Milloin sapatti alkaa?

Stork

Viime viikolla tulleessa Nykyaika lehdessä oli hyvä artikkeli Kailta sapatin alkamisesta. Vuorokausi lasketaan illasta iltaan (no ainakin kun on kyse sapatista, sitä käytetään enemmän....) esim. 1 Moos. 1:5. Yleensä sapatin alkaminen yhdistetään adventtikirkossa auringonlaskuun. Esim. Markus 1:32 mukaan: "illalla, auringonlaskun jälkeen Jeesuksen luo tuotiin kaikki sairaat ja pahojen henkien vaivaamat", kun arki oli jälleen alkanut. (1 Moos 14-19 mukaan aurinko luotiin neljäntenä päivänä, joten ensimmäiset vuorokaudet illasta iltaan menivät ilman auringonlaskuja). Kai esittää haasteen NA-lehden lukijoille "onko päämääre sapatin alulle "ilta" vai "auringonlasku" ? Mitä ajatuksia Raamatun perusteella sapatin alkamisajankohta on antanut, onko se illasta iltaan vai auringonlaskusta auringonlaskuun ja alkaako ilta tietyyn aikaan vuorokaudesta vai onko se sidottu auringonlaskuun, laskipa se sitten puolilta päivin tai keskiyöllä?

77

1534

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Siis piti kirjoittaa 1 Moos 1: 14-19, eli luomiskertomus......

• Hei !

Minulla on tieto että auringon mukaan vuorokausia laskettiin.
      Tuli mieleeni että aurinko voi käyttäytyä toisella tavoin itämailla kuin meillä? En tiedä?

Mutta vuorokausi on ilmaistu usein sanoilla "päivä ja yö" mutta myös vajaa vuorokausi laskettiin päiväksi ja yöksi. Näin esim. "kolme päivää ja kolme yötä" ei siis ole välttämättä 72 tuntia. (3x24=72)
      Se voi olla vain osa ensimmäistä päivää, toinen päivä olisi kokonainen vuorokausi ja sitten vielä vajaa kolmas vuorokausi. esim. siis.

Minulla on kuitenkin ajatus ja ymmärrys että vuorokausi olisi päättynyt kun aurinko laski. Sitten alkoikin jo seuraava päivä vaikka aurinko ei vielä olisi noussut?
      Auringon käyttäytymisellä tarkoitan että muituttaako se tarkoin lasku ja nousu samaa mitä meillä suomessa, vai onko siinä jotakin erilaista-. Suomessa ainakin on erilaista esim. että lapissa ei tiettynä aikana laske aurinko ollenkaan. "Yötön yö"

yst. t. Jari Laurila

• Olette sairaita!

Tällaista potaskaa joutuu siis miettimään, kun kuuluu amerikkalaiseen uususkonnolliseen lahkoon? Todella sairasta!
      Aloituksen aihe osoittaa kuninka ulkokultaisia ja paatuneita adventistit ovat.
      Viikottaisesta lepopäivästäkin on saatu muotomenoin rasite ja päänvaiva.

Lepopäivä on ihmisen hyvinvointia varten, ei Jumalan.
      "Lepopäivä on pelkästään ihmistä varten".

Jos haluaa elää pidempään ja terveempänä, niin silloin kannattaa levätä yksi päivä viikossa töistään.

Fundamentalistiset aikamme fariseukset=adventistit ovat lepopäivästäkin tehneet itselleen taakan ja ongelman.
      "Millä kellon viisarin osoittamalla ajalla voisi aloittaa lepäämisen?"

OLETTE SAIRASTA PORUKKAA ADVENTISTIT!

• 1234567...

Ei ole ongelmaa sapatin kanssa, sillä en kulje kelloa tähyillen. Sapatti on koko päivän sapatti näkyi aurinkoa tai ei. Illasta-iltaan 18.00 yleensä ilta alkaa.
        Sapatti on pyhä/lepopäivä.
        Leppäillähän voi muinakin päivinä, jos aikaa on. Sapatti on sapatti ja eroaa muista päivistä, koska Jumala on sapatinpäivän siunannut ja pyhittänyt lepo/pyhäpäiväksi. Jeesuksen sanojen mukaan ihmistä varten.

• pyh!

Tuo on tuollaista tyhjäpäistä suunpieksäntää.

• Upps .. JOPAS otti koville - tuon eri nikkejä kätttävän viestittäjän kirjoituksen mukaan ainakin ...

Ai että sapatista keskustelu on sairasta ? .. entäs viimeisestä jääkiekkoottelusta ? saako siitä keskustella? Tai siitä kun naapuri hankki kissan ? ... kuinka järkevää se on ... mielestäsi :))

alex ..

• sairauttako?

Sairastupalaiskirjoittajalle.. Sapatti ja sen alut, on normaalia ajan määreitten asioita.
        Niin aikaa ilmoitetaan vaikka evl. kirkossa. Siellä soi ehtookellot klo 18.00

Kirkollisella puolella esim Kari Kuula kokee "sapattinsa" siunatuksi.
        kysyjä ensin.
        Savolainen Ehtookellot 20.3.2009 11:31
        Mitä sinulle mieleen, KariK., kun kuulet ehtookellojen soivan? Onko sinulla tietoa kuinka kauan kellot soivat ilmoittaakseen pyhän alkamisesta? Onko maalla semmoinen tapa, että mennään hautausmaalla käymään ehtookellojen aikaan?

KariK Re: Ehtookellot 21.3.2009 5:18
        Illalla klo 6 ne kellot soivat. Minulle ne kertoo ensimmäisenä sen, että ihana lauantai-illan rauha on tullut. jne. lainaus loppuu.
        http://www.karikuula.com/keskustelu.html/662?p=11&c=

toinen.
        http://mieturus.blogspot.fi/2013/02/lauantaina-klo-1800-ehtookellot.html

Jotkut kirkot soittavat ehtookellot pyhän alkamisen merkiksi lauantaisin klo 18.00.

Aikoinaan olen asunut pienen kirkonkylän kirkon kupeessa, ja sen kirkon kelloja suntio kiiruhti aina lauantaisin soittamaan. Perheessämme tuli perinteeksi tehdä ainakin kaikki suurimmat koti- ym. työt ennen pyhän alkua. Kuuntelimme ensin kauniit ehtookellot ja sitten istuuduimme päivällispöytään.
        lainaus päättyy..

Ei ajan suhteen keskustelu ole rasite, vaan kuten eri yhteisöihin kuuluen, sellainen selkiys asiaan on rakentavasti hyvä löytää.
        Israelissa asia on aivan presis selvä. Meidän leveyksillä voi olla tulkitaa.
        Mutta, kuten näimme evl. kirkolla, heillä on tuo 18.oo aikakäsite olemassa ja siksi itsekin katselen lepopäivän ajan tuosta.

Onhan työmaillakin sopimukset, milloin tulee viikonloppulisät, milloin saunalisä, milloin yölisä, milloin sitä sun tätä.
        Jumalalla on myös sopimukset ihmistenkanssa, että suunta ja kurssi säilyy hyvänä.

