Hedelmät ruokavaliossa

Hedis

Hei!

Olen parantumassa syömishäiriöstä. Pystyn lähes täysin noudattamaan omaa ja hyväksi kokemaani ateriasuunnitelmaa. Pyrin syömään monipuolisesti ja riittävästi, mikä joskus tarkoittaa myös ateriasuunnitelmasta poikkeamista. Olen päässyt eteenpäin ja syöminen onnistuu mielestäni hyvin. Oloni on hyvä.

Kuitenkaan jostain syystä en saa hedelmiä syötyä. Mulle ei maistu omena, appelsiini, päärynä... ei oikein mikään hedelmä. Esim. iltaisin ateriasuunnitelmassani lukee hedelmä, mutta olen usein korvannut sen esim. rahkalla ja marjoilla tms. Mulle ei vaan hedelmä maistu. En niitä varsinaisesti inhoa, mutta en tiedä mikä niissä on kun en saa syötyä.

Kuinka tärkeää on syödä hedelmiä? Siis onko jotain haittaa jos ne puuttuu ruokavaliosta kokonaan?

Tosiaan kaikenlaiset marjat ja vihannekset menee hyvin, mutta hedelmät ei. Kannattaisiko vaan väkisin syödä vai voiko ruokavalioni olla hyvä ja tasapainoinen jos en syö hedelmiä?

Voi kuulostaa tyhmältä kysymykseltä, mutta olen juuri oppimassa pitämään huolta itsestäni, joten kaikki tällainen mietityttää. :)

49

2003

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • ravintoterppa:)

No enpä tiedä onko siitä haittaa jos silloin tällöin syöt marjoja hedelmän tilalla. Kannattaisiko sun ottaa yhteyttä ravintoterapeuttiin ja suunnitella yhdessä ravintoterapeutin kanssa ruokavaliota, terveyskeskuksesta voisi kysäistä jos saisi ajan. Ravintoterapeutti osaisi katsoa ruokavaliotasi kokonaisuutena, joten neuvot voisi olla paremmat kuin täällä keskustelupalstoilla:) kokeile googlata " ravintoterapeutti, terveyskeskus ja oman paikkakunnan nimi" esim. googlehaku: "ravintoterapeutti terveyskeskus Helsinki" Mukavaa kesää:)

• Juuri näin(: ^

• mies38-kesä

Syön hedelmiä usein. Banaaneja ja sit kesällä syön vesimelonia paljon. Ostan aina sellasen ison kokonaisen vesimelonin ja se kestää kaks päivää. Sitä laitan myöäs salaattiin. Vesimeloni on raikasta ja hyvää ja ostan siä usein pari isoo kokonaista viikossa. Viinirypäleet kans on hyvii.

• kauniimpi kauris

Ja ikää oli?

• 444332148

Nykypäivän hedelmät on jalostettu sokeripommeiksi. Näin niitten syöminen ei enää ole niin kannattavaa. Hedelmistä saa ihan liikaa sokeria. Metsästä saatavat marjat ovat sitä oikeaa superfoodia joita kannattaa pitää ruokavaliossa. Marjoja voi syödä paljon.

• hedelmiä ei tarvita

Lapsuudessani eksoottisia hedelmiä ei kaupoissa juuri ollut. Syksyllä sai omenia, jouluna ehkä mandariinin tai appelsiinin.
        Hyvin kuitenkin pysyttiin hengissä ja terveinä "muinaissuomalaisella ruokavaliolla": perunaa, lanttua, kaalia, porkkanaa, sipulia. Kasvimaa oli kaikilla, lisäksi metsistä kerättiin marjoja ja sieniä talven varalle. Järvestä sai kalaa.

• rads

:D no voi jumalauta. älä syö mitään, kaikkeen kuolee. saat syövän ja diabeteksen ja lihot muodottomaksi.

