Mitä kymmenyksillä siis tarkoitetaan Raamatussa? Löydämme sieltä kolmenlaisia kymmenyksiä:
Kymmenykset maan sadosta leeviläisille, joilla ei ollut samanlaista perintöosaa Israelin maahan kuin muilla sukukunnilla (3.Moos. 27:30-33, 4.Moos. 18:21-31)
Kymmenykset maan sadosta Jerusalemin uskonnollisten juhlien tukemiseksi (jotka oli joissain tapauksissa mahdollista maksaa myös rahana ja jota joskus kutsuttiin myös "juhlakymmenyksiksi", 5.Moos. 14:22-27)
Kymmenykset maan sadosta leeviläisille, orvoille, muukalaisille ja leskille, jotka kerättiin joka kolmas vuosi (5.Moos. 14:28-29, 26:12-13)
Malakian kirjan kohtaa 3:10 käytetään usein ponnahduslautana uhripuheissa ja -opetuksessa eri seurakunnissa. Sen tähden se ansaitsee lähemmän tutkistelun koko asiayhteydessään Mal. 3:8-10, myös jae 5.
Huomaa Mal. 3:8-10:n asiayhteys. Aiemmin jakeessa 5 Herra sanoo tuomitsevansa ne, jotka sortavat köyhiä ja hädänalaisia. Näillä olisi ollut laillinen oikeus hyötyä kymmenyksistä, mutta koska Israel ei näitä lakisääteisiä kymmenyksiä (23,3%) hoitanut, nämä ihmiset kärsivät. Tähän kohdistui Herran tuomio Malakian profeetallisen julistuksen kautta.
Tällä tavoin siis adventistipastorit riistävät Jumalalta, koska he käyttävät vähäosaisille tarkoitetut varat omaan elämiseensä.
No, kuinka monta kertaa olet kuullut pastorisi ottavan nämä raamatulliset argumentit esille hänen pitäessään kolehtipuhetta launtaina?
Alkuperäisessä tilanteessa ajatus siitä, että koko Israel alkaisikin taas maksaa kymmenyksiä (23,3%) lain vaatimalla tavalla oli ilon päivä, ei vain leeviläisille (jotka eivät omistaneet mitään), vaan ennen kaikkea orvoille, muukalaisille ja leskille. Mites nykyään?
Kenelle kymmenykset?
49
234
Vastaukset
- kysyjä
sano sinä?
Hep !
Kirkossa on julkinen asia miten kymmenysvarat käytetään.
Suurin menoerä on palkat.
Kirkko huolehtii toki vähävaraisista, on siihen tehtävään kaksikin eri yksikköä ADRA ja ADA.
Katso hakukoneella.
Monenlaista kolehtia kerätään ja monenlaisia avustuksia voi antaa kymmenyksien lisäksi.
Suomessa katsotaan että meillä on toimeentulotuki jokaisella sellainen että se riittää perustarpeisiin.
Leeviläiset olivat pappeja vastaava porukka. Koko heimo oli jumalanpalvelukseen pyhittynyt kokoaikaisesti. Siksi heidät elätettiin kaikin tavoin kun heillä ei muuta duunia ollut kuin pappishommat.
Nuo uskonnollisten juhlien menot olivat kymmenysten maksutapa juhlien aikaan. Kaikilla ei ollut mahdollisuuksia saapua juhlillekaan ja oli korvaava tapa hoitaa kymmenys asia.
yst., t, Jari Laurila- huono kristittykö
Jos minä kuulun niihin vähävaraisiin, jotka hädin tuskin selviävät tuloillaan tässä yhteiskunnassa, niin pitääkö minun kärsiä hirvittäviä tunnontuskia sen vuoksi, etten kykene maksamaan kymmenyksiä elättääkseni pappeja, jotka voivat vähentää omat kymmenyksensä verotuloissa, jota minä taas en voi tehdä? Olen huono kristitty enkä tiedä onko minulla edes varaa olla kristitty.
- pyh!
Eihän kymmenyksiä voi vähentää verotuloista. Puhut läpiä päähäsi.
- huono kristittykö?
pyh! kirjoitti:
No kerro, miten tämän maailman köyhillä on varaa kuulua adventtiseurakuntaan, jos hädin tuskin edes selviävät tuloillaan tässä maailmassa? Pitäisikö muuttaa telttaan asumaan, jotta kykenisi maksamaan kymmenykset? Vai ovatko kaikki köyhät ja kurjat huonoja kristittyjä?
Adventtiseurakunta on pääasiassa keskiluokkaisten ja hyvin toimeentulevien ihmisten seurakunta. Köyhät ja kurjat menevät esim. helluntaiseurakuntaan ja pelastusarmeijaan, koska oikeaoppisuus ei elätä eikä lämmitä ketään. :)) .. sinä ehkä kuulut niihin ihmisiin joille kirkon tulisi antaa apua - jos siellä on varaa - siis jos kirkon jäsenet pitävät kirkon taloudesta huolta.
Olen ihmetellyt sitäkin että advetti pastori ei näiden kirjoitusten mukaan tarvitse periaatteessa palkka ollenkaan, ei tarvitse maksaa vuokraa (asuu kai kadulla) ei hankkia lapsia (ai ai ne ne vasta maksaa), ei kai tarvitse edes syödä - elää kai hyvästä tahdosta .. puhumattakaan että omistaisi TV:n radion tai kunnon kodin - ta ihan jos mennään mahdottomuuksiin -- AUTON - ai ai ai --- eihän Paavalillakaan ollut autoa ... luuleeko adventti pastorit polevansa parempia kuin Paavali ?
Jos ei joku nyt tajunnut ? niin tämä on pientä satiiria ...
MIKSI?
Koska nämä "kymmenys kirjoitukset ovat ihan ulalla .. vain sitä samaa lapsellista anti-adventistista potaskaa.
Asia on näin:
Ei kenenkään tarvitse maksaa kymmenyksiä jos ei haluta - tai edes olla adventisti .. jos ei haluta - niinkuin suuri valta osa näistä suutaan soittavista anti-adventisteista .. joista muutamat kuuluvat muihin lahkoihin joissa itse maksavat kymmenyksiään ..
Mikään ei ole pakkoa..
Kuitenkin on Adventtikirkossa noin 6 miljoonaa jäsentä jotka pitävät kirkkoaan toiminnassa - eikä vain kirkkoaan, vaan sairaaloitaan, koulujaan, ja myös auttavat miljoonia ihmisiä kirkon ulkopuolella - ovat usein siellä missä hätä on suuri.. niinkuin Jari tuossa juuri mainitsi.
