Lajinimi, yhdysmerkki ja sanaväli?

Tieltä eksynyt

Kumpi on oikein:

Kaksi Vulpes vulpes-lajin edustajaa

vai

Kaksi Vulpes vulpes -lajin edustajaa

6

115

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Tieto lisää tuskaa

      Sanaliiton jälkeisen yhdysmerkin eteen tulee sanaväli. Siis:

      ”Kaksi Vulpes vulpes -lajin edustajaa”

      http://www.kotus.fi/?s=4290

      Eräät tekstinkäsittely-ympäristöt (mm. tämä Suomi24:n Keskustelu-osio) eivät valitettavasti tue sitovaa yhdysmerkkiä vaan jättävät rivin ensimmäisen sanan eteen kuuluvan yhdysmerkin irralleen edellisen rivin loppuun. Tämä aiheuttaa joskus kiusallisiakin hankaluuksia.

    • Oikeinkirjoituksen kannalta jälkimmäinen on oikein, kuten nimimerkki ”Tieto lisää tuskaa” perustelee.

      Asiallisesti molemmat ovat kökkökieltä. Oikein on ”kaksi kettua”. Jos on jokin tarve liittää tähän tieteellinen nimi, kirjoitetaan ”kaksi kettua (Vulpes vulpes)”, kirjoittaen tieteellinen nimi kursiivilla, jos suinkin mahdollista.

      Jos kyseessä olisi laji, jolle ei ole suomenkielistä nimeä, kirjoitettaisiin tyyliin ”kaksi Vulpes vulpes -yksilöä”. Kysehän ei ole mistään lajin edustamisesta.

      • esimerkin voima

        Kylla kai sinakin Jukka ymmarrat, etta kyse on aloittajalla esimerkistä eikä mistaan muusta. Mahdollisesti tuo Vulpes vulpes -nimi on ensimmainen mieleen tullut. Ei tama palsta ennenkaan mikaan tieteellinen palsta ole ollut.

        Eiko tuo viimeinen kappale tulisi kirjoittaa "kaksi kettu -yksiloa", koska kyse on lajista, jolla on suomenkielinen nimi?


      • esimerkin voima kirjoitti:

        Kylla kai sinakin Jukka ymmarrat, etta kyse on aloittajalla esimerkistä eikä mistaan muusta. Mahdollisesti tuo Vulpes vulpes -nimi on ensimmainen mieleen tullut. Ei tama palsta ennenkaan mikaan tieteellinen palsta ole ollut.

        Eiko tuo viimeinen kappale tulisi kirjoittaa "kaksi kettu -yksiloa", koska kyse on lajista, jolla on suomenkielinen nimi?

        Esimerkkejä on kahdenlaisia: hyviä ja huonoja. Jos ei tunne muita tieteellisiä nimiä kuin sellaisia, joita vastaa jokin yleisesti käytetty suomenkielinen nimi, niin miksi syntyisi tarvetta puhua lajista vain tieteellisellä nimellä?

        Mitä kysymykseesi tulee, tekee mieli kysyä, ymmärrätkö sanan ”jos” merkityksen. Mutta vastatakseni tyhmään kysymykseesi* sellaisena kuin sen esitit: ei, kirjoitusasu ”kettu -yksilöä” ei ole oikein.

        * Periaatteessa toki pitää paikkansa, että ei ole olemassa tyhmiä kysymyksiä, on vain tyhmiä ihmisiä.


      • gggg
        Yucca kirjoitti:

        Esimerkkejä on kahdenlaisia: hyviä ja huonoja. Jos ei tunne muita tieteellisiä nimiä kuin sellaisia, joita vastaa jokin yleisesti käytetty suomenkielinen nimi, niin miksi syntyisi tarvetta puhua lajista vain tieteellisellä nimellä?

        Mitä kysymykseesi tulee, tekee mieli kysyä, ymmärrätkö sanan ”jos” merkityksen. Mutta vastatakseni tyhmään kysymykseesi* sellaisena kuin sen esitit: ei, kirjoitusasu ”kettu -yksilöä” ei ole oikein.

        * Periaatteessa toki pitää paikkansa, että ei ole olemassa tyhmiä kysymyksiä, on vain tyhmiä ihmisiä.

        Juuri tuolla asenteella sinä sait oikein kunnon potkun perseeseen TKK:lta. Kukaan ei jäänyt kaipaamaan. Yritä jo päästä asiasta yli.

        76 65 64 e4 20 6b e4


      • Sivullisen kommentti
        gggg kirjoitti:

        Juuri tuolla asenteella sinä sait oikein kunnon potkun perseeseen TKK:lta. Kukaan ei jäänyt kaipaamaan. Yritä jo päästä asiasta yli.

        76 65 64 e4 20 6b e4

        Kognitiiviset vahvuudet eittämättömät, emotionaalisissa ilmiselviä puutteita.

        Miestä itseään en ole koskaan tavannut, ehkäpä molempien onneksi.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Mitä sanoisit

      juuri nyt kaivatullesi jos uskaltaisit/kehtaisit?
      Ikävä
      165
      1606
    2. Mitä hyvää

      Mitä hyvää hän on tuonut elämääsi?
      Ikävä
      104
      931
    3. Mikä teidän jutussa on ongelmana?

      Missä meni pieleen?
      Ikävä
      75
      753
    4. 51
      635
    5. Koillis motor

      Kyllä on mennyt palvelu alas ku lehmänhäntä, sovitut asiat ja luvatut soitot pitää hoitaa eikä tehä oharia, täysin tumpa
      Suomussalmi
      17
      618
    6. ABC: n kahvilan uusi nimi matkimalla

      Kahvia ja virvokkeita myytiin aikoinaan ÄKKI-VANNIN KAHVILASSA Haapavedellä ja paikalliset sanoivat sitä haussia "Tuhann
      Haapavesi
      40
      547
    7. Tehdäänkö tänään toiveista totta?

      Poikkea tänä illasta siinä lähellä ja annetaan silmien puhua ja sen jälkeen puhu sinä lopulta mitä ajattelet..
      Ikävä
      45
      498
    8. Kylillä ei ole näkynyt? Missä luuraat nainen?

      Olisit soittanut mulle nainen. Oltais voitu nähdä vaikka laavulla. Miksi pelkäät minua? Eihän siinä ole mitään järkeä. m
      Suhteet
      159
      497
    9. Missä näet kaivattuasi?

      Mitä teet silloin? Tuleeko pakene reaktio? Vai hellä tunne ja ere..
      Ikävä
      26
      429
    10. Rydman sivuutti mutupohjalta asiantuntija-arviot tutkimusrahoitusta myönnettäessä

      Onko Rydman sopiva tai kykenevä toimimaan ministerinä? Ei ole. Ministerit ovat joutuneet puhuteltaviksi vähemmästäkin;
      Maailman menoa
      188
      428
    Aihe