Minusta Vegaani, miksi?

MinustaVegaani?

Vähän olen miettinyt että piäisi minun ryhtyä vegaaniksi, mutta miksi? Toisaalta on liharuokia joista pidän joten onko minun sitten luovuttava kokonaan lihasta? Olen ollut lihansyöjä ikäni ja nyt olen miettinyt pitäisikö minusta tulla vegaani?

3

114

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • seonniinsimppeliä

      Jos kysyt miksi niin älä ryhdy - ei tule mitään morkiksia myöhemmin. Vegaani on eräs ääripää elämäntavoissa. Eettinen voi olla myös sekasyöjänä, kunhan tekee oikeita valintoja ruokansa eteen.

    • Ituhippitytteli

      Niin siis miksi aloittajalle on tullut tämmöinen ajatus mieleen? Se kai ratkaisee, miten tosissas harkitset veganismia. Jos pohdit terveyspuolta, niin se ei ole mun mielestä tarpeeksi voimakas motiivi ryhtyä totaaliseen lihalakkoon. Silloin tuntuu, että kieltää itseltään jotain mistä pitää, tulee katkerat fiilikset ja sitte sortuu pihviin ja tulee morkkis.

      Mulla tuo syy on eläinten oikeudet ja se, etten saa nieltyä lihaa. Mulle liha ei ole koskaan ollut edes vaihtoehto, mä en lapsena koskaan naapurin sikoja tai kanoja hoitaessa edes ajatellut, jotta söisin niitä. En kyllä tiedä, miks lihansyöjiä ärsyttää mun rehuruokavalio. On aika yleistä, jotta ryhdytään kuulustelemaan ja käännyttämään, en tiedä miksi.

      • luo mu

        Niin, luulenkin että pelkkään kasvisruokavalioon siirtyminen on moraalinen valinta -- jota itse sekasyöjänä kunnioitan. Tällaiseen valintaan täytyy jokaisella olla oikeus. Minulle itselleni lihansyönti ei aiheuta moraalisia ongelmia. Niin kauan kaikki on hyvin, kun näissäkin asioissa vastakkaisia mielipiteitä esittävät eivät pakota eikä painosta toisiaan henkilökohtaisten näkemysten vastaisiin ratkaisuihin.

        Eettisenä valintana voimakkaasti kasvisruokapainotteiseen ruokavalioon siirtyminen on hyvä. Lihantuotannon tehokkuus ravinnon energiasisältöä mitattaessa on heikko verrattuna kasvistuotantoon. Länsimaiset ihmiset pärjäisivät noin kymmenesosalla siitä lihasta mitä syövät.

        Länsimaisten ihminen syö aivan liikaa lihaa. Ihmisen optimaalinen ruokavalio on helpoin rakentaa, kun siinä on sopivan vähän lihaa. Ihmisen evoluutio on kehittänyt satojen tuhansien aikana ihmisen haluamaan lihaa ja sokeria, ravintoa joka sopivassa suhteessa on oikein hyödyllistä ja mistä on kivikautisella ihmisellä ollut puutetta. Nyt kun saatavuudessa ei ole rajaa, ruokavalio painottuu väärin. Tässä on suurin syy niin sanottuihin elintasosairauksiin.

        Tiivistettynä: Nykyihminen saa liikaa ravintoa ja ruokavalio on painottunut väärin. Minä suosittelen siirtymään voimakkaasti kasvisruokapainoitteeseen ruokavalioon ja pari kertaa viikossa nautittavaksi lihaksi kalaa, tai kanaa. Naudanlihaa -- lihaa joka varaa elintarviketuotannossa eniten resursseja -- voisi nauttia hampurilaisen välissä muutaman kerran vuodessa.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Naiset miltä kiihottuminen teissä tuntuu

      Kun miehellä tulee seisokki ja ja sellainen kihmelöinti sinne niin mitä naisessa köy? :)
      Sinkut
      54
      4066
    2. Haistoin ensin tuoksusi

      Käännyin katsomaan oletko se todellakin sinä , otin askeleen taakse ja jähmetyin. Moikattiin naamat peruslukemilla. Tu
      Ikävä
      14
      2169
    3. Olet sä kyllä

      ihme nainen. Mikä on tuo sun viehätysvoiman salaisuus?
      Ikävä
      25
      1664
    4. Tähdet, tähdet -tippuja Kake Randelin tilittää avoimena: "Tämä on viihdyttämistä, eikä sitä..."

      ISO kiitos Kake lauluistasi!Nyt ei vaan studioyleisö lämmennyt. Olet legenda! Lue Kake Randelinin mietteet: https://w
      Tv-sarjat
      19
      1487
    5. Hiljaiset hyvästit?

      Vai mikä on :( oonko sanonut jotain vai mitä?
      Ikävä
      12
      1448
    6. Teuvo Hakkaraisesta tulee eurovaalien ääniharava

      Persuissa harmitellaan omaa tyhmyyttä
      Maailman menoa
      23
      1360
    7. Miksi kohtelit minua kuin tyhmää koiraa?

      Rakastin sinua mutta kohtelit huonosti. Tuntuu ala-arvoiselta. Miksi kuvittelin että joku kohtelisi minua reilusti. Hais
      Särkynyt sydän
      5
      1248
    8. Turha mun on yrittää saada yhteyttä

      Oot mikä oot ja se siitä
      Suhteet
      8
      1164
    9. Näkymätöntä porukkaa vai ei

      Mon asuu yksin. Mitas mieltä ootte ?
      Ikävä
      10
      1099
    10. 22
      1066
    Aihe