Lapsettomuuden suuri tuska ...

apua kaipaava

Olen 35-vuotias nainen ja kärsin lapsettomuudesta.. haluaisin tietää mitä vaihtoehtoja minulla on olemassa vaikka sitten ihan yksin? Miehen kanssa on välit välillä todella kylmät, tuntuu kun hän ei ymmärtäisi lapsettomuuteni tuskaa, hätää ja että kello käy, olen myös haudannut synnytykseni jälkeen ensimmäisen lapseni kolmisen vuotta sitten joten sekin välillä suruna nousee pintaan, ... yksin. Mitä teen? Olen todella pettynyt, väsynyt välillä kaikkeen, käynyt kaikki haaveet läpi, mietin mitä voin enää tehdä? Olen surullinen, hoitoihin en halua lähteä lukuisista epäonnitumisista huolimatta. Olen väsynyt, surullinen, yksin. Miten saan lapsen joka on minun?

25

2250

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • hoidoissa33

      Kerrot ettet halua lähteä hoitoihin. Vai onko tuossa virhe?

      Et kerro lapsettomuutesi syytä, et sitä voisitko hoidoilla saada mahdollisesti lapsen.

      Jos olet halukas hoitoihin niin voit hakeutua niihin yks.sek. yksinkin.

    • apua kaipaavalle

      Hei,

      Kumman puolella oli vaikeuksia hedelmöityksen suhteen? Onko tutkittu?
      Lisäntyymisvietti on todella voimakas ja kadut varmasti jos jäät lapsettomaksi miehesi takia. Aikakin alkaa olla tapauksessasi kortilla.
      Kannattaa vakavasti harkita muuttamista omilleen ja miettiä yrittääkö löytää kumppani perinteiseen perhemallin mukaisesti tai toteuttaa äidiksi tuleminen itsenäisesti.
      Itse tarjoudun luovuttajaksi lapsettomuudesta kärsiville ( sähköposti: luovuttaja (at) outlook.com ) mutta sinun on tietysti syytä järjestää elämäsi ensin raiteilleen.
      Muutenkin mukavia luovuttajia on Suomi täynnä jos itse olet hedelmällinen, joten älä luovuta :) Voimia

    • ekoteko mainio

      Yritä nauttia vapaudestasi lapsettomana ja unohtaa koko lisääntyminen. En pysty tuntemaan kärsimyksiäsi, koska olen onnellinen vapaaehtoisesti lapseton. Sen puolesta ei nyt heru enempää empatiaa.

      • K. h.

        Sinuna olisin huolissani tuosta empatiakyvyttömyydestä, joka ei suinkaan ole mitenkään erityisen ominaista vapaaehtoisesti lapsettomille. Jospa itse yrittäisit unohtaa pakkomielteisen tällä palstalla roikkumisen ja vaikka hankkisit elämän?


      • jfjffjfjjjjjjjjjjjjj
        K. h. kirjoitti:

        Sinuna olisin huolissani tuosta empatiakyvyttömyydestä, joka ei suinkaan ole mitenkään erityisen ominaista vapaaehtoisesti lapsettomille. Jospa itse yrittäisit unohtaa pakkomielteisen tällä palstalla roikkumisen ja vaikka hankkisit elämän?

        No voi voi, siinä on taas yksi mielensä pahoittaja.


      • ylläpito hoi!

        VeLat voisivat pysyä omalla tontillaan eli omissa keskusteluissaan.

        VeLojen änkeäminen samoihin keskusteluihin tahattomasti lapsettomien kanssa on vähän kuin olisi tuupattu kaikki raskauden keskeytymiset samaan ryhmään ja samoihin keskusteluihin: suunnitellusti tehdyt abortit (tahallaan tehty) ja spontaanit keskenmenot (ei suunniteltuja ja usein aiheuttavat suurta surua).

        Eikö VeLoille pysty mitenkään tekemään omaa ryhmäänsä tyyliin Tahattomasti lapsettomat ja sitten Vapaaehtoisesti lapsettomat. Siis samaan tapaan kuin täällä on erikseen ryhmät Keskenmeno ja Abortti. Näillä asioilla on keskenään suunnilleen yhtä paljon yhteistä...


