Lettuja..

Meeri

Nyt kaipaisin hyvää lettuohjetta :) Jotenkin aina tuntuu siltä että onnistun nekin pilaamaan.. joten ihmiset kertokaa omat salaiset reseptinne..

11

3522

Äänestä

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Marianne

      kun ei ikinä koskaan laita tasan sitä yhtä desiä tai tasan sitä ruokalusikallista. Onnistuu parhaiten kun vähän sinnepäin säätää.

      Pari munaa
      3 dl maitoa
      ½tl suolaa
      (1 rkl sokeria)
      2,5 dl vehnäjauhoja
      2 dl kivennäisvettä

      Tässä ohjeessa nesteen määrä on 5 dl. Sitä voi muuntaa esim. pelkästään 5 dl maitoa. Tai 3 dl maitoa 2 dl vissyä. Tai neljä desiä maitoa, loraus vissyä ja Karhua ja vettä.

      Vatkataan munat kevyesti, lisätään muut ainekset, annetaan taikinan turvota viitisentoista minuuttia huoneenlämmössä. Paistetaan runsaan voin kera.

      Osan jauhoista voi korvata esim. kaurahiutaleilla tai ohrajauhoilla. Kunhan jauhojen kokonaismäärä on tuo 2,5 dl.

    • piia

      3½ dl maitoa
      1dl kermaa
      ½dl kivennäisvettä
      3dl vehnäjauhoja
      2 munaa
      1-2 rkl sokeria
      ½-1tl suolaa
      1tl vanilliinisokeria
      voisulaa oman tunnon mukaan

      yleensä käytän itse noin sanottua näppituntumaa ja on vaikea toiselle antaa tarkkoja aine määriä. mutta kyllä sen itse tuntee koska taikina on hyvän tuntuista ja makuista.

      • Juntti

        vaniljaesanssia lättytaikinassa?


      • teija

        pannulta suoraan suuhun ainakin meidän perheessä.
        olen nimittäin itse tehnyt kans näitä herkkulettuja, samoin pannari tällä ohjeella on se ainoa ja oikea.


      • J A Nortamaa
        Juntti kirjoitti:

        vaniljaesanssia lättytaikinassa?

        Vaniljaesanssi on ihan jees, mutta tilkka banaaniliköriä tekee myös eetvarttia.


    • kadonnut resepti

      Muistan vuosien takaa telkkarimainoksen, jossa tehtiin lettutaikinaa:
      "Munia kaks ja kaks.
      Vetta kaks, maitoa kaks ja jauhoja kaks. Muusta viis sa muista siis et kaikkea tarvitset kaks."

      Eli olen siis kayttanyt
      4 munaa
      2dl maitoa
      2dl sokeria
      2dl jauhoja
      ja lisaksi vahan makua antamaan
      ripaus suolaa
      n.1-2tl sokeria

      Tekee helpon paistaa, ja useampi muna pitaa taikinan koossa. Muistat vain antaa pannun kuumeta kunnolla ennen ensimmaisen letun tekoa, ja sitten laskea lampoa n.4:een.
      Rasvaa pannulla ei saa olla liikaa, muttei liian vahankaan. Lorautan yleensa vahasen ja levitan sen kuumetessa ympari pannua. Tiedat kylla paistaessa onko rasvan maara sopiva.

      • 21

        jospa tuon 2dl sokeri korvais 2dl:llä vettä niin vois tulla, hmmmm...... parempaa :-)


    • Elsa Makinen

      itse käytän www.lettutaikina.com ohjetta, se onnistuu aina

    • Sokeriattwtew

      Maitoa kaks tarkoittaa kaksi litraa maitoa, muuten tulee sokerimunakas.
      Osa nesteestä voi olla vettä tai vissyä.

      • einiinsimppeliä

        Liian monimutkaista kaikki - kuten pannukakku taikina eli yhdensuhde yhteen eli yksi desi vehnäjauhoja (hippunen suolaa sekaan), desi mjölöä ja yksi muna ja nämä sekoittaen kimppaan tasaiseksi massaksi.

        Kuumalle pannulle voin kera ja antaa paistua kunnes letun reunat ovat ripsantuneet.

        Pannukakku taas onnistuu samalla taikinallla uuninkestävällä pannulla kuumentaen pannu, kaataen massa siihen, heittäen pannu esilämmitettyyn uuniin 225 asteeseen noin 15 minuutiksi ja valmista on.

        Nauti hyvän jäätelön ja tuoreiden marjojen kera - erittäin hyvää.


    • simppelisäm

      Parasta on simppeli kuten edelläoleva kirjoitti - näin tseimi ja minä olemme tehneet aina niin letut kuin Yorkshire-puddingin ja onnistuu aina - lisukkeet sitten tuovat sen lisämaun ja se on sinustasi kiinni mitä sitteen lisäätkään.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Mitä ihmettä

      Kaipaat hänessä
      Ikävä
      103
      1595
    2. Välillä käy mielessä

      olisiko sittenkin ollut parempi, että emme koskaan olisi edes tavanneet. Olisi säästynyt monilta kyyneleiltä.
      Ikävä
      78
      1234
    3. Mitä oikein

      Näet minussa? Kerro.
      Ikävä
      88
      1157
    4. Lopeta tuo mun kiusaaminen

      Ihan oikeasti. Lopeta tuo ja jätä mut rauhaan.
      Ikävä
      139
      1076
    5. Mika Muranen juttu tänään

      Jäi puuttumaan tarkennus syystä teolle. Useat naapurit olivat tehneet rikosilmoituksia tästä kaverista. Kaikki oli Muras
      Sananvapaus
      2
      1062
    6. Uskoontulo julistetun evankeliumin kautta

      Ja kun oli paljon väitelty, nousi Pietari ja sanoi heille: "Miehet, veljet, te tiedätte, että Jumala jo kauan aikaa sitt
      Raamattu
      586
      1029
    7. Kotipissa loppuu

      Onneksi loppuu kotipizza, kivempi sotkamossa käydä pitzalla
      Kuhmo
      20
      950
    8. Hanna Kinnunen sai mieheltään tiukkaa noottia Tähdet, tähdet -kotikatsomosta: "Hän ei kestä, jos..."

      Hanna Kinnunen on mukana Tähdet, tähdet -kisassa. Ja upeasti Salkkarit-tähti ja radiojuontaja onkin vetänyt. Popedan Lih
      Tv-sarjat
      8
      922
    9. Oho! Farmi-tippuja Wallu Valpio ei säästele sanojaan Farmi-oloista "Se oli niin luotaantyöntävää..."

      Wallu oikein listaa epämiellyttävät asiat… Monessa realityssä ollut Wallu Valpio ei todellakaan säästele sanojaan tippum
      Tv-sarjat
      12
      816
    10. Helvetin hyvä, että "hullut" tappavat toisensa

      On tämä merkillistä, että yritetään pitää hengissä noita paskaperseitä, joilla ei ole muuta tarkoitusta, kuin olla riida
      Kokkola
      9
      731
    Aihe