Häränliha ja sonninliha

Coq Au Vin

Kun en ole koskaan asunut maalla, niin olen vasta myöhemmällä aikuisiällä tajunnut sonnin ja härän eron. (Olen aina olettanut niiden olevan vain murre-eroja) Niinpä aloin ihmettelemään sitä, että häränlihaa pidetään erinomaisena, mutta koskaan ei puhuta sonninlihasta. Luulisi, että sonni olisi styrkimpää ja maukkaampaa? Olen ymmärtänyt mainostettavan häränlihankin olevan tavallista lehmän kantturaa useimmiten.

Voisiko joku asiasta tietävä kertoa syyn siihen, että ei näy sonnin lihaa kaupassa.
Ja onko niillä makueroja ?

8

754

Äänestä

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Iso Sika

Jaa sama homma miksei paketissa lue "karjua"? Tosin joskus k*sen tuoksua lihassa on senverran, että voi oikeasti olla kuitenkin sitä eikä pikku possua.

• navettapiika

Siis asiaan, suomalaista häränlihaa ei varmasti ole markkinoilla kuin joitakin tuhansia kiloja, koska eläinlääkärit eivät mielellään kuohitse sonneja ja se tulee aika kalliiksi kasvattajalle. Totuus suomalaisesta härästä on siis sukupuolen vaihtanutta vanhaa lehmää. Se murea pihviliha on suuremmalla todennäköisyydellä sitten sonnia.
      Ja jos haluat maistuvaa pihvilihaa, sen saa varmimmin vanhasta emolehmästä tai lihoneesta lypsylehmästä, vähintään kolme kertaa poikineesta.
      Vasikan eli nuoren naudan liha ei maistu oikein miltään, sellaista sahanpurua.
      Se miksi puhutaan härästä, on puhtaasti markkinointi keino, ei muuta.
      Olihan sitä paistijauhelihaakin, mikä ei ollut paistia nähnytkään sama vitsi härän kanssa.
      Ammattikokkien suosima liha, missä rasva on marmorointina lihan seassa, on takuu varmasti vanhaa lehmää. Sonnit kasvavat parissa vuodessa teuraskypsäksi ja tässä ajassa ei marmorointia ehdi paljon tulla. Eli aika tekee maun, ei vauhti.

• mikä anatomia

Hieman OT, mutta oletteko koskaan ajatellut että meitä huijataan myös broilerin ja muiden lintujen suhteen?
      Eihän linnuissa ole mitään fileetä! Kuitenkin kaupassa hyllyt täynnä "fileesuikaleita"...

• Näin on

fileet tehdään rintalihasta.

• sonninkasvattaja

Härkä on kuohittu sonni, ei mikään lehmä, ei edes vanha.

• navettapiika

Montako kertaa olet saanut navettaasi aidon härän, eli kuohilaan? Ei siis kaksospuolta lehmästä, millä ei ole oikein mitään sukupuolta.
        Kyllä siinä vaan niin käy, että vanhasta lehmästä tulee teurastamolla härkää....
        Itse olen nähnyt suomalaisen härkälauman, noin 20 lappalaista sonnia, mitkä oli kuohittu vasikkana, mutta siihen ne ovat jääneet.

• vai mikä
        navettapiika kirjoitti:

Montako kertaa olet saanut navettaasi aidon härän, eli kuohilaan? Ei siis kaksospuolta lehmästä, millä ei ole oikein mitään sukupuolta.
        Kyllä siinä vaan niin käy, että vanhasta lehmästä tulee teurastamolla härkää....
        Itse olen nähnyt suomalaisen härkälauman, noin 20 lappalaista sonnia, mitkä oli kuohittu vasikkana, mutta siihen ne ovat jääneet.

Ootkos lehmä härilläs.

• valakka1

Suomessa on ollut härkiä viimeksi 1800-luvulla. Niitä käytettiin maatöissä hevosen asemasta Lounais-Suomessa. Sonni kuohittiin (poistettiin kivekset) että se on rauhallisempi ja voi käyttää helpommin vetojuhtana. Samalla lailla kuin oriista tehtiin ruuna.
      Sana sonni on liian hurja nimi joten käytetään sanaa härkä. Sama asia kun sikaa myydään aina "porsaana". Ei nykyään teurasteta porsaita paitsi harvoin johonkin grillausjuhliin ohjelmanumeroksi.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Alle 15 oli

Arvasi että lapsi asialla hallin palossa. Surullista. Mutta jos osaa/kykenee käyttää tulentekovehkeitä niin pitää osata
      Vimpeli
      40
      1380
    2. Mikä on kaivattusi ihanin ja ärsyttävin piirre?

Ja onko hän mies, nainen ja muun sukupuolinen? Mies. Huomaavaisuus. Kiireisyys. Joskus voi rentoutuakin.
      Ikävä
      98
      1335
    3. Riikka Purra: työttömät tulee velvoittaa töihin

Purra panisi työttömät tulevaisuudessa työskentelemään sosiaaliturvan saamiseksi, koska työllisyysaste ei muuten näytä l
      Maailman menoa
      289
      1225
    4. Onko kaivattusi yllättänyt sinut?

Piditkö häntä toisenlaisena ihmisenä?
      Ikävä
      109
      1095
    5. Mitä on eilen sattunut?

Mitästä oli eilen illalla kylällä sattunut?
      Suomussalmi
      19
      1031
    6. Milloin tapasit kaivattusi

ensimmäistä kertaa? 💸
      Ikävä
      64
      1015
    7. Oletko mokannut

Kaivattusi suhteen koskaan?
      Ikävä
      71
      1012
    8. Näin Ellen Jokikunnaksen Ralph-poikaa suojellaan julkisuudelta - Katso tuoreet kuvat Italiasta!

Ellen Jokikunnas ja Jari Rask ovat Ralph-poikansa kanssa kakkoskodissa Italiassa. Mukana on myös Unelmia Italiassa -kuva
      Suomalaiset julkkikset
      16
      1009
    9. Heh, persut = vassarit = 10,0 %

Minja tuli nyt jo Riikan rinnalle, sitten alkaa tekemään kaulaa. Molemmilta kympin arvoinen suoritus! https://www.hs.f
      Maailman menoa
      176
      868
    10. Vihdoinkin lavatansseja tv:ssä - Juhannuksena tanssitaan, bändeinä Yölintu ja Komiat!

Jes, vihdoinkin lavatansseja taas televisiossa! Keskikesän juhlaa vietetään tänä juhannuksena Tuuloksen Kapakanmäellä ju
      Tanssi
      17
      833
    Aihe