Suomalainen mentaliteetti

votelo

Miksi suomalainen perusmentaliteetti on sellainen kuin on? Mitkä tekijät siihen ovat syynä? Miksi on niin paljon masennusta ja miksi ei aina viitsitä edes sanoa päivää? Olen itse kuullut että syitä olisivat mm. se, että on kylmää ja pimeää suuri osa vuodesta, ja se, että on oltu niin pitkään toisen valtion vallan alla ja myös se, että kun asutus on harvaa, niin silloin tylsistytään helpommin? Olisiko suomalainen perusmentaliteetti erilainen, jos väkeä olisi saman verran kuin esim. Japanissa? Siellähän perusmentaliteetti on aivan toisenlainen.

22

2805

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • saat mitä valitset

      Voit löytää mistä tahansa maasta millaisia mentaliteetteja tahansa. Valitset vain haluamasi sosiaaliryhmän ja katso, samalla löydät sitä vastaavan mentaliteetin.

      • Anonyymi

        "Suomalaiset ja askenaasijuutalaiset ovat erityisryhmiä"

        ”Meillä on muihin maihin verrattuna tiettyjä etuja, joita tutkijat ovat osanneet hyödyntää. Yksi asia on väestön geneettinen ainutlaatuisuus. Suomalaiset ovat askenaasijuutalaisten tavoin oma pieni väestöryhmänsä, jolla on oma luokka kansainvälisissä geneettisissä tietokannoissa”, Palotie selittää.

        Geneettisissä tietokannoissa maailman väestö on jaettu kahdeksaan luokkaan: afrikkalaiset, latinot, eurooppalaiset poissulkien suomalaiset, askenaasijuutalaiset, itä-aasialaiset, suomalaiset, etelä-aasialaiset ja muut.

        Lääketieteensäätiö

        Geenitieto avaa uuden ulottuvuuden – suomalaisilla on erityisasema alan tutkimuksessa

        Hesari 16.11.2020


    • 19+18

      Enpä olisi niin varma, että mitään valtiollista "perusmentaliteettia" on olemassakaan.
      Mutta joitain asioita tulee mieleen, jotka voisivat luoda kulttuuriin kuvaamiasi piirteitä:
      -hirvittävä ilmasto
      -pimeät talvet (ja ylipäätään päivän pituuden vaihtelu)
      -harva asutus (ei ole ollut tarvettakaan small talk -kulttuurille).

      Sillä en näe olevan mitään merkitystä, että itsenäisyys on niin lyhyeltä ajalta.

      • votelo

        Mutta olen kuullut, että ruotsalaiset olisivat kuitenkin yleisesti mentaliteetiltaan toisenlaisia. Ruotsihan on ollut itsenäinen todella kauan ja ollut myös suurvalta.


      • Huomautan vain
        votelo kirjoitti:

        Mutta olen kuullut, että ruotsalaiset olisivat kuitenkin yleisesti mentaliteetiltaan toisenlaisia. Ruotsihan on ollut itsenäinen todella kauan ja ollut myös suurvalta.

        Valtaosa ruotsalaisista asuuu suomalaisia merkittävästi etelämpänä ja parempien kansainvälisten yhtyksien varrella.


      • votelo
        Huomautan vain kirjoitti:

        Valtaosa ruotsalaisista asuuu suomalaisia merkittävästi etelämpänä ja parempien kansainvälisten yhtyksien varrella.

        Entäpä sitten virolaiset? Minulla on sellainen käsitys, että he olisivat taas enemmän suomalaisten kaltaisia, eivätkä välttämättä siksi, että ovat sukulaiskansa.


      • ???????
        votelo kirjoitti:

        Entäpä sitten virolaiset? Minulla on sellainen käsitys, että he olisivat taas enemmän suomalaisten kaltaisia, eivätkä välttämättä siksi, että ovat sukulaiskansa.

        Miten tämä maantieteeseen liittyy?


      • votelo
        ??????? kirjoitti:

        Miten tämä maantieteeseen liittyy?

        Mikä olisi oikea palsta tälle aiheelle? Eivätkö kansat ja kulttuuri ainakin sivua maantiedettä? Yritin kyllä miettiä sopivaa palstaa tälle.


      • Anonyymi
        votelo kirjoitti:

        Entäpä sitten virolaiset? Minulla on sellainen käsitys, että he olisivat taas enemmän suomalaisten kaltaisia, eivätkä välttämättä siksi, että ovat sukulaiskansa.

        Virolaiset muistuttavat suomalaisia luonteeltaan , jonkinverran juoppoja ja yksinkertaisia, mutta ulkonäöltään , kehonrakenteeltaan kauniimpia, eivät persjalkaisia


      • Anonyymi
        ??????? kirjoitti:

        Miten tämä maantieteeseen liittyy?

        Maapallolla eletään, ihmiset


    • Siksi että meillä on niin inhottavat poliitikot ja virkamiehet jotka on koko ajan keksimässä uusia kieltelyn kohteita.

    • JuanLoco

      mikä ihmeen perusmentaliteetti???

      täällähän on useita erilaisia kansoja yhdistynyt nykyiseksi suomeksi ja eri kansoilla oli erilaiset kulttuuri ja tapatottumuksensa jotka ehkä ovat sekaannuksen aikana muodostuneet mössöt kuten helsinskissä ym...

      mitä enemmä määt lännemmäks ni sitä enemmä ollaa tuppisuun ja jurotetaa ja vielä jopa tänäki päin kiitosta ja olkee hyvä kuuluu iäs ehtoon toivotuksia unohtamatta...