Minua suoraan sanoen ällöttää nämä tekopyhät teeskentelijät jotka ovat työkseen mollaamassa adventiteja ja muita ihmisiä ja heidän olemisistaan ja tekemisiään. Eikö heillä ole omaa elämää? Ei yhtään hyvää sanaa, vain epäillyttäviksi tekemistä ja kun ei mitään enää löydä niin lauotaan suoranaisia valheita - tai ollaan olevinaan adventisteja ja kirjoitellaan heidän nimissään .. potaskaa. Hyi olkoon - sanon minä - joka en ole adventisti ..
Jumala teitä rangaiskoon, jos ette tee parannusta..
alex- 6+10=16
alex.kasi kirjoitti:
:)) .. sinä ehkä kuulut niihin ihmisiin joille kirkon tulisi antaa apua - jos siellä on varaa - siis jos kirkon jäsenet pitävät kirkon taloudesta huolta.
Olen ihmetellyt sitäkin että advetti pastori ei näiden kirjoitusten mukaan tarvitse periaatteessa palkka ollenkaan, ei tarvitse maksaa vuokraa (asuu kai kadulla) ei hankkia lapsia (ai ai ne ne vasta maksaa), ei kai tarvitse edes syödä - elää kai hyvästä tahdosta .. puhumattakaan että omistaisi TV:n radion tai kunnon kodin - ta ihan jos mennään mahdottomuuksiin -- AUTON - ai ai ai --- eihän Paavalillakaan ollut autoa ... luuleeko adventti pastorit polevansa parempia kuin Paavali ?
MIKSI?
Koska nämä "kymmenys kirjoitukset ovat ihan ulalla .. vain sitä samaa lapsellista anti-adventistista potaskaa.
Asia on näin:
Ei kenenkään tarvitse maksaa kymmenyksiä jos ei haluta - tai edes olla adventisti .. jos ei haluta - niinkuin suuri valta osa näistä suutaan soittavista anti-adventisteista .. joista muutamat kuuluvat muihin lahkoihin joissa itse maksavat kymmenyksiään ..
Mikään ei ole pakkoa..
Kuitenkin on Adventtikirkossa noin 6 miljoonaa jäsentä jotka pitävät kirkkoaan toiminnassa - eikä vain kirkkoaan, vaan sairaaloitaan, koulujaan, ja myös auttavat miljoonia ihmisiä kirkon ulkopuolella - ovat usein siellä missä hätä on suuri.. niinkuin Jari tuossa juuri mainitsi.
Minua suoraan sanoen ällöttää nämä tekopyhät teeskentelijät jotka ovat työkseen mollaamassa adventiteja ja muita ihmisiä ja heidän olemisistaan ja tekemisiään. Eikö heillä ole omaa elämää? Ei yhtään hyvää sanaa, vain epäillyttäviksi tekemistä ja kun ei mitään enää löydä niin lauotaan suoranaisia valheita - tai ollaan olevinaan adventisteja ja kirjoitellaan heidän nimissään .. potaskaa. Hyi olkoon - sanon minä - joka en ole adventisti ..
alexSorry vaan - mutta adventtikirkossa on 16 miljoonaa jäsentä, ei 6 miljoonaa.
- pyh!
huono kristittykö? kirjoitti:
No kerro, miten tämän maailman köyhillä on varaa kuulua adventtiseurakuntaan, jos hädin tuskin edes selviävät tuloillaan tässä maailmassa? Pitäisikö muuttaa telttaan asumaan, jotta kykenisi maksamaan kymmenykset? Vai ovatko kaikki köyhät ja kurjat huonoja kristittyjä?
Adventtiseurakunta on pääasiassa keskiluokkaisten ja hyvin toimeentulevien ihmisten seurakunta. Köyhät ja kurjat menevät esim. helluntaiseurakuntaan ja pelastusarmeijaan, koska oikeaoppisuus ei elätä eikä lämmitä ketään.Kymmenykset eivät ole köyhien omaisuutta yhtään enempää kuin rikkaidenkaan. Ne ovat Jumalan. Eikä niitä makseta. Ne palautetaan.
Jumala on luvannut siunata ja pitää huolta. Vai epäiletkö Jumalan kykyä tehdä mitä hän sanoo? En ole minäkään rikas, mutta kymmenykseni palautan. - entinen adventisti
alex.kasi kirjoitti:
:)) .. sinä ehkä kuulut niihin ihmisiin joille kirkon tulisi antaa apua - jos siellä on varaa - siis jos kirkon jäsenet pitävät kirkon taloudesta huolta.
MIKSI?
Asia on näin:
Mikään ei ole pakkoa..
alexKorjataan nyt yksi asia tässä kirjoituksessani, kun haukuit tekopyhäksi teeskentelijäksi, jolla ei ole mitään hyvää sanottavaa.
Ensinnäkin olen todellakin siinä taloudellisessa tilanteessa, ettei minulla ole varaa maksaa kymmenyksiä. Hyvä kun selviän jotenkuten. Mutta jos ihmisen taloudellisen tilanteen perusteella aletaan tehdä johtopäätöksiä siitä, onko ihmisen usko aitoa ja todellista, niin tässä mennään kyllä mielestäni menestysteologian puolelle. Ja jos köyhien ihmisten niskaan lastataan paineita kymmenyksien maksamisesta, niin en pidä sitä kovin kristillisenä. On ihmisiä, jotka syntymästään saakka ovat sairaita tai vammaisia. Eivät ole kyennyt olemaan työelämässä ja tulot ovat sen mukaiset. Paljon muitakin ihmisiä on, jotka ovat tippuneet jostain syystä yhteiskunnan rattailta ja syrjäytyneet. Lähipiirissä saattaa olla ihmisiä, joita täytyy avustaa, jotta he selviävät. Asetanko siis kymmenykset etusijalle vai lähimmäisteni suoran auttamisen. Ovatko kaikki huonoja kristittyjä, joilla ei ole varaa maksaa kymmenyksiä? Se köyhä leskikin, joka antoi sen rovon oli huono kristitty, jota Jumala ei ollut siunannut. No hän oli varmaankin ensin maksanut kymmenyksensä ja sen päälle antoi sitten vielä jonkun rovonkin kolehtiin.
Sen vuoksi vapaaehtoisuus on mielestäni olennaisen tärkeää kristillisyydessä. Jokainen antaa sen mukaan kuin pystyy. Nyt sitten joku sanoo, että Aadventtikirkossa on vapaaehtoista kymmenysten maksaminen. Niinhän sitä sanotaan, mutta kuten "pyh":kin tuossa edellä totesi, ettei hänkään ole rikas, mutta siitä huolimatta hän pystyy maksamaan kymmenyksensä, joten johtopäätös on menestysteologian mukainen - jos olet todellinen kristitty, niin Jumala siunaa sinua maallisilla varoilla.
