Eroakirkosta.fi statistiikasta

Heh !

Tsekkailin tuota 28 päivän mediaania, niin se näyttää sataa (23.7.2013). Käsittääkseni se ei voi olla sata, jos nyt on yli sadan päiviä 13 ja Räsästä ennen olleet mediaaniin laskettavat 15 päivää ovat alle sadan päiviä.

Miten tuo lasketaan ? Vai onko siinä jokin virhe ?

http://eroakirkosta.fi/static/ek-tilastot/median_28_limited.png

11

146

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • rainbovsky

      Kyllä sinulla nyt on vikaa itsessä. Et ole ymmärtänyt että on monenlaista statiskiikkaa: ateistista ja teististä.

      Ateistinen näkemys eroaa siinä että koira tulee sisään on ateistisen näkemyksen mukaan kissa menee ulos.
      Kuten:
      Paavin vierailu Brasiliassa aiheuttanut jättimäisiä mielenosoituksia.

      Näin myös statistiikassa.

    • mathematicus
      • Heh !

        >

        Keskiarvo onkin ihan eri luvuissa. Mediaanista minä puhuin aloituksessa. Luitko nyt riittävän tarkasti ? En todennäköisesti tarvitse opastusta, mikä on mediaani.


    • Itseasiassa tuo taitaa olla hieman yli. Oikea arvo on 90.

      Mediaani lasketaan näin: otetaan lukujoukko, järjestetään ne suuruusjärjestykseen ja otetaan keskimmäinen luku jos lukuja on pariton määrä, tai kahden keskimmäisen luvun keskiarvo jos lukuja on parillinen määrä.

      Tässä ovat viimeisen 28 päivän luvut suuruusjärjestyksessä:

      47
      55
      67
      68
      68
      69
      72
      74
      76
      78
      80
      83
      84
      85
      95
      115
      126
      155
      164
      243
      247
      318
      383
      454
      584
      960
      1339
      2469

      niistä keskimmäiset ovat 85 ja 95, joiden keskiarvo on 90. Mediaani on siis ihan eri asia kuin keskiarvo.

      Luvut löytyvät täältä: http://eroakirkosta.fi/static/tilastot/paivittaiset_erot.txt ja esim. Libre Officen Calcilla niitä on helppo pyöritellä.

      • Heh !

        >

        Jep. 90 minäkin sain.

        Mistä tuo ero johtuu ? Onko eroakirkosta.fi:n sivuilla jokin virhe laskutavassa tässä ?


      • Heh ! kirjoitti:

        >

        Jep. 90 minäkin sain.

        Mistä tuo ero johtuu ? Onko eroakirkosta.fi:n sivuilla jokin virhe laskutavassa tässä ?

        Minä laitoin tuosta tiedustelua ek:n porukoille. On mahdollista että siinä on ihan vain inhimillinen erehdys, esim. että mediaani lasketaan järjestetyn taulukon soluista 14 ja 15 -> (95 115)/2 = 100 kun olisikin pitänyt ottaa solut 13 ja 14, koska taulukon indeksointi alkaakin nollasta eikä ykkösestä...


      • Heh !
        rainbowshy kirjoitti:

        Minä laitoin tuosta tiedustelua ek:n porukoille. On mahdollista että siinä on ihan vain inhimillinen erehdys, esim. että mediaani lasketaan järjestetyn taulukon soluista 14 ja 15 -> (95 115)/2 = 100 kun olisikin pitänyt ottaa solut 13 ja 14, koska taulukon indeksointi alkaakin nollasta eikä ykkösestä...

        >

        Joo, kohtalaisen helpostihan tuossa tulee joku virhe, että taulukkolaskennassa valitsee väärät solut tms. (vai vaikka joku karkauspäivä tms. muuttaa merkintöjä). Ja tosiaan, ilmeisesti virhe on tapahtunut eroakirkosta-sivujen päässä kun meistä molemmat sai saman tuloksen.