...no ei, kaikkea voi syödä. kohtuudella. Et sinä sitä sokeria liikaa saa, jos silloin tällöin jonkun hedelmän syöt. (jos löydät sellaisia mistä pidät)

• Mullekkaan ei perus hedelmät maistu, mutta tykkään meloonista(vesi-,hunaja-, pomelo,), nektariinistä, luumusta, aprikooseista, ananaksesta, kirsikoista yms. Passionhedelmä ja mango sopii täydellisesti smoothiehin. Hedelmät ei kuitenkaan mielestäni ole pakollinen osa ruokavaliota, mutta itse ainakin popsin rasian viinirypäleitä ihan huomaamattani sillon tällöin. Hedelmiä on niin paljon erillaisia että suosittelen menemään jonkun ison marketin vihannesosastolle ja kokeile sieltä eksoottisiakin hedelmiä. Litsi, kiwi, sharon, myös avocado lasketaan hedelmäksi. Minäkin suosittelen että juttelet ravintoterapeuttisi kanssa ja katsotte diettisi sellaiseksi että se todellakin maistuu. Tykkäätkö mehuista? Voithan nauttia iltapalaksi vaikka mansikka-banaani smoothien tai niin kuin itse tein, valmistin smoothien sekoittamalla omenaa,päärynää, magoa, ananasta papajaa, raparperimehua ja pinaattia. Se oli hyvää ja meni alas kuin mehu. Ei sitä omenaa ole pakko haukata sellaisenaan.

• sgt.pepper-59

katsoin rusinalaatikon kyljestä mitä nää kuivatut viinirypäleet sisältää niin kuivattuna se on tietenkin kevyempää mutta 100g rusinaa sisältää 71g hiilareita jotka ovat sokerina,et kun syöt pienen 250g:n ltk:n rusinaa niin saat sokeria n.170g !!! että sillä pärjää muuttomiehenäkin kun parit vakiokaljat päälle :)

• 15+3

Perus-hedelmät ei maistu, mutta sitten jatkat pitkällä listalla perus-hedelmiä joista tykkäät? Mitä ihmettä oikein yrität sanoa?

• ---------
        15+3 kirjoitti:

Perus-hedelmät ei maistu, mutta sitten jatkat pitkällä listalla perus-hedelmiä joista tykkäät? Mitä ihmettä oikein yrität sanoa?

Ap tarkoittanee hedelmien happoisuutta ja kai joku muukin ettei niitä siksi tule syötyä.
        Tehosekoittajalla pirtelöä.
        Omenat tökkivät mutta pirtelössä menettelevät.
        Happoisuus on juuri terveellisin ominaisuus, sama kuin antioksidanteissa vai eikö?

• huuhaa3

Ei kuulosta pahalta. Marjat ja rahka ovat terveellisiä. Monet ihmiset ovat myös allergisia hedelmille, vaikka eivät sitä itse tiedäkään, koska oireet ovat vielä pieniä. Tuolloin juuri perushedelmät eivät sovi, vaan mies 83:n luettelemat: banaani, vesimeloni ja viinirypäleet.

• Luomiskertomus

Kaikki paha lähti liikkeelle hedelmistä - omenasta, jota Eeva tyrkytti Aatamille. Mitäs Aatami asialle pystyi kun nainen oli aivopesty hedellimien terveellisyydestä ja muutenkin oli vähän tossun alla.

• Joku mies

Jos syöt muuten monipuolisesti, ja ruokavalioosi kuuluu paljon vihanneksia ja marjoja, niin tuskin se hirveästi haittaa, jos jätät hedelmien syönnin vähemmälle. Tomaatteja (jotka ovat kasvitieteellisesti marjoja, mutta yleensä määritellään kuitenkin hedelmiksi) tosin kannattaisi syödä säännöllisesti, koska niiden sisältämän lykopeenin runsas saanti ehkäisee tehokkaasti sydän- ja verisuonisairauksia sekä syöpää. Lykopeeni imeytyy kuitenkin paljon paremmin käsitellystä tomaatista, joten tuoretta tomaattia ei tarvitse syödä, vaan esim. ketsuppi, tomaattikeitto tai tomaattinen kastike ovat parempia vaihtoehtoja.

Kananmunaa kannattaa myös välillä syödä, se on erittäin ravitsevaa. Proteiininlähteenä se on aivan parasta ravintoa, ja sen keltuaisessa on runsaasti vitamiineja ja hivenaineita. Kasviksista nokkonen tuntuu olevan aliarvostettu, se on nimittäin ravitsevampi ja terveellisempi kuin mikään muu vihanneskasvi.

