Loistouutinen kirkosta!

11 + 22

Kirkossa ollaan jo hyvin tietoisia siitä, että kirkon asema on kohta murenemassa vauhdilla:

http://www.kotimaa24.fi/uutiset/kotimaa/12269-kansankirkon-asema-kaupungeissa-uhattuna

”Kansankirkon asema kaupungeissa uhattuna
Lähivuosina Suomessa on luterilaisia seurakuntia, joiden alueella asuvasta väestöstä alle puolet kuuluu luterilaisen kirkkoon. Tällä hetkellä esimerkkisi Helsingin Paavalin seurakunnan alueella kirkkoonkuulumisprosentti on 52.
Tilanne, jossa joihinkin seurakuntiin kuuluu alle puolet alueen väestöstä, vaikuttaa ajan myötä kirkon yhteiskunnalliseen asemaan, sanoo Helsingin yliopiston kirkkohistorian professori Jouko Talonen.
– Kirkon verotusoikeus ja julkisoikeudellinen rooli asetetaan kyseenalaiseksi. Kirkosta voi tulla vain yksi uskonnollinen ryhmä muiden joukossa.
Muutos voi Talosen mukaan olla luultua nopeampi.”

Tästä syystä on odotettavissa, että nykyinen runsaan 1% vuotuinen erovauhti voi kasvaa huomattavasti suuremmaksi. Kun siihen yhdistetään vauhdilla laskevat kasteluvut, voi kirkon vuotuinen kokonaisvähenemä kohta kohota 2%:n tasolle.

18

232

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Roiva,Uskis 21

      Kun uskovaisten kirkko murenee - niin täällä uskoVAINEN Mulkku kirenee!

      forumilla huomattua aitoa uskovaista käytöstä, Raamatussa ku ei kielletä vittuilemasta muille päin naamaa Suomi24:llä (saatanan tietokonelaitteella) vuonna 2013!

      Mikä eioo Sanatarkasti kiellettyy = nii se on sallittuu!

    • Rohkea Uskis

      Kun palstan uskovaiset huomaa avauksen: kehittyy
      Kiistouutinen Lortosta!

    • 2 + 16

      Itse asun suurehkossa kaupungissa keskisessä Suomessa, ja täällä ei kyllä kirkon läsnäolo näy ihmisten elämässä millään tavalla, mitä nyt välillä kirkonkello kalkattaa kaukaisuudessa. En edes tunne yhtään julkiuskovaista ihmistä. Ja kyllä se kirkon asema murenee myös maalla eikä pelkissä kaupungeissa. Edes pienet seurakunnat eivät ole välttyneet jäsenkadolta.

      Naurettava muuten tuo kirkon propagandauutissivustojen käyttämä kansankirkko-sana. Minä olen Suomen kansalainen, eikä kirkko edusta minua millään tavalla. Enää 27 prosenttia suomalaisista uskoo kristinuskon Jumalaan, mikä kansankirkko se sellainen muka on?

      • Kansankirkko on sana jota evlut propagandatarkoituksessa viljelee antaakseen ymmärtää että se ei ole valtionkirkko. Kirkolla on laillisia etuoikeuksia, tiukat siteet valtioon ja julkisoikeudellinen asema, mutta siitä huolimatta se haluaa olla olematta valtionkirkko, joten se käyttää itsestään tuota nimitystä kansankirkko. Nykypäivään sopiva taitaisi olla kansanosanlikivaltionkirkko.


    • kohta paukkuu

      Paavalin srk:n (52%) lisäksi Kallion srk (52,5%) on myös alittamassa 50% maagisen kirkkoon kuulumisrajan seuraavan kahden vuoden aikana.

    • Niin pitikin!

      "Loistouutinen kirkosta!"

      Mitäpä muuta on viime vuosina kirkosta kuulunutkaan? Eikä mitään muuta ole odotettavissakaan todella pitkään aikaan. Varmaan joskus 100 vuoden päästä kirkon jäsenmäärä nousee, kunhan se ensin on laskenut johonkin 100 000 paikkeille. Sen jälkeen taas laskee 30 vuotta putkeen ja koko kirkko lopetetaan varattomana sen jälkeen. Joskus 150 vuoden päästä uskontoja ei ole käytännössä yhtään missään maassa jäljellä.

      • 6 + 8

        "Joskus 150 vuoden päästä uskontoja ei ole käytännössä yhtään missään maassa jäljellä."

        Hörhöjä tulee aina olemaan mutta tuollaisena isona järjestäytyneenä liikkeenä ei varmaankaan kovin kauan.

