Pyörän hinnan vaikutus TahkoMTB:n loppuaikaan

talvi polkija

Vaikuttaakohan pyörään sijoitettu laatutaso ja rahamäärä paljonkin tahkoMTB :n loppuaikaan?

Paljonko loppuaika paranee jos ostan 500..700 euron hintaisen 29 maasturin sijasta 1000..1500 euron hintaluokan 29 radon/canyon merkkisen ns. laatupyörän?

9

201

Äänestä

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Alkup. Maantiepyöräi

      Paranee jo tuossakin välissä, koska kalliimmassa pyörässä on parempi ajettavuus. Ainakin haarukka ja runko ovat parempia.

      Suoranainen vaikutus ajoaikaan on vielä ainakin siirryttäessä keskihintaluokkaan, eli kolmen tonnin kieppeille. Runko on mielyttävämpi ajaa kovaa, keula on säädettävissä pitämään ihan toisella tavalla, kevyemmät kiekot reagoivat herkemmin ja osasarja toimii paremmin likaisenakin. Siitä ylöspäin, voi olla kyse enää sekunneista kilometrillä.

      Jos Tahkolle lähtee vain ajamisen riemusta, niin sen voi toki tehdä tuollaisella tonni viidensadankin maasturilla. Jos aikoo kilapilla, niin harastukseen on panostettava enemmän.

      • jäitäkupoliin

        Normiajajalla ajotaito ja kunto tekee 99,6% - 100% ajasta. Loput fillarista. Huippukuskit toki saavat pyörästään enemmän irti jolloin sen välineen vaikutus on isompi.


      • talvi polkija

        Paljonko veikkaatte aikaeroa semmosessa noin neljän tunnin suorituksessa eri hintaisten maastopyörien välille?


      • alkup.tuna
        talvi polkija kirjoitti:

        Paljonko veikkaatte aikaeroa semmosessa noin neljän tunnin suorituksessa eri hintaisten maastopyörien välille?

        Neljän tunnin suoritus kestää neljä tuntia, oli pyörä millainen tahansa :) Jos taas ajetaan jokin tietty matka, kovakuntoinen ja hyvä tekniikkainen ajaa samoja aikoja halvalla sekä kalliilla pyörällä. Tosin kalliimmilla mukavammin ja helpommin. Kunto ja taito se on, millä pyörä liikkuu, ei hintalappu.


      • Alkup. Maantiepyöräi
        alkup.tuna kirjoitti:

        Neljän tunnin suoritus kestää neljä tuntia, oli pyörä millainen tahansa :) Jos taas ajetaan jokin tietty matka, kovakuntoinen ja hyvä tekniikkainen ajaa samoja aikoja halvalla sekä kalliilla pyörällä. Tosin kalliimmilla mukavammin ja helpommin. Kunto ja taito se on, millä pyörä liikkuu, ei hintalappu.

        Jonkin verran maastossakin ajaneena väitän, ettei tuo ihan pidä paikkansa. Nopeusero on todennäköisesti maastossa vielä isompi, kuin maantiellä! Parempi jousitus antaa paremman otteen polkuun. Paremmalla rungolla on mielyttävämpi ajaa ja jaksaa pidempään. Kevyemmillä kiekoilla jokainen kiihdytys on jonkin sekunnin nopeampi jne. Ensiasennusrenkaiden osuuden unohtaisin, koska halpiksen ensiasennusrenkaita ei kai kukaan todellisuudessa käytä.

        On ihan turha väittää, ettei pyöräily olisi välineurheilua. Itse kunkin on mietittävä, paljonko on valmis mukavuuteensa sijoittamaan. Siitä on kuitenkin enemmän kyse kuntoilijalla, kuin sekunneista ja minuuteista.

        Totta on toki se, että kovakuntoinen kaveri, jolla on hyvä tekniikka, ajaa lujempaa oli pyörä hyvä, huono tai erittäin huono.