• kuka kerkee ensin

Olispa kiva kun tulis nokkosta myyntiin tuoreena, helppo olis kasvattaa kasvihuoneissakin.

• zennia1

Minä olin aiemmin kovasti mieltynyt hedelmien syöntiin.Äskettäin todettiin sitten diabetes ja nyt suositus on puoli hedelmää kerrallaan.Sama suositus on tarkoitettu myös terveille.Hedelmien sisältämä hedelmäsokeri nostaa hetkessä verensokerin korkealle samalla tavalla kuin muukin sokeri.Hedelmien tilalle suosittelen marjoja ja vähärasvaista monipuolista ruokaa sinulle.

• 15+1

Purkkihedelmät saattaa sopia paremmin tai sitten kevyesti kypsytettynä, jos on herkkä ruuansulatus.

Itse syön pari hedelmää päivässä eli noin kaksi kiloa viikossa. Tuoremehuja en sensijaan juo kuin harvoin.

• s-l n

Minä syön hedelmiä;)Nyt joka päivä syön vesimeloonia ;)Nam ;)

• kysyjä

Siinä ei ole ravinteita ainoasta hedelmä sokeri ja vesi.

• fdgg
        kysyjä kirjoitti:

Siinä ei ole ravinteita ainoasta hedelmä sokeri ja vesi.

Eikä sitä hedelmäsokeriakaan juuri lainkaan. Meloni on melko tyhjää täynnä.

• AIkuinen Nainen....

En syö hedelmiä, en ole koskaan syönytkään. Ehkä joskus jonkun banaanin tai omenan. Minulle hedelmien syömättömyys ei näy missään; olen terve kuin pukki ja normaalipainoinen. Olen jo 50 ikäinen, enkä ole koskaan sairastanut esim. flunssaa enkä koskaan ole ollut sairauslomalla.

Syön luultavasti hyvin perinteisesti, joskin herkuttelen jollain pienellä kuten suklaa tai jäätelö joka päivä. Jostain kumman syystä paino pysyy kuitenkin nomaalilukemissa, olisiko tuo hedelmien jättäminen pois syynä...ei kait kuitenkaan??

• pimpeRONTTI

Etelän hetelmät ovat parhainta parhautta. Kotimaiset on taas liian kuivia, kirpeitä, pieniä ja mauttomia. Parhaimmat löytyvät thaimaasta :]

• N40+

Hei, minä olen syönyt jo yli vuoden joka päivä enemmän hedelmiä ja vihanneksia. Painoni on pudonnut, joten päätin käydä kuntosalilla ettei nahkani roiku rumasti.

Painoni on tippunut kun aloitin kunnolla kuntoilemaan, joten ei auta kuin syödä enemmän, ettei aivot rupea syömään lihaksiani.

Olen erittäin terve, tosin kausiflunssaa se ei estä.

Ikää 48

• N40+

Niin ja lisään.....

Kyllä proteiinia saan raejuustosta, maitoa en voi juoda.

• Marjat metsistä

Hedelmien syöminen on itseasiassa aika epäekologinen teko. Niitähän raahataan pitkät matkat tänne Suomeen. Ja ne poimitaan raakoina jotta ne matkalla sitten vasta kypsyvät. Ihan eri asia, kun on jossain Filippiineillä ja saa tuoreita mangoja aamiaiseksi. Nam. En itse juuri hedelmiä syö juuri tuon pitkän tuontimatkan takia. Syksyllä sitten Suomalaisia omenoita jne, joita tulee oman maan puista niin paljon, että saa pakasteeseen talveksikin. Mutta marjoja syön ja paljon. Suomen metsät pulloollaan mitä parhainta ravintoa ihmiselle. Marjoissakin "villit" parempia ravintoarvoltaan kuin puutarhassa kasvatetut, esim metsä mustikka vs pensas mustikka. Ja pakkaseen mahtuu kaikki nuo ihanat vitamiinit talven varallekin. Ekoteko jättää banaanit hyllyyn! Tai ehkä jos reilunkaupan banaanin joskus ostaa smoothiin laitettavaksi..