Että sairauteen viittaaminen on tekstissäsi hieman yliampuvaa sanoitukselta.

• benkkukenkku

Taidat olla itse sairas., tai aivan hölmö.

Itse menet sovittuna kellon aikaan, työneuvotteluihin, poliisin kuulusteluun, tilaat ajan pankin johtajalle, jne.

Tästä spatista Jumalan lapset ovat sopineet Jumalan kanssa jo ammot ajat sitten, että se alkaa auringon laskiessa.

Olet vielä siinäkin suuri tyhmyri ja hölmö, vaikka tiedät että , ..auringon laskun ilmoittaa Valtio meille joka päivä,...jos ei muuten niin näkyyhän se vaikka alaman akassa!

Ai, olet siis niin hölmö, ettet usko että Jumala ei voisi sopia meidän kanssamme kellon ajasta jolloin aurinko laskee ja sabatti alkaa.??

Jää sinä tyhmyyteen.... johan linja autovuorot ja televisiosarjatkin ovat etukäteen sovittu!

• ihmeitä, että saa
        benkkukenkku kirjoitti:

Taidat olla itse sairas., tai aivan hölmö.

Itse menet sovittuna kellon aikaan, työneuvotteluihin, poliisin kuulusteluun, tilaat ajan pankin johtajalle, jne.

Tästä spatista Jumalan lapset ovat sopineet Jumalan kanssa jo ammot ajat sitten, että se alkaa auringon laskiessa.

Olet vielä siinäkin suuri tyhmyri ja hölmö, vaikka tiedät että , ..auringon laskun ilmoittaa Valtio meille joka päivä,...jos ei muuten niin näkyyhän se vaikka alaman akassa!

Ai, olet siis niin hölmö, ettet usko että Jumala ei voisi sopia meidän kanssamme kellon ajasta jolloin aurinko laskee ja sabatti alkaa.??

Jää sinä tyhmyyteen.... johan linja autovuorot ja televisiosarjatkin ovat etukäteen sovittu!

suudet ja pienet...
        Tokihan aurkojumalan kanssa voi sopimuksia tehdä, kuten benkkukenkku.
        On muuttanut ajat ja lait? Aurinkonjumalan ajat. Täytyy kyseessä olla suuri jumala.

• Fniss!
        1234567... kirjoitti:

Ei ole ongelmaa sapatin kanssa, sillä en kulje kelloa tähyillen. Sapatti on koko päivän sapatti näkyi aurinkoa tai ei. Illasta-iltaan 18.00 yleensä ilta alkaa.
        Leppäillähän voi muinakin päivinä, jos aikaa on. Sapatti on sapatti ja eroaa muista päivistä, koska Jumala on sapatinpäivän siunannut ja pyhittänyt lepo/pyhäpäiväksi. Jeesuksen sanojen mukaan ihmistä varten.

Et tähyile kelloa, mutta tiedät milloin kello on 18.00?

• Annu*****

Nimen omaan, sapatti on ihmistä varten. Mutta lepäätkö sinä koskaan sinun lepopäivänäsi, siis sunnuntaina? Minä en levännyt, koska en kunnioittanut Jumalaa. Tein aina mitä minua itseäni miellytti tehdä. Jumala oli minulle sivuseikka, jota ei tarvinnut ajatellakaan.

Mutta tuli aika, jolloin vaikeudet, ahdistus ja kaikki elämän paineet alkoivat todella tulla lähelle. Se kevyt entinen, itsekäs elämäni oli mennyt. Huokailin ja mietin jatkuvasti, missä olen, mitä teen, minne menen? Miksi yleensä elänkään? Kaikki oli niin vaikeaa.

Ja silloin yhtenä oikein heikkona hetkenäni polvistuin (huom! yksin) vuoteeni viereen ja sanoin Jumalalle: Pidä meistä huolta, miehestäni, lapsistani ja minustakin.

Se oli lyhyt rukous! Ei korulauseita, ei ihmeitä, vain sydämestä noussut pyyntö kaiken epätietoisuuden keskellä: Pidä meistä huolta! Huolimatta siitä, mitä me olemme.

Mutta kaiken kaikkiaan tämän tien kulku alusta loppuun vei yli 13 vuotta, ennenkuin tulin tietoiseksi siitä, että todella tarvitsen Jumalaa. Se vaati minulta tunnustuksen, että olen Jumalan edessä syntinen ihminen, joka Jumalan armosta saa syntinsä anteeksi. Ihmisen pisin tie vie omaan itseensä, omaan sisimpään.

Tuon oivalluksen kautta kaikki asiat loksahtivat kohdalleen. Myös tämä lepopäivä, se oli juuri sitä, mitä minä tarvitsen, lepoa, lepoa Herrassa. Miten kevyt olikaan askel, kun tiesi, ettei enää tarvitse murehtia mistään, ei olla lain vaan armon alla. Se oli jotakin ihmeellistä.

Minä sain päivän, jolloin voin todella levätä kaikista omista töistäni ja olla Jumalaa lähellä. Sain ihan lakisääteisen lepopäivän, jota minulla ei ollut koskaan sitä ennen ollut.

No, ehkä lapsena pitkäperjantai oli sellainen, kun ei saanut mennä mihinkään tai tehdä mitään. Mutta se olikin laki, josta vanhemmat pitivät huolen, että se tuli täytetyksi, ei Jumalan pelko. Se oli silloin kauan sitten, mutta silläkään päivällä ei enää nykyään ole merkitystä. Ihmiset ovat hylänneet senkin.

Älä halveksi toisten vakaumusta, se voi koitua sinulle itsellesi vahingoksi. Anna miedän nauttia tästä ihanasta levosta, joka on osaksemme tullut. Se on Jumalan armoa, jota ei voi millään maallisella mitata.

Jos se olisi rahaa, tavaraa tai muuta omaisuutta joku ottaisi sen pois, mutta kun se on aikaa, sitä ei voi kukaan meiltä ryöstää. Aika on omaamme, joten anna meidän siitä nauttia Herramme ja toistemme kanssa.

• oma lehmä
        1234567... kirjoitti:

>>Sapatti on sapatti ja eroaa muista päivistä, koska Jumala on sapatinpäivän siunannut ja pyhittänyt lepo/pyhäpäiväksi. Jeesuksen sanojen mukaan ihmistä varten.>>

Ei se pelkästään ihmistä varten ole. "Jeesuksen raamatun" eli meikäläisittäin VT:n mukaan se on myös aaseja ja muuleja varten.

• illasta iltaan

Sapatti alkaa illasta, ei aurinkonlaskun mukaan.
      Ilta ei ole sidottu aurinkoon. Paäiväntasajan seudulla ilta ja aurinkonlasku sattuu samaan aikaan.

