korkea syke, mutta ei hengästymistä?

urheilijatyttö15

hei!
olen 15 vuotias tyttö ja olen harrastanut hiihtoa aktiivisesti useampia vuosia ja juoksua myös. minua on jo muutamia vuosia ihmetyttänyt se, että miksi sykkeeni ovat olleet aina niin korkeat, vaikka en suuremmin ole hengästynyt. esim. 9km juoksussa max. syke oli 211 ja keskisyke jopa 197! maaliin tullessa en suuremmin ollut hengästynyt, mutta jalkoja hieman hapotti ja nilkkoja särki.Myös ryhmässä treenatessa esim.sauvarinne, rullahiihto ja juoksu, sykkeeni ovat korkealla, vaikka muilla on huomattavasti matalemmalla. jos aion juosta tai muuten vain lenkkeillä n.150-160 sykkeillä, se menee jo melkein kävelyksi. Toivon vastausta siihen, miksi en hengästy. voiko olla mahdollista, että tämä johtuu tekniikasta, vääristä harjoituksista vai onko se vain henkilökohtainen ominaisuus?

10

4530

Äänestä

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • bbb

Onko sulla muita oireita? Mieleen tulee esim. ylikunto, kilpirauhasen liikatoiminta...

• kkkbvvjm

huono kunto siks sun syke nousee eli keho ei oo hapen otto kyvyn tasoa
        harjottele 70% max sykkeellä min puolituntia tai enemmän
        kuntos nousee ja sykkeet laskee pääset lujempaa

• urheilijatyttö15

kiitos palautteesta! muita ongelmia ei ole ollut. epäilen, että kuntoni ei ole hirveän huono, mutta olen treenannut,minua melkein 2 vuotta vanhemman tytön kanssa ja hänellä on matalemmat sykkeet ja menee kovempaa kisoissa. täytyy kokeilla tuota 70% max sykkeestä. sitä hieman epäilinkin.
      p.s minulla tuli juoksukisan jälkeen seuraavana päivänä kurkku kipeä!

• rtgrtgrtgtrg

mullaki oli yks vaihe tuo että syke nousi helposti korkeelle
      sitä on liian kovaa harjotellu hapenotto kyky noussu liikaa kehoon ku vertaa
      mutta siinä 150 kieppeillä ku pitää hölkkä/juoksu sykkeen
      nii joku päivä kunto nousee ja joutuu lisäämään vauhtia ei meinaa sykkeet enää nousta mikä on hyvän kunnon merkki
      sillä tavalla tullu ite harjoteltua
      eli en laske aina uudesta max 70% vaan alkuperäsestä ikä miinus220
      eli se ois sulla 195 siitä 70%
      sitä sykettä suunilleen pitää ku hölkkää välillähän pitää mennä lujempaa
      intervallejaki hyvä harjotella eli max sykkeet ja sitte kävely sykkeet

kurkku kanssa oli kipee mutta se johtu siitä että hengitys kuivatti sitä nielasu autto siihen
      mutta seki menee ohi niinku yleensäkki kaikki kivut juoksussa ku palautuu kivut pois ja uusi lähtee niin joku päivä ei koske enää mihinkään

• mitä lienee

"ikä miinus 220". Menee syke miinuksen puolelle, ei mahdollista. Jos tarkoitit 220 miinus 15 ikävuodet , on se 205.

• sköpö

Enpä tiedä kuulostaako kovin terveelliseltä.
      En haluaisi pelotella, mutta pitäisiköhän sydän tutkia kun kerran oot "itsekin ihmetelly parin vuoden ajan".
      No, monestihan kovakuntoisilla on silleen, esim hiihtokisoissa, että jaloissa on karmeet hapot ja sydän lyö kahtasataa, mutta hengitys ei ole ihan niin tiukoilla. Eli siis happea saisi kyllä haukottua esim ylämäen jälkeen, mutta muu kroppa ei pysy mukana.
      Ehkä sinulla vaan on hyvä hapenottokyky ja korkea maksimisyke. Ihmiset on erilaisia.

Toivottavasti siinä olis selitys...

