Olen ostamassa pyörää lähipäivinä. Ajan päivittäin ja ympäri vuoden töihin yht. 12 km päivässä, ja joskus tekisi mieli käydä metsän ja sorateiden puolella. Rahaa saa palaa korkeintaan joku 700 yksikköä.
Pitkään mietittyäni (ja kun katsoin, missä kunnossa työpaikan ulkopuolella olevat ketjuvaihteet ovat:-) olen ajatellut hankkia Shimanon 8v napavaihteen huollon ja puhdistuksen helppouden takia. Malleiksi jäävät pikaisen kyselykierroksen perusteella Tunturi H8, Crescent X8 ja Nishiki 408 (joka on kaikista kallein). Muitakin varmaan on, mutta en tunne merkkejä.
Onko näistä ja napavaihteista yleensä (varsinkin talvikäytössä) nyt jollakulla kokemusta ja sanottavaa? Tunskassa näyttäisi olevan "kaikki valmiina", mutta se näyttää tylsältä pappamallilta kuvissa.
Napavaihde vai ketjuvaihde käyttöpyörään?
3
1415
Vastaukset
- Filo
Tuosta listasta 408 lienee paras pyörä. Kyllä ketjuvaihde kuitenkin on myös talvikäytössä varmempi valinta, se täytyy vain muistaa huoltaa säännöllisesti.
Napavaihde kun jäätyä jämähtää kovalla pakkasella, niin siinä sitä sitten ollaan..- joihuri
Ei se ketjuvaihtajan huolto ja hyvässä kunnossa pito niin työlästä ole: Vaijereiden, ketjun ja rattaiden putsaus ja rasvaus - joka pitää tehdä myös napavaihteisessa.
Vaihtajien säädöt tietysti pitää tehdä ajoittain, mutta se on kymmenen minuutin homma.
Plussat: pienempi tehonhävikki napavaihteiseen verrattuna = kevyempi ajaa (tätä varmaan juuri talvella osaa arvostaa) sekä tuo mainittu jäätymisvaara: kun napavaihteen rikkoo niin harvempi sitä itse osaa/viitsii kunnostaa. - AJH
joihuri kirjoitti:
Ei se ketjuvaihtajan huolto ja hyvässä kunnossa pito niin työlästä ole: Vaijereiden, ketjun ja rattaiden putsaus ja rasvaus - joka pitää tehdä myös napavaihteisessa.
Vaihtajien säädöt tietysti pitää tehdä ajoittain, mutta se on kymmenen minuutin homma.
Plussat: pienempi tehonhävikki napavaihteiseen verrattuna = kevyempi ajaa (tätä varmaan juuri talvella osaa arvostaa) sekä tuo mainittu jäätymisvaara: kun napavaihteen rikkoo niin harvempi sitä itse osaa/viitsii kunnostaa.Etelä-Suomessa, jossa talvella on usein suojakelejä ja taas pakkasta, on ketjuvaihteisissakin ongelmia. Etenkin jos pyörä jää räntäsateeseen, on seuraavana pakkasaamuna v-mäistä lähteä liikenteeseen, kun rataspakka on yhtä jääkökköä ja vaihtajan pienet rattaat ovat juuttuneet kiinni. Etelän pikkupakkasissa ei minulla ole ollut napavaihteiden kanssa ongelmia, tosin 7-vaihteisesta on vain yhden talven kokemus.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Joskus mietin
miten pienestä se olisi ollut kiinni, että et koskaan olisi tullut käymään elämässäni. Jos jokin asia olisi mennyt toisi244606- 883714
Ryöstö hyrynsalmella!
Ketkä ryösti kultasepänliikkeen hyryllä!? 😮 https://yle.fi/a/74-20159313463075- 542657
- 512589
- 2032583
Sukuvikaako ?
Jälleen löytyi vastuulliseen liikennekäyttäytymiseen kasvatettu iisalmelainen nuori mies: Nuori mies kuollut liikenne322390- 1522318
- 311945
Avustettu itsemurha herättää vahvoja tunteita - Laillista Sveitsissä, ei Suomessa
Hilkka Niemi sairastaa harvinaista PLS-sairautta. Hilkan on elettävä loppuelämänsä parantumattoman sairauden kanssa, jok1071521