        Jo 30 vuoden kuluttua aktiiviuskovia katsotaan kuin jotain päivänvaloon kömpinyttä muinaisolentoa. Heille hymyillään yhtä vinosti kuin nykyään hymyilemme jehovalaisille ja hellareille.


    • kiljotiini alas

      "– Kirkon verotusoikeus ja julkisoikeudellinen rooli asetetaan kyseenalaiseksi. Kirkosta voi tulla vain yksi uskonnollinen ryhmä muiden joukossa.
      Muutos voi Talosen mukaan olla luultua nopeampi.”

      Fantastista! Ensimmäinen näkemäni ulostulo, jossa jo spekuloidaan kirkon verotusoikeuden ja julkisokeudellisen aseman poistolla ja tämän tekee yhteiskunnan arvostetussa asemassa oleva Helsingin yliopiston kirkkohistorian professori Jouko Talonen.

      Olemme lähestymässä isoa murroskohtaa. Kohta rytisee. Kirkko tullaan tiputtamaan jalustaltaan ja riisumaan etuoikeuksistaan. Olisiko jo seuraava hallitus riittävän rohkea tiputtamaan kiljotiinin kirkon niskaa.

      • 1 + 6

        "Olisiko jo seuraava hallitus riittävän rohkea tiputtamaan kiljotiinin kirkon niskaa."

        Tuskin tapahtuu mitään suurempaa lainsäädännön tasolla kymmeneen vuoteen.
        Keskustelua pitää käydä todella pitkään, ennenkuin poliitikot uskaltavat tehdä mitään dramaattisempaa.

        Vasta kun kirkkoon kuuluvuus on 60% luokkaa alkaa taphtumaan.

        Näkyvillä paikolla löytyy vielä pitkään urpilaisia, kataajisia, heinäluomia ja sen sellaisia jarruja...


      • Jori Mäntysalo

        Vaikea uskoa kovin nopeaan muutokseen, koska vielä hallitukset ovat aktiivisesti ainakin nostaneet kirkon yhteisövero-osuutta, KD on hallituksessa jne. Alle 60% en usko kirkkoonkuuluvuuden putoavan alle kymmenessä vuodessa. Ei se kasteiden osuuskaan niin nopeasti ole romahtamassa, eikä edes vaikuta kokonaiskuvaan nopeasti vaikka tippuisi nollaan.


      • CVSDV-1
        Jori Mäntysalo kirjoitti:

        Vaikea uskoa kovin nopeaan muutokseen, koska vielä hallitukset ovat aktiivisesti ainakin nostaneet kirkon yhteisövero-osuutta, KD on hallituksessa jne. Alle 60% en usko kirkkoonkuuluvuuden putoavan alle kymmenessä vuodessa. Ei se kasteiden osuuskaan niin nopeasti ole romahtamassa, eikä edes vaikuta kokonaiskuvaan nopeasti vaikka tippuisi nollaan.

        Nopea muutos on mahdollista, koska jokseenkin KAIKKI tekijät, jotka vaikuttavat kirkon suosioon/asemaan, ovat kirkolle epäsuotuisia. Vaikka yksittäinen tekijä kuten kaste ei romahda nollaan ehkä koskaan, kaikki tekijät yhdessä voivat viedä kirkon tuhoon vaikka alle 20 vuodessa.

        Lisäksi esim kirkkoon kuuluvien 50% osuus lähestyessä/rikkoutuessa voi tuoda ennen näkemättömän eroaallon. Tai jokin muu asia, jota ei osaa edes tässä vaiheessa ajatella.

        Kirkon tuho ei tässä ole täydellinen lopettaminen vaan merkittävä muutos asemassa ja jäsenten määrässä.


      • tsunami tulossa
        Jori Mäntysalo kirjoitti:

        Vaikea uskoa kovin nopeaan muutokseen, koska vielä hallitukset ovat aktiivisesti ainakin nostaneet kirkon yhteisövero-osuutta, KD on hallituksessa jne. Alle 60% en usko kirkkoonkuuluvuuden putoavan alle kymmenessä vuodessa. Ei se kasteiden osuuskaan niin nopeasti ole romahtamassa, eikä edes vaikuta kokonaiskuvaan nopeasti vaikka tippuisi nollaan.