      • Heh !
        rainbowshy kirjoitti:

        Minä laitoin tuosta tiedustelua ek:n porukoille. On mahdollista että siinä on ihan vain inhimillinen erehdys, esim. että mediaani lasketaan järjestetyn taulukon soluista 14 ja 15 -> (95 115)/2 = 100 kun olisikin pitänyt ottaa solut 13 ja 14, koska taulukon indeksointi alkaakin nollasta eikä ykkösestä...

        Ai niin:

        (95 115)/2 = 100 >>

        Minun laskuoppini mukaan (95 115)/2 on 110, joten sekään ei mielestäni selitä eroa.


      • Heh ! kirjoitti:

        Ai niin:

        (95 115)/2 = 100 >>

        Minun laskuoppini mukaan (95 115)/2 on 110, joten sekään ei mielestäni selitä eroa.

        Oltiin molemmat väärässä. :)
        210/2 = 105

        Kun meidän tuloksista ottaa mediaanin niin sitten on oikein. Attematikkaa! :D


      • Heh !
        rainbowshy kirjoitti:

        Oltiin molemmat väärässä. :)
        210/2 = 105

        Kun meidän tuloksista ottaa mediaanin niin sitten on oikein. Attematikkaa! :D

        No, perskeles. Juuri näin helppoa on tehdä helppo virhe. [Ja siksi aina pitäisi ainakin kahden ihmisen tehdä sama lasku.]

        No, toivottavasti eroakirkosta tsekkaa mediaaninsa, niin onpahan taas pienen askelen luotettavampi palvelu.


    • shadovself

      Ateistinen mediaani statistiikassa:

      Koira tulee sisään ja kissa menee ulos mediaani on ettei mitään kissaa ja koiraa ole olemassakaan eikä olemattomat mene eikä tule.

      näin se menee.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Taitaa jäädä kotimaiset mansikat ostamatta

      Kotimainen mansikka on niin kallista, että en ole vielä ainuttakana maistanut. Jos hinta pysyy näin korkealla niin tästä
      Ruoka ja juoma
      79
      2322
    2. Sinkkumiehet hukkaavat tärkeän ässän hihastaan kun

      ...eivät suostu kavereiksi naisten kanssa. Mikä voi olla heillä syynä? Hyväksyvät vain naisen, joka suorastaan anelee sa
      Ikävä
      137
      1481
    3. Mikä on loppuelämäsi suunnitelma

      Kaivattuasi kohtaan? Olet päättänyt jotain?
      Ikävä
      133
      1452
    4. Uskaltaisitko vielä

      Lähestyä vai et kaivattuasi?
      Ikävä
      154
      1193
    5. Keitä täällä on??

      Kertokaa nimenne!! 🤔
      Ikävä
      108
      1013
    6. "Kaikkien miesten asia" - kampanja on alkanut

      Miehillä on naisiin kohdistuvan väkivallan lopettamisessa merkittävä rooli. Ei riitä, ettei itse tee väkivaltaa. Miesten
      Maailman menoa
      373
      927
    7. Tiedät, että en voi enää laittaa viestiä

      Aikaa kulunut. Eikä se näyttäisi enää luontevalta vastata näin pitkän ajan jälkeen. Tiedän myös, että sinä et enää lait
      Ikävä
      82
      774
    8. Lautakunta käsittelee Iisalmen kulttuuri- ja vapaa-aikajohtajan virkasuhteen purkua koeajalla:

      Lautakunta käsittelee Iisalmen kulttuuri- ja vapaa-aikajohtajan virkasuhteen purkua koeajalla: "Aina valinta ei mene nap
      Iisalmi
      55
      724
    9. Lienee aika luopua siitä kaikesta

      mitä meillä ikinä olikaan. Hassua, koska juuri mitään ei ole edes ollutkaan. En vaan jaksa tätä mahdotonta juttua enää j
      Ikävä
      67
      684
    10. Kun kohtaatte rakkauden, tarttukaa siihen

      Toimisinko jälkiviisaana toisin? Varmasti. Vaikka silloin kuvittelin tekeväni, niin kuin on oikein. Mahdollisimman siist
      Ikävä
      50
      683
    Aihe