Lihan paisto pannulla

Kokki 1,5

Kun levyn säätö menee nollasta kahteentoista (0-12), millä asetuksella kannattaa paistaa leikkeet ja pihvit (sian tai naudan)?

Olen kokeillut useita eri asetuksia. Lähellä täyttä kaikki palaa, miedolla neste kiehuu mutta liha ei ruskistu.

12

2179

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • induktio/kaasu

Aikansa kun turaat, niin alökaa oikeat säädöt löytyä.
      Minä poika käytän induktiota, en tuollasia vanhanaikaisia vehkeitä, ne hiukan huvittavat minua.

• Kokki 3.141592657

Juu, induktiohan on niin fiksu, että se tietää, mitä aiot lämmittää/kypsentää/keittää/paistaa/hauduttaa. On se hieno. Sen kun vaan laitat päälle.

• hotgrease

Silloin se on jotain siitä välistä. Pannu ja sen sisältämä rasva kannattaa ensin kuumentaa hyvin eli täysillä vielä mennään - öljyn kuumuuden näkee sen aaltoilemisesta - savua ei tarvitse odottaa. Lisättyäsi lihat kuumalle pannulle lämpöä kannattaa säätää heman alemmaksi riippuen tietysti lämmönlähteestä (kaasu ja induktio reagoivat säätöön hyvinkin nopeasti, sähköliesi taas hitaammin) ja paistinpannustasi - toiset varaavat lämpöä paremmin kuin toiset. Riippuen lihan laadusta (sian tulee olla kypsää) ja paksuudesta arvioisin noin 3-4 minuuttia per puoli - sikaa vähän kauemmin.

• voi noita raukkoja

voi kuinka säälittävää

• Kokki 1.5

Okei, eli lämpö täysille ensin. Mutta pannun lämpöä pitää kytätä, ettei kuumene liikaa? Paljonko lämpötilan pitäisi olla paiston alussa? Minulla on IR-lämpömittari muuhun tarkoitukseen hankittuna.

Käytän valurautaista grillipannua, joka varmasti varaa lämpöä hyvin. Olen laittanut lämmön asentoon 7 (max 12) ja antanut pannun kuumentua hyvän aikaa. Paisto on kyllä onnistunut aivan hyvin, mutta kysyinkin, miten homma pitäisi oikeaoppisesti tehdä.

• Kokki 1.5
        Kokki 1.5 kirjoitti:

Okei, eli lämpö täysille ensin. Mutta pannun lämpöä pitää kytätä, ettei kuumene liikaa? Paljonko lämpötilan pitäisi olla paiston alussa? Minulla on IR-lämpömittari muuhun tarkoitukseen hankittuna.

Käytän valurautaista grillipannua, joka varmasti varaa lämpöä hyvin. Olen laittanut lämmön asentoon 7 (max 12) ja antanut pannun kuumentua hyvän aikaa. Paisto on kyllä onnistunut aivan hyvin, mutta kysyinkin, miten homma pitäisi oikeaoppisesti tehdä.

Sähkölevyt keraamitasossa.

• kesken kasvuinen
        voi noita raukkoja kirjoitti:

voi kuinka säälittävää

Mikä siinä on että aikuiset ihmiset ei voi keskustella asiallisesti! Aina joku säälittävä spede alkaa vi...lla ja kommentoida kuinka säälittäviä ja tyhmiä muut kirjoittajat ovat. Ja kyllä nämä kommentoijat varmaan tietävät kaikesta kaiken. Anteeksi avautuminen, mutta ärsyttää kun aina ensimmäisenä aletaan vi...lla muille!

• kokeilemallaoppii
        Kokki 1.5 kirjoitti:

Mitään oikeaoppista tapaa ei olekaan vaikka tseffit niinkin kehtaavat väittää vaan se riippuu valitsemastasi lihasta ja haluamastasi kypsyydestä. Usein kuulee ettei lihaa pitäisi liikutella paiston aikana, mutta silti kaikki tseffit tökkivät sitä lihapalaa pannulla - ehkä vaikuttaakseen tekevänsä jotain vaikka se onkin tarpeetonta.

Perusohjeena voisi sanoa, että mahdollisimman kuuma pannu (öljyn ei tarvitse savuta) paiston alkuun ja mukauttaa lämpöä hieman alas paiston alettua. Noin 3-5 minuuttia per puoli lihan laadusta ja paksuudesta riippuen. Annathan lihan levätä ennen leikkausta ja nauttimista suunnilleeen saman ajan esim. folion alla.