• 14+5

• Marjat metsistä
        14+5 kirjoitti:

Ostat sitten kai muutkin tuotteet suomalaisina? Ihan yhtä lailla muitakin tuotteita rahdataan muista maista, kuin vain hedelmiä. Jopa niitä suomalaisia. Jotkut aineet jopa rahdataan Suomesta ulkomaille ja valmistetaan siellä ja rahdataan takaisin. Kuten pekoni. Oletkos ikinä ajatellutkaan?

http://suomenkuvalehti.fi/jutut/talous/valmistettu-ehka-suomessa-sinivalkopesu-saa-tuotteet-nayttamaan-kotimaisilta

Toki tiedän. :) Pekonia vaikka en ole pistänyt nassuuni 20 vuoteen. Lihan syöminen on iso no no jos ajattelee elävänsä ekologisesti.

• marjoja kiitos

Marjathan ovat suomalaista superfoodia. Jos ne kasvaisivat toisella puolella maapalloa, niitä tuotaisiin Suomeen ja myytäisiin vitamiinipommeina kalliilla kilohinnalla. Marjojen syönti on parempaa kuin hedelmien syönti.

Kotimaiset omenat on kyllä todella maukkaita, parempia kuin ulkomaalaiset.

• Y-J-Aj

Kannattaa kuitenkin pitää huolta, että saa riittävästi C-vitamiinia, tavalla tai toisella. Mistään kourallisesta mustikkoja ja puolukkaa, ei saa mitenkään riittävästi C-vitamiinia. Saa melkoisen vuoren syödä. Mansikkaa ja herukkoja, niin hieman parempi jo, tai ruusunmarjaa.

Itse pyrin syömään appelsiinin päivässä, sillä saa vähimmäismäärän täyteen. Sitten kasviksia, juureksia ja marjoja lisäksi. Parsakaalista saa myös hyvin C-vitamiinia.

• Marjat!

Marjoissa on niin hyvät määrät vitamiineja verrattuna hedelmiin ettei niitä todellakaan tarvitse syödä kilokaupalla. Muutama tyrnimarja ja siinä jo on päivän C-vitamiini hoidettu.

• 33b5s

Jos syöt kuitenkin vihanneksia ja marjoja, ei hedelmissä ole mitään sen kummempia ravinteita, mitä ei mistään muualta saisi. Hedelmissä plussaa on monien korkea C-vitamiinipitoisuus, mutta on sitä kyllä vihanneksissa ja marjoissakin. C-vitamiinipitoisia marjoja ja vihanneksia ovat esimerkiksi mustaherukat, variksenmarjat (huippu!), ruusunmarjat, lanttu ja paprikat. Varsinkin, jos vihannekset ja marjat tulee syötyä pääasiassa raakoina, mitään C-vitamiinipuutosta tuskin voi saada.

• 8989((((

Pääasia on, että syöt monipuolisesti sitten marjoja, jos hedelmät eivät maistu. Ehkä kuitenkin oman itsesi kannalta olisi hyvä myös totutella pikkuhiljaa hedelmiin, jotta ruokavaliossa olisi monipuolisuutta. Hedelmiähän on vaikka minkälaisia, joten valinnanvaraa löytyy.

Jos hedelmien sokeri kauhistuttaa, niin kannattaa muistaa, että niissä on hyvin imeytyviä vitamiinejä ja että hedelmäsokeri fruktoosi ei ole ollenkaan niin paha asia kuin jos söisit vastaavan määrän sokeria esim. karkissa.

Moni hedelmä sopii myös osaksi jotakin jälkiruokaa esim. smoothiet ja pirtelöt. Itse laitan tehosekoittimeen esim. jugurttia, banaania, mangoa, puolikkaan omenan ja sitten sekoitan sileäksi. Sillä tavalla joukkoon tulee myös hedelmän liha (vrt. mehut, joissa ei ole mukana kuitupitoista hedelmälihaa).

Jos haluat kotimaisia hedelmiä, niin suosittelen omenaa.

Omat hedelmäsuosikkini ovat kirsikka, omena, banaani, nektariini, päärynä ja kiiwi.

• Pärjäile:)

Olis ne tärkeitä kyllä, esim appelsiini( muut sitrushedelmät) on hyvä c-vitamiinin lähde, mikä on todella tärkeä vitamiini ihmiselle. Tosin, onhan noita vitamiinilisiä sitten kaupoissakin, mutta ovatko oikeasti läheskään sen aidon lähteen veroisia...
      Mites nuo banaani, avokado...maistuuko ne?
      Mut tärkeintä on monipuolinen ruokavalio kaikkinensa, sisältää paljon muutakin kuin hedelmiä. Ja marjat, pähkinät ym ovat myös todella hyviä myöskin.

