Taikinajuuren säilytys

Aloitteleva hapan

Hankittuani puutiinun on hapanjuureni lopultakin alkanut säilyä pilaantumattomana.

Teen leipää (vuorotellen ruis- ja vehnäleipää) 4 päivän välein. Olen antanut juuren kuivua, mutta sen käynnistäminen uudelleen on hiukan työlästä. Voiko sen jättää kosteaksi ja kannen alle? En viitsisi kokeilla, koska en halua saada tiinua sen paremmin homeeseen kuin etikoitumaankaan.

22

10821

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • navettapiika

      Minä jätän taikinaa reunoille jonkin verran ja lämmintä vettä päälle, ja hiukan ruisjauhoja. Sekottelen päivän ja illalla lisään vettä ja jauhoja. Aamusella vielä pari litraa vettä ja taikinan alustus, nousee ja hyvää tulee. Hiivaa en käytä.

    • kokkeilemallaselviää

      Pienenä landella ollessani muistan tätini aina jättäneen nyrkinkokoisen palan tekemästään leipätaikinasta ja säilöneen sen pellavaliinan sisään kannelliseen puutiinuun pimeään ja viileään paikkaan, mikä oli kellari.

      Leipää ja karjalanpiirakoita tehtiin aina joka lauantai ja säilötty juuri liotettiin uuteen taikinaan. Mitään kuivumista tai käynnistymisen vaikeuksia en muista.

      Voithan kokeilla jättämällä juurta vähän enemmän ja jakamalla se kahtia - toinen tekemälläsi tavalla ja toinen esim. kosteaan liinaan käärittynä. Mikä sitten toimii paremmin niin käytä sitä.

    • Leipojan poika

      Jos tekee harvoin hapanleipää, juuren voi pakastaa, Äidilläni on aina juurta pakasteessa, pakastaminen ei haittaa juurelle mitään.

    • mummoleipoo

      Jos kyse on 4 päivän välein, eika meinaa herätä, niin teet jotain väärin.

      Pistä se kostea pyyhe ylle. Siitä ei tiinu vielä homehdu.

      Muistan itse, että tiinussa oli möykky taikinajuurta, ja kun alettiin leipoa taikinaa, se vaan sekoitettiin jauhoihin ja veteen ja annettiin olla yön yli. Sitten oli kupliva taikinan alku valmis. Ei se ollut vaikeata. Sekoitus oli jotain löydää puuroa systeemi.

      • ILOA KESÄÄN

        yes, pakastimessa parhaiten säilyy, mutta kunhan leivot ainakin kerran
        kuukaudessa niin hyvää tulee !!! :))


    • miesleipuri

      Pakasteessa juuri säilyy varalta aika hyvänä. Hapanjuuren tekoon olen käyttänyt omenan lisäksi kaalia ja puolukkaa, toimivat tosi hyvin. Vaaleaan leipään tai rukiilla terästettyyn maalaisleipään raastettu omena sopii hyvin yhteen hunajan kanssa vuorokautta ennen leipomista. Hiivaa tarvitaan vain vähän, onnistuu tosiaan ilmankin.

    • 40v vanha juuri

      Kun juuri on tarpeeksi käynyt, ota siitä kippoon juuri ja pakkaseen..loppuun voit laittaa sitten lisukkeeksi ihan mitä vaan kuivatuista karpaloista lähtien..Jos leivot 4pv välein pidä se juuri jääkaapissa kannellisessa astiassa, ei se ehdi mennä miksikään. Mukavii leipomuksii!

    • 6 9

      kuulopuheita vaan; Kauli lopputaikinasta juuriklimpin kokoinen pala ohueksi levyksi. Kuivuu nopeasti huoneenlämmössä ja voi säilyttää kuivakaapissa suljetussa astiassa.
      En ole kokeillut vielä itse, kuulin tämän ruisleipäjuttuja puhellessa ahkeralta kotileipurilta. Itse olen säilyttänyt pakastimessa.

    • Leiponut

      kun juuri on käynyt, otan siitä hiukan kippoon ja pistän pakkaseen. On toiminut.

    • Kyllä onnistuu

      Ota pieneen pakasterasiaan vajaa rasiallinen taikinaa viimeisen jauhojen lisäyksen jälkeen ja laita rasia jääkaappiin. Jos rasiaan tulee liikaa niin laita vielä rasia muovipussiiin ei leviä hyllylle.
      Säilyy ainakin kuukauden. Laita vaan astiaan vettä, suolaa, juurimöykyn ja jauhoja. siitä se uusi elämä alkaa.
      Taikina astiaan jääneen taikinan voi levitellä esim. lusikan pohjalla pitkin astian sivuja ohueksi kerrokseksi. Kuivuu/säilyy paremmin.
      Jos tarvitset apua jahelppo ruisleivän teko kiinnostaa niin laita postia: [email protected]

      • Aloitteleva hapan

        Ennen puutiinua yritin jääkaappia, mutta juuri kesti enintään neljä leivontaa, sitten täytyi aloittaa uusi.

