Kokemuksia ketoosidieetistä?

Eräs epätietoinen

Tiedän, että tää avaus kuuluis ehkä oikeemmin tonne laihdutusfoorumeille, mutta VHH-dieettipalstalla tuntuu pyörivän pelkkiä kilareita ja perus-laihdutuspuolelle jos menet normaalipainoisena aktiiviliikkujana kysymään mitään laihdutuksesta, saat kuulla olevasi narsisti ja anorektikko.

Eli:

Olen siis aktiivisesti liikkuva normaalipainoinen ihminen ja haluaisin kokeilla ihan mielenkiinnosta ketoosidiettiä, jossa hiilarit vedetään väliaikaisesti ihan minimiin, vielä vähemmälle kuin peruskarppauksessa. Ongelma on, että erilaisilla nettifoorumeilla on todella eriäviä näkemyksiä siitä, miten pienillä hiilareilla pitää mennä, jotta ketoosin saavuttaa. Monellakin sivustolla kirjoitellaan, että valitsemiensa protskujen kylkeen voi lyödä esim. tuoretta salaattia tai vihreitä kasviksia, mikä kuulostaa musta aika kummalliselta, sillä toi kokonaisuushan on about sama, mitä mä syön muutenkin, ihan normaalina arkiruokana! Tolla logiikalla mun pitäis olla ihan pysyvästi ketoosissa.

Mitä siis syödä ja kuinka kauan tollasta kannattaa/pystyy jatkamaan? Viikon? Kuukauden?

Vähän arveluttaa tietysti nekin näkemykset, joiden mukaan ketoositila on elimistölle todella epäterveellinen tai jopa vaarallinen. Olisikin siis kiva kuulla kokemuksia.

16

21951

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Espoofitness77

      Terve,
      Asiallinen kysymys ja saa myös asiallisen vastauksen. En tiedä tarkemmin painoasi tai mittojasi, lihasmassan osuutta ym., mutta kokeilen vastata silleen että saisit mahdollisiman paljon asiasta irti. Oletkohan mies vai nainen, epäilen tekstistä että olet nainen.

      Olen itse dieetannut myös ketoosilla ja vhh:lla ja osaamiseni perustuu vuosien kokemukseen saliharjoittelusta, urheilusta, ravinnosta ym.

      Ketoosi ei ole vaarallinen tila elimistölle ja sitä ei pidä sekoittaa ketoasidoosiin. Normaalisti ihminen pääsee ketoosi tilaa 3-5 päivässä. Itselläni on siihen mennyt 3-4 pvää. Hiilareiden tulisi olla alle 50g, itse olen päässyt ketoosiin 40g hiilaria päivässä. Tämän pystyy tekemään virtsatestillä, apteekista saa ostettua liuskia. Jos olet nainen ja painat noin 50-60g niin syö hiilareita alle 40g ja noin 2 x painokilo proteiinia ja loput rasvaa. Muista, että myös rahkat sisältävät hiilaria ja 40g hiilaria tulee todella helposti täyteen. Ketoosi tilan saavutettuasi keho polttaa hyvin rasvaa, mutta jos olet normaalipainoinen niin en olisi ketoosissa kovin pitkää aikaa, koska jossain vaiheessa lihaksista lähtee nesteet ja tulee ns. kuiva keho. Ketoosin jälkeen voit siirtyä VHH-tyyliseen ruokavalioon. Mä en itse enään suosittele kuin lihaville ihmisille ketoosia, ja urhelijoille / salitreenareille ehdottomasti VHH-tyylistä ruokavaliota jossa hiilarit panostuvat aamuun ja treenien ympärille.

      Laitan mielelläni lisätietoa jos tulee kysyttävää.

      • Anonyymi

        Mä kommentoin vain dieetteihin: teen itse aamulla juoman, mehulingolla: varsiselleriä 2 vartta/ hlö, pala kaalia, pala kukkakaalia, inkivääriä pala, maa-artisokka, pala kurkkua ja sitruunan mehua. porkkanamehua tämän vihreän mehun jälkeen. Sit aamupuuro kauraleseestä johon lisätään pellavarouhetta. Johan alkaa laihtumaan ihan luonnostaan.


