laajeneva avaruus

SM75

sanovat, että avaruus laajenee kuin täyttyvä ilmapallo.
mm. galaksit etääntyvät toisistaan.
kasvaako myös auringon ja maan välinen etäisyys, tai maan ja kuun? entä atomitasolla?

ainakin olen kuullut, että kuu etääntyisi maasta senttejä per vuosi, kuinka paljon kuun täytyy etääntyä, ennenkuin se ei ole enään maan kiertolainen / suistuu radalta?

7

998

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • :o)

Mikäli näin kävisi olisi maa jo aikoja sitten vaeltanut kauas aurinkokunnasta ja atomin osat jakaantuneet pitkin avaruutta.

Atomin osat protonit, neutronit ja elektronit sekä näiden osasten pienemmät rakenneosat pitää kasassa vahva ja heikko ydinvoima.

Sähkömagneettinen voima pitää kasassa atomeita sekä molekyylejä.

Gravitaatio taas puolestaan ylläpitää taivaanmekaniikan ilmiöitä, kuten ihmiset maan pinnalla, maan kiertämässä aurinkoa, ja kuun kiertämässä maata.

Laajemeninen on luokkaa 65 km/s/Mpc (Mpc miljoonaa parsekkia), eli 65 km lisää miljoonaan parsekkiin sekunnissa. Kansantajuisesti kilometriin tulee kahden protonin halkaisijan verran lisää pituutta.

• Kimnice

Kuu ei loittone ikuisesti. Sen kiertonopeus putoaa ja jossain välissä se lähtee lähestymään Maata. Se ei törmää maahan vaan repeytyy kappaleiksi Maan vetovoiman puristuksessa. En muista tuota, että miten kaukana tuo käy.

• spaceboy

Kun puhutaan avaruuden laajenemisesta tarkoitetaan nimenomaan galakseja ja galaksijoukkoja. Kunn ja Maan välisen etäisyyteen ei avaruuden laajeneminen vaikuta, siihen vaikuttaa muut seikat (muutokset planeettojen radoissa pitkällä aikavälillä tms.)

• minä

Jos avaruus laajenee, ja kaikki siinä mukana, eikö silloin myös atomit itsessään laajene eikä åelkkä etäisyys, jolloin niiden suhde pysyy vakiona?

• Eulalia
        minä kirjoitti:

Jos avaruus laajenee, ja kaikki siinä mukana, eikö silloin myös atomit itsessään laajene eikä åelkkä etäisyys, jolloin niiden suhde pysyy vakiona?

Jos sinä kaahaat autolla tuhatta ja sataa, niin laajeneeko sinun autosi siinä samalla kuin välimatka lähtöpisteesi ja sijaintipisteesi välillä laajenee?

• Alkuainetaulukko
        minä kirjoitti:

tällöin myös atomin massan tulisi kasvaa pitääkseen atomin nykyisellään. Eli ympäristössä havaittaisiin muutokset atomin laajetessa.

Atomin massa kasvaessa alkuaine muuttuisi raskaampaan suuntaan.

• Koprock

Kuu kyllä etääntyy maasta ja maa auringosta, mutta tämä johtuu pääasiallisesti kiertonopeuden hidastumisesta sillä avaruus ei vastoin yleistä tietoa olekkaan aivan tyhjää.
      Atomit ja muut hiukkaset sensijaan pysyvät samankokoisina.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Mitään järkeä?

Että ollaan erillään? Kummankin pää on kovilla.
      Ikävä
      120
      1767
    2. Noniin rakas

Annetaanko pikkuhiljaa jo olla, niin ehkä säilyy vienot hymyt kohdatessa. En edelleenkään halua sulle tai kenellekään mi
      Ikävä
      99
      1588
    3. Lasten hyväksikäyttö netissä - Joka 3. nuori on saanut seksuaalisen yhteydenoton pedofiililtä

Järkyttävää! Lapsiin kohdistuva seksuaalinen hyväksikäyttö verkossa on yhä pahempi ongelma. Ulkolinja: Lasten hyväksikäy
      Maailman menoa
      48
      1099
    4. Kumpi vetoaa enemmän sinuun

Kaivatun ulkonäkö vai persoonallisuus? Ulkonäössä kasvot vai vartalo? Mikä luonteessa viehättää eniten? Mikä ulkonäössä?
      Ikävä
      43
      984
    5. Multa sulle

Pyörit 24/7 mielessä, kuljet mun mukana, mielessä kyselen sun mielipiteitä, vitsailen sulle, olen sydän auki, aitona. M
      Ikävä
      29
      929
    6. Nainen, olen tutkinut sinua paljon

Salaisuutesi ei ole minulle salaisuus. Ehkä teimme jonkinlaista vaihtokauppaa kun tutkisimme toisiamme. Meillä oli kumm
      Ikävä
      50
      856
    7. Mies, eihän sulla ole vaimoa tai naisystävää?

Minusta tuntuu jotenkin, että olisit eronnut joskus, vaikka en edes tiedä onko se totta. Jos oletkin oikeasti edelleen s
      Ikävä
      44
      822
    8. Olet myös vähän ärsyttävä

Tuntuu, että olet tahallaan nuin vaikeasti tavoiteltava. En tiedä kauanko jaksan tätä näin.
      Ikävä
      37
      780
    9. Okei nyt mä ymmärrän

Olet siis noin rakastunut, se selittää. Onneksesi tunne on molemminpuolinen 😘
      Ikävä
      56
      778
    10. Onko sulla empatiakykyä?

Etkö tajua yhtään miltä tämä tuntuu minusta? Minä ainakin yritän ymmärtää miltä sinusta voisi tuntua. En usko, että olet
      Ikävä
      37
      760
    Aihe