Puolustat kovasti Adventtikirkkoa, mutta ethän ole adventisti eikä sinulla ole kokemusta todellisuudesta. Ja todennäköisesti kuulut niihin melko hyväosaisiin ihmisiin, joista adventtikirkossakin pidettäisiin erittäin paljon. Sinun kokemuksesi adventtikirkosta voisi olla ihan erilainen kuin minun. Lämpöä ja ystävällisyyttä, henkevää ja mielenkiintoista hengellistä keskustelua oppineiden ja fiksujen ihmisten kanssa kaikenlaisista raamatullisista oppiasioista maan ja taivaan välillä. Et voisi millään ymmärtää sitä katkeruutta, mitä jotkut kokevat adventtikirkkoa kohtaan, niin kuin täälläkin keskustelupalstoilla on nähty. Minä voin aivan hyvin ymmärtää busmanneja ja muitakin, vaikka en olekaan samaa mieltä hengellisistä asioista hänen kanssaan.
Mutta nyt siihen positiiviseen. Vaikka täällä keskustelupalstoilla puhunkin negatiiviseen sävyyn kirkosta ja palkkapapeista, niin tämä kirjoitteluni ei ole suuntautunut henkilökohtaisesti ketään pastoreita tai seurakuntalaisia vastaan, vaan uskon, että useimmat adventtikirkon papit ovat todella vilpittömiä uskossaan ja palvelevat seurakuntalaisia kaiken kykynsä ja uskonsa mukaan. Samoin seurakuntalaisissakin on vilpittömiä ja todellisia Jumalan lapsia, niin kuin muissakin seurakunnissa. Kirjoitteluni suuntautuu tätä "oikeaoppista" kirkko-organisaatiojärjestelmää vastaan, joka on katolisen kirkon kristikuntaan istuttama hapatus.
Tämä vanhasta liitosta peräisin oleva jako pappeihin ja maallikoihin aiheuttaa esimerkiksi seurakunnan hengellisen kasvun tyrehtymisen. Kun käsitys uuden liiton jokaisen kristityn pappeudesta on hämärtynyt, niin seurakunta passivoituu. Seurakuntaa ei paljon auta se, vaikka pastorit itse kasvavat hengellisesti ja osaavat Raamattunsa ulkoa, kun se seurakunta istuu vain passiivisena kuuntelemassa tätä kaikkea eikä itse osallistu. Ja kun ei osallistuta, niin ei tarvita Henkeä eikä Hengen armolahjojakaan seurakunnan rakentumiseksi.
Lisäksi usko "oikeaoppisuuteen" ja "ainoaan oikeaan seurakuntaan" aiheuttaa hengellistä ylpeyttä, laodikealaista uskoa omasta rikkaudestaaan ettei mitään tarvitse. Lisäksi se hajottaa Jumalan kansan eriseuroihin ja lahkoihin, jotka Jumala Sanassaan tuomitsee lihan teoiksi kaikkien muiden syntien joukossa. Raamatussa sanotaan vielä, että jotka semmoista harjoittavat, eivät peri Jumalan valtakuntaa. Jos ei edes täällä maan päällä kyetä rakastamaan toisiamme ja pitämään toisiamme sisarina ja veljinä, niin ottaako Jumala tällaisen keskenään oppiasioista riitelevän joukon valtakuntaansa. No jokainen tietenkin ajattelee, että se on se meidän joukkomme, joka pelastuu ja saa sitten suuren kunnian, kun Herramme palaa maksamaan palkan uskollisille totuutensa puolustajille. Pelkääpä pahoin, että moni tulee kokemaan karvaan pettymyksen. entinen adventisti kirjoitti:
Korjataan nyt yksi asia tässä kirjoituksessani, kun haukuit tekopyhäksi teeskentelijäksi, jolla ei ole mitään hyvää sanottavaa.
Ensinnäkin olen todellakin siinä taloudellisessa tilanteessa, ettei minulla ole varaa maksaa kymmenyksiä. Hyvä kun selviän jotenkuten. Mutta jos ihmisen taloudellisen tilanteen perusteella aletaan tehdä johtopäätöksiä siitä, onko ihmisen usko aitoa ja todellista, niin tässä mennään kyllä mielestäni menestysteologian puolelle. Ja jos köyhien ihmisten niskaan lastataan paineita kymmenyksien maksamisesta, niin en pidä sitä kovin kristillisenä. On ihmisiä, jotka syntymästään saakka ovat sairaita tai vammaisia. Eivät ole kyennyt olemaan työelämässä ja tulot ovat sen mukaiset. Paljon muitakin ihmisiä on, jotka ovat tippuneet jostain syystä yhteiskunnan rattailta ja syrjäytyneet. Lähipiirissä saattaa olla ihmisiä, joita täytyy avustaa, jotta he selviävät. Asetanko siis kymmenykset etusijalle vai lähimmäisteni suoran auttamisen. Ovatko kaikki huonoja kristittyjä, joilla ei ole varaa maksaa kymmenyksiä? Se köyhä leskikin, joka antoi sen rovon oli huono kristitty, jota Jumala ei ollut siunannut. No hän oli varmaankin ensin maksanut kymmenyksensä ja sen päälle antoi sitten vielä jonkun rovonkin kolehtiin.
Sen vuoksi vapaaehtoisuus on mielestäni olennaisen tärkeää kristillisyydessä. Jokainen antaa sen mukaan kuin pystyy. Nyt sitten joku sanoo, että Aadventtikirkossa on vapaaehtoista kymmenysten maksaminen. Niinhän sitä sanotaan, mutta kuten "pyh":kin tuossa edellä totesi, ettei hänkään ole rikas, mutta siitä huolimatta hän pystyy maksamaan kymmenyksensä, joten johtopäätös on menestysteologian mukainen - jos olet todellinen kristitty, niin Jumala siunaa sinua maallisilla varoilla.
Puolustat kovasti Adventtikirkkoa, mutta ethän ole adventisti eikä sinulla ole kokemusta todellisuudesta. Ja todennäköisesti kuulut niihin melko hyväosaisiin ihmisiin, joista adventtikirkossakin pidettäisiin erittäin paljon. Sinun kokemuksesi adventtikirkosta voisi olla ihan erilainen kuin minun. Lämpöä ja ystävällisyyttä, henkevää ja mielenkiintoista hengellistä keskustelua oppineiden ja fiksujen ihmisten kanssa kaikenlaisista raamatullisista oppiasioista maan ja taivaan välillä. Et voisi millään ymmärtää sitä katkeruutta, mitä jotkut kokevat adventtikirkkoa kohtaan, niin kuin täälläkin keskustelupalstoilla on nähty. Minä voin aivan hyvin ymmärtää busmanneja ja muitakin, vaikka en olekaan samaa mieltä hengellisistä asioista hänen kanssaan.