    • --..--

      Edellä mainittu olikin varsin hyvin ohjeistettu ketoosiin.
      Tärkeintä myös ketoosissa ollessa on että juot paljon vettä 3-4 litraa. Kroppa menee helposti jumiin pelkästä proteiinista ja rasvasta joten aineenvaihdunta on tärkeää pitää käynnissä.
      Itsellä kesti ekan kerran sen viikon verran päästä ketoosiin ja oli noin 1kk ajan siinä tilassa. Jossain välissä kävin ehkä vähän pois ketoosista mutta siinä kulmilla koko ajan.
      Painoa kyllä lähti, ei ehkä niin paljoa kuin olisin halunnut, mutta muuten toimi hyvin. Sali treeneissä tuli huomattua että "seinä" tuli vastaan hyvin nopeasti eli pitkiä yli 10 toiston sarjoja oli turha yrittää sillä energia varastot ovat lihaksilla huonot tuon dieetin aikana.
      Isona miinuksena huomasin sen että hiki ja hengitys rupes kyllä haisemaan varsin paljon asetonilta, mikä on ominaista tälle dieetille.
      Lisäksi sain viimeisellä viikolla sellaisen kevyen päänsäryn jolloin päätin lopettaa dieetin. Päänsärky kuitenkin jatkui vielä noin 1kk ajan jolloin vähitellen hiipui pois.
      Itselleni ei siis jäänyt kovin hyviä kokemuksia ketoosista, ehkä söin liian vähän rasvaa ja ei oikein onnistunut.
      VHH toimii tällä hetkellä hyvin ja siinä pitäydyn.

    • 10+20

      Minulla lähtee neljäs viikko ketoosia liikkeelle. Hiilarit on olleet koko ajan siinä 30g/päivä, välillä on tullut syötyä enemmänkin, mutta aina kuitenkin alle 50g/päivä. Proteiinia pyrin saamaan sen 2g/painokilo ja loput energiasta rasvasta.

      Syön lihaa, kanaa ja kalaa. Syön myös päivittäin kananmunia, juustoa, kookosöljyä ja oliiviöljyä. Hiilareita tulee pääasiassa vihreistä kasviksista. Muiden kasvisten osalta täytyy olla hieman tarkempi. Välillä syön tummaa suklaata (yli 80% kaakaota) ja joskus marjoja. Hedelmät, rahkat ja jugurtit eivät mahdu näihin hiilareihin itselläni. Heraproteiinijauhe on myös käytössä.

      Olen ollut aika yllättynyt siitä, että mitään ketoosin "oireita" ei minulla ole ollut. Ei pahanhajuista hengitystä, päänsärkyä (kuin ehkä hieman aivan alussa ja sekin lähti veden juomisella pois) eikä pahoinvointia. Hiki irtoaa salilla tosi hyvin, sillä tämä dieetti pistää nesteet tosi hyvin liikkeelle. Hiki ei edes haise mitenkään alyttömän pahalle, muttei myöskään maistu niin suolaiselle kuin normaalisti. Syynä voi olla se, että olen ollut vähähiilarisella (max 100g/päivä) jo puolisen vuotta tätä ennen. Kylläisyyden tunne on hyvä, suurin osa ruokahimoista on lähtenyt. Välillä tulee nälkä, mutta siitä selviää syömällä. Vatsan turvotus katosi ja nestepöhö myös. Vireystaso on jonkin verran kasvanut. Olen kuitenkin ketostixien mukaan ollut syvässä ketoosissa, nyt ketoosi on "laimennut".

      Pystyn tekemään intervalliharjoituksia aika hyvin (2min juoksu ja 2min kävely, yht. 30-40min) ja salilla onnistuu treeni lyhyillä sarjoilla ihan mallikkaasti. Olen kyllä ylipainoinen, että oma motiivini on suuren rasvamäärän pudottaminen, joten treenikään ei ole mitenkään lihaskasvuun tähtäävää. Ainoastaan palautuminen on aika hidasta, etenkin salitreenin jälkeiset maitohapot jyllää vielä parin ppäivän päästäkin. Mutta tähän on ollut apua treenin rytmittämisestä, teen vain 2 salitreeniä viikossa, muuten liikun uimalla, kävelemällä, hölkkäämällä ja kahvakuulaillen.

