Reksaaminen eli umpiointi

herkut purkkiin

Hei!

Onko kellään kokemusta kyseisestä touhusta? Olisin tosi kiinnostunut tekemään omia "säilykkeitä": kastikkeita, marinoituja kasviksia yms.
Käsittääkseni reksatut jutut säilyy huoneenlämpöisessä vai vaatiiko ne lisäksi vielä jonkin säilöntäaineen?

6

7032

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • rousku

itse olen umpioinut rouskuja lasipurkkeihin , kaupasta saa sientensäilöntäainetta , jossa on käyttöohjeet mukana .
      ryöpätyt rouskut laitetaan kuumina kuuman mausteliemen kanssa kuumiin purkkeihin , ja poistetaan ilma mahdollisimman tarkkaan .
      sitten suljetaan kansi tiiviisti , kun purkki ja sisältö jäähtyvät kansi vetäytyy kuopalle , niinkuin esim pilttipurkissa .
      säilyy hyvin ainakin jääkaapissa tai kylmiössä .

• yksi

Reksauspurkkeja löytää kaupasta. Ne on niita joissa on erillinen kumirengas ja kannessa metalliset lukitsimet. Purkki pistetään jonkun ritilän päälle ison kattilaan ja peitetään kylmällä vedellä. Aineksista riippuen pidetään noin tunti 90 asteessa. Eli liki kiehuvana. Jäähdytetään hitaasti filtteihin käärittynä. Purkki ei saa olla piripintaan täynnä vaan väliin jätetään noin 1.5 senttii.

• reksisti

Reksauksen historiasta kyselin lasimuseosta :
        "Eipä ole suomalainen keksintö.
        Saksassa menetelmä kulkee nimellä Weck.
        Taustahistoria umpiosäilönnästä on pitkähkö.
        Varsinaisena keksijänä, jolla oli patenttikin, voi pitää herraa nimeltä Dr. Rudolf Rempel (1858-1893), saksalainen.
        Menestyksen kuitenkin teki välillisesti herra nimeltä Johann Weck (1841-1914), joka siis antoi nimen keksinnölle.
        Mistä tuo reksaus / rex-tölkki –nimitys tulee, en tiedä.
        Näyttää olevan käytössä ainakin Ruotsissa, ilmeisesti myös Norjassa.
        Stockmannilta voi silloin ostaa kattilan tölkkeineen jo 1900-luvun alussa,
        mutta käsittääkseni tölkit ilmaantuivat ehkä 1. maailmansodan aikoihin tai vasta 1920-luvun alussa suomalaisten lasitehtaiden tuotantoon."
        Nykyinen umpioimen
        http://www.martat.fi/ruoka/sailonta/umpiointi/
        tai fiinimmin kumirenksu purkkiin
        https://www.prisma.fi/fi/prisma/fido-umpiotolkki-075l-sinikantinen

• kir_sikka_ni

http://keskustelu.suomi24.fi/t/6099904/rommipotti kirsikka-aikaan

Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Laitetaas nyt kirjaimet tänne

kuka kaipaa ja ketä ?
      Ikävä
      93
      8138
    2. Pieni häivähdys sinusta

Olet niin totinen
      Ikävä
      40
      3922
    3. Lähetä terveisesi kaipaamallesi henkilölle

Vauva-palstalta tuttua kaipaamista uudessa ympäristössä. Kaipuu jatkukoon 💘
      Ikävä
      102
      1916
    4. Missä olet ollut tänään kaivattuni?

Ikävä sai yliotteen ❤️ En nähnyt sua tänään söpö mies
      Ikävä
      24
      1400
    5. Taas ryssittiin oikein kunnolla

r….ä hyökkäsi Viroon sikaili taas ajattelematta yhtään mitään https://www.is.fi/ulkomaat/art-2000011347289.html
      NATO
      34
      1241
    6. Valtimon Haapajärvellä paatti mäni nurin

Ikävä onnettomuus Haapajärvellä. Vene hörpppi vettä matkalla saaren. Veneessä ol 5 henkilöä, kolme uiskenteli rantaan,
      Nurmes
      32
      1122
    7. Vanha Suola janottaa Iivarilla

Vanha suola janottaa Siikalatvan kunnanjohtaja Pekka Iivaria. Mies kiertää Kemijärven kyläjuhlia ja kulttuuritapahtumia
      Kemijärvi
      12
      1020
    8. Rakastuminenhan on psykoosi

Ei ihme että olen täysin vailla järkeä sen asian suhteen. Eipä olis aikoinaan arvannut, että tossa se tyyppi menee, jonk
      Ikävä
      53
      857
    9. Olisinko mä voinut käsittää sut väärin

Nyt mä kelaan päässäni kaikkea meidän välillä tapahtunutta. Jos mä sit kuitenkin tulkitsin sut väärin? Se, miten sä käyt
      Ikävä
      31
      832
    10. Känniläiset veneessä?

Siinä taas päästiin näyttämään miten tyhmiä känniläiset on. Heh heh "Kaikki osalliset ovat täysi-ikäisiä ja alkoholin v
      Nurmes
      29
      797
    Aihe