Pyörän hinnan vaikutus TahkoMTB:n loppuaikaan

talvi polkija

Vaikuttaakohan pyörään sijoitettu laatutaso ja rahamäärä paljonkin tahkoMTB :n loppuaikaan?

Paljonko loppuaika paranee jos ostan 500..700 euron hintaisen 29 maasturin sijasta 1000..1500 euron hintaluokan 29 radon/canyon merkkisen ns. laatupyörän?

9

250

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Alkup. Maantiepyöräi

      Paranee jo tuossakin välissä, koska kalliimmassa pyörässä on parempi ajettavuus. Ainakin haarukka ja runko ovat parempia.

      Suoranainen vaikutus ajoaikaan on vielä ainakin siirryttäessä keskihintaluokkaan, eli kolmen tonnin kieppeille. Runko on mielyttävämpi ajaa kovaa, keula on säädettävissä pitämään ihan toisella tavalla, kevyemmät kiekot reagoivat herkemmin ja osasarja toimii paremmin likaisenakin. Siitä ylöspäin, voi olla kyse enää sekunneista kilometrillä.

      Jos Tahkolle lähtee vain ajamisen riemusta, niin sen voi toki tehdä tuollaisella tonni viidensadankin maasturilla. Jos aikoo kilapilla, niin harastukseen on panostettava enemmän.

      • jäitäkupoliin

        Normiajajalla ajotaito ja kunto tekee 99,6% - 100% ajasta. Loput fillarista. Huippukuskit toki saavat pyörästään enemmän irti jolloin sen välineen vaikutus on isompi.


      • talvi polkija

        Paljonko veikkaatte aikaeroa semmosessa noin neljän tunnin suorituksessa eri hintaisten maastopyörien välille?


      • alkup.tuna
        talvi polkija kirjoitti:

        Paljonko veikkaatte aikaeroa semmosessa noin neljän tunnin suorituksessa eri hintaisten maastopyörien välille?

        Neljän tunnin suoritus kestää neljä tuntia, oli pyörä millainen tahansa :) Jos taas ajetaan jokin tietty matka, kovakuntoinen ja hyvä tekniikkainen ajaa samoja aikoja halvalla sekä kalliilla pyörällä. Tosin kalliimmilla mukavammin ja helpommin. Kunto ja taito se on, millä pyörä liikkuu, ei hintalappu.


      • Alkup. Maantiepyöräi
        alkup.tuna kirjoitti:

        Neljän tunnin suoritus kestää neljä tuntia, oli pyörä millainen tahansa :) Jos taas ajetaan jokin tietty matka, kovakuntoinen ja hyvä tekniikkainen ajaa samoja aikoja halvalla sekä kalliilla pyörällä. Tosin kalliimmilla mukavammin ja helpommin. Kunto ja taito se on, millä pyörä liikkuu, ei hintalappu.

        Jonkin verran maastossakin ajaneena väitän, ettei tuo ihan pidä paikkansa. Nopeusero on todennäköisesti maastossa vielä isompi, kuin maantiellä! Parempi jousitus antaa paremman otteen polkuun. Paremmalla rungolla on mielyttävämpi ajaa ja jaksaa pidempään. Kevyemmillä kiekoilla jokainen kiihdytys on jonkin sekunnin nopeampi jne. Ensiasennusrenkaiden osuuden unohtaisin, koska halpiksen ensiasennusrenkaita ei kai kukaan todellisuudessa käytä.

        On ihan turha väittää, ettei pyöräily olisi välineurheilua. Itse kunkin on mietittävä, paljonko on valmis mukavuuteensa sijoittamaan. Siitä on kuitenkin enemmän kyse kuntoilijalla, kuin sekunneista ja minuuteista.

        Totta on toki se, että kovakuntoinen kaveri, jolla on hyvä tekniikka, ajaa lujempaa oli pyörä hyvä, huono tai erittäin huono.


