Löysin netin syövereistä tällaisen Helsingin Sanomien kolumnin vuodelta 2008: http://www.hs.fi/paakirjoitus/artikkeli/Kirkon vaaran vuodet/HS20080719SI1MA01p1u
Muuten tuo vastaa aika hyvin nykyaikaa, mutta alku on hykerryttävä. Kuinka tilanne onkaan viidessa vuodessa muuttunut:
"Evankelisluterilaisella kirkolla näyttää nyt menevän hyvin - ainakin noin ulkoisesti. Talous on pääosin kuosissa, kun hyvät ajat ovat jauhaneet euroja myös kirkon kirstuun.
Yhteiskunnallisellakin rintamalla on rauhallista, eikä kirkon asemaan kohdistu vakavasti otettavia paineita."
Hauska kolumni viiden vuoden takaa
2
121
Vastaukset
2008 oli ensimmäisiä melko merkittäviä kirkostaeroamisvuosia. Syynä tuolloin oli mm. jenkkien asuntolainakuplan myötä epävakautunut taloustilanne. Ehkä kirjoituksella haluttiin toppuutella että ei tässä mitään hätää ole... Ja tasa-arvoinen avioliitto ei ollut silloin vielä niin hirveästi tapetilla. Nyt viisi rankkaa erovuotta myöhemmin tasa-arvoisen avioliittokeskustelun ripottelema kirkko on varjo entisestään...
- 2 + 2
En usko, että tasa-arvoinen avioliittolaki on kirkkoa kauheasti verottanut - vielä. Eropiikit tulevat ihan muunlaisista uutisista. Eniten eroamista aiheuttaa luullakseni yleinen tietämys siitä, että kirkosta ylipäätään voi erota ja että eroaminen ei enää ole mitenkään epätavallista. Eihän Homoiltakaan aiheuttanut niin paljon eroja kirkon homokantojen vuoksi, vaan siksi, että uutisissa ylipäätään kerrottiin ison joukon eronneen kirkosta. Ilmiö ruokki itseään.
Pelkästään internet ja sosiaalinen media on koitunut kirkolle turmioksi, koska tieto leviää nykyään paljon tehokkaammin kuin ennen. Jopa tuo kyseinen vuosi 2008 on jo sen verran kaukana takana, että esimerkiksi suomenkielinen Facebook lanseerattiin vasta silloin ja älypuhelimet vasta tekivät tuloaan. Nykyään kun joku pamauttaa eetteriin "erosinpa muuten äsken kirkosta" -päivityksen, niin se tavoittaa helposti kymmeniä, satoja tai jopa tuhansia ihmisiä hetkessä. Koko ajan paine erota kirkosta vähenee, ja jopa uskovaiset tuntuvat aika laajalti oivaltaneen kirkon tarpeettomuuden.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 1121226
Sinkkumiehet hukkaavat tärkeän ässän hihastaan kun
...eivät suostu kavereiksi naisten kanssa. Mikä voi olla heillä syynä? Hyväksyvät vain naisen, joka suorastaan anelee sa1201071- 136969
- 96802
"Kaikkien miesten asia" - kampanja on alkanut
Miehillä on naisiin kohdistuvan väkivallan lopettamisessa merkittävä rooli. Ei riitä, ettei itse tee väkivaltaa. Miesten303777Tiedät, että en voi enää laittaa viestiä
Aikaa kulunut. Eikä se näyttäisi enää luontevalta vastata näin pitkän ajan jälkeen. Tiedän myös, että sinä et enää lait81686Lautakunta käsittelee Iisalmen kulttuuri- ja vapaa-aikajohtajan virkasuhteen purkua koeajalla:
Lautakunta käsittelee Iisalmen kulttuuri- ja vapaa-aikajohtajan virkasuhteen purkua koeajalla: "Aina valinta ei mene nap54616Lienee aika luopua siitä kaikesta
mitä meillä ikinä olikaan. Hassua, koska juuri mitään ei ole edes ollutkaan. En vaan jaksa tätä mahdotonta juttua enää j64592Kun kohtaatte rakkauden, tarttukaa siihen
Toimisinko jälkiviisaana toisin? Varmasti. Vaikka silloin kuvittelin tekeväni, niin kuin on oikein. Mahdollisimman siist48579- 75514