Napavaihde vai ketjuvaihde käyttöpyörään?

Raikku

Olen ostamassa pyörää lähipäivinä. Ajan päivittäin ja ympäri vuoden töihin yht. 12 km päivässä, ja joskus tekisi mieli käydä metsän ja sorateiden puolella. Rahaa saa palaa korkeintaan joku 700 yksikköä.

Pitkään mietittyäni (ja kun katsoin, missä kunnossa työpaikan ulkopuolella olevat ketjuvaihteet ovat:-) olen ajatellut hankkia Shimanon 8v napavaihteen huollon ja puhdistuksen helppouden takia. Malleiksi jäävät pikaisen kyselykierroksen perusteella Tunturi H8, Crescent X8 ja Nishiki 408 (joka on kaikista kallein). Muitakin varmaan on, mutta en tunne merkkejä.

Onko näistä ja napavaihteista yleensä (varsinkin talvikäytössä) nyt jollakulla kokemusta ja sanottavaa? Tunskassa näyttäisi olevan "kaikki valmiina", mutta se näyttää tylsältä pappamallilta kuvissa.

3

1415

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Filo

      Tuosta listasta 408 lienee paras pyörä. Kyllä ketjuvaihde kuitenkin on myös talvikäytössä varmempi valinta, se täytyy vain muistaa huoltaa säännöllisesti.
      Napavaihde kun jäätyä jämähtää kovalla pakkasella, niin siinä sitä sitten ollaan..

      • joihuri

        Ei se ketjuvaihtajan huolto ja hyvässä kunnossa pito niin työlästä ole: Vaijereiden, ketjun ja rattaiden putsaus ja rasvaus - joka pitää tehdä myös napavaihteisessa.
        Vaihtajien säädöt tietysti pitää tehdä ajoittain, mutta se on kymmenen minuutin homma.

        Plussat: pienempi tehonhävikki napavaihteiseen verrattuna = kevyempi ajaa (tätä varmaan juuri talvella osaa arvostaa) sekä tuo mainittu jäätymisvaara: kun napavaihteen rikkoo niin harvempi sitä itse osaa/viitsii kunnostaa.


      • AJH
        joihuri kirjoitti:

        Ei se ketjuvaihtajan huolto ja hyvässä kunnossa pito niin työlästä ole: Vaijereiden, ketjun ja rattaiden putsaus ja rasvaus - joka pitää tehdä myös napavaihteisessa.
        Vaihtajien säädöt tietysti pitää tehdä ajoittain, mutta se on kymmenen minuutin homma.

        Plussat: pienempi tehonhävikki napavaihteiseen verrattuna = kevyempi ajaa (tätä varmaan juuri talvella osaa arvostaa) sekä tuo mainittu jäätymisvaara: kun napavaihteen rikkoo niin harvempi sitä itse osaa/viitsii kunnostaa.

        Etelä-Suomessa, jossa talvella on usein suojakelejä ja taas pakkasta, on ketjuvaihteisissakin ongelmia. Etenkin jos pyörä jää räntäsateeseen, on seuraavana pakkasaamuna v-mäistä lähteä liikenteeseen, kun rataspakka on yhtä jääkökköä ja vaihtajan pienet rattaat ovat juuttuneet kiinni. Etelän pikkupakkasissa ei minulla ole ollut napavaihteiden kanssa ongelmia, tosin 7-vaihteisesta on vain yhden talven kokemus.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Joskus mietin

      miten pienestä se olisi ollut kiinni, että et koskaan olisi tullut käymään elämässäni. Jos jokin asia olisi mennyt toisi
      Ikävä
      24
      4606
    2. Miten reagoisit

      Jos ikäväsi kohde ottaisi yhteyttä?
      Ikävä
      88
      3714
    3. Ryöstö hyrynsalmella!

      Ketkä ryösti kultasepänliikkeen hyryllä!? 😮 https://yle.fi/a/74-20159313
      Hyrynsalmi
      46
      3075
    4. Olisiko kaivattusi

      Sinulle uskollinen? Olisitko itse hänelle?
      Ikävä
      54
      2657
    5. Ihana nainen

      Suukotellaanko illalla?☺️ 🧔🏻🫶
      Ikävä
      51
      2589
    6. Mitä haluaisit sanoa

      Nyt kaivatullesi?
      Ikävä
      203
      2583
    7. Sukuvikaako ?

      Jälleen löytyi vastuulliseen liikennekäyttäytymiseen kasvatettu iisalmelainen nuori mies: Nuori mies kuollut liikenne
      Iisalmi
      32
      2390
    8. Ootko koskaan miettinyt että

      miksi kaivatullasi ei ole puolisoa?
      Ikävä
      152
      2318
    9. Huomenta ihana

      Mussu ❤️.
      Ikävä
      31
      1945
    10. Avustettu itsemurha herättää vahvoja tunteita - Laillista Sveitsissä, ei Suomessa

      Hilkka Niemi sairastaa harvinaista PLS-sairautta. Hilkan on elettävä loppuelämänsä parantumattoman sairauden kanssa, jok
      Maailman menoa
      107
      1521
    Aihe