      Tämä on minun kokemukseni. Olen ollut tyytyväinen, paino on pudonnut tämän kolmen viikon aikana vähän yli 5kg ja vyötäröstäkin on kadonnut 6cm.

      • pikkupallo

        Tervehdys ja kysymys teille joilla on kokemuksia ketoosista.
        Aloitin tiukan dieetin 3päivää sitten,eli proteiinit ja rasvat on hallinnassa mutta ne hiilarit...! Syönkö liikaa vihreitä vihanneksia eli uutta kaalia eniten noin desi .joka aterialla .4 kertaa päivässä ja vähän siemeniä ja saksan pähkinöitä.
        Tuleeko liikaa hiilareita?


      • 16+3
        pikkupallo kirjoitti:

        Tervehdys ja kysymys teille joilla on kokemuksia ketoosista.
        Aloitin tiukan dieetin 3päivää sitten,eli proteiinit ja rasvat on hallinnassa mutta ne hiilarit...! Syönkö liikaa vihreitä vihanneksia eli uutta kaalia eniten noin desi .joka aterialla .4 kertaa päivässä ja vähän siemeniä ja saksan pähkinöitä.
        Tuleeko liikaa hiilareita?

        Laske. Vaikka kalorilaskuri.fi.


    • ketoosiin

      Onko kokemuksia miten ketoosidietti toimii diabeetikolla? Onko tästä mahdollisen seurauksena ketoasidoosi??

      • noup

        En suosittele. Vaarallista.


      • scaasq

        Anteek mitä on ja millä perusteella? Voisitko olla mutuilematta? Meinasin kuolla ennen ketoosin löytämsitä, mutta tämä on suorka valio ei dieetti. Verensokerini on 5,4 (pitkäaikais sokeri) ja se on toiseksi paras mitä maassa tiedän, ilman libreä paras.

        Ketoosi ja ketoasidoosi eivä ole synonyymeja.


      • g43y

        Ketoosi ja ketoasidoosi eivät tosiaan ole sama asia, mutta ketoosi saattaa lipsahtaa ketoasidoosin puolelle huomaamatta ja erityisesti diabeetikolle tämä on todella vaarallista.
        siksi en leikkisi ketoosidieetin kanssa diabeetikkona.


    • voihan....

      Miksi vaarallista?? Haluaisin vähän perusteluja :)

    • http://lifeofpipa90.
    • 845218

      Itse en suosittele ketooseja. Ihminen laihtuu ilman mitään ketoosi kikkailujakin. Ruokavalio kuntoon, jo pelkästään tällä saavuttaa hyviä tuloksia! :) Ja voi syödäki normaalisti kun syö ruokaa eikä niitä herkkuja jokapvä:) Tasaisella tiputuksella hyvä tulos, ei tule paino ylöksään niin vauhdilla! Jos kiinnostaa lisäravinteet ja vitamiinit niin käykää iherbillä! tilausohjetta ym:

