Hakaristi

Kerettiläinen

Oletteko huomanneet, miten meillä Suomessa erilaisissa tilaisuuksissa on mahdollista törmätä hakaristiin ? Jopa kuolinilmoituksissa sitä näkyy.

Olen törmännyt nuorempiin suomalaisiin, jotka ovat mm. väittäneet, että meillä hakaristi kiertyy eri suuntaan kuin Natsi-Saksalla.

Ulkomaalaisten kanssa käydyissä keskusteluissa on joskus ollut hyvinkin vaikea tämän heraldiikaltaan mahdollisesti Coca-Colaakin "vahvemman" brändin varjossa kuvata Suomen historiaa ja sitä, ettei Suomi missään vaiheessa ollut ja toiminut kuten natsivaltio tuhoamisleireineen kaikkineen.

Etenkään mustavalkoisissa kuvioissa ei suomalaisen hakaristin sinisyys näy. Tämähän on mm. russofiileille ns. advantage.

Vastaansanomattomimpana totuutena olen toistaiseksi kyennyt esittämään sen tosiasian, että meillä juutalaisetkin taistelivat imperialistista panslavistinatsihyökkääjää vastaan.

Pitäisiköhän meidän löytää paremmat kuvalliset linkit vaikka v. Rosenin koneeseen tai Rautaristin saaneeseen juutalaiseen Sallan puolustajaan?

Onko tietoa, vinkkejä tai ehdotuksia ?

22

1858

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • V.Vespiä

Kerettiläinen, tämä voi kuulostaa sinusta ihan yhtä omituiselta kuin minustakin, mutta olen kanssasi samaa mieltä. Vain osittain toki, jätetään pois nuo russofiilihöpinät, jonka katson kuuluvaksi taudinkuvaasi ja ymmärrän sinua sitä myöten, niin puhutaan asiaa.

Suomalaisen hakaristin käytöstä pitäisi todellakin olla olemassa paremmat viralliset lähteet ja perustelut kuin esim. mitä valtiovalta tarjoaa omilla verkkosivuillaan. Hakaristihän oli käytössä meillä jo itsenäisyyden alusta, natsit pilasivat sen ja nykyään se yhdistetään vain keskitysleiríaatteeseen.

Tokihan Suomessakin natsien aate sai kannatusta mutta ei minusta Suomessa itsenäisyyden alkuaikoina vallinnutta Suur-Suomi nationalismia voi verrata yksi yhteen fasismiin tai natsismiin, vaikka se natseilta ajatuksia loppua kohden saikin.

Suomalaisilla ei ole vapaudenristissäkin käytetyssä hakaristissä mitään häpeämistä. Se kuluu itsenäisyytemme ajan kansallisiin symboleihin siinä missä Suomen leijonakin.

• Kerettiläinen

Tässä saitissa esiintyvät Vespiän ja Grustnij´n kaltaiset Suomi-syöjät on aivan mahdollista diagnosoida russofiileiksi. Ei siinä mitään taudinkuvaa tarvita. Tosiasiat tosiasioina.

" TokiHAN SuomessaKIN natsien aate SAI KANNATUSTA, mutta ei minusta Suomessa itsenäisyyden alkuaikoina vallinnutta SUUR-SUOMI NATIONALISMIA voi verrata yksi yhteen fasismiin tai natsismiin, vaikka se natseilta ajatuksia loppua kohden SAIKIN".

Tämä vespiän hyvin harjoiteltu lause pitää sisäänrakennettuna entiset vahvat moitteet Suomea kohtaan. Vespiä on ihailtavan uskollinen linjalleen.

Grustnij esim. sen sijaan on suoraan sanonut pitävänäsä 30-luvun Suomea fasistisena valtiona.

Olen itse sitä mieltä, että Suomessa yhteiskunnassa oli fasistisia piirteitä tuolloin, mutta sisäpoliittisesti syynä oli Suur-Suomi- aatetta painavampana suomalaisia lahtaavan imperialistisen Neuvostovenäjän aiheellinen pelko. Se, että Suomi teki sodassa yhteistyötä Natsi-Saksan kanssa, oli täysin ymmärrettävää kun ajattelee millainen vihollinen oli.

Tähän hakaristikeskusteluun vespiäkään ei voi muuta kuin tulla vastaan - asiahan on siksi selvä. Hän yrittää ujuttautua nyt suomalaisuuden leiriin puhumalla "itsenäisyyteMME ajan kansallisista symboleista" jne.

Mahtaisiko vespiä hyväksyä suomalaisen hakaristilipun Viipurin linnan tornissa ?

Hänen mielestään sinne ei kuulu mikään siniristi.

Ei kannata luovuttaa tätä hakaristikeskustelua ainakaan kv. forumeilla sillä, että 1 russofiilipolitrukki "myöntää" heraldisen virhetulkinnan olemassaolon. Taktisella myönnöllään hän lähinnä yrittää pelata muiden(kin) historiallisten tosiasioiden esillenoston
        viitekehyksestä pois.