      • kokemus-k
        Alkup. Maantiepyöräi kirjoitti:

        Jonkin verran maastossakin ajaneena väitän, ettei tuo ihan pidä paikkansa. Nopeusero on todennäköisesti maastossa vielä isompi, kuin maantiellä! Parempi jousitus antaa paremman otteen polkuun. Paremmalla rungolla on mielyttävämpi ajaa ja jaksaa pidempään. Kevyemmillä kiekoilla jokainen kiihdytys on jonkin sekunnin nopeampi jne. Ensiasennusrenkaiden osuuden unohtaisin, koska halpiksen ensiasennusrenkaita ei kai kukaan todellisuudessa käytä.

        On ihan turha väittää, ettei pyöräily olisi välineurheilua. Itse kunkin on mietittävä, paljonko on valmis mukavuuteensa sijoittamaan. Siitä on kuitenkin enemmän kyse kuntoilijalla, kuin sekunneista ja minuuteista.

        Totta on toki se, että kovakuntoinen kaveri, jolla on hyvä tekniikka, ajaa lujempaa oli pyörä hyvä, huono tai erittäin huono.

        Huomattava aikaparannus vaikka Tahkolla kuitenkin edellyttää että kaiken paremman pyörän antaman edun todella käyttää hyväkseen. Ja epäilen että tavallinen harrastaja hyvin harvoin tekee niin. Yleensä pitkät matkat ajetaan sitä itselle sopivaa "normivauhtia" jos pyörä vain siihen pystyy. Paremmalla pyörällä se vain kuluttaa vähän vähemmän energiaa ja tapahtuu mukavammin.
        Oikea kilpapyöräilijä toki pystyy ja osaa ulosmitata jokaisen pyörästä lähtevän hyödyn mutta väitän että moni keskitason harrastaja ajaa kalliimmalla pyörällä hyvin lähelle saman ajan kuin halvemmallakin, vain hieman parempivoimaisena ja tyytyväisempänä.

        Ja täytyy huomata että Tahkon tapaisella pitkällä matkalla loppuaikaan vaikuttaa ratkaisevasti myös sen vuotinen keli, lämpötila yms. seikat jotka vuodesta riippuen joko lisäävät tai vähentävät pyörän vaikutusta.


      • LZ 127
        kokemus-k kirjoitti:

        Huomattava aikaparannus vaikka Tahkolla kuitenkin edellyttää että kaiken paremman pyörän antaman edun todella käyttää hyväkseen. Ja epäilen että tavallinen harrastaja hyvin harvoin tekee niin. Yleensä pitkät matkat ajetaan sitä itselle sopivaa "normivauhtia" jos pyörä vain siihen pystyy. Paremmalla pyörällä se vain kuluttaa vähän vähemmän energiaa ja tapahtuu mukavammin.
        Oikea kilpapyöräilijä toki pystyy ja osaa ulosmitata jokaisen pyörästä lähtevän hyödyn mutta väitän että moni keskitason harrastaja ajaa kalliimmalla pyörällä hyvin lähelle saman ajan kuin halvemmallakin, vain hieman parempivoimaisena ja tyytyväisempänä.

        Ja täytyy huomata että Tahkon tapaisella pitkällä matkalla loppuaikaan vaikuttaa ratkaisevasti myös sen vuotinen keli, lämpötila yms. seikat jotka vuodesta riippuen joko lisäävät tai vähentävät pyörän vaikutusta.

        Aloituksessa oli kyse halvimmillaan vain 500 euron pyöristä. Sellaisissa ei välttämättä ole edes vaimennusta haarukassa. Luulisi, että siinä tapauksessa hiukan paremmalla pyörällä uskaltaisi ajaa vähän nopeammin…


      • LZ 127 kirjoitti:

        Aloituksessa oli kyse halvimmillaan vain 500 euron pyöristä. Sellaisissa ei välttämättä ole edes vaimennusta haarukassa. Luulisi, että siinä tapauksessa hiukan paremmalla pyörällä uskaltaisi ajaa vähän nopeammin…

        Pyörän painoonkin tulee jonkin verran eroa, kun hinta kolminkertaistuu. (Kyse on välistä 500e .. 1500e) Maastossa kuskin tai pyörän "ylipaino" tuntuu enemmän kuin maantiellä. Jonkin verran parempi kunto saa olla sen 500e pyörän kanssa, että pysyy kevyempien pyörien rytmissä mukana.