        Nopea muutos on hyvinkin mahdollinen skenaario. Esimerkiksi vain neljässä vuodessa ihmisten usko kristillisiin oppeihin romahti peräti yli 20 prosenttiyksikköä.

        http://evl.fi/EVLUutiset.nsf/Documents/9F631B43F474D7AAC22579FE00228AA3/$file/KT%20kuvio2-1.jpg

        Miksei sama voisi olla mahdollista myös kirkkoon kuuluvuudessa. Tarvitaan vain joku liipaiseva tekijä, joka laittaa lumipallon liikkeelle, niinkuin kävi homoillssa. Väitän että valtaosa homoillan jälkeen erosi joukon mukana eikä niinkään homoillan keskustelun takia. Eikä hetken mielijohteesta, vaan ihmiset olivat jo pitkään harkinneet eroamista kirkosta ja nyt koitti tilaisuus. Ihmiset rohkaistuivat eroamaan ison joukon mukana. Homoilta toimi vain trikkerinä, joka laukaisi eroaallon. Nyt tarvitaan samanlaisia trikkereitä ja voidaan saada paljon isompia eroaaltoja, koska kaikki mittarit osoittavat, että on olemassa valtava vähintäänkin yli miljoonan eropotentiaali.

        Hyviä trikkereitä voisi olla jos media uutisoisi näyttävästi kirkon kannatus mittareiden isojen rajapyykien alituksista. Esim. ensi vuodenvaihtteessa kirkolliset häät alittaa 50%. Ruotsissa ensi vuodenvaihteesa kasteosuus alittaa 50%. Kahden vuoden päästä ensimmäisien seurakuntien jäsenosuus alittaa 50%. Tai miten olisi jos media paljastaisi, että kirkko avustaa köyhiä vain alle 1 prosentilla liikevaihdostaan. Kaikkien kyselyjen mukaan köyhien auttaminen on se mitä ihmiset kirkossa eniten arvostaa, mutta kirkko kun ei auta köyhiä kuin nimeksi. Kun tasa-arvoinen avioliittolaki tulee eduskunnan käsittelyyn, niin siitä seuraan kiivas keskustelu, myös tämä voisi taas toimia trikkerinä. Tai trikkerinä voi toimia joku ihan ennalta arvaamatonkin tekijä.


      • iso pamaus
        tsunami tulossa kirjoitti:

        Nopea muutos on hyvinkin mahdollinen skenaario. Esimerkiksi vain neljässä vuodessa ihmisten usko kristillisiin oppeihin romahti peräti yli 20 prosenttiyksikköä.

        http://evl.fi/EVLUutiset.nsf/Documents/9F631B43F474D7AAC22579FE00228AA3/$file/KT%20kuvio2-1.jpg

        Miksei sama voisi olla mahdollista myös kirkkoon kuuluvuudessa. Tarvitaan vain joku liipaiseva tekijä, joka laittaa lumipallon liikkeelle, niinkuin kävi homoillssa. Väitän että valtaosa homoillan jälkeen erosi joukon mukana eikä niinkään homoillan keskustelun takia. Eikä hetken mielijohteesta, vaan ihmiset olivat jo pitkään harkinneet eroamista kirkosta ja nyt koitti tilaisuus. Ihmiset rohkaistuivat eroamaan ison joukon mukana. Homoilta toimi vain trikkerinä, joka laukaisi eroaallon. Nyt tarvitaan samanlaisia trikkereitä ja voidaan saada paljon isompia eroaaltoja, koska kaikki mittarit osoittavat, että on olemassa valtava vähintäänkin yli miljoonan eropotentiaali.

        Hyviä trikkereitä voisi olla jos media uutisoisi näyttävästi kirkon kannatus mittareiden isojen rajapyykien alituksista. Esim. ensi vuodenvaihtteessa kirkolliset häät alittaa 50%. Ruotsissa ensi vuodenvaihteesa kasteosuus alittaa 50%. Kahden vuoden päästä ensimmäisien seurakuntien jäsenosuus alittaa 50%. Tai miten olisi jos media paljastaisi, että kirkko avustaa köyhiä vain alle 1 prosentilla liikevaihdostaan. Kaikkien kyselyjen mukaan köyhien auttaminen on se mitä ihmiset kirkossa eniten arvostaa, mutta kirkko kun ei auta köyhiä kuin nimeksi. Kun tasa-arvoinen avioliittolaki tulee eduskunnan käsittelyyn, niin siitä seuraan kiivas keskustelu, myös tämä voisi taas toimia trikkerinä. Tai trikkerinä voi toimia joku ihan ennalta arvaamatonkin tekijä.

        Yksi hyvä trikkeri tulee 3 ja puolen vuoden päästä, kun kirkon jäsenmäärä laskee alle 4 miljoonan. Siitä media ainakin saa kunnon lööpit etusivulle.


      • 1 + 6
        iso pamaus kirjoitti:

        Yksi hyvä trikkeri tulee 3 ja puolen vuoden päästä, kun kirkon jäsenmäärä laskee alle 4 miljoonan. Siitä media ainakin saa kunnon lööpit etusivulle.