      http://edulliset-vitamiinit.blogspot.fi/

    • diabeetikko

      Itse 1 tyypin diabeettikkona olen elänyt tällä ketoosidieetillä ja onnistunutkin, mutta jatkuvaan pitää kyllä verensokeria mitata. Alkuun verensokerit temppuilee ja nousee ja laskee melko suuresti vaikka et söisi hiilareita eli jos syöt vaikka pinaattia ja lohta josta tulee hiilareita alle 1g niin verensokeri voi pompata esim. 8mmol/l -> 25mmol/l, mutta vajaassa viikossa kaikki tasaantuu ja on pakko alkaa nostamaan hiilareita jos meinaa insuliinia laittaa (itsellä käytössä lyhyt ja pitkävaikutteinen) lyhyt vaikutteisella annokset laski n. 1-3yks / d ja pitkävaikutteisestakin laitoin yli puolet vähemmän jo viikon jälkeen. Tällä dieetillä diabeetikon olotila ainakin itsellä oli jatkuvaa ala-ylämäkeä kun ei uskaltanut treenien jälkeen liikkua kotoaan mihinkään kun pelotti että verensokeri laskee jne. Olo oli kuitenkin tosi virkeä viikon jälkeen, mutta miinuksena tuli se että enää ei tuntenut jos verensokeri oli matala tai korkea. En kuitenkaan usko että diabeetikoilla on mahdollisuuksia saavuttaa ketoosia kuin hetkittäin koska esim. insuliinia diabeetikko käyttää päivittäin ja hankala arvioida paljonko hiilareita menee kun jos joutuu alhaisen verensokerin takia vetelemään maitoa tmv. ja jo normaalisti se että 5g hiilaria nostaa n. 1 verensokeria niin että saat jostain 2mmol/l verensokerin jonnekkin 8mmol niin siinä tulee jo 30g hiilaria jne. myös pitkävaikutteisten insuliinien pisto joka on melko vaihtelevaa niin jo sillä 10yks / vrk tulee toi 50g hiilaria täyteen. Itse ainakin kuitenkin huomasin että jostain muualta kuin ruoasta sitä glukoosia vereen tuli koska alle 20g hiilaria päivässä ja kun insuliinia laitettiin 50g hiilaria niin ei oltu koomassa eli kai tota ketoosiksi voi sanoa? =) Tulee kuitenkin tosi aikaa vievää ja haastavaa jos diabeetikkona ketoosidieetille lähtee eli mieluummin menee vaikka 50-100g hiilaria / d niin ei tartte rajottaa elämäänsä =D Sama määrä kulutusta sen läskin lähtöön tarvii oli sitten ketoosissa tai ei.... =D

    • Mami754

      Hei! Aloitin maanantaina vlcd pirtelöt, olen syönyt nyt 4 pirtelöä ja yhden salaatti ja lohi aterian kylläkin laittanut tomaattia kun en tajunnut ettei punaista pitäisi syödä:( minulla käytössä ketoaine mittari jolla verestä mitataan ketoaineet ja nyt haluaisin tietään miten keto sillä nousee ja kuinka korkealle ? Maanantaina kun aloitin niin keto oli 0.2 ja tänään 0.3 vai pitäskö hakee tikut apteekista millä sit loppuviikosta mittaus?

    • Anonyymi

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Monenko kanssa olet harrastanut seksiä

      tänä aikana kun olet kaivattuasi kaipaillut?
      Ikävä
      134
      3599
    2. Melkein lähetin viestin.

      Onneksi tulin järkiini. Mukavaa kesää
      Ikävä
      110
      1409
    3. Timo Soini tyrmää Tynkkysen selitykset Venäjän putinistileiristä

      "Soini toimi ulkoministerinä ja puolueen puheenjohtajana vuonna 2016, jolloin silloinen perussuomalaisten varapuheenjoht
      Maailman menoa
      271
      1320
    4. Sulla on nainen muuten näkyvät viiksikarvat naamassa jotka pitää poistaa

      Kannattaa katsoa peilistä lasien kanssa, ettet saa ihmisiltä ikäviä kommentteja.
      Ikävä
      69
      1239
    5. Kalateltta fiasko

      Onko Tamperelaisyrittäjälle iskenyt ahneus vai mistä johtuu että tänä vuonna ruuat on surkeita aikaisempiin vuosiin verr
      Kuhmo
      17
      1134
    6. Nainen voi rakastaa

      Ujoakin miestä, mutta jos miestä pelottaa näkeminenkin, niin aika vaikeaa on. Semmoista ei varmaan voi rakastaa. Miehelt
      Ikävä
      79
      1081
    7. Ikävöimäsi henkilön ikä

      Minkä ikäinen kaipauksen kohteenne on? Onko tämä vain plus 50 palsta vai kaivataanko kolme-neljäkymppisiä? Oma kohde mie
      Ikävä
      45
      1028
    8. IS Viikonloppu 20.-21.7.2024

      Tällä kertaa Toni Pitkälä esittelee piirrostaitojansa nuorten pimujen, musiikkibändien ja Raamatun Edenin kertomusten ku
      Sanaristikot
      57
      1019
    9. Rakastan sinua

      Olen tiennyt sen pitkään mutta nyt ymmärsin että se ei menekään ohi
      Ikävä
      30
      1016
    10. Liikenne onnettomuus

      Annas kun arvaan -Nuoriso -Ajokortti poikkeusluvalla -Ylinopeus
      Orimattila
      53
      938
    Aihe