Ei adventistit käytä aurinkonlaskua iltana muulloin kun sapatin kohdalla. Eivät he puhu esim. maantaina, että nyt on ilta, kun aurinko on laskenut klo 13:30. En ole sellaista kuullut.

Ei ilta muutu arinkonlaskun mukaan. Ei sanota, että menen iltahommille klo 14;00. Enkä Jarlau ottaa iltapalaa klo 15:00 joulukuussa, kun aurinko on laskenut ja menee klo 18:00 nukkumaan, kun on yö ja herää sitten aamulla klo 10:00 aikoihin ja sitten klo 15:00 kertoilee ihmisille, että sapatti on päättynyt.

Kesäkuussa Jarlaun sapatti päättyykin sitten vasta klo 23.40. Ymmärrykset poikkeaa.

itse en ole milloinkaan viettänyt sapattia aurinkolaskun mukaan tai iltaa. Auringonlaskut ei ole määritelleet iltaa minään viikonpäivänä. Minulle ilta tulee aina samaan aikaan olin minä missä päin maailmaa tahansa.
      Laskenta perustuu pituuspiiriin, koska maapallo on pyöreä. Kiintotähdillä on lähestulkoon muuttumaton deklinaatio.

Selvästi sen luomisessa huomaa, että aurinko määrittle iltaa, koska aurinko luotiin vasta neljäntenä päivänä.

Uudessa maassa vaisee itse Kristus ja sieläkin jokaisena sapattina kokoonnutaan, vaikka ei aurinkoa ei ole. Ilmeisesti taivaassa ei ole aurinkonseuraajia, koska eivät sitä pysty sielä seuramaan. Monen täytyy aurinkosta luopua sitä ennen.

• Kiitos selventävästä vastauksestasi! Tuota ilmestyskirjan kohtaa en ole tullut ajatelleksi koskaan sapattiin (tai auringonlaskuun) liittyen. Ihan hyvä pointti sekin.

Ilmestyskirja 21:23: "Kaupunki ei myöskään tarvitse valokseen aurinkoa eikä kuuta, sillä Jumalan kirkkaus valaisee sen, ja sen lamppuna on Karitsa."

Itse kyllä ihmettelin, kun olen 17 vuotta a-kirkossa ollut, ettei näinä vuosina aiemmin ole sapatin alkamisajasta pahemmin ollut puhetta. Jotkut harvat ovat sitä mieltä, että se alkaa n. klo 18, mutta suurin osa kyllä on sitä mieltä, että sapatti alkaa, kun aurinko laskee, olipa sitten kello mitä tahansa. Jännä nähdä, miten Kain kirjoitukseen tullaan reagoimaan, lähinnä odotan miten toiset pastorit siihen reagoivat.

• pyh!
        Stork kirjoitti:

Kiitos selventävästä vastauksestasi! Tuota ilmestyskirjan kohtaa en ole tullut ajatelleksi koskaan sapattiin (tai auringonlaskuun) liittyen. Ihan hyvä pointti sekin.

Ilmestyskirja 21:23: "Kaupunki ei myöskään tarvitse valokseen aurinkoa eikä kuuta, sillä Jumalan kirkkaus valaisee sen, ja sen lamppuna on Karitsa."

Itse kyllä ihmettelin, kun olen 17 vuotta a-kirkossa ollut, ettei näinä vuosina aiemmin ole sapatin alkamisajasta pahemmin ollut puhetta. Jotkut harvat ovat sitä mieltä, että se alkaa n. klo 18, mutta suurin osa kyllä on sitä mieltä, että sapatti alkaa, kun aurinko laskee, olipa sitten kello mitä tahansa. Jännä nähdä, miten Kain kirjoitukseen tullaan reagoimaan, lähinnä odotan miten toiset pastorit siihen reagoivat.

Asia ratkaistiin jo 1800-luvulla. Sapatti alkaa auringonlaskiessa eikä mikään sitä miksikään muuta.

• aurinkoinen/pilvinen
        pyh! kirjoitti:

Asia ratkaistiin jo 1800-luvulla. Sapatti alkaa auringonlaskiessa eikä mikään sitä miksikään muuta.

Eivät kaikki seuraa pyh! sinun opetuksiasi mitä tulee sapatin alkamiseen aurinkoineen. Muuta jo ihmeessä järkevämpään suuntaan.

• pyh!
        aurinkoinen/pilvinen kirjoitti:

Eivät kaikki seuraa pyh! sinun opetuksiasi mitä tulee sapatin alkamiseen aurinkoineen. Muuta jo ihmeessä järkevämpään suuntaan.

En muuta, koska silloin hylkäisin totuuden. Joka ei vietä sapattia auringonlaskusta auringonlaskuun, rikkoo sapattia vastaan ja tekee syntiä Jumalaa vastaan.

• Rva Alexia
        pyh! kirjoitti:

En muuta, koska silloin hylkäisin totuuden. Joka ei vietä sapattia auringonlaskusta auringonlaskuun, rikkoo sapattia vastaan ja tekee syntiä Jumalaa vastaan.

Mites junankuljettaja tai lentokoneen kapteeni menettelee sapatin tullessa? Jättävätkö ohjaamiset kerrasta poikki? Vai pitääkö vaatia yhtiöitä siirtämään ajot muille päiville?

• pyh. ille.
        pyh! kirjoitti:

Tuo ratkaisumalli tuo harhaisen laskentatavan sapatille, jos kumarretaan auringonkulkuun. Jo meitin yöttömän yön kulkijat sen hoksaa.
        Parempi ottaa Jerusalemin, eli ns. Pyhän Kaupungin ajanlaksukaava.
        klo 18.00
        Sinne se kaupunki kerran myös lasketaan ja sapatit tulevat aina alkamaan klo 18.00

Näin sen kertoilee taivaalle tähyilevä Havukka-ahon ajattelijana, Matti Varpulasta.

Eli ratkaistaan asia uudelleen nyt 2013-

• pyh!
        Rva Alexia kirjoitti:

Mites junankuljettaja tai lentokoneen kapteeni menettelee sapatin tullessa? Jättävätkö ohjaamiset kerrasta poikki? Vai pitääkö vaatia yhtiöitä siirtämään ajot muille päiville?

Ottaa lopputilin ja menee sellaiseen ammattiin, joka mahdollistaa sapatinvieton.

• öho..
        pyh! kirjoitti:

Ottaa lopputilin ja menee sellaiseen ammattiin, joka mahdollistaa sapatinvieton.

Voi sitä kapteeni ottaa lopputilin juuri siinä ilmalennossa, jossa pyh matkustaa sapattina, kun muistu mieleen, että on sapatti, eikä arinko ole vielä laskenut ja ei muuta, kun alasrytinällä, että oikeus tapahtuu.