Liikkeelle kannataa lähteä seuraavista:

- hakaristi on vanha suomalainen (ei alunperin) ornamentti.

- oli käytössä jo ennen kuin natsismi oli syntynytkään.

- perusväri on sininen.

- sakarat samaan suuntaan

- seuraavaksi voidaan lähteä kertomaan tuhoamisleirien puutteesta, juutalaisista sodassa jne. Tämä vaatii työtä, siksi pimennossa asia on ainakin maailmalla ollut. Tämä on ymmärrettävää. Voisi kuvitella, että vaikein kohderyhmä olisivat venäläiset. Oma kokemukseni kuitenkin on, että vähintään jnkn aikaa Suomessa asunut, ja maan historiasta kiinnostunut älykäs venäläinen voi tällaisen(kin) asian kautta kasvaa kohtaamaan uusia näkökulmia ja korjaamaan politrukkipropagandan tuottamia ja ylläpitämiä vanhoja valeita.

• V.Vespiä
        Kerettiläinen kirjoitti:

Tässä saitissa esiintyvät Vespiän ja Grustnij´n kaltaiset Suomi-syöjät on aivan mahdollista diagnosoida russofiileiksi. Ei siinä mitään taudinkuvaa tarvita. Tosiasiat tosiasioina.

" TokiHAN SuomessaKIN natsien aate SAI KANNATUSTA, mutta ei minusta Suomessa itsenäisyyden alkuaikoina vallinnutta SUUR-SUOMI NATIONALISMIA voi verrata yksi yhteen fasismiin tai natsismiin, vaikka se natseilta ajatuksia loppua kohden SAIKIN".

Tämä vespiän hyvin harjoiteltu lause pitää sisäänrakennettuna entiset vahvat moitteet Suomea kohtaan. Vespiä on ihailtavan uskollinen linjalleen.

Grustnij esim. sen sijaan on suoraan sanonut pitävänäsä 30-luvun Suomea fasistisena valtiona.

Olen itse sitä mieltä, että Suomessa yhteiskunnassa oli fasistisia piirteitä tuolloin, mutta sisäpoliittisesti syynä oli Suur-Suomi- aatetta painavampana suomalaisia lahtaavan imperialistisen Neuvostovenäjän aiheellinen pelko. Se, että Suomi teki sodassa yhteistyötä Natsi-Saksan kanssa, oli täysin ymmärrettävää kun ajattelee millainen vihollinen oli.

Tähän hakaristikeskusteluun vespiäkään ei voi muuta kuin tulla vastaan - asiahan on siksi selvä. Hän yrittää ujuttautua nyt suomalaisuuden leiriin puhumalla "itsenäisyyteMME ajan kansallisista symboleista" jne.

Mahtaisiko vespiä hyväksyä suomalaisen hakaristilipun Viipurin linnan tornissa ?

Hänen mielestään sinne ei kuulu mikään siniristi.

Ei kannata luovuttaa tätä hakaristikeskustelua ainakaan kv. forumeilla sillä, että 1 russofiilipolitrukki "myöntää" heraldisen virhetulkinnan olemassaolon. Taktisella myönnöllään hän lähinnä yrittää pelata muiden(kin) historiallisten tosiasioiden esillenoston
        viitekehyksestä pois.

Liikkeelle kannataa lähteä seuraavista:

- hakaristi on vanha suomalainen (ei alunperin) ornamentti.

- oli käytössä jo ennen kuin natsismi oli syntynytkään.

- perusväri on sininen.

- sakarat samaan suuntaan

- seuraavaksi voidaan lähteä kertomaan tuhoamisleirien puutteesta, juutalaisista sodassa jne. Tämä vaatii työtä, siksi pimennossa asia on ainakin maailmalla ollut. Tämä on ymmärrettävää. Voisi kuvitella, että vaikein kohderyhmä olisivat venäläiset. Oma kokemukseni kuitenkin on, että vähintään jnkn aikaa Suomessa asunut, ja maan historiasta kiinnostunut älykäs venäläinen voi tällaisen(kin) asian kautta kasvaa kohtaamaan uusia näkökulmia ja korjaamaan politrukkipropagandan tuottamia ja ylläpitämiä vanhoja valeita.

"Tässä saitissa esiintyvät Vespiän ja Grustnij´n kaltaiset Suomi-syöjät on aivan mahdollista diagnosoida russofiileiksi. Ei siinä mitään taudinkuvaa tarvita. Tosiasiat tosiasioina. "

Taudinkuvasi etenemisen huomaa hyvin siitä, että olet jo hylännyt itse keksimäsi käsitteen "kaappipanslavisteista" jotka tietämättään ajavat Venäjän etua. Nykyään russofiilistelet vastustajat suoraan Suomi-syöjiksi :) Yhäkö epäilet minun naputtelevan näitä Tehtaankadulta? Vainoharhaista.

