, koska kaik
      Ikävä
      30
      627
    Aihe