• pyh!
        pyh. ille. kirjoitti:

Tuo ratkaisumalli tuo harhaisen laskentatavan sapatille, jos kumarretaan auringonkulkuun. Jo meitin yöttömän yön kulkijat sen hoksaa.
        Parempi ottaa Jerusalemin, eli ns. Pyhän Kaupungin ajanlaksukaava.
        klo 18.00
        Sinne se kaupunki kerran myös lasketaan ja sapatit tulevat aina alkamaan klo 18.00

Näin sen kertoilee taivaalle tähyilevä Havukka-ahon ajattelijana, Matti Varpulasta.

Eli ratkaistaan asia uudelleen nyt 2013-

Ei ratkaista, koska asia on jo ratkaistu. Piste.

• pyh! kirjoitti:

pyh! Olet oikeassa jos aurinko aina laskee niin, että siitä voidaan eroittaa vuorokausien suhde toisiinsa vuoden ympäri, sekoittamatta päivän pituutta, kesät ja talvet.

Totteleeko aurinko pyhin! aikatauluja niin, että pyhyytemme sapattina on riippuvainen vanhurskauden auringosta, jos Kristus on vanhurskautemme aurinko ?

Onko pyhityksemme sapattina aurinko vanhurskautta, vaiko Kristus vanhurskautta, joka vanhurskauttaa meidät, auringosta riippumatta jokaisena hetkenä taivaalle tähyilemättä ?

• pyh!
        ylifariseus_1 kirjoitti:

pyh! Olet oikeassa jos aurinko aina laskee niin, että siitä voidaan eroittaa vuorokausien suhde toisiinsa vuoden ympäri, sekoittamatta päivän pituutta, kesät ja talvet.

Totteleeko aurinko pyhin! aikatauluja niin, että pyhyytemme sapattina on riippuvainen vanhurskauden auringosta, jos Kristus on vanhurskautemme aurinko ?

Onko pyhityksemme sapattina aurinko vanhurskautta, vaiko Kristus vanhurskautta, joka vanhurskauttaa meidät, auringosta riippumatta jokaisena hetkenä taivaalle tähyilemättä ?

Kuuliaisuus Kristukselle vaatii kuuliaisuutta sapattikäskylle. Ihan sama mitä vastaan väitätte.

• pyh! kirjoitti:

Olet kovin jyrkkä tuossa sapatin vieton arvioimisessa.

Käytätkö itse sapatin aikana työssä olevien ihmisten palveluksia?

Jos käytät, olet minusta kaksinaismoralisti. Jos et käytä, olet varsin taitava. Tämä yhteiskunta tarvitsee toimiakseen monia jatkuvia työtehtäviä. Jonkun on pidettävä pyörät pyörimässä.

Jostakin syystä Adventtikirkossa on perinteisesti sallittu työnteko sapattina lääkäreille ja sairaanhoitajille sekä adventistien laitoksissa työskenteleville monissa muissakin tehtävissä.

Oletko tullut ajatelleeksi, että jotkin teollisuusprosessit vaativat keskeytymätöntä työtä toimiakseen? Otan esimerkiksi lasiteollisuuden. Lasinvalmistusprosessista ei tulisi mitään, jos sen joutuisi keskeyttämään vuorokaudeksi joka viikko. Prosessin alas- ja ylösajo on iso homma eikä sitä voi tehdä niin usein.

Mielestäni adventisti, joka tuomitsee lasitehtaan työntekijän sapattityöt ja kuitenkin käyttää ikkunalaseja, on kaksinaismoralisti tai ainakin epäjohdonmukainen.

• talonpoikaisjärki !
        öho.. kirjoitti:

Voi sitä kapteeni ottaa lopputilin juuri siinä ilmalennossa, jossa pyh matkustaa sapattina, kun muistu mieleen, että on sapatti, eikä arinko ole vielä laskenut ja ei muuta, kun alasrytinällä, että oikeus tapahtuu.

Joku järki pitää olla, ja löytyyhän näitä järkeviäkin sapatin pyhittäjiä, jotka lentävät lentonsa perille saakka sapattisinkin.

• Storkin mieltä painava asia johtuu tietenkin siitä, että hänen jumalansa ei tiennyt, että Maapallolla on elämää muuallakin kuin siellä, missä juutalaiset asuivat.

Siksipä jumala teki sapatin palvomisesta hieman hankalan niille, jotka asuivat jumalan tietämän maailman ulkopuolella, eli vaikkapa kaukaisessa pohjolassa, jossa aurinko pilkistää talvella vain pienen hetken ja vastaavasti kesällä ei muuta teekään kuin paistaa.

Tämä on siis pitkälti tuon kyvyttömän jumalan aikaansaama ongelma, josta sitten nykyajan sapatin palvojat ovat tehneet aivan uuden ongelman.

Joten kannattaisi ehkä palvoa sellaista jumalaa, jolla ei ole niin paljon tiedoissaan aukkoja, eikä ole tehnyt niin paljoa onnettomia sääntöjä noudatettavaksi kuin adventtikirkon jumala on tehnyt.

Jos adventtikirkon jumala olisi tiennyt niistä Maapallon asukkaista, jotka asuivat jossain muualla kuin Lähi-Idässä, hän olisi varmaan kirjannut ajatuksensa hieman toisin tähän kirjaan, jonka mukaan Aurinkokin luotiin vasta neljäntenä päivänä jossain taikatemppushowssa, joka sekin on uskomattoman ihmeellistä ja tiedetyn tiedon vastaista höpinää.

• Pyhävalo

Siinäpä hyvä kysymys, että oliko sapatti jo luomisessa annettu. Tai oliko käsky alunperinkään annettu muille kuin israelin ( juutalaisille)??

Herää paljon kysymyksiä tästä sapatista, joka tapauksessa suomessakin pyhäpäivää tämän johdosta vietellään, niinhän se bushmannikin tekee, vaikka ajatusta vastustaakin?

• näinhän se on.

Kannatan syvästi "tiedollista jumalaa" ja poistaisin kaikki viikonloput, ainakin vapaanosalta. Markkinatalouden suhteen olisi parempi, että vain muutamapäivä vuodessa olisi lomaa ja loppu ahkeraan työntekoon. Myös työpäivän pituus pitäisi säätää vähintään 10 tunnin jaksoihin, vieläpä niin, että laskennallisesta työn tuloksesta jyvitettäisiin palkkapussi. Toisin sanoen ””tiedollisen_jumalanalttarin”’ duunarit voisivat rakentaa tämän hyvinvoinnin ja sitten tiedon perusteella voitaisiin vapauttaa ahdasmieliset uskonnolliset uskovaiset palvomaan omaa Jumalaansa.
        Pitäkööt he sapattinsa, toiset lauantain ja toiset sunnuntain. Myös heille sälytettäisiin, tietenkin palkallisena tämä lähimmäistensä hoitaminen.
        Sairaista pitäisivät huolta, sekä varmistaisivat sen, että ketään nälkäistä ei olisi kylässä olemassa. Tiedolliset jumalanpalvelijat rakkaudesta tietoon, ymmärtäen hyvinvoinnin, niin työntuloksista helposti kustannetaan tämä sosiaalipuoli.