"Grustnij esim. sen sijaan on suoraan sanonut pitävänäsä 30-luvun Suomea fasistisena valtiona. "

Minusta Suomi oli paremminkin saksalaismielinen itsenäisyyden alusta toisen maailmansodan loppuun. Tänne valittiin jopa saksalainen kuningas ja kun natsit saivat Saksassa kannatusta niin luonnollisesti nämä aatteet tulivat Suomeenkin ja kehitys kulminoitui luonnollisesti aseveljeyteen. Yhdessä meidät tuomitiinkin.

"Tähän hakaristikeskusteluun vespiäkään ei voi muuta kuin tulla vastaan - asiahan on siksi selvä. Hän yrittää ujuttautua nyt suomalaisuuden leiriin puhumalla "itsenäisyyteMME ajan kansallisista symboleista" jne. "

Minähän saan maani symboleista puhua niin kuin haluan. Kerettiläinen minusta täällä venäläistä tekee.

"Mahtaisiko vespiä hyväksyä suomalaisen hakaristilipun Viipurin linnan tornissa ? "

Totta kai. Millainen on suomalainen hakaristilippu? En muista sellaista nähneeni. Venäläisethän saavat vedellä torneihinsa vaikka pyykkejä kuivamaan jos haluavat, minun hyväksynnälläni tai ilman.

Tuosta suomalaisesta hakarististä ja sen käytöstä olen edelleen samaa mieltä, ikävä kyllä, halusit tai et.

" seuraavaksi voidaan lähteä kertomaan tuhoamisleirien puutteesta, juutalaisista sodassa jne. Tämä vaatii työtä, siksi pimennossa asia on ainakin maailmalla ollut."

Sinun "maailmaasi" voi vain kuvitella jos viitsii, mutta kyllä minun tuntemani ulkmaalaiset ovat hyvin olleet perillä Suomen tekemisistä toisen maailmansodan aikana. Pimennossa on pidetty vain suomalaisten ylläpitämiä keskitysleirejä valloitettujen alueiden siviiliväestölle ja maasta Saksaan luovutettuja. Nämäkin on onneksi avautuneet julkisuuteen viime aikoina paremmin.

Sitä minä en ymmärrä miksi kerettiläinenkin häpeää maamme historiaa niin paljon, että kaikki negatiivinen pitää yrittää peitellä pelkäksi "russofiili politrukkien" propagandaksi. Ilman liittoutumista Saksan kanssa meillä tänä päivänä puhuisi suurin osa kansalaisista venäjää.

Minä en häpeä itsenäistä maatani, sen historiaa kaikkine niine negatiivisine asioineenkin joita on olemassa vaikka niitä kuinka yhä yritellään vähätellä, enkä maani symboleja. Hävetköön kerettiläiset, kun eivät muuta ymmärrä.

• Kerettiläinen
        V.Vespiä kirjoitti:

"Tässä saitissa esiintyvät Vespiän ja Grustnij´n kaltaiset Suomi-syöjät on aivan mahdollista diagnosoida russofiileiksi. Ei siinä mitään taudinkuvaa tarvita. Tosiasiat tosiasioina. "

Taudinkuvasi etenemisen huomaa hyvin siitä, että olet jo hylännyt itse keksimäsi käsitteen "kaappipanslavisteista" jotka tietämättään ajavat Venäjän etua. Nykyään russofiilistelet vastustajat suoraan Suomi-syöjiksi :) Yhäkö epäilet minun naputtelevan näitä Tehtaankadulta? Vainoharhaista.

"Grustnij esim. sen sijaan on suoraan sanonut pitävänäsä 30-luvun Suomea fasistisena valtiona. "

Minusta Suomi oli paremminkin saksalaismielinen itsenäisyyden alusta toisen maailmansodan loppuun. Tänne valittiin jopa saksalainen kuningas ja kun natsit saivat Saksassa kannatusta niin luonnollisesti nämä aatteet tulivat Suomeenkin ja kehitys kulminoitui luonnollisesti aseveljeyteen. Yhdessä meidät tuomitiinkin.

"Tähän hakaristikeskusteluun vespiäkään ei voi muuta kuin tulla vastaan - asiahan on siksi selvä. Hän yrittää ujuttautua nyt suomalaisuuden leiriin puhumalla "itsenäisyyteMME ajan kansallisista symboleista" jne. "

Minähän saan maani symboleista puhua niin kuin haluan. Kerettiläinen minusta täällä venäläistä tekee.

"Mahtaisiko vespiä hyväksyä suomalaisen hakaristilipun Viipurin linnan tornissa ? "

Totta kai. Millainen on suomalainen hakaristilippu? En muista sellaista nähneeni. Venäläisethän saavat vedellä torneihinsa vaikka pyykkejä kuivamaan jos haluavat, minun hyväksynnälläni tai ilman.

Tuosta suomalaisesta hakarististä ja sen käytöstä olen edelleen samaa mieltä, ikävä kyllä, halusit tai et.

" seuraavaksi voidaan lähteä kertomaan tuhoamisleirien puutteesta, juutalaisista sodassa jne. Tämä vaatii työtä, siksi pimennossa asia on ainakin maailmalla ollut."

