akkuhappo 30-36%, mikä muovi kestää säilytyksen?
rikkihapon kestävä muovi?
14
6642
Vastaukset
- ihan vaan lonkalta
Mielestäni kauppanimikkeellä "haponkestävä" myydään.
- ...
Yleensä väkevä (n. 96%) rikkihappo säilytetään lasipulloissa mutta näin näppituntumalla sanoisin, että ihan "perinteinen" muovipullo (virvoitysjuomapullo saattaa olla hieman ohut, vähän paksumpi on varmempi. Tyyliin jokin liuotinpullo, huoltsikan akkuvesipullo tms.) kestää tuon vahvuisen rikkihapon. Varsinkin, jos kyse on vain väliaikaisesta säilystyksestä.
Muista suojata silmäsi, jos säädät rikkihapon kanssa...- kestäämuovikin
Kyllä meillä on labrassa ollut väkevää rikkihappoa myös muovipulloissa, muistaakseni 2,5 litran pullossa. Mitä muovia se sitten on, en ole tarkastanut.
- 35454156416854
Mihin tahansa limupulloon ei akkuhappoa kannata laittaa. Huonilla tuurilla happo syövyttää yön aikana pullon puhki ja hapot ovat pitkin pöytiä ja lattioita. Lasipullo on varmin hapon säilytykseen.
- 19 + 8
"Huonilla tuurilla happo syövyttää yön aikana pullon puhki ja hapot ovat pitkin pöytiä ja lattioita"
Olin nuorena miehenä Outokummun tehtaalla kesäduunissa. Yhtenä aamuna kun tulin töihin, porukka oli kerääntynyt ällistelemään laimean rikkihapon lasikuitumuovista säiliötä, joka oli pikkuisen huonossa kunnossa. Yövuoro oli vahingossa pumpannut sinne väkevää rikkihappoa, joka oli tuhonnut muovin niin että ei ollut kuin kuidut jäljellä. Hapot oli lattialla ja vuoromestari muikistili miettiväisenä suutaan.
- COOH
Muista merkitä pullo hyvin, eikä elintarvikepulloja ainakaan pitäisi käyttää tuohon tarkoitukseen. Itsekin tiedän erään tapauksen jossa joku meni juomaan huonosti merkittyä kemikaalia ja pysyvät vammathan siitä tuli. Hengissä kuitenkin säilyi, mutta tipalla oli.
- muovi-inssi
Polyeteeni kestää. Suuri osa mm. autokemikaalipulloista on juuri tätä muovia. (PE-HD tai PE-LD).
- rapu321
pvc muovi kestää lähes hapon kuin haponkin !
- Jusukka
Voi hyvää päivää että täällä palstalla annetaan asiantuntijaohjeita happojen säilytyksestä. Tosi luotettavat lähteet on teillä käytössä. Näitä kannattaa uskoa! Jos ootte tosissanne niin ottakaa vaikka apteekista selvää, niin ei tule yllätyksiä...!
- haponkestävä :)
No olisit nyt laittanut edes linkin johonkin luotettavaan lähteeseen. Apteekissa joutuvat hakemaan esimiehen, jos tämmösiä lähtee kyselemään. Buranaa varmaan lopulta suosittelevat.
Tuossa nyt ainakin yksi linkki, vaihtoehtona on googlettaa: rikkihappo säilytys
http://www.tukes.fi/Tiedostot/kemikaalit_kaasu/Vaarallisten_kemikaalien_varastointi.pdf
Yleisesti voinee ajatella, ettei rikkihappo reagoi sellaisten orgaanisten aineiden kanssa, joissa ei ole funktionaalisia ryhmiä. Siis tyydyttyneet hiilivedyt ovat turvallisia materiaaleja.
Virvoitusjuomapullot on ehkä kaasutiiviyden vuoksi tehty PET-muovista, joka on esteri. Tästäkään johtuen niitä ei voi suositella rikkihapon säilyttämiseen, vaikkei se pullo varmaankaan heti liukene, jos ollenkaan akkuhappoon. Sitten siinä on elintarviketurvallisuusongelmaakin.