      • Vela87
        ylläpito hoi! kirjoitti:

        VeLat voisivat pysyä omalla tontillaan eli omissa keskusteluissaan.

        VeLojen änkeäminen samoihin keskusteluihin tahattomasti lapsettomien kanssa on vähän kuin olisi tuupattu kaikki raskauden keskeytymiset samaan ryhmään ja samoihin keskusteluihin: suunnitellusti tehdyt abortit (tahallaan tehty) ja spontaanit keskenmenot (ei suunniteltuja ja usein aiheuttavat suurta surua).

        Eikö VeLoille pysty mitenkään tekemään omaa ryhmäänsä tyyliin Tahattomasti lapsettomat ja sitten Vapaaehtoisesti lapsettomat. Siis samaan tapaan kuin täällä on erikseen ryhmät Keskenmeno ja Abortti. Näillä asioilla on keskenään suunnilleen yhtä paljon yhteistä...

        Olen samaa mieltä, mutta niin kauan kunnes Suomi24 luo kaksi erillistä lapsettomuuspalstaa, joudumme kaikki käyttämään tätä yhtä. Siihen asti: asiattomuudet sikseen, puolin ja toisin. Useasti on ylläpidolta asiaa kysytty, mutta en ymmärrä, miksi eivät vieläkään ole toista palstaa luoneet :/ Auttaisiko jonkinlainen adressi mitään?


      • vela87
        Vela87 kirjoitti:

        Olen samaa mieltä, mutta niin kauan kunnes Suomi24 luo kaksi erillistä lapsettomuuspalstaa, joudumme kaikki käyttämään tätä yhtä. Siihen asti: asiattomuudet sikseen, puolin ja toisin. Useasti on ylläpidolta asiaa kysytty, mutta en ymmärrä, miksi eivät vieläkään ole toista palstaa luoneet :/ Auttaisiko jonkinlainen adressi mitään?

        P.S: ja velana luen näitäkin keskusteluja sen takia, että olen lähipiirissä nähnyt miten vaikeaa tahaton lapsettomuus voi olla. Keskusteluita lukiessa oppii aiheesta lisää ja ymmärtämään tietyllä tavalla paremmin.


    • järjellä ajattelua

      Ei pitäisi olla niin tunteenvietävänä, että jättää jopa parisuhteen saadakseen lapsen.

      • hyvä neuvo

        Ilman muuta on viisasta jättää parisuhde, jos siinä ollaan aivan eri linjoilla lasten hankkimisesta. Voipi löytyä vielä sellainenkin kumppani joka on asiasta samaa mieltä. Turha katkeroitua suhteessa jossa ollaan erimielisiä noin perustavasta asiasta.


    • Klinikalle hop

      Hakeudu nyt heti hoitoihin joko yksin tai miehen kanssa. Turhaan pelkäät hoitoja. Adoptio taas ei onnistu, jos mies ei ole täysillä mukana siinä.

    • kirjoita minulle
    • olisipa varoitettu..

      Ilman muuta olisin ihan hirveän onneton ollut, jos en olisi saanut lasta. Mutta nyt lapsia saaneena ja kokeneena mieleni muuttunut. Yhtään en antaisi pois, mutta tämän kaiken huolen ja murheen keskellä, kun kotoa lähteneet ja ..., olen tullut toisiin aatoksiin...
      Minun kohdallani näin.

    • Vain täti

      Itsekin olen lapseton tässä maailmanajassa . Raskaana olen ollut monta kertaa, mutta en ole synnyttämään päässyt . Keskenmenoja vain . Olen tullut siihen tulokseen , että ehkäpä näin on parempi , olemme kahden ja onnellisia . Näyttää silta , että teini-ikään asti lapsista voi olla iloa , mutta sitten alkavat vaikeudet . Vaikka kuinka hyvin onnistutaan kasvattamaan lapset , alkaa seurusteluahdistukset , hylkäämiset , erot , työ-ja opiskeluvaikeudet . Kipeää tuskaa saa katsella ja kuunnella ja ei voi auttaa . Avioliitot särkyvät kestettyään kuukausia tai parikymmentä vuotta . Harva avioliitto päättyy siihen " kunnes kuolema teidät erottaa.." Aikuiseksi tulleen lapsen menettää kuitenkin näin tavalla tai toisella . Joutuu antamaan "vieraalle miehelle tai naiselle" .Vaikka pienen lapsen vanhempana luullaan omistavansa hänet , se ei todellakaan kestä kauan , tuo onnenaika . Ehkä joku harva saa kokea iloa lapsistaan aikuisinakin .

