-- miten novgorodilaiset verottivat suomessa aina vesilahtea myöten , -- nogorodin vero vouti oli nimeltään pohto tai potko , menetti kaksintaistelussa henkensä matti kurjelle ,joka selvisi ,mutta menetti kätensä ,siellä saaressa --onko seikka peräistä selostusta tapauksesta ja kuka oli siihen aikaan novgorodin kuninkas ?? -- ruotsissa oli silloin mauno ladonlukko ,tapaus sattu kai joskus 1260.
lisätietoa
1
136
Vastaukset
- 728278
Minulla on hyllyssäni kirja Vesilahti - tarinoitten ja myyttien pitäjä, missä tuosta on 4 sivua tekstiä ja mainitaan lähteiksi mm. Sakari Topeliuksen Maamme kirjan (löytyy varmasti jokaisesta kirjastosta) ja Santeri Ivalon/Kyösti Wilkunan kirjan Suomalaisia sankareita joissa on tuo tarina kerrottuna.
Novgorodilaisista kerrotaan seuraavaa:
"Novgorilaisista mainitaan mm. että novgorodilaisissa annaaleissa on kertomuksia sotaretkistä jäämejä (hämäläisiä) vastaan karjalaisten kanssa. Ainakin 1191 on tehty "ristiretki" hämeeseen Novgorodista päin.
Retkiä tapahtui edelleen vuodesta 1226 lähtien Jaroslav Vsevoldinpojan johdolla. Retkiä tehtiin koko ajan 1200-luvun alun ajan ja yleensä kertomukset kertoivat voitosta. Johtajana oli yleensä novgorodilainen. Pohto (Potko) oli karjalainen. Hiljaisempi aika vallitsi 1270 vuoden jälkeen eli juuri sinä aikana jolloin Matti Kurki oli todennäköisemmin elänyt. Kurjen ja Pohdon kaksintaistelu on saattanut olla sota joka on henkilöitynyt kaksintaisteluksi. ävitysretkille tuli päätös vasta 1323 Pähkinäsaaren rauhassa."
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Useita puukotettu Tampereella
Mikäs homma tämä nyt taas on? "Useaa henkilöä on puukotettu Tampereen keskustassa kauppakeskus Ratinan lähistöllä." ht2033792Kuka rääkkää eläimiä Puolangalla?
Poliisi ampui toistakymmentä nälkiintynyttä eläintä Puolangalla Tilalta oli ollut karkuteillä lähes viisikymmentä nälkii592379Asiakas iski kaupassa varastelua tehneen kanveesiin.
https://www.iltalehti.fi/kotimaa/a/33a85463-e4d5-45ed-8014-db51fe8079ec Oikein. Näin sitä pitää. Kyllä kaupoissa valtava3912286- 472193
Meneeköhän sulla
oikeasti pinnan alla yhtä huonosti kuin mulla? Tai yhtä huonosti mutta jollain eri tyylillä? Ei olisi pitänyt jättää sua321521Muutama kysymys ja huomio hindulaisesta kulttuurista.
Vedakirjoituksia pidetään historiallisina teksteinä, ei siis "julistuksena" kuten esimerkiksi Raamattua, vaan kuten koul5131287Jos ei tiedä mitä toisesta haluaa
Älä missään nimessä anna mitään merkkejä kiinnostuksesta. Ole haluamatta mitään. Täytyy ajatella toistakin. Ei kukaan em931261- 561237
- 681129
Jumala puhui minulle
Hän kertoi sinusta asioita, joiden takia jaksan, uskon ja luotan. Hän kuvaili sinua minulle ja pakahduin onnesta kuulles1231108