Sinun "maailmaasi" voi vain kuvitella jos viitsii, mutta kyllä minun tuntemani ulkmaalaiset ovat hyvin olleet perillä Suomen tekemisistä toisen maailmansodan aikana. Pimennossa on pidetty vain suomalaisten ylläpitämiä keskitysleirejä valloitettujen alueiden siviiliväestölle ja maasta Saksaan luovutettuja. Nämäkin on onneksi avautuneet julkisuuteen viime aikoina paremmin.

Sitä minä en ymmärrä miksi kerettiläinenkin häpeää maamme historiaa niin paljon, että kaikki negatiivinen pitää yrittää peitellä pelkäksi "russofiili politrukkien" propagandaksi. Ilman liittoutumista Saksan kanssa meillä tänä päivänä puhuisi suurin osa kansalaisista venäjää.

Minä en häpeä itsenäistä maatani, sen historiaa kaikkine niine negatiivisine asioineenkin joita on olemassa vaikka niitä kuinka yhä yritellään vähätellä, enkä maani symboleja. Hävetköön kerettiläiset, kun eivät muuta ymmärrä.

loppukirin poikasta. Tällä kertaa vähän uusin askelmerkein.

Pidän häntä edelleenkin kaappipanslavistina. Kyseessä on itse keksimäni, ei mikään virallinen hieno termi. Hlö toimii panslavismin(imperialismin) etujen puolesta enemmän tai vähemmän salaa. Ei varsinaisesti tai avoimesti myönnä tätä ainakaan muille.

En epäile vespiän naputtavan tekstejään Tehtaankadulta. Mahtaako uskoa että en ?

Saakohan tästä toteamuksesta syynninpäästön tuosta "vainoharhaisuudesta" ? ;)

Historiassamme on pidetty piilossa monta pahaa asiaa. Voitaisiin lähteä korjauslinjalle tässä. Vespiän siteeraamassa Karjalan tasavallan virallisessa pää-äänenkannattajassa (?) voitaisiin käynnistää todellinen laaja ja itsekriittinen keskustelu partisaanien teoista ja niiden todellisesta sankaruudesta ja perimmäisestä oikeutuksesta. Paljastuisi paljon pahempaa kuin suomalainen "keskitysleiri" Aunuksessa. Tai moni muu niin ansiokkaasti esiin nostettu "pimennossa pidetty totuus".

Itse asiassa kannatan suuresti 3.9. YLEn A-pisteen kaltaisia ohjelmia. Esitän oikein ponnen, että tällaiset tulisivat monena uusintana. Samoin otsikoin varustettuina. Näin ihmiset näkisivät paremmin tarkoitushakuisen politrukki(heh)-uutisoinnin ja todella tapahtuneen ristiriidan. Todellisuudessa tapahtunutta: suomalaiset eivät päästäneet 3:a kommunistiksi tai Puna-armeijan jäseneksi epäiltyä maahan. Tulos: nämä 3 jäivät saksalaisten käsiin. Yhtäkään ei muuten osoitettu juutalaiseksi... .

Loppukaneettini toistaiseksi: toisin kuin vespiä väittää, minä en häpeä maani historiaa. Osaan terveellä tavalla nähdä sen synkempiäkin sävyjä. Mutta vastustan tätä demonisoivaa painotusta, jota vespiän kaltaiset harrastavat. Aina on löydettävä se moitittava ominaisuus suomalaisista. Miehitettyjen alueiden palauttamisen ajatuksestakin puhuvat ovat pilvimaalareita. Jne.

Vespiän kirjallinen "menneisyys" tässä saitissa puhuu lahjomatonta kieltään. Se, että hänellä on parissa viime viestissään vähän suomalaisuutta "hyväksyvämpi" sävy, ei hänen perusasennettaan uskottavasti miksikään muuta. Ei hän siihen todellista tarvetta näe tai koe olevan.

Rehellinen tässä varmaan itsekukin omasta mielestään koettaa olla. Siksi ilmoitankin, että tulen luultavasti lainaamaan tuota lausettaan

"ilman liittoutumista Saksan kanssa meillä tänä päivänä puhuisi suurin osa kansasta venäjää"

Tämä on hyvin sanottu. Siitä se moni oivallus alkaa. Oivallus ei ole toisaalta se, että tämän tosiasian myöntäminen tarkoittaisi esim. pysähtyneen tilanteen hyväksymistä vaikkapa raja-kysymyksissä, koska juuri nykyinen tilanne rajoillamme edustaa pysähtynyttä ajattelutapaa.

Siihen en osaa ottaa kantaa, kuinka moni suomalaisista ehkä toivoisi meidän puhuvan ensisijaisesti venäjää.
        Minusta venäjää kannattaa ehdottomasti osata.

• V.Vespiä
        Kerettiläinen kirjoitti:

loppukirin poikasta. Tällä kertaa vähän uusin askelmerkein.