Mutta nyt siihen positiiviseen. Vaikka täällä keskustelupalstoilla puhunkin negatiiviseen sävyyn kirkosta ja palkkapapeista, niin tämä kirjoitteluni ei ole suuntautunut henkilökohtaisesti ketään pastoreita tai seurakuntalaisia vastaan, vaan uskon, että useimmat adventtikirkon papit ovat todella vilpittömiä uskossaan ja palvelevat seurakuntalaisia kaiken kykynsä ja uskonsa mukaan. Samoin seurakuntalaisissakin on vilpittömiä ja todellisia Jumalan lapsia, niin kuin muissakin seurakunnissa. Kirjoitteluni suuntautuu tätä "oikeaoppista" kirkko-organisaatiojärjestelmää vastaan, joka on katolisen kirkon kristikuntaan istuttama hapatus.
Tämä vanhasta liitosta peräisin oleva jako pappeihin ja maallikoihin aiheuttaa esimerkiksi seurakunnan hengellisen kasvun tyrehtymisen. Kun käsitys uuden liiton jokaisen kristityn pappeudesta on hämärtynyt, niin seurakunta passivoituu. Seurakuntaa ei paljon auta se, vaikka pastorit itse kasvavat hengellisesti ja osaavat Raamattunsa ulkoa, kun se seurakunta istuu vain passiivisena kuuntelemassa tätä kaikkea eikä itse osallistu. Ja kun ei osallistuta, niin ei tarvita Henkeä eikä Hengen armolahjojakaan seurakunnan rakentumiseksi.
Lisäksi usko "oikeaoppisuuteen" ja "ainoaan oikeaan seurakuntaan" aiheuttaa hengellistä ylpeyttä, laodikealaista uskoa omasta rikkaudestaaan ettei mitään tarvitse. Lisäksi se hajottaa Jumalan kansan eriseuroihin ja lahkoihin, jotka Jumala Sanassaan tuomitsee lihan teoiksi kaikkien muiden syntien joukossa. Raamatussa sanotaan vielä, että jotka semmoista harjoittavat, eivät peri Jumalan valtakuntaa. Jos ei edes täällä maan päällä kyetä rakastamaan toisiamme ja pitämään toisiamme sisarina ja veljinä, niin ottaako Jumala tällaisen keskenään oppiasioista riitelevän joukon valtakuntaansa. No jokainen tietenkin ajattelee, että se on se meidän joukkomme, joka pelastuu ja saa sitten suuren kunnian, kun Herramme palaa maksamaan palkan uskollisille totuutensa puolustajille. Pelkääpä pahoin, että moni tulee kokemaan karvaan pettymyksen."Ensinnäkin olen todellakin siinä taloudellisessa tilanteessa, ettei minulla ole varaa maksaa kymmenyksiä. Hyvä kun seviän joten kuten".
Kuulehan (luehan) nyt mitä minä sanon: Ei sen joka on niin köyhä, että vain joten kuten tulee toimeen, tarvitse maksaa kymmenyksiä. Kaikkea kanssa.
Riittää jos antaa tarvitsevalle apua silloin kun siihen on varaa jos. Sitäpaitsi voi jokainen varmasti tehdä jotain hyvää jollekin ihmiselle olman rahaakin - käyttää ulkona vanhusta - tai vaikka jutella ystävällisesti jollekin joka on surullinen .. se on kuin kymmenysten maksamista .. ja antaa hyvän mielen .. jota ei edes mollaajat pysty pilaamaan.
Ja jos nyt joku hölmöilee ja sanoo esimerkiksi sinulle, että et ole uskossa sen tähden ette maksa kymmenyksiä - on se ihminen verrattavissa mieheen joka rukoili näin itsekseen: 'Jumala, minä kiitän sinua, etten ole sellainen kuin muut ihmiset, rosvot, huijarit, huorintekijät tai vaikkapa tuo publikaani...
Yksi asia jota sinun tulisi ehkä ajatella on, että kukaan meistä ei pelastu toisten uskolla.. vaan omalla .. Siksi jokaisen meistä on päätetävä asioista itse .. apua voi tietysti saada - mutta lopullinen päätös on aina ihmisen oma - ja ei usko saa koskaan olla riippuvainen muiden sanomisista - vaan ainoastaan Raamatun sanomasta - siksi on hyvä lukea Raamattua .. paljon enemmän kuin mitään muita uskonollisia kirjoja.. tai internetti sivuja ..lukea koko Raamattua ..
Raamattuhan kertoo Jumalasta ja ihmisistä - esimerkiksi että Jumala ei ole mikään pikkumainen kyttääjä.. niinkuin muutamat Jumalan pilkkaajat täälläkin väittävät (ja pilkkaajat saavat palkkansa jos eivät tee parannusta - se tulee heille kuin manulle illallinen kun se aika koittaa) ..
Jumala on oikeudenmukainen ja rakkaudellinen ja katsoo ihmisiä kuin haaksirikkoisia elämän merellä - siltä pohjalta täytyy Raamattuakin lukea.
Mutta että aloituksessa sanotaan että - #Tällä tavoin siis adventistipastorit riistävät Jumalalta, koska he käyttävät vähäosaisille tarkoitetut varat omaan elämiseensä.# on vain valheelista yleistämistä - joka lähentelee rasismia.
Sanon minä, joka en edes ole adventisti.
alex- entinen adventisti
alex.kasi kirjoitti:
"Ensinnäkin olen todellakin siinä taloudellisessa tilanteessa, ettei minulla ole varaa maksaa kymmenyksiä. Hyvä kun seviän joten kuten".
Kuulehan (luehan) nyt mitä minä sanon: Ei sen joka on niin köyhä, että vain joten kuten tulee toimeen, tarvitse maksaa kymmenyksiä. Kaikkea kanssa.
Riittää jos antaa tarvitsevalle apua silloin kun siihen on varaa jos. Sitäpaitsi voi jokainen varmasti tehdä jotain hyvää jollekin ihmiselle olman rahaakin - käyttää ulkona vanhusta - tai vaikka jutella ystävällisesti jollekin joka on surullinen .. se on kuin kymmenysten maksamista .. ja antaa hyvän mielen .. jota ei edes mollaajat pysty pilaamaan.
Ja jos nyt joku hölmöilee ja sanoo esimerkiksi sinulle, että et ole uskossa sen tähden ette maksa kymmenyksiä - on se ihminen verrattavissa mieheen joka rukoili näin itsekseen: 'Jumala, minä kiitän sinua, etten ole sellainen kuin muut ihmiset, rosvot, huijarit, huorintekijät tai vaikkapa tuo publikaani...
