Hei!
Onko kellään kokemusta kyseisestä touhusta? Olisin tosi kiinnostunut tekemään omia "säilykkeitä": kastikkeita, marinoituja kasviksia yms.
Käsittääkseni reksatut jutut säilyy huoneenlämpöisessä vai vaatiiko ne lisäksi vielä jonkin säilöntäaineen?
Reksaaminen eli umpiointi
6
7032
Vastaukset
- rousku
itse olen umpioinut rouskuja lasipurkkeihin , kaupasta saa sientensäilöntäainetta , jossa on käyttöohjeet mukana .
ryöpätyt rouskut laitetaan kuumina kuuman mausteliemen kanssa kuumiin purkkeihin , ja poistetaan ilma mahdollisimman tarkkaan .
sitten suljetaan kansi tiiviisti , kun purkki ja sisältö jäähtyvät kansi vetäytyy kuopalle , niinkuin esim pilttipurkissa .
säilyy hyvin ainakin jääkaapissa tai kylmiössä . - yksi
Reksauspurkkeja löytää kaupasta. Ne on niita joissa on erillinen kumirengas ja kannessa metalliset lukitsimet. Purkki pistetään jonkun ritilän päälle ison kattilaan ja peitetään kylmällä vedellä. Aineksista riippuen pidetään noin tunti 90 asteessa. Eli liki kiehuvana. Jäähdytetään hitaasti filtteihin käärittynä. Purkki ei saa olla piripintaan täynnä vaan väliin jätetään noin 1.5 senttii.
- reksisti
Reksauksen historiasta kyselin lasimuseosta :
"Eipä ole suomalainen keksintö.
Saksassa menetelmä kulkee nimellä Weck.
Taustahistoria umpiosäilönnästä on pitkähkö.
Varsinaisena keksijänä, jolla oli patenttikin, voi pitää herraa nimeltä Dr. Rudolf Rempel (1858-1893), saksalainen.
Menestyksen kuitenkin teki välillisesti herra nimeltä Johann Weck (1841-1914), joka siis antoi nimen keksinnölle.
Mistä tuo reksaus / rex-tölkki –nimitys tulee, en tiedä.
Näyttää olevan käytössä ainakin Ruotsissa, ilmeisesti myös Norjassa.
Stockmannilta voi silloin ostaa kattilan tölkkeineen jo 1900-luvun alussa,
mutta käsittääkseni tölkit ilmaantuivat ehkä 1. maailmansodan aikoihin tai vasta 1920-luvun alussa suomalaisten lasitehtaiden tuotantoon."
Nykyinen umpioimen
http://www.martat.fi/ruoka/sailonta/umpiointi/
tai fiinimmin kumirenksu purkkiin
https://www.prisma.fi/fi/prisma/fido-umpiotolkki-075l-sinikantinen
Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 938138
- 403922
Lähetä terveisesi kaipaamallesi henkilölle
Vauva-palstalta tuttua kaipaamista uudessa ympäristössä. Kaipuu jatkukoon 💘1021916- 241400
Taas ryssittiin oikein kunnolla
r….ä hyökkäsi Viroon sikaili taas ajattelematta yhtään mitään https://www.is.fi/ulkomaat/art-2000011347289.html341241Valtimon Haapajärvellä paatti mäni nurin
Ikävä onnettomuus Haapajärvellä. Vene hörpppi vettä matkalla saaren. Veneessä ol 5 henkilöä, kolme uiskenteli rantaan,321122Vanha Suola janottaa Iivarilla
Vanha suola janottaa Siikalatvan kunnanjohtaja Pekka Iivaria. Mies kiertää Kemijärven kyläjuhlia ja kulttuuritapahtumia121020Rakastuminenhan on psykoosi
Ei ihme että olen täysin vailla järkeä sen asian suhteen. Eipä olis aikoinaan arvannut, että tossa se tyyppi menee, jonk53857Olisinko mä voinut käsittää sut väärin
Nyt mä kelaan päässäni kaikkea meidän välillä tapahtunutta. Jos mä sit kuitenkin tulkitsin sut väärin? Se, miten sä käyt31832Känniläiset veneessä?
Siinä taas päästiin näyttämään miten tyhmiä känniläiset on. Heh heh "Kaikki osalliset ovat täysi-ikäisiä ja alkoholin v29797