Pyörän hinnan vaikutus TahkoMTB:n loppuaikaan

talvi polkija

Vaikuttaakohan pyörään sijoitettu laatutaso ja rahamäärä paljonkin tahkoMTB :n loppuaikaan?

Paljonko loppuaika paranee jos ostan 500..700 euron hintaisen 29 maasturin sijasta 1000..1500 euron hintaluokan 29 radon/canyon merkkisen ns. laatupyörän?

9

224

Äänestä

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Alkup. Maantiepyöräi

      Paranee jo tuossakin välissä, koska kalliimmassa pyörässä on parempi ajettavuus. Ainakin haarukka ja runko ovat parempia.

      Suoranainen vaikutus ajoaikaan on vielä ainakin siirryttäessä keskihintaluokkaan, eli kolmen tonnin kieppeille. Runko on mielyttävämpi ajaa kovaa, keula on säädettävissä pitämään ihan toisella tavalla, kevyemmät kiekot reagoivat herkemmin ja osasarja toimii paremmin likaisenakin. Siitä ylöspäin, voi olla kyse enää sekunneista kilometrillä.

      Jos Tahkolle lähtee vain ajamisen riemusta, niin sen voi toki tehdä tuollaisella tonni viidensadankin maasturilla. Jos aikoo kilapilla, niin harastukseen on panostettava enemmän.

      • jäitäkupoliin

        Normiajajalla ajotaito ja kunto tekee 99,6% - 100% ajasta. Loput fillarista. Huippukuskit toki saavat pyörästään enemmän irti jolloin sen välineen vaikutus on isompi.


      • talvi polkija

        Paljonko veikkaatte aikaeroa semmosessa noin neljän tunnin suorituksessa eri hintaisten maastopyörien välille?


      • alkup.tuna
        talvi polkija kirjoitti:

        Paljonko veikkaatte aikaeroa semmosessa noin neljän tunnin suorituksessa eri hintaisten maastopyörien välille?

        Neljän tunnin suoritus kestää neljä tuntia, oli pyörä millainen tahansa :) Jos taas ajetaan jokin tietty matka, kovakuntoinen ja hyvä tekniikkainen ajaa samoja aikoja halvalla sekä kalliilla pyörällä. Tosin kalliimmilla mukavammin ja helpommin. Kunto ja taito se on, millä pyörä liikkuu, ei hintalappu.


      • Alkup. Maantiepyöräi
        alkup.tuna kirjoitti:

        Neljän tunnin suoritus kestää neljä tuntia, oli pyörä millainen tahansa :) Jos taas ajetaan jokin tietty matka, kovakuntoinen ja hyvä tekniikkainen ajaa samoja aikoja halvalla sekä kalliilla pyörällä. Tosin kalliimmilla mukavammin ja helpommin. Kunto ja taito se on, millä pyörä liikkuu, ei hintalappu.

        Jonkin verran maastossakin ajaneena väitän, ettei tuo ihan pidä paikkansa. Nopeusero on todennäköisesti maastossa vielä isompi, kuin maantiellä! Parempi jousitus antaa paremman otteen polkuun. Paremmalla rungolla on mielyttävämpi ajaa ja jaksaa pidempään. Kevyemmillä kiekoilla jokainen kiihdytys on jonkin sekunnin nopeampi jne. Ensiasennusrenkaiden osuuden unohtaisin, koska halpiksen ensiasennusrenkaita ei kai kukaan todellisuudessa käytä.

        On ihan turha väittää, ettei pyöräily olisi välineurheilua. Itse kunkin on mietittävä, paljonko on valmis mukavuuteensa sijoittamaan. Siitä on kuitenkin enemmän kyse kuntoilijalla, kuin sekunneista ja minuuteista.

        Totta on toki se, että kovakuntoinen kaveri, jolla on hyvä tekniikka, ajaa lujempaa oli pyörä hyvä, huono tai erittäin huono.