Yksi asia jota sinun tulisi ehkä ajatella on, että kukaan meistä ei pelastu toisten uskolla.. vaan omalla .. Siksi jokaisen meistä on päätetävä asioista itse .. apua voi tietysti saada - mutta lopullinen päätös on aina ihmisen oma - ja ei usko saa koskaan olla riippuvainen muiden sanomisista - vaan ainoastaan Raamatun sanomasta - siksi on hyvä lukea Raamattua .. paljon enemmän kuin mitään muita uskonollisia kirjoja.. tai internetti sivuja ..lukea koko Raamattua ..
Raamattuhan kertoo Jumalasta ja ihmisistä - esimerkiksi että Jumala ei ole mikään pikkumainen kyttääjä.. niinkuin muutamat Jumalan pilkkaajat täälläkin väittävät (ja pilkkaajat saavat palkkansa jos eivät tee parannusta - se tulee heille kuin manulle illallinen kun se aika koittaa) ..
Jumala on oikeudenmukainen ja rakkaudellinen ja katsoo ihmisiä kuin haaksirikkoisia elämän merellä - siltä pohjalta täytyy Raamattuakin lukea.
Mutta että aloituksessa sanotaan että - #Tällä tavoin siis adventistipastorit riistävät Jumalalta, koska he käyttävät vähäosaisille tarkoitetut varat omaan elämiseensä.# on vain valheelista yleistämistä - joka lähentelee rasismia.
Sanon minä, joka en edes ole adventisti.
alexEn minä todellakaan uskokaan pelastuvani toisten uskolla, ja uskon aivan niin kuin sinäkin uskot - mutta ethän olekaan adventisti.
Säälittää vaan niin monet adventistit, jotka on saatu uskomaan, että heidän pelastuksensa on kiinni siitä, että he uskovat Adventtiseurakunnan olevan se "ainoa oikea jäännösseurakunta" ja olevan velvoitettuja tukemaan tätä organisaatiota kymmenyksillään, oli heidän oma taloudellinen tilanteensa mikä tahansa. Muuten ei ole uskollinen Jumalalle, vaan itse asiassa varastaa Jumalalta.
En minä ota minkäänlaisia paineita tässä asiassa, vaan vastaan itse omasta elämästäni Jumalalle. Jos koen Pyhän Hengen soimaavan minua jostain asiasta, niin yritän tehdä siinä asiassa parannusta, mutta en ota vastaan (tai ainakin yritän olla ottamatta) mitään paineita ihmisten taholta. Seurakunnan pitäisi olla ihmisiä varten, eikä ihmisten seurakuntaa varten. Mutta eihän tällainen toimi minkään organisaation kohdalla. Ihmiset on valjastettu pyörittämään organisaatiota, mikä ei ole lainkaan se alkuperäinen raamatullinen seurakuntamalli, mikä apostolien aikana oli.
Mutta en kyllä todellakaan pidä pastoreita syyllisenä tähän kaikkeen, vaan uskon, että suurin osa heistäkin ihan vilpittömästi uskoo Adventtiseurakunnan olevan se ainoa oikea jäännösseurakunta. Ihminen on hyvin pitkälti oman kulttuurinsa tuote, ja useat adventistipastoritkin taitavat olla jo useamman polven adventisteja, niin kuin monet adventistitkin ylipäätään. Silloin on vielä vaikeampi irtautua tällaisesta yhteisöstä, vaikka epäilisikin, koska koko suku ja ystäväpiiri kuuluu adventisteihin. Ei ole niin helppoa leimautua luopioksi tai kerettiläiseksi, ja kokea ehkä sen jälkeen hylkimistä niiden taholta, jotka ovat muodostaneet koko sosiaalisen verkostosi.
Sama koskee kaikkia muitakin uskonnollisia yhteisöjä. Jehovan todistajat ovat tässä suhteessa niin jyrkkiä, että eivät pidä enää mitään yhteyttä, jos hylkäät heidän uskonnolliset näkemyksensä "ainoasta oikeasta seurakunnasta". Jopa omat lapset hyljätään, eikä heidän kanssaan saa olla missään tekemisissä. - Peter T
pyh! kirjoitti:
Pyh itsellesi.
Kun adventtiKIRKOSSA maksaa työntekijälleen palkka, se [saa] pidättää siitä kymmenykset ja jäljelle jäävä 90% on verotettavaa tuloa, ei se 10%.
Syystä tai toisesta Suomi on tällaisen erivapauden kirkolle aikanaan antanut.
Toki tilanne on voinut muuttua, mutta näin asia oli aiemmin. Kuten myös se että työntekijä oli käytännössä velvoitettu maksamaan kymmenykset kirkolle. Ja kirkko tosiaan pidätti ne päältä. Mikä pienenisi veroprogressiota. Peter T kirjoitti:
Pyh itsellesi.
Kun adventtiKIRKOSSA maksaa työntekijälleen palkka, se [saa] pidättää siitä kymmenykset ja jäljelle jäävä 90% on verotettavaa tuloa, ei se 10%.
Syystä tai toisesta Suomi on tällaisen erivapauden kirkolle aikanaan antanut.
Toki tilanne on voinut muuttua, mutta näin asia oli aiemmin. Kuten myös se että työntekijä oli käytännössä velvoitettu maksamaan kymmenykset kirkolle. Ja kirkko tosiaan pidätti ne päältä. Mikä pienenisi veroprogressiota.Tilanne on muuttunut jo muutamia vuosia sitten. Kun käytäntö alkoi, se perustui neuvotteluun veroviranomaisten kanssa. Suomen verotuslainsäädäntö on kuitenkin jatkuvasti kiristynyt ja kirkon talousjohto toimi mielestäni viisaasti muuttaessaan tämän käytännön. Asiaan liittyi toinenkin ongelma. Jos pastorin palkasta on ensin vähennetty kymmenykset, pastorien TEL eläke on myös 10% pienempi kuin muiden samaa bruttopalkkaa saaneiden. Pastorit eivät edes halutessaan voi enää saada minkäänlaista veroetua maksamistaan kymmenyksistä.
Kai
- pyh!
Puhut edelleenkin potaskaa.
#Tällä tavoin siis adventistipastorit riistävät Jumalalta, koska he käyttävät vähäosaisille tarkoitetut varat omaan elämiseensä.#
No - voi että näitä "uskovaisia"..
Jos ei Adventtikirkko toimisi - niinkuin se tänään toimii, jos ne 16 miljoonaa adventistia plus muut henkilöt jotka antavat rahaa heidän toimintaansa lopettaisivat sen antamisen - ottaisitko SINÄ silloin vastuun kaikista niistä ihmistä jotka sen tähden esimerkiksi kärsisivät tai jopa kuolisivat ?
Kysyn - koska taistelet sokkona heidän toimintaansa vastaan ja käytät vielä Jumalan Sanaa valheesi todistelussa..
Tiedätkö esimerkiksi..