Pidän häntä edelleenkin kaappipanslavistina. Kyseessä on itse keksimäni, ei mikään virallinen hieno termi. Hlö toimii panslavismin(imperialismin) etujen puolesta enemmän tai vähemmän salaa. Ei varsinaisesti tai avoimesti myönnä tätä ainakaan muille.

En epäile vespiän naputtavan tekstejään Tehtaankadulta. Mahtaako uskoa että en ?

Saakohan tästä toteamuksesta syynninpäästön tuosta "vainoharhaisuudesta" ? ;)

Historiassamme on pidetty piilossa monta pahaa asiaa. Voitaisiin lähteä korjauslinjalle tässä. Vespiän siteeraamassa Karjalan tasavallan virallisessa pää-äänenkannattajassa (?) voitaisiin käynnistää todellinen laaja ja itsekriittinen keskustelu partisaanien teoista ja niiden todellisesta sankaruudesta ja perimmäisestä oikeutuksesta. Paljastuisi paljon pahempaa kuin suomalainen "keskitysleiri" Aunuksessa. Tai moni muu niin ansiokkaasti esiin nostettu "pimennossa pidetty totuus".

Itse asiassa kannatan suuresti 3.9. YLEn A-pisteen kaltaisia ohjelmia. Esitän oikein ponnen, että tällaiset tulisivat monena uusintana. Samoin otsikoin varustettuina. Näin ihmiset näkisivät paremmin tarkoitushakuisen politrukki(heh)-uutisoinnin ja todella tapahtuneen ristiriidan. Todellisuudessa tapahtunutta: suomalaiset eivät päästäneet 3:a kommunistiksi tai Puna-armeijan jäseneksi epäiltyä maahan. Tulos: nämä 3 jäivät saksalaisten käsiin. Yhtäkään ei muuten osoitettu juutalaiseksi... .

Loppukaneettini toistaiseksi: toisin kuin vespiä väittää, minä en häpeä maani historiaa. Osaan terveellä tavalla nähdä sen synkempiäkin sävyjä. Mutta vastustan tätä demonisoivaa painotusta, jota vespiän kaltaiset harrastavat. Aina on löydettävä se moitittava ominaisuus suomalaisista. Miehitettyjen alueiden palauttamisen ajatuksestakin puhuvat ovat pilvimaalareita. Jne.

Vespiän kirjallinen "menneisyys" tässä saitissa puhuu lahjomatonta kieltään. Se, että hänellä on parissa viime viestissään vähän suomalaisuutta "hyväksyvämpi" sävy, ei hänen perusasennettaan uskottavasti miksikään muuta. Ei hän siihen todellista tarvetta näe tai koe olevan.

Rehellinen tässä varmaan itsekukin omasta mielestään koettaa olla. Siksi ilmoitankin, että tulen luultavasti lainaamaan tuota lausettaan

"ilman liittoutumista Saksan kanssa meillä tänä päivänä puhuisi suurin osa kansasta venäjää"

Tämä on hyvin sanottu. Siitä se moni oivallus alkaa. Oivallus ei ole toisaalta se, että tämän tosiasian myöntäminen tarkoittaisi esim. pysähtyneen tilanteen hyväksymistä vaikkapa raja-kysymyksissä, koska juuri nykyinen tilanne rajoillamme edustaa pysähtynyttä ajattelutapaa.

Siihen en osaa ottaa kantaa, kuinka moni suomalaisista ehkä toivoisi meidän puhuvan ensisijaisesti venäjää.
        Minusta venäjää kannattaa ehdottomasti osata.

mutta...

"Loppukaneettini toistaiseksi: toisin kuin vespiä väittää, minä en häpeä maani historiaa. Osaan terveellä tavalla nähdä sen synkempiäkin sävyjä. Mutta vastustan tätä demonisoivaa painotusta, jota vespiän kaltaiset harrastavat."

SINÄ sen "demonisoivan" painotuksen minun mielipiteistäni olet löytänyt ja panslavistin leimaa ahkerasti tyrkyttänyt.

Puhut "terveestä" järjestä mutta et itse harrasta paljoa sen käyttöä. Kiihkosi Karjalan palautuksen puolestapuhujana sumentaa ajatteluasi siinä määrin paljon, että näet russofiilejä ka kaappipanslavisteja kaikissa, jotka kehtaavat olla kanssasi eri mieltä. Siitähän se räkyttäminen sitten alkaa ja sekin kirjallinen historia on jokaisen luettavissa täältä. Jokainen voi tehdä omat johtopäätöksensä ilman kerettiläisen opastusta siitä, kuka kenet miksikin on tuominnut ja missä tilanteessa.

"Rehellinen tässä varmaan itsekukin omasta mielestään koettaa olla. Siksi ilmoitankin, että tulen luultavasti lainaamaan tuota lausettaan

"ilman liittoutumista Saksan kanssa meillä tänä päivänä puhuisi suurin osa kansasta venäjää""

Lainaa vapaasti.
        En tiedä kuka sen alkuperäinen tokaisija on, mutta väite pitää paikkansa.