      • kokemus-k
        Alkup. Maantiepyöräi kirjoitti:

        Jonkin verran maastossakin ajaneena väitän, ettei tuo ihan pidä paikkansa. Nopeusero on todennäköisesti maastossa vielä isompi, kuin maantiellä! Parempi jousitus antaa paremman otteen polkuun. Paremmalla rungolla on mielyttävämpi ajaa ja jaksaa pidempään. Kevyemmillä kiekoilla jokainen kiihdytys on jonkin sekunnin nopeampi jne. Ensiasennusrenkaiden osuuden unohtaisin, koska halpiksen ensiasennusrenkaita ei kai kukaan todellisuudessa käytä.

        On ihan turha väittää, ettei pyöräily olisi välineurheilua. Itse kunkin on mietittävä, paljonko on valmis mukavuuteensa sijoittamaan. Siitä on kuitenkin enemmän kyse kuntoilijalla, kuin sekunneista ja minuuteista.

        Totta on toki se, että kovakuntoinen kaveri, jolla on hyvä tekniikka, ajaa lujempaa oli pyörä hyvä, huono tai erittäin huono.

        Huomattava aikaparannus vaikka Tahkolla kuitenkin edellyttää että kaiken paremman pyörän antaman edun todella käyttää hyväkseen. Ja epäilen että tavallinen harrastaja hyvin harvoin tekee niin. Yleensä pitkät matkat ajetaan sitä itselle sopivaa "normivauhtia" jos pyörä vain siihen pystyy. Paremmalla pyörällä se vain kuluttaa vähän vähemmän energiaa ja tapahtuu mukavammin.
        Oikea kilpapyöräilijä toki pystyy ja osaa ulosmitata jokaisen pyörästä lähtevän hyödyn mutta väitän että moni keskitason harrastaja ajaa kalliimmalla pyörällä hyvin lähelle saman ajan kuin halvemmallakin, vain hieman parempivoimaisena ja tyytyväisempänä.

        Ja täytyy huomata että Tahkon tapaisella pitkällä matkalla loppuaikaan vaikuttaa ratkaisevasti myös sen vuotinen keli, lämpötila yms. seikat jotka vuodesta riippuen joko lisäävät tai vähentävät pyörän vaikutusta.


      • LZ 127
        kokemus-k kirjoitti:

        Huomattava aikaparannus vaikka Tahkolla kuitenkin edellyttää että kaiken paremman pyörän antaman edun todella käyttää hyväkseen. Ja epäilen että tavallinen harrastaja hyvin harvoin tekee niin. Yleensä pitkät matkat ajetaan sitä itselle sopivaa "normivauhtia" jos pyörä vain siihen pystyy. Paremmalla pyörällä se vain kuluttaa vähän vähemmän energiaa ja tapahtuu mukavammin.
        Oikea kilpapyöräilijä toki pystyy ja osaa ulosmitata jokaisen pyörästä lähtevän hyödyn mutta väitän että moni keskitason harrastaja ajaa kalliimmalla pyörällä hyvin lähelle saman ajan kuin halvemmallakin, vain hieman parempivoimaisena ja tyytyväisempänä.

        Ja täytyy huomata että Tahkon tapaisella pitkällä matkalla loppuaikaan vaikuttaa ratkaisevasti myös sen vuotinen keli, lämpötila yms. seikat jotka vuodesta riippuen joko lisäävät tai vähentävät pyörän vaikutusta.

        Aloituksessa oli kyse halvimmillaan vain 500 euron pyöristä. Sellaisissa ei välttämättä ole edes vaimennusta haarukassa. Luulisi, että siinä tapauksessa hiukan paremmalla pyörällä uskaltaisi ajaa vähän nopeammin…


      • LZ 127 kirjoitti:

        Aloituksessa oli kyse halvimmillaan vain 500 euron pyöristä. Sellaisissa ei välttämättä ole edes vaimennusta haarukassa. Luulisi, että siinä tapauksessa hiukan paremmalla pyörällä uskaltaisi ajaa vähän nopeammin…

        Pyörän painoonkin tulee jonkin verran eroa, kun hinta kolminkertaistuu. (Kyse on välistä 500e .. 1500e) Maastossa kuskin tai pyörän "ylipaino" tuntuu enemmän kuin maantiellä. Jonkin verran parempi kunto saa olla sen 500e pyörän kanssa, että pysyy kevyempien pyörien rytmissä mukana.