Kuinka monet ihmiset saavat apua SDA:lta.. esimerkiksi ADRAn kautta eri maissa
tai kuinka monia hoidetaan eri terveyskeskuksissa tai sairaaloissa. Tai kuinka monet saavat n.s. katastrofi-apua ..
Adventtikirkon pastoreiden palkat ovat julkisia ja normaaleja palkkoja - samalla tasolla kuin meidän muidenkin .. ja adventtikirkon pastorit - ja kirkkoon kuuluvat ihmiset ovat tavallisesti tunnon tarkkoja ihmisiä ..
Vaikea uskoa, että tämänkin aloituksen tekijä olisi todella uskossa - niin paljon potaskaa tämäkin aloitus sisältää..
alex- hidagats
Hilary Clintonkin tietää enemmän SDA:n toiminnasta, kuin ne jotka vain ovat tietävinään.
http://www.youtube.com/watch?v=VRax7U6ykLI - Äänet ratkaisee
Lähes kaikkia amerikkalaisia yhdistää se, että he kuuluvat johonkin USA:ssa tuotettuun lahkoon.
Ei siis ihme, että he nuoleskelevat toisiaan.
USA:ssa syntyneille uskonlahkoille luonnollisesti presidentit ja poliitikot lähettävät positiivisia viestejä, koska on kyse heidän äänestäjistään.
Kuka nyt äänestäjiään ehdoin tahdoin mollaisia?- Teot ratkaisee
Ketäs sinä nuoleskelet?
Hilary Clinton sentään on tehnyt elämässään jotain - mitä sinä olet tehnyt? siis muuta kuin että huutelet pää puskissa ja olet olevinas jotain - se ei pitkälle riitä .. jos tarvitsee vetää pää puskasta ja vastata puheistaan, mutta sellaisiahan te olette.. epäonnistuneet ihmisparat joilla ei enää ole muuta elämässään kuin muista potaskan puhuminen..
- tuosta noin
Maksaako Hilary Clinton kymmenyksiä adventtikirkolle?
- Politiikka
Itse asiassa amerikkalaiset poliitikot tietävät hyvin vähän maassansa olevista uskonlahkoista. Tämä siksi, että polittikan tekeminen sitoo heitä harjoittamaan uskonnoista riippumatonta toimintaa yhteiskunnan hyväksi.
Monet poliitikot eivät edes tiedä oman lahkonsa (mikäli kuuluvat johonkin lahkoon)
asioista paljoakaan, koska heidän aikansa ei yksinkertaisesti riitä lahkonsa asioiden "penkomiseen".- ha ha
Hah hah - SINÄkö sen tiedät .. mies parka huutelee pimeässä ja pelkää kummituksia ja on tietävinään enemmän asioista kuin amerilkkalaiset politiikot. Kyllä teidän siellä "takahikiällä" pitäis alkaa pitäis hankia vaikka TV - saisitte edes jonkinlaisen kuvan maailman menosta. Ettei tarvits vain nennä kylän jourujen mukaan.
- Niin vähän tietoa
Amerikkalaiset politiikot eivät tiedä edes sitä, että kumminpäin heillä on kalsarit / stringit jalassa saati, että tietäisivät maansa tuhansien lahkojen edesottamuksista.
Amerikkalaisilta kysyttiin gallupissa aikanaan uudesta Paavista ja mitä he hänestä pitävät ja lähes kaikki sepittivät aivan omia sepustuksiaan olettamastaan Paavista.
Reportteri hivenen johdatteli haastateltaviaan ja mm. kysyi, että mitä he pitävät uudesta teini-ikäisestä Paavista ja ihmiset vastasivat, että on hyvä, että Paavi on teini ja nuori.
Kaikkiin reportterin esittämiin Paavia koskeviin kysymyksiin oli amerikkalaisilla aina kuitenkin vastaus ja oma sepustus, mutta he eivät tienneet edes oliko Paavi mies vai nainen ja monet eivät tiennet edes sitä, että mikä se Paavi itse asiassa on. Jotkut pitivät häntä ruoka-annoksena tai urheilijana. - USA:n kansa pihalla
Tehtiin muuten galluppia New York:n kadulla ja kyllä täytyy todeta, että USA:laiset
elävät kyllä täysin pullossa. Useimmilla jenkkiläisellä on "pallo" ihan kateissa ja he eivät tiedä yhtään mitään. Hyvä jos muistavat nimensä.
Ei ihme, että jenkkiläisiä on helppo jymäyttää kaikissa asioissa.
Poliitikot hyötyvät tilanteesta valtavasti ja käyttävät myös kansan urpoutta hyväkseen surutta. - Tietoa vailla
Kuinka moni adventisti Suomessa maksaa kymmenyksensä väärälle taholle, eli adventistipastoreiden "elatusapuun"?
Kuinka moni adventisti yleensä edes maksaa kymmenyksiä? - Oikea taho
Sellainen käsitys minulla on, että adventistit Suomessa maksavat melko huononlaisesti kymmenyksiä. Adventistit sitä paitsi maksavat nykyään kymmenyksiä aivan väärälle taholle. Kymmenykset tulisi osoittaa lyhentämättöminä orpojen, leskien, muukalaisten(pakolaisten) ja muiden vähävaraisten auttamiseen.
Silloin seurakunnilla olisi Jumalan siunaus yllä.- pyh!
Paavali sanoo, että pastori on palkkansa ansainnut ja sinä yrität sen koko ajan kieltää ja ajaa pastorit sukupuuttoon. HÄPEÄ!
- Ei ihme
Siitä syystä adventtikirkolla esim. Suomessa ei olekkaan mitään siunauksia, koska eivät anna kymmenyksiä vähäosaisille, kuten Raamatun käsky kuuluu.
Nykyään adventtikirkko käyttää kymmenykset vain pastorikuntansa ja muiden palkollisten palkkaamiseen, heidän uusien autojen, talojen, kesähuviloiden ja uusien vaimokokelaiden hankkimiseen.- esimerkki..nä
Eräs Vapaakirkollinen pariskunta, jolla ei rahat riittäneet oikein mihinkään, niin alkoivat maksaa kirkolleen kymmenykset.
Rouva kertoi puolisolleni sen valinnan jälkeen sen, että tämän jälkeen heillä ei ole ollut puutetta ja rahat riittivät asiaan ja toiseen. - Katso kelle maksat!
esimerkki..nä kirjoitti:
Eräs Vapaakirkollinen pariskunta, jolla ei rahat riittäneet oikein mihinkään, niin alkoivat maksaa kirkolleen kymmenykset.
Rouva kertoi puolisolleni sen valinnan jälkeen sen, että tämän jälkeen heillä ei ole ollut puutetta ja rahat riittivät asiaan ja toiseen."Eräs Vapaakirkollinen pariskunta, jolla ei rahat riittäneet oikein mihinkään, niin alkoivat maksaa KIRKOLLEEN kymmenykset.