Suomi todellakin liittoutui Saksan kanssa ja kärsi sen liiton seuraukset mm. menettämällä lopullisesti oikeutensa Karjalaan ja menetti vielä lisäksi Sallan ja Petsamon. Se, ettei hyväksy tätä tosiasiaa vaan tuomitsee tämän viimeisen 60 vuotta vallinneen tilanteen "pysähtyneisyydeksi" ja haaveilee tähän todellisuuteen muutosta on toki sallittua, mutta ei se "oivallus" meistä muista, jalat maassa pitävistä toisin ajattelevista suomalaista russofiilejä tee vaikka kuinka kerettiläinen muuta yrittäisi todistaa ja toivoa.
        Tokihan se olisi helpompi ja yksinkertaisempi tapa lokeroida vastustaja tiettyyn muottiin, mutta meistä on ikävä kyllä moneen lähtöön ja kaappiin.

• Veikko

Joo, eihän nuo hakaristit mitenkään eri suuntiin kierry...samanlainen risti se molemmilla oli (tietenkin, koska hakaristi on vanha itämainen symboli, eikä mikään natsien keksimä juttu). Ero on kuitenkin siinä, että suomalaisilla hakaristi oli (ja on edelleen tietyissä yhteyksissä mm. ilmavoimilla) "pystysuorassa", kun taas natsit käyttivät sitä kallellaan.

• vm -38

Hakaristi on tuhansia vuosia vanha symbooli. Suomessa se oli käytössä ennenkuin natseista kukaan tiesi mitään. Intiassa se on hindu-uskonnolle tärkeä merkki. Sen voi nähdä siellä eri yhteyksissä, mm. temppeleissä. Sitä käytetään myös koristeena ainakin kuparitaonnassa. On totta, että hakaristi, swastika, yhdistetään natseihin, mutta heille ei pidä antaa yksinoikeutta siihen.

• Kerettiläinen

Näin on. Intiassa on luultavimmin muutama sata miljoonaa ihmistä, joille hakaristi natsismi -yhdistelmä ei paljoa sano.

Natseilla ei ole mitään yksinoikeutta yhtään mihinkään. Varottava on sitä, etteivät venäläisnatsit pääse vaikuttamaan mielikuviin Suomesta tätä kautta.

Viimeksi suomalaisia linkitettiin natseihin 3.9. A-pisteen ohjelmassa, jonka otsikko lupasi tutkimusnäyttöä suomalaisten rotuopillisesta natsiyhteistyöstä holokaustisessa hengessä. On helppo ladata ruutu toisensa jälkeen täyteen kuvia iloisista veikoista, joilla on hakaristit käsivarressa. Visuaalisessa mielessä ohjelma ehkä osin onnistuikin tässä tavoitteessaan.

Toistaiseksi suomalaiset russofiilit tai änkyräkommunistit eivät laajemmin ole lähteneet tällä sektorilla yhteydenosoitusta yrittämään. Tosiasioista selvää ottaneet tajuavat, että siinä tulee heti seinä vastaan.

Infomielessä kannattaa keskittyä huonosti tai ei ollenkaan informoituihin, jos aiheesta tulee puhe.

• mkr

Hakaristi oli rauhan symboli ennen kuin natsit ottivat sen tunnuksekseen.

• suomisuureksivienavapaaksi

Otetaan hakaristi jälleen ilmavoimien tunnukseksi ja pressan kaulaketjuun. Sen voisi ottaa käyttöön useassa keskeisessä tunnuksessa. Tällöin useimmat vähänkin ajattelevat ulkomaalaiset ainakin tottusivat siihen, että suomalaisilla on hakaristi. Tästä he jo arvaisivat sen natseja vanhemmaksi suomalaismerkiksi. Tietoa kaipaavat sitten tietysti haluaisivat heti ottaa selvää käytännön historiasta. Kyseessähän on ikivanha suomalainen ja kansainvälinen taikamerkki.

• jupe
      • Kerettiläinen

...linkistä. Jknl tämmöistä hainkin, ei vain tuntunut netistä löytyvän.

Käyttökelpoista tässä linkissä on havainnollistavan kuvaparin lisäksi se, että teksti on myös englanniksi.

• jupe

Gallen-Kallela suunnitteli SVR:n kunniamerkit, joissa oli hakaristi, mm presidentin kaulassa killuvan suurristin ketjussa kuuluisi olla havujen sijaa hakaristit. Ko. kunniamerkki on suunniteltu huomattavasti aiemmin kuin joku itävaltalainen pikkukorpraali keksi pilata hyvän tunnuksen. Sittemmin on suomettumisen aikana pyllistelty ja kumarreltu niin, että kansallistaiteilijamme suunnittelemat merkit on menty pyhäinhäväistystä muistuttavalla muuttamaan.

• Mika

Hakaristihän on alkujaan (kuten myös pentagram) tuolta Intian tienoilta jossa niitä käytettiin symboleina karkoittamaan pahoja henkiä / suojaamaan pahoilta hengiltä.