      • kokemus-k
        LZ 127 kirjoitti:

        Aloituksessa oli kyse halvimmillaan vain 500 euron pyöristä. Sellaisissa ei välttämättä ole edes vaimennusta haarukassa. Luulisi, että siinä tapauksessa hiukan paremmalla pyörällä uskaltaisi ajaa vähän nopeammin…

        "Aloituksessa oli kyse halvimmillaan vain 500 euron pyöristä. Sellaisissa ei välttämättä ole edes vaimennusta haarukassa. Luulisi, että siinä tapauksessa hiukan paremmalla pyörällä uskaltaisi ajaa vähän nopeammin…"

        Kokemuksen mukaan Tahkolla ei aloittelevalla harrastajalla (joka edes ajattelee 500e pyörällä ajamista) kyse ole siitä miten kovaa uskaltaa ajaa vaan miten kovaa yleensä jaksaa ajaa koko tuon matkan.

        Mutta en siis ole kyllä ollenkaan sitä vastaan että pyörään satsataan, päinvastoin. Ajan parantamisen takia sitä ei kyllä kannata tehdä. Kunnon ja ajotaidon kehittäminen vaikuttaa loppuaikaan paljon enemmän.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Jalankulkija kuoli. Poliisi etsii mustaa BMW Coupe -autoa, jossa on punertavat vanteet.

      Jalankulkija kuoli jäätyään auton alle Joensuussa – kuljettaja pakeni, poliisi pyytää havaintoja https://www.mtvuutiset.
      Joensuu
      165
      3704
    2. Mikä vasemmistolaisista jankkaavaa vaivaa?

      Pahasti on ihon alle, siis korvien väliin sinne tyhjään tilaan, päässeet kummittelemaan. Ei ole terveen ihmisen merkki
      Maailman menoa
      14
      3061
    3. Ohjelma "Rikollisjengien Ruotsi" hyvin paljasti jakautuneen maan

      eli ns. ruotsalaiset yhdellä puolella, muslimit ja muut kehitysmaalaiset toisella puolella. Siinäkin hyvin näki mitä ma
      Maailman menoa
      25
      2781
    4. Vassarina hymyilyttää vaurastuminen persujen kustannuksella

      Olen sijottanut määrätietoisesti osan Kelan tuista pörssiosakkeisiin, ja salkku on paisunut jo toiselle sadalle tuhanne
      Maailman menoa
      55
      2661
    5. PÄIVÄN PARAS: Nigerialainen haki turvapaikkaa Suomesta, lähti takas huilaamaan

      kotimaahansa, koska turvapaikan saaminen kesti niin kauan. Ja tämän kertoo ihan Yle, eikä yhtään toimittaja kyseenalaist
      Maailman menoa
      53
      2543
    6. Riikka runnoo: Elisalta potkut 400:lle

      Erinomaisen hallitusohjelman tavoite 100 000 työllistä lisää yksityisellä sektorilla on kohta saavutettu. Toivotaan toiv
      Maailman menoa
      88
      2537
    7. Pidennetään viikko 8 päiväiseksi

      Ja jätetään työpäivien määrä nykyiseen 5:een. Tuo olisi kompromissiratkaisu vellovaan keskusteluun työajan lyhentämisest
      Maailman menoa
      11
      2310
    8. Pääseekö kuka tahansa hoitaja katselemaan kenen tahansa ihmisen terveystietoja?

      "Meeri selaili puhelinta uteliaisuuttaan ja katuu nyt – Moni hoitaja on tehnyt saman rikoksen Tuttujen ihmisten asiat k
      Maailman menoa
      83
      1987
    9. Niinistö neliraajajarrutteli Natoon liittymistä vielä sodan alettua

      Myöntää nyt itsekin, mikä jo aikaisemmin tiedettiin. Marin vei Suomen ja Ruotsin Natoon. "”Myönnän auliisti jarruttelle
      Maailman menoa
      202
      1827
    10. Nainen rakas

      Mulle on alkanut tulla sellainen olo että meistä tulee ehkä pariskunta vielä 😌
      Ikävä
      141
      1809
    Aihe