• Kokki 1,5
        kokeilemallaoppii kirjoitti:

Mitään oikeaoppista tapaa ei olekaan vaikka tseffit niinkin kehtaavat väittää vaan se riippuu valitsemastasi lihasta ja haluamastasi kypsyydestä. Usein kuulee ettei lihaa pitäisi liikutella paiston aikana, mutta silti kaikki tseffit tökkivät sitä lihapalaa pannulla - ehkä vaikuttaakseen tekevänsä jotain vaikka se onkin tarpeetonta.

Perusohjeena voisi sanoa, että mahdollisimman kuuma pannu (öljyn ei tarvitse savuta) paiston alkuun ja mukauttaa lämpöä hieman alas paiston alettua. Noin 3-5 minuuttia per puoli lihan laadusta ja paksuudesta riippuen. Annathan lihan levätä ennen leikkausta ja nauttimista suunnilleeen saman ajan esim. folion alla.

"Mahdollisimman kuuma pannu" tarkoittaa: lämmöt täysillä. Sitäkö tässä haetaan?

• kuumaaöljyä
        Kokki 1,5 kirjoitti:

"Mahdollisimman kuuma pannu" tarkoittaa: lämmöt täysillä. Sitäkö tässä haetaan?

Aluksi lämmöt täysillä ja sen jälkeen lämpöä säädetään sopivaksi eli vähän alas ja annetaan lihan kypsyä rauhassa, mutta ei silti anneta sen palaa - noin 3-5 minuuttiia per puoli riippuen lihasta (sika ja kana tulsi kypsentää läpikypsäksi) ja sen paksuudesta.

Tekemällä oppii sen, miten kauan mitäkin lihaa tulee kypsentää - sian ja kanan nyt tulee olla läpikypsää tautivaarojen ja myös syötävyyden kannalta.

• Kypsäälihaa
    • Kokki 1,5

Löysin Tekniikan Maailman paistinpannuvertailusta sellaisen tiedon, että oikea paistolämpötila on 190 °C.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Helena Koivu menettänyt lapsensa. Onko Mikko Koivulla oma laki?

Voiko olla totta että äidiltä viedään lapset ja ei mitään syytä ole edes kerrottu äidille itselleen.?
      Kotimaiset julkkisjuorut
      650
      8783
    2. Hannu Pikkarainen ehdottomaan vankeuteen

KKO tuomitsi 1 v 9 kk. Tämä ei ole Hannulle ilon päivä.
      Kotimaiset julkkisjuorut
      360
      3396
    3. Pikkunaiselle terkkuja

Olet parasta koko maailmassa! Kaikkein ihmeellisin. Olisitpa täällä. 🧡 harmaasusi
      Ikävä
      465
      2387
    4. Kuinka paljon on

Merkitystä seksillä kun valitset kumppania?
      Ikävä
      130
      1405
    5. Kauniit naiset

Ketkä ne on suomussalamen kauniimpie naisie?
      Suomussalmi
      34
      1395
    6. Kuvataiteilija Johanna Oras lataa mielipiteensä Miina Äkkijyrkästä Farmilla: "Miinahan oli..."

Oho! Johanna Oras ottaa kantaa kollega-Äkkijyrkän Farmi-puuhiin. Farmi Suomi -realityssä koettiin v. 2024 todellinen yl
      Tv-sarjat
      15
      1315
    7. Kuka on mystinen heppamies?

Nyt tänne vinkkejä siitä kuka on Martinan seurassa viihtyvä hevosmiljonääri. On tullut jo muutamia nimiä esiin keskustel
      Kotimaiset julkkisjuorut
      109
      1251
    8. Muutto ei ratkaise mitään.

Sielläkin on naapurit. 😉 Nähdään?
      Ikävä
      94
      1167
    9. Olet vieläkin täällä

Tunnen energiasi. Tunnen että ajattelet minua. En aio koskaan enää ottaa sinuun yhteyttä. Voit ottaa minuun, jos itse h
      Ikävä
      65
      1105
    10. Hyvät valeet myllyistä

Tuuliviirit valehtelee myllyjen vaikutusta. Äänet kuuluu jopa kilometrien päähän. Se ei pidä paikkaansa. Eläimet häviää
      Puolanka
      68
      985
    Aihe