      • mamalion-72

        lapsettomana olin kuin puu joka ei koskaan saanut lehtiä. nyt tunnen olevani parempi kuin milloinkaan,ja tuuheiden lehväisten oksien alla minun kolme pientä lastani saavat olla ,kauan vaan ikinä haluavatkaan. sitten joskus lehteni putuavat ja on heidän aikansa olla minun suojani. rakastan näitä pieniä ihmeitäni yli kaiken.
        kukaan ei sitä tiedä kuka ei ole saanut kokea.


      • uorvzdsgc

        Kuules sinä typerys!
        Olen 22 v opiskelija- tytön äiti ja aina yhtä ylpeä ja onnellinen hänestä,vaikka kuinka aikuinen on.
        Et kyllä tiedä elämästä lasten kanssa yhtään mitään!


    • taidan käydä juopottelee

      Ei se kuule ole miehilläkään aina helppoa, kun 40-vuotiaana aika käy vähiin. Rakensin kaikki kulissit kuntoon, tämän jälkeen vasta selvisi puolison lapsettomuus ongelma. Hänellä tosin on jo poika, mutta en tunne häneen mitään yhteyttä. Käenpoikaa ei kiinnosta kuin rahani, minä taas olen tekemässä hänet täysin perinnöttömäksi, jos jotain sattuu.

    • auttava käsi

      hei kaipaava nainen voin melkein tuntea lapsen kaipuun tämän koneen läpi
      apu on olemassa mutta siinä pitää olla kumankin täysillä mukana
      jollei mikään auta niin minulla on suhteita olen auttannut muutamaa paris kuntaa
      ruotsin kautta kylläkin enn tiedä miten tämä palsta toimii miten voidaan pitää yhteyttä
      kuulemiin siksi aikaa t autava käsi

    • joni112

      hei miten sinä voit

    • olathyaer

      Onpa mennyt keskustelu raiteiltaan.
      Ap, sulla on n. 5 vuotta aikaa, senkin jälkeen on aikaa, mutta kaikki on hyvin paljon kalliimpaa (ajatellen hedelmöityshoitoja), Vaikutat hämmentyneeltä ja ehkä masentuneelta. Eikä ihme, tilanne on kiperä.
      Miehet eivät koe lapsettomutta samalla tavalla kuin nainen. Olen itsekin saanut surra yksin yhteistä surua.
      Ehdotan, että keräät vähän voimia (ja säästät rahaa). Jos on masennuslääkkeen aika, syöt kuurin. Hoidat itsesi. Sitten ja samaan aikaan mietit mitä oikeasti haluat. Jos haluat lapsen, kerro se puolisollesi. Jos tulee ero, niin sitten se tulee. Jos päädyt jatkamaan nykyisessä liitossasi jossa puoliso tahtoo eri asioita kuin sinä, niin sitten tyydyt siihen. Elämä voi olla hyvä niinkin.
      Yritän siin sanoa: anna itsellesi aikaa, vaikka vuosi. Sinulla on kiire, muttei niin kiire ettet ehtisi odottaa vähän.
      Voimia, huolehdi hyvinvoinnistasi.

    • surumieli785

      Tämä ei nyt tässä paljoa auta, mutta kerron nyt jotain ihan sen takia, että elämä on todella epäoikeudenmukaista. Toiset saa lapsia ja toiset eivät millään. Meillä lapsettomuutta takana 3 vuotta. Ensimmäinen ivf onnistui ja olimme onnemme kukkuloilla. Me luulimme kuuluvamme niihin onnellisiin joilla ivf tuo vauvan kotiin. Raskausviikolla 28 kaikki meni pieleen ja lapsi lähti syntymään ja kuoli 2 päivän ikäisenä.