Näin kaikki pääsevät osallistumaan mielipiteillään ja asenteillaan, sekä ihanteillaan tätä maailmaa rakentamaan, eikä kenelläkään ole pahaa mieltä.

Tiedollisia ei rasita viikkovapaitten painolasti, eikä Jumalisia se, että viikkovapaita ei saisi pitää, no, kuten kullekin sopii.

Tiedolliset sitten pähkäilisivät työnsä ääressä, sitä, että miten se aurinko sinne taivaalle asettui ja maakin niin sopivaan paikkaan, että kuun kanssa saivat sellaisen yhteisöllisyyden, että elämälle kaikki tuli sopusointuiseksi ja siihen vielä se ihminen. Mutta, sehän jää heille työnsä ääressä löytämättä, kun ei lepopäivä ollut niin sopiva, muutoin kuin "laiskottelemisen nimissä"!

• Pöpiskää mitä pöpisette. Minä lepään kun siltä tuntuu ja jos väsyttää.
      Siinä on ihan turha tuijotella kellon viisareita. Antaa älykääpiöiden vaivata päätään lepopäiväasioilla kun ei niillä ole muutakaan parempaa tekemistä valveilla ollessaan.

• merkit kertoo

Ei se nyt ihan noinkaan ole. Raamatun mukaan Jumalalle on kauhistus, jos lakia rikotaan. Tuomio kohtaa lainrikkoija. Sapattikäsky tuskin on sulla ollut huomaamatta?

• ilmin antajalle

Joko ne näppylähanskat ovat menneet hukkaan, että lepäät? Ottiko jo henkeen, vai rupesiko hauista ramppaamaan?

• Se on juuri niin kuin kirjoitin.
      Inise sinä mitä iniset, se ei siitä muuksi muutu.

• pyh!

Tuomiopäivänä sinun ininäsi päättyy itkuun ja parkuun.

• pyh!

Itke sinä niin paljon kuin haluat.
      Älä tyrkytä omaa potaskaasi täällä muille.
      Olet vain jakomielitautinen ja kasoisperosoonasta kärsivä nikkivaras.

• pyh!

Sinä se minun nikkini varastit ja sen tietävät kaikki.

• En ole kyseistä juttua ehtinyt lukea, mutta perheeni kanssa vietämme sapattia perjantain auringonlaskusta lauantain auringonlaskuun.

• voi perhettä

Voi perheparkaa. Onneksi ahdasmielinen fundamentalistikasvatus pitää huolen siitä, että lapsistasi ei tule adventisteja, vaan he hylkäävät teini-iässä tai viimeistään kotoa poismuuttaessa ahtaan uskontosi.

• mää. mää
        voi perhettä kirjoitti:

Voi perheparkaa. Onneksi ahdasmielinen fundamentalistikasvatus pitää huolen siitä, että lapsistasi ei tule adventisteja, vaan he hylkäävät teini-iässä tai viimeistään kotoa poismuuttaessa ahtaan uskontosi.

voi sinua, jolla ei ole Jumalan perhettä!

" Minä olen asetukseni säätänyt, että niitä tarkasti noudatettaisiin" Sanoo perheen Pää
        Sano siis , määtkö auringonlaskiessa töistä kotiin? Mään!

Ja tätät pässiä ei laitettu lihoiksi!

t. B

• pyh!
        voi perhettä kirjoitti:

Ja sinä menet helvettiin, koska et kunnioita Jumalaa. Sekö muka on parempi?

• ei tiukkapipoinen !
        pyh! kirjoitti:

Ja sinä menet helvettiin, koska et kunnioita Jumalaa. Sekö muka on parempi?

pyh! Vastauksista näet, että eivät kaikki kulje auringon mukaan. Vielä löytyy niitäkin joilla on järkeä mitä sapatin alkamiseen tulee.

• älä muuta voivottele
        voi perhettä kirjoitti:

Viimeistään siinä vaiheessa Flinkin lapset vetävät isäänsä ns. turpiin, kun T. Flink ei hyväksy sitä, että hänen lapsensa eivät enää halua tulla isänsä kanssa sapattikouluun, koska ovat täysi-ikäisiä ja he voivat itse päättää menemisistään ja koska heillä on paljon parempaakin tekemistä lauantaiaamuisin.
        Esim. he menevät tyttö-/poikaystävänsä luokse harrastamaan mm. esiaviollisia suhteita, kuten kaikki terveet ja normaalit adventtipiireissä kasvaneet nuoret tekevät ja ovat tehneet.

• pyh!
        älä muuta voivottele kirjoitti:

Viimeistään siinä vaiheessa Flinkin lapset vetävät isäänsä ns. turpiin, kun T. Flink ei hyväksy sitä, että hänen lapsensa eivät enää halua tulla isänsä kanssa sapattikouluun, koska ovat täysi-ikäisiä ja he voivat itse päättää menemisistään ja koska heillä on paljon parempaakin tekemistä lauantaiaamuisin.
        Esim. he menevät tyttö-/poikaystävänsä luokse harrastamaan mm. esiaviollisia suhteita, kuten kaikki terveet ja normaalit adventtipiireissä kasvaneet nuoret tekevät ja ovat tehneet.

Olet sairas.

• Sanelma Rekilä

Timo Flink! Miksi pidätte vielä kiinni juutalaisten tavoista, vaikka apostolit saarnasivat pakanoille vallankumouksellista jeesuksen evankeliumia johon ei enää kuulunut vanhan liiton (mooseslaista) lakikokoelmaa ? Eihän apostolit kännyttäneet pakanoita juutalaisuuteen, vaan Kristuksen kuuliaisuuteen. Selvä ero! eikös vaan?

• pyh!
        Sanelma Rekilä kirjoitti:

Timo Flink! Miksi pidätte vielä kiinni juutalaisten tavoista, vaikka apostolit saarnasivat pakanoille vallankumouksellista jeesuksen evankeliumia johon ei enää kuulunut vanhan liiton (mooseslaista) lakikokoelmaa ? Eihän apostolit kännyttäneet pakanoita juutalaisuuteen, vaan Kristuksen kuuliaisuuteen. Selvä ero! eikös vaan?

Höpönlöpön. Sapatti on kristityn pyhäpäivä.

• Mooseksen laki

Mooseksen lakikokoelman Mooses puhui 3 Moos 1: 1, 2

Jumalan lakikokoelman 10-käskyä, Jumala puhui 5 Moos 4: 12, 13

Mooseksen lakikokoelma on " Mooseksen kirjoittama" 5 Moos 31:9

10-käskyn laki on Jumalan kirjoittama 2 Moos 24: 12
        Mooses kirjoitti lakikokoelman " Kirjaan" 5 Moos 31: 24

Jumala kirjoitti lakinsa " Kivitauluun 5 Moos 10: 1-4

Jumalan lakia säilytettiin arkin sisällä 5 Moos 10: 5

Mooseksen lakikoelmaa arkin sivulla 5 Moos 31: 26.. josta Elämän vesi ristillä huuhtoi sen pois Kol 2: 14-17, ja Ef 2: 15

Sanelma Rekilä, ryhdyhän opiskelemaan Raamattua, onhan Timo Flinkin ja sinun välillä ero!