      • votelo

        Sitähän minäkin olen miettinyt että kyllä Suomen sisälläkin on ihmisten mentaliteetissa isojakin eroja.


      • Anonyymi
        votelo kirjoitti:

        Sitähän minäkin olen miettinyt että kyllä Suomen sisälläkin on ihmisten mentaliteetissa isojakin eroja.

        Ei tarvitse miettiä erikseen, huomaakin


    • JuanLoco

      hyvä esmerkki on autoilijoiden käytökses, mitä lähemmä helsinkii määt ni sitä vähemmän ajatellaan muita liikentees, ja mitä iemmäk ja pohjosemmaks määt ni sitä enemmän annetaan tietä muille...

      pohjanmaalla vieläkin ollaan kuulemani mukaan jopa sietämättömän vieraskateellisia, kun taas iässä voi talkois ihan hyvin auttaa naapurin talo kylän hienoimpaan kuosiin ilman harmitusta...

      olemme multikulttuurinen kansa (jota lisää vielä mamut) ja mentaliteetti on aluekohtaista ainakin perukseltaan nykyisistä helpoista muuttamisista huolimatta...

      • Anonyymi

        Vähän aikaa sitten suomalaiset kömpinyt luolistaan pällistelemään😂😂ulkomaailmaa.
        Suomalaiset on kyllä omituisia!Mua vituttaa olla finski 🤮


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Vähän aikaa sitten suomalaiset kömpinyt luolistaan pällistelemään😂😂ulkomaailmaa.
        Suomalaiset on kyllä omituisia!Mua vituttaa olla finski 🤮

        Suomalaiset ovat usein ujoja ja vetäytyviä, näistä luonteenpiirteistä johtuen voisi sanoa myös yksinkertaisia, voi kuitenkin joskus harvoin törmätä henkilöön joka ajattelee jopa itse. Varmaankin syksyn ja talven pimeys on yksi tekijä ja tosiaan lyhyt itsenäisyyskin, sotineen, vaikuttanevat umpimielisyyteemme.


      • Anonyymi

        Pohjanmaa on kyllä yks perseenreikä


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Vähän aikaa sitten suomalaiset kömpinyt luolistaan pällistelemään😂😂ulkomaailmaa.
        Suomalaiset on kyllä omituisia!Mua vituttaa olla finski 🤮

        Niin muakin, vituttaa suuresti


    • Anonyymi

      Täällä on istuttu alakuloisessa savupirtissä miehenkorkuisten lumihankien alla ja järsitty kyrsää hampaattomilla suilla synkeät naamat irvistellen ja sekavia mölisten.

      Samaan aikaan muualla... kirsikkapuut kukkivat, iltatuuli kuiskaa: Humiko-san ~ ♪

      • Anonyymi

        Vierevi vuodet


    • Anonyymi

      Kheh heh, huvittuneilla ei ole lainkaan masista.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Mielessäni vieläkin T

      Harmi että siinä kävi niinkuin kävi, rakastin sinua. Toivotan sulle kaikkea hyvää. Toivottavasti löydät sopivan ja hyvän
      Ikävä
      43
      2240
    2. Pupuhuhdasta löytyi lähes sadan kilon miljoonalasti huumeita

      Pupuhuhdasta löytyi lähes sadan kilon miljoonalasti huumeita – neljä Jyväskylän Outlaws MC:n jäsentä vangittu: "Määrät p
      Jyväskylä
      52
      1759
    3. Persut petti kannattajansa, totaalisesti !

      Peraujen fundamentalisteille, vaihtkaa saittia. Muille, näin sen näimme. On helppo luvata kehareille, eikä ne ymmärrä,
      Maailman menoa
      41
      1563
    4. Ei luottoa lakko maahan

      Patria menetti sovitun ksupan.
      Suomen Keskusta
      44
      1520
    5. Nähtäiskö ylihuomenna taas siellä missä viimeksikin?

      Otetaan ruokaöljyä, banaaneita ja tuorekurkkuja sinne messiin. Tehdään taas sitä meidän salakivaa.
      Ikävä
      4
      1475
    6. Nellietä Emmaa ja Amandaa stressaa

      Ukkii minnuu Emmaa ja Amandaa stressaa ihan sikana joten voidaanko me koko kolmikko hypätä ukin kainaloon ja syleilyyn k
      Isovanhempien jutut
      8
      1454
    7. Sinäkö se olit...

      Vai olitko? Jostain kumman syystä katse venyi.. Ajelin sitten miten sattuu ja sanoin ääneen siinä se nyt meni😅😅... Lis
      Ikävä
      5
      1451
    8. Housuvaippojen käyttö Suomi vs Ulkomaat

      Suomessa housuvaippoja aletaan käyttämään vauvoilla heti, kun ne alkavat ryömiä. Tuntuu, että ulkomailla housuvaippoihin
      Vaipat
      4
      1375
    9. Hyvää yötä ja kauniita unia!

      Täytyy alkaa taas nukkumaan, että jaksaa taas tämän päivän haasteet. Aikainen tipu madon löytää, vai miten se ärsyttävä
      Tunteet
      6
      1294
    10. Lepakot ja lepakkopönttö

      Ajattelin tehdä lepakkopöntön. Tietääkö joku ovatko lepakot talvella lepakkopöntössä ´vai jossain muualla nukkumassa ta
      9
      1253
    Aihe