      • kokemus-k
        Alkup. Maantiepyöräi kirjoitti:

        Jonkin verran maastossakin ajaneena väitän, ettei tuo ihan pidä paikkansa. Nopeusero on todennäköisesti maastossa vielä isompi, kuin maantiellä! Parempi jousitus antaa paremman otteen polkuun. Paremmalla rungolla on mielyttävämpi ajaa ja jaksaa pidempään. Kevyemmillä kiekoilla jokainen kiihdytys on jonkin sekunnin nopeampi jne. Ensiasennusrenkaiden osuuden unohtaisin, koska halpiksen ensiasennusrenkaita ei kai kukaan todellisuudessa käytä.

        On ihan turha väittää, ettei pyöräily olisi välineurheilua. Itse kunkin on mietittävä, paljonko on valmis mukavuuteensa sijoittamaan. Siitä on kuitenkin enemmän kyse kuntoilijalla, kuin sekunneista ja minuuteista.

        Totta on toki se, että kovakuntoinen kaveri, jolla on hyvä tekniikka, ajaa lujempaa oli pyörä hyvä, huono tai erittäin huono.

        Huomattava aikaparannus vaikka Tahkolla kuitenkin edellyttää että kaiken paremman pyörän antaman edun todella käyttää hyväkseen. Ja epäilen että tavallinen harrastaja hyvin harvoin tekee niin. Yleensä pitkät matkat ajetaan sitä itselle sopivaa "normivauhtia" jos pyörä vain siihen pystyy. Paremmalla pyörällä se vain kuluttaa vähän vähemmän energiaa ja tapahtuu mukavammin.
        Oikea kilpapyöräilijä toki pystyy ja osaa ulosmitata jokaisen pyörästä lähtevän hyödyn mutta väitän että moni keskitason harrastaja ajaa kalliimmalla pyörällä hyvin lähelle saman ajan kuin halvemmallakin, vain hieman parempivoimaisena ja tyytyväisempänä.

        Ja täytyy huomata että Tahkon tapaisella pitkällä matkalla loppuaikaan vaikuttaa ratkaisevasti myös sen vuotinen keli, lämpötila yms. seikat jotka vuodesta riippuen joko lisäävät tai vähentävät pyörän vaikutusta.


      • LZ 127
        kokemus-k kirjoitti:

        Huomattava aikaparannus vaikka Tahkolla kuitenkin edellyttää että kaiken paremman pyörän antaman edun todella käyttää hyväkseen. Ja epäilen että tavallinen harrastaja hyvin harvoin tekee niin. Yleensä pitkät matkat ajetaan sitä itselle sopivaa "normivauhtia" jos pyörä vain siihen pystyy. Paremmalla pyörällä se vain kuluttaa vähän vähemmän energiaa ja tapahtuu mukavammin.
        Oikea kilpapyöräilijä toki pystyy ja osaa ulosmitata jokaisen pyörästä lähtevän hyödyn mutta väitän että moni keskitason harrastaja ajaa kalliimmalla pyörällä hyvin lähelle saman ajan kuin halvemmallakin, vain hieman parempivoimaisena ja tyytyväisempänä.

        Ja täytyy huomata että Tahkon tapaisella pitkällä matkalla loppuaikaan vaikuttaa ratkaisevasti myös sen vuotinen keli, lämpötila yms. seikat jotka vuodesta riippuen joko lisäävät tai vähentävät pyörän vaikutusta.

        Aloituksessa oli kyse halvimmillaan vain 500 euron pyöristä. Sellaisissa ei välttämättä ole edes vaimennusta haarukassa. Luulisi, että siinä tapauksessa hiukan paremmalla pyörällä uskaltaisi ajaa vähän nopeammin…


      • LZ 127 kirjoitti:

        Aloituksessa oli kyse halvimmillaan vain 500 euron pyöristä. Sellaisissa ei välttämättä ole edes vaimennusta haarukassa. Luulisi, että siinä tapauksessa hiukan paremmalla pyörällä uskaltaisi ajaa vähän nopeammin…

        Pyörän painoonkin tulee jonkin verran eroa, kun hinta kolminkertaistuu. (Kyse on välistä 500e .. 1500e) Maastossa kuskin tai pyörän "ylipaino" tuntuu enemmän kuin maantiellä. Jonkin verran parempi kunto saa olla sen 500e pyörän kanssa, että pysyy kevyempien pyörien rytmissä mukana.