Ero on aina vanhurskaan ( rehellisen) ja väärän välillä.. tietää benedikin

• pyh!
        ei tiukkapipoinen ! kirjoitti:

pyh! Vastauksista näet, että eivät kaikki kulje auringon mukaan. Vielä löytyy niitäkin joilla on järkeä mitä sapatin alkamiseen tulee.

Ihmisjärkeily on kapinaa Jumalaa vastaan ja päättyy helvetin tuleen.

• Sanelma Rekilä
        pyh! kirjoitti:

Höpönlöpön. Sapatti on kristityn pyhäpäivä.

Oikean sapatin noudattamisen perusteet löytyvät vanhasta testamentista. Miksi ette noudata sapattia sen edyllyttävällä tavalla( Jumalan säätämysten mukaan)? Juutalaiset pyrkivät siihen niinkuin on kirjoitettu, mutta adventisti tekevät sen osittain oman mieltymyksen mukaan.

• pyh!

Oikean sapatin noudattamisen perusteet löytyvät vanhasta testamentista. Miksi ette noudata sapattia sen edyllyttävällä tavalla( Jumalan säätämysten mukaan)? Juutalaiset pyrkivät siihen niinkuin on kirjoitettu, mutta adventisti tekevät sen osittain oman mieltymyksen mukaan.

OLET TÄYSIN VÄÄRÄSSÄ!!!!! Juutalaiset eivät vietä sapattia Jumalan käskyn mukaan, vaan tasan omien perinnäissääntöjensä mukaan, joilla ei ole mitään tekemistä Vanhan testamentin kanssa. Ei mitään.

• made in USA
      • näin on !

Riitelevässä alkoholisti perheessä niitä raumoja lapsille tulee eniten.

• Näin on näreet

---Riitelevässä alkoholisti perheessä niitä raumoja lapsille tulee eniten.----

Pötyä.
      Yhteiskunta tulee väliin ja ottaa huostaan ja lapsi saa sijaiskodin.

Kuka tulee hätiin kun lahkovanhemmat pelottelevat lapsiaan saatanalla, helvetillä ja muilla mielikuvitushahmoilla ja -paikoilla.
      Raamattu on yksi väkivaltaisimmista kirjoista ja siksi sen lukijalta tai kuulijalta tulisi edellyttää 18-vuoden ikää.

• näin se on

uuden maailman käänös kertoo, että: " Nyt oli valmistuspäivä, ja sabatin iltahämärä oli lähestymässä" Luuk 23: 54

Eli Pyh on oikeassa, sabatin alkamisaikaa ei mitata, kellolla, koska Jumala tietää, että maailman kaikilla sabatin viettäjillä ei ole kelloa!

Liekkö edes nähneet sellaista! Joten sapatti alkaa kun iltahämärtyy ja pimentyy... eli aurinko laskee . benedi

• Kyllä benedi

kellottaa aurinkokellon mukaan päivänsä. Jotta muutkin tietävät niin laitetaan kokreettinen esimerkki.

Benedi kertoo tuli joulukuun aamu ja heräsin, kun kello näyttää 8;17 ja päivä alkaa klo 9:21 auringon noustessa. Päivää kestää klo 14:41 asti, kunnes tuli ilta. Kerkessähän tuossa päivällä juuri ruokatunnin pitää kestihän se päivä n. 5 tuntia, että vielä kahvitauoille riitti aikaa, Iltaa kestää aina 15:45 asti, jolloin tulee yö. Yöstä näyttää tulevan pitkä, mutta mikäs siinä on nukkuessa 16,5 tuntia nopeasti se kuluu aamuun eli klo 9:21.

Kesäkuussa Benedi kertoo, että tuli kesäkuun aamu ja heräsin juuri ja juuri päiväksi ja kello näyttää 3:50, en jaksanut aamulla herätä, kun olisi pitänyt herätä jo kello 2:20 (hämärän kesto 1:30) suonette nyt anteeksi laiskuuteni. Päivää sitten kestääkin yli 20 tuntia klo 22:08 saakka, että kerkeäähän siinä syödä päivällistä usempaan kertaan. Tulihan se ilta vihdoin klo 22:08. Ei muuta kun illan jälkeen yöpuulle klo 23:38, että saa taas herätä kello 2:20 aamuksi. Tulihan sille yölle mittaa peräti kolme tuntia.
        Kyllä sitä jaksaa näin kesän mennä, kun kerta näin aurinkokello määrää.

• tarkkana pitää olla
        Kyllä benedi kirjoitti:

kellottaa aurinkokellon mukaan päivänsä. Jotta muutkin tietävät niin laitetaan kokreettinen esimerkki.

Benedi kertoo tuli joulukuun aamu ja heräsin, kun kello näyttää 8;17 ja päivä alkaa klo 9:21 auringon noustessa. Päivää kestää klo 14:41 asti, kunnes tuli ilta. Kerkessähän tuossa päivällä juuri ruokatunnin pitää kestihän se päivä n. 5 tuntia, että vielä kahvitauoille riitti aikaa, Iltaa kestää aina 15:45 asti, jolloin tulee yö. Yöstä näyttää tulevan pitkä, mutta mikäs siinä on nukkuessa 16,5 tuntia nopeasti se kuluu aamuun eli klo 9:21.

Kesäkuussa Benedi kertoo, että tuli kesäkuun aamu ja heräsin juuri ja juuri päiväksi ja kello näyttää 3:50, en jaksanut aamulla herätä, kun olisi pitänyt herätä jo kello 2:20 (hämärän kesto 1:30) suonette nyt anteeksi laiskuuteni. Päivää sitten kestääkin yli 20 tuntia klo 22:08 saakka, että kerkeäähän siinä syödä päivällistä usempaan kertaan. Tulihan se ilta vihdoin klo 22:08. Ei muuta kun illan jälkeen yöpuulle klo 23:38, että saa taas herätä kello 2:20 aamuksi. Tulihan sille yölle mittaa peräti kolme tuntia.

ILTA hämärä-aika auringonlaskun jälkeen.
        YÖ hämärä päättyy, pimeä aika ennen hämärän saapumista.
        AAMU hämärä-aika pimeän päättymisen jälkeen ennen aurigon nousua.
        PÄIVÄ alkaa auringon nousun jälkeen ja päättyy auringon laskuun.

Tämän mukaan toivotellaan benedille huomenta, hyvää päivää, iltaa tai hyvää yötä ja jos ei ole varma, niin sitten rauhaa.

• arveluttaa
        Kyllä benedi kirjoitti:

Ja missä on määrätty, että yöllä ja vain yöllä on nukuttava?

• näinkö todella?