        Olen nyt siis levittänyt taikinan tiinussa ja antanut kuivua ja hyvin on toiminut pilaantumatta kolme kuukautta, mutta kuivunut juuri täytyy laittaa likoamaan puolitoista vuorokautta ennen leivontaa. Ei se mikään iso asia ole, mutta vähän hankalampi muistaa.

        Kaikenkaikkiaan tämä on helppoa kuin leivänteko!


      • juureva

        olen leiponut pakkasessa olleesta juuresta,ollut siellä välillä kauan ja silti toimii.Aina tulee hyvää leipää:)


    • aina maalla

      asun maalla,täällä harva enään leipoo leipää kotona itse

    • Aloitteleva hapan

      Kiitokset kaikille, joilla oli asiallista kerrottavaa. Varmuuden vuoksi jatkan kuivattamista.

    • juurpuur

      Minä olen aina kuivattanut ja ei ole ollut käynnistely ongelmia. Tosin leivon vain ruisleipää. Monesti en ole edes muistanut jättää vartavasten kuivumaan vaa on jäänyt vain se mitä leivnotakulhon reunoille ja pohjaan jää.

      Laitan siihen kuivahtaneeseen kulhoon sitten seuraavalla kerralla illalla vettä ja vähän jauhoja ja jos erikseen jollain vadilla/ämpärinkannella on kuivattua juurta. Sitten aamulla lisään jauhoja ja parin tunnin päästä taas lisää jauhoja ja sitten parituntia ja leipomaan.

      Ehdottaisin, että ruisleivän leivonta kerroilla jätät juurta vähän enemmän kuivumaan. Sitte kun leivot vehnäleipää, otat käyttöön tästä vähän enemmästä puolet ja et vehnäleipätaikinasta jätä mitään juurta vaan sitten ruisleipää leipoessa taas.

    • sampo***

      Käykääs leipojat kurkkaamassa mun ekaa blogia: rukiista.blogspot.fi

    • jormis66

      Mitäs pitäs tehdä kun tiinun reunoille ilmestu sellaista höttöhometta? Ite juuressa ei...

    • leipäihanaa

      Minä olen pakastanut leivän juuren, eikä ole haitannut leivän tekoa. Nytkin tulee hapan ruissekaleipä uunista. On juuri paistumassa. Suosittelen juuren pakastamista.

    • toinenemäntä

      Meillä on vanha puinen leipätiinu eli korvo jonka pohjaan ja reunoihin ohuelti jätetään taikinaa joka kuivuu ihan asunnon lämmössä parissa päivässä. Juuri on vanhaa entisen emännän peruja. Hyvin toimii ei oo koskaan homehtunut ja tiinu kuivaan paikkaan odottamaan seuraavaa kertaa.

    • Tuolla tavoin ne kaikki superpöpöt leviää!

    • toinenemäntä

      Eipä oo ikinä super-eikä mitkään muutkaan pöpöt leipään iskenyt. Ei taija olla olla minkkilaukun omistaja leipoja ihmisiä vaan ostaa mitä sattuu muovipussiin pakattuja leipiä jotka seuraavana päivänä hometta kasvaa.

    Ketjusta on poistettu 3 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Ammuskelu Härmän häjyissä

      Onko jollain enempää tietoa?
      Seinäjoki
      356
      11689
    2. Siis oikeasti S... En ymmärrä...

      Oletko se sinä joka täällä kaipailee? Kaikki täsmää.
      Ikävä
      83
      2462
    3. Onneksi olkoon sait mut vittuuntumaan

      Sapettanu koko helvetin päivän.
      Ikävä
      58
      2380
    4. Onko jotain sanottavaa vielä, nyt voi kertoa

      Poistun kohta täältä ja unohdan ajatuksen naimisiin menosta. Mieheltä
      Ikävä
      35
      1994
    5. Oho! Varmistusta odotellaan.

      Pitäneekö paikkansa? "🇺🇦Ukrainian drones hit a 🇷🇺Russian Tu-22M3 bomber at the Olenya airfield,"
      NATO
      165
      1910
    6. Keksin sinulle tänään uuden lempinimen

      Olet kisu-muija. Mitäs tykkäät älynväläyxestäni?
      Ikävä
      79
      1888
    7. Romaanien ammuskelu

      Romaanit vähän ammuskeli härmän häjy,osu sivullisiin,ja nyt nää romanit ihmettelee miksi heitä ei päästetä ravintoloihin
      Seinäjoki
      83
      1439
    8. Mitä sitten ikinä teetkin

      Mun on aika mennä J mies. Olen ollut niin tyhmä. Kaikkea mukavaa elämääsi edelleen toivotan ja ihanaa elämän jatkoa. Mei
      Ikävä
      41
      1434
    9. Mies mistä oikein suutuit?

      Yhtäkkiä vaan häippäsit täältä... 😢
      Ikävä
      22
      1400
    10. Saanko selityksen?

      Mikä minus oli vialla? Ulkonäkö, teinkö jotain väärin, sanoinko jotain..? Haluisin vaa tietää :(
      Ikävä
      58
      1394
    Aihe