        Kyllä tuo pamaus tulee jo aikaisemminkin!

        Ja mieti, miltä seuraava kirkon nelivuotiskatsaus näyttää.....

        Edellinen, joka käsiitti vuosia 2008 - 2011 oli nimeltään Haastettu kirkko.

        Seuraava siis käsittelee vuosia 2012 - 2015 ja tulee olemaan todella murheellinen kirkon kannalta. Silloin kyllä viellä jotenkin hengitetään, mutta kaikki löysä on jo syöty pois, eikä minkäänlaista valonpilkahdusta ole näkyvissä!!!!!!!

        Down Goes Kirkko!


    • uskis

      Miksi uskovaiset poistivat vuorokauden aikana taas yli 500 kirkon kannatusviestiään?

      Tämä on toisinto parinvuoden takaisesta. Yhteinen tekijä, oli joku suuri/suurempi kaaos maailmalla, ja jopa Kristitty huomaa ,ettei Jumalaauta.

    • 44nna

      Ja tässä loistouutinen lähetysseurasta:

      Lähetysseura aloittaa yt-neuvottelut

      "Suomen Lähetysseura on antanut työnantajan yt-neuvottelukutsun henkilöstöryhmien edustajille. Neuvottelut koskevat kotimaantyön organisaation kehittämistä ja sen henkilöstövaikutuksia sekä muilla osastoilla mahdollisesti tarvittavia talouden tasapainottamisesta aiheutuvia henkilöstömuutoksia."

      "Toiminnallisista muutoksista johtuen taloudellisten säästöjen saavuttamisen arvioidaan koskevan alustavasti 20 työntekijää. Alustavan suunnitelman mukaan suurin säästötarve kohdistuu alueorganisaatioon."

      http://www.kotimaa24.fi/uutiset/kotimaa/12265-laehetysseura-aloittaa-yt-neuvottelut

      • Rohkea uskis

        Kunteleekos komennuksella olevat lähetyssaarjaanat asennossa tätä?
        "joudumme suomeen !!!!!!!"

        Mää Mää sanoo pastorin.vaimo Afrikassa ja syö ruohoa. Ja kaikki menee päin kuttua!


    • asdfasdff 5

      Joo! Lisää loistouutisia!

      Tämähän on kuin jouluaattona, lahjoja ropisee.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Taitaa jäädä kotimaiset mansikat ostamatta

      Kotimainen mansikka on niin kallista, että en ole vielä ainuttakana maistanut. Jos hinta pysyy näin korkealla niin tästä
      Ruoka ja juoma
      79
      2322
    2. Sinkkumiehet hukkaavat tärkeän ässän hihastaan kun

      ...eivät suostu kavereiksi naisten kanssa. Mikä voi olla heillä syynä? Hyväksyvät vain naisen, joka suorastaan anelee sa
      Ikävä
      137
      1481
    3. Mikä on loppuelämäsi suunnitelma

      Kaivattuasi kohtaan? Olet päättänyt jotain?
      Ikävä
      133
      1452
    4. Uskaltaisitko vielä

      Lähestyä vai et kaivattuasi?
      Ikävä
      154
      1193
    5. Keitä täällä on??

      Kertokaa nimenne!! 🤔
      Ikävä
      108
      1013
    6. "Kaikkien miesten asia" - kampanja on alkanut

      Miehillä on naisiin kohdistuvan väkivallan lopettamisessa merkittävä rooli. Ei riitä, ettei itse tee väkivaltaa. Miesten
      Maailman menoa
      373
      927
    7. Tiedät, että en voi enää laittaa viestiä

      Aikaa kulunut. Eikä se näyttäisi enää luontevalta vastata näin pitkän ajan jälkeen. Tiedän myös, että sinä et enää lait
      Ikävä
      82
      774
    8. Lautakunta käsittelee Iisalmen kulttuuri- ja vapaa-aikajohtajan virkasuhteen purkua koeajalla:

      Lautakunta käsittelee Iisalmen kulttuuri- ja vapaa-aikajohtajan virkasuhteen purkua koeajalla: "Aina valinta ei mene nap
      Iisalmi
      55
      724
    9. Lienee aika luopua siitä kaikesta

      mitä meillä ikinä olikaan. Hassua, koska juuri mitään ei ole edes ollutkaan. En vaan jaksa tätä mahdotonta juttua enää j
      Ikävä
      67
      684
    10. Kun kohtaatte rakkauden, tarttukaa siihen

      Toimisinko jälkiviisaana toisin? Varmasti. Vaikka silloin kuvittelin tekeväni, niin kuin on oikein. Mahdollisimman siist
      Ikävä
      50
      683
    Aihe