      • auttaja

        Auttaisin mielelläni yksinäistä tai yh-naista saamaan lapsen. Tiedän ollessani yli 40 vuotias miten pahasti lapsettomuus voi satuttaa. Kovin huonoon suhteeseen tai elämäntilanteeseen en lasta kuitenkaan tekisi. Naisen perusasiat pitäisi olla kunnossa, kuten minun asiat miehenä myös ovat kunnossa, esim edelliset mahdolliset menetykset pitäisi olla käsiteltynä. Kaikki eivät löydä tai edes halua löytää omaa rakasta puolisoaan, mutta lapsi voi mielestäni silti olla rakastettu ja paljon toivottu. Auttaisin mielelläni sellaista naista, jonka elämä on muuten kunnossa, mutta se pikkuinen oma nyytti puuttuu. Minun kanssani voisit luoda sellaisen suhteen, jollaisen itse haluat. Kirjoitan, jos joku nainen kiinnostuu ja jos laitat osoitteesi. Lähtökohtaisesti voisit olla melko itsenäinen lapsen suhteen, jos se tekee sinut onnelliseksi.


    • jumala auttaa

      jumala voi auttaa sinua.

    • 7ir7r7

      siis jos sinulla on mies, niin miksi vain et lopeta ehkäisyä kysymättä siltä? Mielestäni se on 100 kertaa parempi vaihtoehto tehdä salaa lapsi, kuin tilata Tanskasta nettispermapankista tuntemattoman spermaa. Ainakin tiedät kuka on lapsen isä jos saat vauvan ja saat yhteyden mieheen. Toisin on spermapankin kautta.
      Joten OTA onnesi lupaa kysymättä. Olet jakanut tavaraasi tän miehen onnen eteen jo ilmaiseksi. Älä kysy lupaa omalle onnellesi. Vuodet kuluu tuossa iässä todella nopeasti, kerron omasta kokemuksestani. Kohta olet 40 ja vaihdevuodet iskee.

    • Anonyymi

      On liian vaiettu aihe mitä pakkomielteinen lapsettomuus aiheuttaa toisessa osapuolessa jolle asia ei ole pakkomielle.

      Oma tarina menee siten, että ex-vaimolla oli pakkomielle saada lapsia. 4 lasta piti saada vaikka väkisin. Itse sanoin kokoajan, että lapsia voi tulla, pärjään ilmankin, mutta ei haittaa. 6 vuotta yritettiin lapsia yötä päivää ja käytiin lapsettomuushoidoissa. Tyttö syntyi vuonna 2010 koeputkella kahden vuoden yrittämän jälkeen ja heti alkoi uuden lapsen hankinta.

      Puhuttiin edelleen lapsettomuudesta, mutta nyt oli kyse sekundäärisestä lapsettomuudesta (jälkeenpäin kun pää on selvinnyt viisi vuotta eron jälkeen, tuntuu asia jopa hieman huvittavalta. Meillä kärsittiin kolme vuotta pakkomielteisestä lapsettomuudesta vaikka meillä oli jo yksi lapsi😊).

      Toisen lapsen kohdalla yritettiin kolme kertaa koeputkihedelmöitystä, mutta lasta ei kuulunut. Minut puhuttiin mukaan sijaislapsitoimintaan ja käytiin koulutukset ja kun sijaislapsi piti tulla, ex-vaimo tulikin raskaaksi.

      Minulle luvattiin, että saan käydä sterilisaatiossa kun lapsi syntyy. Poika syntyi vuonna 2014 ja syntymäpäivä oli elämäni onnellisin päivä, nyt kaikki olisi ohi.

      Onnea kesti kaksi päivää kun ex-vaimo alkoi puhua, että jos en menisikään sterilisaatioon vaan hän käyttäisi pillereitä, että jos vielä joskus lapsi.

      Silloin päätin, että pakko erota, muuten se helvetti ei loppuisi ikinä.

      Tiedän, että minulla on paljon kohtalotovereita ja koen, että kyseessä on peliriippuvuuteen tai alkoholismiin verrattava sairaus jota ei ymmärretä, koska asia on niin luonnollinen. Eihän nyt lapset voi olla huono asia, nehän on ihania. Eikö?

      Todellisuudessa se on perhehelvettiä joka ajaa ihmiset eroon ja satuttaa paljon ihmisiä, ennen kaikkea lapsia.