Adventisti voi siis kesällä esim. Lapissa käydä kaupassa joka päivä, myös lauantaina, kun aurinko ei laske perjantaina lainkaan?
      Etelässäkin saa vielä perjantaina klo 23:00 mennä ostamaan vaikka maitolitran, kanamunia tai juustoa,eivät kuitenkaan ne jotka uskovat EGW:n kirjallisia höpinöitä.

Talvella ei sitten voi mennä töitten jälkeen kauppaan lainkaan, kun aurinko laskee jo n. klo 15:00 ja töistä on kiire kotiin TV:n ääreen?

• pyh!

HÖPÖNLÖPÖN.

• vaikeaa varmaan

toisilla adventisteilla on Lapissa.
        Lapin adventisteille on opetettu, että päivä vaihtuu klo 24:00 paistoi aurinko tai ei. Eli uusi päivä tulee heti toisen päivän jälkeen, mutta yötä eikä iltaa ole.
        Saavat onneksi adventistit levätä sielläkin yhden päivän/tai yön viikossa kesällä. Talvella sitten päivät vaihtuvat klo 24:00 vaikka on pelkkää yötä vaan, mutta poikeus tapauksena saavat sitten viettää yöllä sapattia. Oikeastaan se on pelkkää lepopä siellä kun on pelkkää yötä.

Mutta nyt saa lappalaiset nauttia Luojan ihmeellisistä töistä ja voivat aurinkon seuraajat viettää sapatin päivää lauantaina. Ajattelen kuitenkin, että ehkä suurin osa on Lapin adventisteista heitä, joille ilta tulee klo 18:00 näkyi aurinkoa tai ei. Muuten varmaan Lapin adventistit olisivat tosi pieni joukko. En tiedä minkä verran sitten on adventisteja Lapissa?

https://www.google.com/search?um=1&hl=fi&tbs=isch:1&q=lapin ruska&revid=107783189&sa=X&ei=HAKdTPnNHNaSjAftmsWCDQ&ved=0CB4Q1QIoAA&biw=980&bih=561&tbm=isch

• me odotamme
        vaikeaa varmaan kirjoitti:

toisilla adventisteilla on Lapissa.
        Lapin adventisteille on opetettu, että päivä vaihtuu klo 24:00 paistoi aurinko tai ei. Eli uusi päivä tulee heti toisen päivän jälkeen, mutta yötä eikä iltaa ole.
        Saavat onneksi adventistit levätä sielläkin yhden päivän/tai yön viikossa kesällä. Talvella sitten päivät vaihtuvat klo 24:00 vaikka on pelkkää yötä vaan, mutta poikeus tapauksena saavat sitten viettää yöllä sapattia. Oikeastaan se on pelkkää lepopä siellä kun on pelkkää yötä.

Mutta nyt saa lappalaiset nauttia Luojan ihmeellisistä töistä ja voivat aurinkon seuraajat viettää sapatin päivää lauantaina. Ajattelen kuitenkin, että ehkä suurin osa on Lapin adventisteista heitä, joille ilta tulee klo 18:00 näkyi aurinkoa tai ei. Muuten varmaan Lapin adventistit olisivat tosi pieni joukko. En tiedä minkä verran sitten on adventisteja Lapissa?

https://www.google.com/search?um=1&hl=fi&tbs=isch:1&q=lapin ruska&revid=107783189&sa=X&ei=HAKdTPnNHNaSjAftmsWCDQ&ved=0CB4Q1QIoAA&biw=980&bih=561&tbm=isch

Lapissa on tasan kaksi oikeaa adventistia.
        Minä ja minun koirani.
        Lapissa elävät 4 muuta adventistia on sitten jatain ihan muuta, vaikka ovatkin adventtikirkon jäsenrekisterissä vielä.

• miten sapatin alku
        me odotamme kirjoitti:

Lapissa on tasan kaksi oikeaa adventistia.
        Minä ja minun koirani.
        Lapissa elävät 4 muuta adventistia on sitten jatain ihan muuta, vaikka ovatkin adventtikirkon jäsenrekisterissä vielä.

Miten te ja koiranne kanssa menettelette sapatin alkamisen suhteen.

Pidättekö pe 18:00 illasta- la iltaan klo 18:00, vai adventistikirkon opin mukaan, että vaihdatte päivän klo 24:00 vaikka aurinko ei laskisikaan.

Vai seuraatteko tarkasti aurinkoa.
        Esim. Enontekiöllä aurinko on laskenut viimeksi tiistaina 21.5. ja seuraavan kerran se laski sunnuntaina 21.7.

Eli oikein tarkat auringon seuraajat (esim. Pyh) oisivat voineet viettää Enontekijöllä seuraavaa sapattia perjantai-illasta 26.7. alkaen. Edellinen sapatti olisi ollut perjantai-illasta 17.5. launtai-iltaan jolloin aurinko laski 23:23.

• Fniss!
        miten sapatin alku kirjoitti:

Miten te ja koiranne kanssa menettelette sapatin alkamisen suhteen.

Pidättekö pe 18:00 illasta- la iltaan klo 18:00, vai adventistikirkon opin mukaan, että vaihdatte päivän klo 24:00 vaikka aurinko ei laskisikaan.

Vai seuraatteko tarkasti aurinkoa.
        Esim. Enontekiöllä aurinko on laskenut viimeksi tiistaina 21.5. ja seuraavan kerran se laski sunnuntaina 21.7.

Eli oikein tarkat auringon seuraajat (esim. Pyh) oisivat voineet viettää Enontekijöllä seuraavaa sapattia perjantai-illasta 26.7. alkaen. Edellinen sapatti olisi ollut perjantai-illasta 17.5. launtai-iltaan jolloin aurinko laski 23:23.

Kyllä se aurinko jossain kohtaa käy kaikkein alimpana vaikka ei horisontin alapuolelle. Siinä kohtaa vaihtuu raamatullinen vuorokausi.

Kello on ihmisen keksintö eikä Jumalan luoma.

• näin hyvä!
        Fniss! kirjoitti:

Kyllä se aurinko jossain kohtaa käy kaikkein alimpana vaikka ei horisontin alapuolelle. Siinä kohtaa vaihtuu raamatullinen vuorokausi.

Kello on ihmisen keksintö eikä Jumalan luoma.

Fniss Kuten näet kirjoituksista kaikki eivät pidä auringonlaskun mukaan sapattia. Suurin osa pitää perjantaita työpäivänä ja lauantaita sapattina nukutun yön jälkeen.

• Fniss!
        näin hyvä! kirjoitti:

Fniss Kuten näet kirjoituksista kaikki eivät pidä auringonlaskun mukaan sapattia. Suurin osa pitää perjantaita työpäivänä ja lauantaita sapattina nukutun yön jälkeen.

Suurin osa? Minkä minä olen huomannut, niin suurin osa ei pidä sapattia lainkaan. Suurin osa tuntemistani adventisteista pitää kuitenkin raamatullista sapattia pe auringonlaskusta la auringonlaskuun. Minultakin on jäänyt jotenkin huomaamatta, monentenako päivänä Jumala loi kellon.