• eetwartti minuutti

Omenapiirakkaa, slurps! Siihen kun vielä saa sörsselit päälle niin voi, että tekee hyvvöö! :]

• 9+6

Hedelmät eivät ole mikään pakollinen tarve terveelliseen ja monipuoliseen ruokavalioon, jos kuitenkin syöt kasviksia, juureksia ja marjoja yms. ihan normaalisti. Mikäli mietityttää vitamiinien tarpeellinen saanti, niin monipuolisen ja terveellisen ruokavalion ohelle voi ottaa myös ihan purkista saatavat ravintolisät. Itse syön hedelmiä todella harvoin, mutta esim. marjoja kyllä senkin edestä.

Joten jos ei hedelmät maistu, niin ei huolta. Kyllä pärjäät ihan hyvin ilmankin. Kuitenkin jos olet toipuva syömishäiriöinen ja sinulle laadittu henkkoht ravintosuunnitelma, niin suosittelen lämpimästi juttelemaan asiasta henkilön kanssa joka sinulle sen suunnitelman laatinutkin. Kerrot vain rehellisesti, ettei hedelmät ole sinun juttu, joten sitten se voidaan korjata sinun suunnitelmaan juurikin esim. marjoilla. Pääasia on se, että saat syödä sitä mitä halua jottei asiasta kasva turha ongelma oman pääsi sisällä, ja ettet koe "huijaavasi" syömällä vaikka sen marjarahkan sen hedelmän sijaan.

• syöntihäirikkö

Hei,minä kävin ravintoterapeutin luona ja hänen mielestä hedelmät voi korvata lastenruoka soseella.Se onkin hyvä vaihtoehto,koska se ei sisällä lisäaineita ,eikä lisättyä sokeria.Hyvävaihtoehto,jos kestää kaupan kassalla kyselyt ,että onko tulossa lapsi,tai vanhemmilta kysellään,onko tulossa lapsenlapset kylään Vaan jos ei ole kumpiakaan niin täytyy vaan pokkana sanoa että ostanpahan ittelleni ja pureskelen näitä iltojeni iloksi.

• ravintoterppa:)

Hei, kiva että kävit ravintoterapeutilla:) Lastenruokasose kuulostaa hyvältä, ne ovat usein hyvin terveellisiä juuri lisäaineettomuuden ja sokerittomuuden kannalta, plussana hyvä maku:)Kaikkea hyvää Sinulle:)

• onononoo

no onpas teillä typerä asiakaspalvelija! Ei sille kuulu pätkääkään vaikka ostaisit...vaippoja...tahi pilkkivehkeitä kesällä!

• 6 - 5 ..

Voit hyvin korvata hedelmät marjoilla. Kotimaiset marjat ovat jopa terveellisempiä kuin ulkomaiset hedelmät.

• .......

Marjat ylipäätänsä ovat keskimäärin paljon terveellisempiä kuin hedelmät.

• kamasurasex

Hedelmiä ja erotiikkaa. Hellii mieltä ja kehoa.

• tomaatto.

Tomaattikin on hedelmä ja syön usein illalla kokonaisen ja hyvältä maistaa. Ruokavaliolla moni popsii hedelmiä luullen niiden olevan vähäkalorisia, mutta puolikas vaan kuten tuolla edellä sanottiin.

Salaattia jos laittaa valmiiksi, niin mukava ottaa ja tulee otettuakin silloin.

• Turhaa hommaa

Hedelmien syöminen on aivan turhaa hommaa, oli siitä kuka tahansa "terveysalan ammattilainen" mitä mieltä tahansa. Söin hedelmiä viimeksi n. 20 vuotta sitten, salaattiin en ole myöskään koskenut. Kasvikunnan ravinto ei edes täytä yhtään, joten mitä sitä turhaan syö sellaista. Tietenkään rehuihin ei lasketa perunaa, papuja, valkosipulia tai chililajikkeita.

Ei mitään terveydellisiä vaivoja, ja hyvin jaksaa.