      • kokemus-k
        LZ 127 kirjoitti:

        Aloituksessa oli kyse halvimmillaan vain 500 euron pyöristä. Sellaisissa ei välttämättä ole edes vaimennusta haarukassa. Luulisi, että siinä tapauksessa hiukan paremmalla pyörällä uskaltaisi ajaa vähän nopeammin…

        "Aloituksessa oli kyse halvimmillaan vain 500 euron pyöristä. Sellaisissa ei välttämättä ole edes vaimennusta haarukassa. Luulisi, että siinä tapauksessa hiukan paremmalla pyörällä uskaltaisi ajaa vähän nopeammin…"

        Kokemuksen mukaan Tahkolla ei aloittelevalla harrastajalla (joka edes ajattelee 500e pyörällä ajamista) kyse ole siitä miten kovaa uskaltaa ajaa vaan miten kovaa yleensä jaksaa ajaa koko tuon matkan.

        Mutta en siis ole kyllä ollenkaan sitä vastaan että pyörään satsataan, päinvastoin. Ajan parantamisen takia sitä ei kyllä kannata tehdä. Kunnon ja ajotaidon kehittäminen vaikuttaa loppuaikaan paljon enemmän.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Takaisin ylös

    Luetuimmat keskustelut

    1. Mikä on loppuelämäsi suunnitelma

      Kaivattuasi kohtaan? Olet päättänyt jotain?
      Ikävä
      113
      1218
    2. Sinkkumiehet hukkaavat tärkeän ässän hihastaan kun

      ...eivät suostu kavereiksi naisten kanssa. Mikä voi olla heillä syynä? Hyväksyvät vain naisen, joka suorastaan anelee sa
      Ikävä
      119
      1062
    3. Uskaltaisitko vielä

      Lähestyä vai et kaivattuasi?
      Ikävä
      134
      959
    4. Keitä täällä on??

      Kertokaa nimenne!! 🤔
      Ikävä
      96
      802
    5. "Kaikkien miesten asia" - kampanja on alkanut

      Miehillä on naisiin kohdistuvan väkivallan lopettamisessa merkittävä rooli. Ei riitä, ettei itse tee väkivaltaa. Miesten
      Maailman menoa
      299
      763
    6. Tiedät, että en voi enää laittaa viestiä

      Aikaa kulunut. Eikä se näyttäisi enää luontevalta vastata näin pitkän ajan jälkeen. Tiedän myös, että sinä et enää lait
      Ikävä
      81
      686
    7. Lautakunta käsittelee Iisalmen kulttuuri- ja vapaa-aikajohtajan virkasuhteen purkua koeajalla:

      Lautakunta käsittelee Iisalmen kulttuuri- ja vapaa-aikajohtajan virkasuhteen purkua koeajalla: "Aina valinta ei mene nap
      Iisalmi
      54
      616
    8. Lienee aika luopua siitä kaikesta

      mitä meillä ikinä olikaan. Hassua, koska juuri mitään ei ole edes ollutkaan. En vaan jaksa tätä mahdotonta juttua enää j
      Ikävä
      64
      592
    9. Kun kohtaatte rakkauden, tarttukaa siihen

      Toimisinko jälkiviisaana toisin? Varmasti. Vaikka silloin kuvittelin tekeväni, niin kuin on oikein. Mahdollisimman siist
      Ikävä
      48
      579
    10. Mitä toivot

      Kaivattusi suhteen?
      Ikävä
      75
      514
    Aihe