Häränliha ja sonninliha

Coq Au Vin

Kun en ole koskaan asunut maalla, niin olen vasta myöhemmällä aikuisiällä tajunnut sonnin ja härän eron. (Olen aina olettanut niiden olevan vain murre-eroja) Niinpä aloin ihmettelemään sitä, että häränlihaa pidetään erinomaisena, mutta koskaan ei puhuta sonninlihasta. Luulisi, että sonni olisi styrkimpää ja maukkaampaa? Olen ymmärtänyt mainostettavan häränlihankin olevan tavallista lehmän kantturaa useimmiten.

Voisiko joku asiasta tietävä kertoa syyn siihen, että ei näy sonnin lihaa kaupassa.
Ja onko niillä makueroja ?

8

972

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Iso Sika

Jaa sama homma miksei paketissa lue "karjua"? Tosin joskus k*sen tuoksua lihassa on senverran, että voi oikeasti olla kuitenkin sitä eikä pikku possua.

• navettapiika

Siis asiaan, suomalaista häränlihaa ei varmasti ole markkinoilla kuin joitakin tuhansia kiloja, koska eläinlääkärit eivät mielellään kuohitse sonneja ja se tulee aika kalliiksi kasvattajalle. Totuus suomalaisesta härästä on siis sukupuolen vaihtanutta vanhaa lehmää. Se murea pihviliha on suuremmalla todennäköisyydellä sitten sonnia.
      Ja jos haluat maistuvaa pihvilihaa, sen saa varmimmin vanhasta emolehmästä tai lihoneesta lypsylehmästä, vähintään kolme kertaa poikineesta.
      Vasikan eli nuoren naudan liha ei maistu oikein miltään, sellaista sahanpurua.
      Se miksi puhutaan härästä, on puhtaasti markkinointi keino, ei muuta.
      Olihan sitä paistijauhelihaakin, mikä ei ollut paistia nähnytkään sama vitsi härän kanssa.
      Ammattikokkien suosima liha, missä rasva on marmorointina lihan seassa, on takuu varmasti vanhaa lehmää. Sonnit kasvavat parissa vuodessa teuraskypsäksi ja tässä ajassa ei marmorointia ehdi paljon tulla. Eli aika tekee maun, ei vauhti.

• mikä anatomia

Hieman OT, mutta oletteko koskaan ajatellut että meitä huijataan myös broilerin ja muiden lintujen suhteen?
      Eihän linnuissa ole mitään fileetä! Kuitenkin kaupassa hyllyt täynnä "fileesuikaleita"...

• Näin on

fileet tehdään rintalihasta.

• sonninkasvattaja

Härkä on kuohittu sonni, ei mikään lehmä, ei edes vanha.

• navettapiika

Montako kertaa olet saanut navettaasi aidon härän, eli kuohilaan? Ei siis kaksospuolta lehmästä, millä ei ole oikein mitään sukupuolta.
        Kyllä siinä vaan niin käy, että vanhasta lehmästä tulee teurastamolla härkää....
        Itse olen nähnyt suomalaisen härkälauman, noin 20 lappalaista sonnia, mitkä oli kuohittu vasikkana, mutta siihen ne ovat jääneet.

• vai mikä
        navettapiika kirjoitti:

Montako kertaa olet saanut navettaasi aidon härän, eli kuohilaan? Ei siis kaksospuolta lehmästä, millä ei ole oikein mitään sukupuolta.
        Kyllä siinä vaan niin käy, että vanhasta lehmästä tulee teurastamolla härkää....
        Itse olen nähnyt suomalaisen härkälauman, noin 20 lappalaista sonnia, mitkä oli kuohittu vasikkana, mutta siihen ne ovat jääneet.

Ootkos lehmä härilläs.

• valakka1

Suomessa on ollut härkiä viimeksi 1800-luvulla. Niitä käytettiin maatöissä hevosen asemasta Lounais-Suomessa. Sonni kuohittiin (poistettiin kivekset) että se on rauhallisempi ja voi käyttää helpommin vetojuhtana. Samalla lailla kuin oriista tehtiin ruuna.
      Sana sonni on liian hurja nimi joten käytetään sanaa härkä. Sama asia kun sikaa myydään aina "porsaana". Ei nykyään teurasteta porsaita paitsi harvoin johonkin grillausjuhliin ohjelmanumeroksi.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Takaisin ylös

Luetuimmat keskustelut

1. Mikä teidän jutussa on ongelmana?

Missä meni pieleen?
      Ikävä
      138
      1319
    2. Kauhavan häiriköijistä

Juttua Iltalehdessä. Pakko sanoa että noi nuoret on kyllä ihan pimeitä. Putkin peltoja jupksevat kiusaamaan kun ei tietä
      Kauhava
      38
      889
    3. Haluan sinut, kuuletko minua.

Haluan sinut. Toivon, että voisimme olla yhdessä. Mietin pystynkö täyttämään toiveesi, olemaan arvoisesi. Voisitko saad
      Ikävä
      30
      633
    4. Tehdäänkö tänään toiveista totta?

Poikkea tänä illasta siinä lähellä ja annetaan silmien puhua ja sen jälkeen puhu sinä lopulta mitä ajattelet..
      Ikävä
      46
      597
    5. Auto ajoi päälle?

Ja pakeni luin iltapäivälehdestä. ! Ken on kuski joka tuollee teki
      Kuusankoski
      14
      590
    6. Miksi Lapset kiusaa yöllä

Miksi Lapset kiusaa yöllä ihmisiä? Miksi vanhemmat antaa tämän tapahtua? Eikö ne huomaa ettei lapset ole kotona vai eivä
      Kauhava
      26
      568
    7. Hän on tosi

hyvännäköinen. Ei edes ryppyi oo. :D
      Ikävä
      24
      541
    8. Ajatteletko ollenkaan minua

Naiselle, jonka kanssa vahva tunne yhteydestä. Jota kipeästi kaipaan, mutta jota ei juuri näe. Onko siitä jo kolme vuott
      Ikävä
      30
      536
    9. Sama ransetti taas!

Keikkui tällä kertaa Honkavaaran tien varressa muutaman sadan metrin päässä Louhenkoskelta.. Otin rekisterin ylös ja ver
      Hyrynsalmi
      17
      533
    10. Viimeinen lankafest

Käykää viimeisessä lanka festissä. Ensivuonna sitä ei enää ole. Rahat on loppu. Harmi .
      Puolanka
      17
      513
    Aihe