Rouva kertoi puolisolleni sen valinnan jälkeen sen, että tämän jälkeen heillä ei ole ollut puutetta ja rahat riittivät asiaan ja toiseen."
Vanha legenda, jota adventtikirkon pastoritkin mielellään toitottavat saadakseen lisää rahaa ja omaisuutta itselleen.
Totuus on kuitenkin se, että kun maksat kymmenykset, niin tulet elämään 10% pienemmillä ansiolla ja tähän laskutoimitukseen ei tarvita A. Einsteinin apua.
Kymmenykset on hyvä periaate, jos ne menevät vähäosaisille, mutta pastorikunnan tulojen lisäämiseen ne eivät ole tarkoitettu. - pyh!
Katso kelle maksat! kirjoitti:
"Eräs Vapaakirkollinen pariskunta, jolla ei rahat riittäneet oikein mihinkään, niin alkoivat maksaa KIRKOLLEEN kymmenykset.
Rouva kertoi puolisolleni sen valinnan jälkeen sen, että tämän jälkeen heillä ei ole ollut puutetta ja rahat riittivät asiaan ja toiseen."
Vanha legenda, jota adventtikirkon pastoritkin mielellään toitottavat saadakseen lisää rahaa ja omaisuutta itselleen.
Totuus on kuitenkin se, että kun maksat kymmenykset, niin tulet elämään 10% pienemmillä ansiolla ja tähän laskutoimitukseen ei tarvita A. Einsteinin apua.
Kymmenykset on hyvä periaate, jos ne menevät vähäosaisille, mutta pastorikunnan tulojen lisäämiseen ne eivät ole tarkoitettu.Puhut potaskaa ja valehteletkin vielä.
- Niinhän se on.
Johonkinhan ne kymmenysvarat on käytettävä kun ne eivät mene oikeaan kohteeseen.
Vaihtoehdoksi siis jää adventtikirkon papiston ja muiden päättäjien tulojen lisääminen kymmenysvaroin.
Monet adventtikirkon pastorit eivät lainkaan edes tarvitsisi kymmenysvaroja, koska heillä on omaisuutta yllin kyllin ja tuloja muualta.
Tottakai ihminen on luonnostaan mukavuuden haluinen ja ottaa rahan sieltä mistä sen helpoiten saa, vaikka sitten ohjaamalla itselleen vähäosaisille tarkoitetut kymmenysvarat.- odottelen kiinostune
Mistä sinä saat tulosi? Mitä tuloillasi teet? Miksi teet niin, etkö voisi antaa varasi köyhille siinä lähellä? jne.
Teepä ynnäys tähän, "niinhän se on".. kirjoittaja. - pyh!
Puhut potaskaa.
- Niukasta riittää
Olen sairauseläkkeellä ja saan pienet tuloni Kelalta ja työeläkemaksusta.
Työkykyni meni raskaissa ulkotöissä, jossa toimin lähes 30 vuotta.
Maksoin työssä ollessani veroni ja autoin vähäosaisia palkastani mahdollisuuksieni mukaan.
Eläkkeellä ollessani maksan myös veroja ja autan aina vähäosaisia kun siihen on mahdollisuus.
Asun pienessä yksiössä vuokralla, enkä ole kartuttanut itselleni omaisuutta toisten kustannuksella tai keinottelemalla.
En omista autoa tai kesämökkiä.
Elän siis kädestä suuhun ja se riittää. - Kiva kuulla
Hienoa!
Pääasia on tyytyväisyys. - Näin tulee toimia!
Parempi maksaa kymmenykset suoraan apua tarvitseville vähäosaisille henkilökohtaisesti.
- pyh!
Samaa väärämielistä jaaritusta jatkat eikä potaskasi muutu potaskasta mihinkään.
- Näin tulee toimia!
Mitäs väärämielistä siinä on "pyh!", että kymmenykset kuuluvat leskille, orvoille ja muukalaisille?
Väärämielisempää on se, että adventtikirkon pastorit riistävät vähäosaisille tarkoitettuja varoja.
"Minkä olette tehneet yhdelle näistä vähimmistä, sen te olette tehneet Minulle".
Adventistipastorit siis ovat riistäneet myös Jumalalta. - Totuus esiin
Totisesti näin on:
"Väärämielisempää on se, että adventtikirkon pastorit riistävät vähäosaisille tarkoitettuja varoja."
"Minkä olette tehneet yhdelle näistä vähimmistä, sen te olette tehneet Minulle".
Adventistipastorit ovat siis riistäneet suoraan Jumalalta.- keneltä riistät?
Totuus esiin: ilmeisesti saat ruokasi ilmaiseksi sousta. Me muut maksamme ostaessamme arvonlisäveroa 10 tai 24 % ostoksistamme.
Esim. käyttämästämme sähköstä maksamme valtiolle kymmenyksiä yli kaksinkertaisen määrän melkein 1/4 osa.
Jos jotkut haluavat maksaa kymmenyksiä kirkolle tai kirkoille, niin mitä siitä ruikutat. Jollain niidenkin on tultava toimeen. Ei seinät itsesään mitään lämmitä, että kuluja tulee ja tarvii ne pastoritkin syödä ja lämpöä siinä missä sinäkin.
Sinä ehkä saat lämmön ja ruuan ilmaiseksi, mutta mielellämme me, jotka olemme töissä ne sinulle kustannamme valtion, kuntien veroissa, että vähäosasilla olisi lämpöä ja ruokaa.
- pyh!
Juuri niin!
Minusta yksi asia on selvä - että jokaisella kirkolla on oikeus pitää taloudestaan huolta ja että se on ensi sijassa kyseisen kirkon jäsenien asia. Onko joku toista mieltä? JOS on niin olisi kiinnostavaa tietää että miten se henkilö asian ajattelee ja on kaikilla kirkoilla niin sanoakseni "samat säännöt". Ihmisillä on nimittäin myös oikeus (vapaissa maissa ) perustaa erilaisia yhteisöjä (myös uskonnollisia) ja pitää niistä huolta..
Toinen kysymys mikä tulee mieleen on että JOS joku maksaa rahaansa esimerkiksi Adventtikirkolle siinä tarkoituksessa että haluaa olla mukana esimerkiksi oman seurakunnan pystyssä pitämiseksi - onko ulkopuolisilla mitään osaa asiassa ? Ei minusta ... Siihen aikaan kun minä vielä kuuluin ev. luterilaiseen kirkkoon maksoin kirkollisveroni eikä kukaan koskaan selittänyt / välittänyt asiasta ..
alex- niin..
Suomessa ei juuri väärinkäytöksiä ole kirkkojen varjoen suhteen. Amerikassa kaikki on suurta ja se antaa ehkä myös mahdollisuuden varojen väärin käyttöön kuten Benny Hinnin kohdalla, joka lentelee yksityisellä lentokoneella, asuu miljoonien dollarien arvoisessa talossa ja yöpyy parhaissa hotelleissa ym..