• banaania pyllyyn

Hedelmien syöminen vain pierettää. Sitten haisee koko kämppä jollekin paskhkalle ja sitten vituttttaaa niin perkheleesti että voi helvetttti sentään ^_^

• onneksi olkoon

hedelmät voit helposti korvata marjoilla ja vihanneksilla, eihän meillä täällä edes kasva appelsiineja, banaaneja, päärynöitä yms, ja ihan hyvin on aiemmatkin sukupolvet selvinneet. hyvin pärjäät ilman hede lmiä, monet marjat sisältää paljon enemmän vitamiinia ja kuitua, ja esim lantun c-vitamiini imeytyy pohjoismaisen elimistöön paremmin kuin appelsiinin, koska lanttu on täällä luonnonvarainen kasvi. tietysti jos susta tuntuu, että hedelmiä pitäisi syödä, pilko hapanta (vihreäkuorinen) omenaa salaattiin.... silleen oon ite alkanut tykätä omenasta. onnea ja menestystä parantumiselle ja hyvää kesää:)

• atrytone

En usko että hedelmät ovat elämän kannalta välttämättömiä

• kaveri

Minä käytän paljon hedelmiä ja marjoja niin kesällä kuin talvellakin. Kyllä kannattaa ei tule liikakilojakaan. Joten, syökää hedelmiä niin saatte paljon vitamiinejakin.

• ihanturaa

höpöhöpö, noissa vuosi sitten poimituissa omenoissa jotka kypsyy konteissa satamassa, ei ole vitamiinia näkynykkään!

• kaveri

Kyl omenois vitamiinei on kypsyny konteis tai ei. Kyl se niin on joka moista väittää, ettei omenois ois vitamiinei on tollo! Joten syökää omenoi sanoo se sanakin, et syö omena päiväs se pitää lääkärin loitolla, heh.

Ketjusta on poistettu 2 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Ensitreffit Jenni laukoo viinilasin ääressä suorat sanat Jyrkin aikeista: "Mä sanoin, että älä"

Voi ei… Mitä luulet: kestääkö Jennin ja Jyrkin avioliitto vai päättyykö eroon? Lue lisää: https://www.suomi24.fi/viihde
      Ensitreffit alttarilla
      21
      2606
    2. 148
      2244
    3. Ymmärrän paremmin kuin koskaan

Roikut kädessäni ja vedät puoleesi. Näen kuitenkin tämän kaiken lävitse ja kaikkien takia minun on tehtävä tämä. Päästän
      Tunteet
      29
      2242
    4. Hullu liikenteessä?

Mikä hullu pyörii kylillä jos jahti päällä? Näitä tosin kyllä riittää tällä kylällä.
      Kiuruvesi
      52
      2139
    5. Niina Lahtinen uudessa elämäntilanteessa - Kotiolot ovat muuttuneet merkittävästi: "Nyt on...!"

Niina, tanssejasi on riemukasta seurata, iso kiitos! Lue Niinan haastattelu: https://www.suomi24.fi/viihde/niina-lahti
      Suomalaiset julkkikset
      21
      1742
    6. Kun Venäjä on tasannut tilit Ukrainan kanssa, onko Suomi seuraava?

Mitä mieltä olette, onko Suomi seuraava, jonka kanssa Venäjä tasaa tilit? Ja voisiko sitä mitenkään estää? Esimerkiks
      NATO
      388
      1617
    7. Ano Turtiainen saa syytteet kansankiihoituksesta

Syytteitä on kolme ja niissä on kyse kirjoituksista, jotka hän on kansanedustaja-aikanaan julkaissut Twitter-tilillään
      Maailman menoa
      96
      1556
    8. Pyhäinpäivän aamua

Oikein hyvää huomenta ja rauhallista päivää. ❄️😊🥱☕❤️
      Ikävä
      288
      1436
    9. Varokaa! Lunta voi sataa kohta!

Vakava säävaroitus Lumisadevaroitus Satakunta, Uusimaa, Etelä-Karjala, Keski-Suomi, Etelä-Savo, Etelä-Pohjanmaa, Pohjanm
      Maailman menoa
      13
      1389
    10. Kunta ostaa kivitipun

Kunnanjohtajan tuleva uusi ostokohde
      Lappajärvi
      132
      1389
    Aihe