Oman muovisen akkuhappopulloni pohjassa on PE-HD merkki, jossa nuolikolmion keskellä on numero 2. Materiaali on samean vaaleaa. Näkyy olevan joku täysvalkoinen kloriittipullo, jossa on sama merkintä pohjassa.
Usein pullon pohjassa on kierrätysmerkki ja tuo tiheä polyeteeni PE-HD on aika tavallinen. Esimerkiksi kloriittipullon pesisin ensin hyvin, ennen rikkihapon lisäämistä.- Etsivä löytää
Esimerkiksi tästä
http://aikolon.fi/fi/kemiallinen-kestavyys
taulukosta saa osviittaa muovin valintaan.
Kuukkeli kertoo tarvittaessa tarkempiakin tietoja.
- älämuoviastiaan
EI MUOVIPULLOON!!! Ei mitään liuotinaineita muovisiin astioihin, varsinkaan jos kyseessä on Rikkihappo. Sen säilytyspaikka on lasipullossa tai vaihtoehtoisesti joku Metalliastia, älkää missään nimessä kaatako muovisiin astioihin mitään sellaista ainetta joka on voimakas liuotin tai happo se tulee siitä ennemmin tai myöhemmin läpitte, että heilahtaa! sen vuoksi itse en luota edes tavalliseen bensiiniinkään ja siksi minä käytän aina metallista Jerrykannua Bensiinin kuljetukseen/säilyttämiseen, koska tiedetään tapauksia jossa esim: tavallinen muovinen bensakanisteri on syöpynyt puhki ajansaatossa ja tullut tavarat pihalle, joten ei yleensäkään mitään muoviastioita ellei tosin kyseessä ole esim: Dieselöljyn varastointi/tai kuljetus, koska monet muovit kestää taas Dieselöljyn hyvin. (Tai no, ainakin itse oletan näin asian olevan.)
- pieleensemän
Väärin. Jotkut muovit kestävät sekä orgaanisia liuottimia että rikkihappoa. Mutta ne ei olekaan sitten mitään marketin limsapulloja.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Poliisi tutkii murhaa Paltamossa
Poliisi tutkii Kainuussa sijaitsevassa Paltamon kunnassa epäiltyä henkirikosta, joka on tapahtunut viime viikon perjanta384659Jos me voitais puhua
Jos me voitais puhua tästä, mä sanoisin, että se on vaan tunne ja se menee ohi. Sun ei tarvitse jännittää mua. Mä kyllä203195Jenna meni seksilakkoon
"Olen oppinut ja elän itse siinä uskossa, että feministiset arvot omaava mies on tosi marginaali. Todennäköisyys, että t2722376Jere, 23, ja Aliisa, 20, aloittavat aamunsa Subutexilla tai rauhoittavilla: "Vaikka mä käytän..."
Jere, 23, ja Aliisa, 20, ovat pariskunta, joka aloittaa aamunsa Subutexilla tai rauhoittavilla. Jere on ollut koko aikui532247- 1652079
Vain yksi elämä
Jonka haluaisin jakaa sinun kanssasi. Universumi heitti noppaa ja teki huonon pilan, antoi minun tavata sinut ja rakastu891670Vielä kerran.
Muista että olet ihan itse aloittanut tämän. En ei silti sinua syyllistä tai muutenkaan koskaan tule mainitsemaan tästä3601661- 171653
Aku Hirviniemi tekee paluun televisioon Aiemmin hyllytetty ohjelma nähdään nyt tv:ssä.
Hmmm.....Miksi? Onko asiaton käytös nyt yht´äkkiä painettu villaisella ja unohdettu? Kaiken sitä nykyään saakin anteeksi1131642M nainen tiedätkö mitä
Rovaniemellä sataa nyt lunta, just nyt kun lähden pohjoiseen. Älä ota mitään paineita tästä mun ihastumisesta sinuun, ti151289