Tai voi olla tietysti, että jotkut lalhoittavat varansa suoraan Benny Hinnille ilaman mitään väärinkäyttöä taivaspaikan toivossa.- Sama meno
"Tai voi olla tietysti, että jotkut lalhoittavat varansa suoraan Benny Hinnille ilaman mitään väärinkäyttöä taivaspaikan toivossa."
...joka lentelee yksityisellä lentokoneella, asuu miljoonien dollarien arvoisessa talossa ja yöpyy parhaissa hotelleissa ym..."
Aivan samoin toimii adventtikirkon pastorikunta, joskin Suomessa pienemässä mittakaavassa. He lentävät lyhyitäkin matkoja lentokoneilla paikasta toiseen ja yöpyvät kalliissa hotelleissa kymmenysvaroin, vaikka heille olisi mm. tarjolla seurakunnan järjestämät maksuttomat yöpaikat.
Adventistipastorit myös myyvät puheissaan taivasosuuksia itselleen suuntaamiaan kymmenyksiä vastaan kertomalla, että taivaan portit ovat todennäköisesti suljettu, ellet maksa kymmenyksiä adventtikirkolle ja sen pastoreille. - niin..
Sama meno kirjoitti:
"Tai voi olla tietysti, että jotkut lalhoittavat varansa suoraan Benny Hinnille ilaman mitään väärinkäyttöä taivaspaikan toivossa."
...joka lentelee yksityisellä lentokoneella, asuu miljoonien dollarien arvoisessa talossa ja yöpyy parhaissa hotelleissa ym..."
Aivan samoin toimii adventtikirkon pastorikunta, joskin Suomessa pienemässä mittakaavassa. He lentävät lyhyitäkin matkoja lentokoneilla paikasta toiseen ja yöpyvät kalliissa hotelleissa kymmenysvaroin, vaikka heille olisi mm. tarjolla seurakunnan järjestämät maksuttomat yöpaikat.
Adventistipastorit myös myyvät puheissaan taivasosuuksia itselleen suuntaamiaan kymmenyksiä vastaan kertomalla, että taivaan portit ovat todennäköisesti suljettu, ellet maksa kymmenyksiä adventtikirkolle ja sen pastoreille.Tietysti Suomessa saa lahjoittaa omaisuutensa pastorille tai muulle henkilölle, jos niin haluat. Toki siitä menee ritaperillisille puolet, että kaikkea, et pysty lahjoittamaan.
Ihmetelen, että miksi et hae pastoreitten virkaa, kun sitä niin haluat?
Suomessa on väärinkäyttö pientä, jos sitä ylipäätään onkaan. En maksa kymmenyksiä adventtikirkolle, enkä kahdehdi jotain pastorin palkkaa tai etuja.
Älä höpötä väärää todistusta, että taivapaikat olisi sulljettu, jos et maksa kymmenyksiä adventtikirkolle tai sen pastoreille!
Mikä ihme kademieli ja väärämieli sinulla onkaan.
- Totuus esiin!
Ei ole jokaisen kirkon oma asia, kun kyse on KYMMENYKSISTÄ.
Kymmenykset on tarkoitettu vain ja ainoastaan orpojen, leskien ja muukalaisten taloudelliseen auttamiseen.
Erityisasemassa olivat aikoinaan Leeviläiset (pappissukukunta, joka suoritti mm. temppelin eläinuhrit). He saivat osuuden kymmenyksistä pelkästään siksi, että heillä ei ollut perintöosuutta samoin kuin Israelin kansan muilla heimoilla. He olivat siis maattomia ja ilman oikeutta perinötösaan. Korvauksena perintöosuuden puuttumisesta, he saivat kymmenysvaroista oman osansa.
Kymmenykset leeviläisille eivät siis olleet palkkaa pappistyöstä.
Valheveli "Alex" yrittää kumota ja vesittää Raamatun sanaa ja on siis vääryyden puolella, puolustaen vääryyden tekijöitä ja niitä, jotka riistävät vähäosaisille kuuluvan avun.
Adventistipastorit riistävät siis suoraan Jumalalta, riistäessään vähäosaisille tarkoitetut varat itselleen.- niin..
Ett sää ymmärrä, että maksamme veroissamme kahdenkertaiset tai kolmenkertaise, neljänkertaisett kymmenykset ja he jotka maksavat kirkkoille kymmenykset se on ylimääräinen kymmenys ja vapaaehtoinen paitsi ev.lut.kirkolle pakollinen. Tämän lisäksi maksamme arvonlisäveroina sen kolmannen tai neljännen kymmenyksen, kuinka paljon vielä haluat kymmenyksiä ihmisiltä?
Siihen aikaan, kun raamatussa maksettiin kymmenykset, ei ollut pakkoperintää kuten nyt kaksinkertaiset kymmenykset tai kolmenkertaiset tai neljänkertaiset otetaan kaikilta, jotka saa tuloja jne.
Eli köyhille menee 30 % kymmenyksiä, eli kolmen kertaiset kymmenykset. Sosiaalimenonot on 30 %:n luokkaa. - nykyään
Nykyään ei enää välitetä raamatusta. Naiset ovat päässeet pappeilemaan samoin homo- lesbopapit.
- Toteutunut ennustus
Ennustan, että pian siellä adventtikirkkojen puhujakorekkeilla puhuvat USA:ssa ohjelmoidut robotit ja seurakuntalaiset saavat itse valita sen, millainen robotti siellä puhujakorokkeella lauantaiaamuisin esiintyy.
Ai, mutta itseasiassa näinhän se jo onkin!
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 242503
- 951556
- 1211334
- 751140
Mira Luoti ja Julkkisselviytyjät 2017 - Ketä kuumottaa juuri nyt?
HS: Tässä ohjelmassa Mira Luoti kertoi kokeneensa seksuaalista väkivaltaa "PMMP-yhtyeen Mira Luoti kertoo Ylen uudessa341080Törkeä eläinsuojelurikos Sonkajärvellä
Pohjois-Savossa Sonkajärvellä noin 40 kissaa ja reilut 10 koiraa on jouduttu lopettamaan kaltoinkohtelun vuoksi, kertoo24912- 52902
Julkisuuden henkilön päiväin päätös
Sitä vaan, että kyllä nyt kaikki tietävät kuka oli Eemeli Peltola (kansanedustaja, joka päätti päivänsä eduskuntatalossa261893MESTARI SIVALTAA JÄLLEEN
https://www.is.fi/politiikka/art-2000011436243.html Suomen ainoa Mestari lausuu tosiasiat Sannasta , Tuomiojasta ja hil212871- 34805