Tsekkailin tuota 28 päivän mediaania, niin se näyttää sataa (23.7.2013). Käsittääkseni se ei voi olla sata, jos nyt on yli sadan päiviä 13 ja Räsästä ennen olleet mediaaniin laskettavat 15 päivää ovat alle sadan päiviä.
Miten tuo lasketaan ? Vai onko siinä jokin virhe ?
http://eroakirkosta.fi/static/ek-tilastot/median_28_limited.png
Eroakirkosta.fi statistiikasta
11
146
Vastaukset
- rainbovsky
Kyllä sinulla nyt on vikaa itsessä. Et ole ymmärtänyt että on monenlaista statiskiikkaa: ateistista ja teististä.
Ateistinen näkemys eroaa siinä että koira tulee sisään on ateistisen näkemyksen mukaan kissa menee ulos.
Kuten:
Paavin vierailu Brasiliassa aiheuttanut jättimäisiä mielenosoituksia.
Näin myös statistiikassa. - mathematicus
Mediaani ei ole keskiarvo, ks.
http://fi.wikipedia.org/wiki/Mediaani- Heh !
>
Keskiarvo onkin ihan eri luvuissa. Mediaanista minä puhuin aloituksessa. Luitko nyt riittävän tarkasti ? En todennäköisesti tarvitse opastusta, mikä on mediaani.
Itseasiassa tuo taitaa olla hieman yli. Oikea arvo on 90.
Mediaani lasketaan näin: otetaan lukujoukko, järjestetään ne suuruusjärjestykseen ja otetaan keskimmäinen luku jos lukuja on pariton määrä, tai kahden keskimmäisen luvun keskiarvo jos lukuja on parillinen määrä.
Tässä ovat viimeisen 28 päivän luvut suuruusjärjestyksessä:
47
55
67
68
68
69
72
74
76
78
80
83
84
85
95
115
126
155
164
243
247
318
383
454
584
960
1339
2469
niistä keskimmäiset ovat 85 ja 95, joiden keskiarvo on 90. Mediaani on siis ihan eri asia kuin keskiarvo.
Luvut löytyvät täältä: http://eroakirkosta.fi/static/tilastot/paivittaiset_erot.txt ja esim. Libre Officen Calcilla niitä on helppo pyöritellä.- Heh !
>
Jep. 90 minäkin sain.
Mistä tuo ero johtuu ? Onko eroakirkosta.fi:n sivuilla jokin virhe laskutavassa tässä ? Heh ! kirjoitti:
>
Jep. 90 minäkin sain.
Mistä tuo ero johtuu ? Onko eroakirkosta.fi:n sivuilla jokin virhe laskutavassa tässä ?Minä laitoin tuosta tiedustelua ek:n porukoille. On mahdollista että siinä on ihan vain inhimillinen erehdys, esim. että mediaani lasketaan järjestetyn taulukon soluista 14 ja 15 -> (95 115)/2 = 100 kun olisikin pitänyt ottaa solut 13 ja 14, koska taulukon indeksointi alkaakin nollasta eikä ykkösestä...
- Heh !
rainbowshy kirjoitti:
Minä laitoin tuosta tiedustelua ek:n porukoille. On mahdollista että siinä on ihan vain inhimillinen erehdys, esim. että mediaani lasketaan järjestetyn taulukon soluista 14 ja 15 -> (95 115)/2 = 100 kun olisikin pitänyt ottaa solut 13 ja 14, koska taulukon indeksointi alkaakin nollasta eikä ykkösestä...
>
Joo, kohtalaisen helpostihan tuossa tulee joku virhe, että taulukkolaskennassa valitsee väärät solut tms. (vai vaikka joku karkauspäivä tms. muuttaa merkintöjä). Ja tosiaan, ilmeisesti virhe on tapahtunut eroakirkosta-sivujen päässä kun meistä molemmat sai saman tuloksen. - Heh !
rainbowshy kirjoitti:
Minä laitoin tuosta tiedustelua ek:n porukoille. On mahdollista että siinä on ihan vain inhimillinen erehdys, esim. että mediaani lasketaan järjestetyn taulukon soluista 14 ja 15 -> (95 115)/2 = 100 kun olisikin pitänyt ottaa solut 13 ja 14, koska taulukon indeksointi alkaakin nollasta eikä ykkösestä...
Ai niin:
(95 115)/2 = 100 >>
Minun laskuoppini mukaan (95 115)/2 on 110, joten sekään ei mielestäni selitä eroa. Heh ! kirjoitti:
Ai niin:
(95 115)/2 = 100 >>
Minun laskuoppini mukaan (95 115)/2 on 110, joten sekään ei mielestäni selitä eroa.Oltiin molemmat väärässä. :)
210/2 = 105
Kun meidän tuloksista ottaa mediaanin niin sitten on oikein. Attematikkaa! :D- Heh !
rainbowshy kirjoitti:
Oltiin molemmat väärässä. :)
210/2 = 105
Kun meidän tuloksista ottaa mediaanin niin sitten on oikein. Attematikkaa! :DNo, perskeles. Juuri näin helppoa on tehdä helppo virhe. [Ja siksi aina pitäisi ainakin kahden ihmisen tehdä sama lasku.]
No, toivottavasti eroakirkosta tsekkaa mediaaninsa, niin onpahan taas pienen askelen luotettavampi palvelu.
- shadovself
Ateistinen mediaani statistiikassa:
Koira tulee sisään ja kissa menee ulos mediaani on ettei mitään kissaa ja koiraa ole olemassakaan eikä olemattomat mene eikä tule.
näin se menee.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Taitaa jäädä kotimaiset mansikat ostamatta
Kotimainen mansikka on niin kallista, että en ole vielä ainuttakana maistanut. Jos hinta pysyy näin korkealla niin tästä792322Sinkkumiehet hukkaavat tärkeän ässän hihastaan kun
...eivät suostu kavereiksi naisten kanssa. Mikä voi olla heillä syynä? Hyväksyvät vain naisen, joka suorastaan anelee sa1371481- 1331452
- 1541193
- 1081013
"Kaikkien miesten asia" - kampanja on alkanut
Miehillä on naisiin kohdistuvan väkivallan lopettamisessa merkittävä rooli. Ei riitä, ettei itse tee väkivaltaa. Miesten373927Tiedät, että en voi enää laittaa viestiä
Aikaa kulunut. Eikä se näyttäisi enää luontevalta vastata näin pitkän ajan jälkeen. Tiedän myös, että sinä et enää lait82774Lautakunta käsittelee Iisalmen kulttuuri- ja vapaa-aikajohtajan virkasuhteen purkua koeajalla:
Lautakunta käsittelee Iisalmen kulttuuri- ja vapaa-aikajohtajan virkasuhteen purkua koeajalla: "Aina valinta ei mene nap55724Lienee aika luopua siitä kaikesta
mitä meillä ikinä olikaan. Hassua, koska juuri mitään ei ole edes ollutkaan. En vaan jaksa tätä mahdotonta juttua enää j67684Kun kohtaatte rakkauden, tarttukaa siihen
Toimisinko jälkiviisaana toisin? Varmasti. Vaikka silloin kuvittelin tekeväni, niin kuin on oikein. Mahdollisimman siist50683