      • kokemus-k
        LZ 127 kirjoitti:

        Aloituksessa oli kyse halvimmillaan vain 500 euron pyöristä. Sellaisissa ei välttämättä ole edes vaimennusta haarukassa. Luulisi, että siinä tapauksessa hiukan paremmalla pyörällä uskaltaisi ajaa vähän nopeammin…

        "Aloituksessa oli kyse halvimmillaan vain 500 euron pyöristä. Sellaisissa ei välttämättä ole edes vaimennusta haarukassa. Luulisi, että siinä tapauksessa hiukan paremmalla pyörällä uskaltaisi ajaa vähän nopeammin…"

        Kokemuksen mukaan Tahkolla ei aloittelevalla harrastajalla (joka edes ajattelee 500e pyörällä ajamista) kyse ole siitä miten kovaa uskaltaa ajaa vaan miten kovaa yleensä jaksaa ajaa koko tuon matkan.

        Mutta en siis ole kyllä ollenkaan sitä vastaan että pyörään satsataan, päinvastoin. Ajan parantamisen takia sitä ei kyllä kannata tehdä. Kunnon ja ajotaidon kehittäminen vaikuttaa loppuaikaan paljon enemmän.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Jumala rankaisi; nainen kuoli Suviseuroissa

      Eihän näissä joukkohysteriatapahtumissa ole mitään tolkkua. Aina pitää hajauttaa. Toivottavasti lestatkin tulevat nyt
      Maailman menoa
      228
      5745
    2. Mopomiitti onnettomuus

      Vittu se tehdas-alue ole oikea paikka mopomiitille, Ja minkälainen vanhempi hyväksyy, että pojan mopo kulkee järkyttävä
      Kokkola
      142
      3438
    3. Pääsit nainen todella

      lähelle ja kaikki sinussa oli jotain selittämättömän kiehtovaa. Silti en koskaan ymmärtänyt sinua täysin. Mitä halusit t
      Ikävä
      144
      2539
    4. Koettakaa nyt Trumpinkin fanit ymmärtää:

      Hän on myös jo vanha mies. Kukaan ei tiedä, mitä kunnossa hän on parin vuoden päästä.
      Maailman menoa
      344
      2446
    5. Kiitos, kun paljastit

      Vaikka mä tiesinkin! Nyt voi ottaa seuraavan askeleen? Hyvää yötä:)
      Ikävä
      55
      2032
    6. En saa unta kun ajattelen

      Sinua mies. Sydäntä ahdistaa meidän välit 😌😞
      Ikävä
      81
      1596
    7. YLE kirjoittaa - Viritetyt sähköpyörät aiheuttavat ongelmia poliiseille

      "Itse rakennellut ja viritetyt sähköpyörät ovat poliisin ja Liikenneturvan mukaan yleistyvä kirous liikenteessä." https
      Pyöräily
      120
      1591
    8. Missä hiton pippaloissa

      Sä käyt kun sua ei näy missään..tahtosin vaan varmistua et kaikki ok.
      Ikävä
      31
      1453
    9. Olen miettinyt sinua tänään

      Se mitä teit oli oikeasti vähän tylyä. En voi ottaa sitä muuna kuin mitä se konkreettisesti on. Esitän itsellenikin että
      Tunteet
      24
      1260
    10. Vieläkö pidät minusta

      Vieläkö pidät minusta nuori nainen? Vaikutat etääntyneeltä ja olen ajatellut että haluat olla rauhassa.
      Ikävä
      105
      1121
    Aihe