      Ko. tilanteessa olevat puolisot ovat kovin yksin tilanteessa. Kyseessä voi olla sekä miehet, että naiset.

      Sen kuusi vuotta mitä lapsia tehtiin, puhuin, että lapset vaativat rahaa, kasvatusta ja energiaa. Ei, ne leikkivät keskenään ja lapsia ei mitata rahassa.

      Nyt 11v. tyttö ja 6v. poika riitelevät, koska ovat eri-ikäisiä. Ex-vaimo on stressaantunut, koska lapsia pitää kuljettaa harrastuksiin ja rahat on vähissä. Kuunneltiinko silloin? Ei. Nyt hieman pakotan kuuntelemaan, että sitä niittää mitä on kylvänyt. Nyt se on vain ymmärrettävä, että lapsista on pakko kasvattaa tasapainoisia aikuisia ja lopetettava valitus ongelmista jotka on itse aiheuttanut.

      Lapset ovat syyttömiä kaikkeen ja heidän kuulleen en keskustele mistään ja pidän äitiinsä asialliset välit. Lapsien seurassa olen aina rauhallinen ja toki myös äitinsä kanssa. Sanon vain painokkaasti mikä olisi pitänyt tehdä jo aikoinaan, mutta silloin olin heikko enkä ymmärtänyt hakea apua (joskaan sitä ei olisi ollut edes saatavilla, koska sitä on vain niille jotka kärsivät lapsettomuudesta eikä niille jotka kärsivät lapsen teosta).

      Väärinkäsityksiä välttääkseni painotan, että en puhu lapsettomuudesta vaan pakkomielteisestä lapsettomuudesta.

      Onko teillä asiaan ideoita? Itse olen jo sinut ja pystyn siitä julkisesti puhumaan, mutta se jos jokin on yhteiskunnassa vielä todella tabu

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Heikki Silvennoinen petti vaimoaan vuosien ajan

      Viiden lapsen isä Heikki kehuu kirjassaan kuinka paljon on pettänyt vaimoaan vuosien varrella.
      Kotimaiset julkkisjuorut
      138
      1955
    2. Taasko se show alkaa

      Koo osottaa taas mieltään
      Ikävä
      27
      1908
    3. Miksi ihmeessä nainen seurustelit kanssani joskus

      Olin ruma silloin ja nykyisin vielä rumempi En voi kuin miettiä että miksi Olitko vain rikki edellisestä suhteesta ja ha
      Ikävä
      23
      1858
    4. Persut nimittivät kummeli-hahmon valtiosihteeriksi!

      Persujen riveistä löytyi taas uusi törkyturpa valtiosihteeriksi! Jutun perusteella järjenjuoksu on kuin sketsihahmolla.
      Perussuomalaiset
      85
      1650
    5. Onko ministeri Juuso epäkelpo ministerin tehtäviensä hoitamiseen?

      Eikö hänellä ole kompetenttia hoitaa sosiaali- ja terveysministetin toimialalle kuuluvia ministerin tehtäviä?
      Perussuomalaiset
      62
      1448
    6. Sakarjan kirjan 6. luku

      Jolla korva on, se kuulkoon. Sain profetian 22.4.2023. Sen sisältö oli seuraava: Suomeen tulee nälänhätä niin, että se
      Profetiat
      20
      1266
    7. Elia tulee vielä

      Johannes Kastaja oli Elia, mutta Jeesus sanoi, että Elia tulee vielä. Malakian kirjan profetia Eliasta toteutuu kokonaan
      Helluntailaisuus
      37
      1163
    8. Avaa sydämesi mulle

      ❤ ❤❤ Tahdon pelkkää hyvää sulle Sillä ilmeisesti puhumalla Avoimesti välillämme Kaikki taas selviää Kerro kaikki, tahdo
      Ikävä
      38
      1160
    9. Söpö lutunen oot

      Kaipaan aina vaan, vaikkakin sitten yksipuolisesti.
      Ikävä
      11
      1158
    10. Nellietä Emmaa ja Amandaa stressaa

      Ukkii minnuu Emmaa ja Amandaa stressaa ihan sikana joten voidaanko me koko kolmikko hypätä ukin kainaloon ja syleilyyn k
      Isovanhempien jutut
      10
      1137
    Aihe