Oon 25-vuotias miekkonen enkä käytä sykemittaria. Mutta tehdessäni maksimaalisia harjoituksia ylämäkijuoksuna, katon joskus "maaliin" tullessa heti 10 sekunnin ajalta sykkeen. Se on enimmillään ollu 32, eli se kertaa 6 olis 192.

• calkulation

a saattaa olla oikemaxsyke kienties 250 ta jotain
        saatta olla ette sydäämmen koko kasvaa sykkeen nusussa
        kannattaa koittaa maxsyke oikeasti myös kannatta koittaa
        ktehdä kuntotest esim 3km juoksu
        ite aina coopertestissä rajoitin yritystä piip
        rajan jlkeen men vain 2800
        sitten annon mennä yli 200 keskisykeellä johan men 3400 tosi
        kaamee olo

• vinkki123

Sykemittari pois ja juokse kehon tuntemusten mukaan. Opettelu saattaa kestää jonkin aikaa, mutta loppujen lopuksi tulokset ovat varmasti paremmat.

• 58masa58

Hei

Olemme kovasti yksilöitä tuon sykkeen suhteen. Siihen vaikuttaa mm. perimä, ikä, liikuntatausta, taito jne. Siksi vertailu kavereiden sykkeisiin ei välttämättä ole viisasta. Sykkeesi ovat kyllä korkeita, mutta olen kuullut mm. yhden jo lopettaneen naishiihtäjän max. sykkeen olleen 220bpm luokkaa. Laskukaavoja on ja omatoimisia kenttätestejä, mutta jos haluaa varmat ja luotettavat sykealueet treenaamiseen niin ei muuta kuin valvottuun kuntotestiin (urh.lääkeriasemat, urh.opistot). Antavat myös palautteen tuloksista sekä ohjeita treenaamiseen.

• urheilijatyttö15

kiitos kaikille! näissä asioissa olen samaa mieltä!

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Martinan uusi poikakaveri

Sielläpä se sitten on. Instastoorissa pienissä speedoissa retkottaa uusin kulta Martinan kanssa. Oikein sydämiä laitettu
      Kotimaiset julkkisjuorut
      205
      3121
    2. Suomessa helteet ylittää vasta +30 astetta.

Etelä-Euroopassa on mitattu yli +40 asteen lämpötiloja. Lähi-Idässä +50 on ylitetty useasti Lämpöennätykset rikkoutuva
      Maailman menoa
      239
      1600
    3. Laita mulle viesti!!

Laita viesti mesen (Facebook) kautta. Haluan keskustella mutta sinun ehdoilla en halua häiriköidä tms. Yhä välitän sinus
      Ikävä
      93
      1451
    4. Millaisessa tilanteessa olisit toiminut toisin

Jos saisit yhden mahdollisuuden toimia toisin?
      Ikävä
      89
      1349
    5. Vanhemmalle naiselle

alkuperäiseltä kirjoittajalta. On olemassa myös se toinen joka tarkoituksella käyttää samaa otsikkoa. Ihan sama kunhan e
      Ikävä
      46
      1314
    6. Fazer perustaa 400 miljoonan suklaatehtaan Lahteen

No eipä ihme miksi ovat kolminkertaistaneen suklaalevyjensä hinnan. Nehän on alkaneet keräämään rahaa tehdasta varten.
      Maailman menoa
      155
      1228
    7. Ajattelen sinua tänäkin iltana

Olet huippuihana❤️ Ajattelen sinua jatkuvasti. Toivottavasti tapaamme pian. En malttaisi odottaa, mutta odotan kuitenkin
      Ikävä
      12
      1168
    8. Ökyrikkaat Fazerit saivat 20 MILJOONAA veronmaksajien varallisuutta!

"Yle uutisoi viime viikolla, että Business Finland on myöntänyt Fazerille noin 20 miljoonaa euroa investointitukea. Faze
      Maailman menoa
      123
      999
    9. Miehelle...

Oliko kaikki mökötus sen arvoista? Ei mukavalta tuntunut, kun aloit hiljaisesti osoittaa mieltä ja kohtelit välinpitämät
      Ikävä
      89
      922
    10. Tuntuu liian hankalalta

Lähettää sulle viesti. Tarvitsen apuasi ottaa koppi tilanteesta. Miehelle meni.
      Ikävä
      44
      803
    Aihe