Sittemmin 1800-luvulla ja 1900-luvun alkupuolella hakaristi oli varsin suosittu symboli pohjois-Eurooppalaisessa kulttuurissa. Vasta, kun nazit ottivat hakaristin symbolikseen, muut jättivät ko. symbolin käytön. En tiedä, että onko tuota War File - sarjan The occult history of the Third Reich dokumenttia enää saatavilla, mutta siinä käsiteltiin mm. hakaristin sekä nazien käyttämien riimujen (mm. SS) merkitystä germaanisessa kansanmytologiassa.

Muistaakseni Suomen ilmavoimat käyttivät vastapäivään käännettyä hakaristiä sotiemme aikaan. Sitä en tiedä, että milloin kyseisen symbolin käytöstä luovuttiin vai onko luovuttu (virallisesti) vieläkään.

• Grustnij

• Kerettiläinen
        Grustnij kirjoitti:

Ainakin Lapin Lennoston joukko-osastolipussa on hakaristi.

http://www.ilmavoimat.fi/index.php?id=75

Kiitos tästäkin linkistä. Olin kv keskustelujani varten aikeissa etsiä kuvaa v. Rosenin koneesta, mutta en löytänyt.

Pimentoon painuneita totuuksia Suomen historiasta voidaan tällä(kin) tavalla nostaa esiin.

Kun Lapin lennoston kalustoon kuuluu USA-laisvalmisteisia Horneteja, on tällainen kuva varsinainen valttikortti keskusteluissa.

Toinen osapuoli varmasti kiinnostuu asiasta: Kuinka on mahdollista, että natsilogo on Venäjän naapurimaan amerikkalaisvalmisteisen koneen siivissä ??? Sodan aikana, mutta että tänään ??

Jatkokysymys lienee, olisikohan Suomi sittenkin ollut jtnkn erilainen toimija kuin Natsi-Saksa?

Tällaiseen pitääkin sitten jo maltillisesti ja asiantuntevasti vastata...

• Kerettiläinen
        Kerettiläinen kirjoitti:

Kiitos tästäkin linkistä. Olin kv keskustelujani varten aikeissa etsiä kuvaa v. Rosenin koneesta, mutta en löytänyt.

Pimentoon painuneita totuuksia Suomen historiasta voidaan tällä(kin) tavalla nostaa esiin.

Kun Lapin lennoston kalustoon kuuluu USA-laisvalmisteisia Horneteja, on tällainen kuva varsinainen valttikortti keskusteluissa.

Toinen osapuoli varmasti kiinnostuu asiasta: Kuinka on mahdollista, että natsilogo on Venäjän naapurimaan amerikkalaisvalmisteisen koneen siivissä ??? Sodan aikana, mutta että tänään ??

Jatkokysymys lienee, olisikohan Suomi sittenkin ollut jtnkn erilainen toimija kuin Natsi-Saksa?

Tällaiseen pitääkin sitten jo maltillisesti ja asiantuntevasti vastata...

No ei tänään tietenkään siivissä. Siniset pyöryläthän niissä on.

Hakaristisiipisen ampuisi ainakin hämärässä joku menneen maailman hörhö taatusti alas... :)

Mutta näkyypä olevan Lennoston virallinen lippu kuitenkin...

• Grustnij

Saksallahan ei tainnut olla yleensäkään sotilaskalustossa hakaristiä, vain siviililentokoneissa.

Eikä se symboli ole asian ydin vaan se, millaista politiikkaa toteutettiin ja siinähän Suomi rasistisine sk- ja lottajärjestöineen, sotilaspoikineen ja pikkulottineen oli hyvinkin samanlainen kuin natsien johtama Saksa. Jopa natsitervehdys oli suojeluskunnalla käytössä (esim. Suojeluskuintain urheilupäiven ohimarssi, valokuva Sotamuseossa). Ja 20- ja 30-luvulla Suomen juutalaisia ei otettu Lotta Svärdiin jäseneksi, nimenomaan juutalaisuuden takia. Henry Fordin julkaisema teos "Kansainvälinen juutalainen" oli suojeluskuntalehtien suosittelemaa luettavaa.

Kaikennäköisten uskontunnusten ja symbolien alla on tehty hyvin pahoja tekoja kautta aikain, viimeksi israelilaiset rabbit ovat kehottaneet IDF:ää ampumaan palestiinalaissiviilejä niin paljon kuin ehtivät, muinoin ristiretkeläiset "käännyttivät" kristinuskon symbolit mukanaan, ottomaanien tunnuksena oli kuunsirppi. Tokkopa itse noita symboleja nimenomaan silti kannattaa lähteä ruotimaan kuka on käyttänyt, milloin ja missä.

Hakaristihän on alunperin onnea tuottava symboli. Sen takia varmaan von Rosenkin sukunsa tunnuksen lahjoittamaansa koneeseen maalautti.
      Onpa tuo näemmä ollut aikanaan USA:n 45. jalkaväkidivisioonankin symboli.

http://www.45thdivisionmuseum.com/History/SwastikaToThunderbird.html

• Kerettiläinen

Muistini ja tuoreen suullisen ilmoituksen mukaan saksalaisissa sotilaskoneissa oli sivuperäsimessä hakaristi.

