Kylmää,kuumaa?

vaneri

Elikkäs joo, haluisin tietää maailman kylmimmän ja kuumimman aineen nimet&lämpötilan. Olin jostain lukenu jotain että ''jos upotat varpaas nestemäiseen typpeen niin se napsahtaa poikki'', ja aattelin että on varmaan kylmää. mutta sitten se kuumin aine, eikö se ole jokin plus 200 astetta? Jostain kirjasta olin lukenu mut en enää muista MITÄÄN

6

115

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • termodynamisti

      Taitaa mennä fysiikan alaan.

    • vaneri

      oho :D no sori ny vaan jos en oo sukuu Einsteinille

    • en ole Albert Yxkivi

      Aika kylmää löytyy ilmakehästä jo muutamien kymmenien kilometrien korkeudesta. Noin tuhannen asteen kuumaa magmaa eli sulaa kiveä löytyy paikoitellen maankuoresta ihan pinnaltakin. Maapallon ytimessä pitäisi oleman muutaman tuhannen asteen lämpötila.

    • vaneri

      no kiitos vaan mutta ei auttanut yhtään

    • 9+15

      Eihän aineilla ole mitään max kylmiä tai max kuumia lämpötiloja. Ainahan aineiden lämpötila on sama kuin ympäröivän tilan lämpötila. Jos huoneessa on 25 astetta, niin kaikki aineet pyrkivät tasaamaan lämmön samaan. Siitäkin huolimatta, että 25-asteinen rauta tuntuu kylmemmältä kuin 25-asteinen puu.
      Aineiden olomuoto muuttuu lämpötilojen mukaan, kuten vesi 100 astetta höyrystyy, siis muuttuu kaasuksi, ja periaatteessa 0-asteessa vesi alkaa jäätyä.
      Sama on muillakin aineilla, niiden vastaavat lämpötilat ovat vain jotain muuta, esim. rauta alkaa sulaa 1000 asteessa, ja vaaditaan vissiin toooodeeellla kuumaa, että se alkaisi höyrystyä.
      Nestemäinen typpi on kylmää siksi, että se on jäähdytetty sellaiseen lämpötilaan, että se esiintyy nesteenä, siis -209... -195 asteen alueella, kunnes tullaan lämpötilaan -195 astetta, typpi alkaa kiehua ja muuttua kaasuksi. Sen jälkeen se alkaa lämmetä kaasuna. Esimerkiksi ilmakehässä on typpeä 78%, siis suurin osa hengittämästäsi aineesta, eikä se silti mitenkään kylmää ole.

      Selvensikö?

    • 1234+5678

      Tuoltahan ne löytyvät:
      http://en.wikipedia.org/wiki/Margaret_Thatcher
      http://www.youtube.com/watch?v=drJoWMn0nlE

      http://en.wikipedia.org/wiki/Mae_West
      http://www.youtube.com/watch?v=qVrfHXnUJFc

      Itse voit päätellä, kumpi noista on se kylmempi.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Tällä kertaa Marinia kadehtii Minäminä Päivärinta

      Kokoomuksen tyhjäntoimittelija itkeä tuhertaa, kun kansainvälinen superstaramme ei leiki hänen kanssaan. Oikean puoluee
      Maailman menoa
      377
      1441
    2. Minua itkettää tämä tilanne

      Meidän pitäisi jutella. Eikö niin? Miehelle.
      Ikävä
      104
      1253
    3. Miksi koulut pakottavat

      Lapset uimaan sekaryhmänä? Murrosikäiset tunnetusti häpeilevät vartalossa tapahtuvia muutoksia. Tulee turhia poissaoloja
      Maailman menoa
      114
      1187
    4. Miksi jollain jää "talvi päälle"

      Huvittaa kastoa ullkona jotain vahempaa äijää joka pukeutuu edelleen kun olisi +5 astetta lämmittä vaikka on helle keli
      Maailman menoa
      158
      1072
    5. Mitkä oli suurimmat

      Syyt mihin hänessä ihastuit alussa ja pikkuhiljaa tunteiden edetessä
      Ikävä
      40
      940
    6. Minulla oli tunteita

      Tein itsestäni pellen. Sait hyvät naurut ja minä 💔
      Ikävä
      63
      886
    7. Se katse silloin

      Oli hetki, jolloin katseemme kohtasivat. Oli talvi vielä. Kerta toisensa jälkeen palaan tuohon jaettuun katseeseen. Tunt
      Ikävä
      32
      796
    8. Suomen Pallolitto: Tasoryhmät lasten jalkapallossa - Erätauko-tilaisuus ma 20.5.2024

      Tasoryhmät lasten ja nuorten jalkapallossa herättävät paljon keskustelua. Mitä tasoryhmät ovat ja mikä on niiden tarkoit
      Suomi24 Blogi ★
      0
      790
    9. Susanne Päivärinta kirjassaan: Sannalla nousi valta päähän, Big Time!

      Päivärinta toteaa ettei ole nähnyt kenenkään muuttuvan niin totaalisesti kuin Marinin, eikä siis todellakaan parempaan s
      Maailman menoa
      85
      767
    10. Tuhdit oluet kauppoihin. Miksi vastustaa?

      8% oluet kauppoihin mutta mikä siinä on että osa politikoista vstustaa ? Kauppa kuitenkin hinnoittelee vahvan oluen ni
      Maailman menoa
      166
      662
    Aihe