Ja tuo oklahomalaisen linkkisi merkki näkyy poistetun 1933.

Olen paljolti samaa mieltä kanssasi, ettei merkkejä liikaa kannata märehtiä.

Hakaristillä on kuitenkin suunnaton symboliarvo maissa, jotka osallistuivat viime sotaan.

Monissa maissa on vallalla virheellisiä käsityksiä Suomesta Natsi-Saksan vasallina. Sinun esimerkkisi eivät toistaiseksi tätä näkemystäni muuta. Ei edes pikkulottien käsitervehdyksen korostaminen. Tähän tarttuva voisi sanoa, että Punaisella torilla marssivilla on kummasti samanlainen korkea askel kuin SS:n asfalttisotilailla.

Suomen sisäpolitiikkaa 30-luvulla pidän osin virheellisenä. Mutta myös ymmärrettävänä: itärajan takana oli todella jtkn pelottavaa, suomalaisia tapettiin pelkän kielen ja kansallisuuden perusteella - aktioita mihin mikään Lapuan liike tai kyyditsijät eivät ikinä yltäneet. OWK:n klikki kaavaili kummajaisiaan.

En nyt lähde tässä taas uutta riitaa aiheesta rakentamaan. Näkökantamme luultavimmin kuitenkin säilyvät eriävinä.

Tässä puustossa olen diplomaattisesti sanottuna saanut haluamani. Kun käyn tilaisuuden tullen ulkomaalaisten(kin) kanssa Suomen historian eri kohtia läpi, tarvitsin kuvallisia linkkejä tosiasioiden tueksi.

Koko homma lähti liikkeelle minulle täysin tuntemattoman hlön kuolinilmoituksesta (lentäjä), jossa oli hakaristi. Suomessa asuva britti kun ihmetteli sitä.

Loppu on historiaa. Ja tulevaisuutta myös.

• Hakaus

että kun Suomen ilmavoimat osti Amerikasta sotilaskoneita ja halusi niihin maalattavaksi ilmavoimien vanhan tunnuksen, hakaristin, jenkit vähän ihmettelivät. Pitivät sitä natsi-kytköksenä. Näin siis varsin hyvin koulutetut amerikkalaiset. Suomalaisten piti selostaa isännille hakaristin historiaa. Sanoma meni perille.

• tässä..

Hakaristi on ihmiskunnan vanhimpia symboleja. Auringonkehrän symboli. Niitä on löydetty esihistoriallisista kulttuureista. Suomen ilmavoimien alkuaikojen tunnus siitä tuli 1918, kun ruotsalainen kreivi von Rosen lahjoitti ilmavoimillemme lentokoneen johon ko. merkki oli maalattu. Se oli kreivin henkilökohtainen onnentunnus. Kunniamerkkeihin hakaristi tuli itsenäisyytemme alkuvuosina, jolloin kolmas valtakunta oli vielä Aatun märkä uni. Suomen hakaristi ei liity mitenkään natseihin.

• Keskiviikko

Hakaristiä käytettiin ennen Suomea ja Saksaa myös Tsaarin Venäjällä ja Ukrainassa. Esimerkiksi Pietarin Kuntskamera on täynnä vanhoja slaavilaisia, lähinnä Venäläisiä ja Ukrainalaisia pyyhkeitä, liinoja ym. mihin on kirjailtu hakaristejä. Itselläni on myös Venäläinen viiden ruplan seteli, jota hakaristi koristaa.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Mies vinkkinä sulle

Jos pyytäisit kahville tai ihan mihin vaan, niin lähtisin varmasti välittämättä muista
      Ikävä
      99
      7770
    2. Oletko katkera kun

Et saanut kaivattuasi
      Ikävä
      107
      5587
    3. Mitä haluat sanoa tällä hetkellä

Hänelle 🫶 ⬇️
      Ikävä
      275
      4851
    4. Haluun sua niin paljon

❤️🥰🥹 Miehelle
      Ikävä
      49
      4773
    5. Vietetään yö yhdessä

Rakastellaan koko yö
      Ikävä
      74
      3527
    6. Mitä palveluita mies..

Haluaisit tilata minulta? -N
      Ikävä
      50
      2818
    7. Oletko tyytyväinen viime tapaamiseemme?

Vai toivoitko sen menevän toisella tavalla? Miten?
      Ikävä
      58
      2497
    8. Olet oikeasti ollut

Niin tärkeä mulle ja kaikki meidän väliltä on pilattu ei yksistään sinun toiminnalla vaan minun myös.
      Ikävä
      22
      2448
    9. Kuuluu raksutus tänne asti kun mietit

Pelkäätkö että särjen sydämesi vai mikä on? En mä niin tekisi mies koskaan 😘
      Ikävä
      29
      2392
    10. Nyt se sit loppuu

Et ei enää nähdä ja yhteyttä pidetä.
      Ikävä
      41
      2264
    Aihe