• siinähän sitä
        Fniss! kirjoitti:

Suurin osa? Minkä minä olen huomannut, niin suurin osa ei pidä sapattia lainkaan. Suurin osa tuntemistani adventisteista pitää kuitenkin raamatullista sapattia pe auringonlaskusta la auringonlaskuun. Minultakin on jäänyt jotenkin huomaamatta, monentenako päivänä Jumala loi kellon.

Fniss paljon sitä on jäänyt sinultakin homaamatta.

Päivämääräraja on Tyynenmeren poikki kulkeva linja, jonka eri puolilla on eri päivämäärä ja viikonpäivä. Se kulkee suurelta osin 180. pituuspiiriä pitkin, mutta poikkeaa siitä eräiden saaristojen ja Beringinsalmen kohdalla.

Tälläpituuspiirillä ollaan naapurissa ja toisella puolella on sapatti ja toisella sunnuntai. Finnis sanoo, että heillä jokaisella alkaa sapatti eriaikaan riipuen auringonlaskusta. Voiko Finnisin mielestä naapureilla olla eri päivä menossa? Vai onko Fnissin mielestä molemilla sapatti, kun molemilla on aurinko noussut miltei samaan aikaan, jos ovat samalla leveyspiirillä ja noinkin naapurissa asuvat?

Kumpi heistä on väärässä pitäessään 180 pituuspiirin toisella puolella sapattia ja toisella sunnuntaita, kun aurinkokin on laskenut miltei samaan aikaan?

Miten sinä sanot Lappalaiselle, että Jumalan palvelus on teillä sapattina joulukuussa yön 10:nentenä hetkenä Inarissa?
        Miten he määrittelet sen hetken (raamatullinen tunti), että tulevat oikeaan aikaan kirkkoon?

Ja Turkulaisille sanot, että teillä on Jumalan palvelus sapattina joulukuussa päivän ensimmäisellä hetkellä auringon nousun jälkeen?

Kumpien on helpompi osua samaan aikaan kirkkoon Lappalaisten vai Turkulaisten, jos kummallakaan ei ole kelloa ja Turkulaisillakin sattuu pimeä loskanen päivä? Kun ei Jumala ole ihmisille antanut järkeä tehdä kelloa, eikä ymmärtää ajasta mitään muuta kun auringonlaskut.

• vai ihminenkö?
        siinähän sitä kirjoitti:

Fniss paljon sitä on jäänyt sinultakin homaamatta.

Päivämääräraja on Tyynenmeren poikki kulkeva linja, jonka eri puolilla on eri päivämäärä ja viikonpäivä. Se kulkee suurelta osin 180. pituuspiiriä pitkin, mutta poikkeaa siitä eräiden saaristojen ja Beringinsalmen kohdalla.

Tälläpituuspiirillä ollaan naapurissa ja toisella puolella on sapatti ja toisella sunnuntai. Finnis sanoo, että heillä jokaisella alkaa sapatti eriaikaan riipuen auringonlaskusta. Voiko Finnisin mielestä naapureilla olla eri päivä menossa? Vai onko Fnissin mielestä molemilla sapatti, kun molemilla on aurinko noussut miltei samaan aikaan, jos ovat samalla leveyspiirillä ja noinkin naapurissa asuvat?

Kumpi heistä on väärässä pitäessään 180 pituuspiirin toisella puolella sapattia ja toisella sunnuntaita, kun aurinkokin on laskenut miltei samaan aikaan?

Miten sinä sanot Lappalaiselle, että Jumalan palvelus on teillä sapattina joulukuussa yön 10:nentenä hetkenä Inarissa?
        Miten he määrittelet sen hetken (raamatullinen tunti), että tulevat oikeaan aikaan kirkkoon?

Ja Turkulaisille sanot, että teillä on Jumalan palvelus sapattina joulukuussa päivän ensimmäisellä hetkellä auringon nousun jälkeen?

Kumpien on helpompi osua samaan aikaan kirkkoon Lappalaisten vai Turkulaisten, jos kummallakaan ei ole kelloa ja Turkulaisillakin sattuu pimeä loskanen päivä? Kun ei Jumala ole ihmisille antanut järkeä tehdä kelloa, eikä ymmärtää ajasta mitään muuta kun auringonlaskut.

... ja sitten Jumala otti kynän ja piirsi luomaansa muoviseen karttapalloon pituus- ja leveyspiirit, veti linjan Tyynenmeren poikki ja sanoi; tässä kohtaa vaihtuu päivämäärä ja viikonpäivä...

• ???
        vai ihminenkö? kirjoitti:

... ja sitten Jumala otti kynän ja piirsi luomaansa muoviseen karttapalloon pituus- ja leveyspiirit, veti linjan Tyynenmeren poikki ja sanoi; tässä kohtaa vaihtuu päivämäärä ja viikonpäivä...

Mitä sinä ihminen, et osaa sanoa mitään? Ihmettelet vaan, että joku ihminen on vetänyt sellaisen viivan,?

• lepo vaan

Sapatti sanana=lepopäivä.
      Lepopäivä alkaa silloin kun heräät ja ei tarvitse mennä töihin.

• pyh!

Väärin. Sapatti on PYHÄpäivä ja alkaa ja päättyy silloin kun Jumala on sen määrännyt. Ihmiseltä ei kysytä.

• pyhyys..

lepo vaan,
        sapatti tarkoittaa lepoa, eli lakataan tekemästä, ei muokata, ei kylvetä maata.
        Viikkosapatin on Herra Jeesus antanut ihmistä varten siunaamalla ja pyhittämällä sen.ja se on viikon seitsemäs päivä. Eli Herra on sen tehnyt pyhäksi, ei ihminen, eikä ihminen saa myöskään siltä pyhyyttä pois.

Hes. 20:12 Myöskin sapattini minä annoin heille, olemaan merkkinä minun ja heidän välillään, että he tulisivat tietämään, että minä olen Herra, joka pyhitän heidät

• ei ihan niin

"Näinkö todella"
      Adventisteja on kaksi joukkoa. Toiset jotka seuraavat aurinkoa ja toiset joille ilta tulee joka päivän päätteeksi klo 18:00 näkyi aurinkoa tai ei.

Joitain adventisteja saattaa näkyä siis kauppareissulla kirkossa käynnin jälkeen, kun aurinko on painunut mailleen.

Jotkut ostavat kananmunia tai juustoa ja jotkut eivät. Esim. täysin vegaanit eivät osta..
      Kuitenkaan kaikki jotka eivät osta kanamunia tai juustoa eivät ole adventisteja, että et sillä perusteella voi tietää kuka on adventisti tai kuka ei.

• Kysymys Stork

Kiinoistaisi tietää, että miten hetket käsitetään auringonlaskujen mukaan?

Joh. 1:39 Hän sanoi heille: "Tulkaa ja katsokaa." Niin he menivät ja näkivät, missä hän majaili, ja viipyivät hänen tykönään sen päivän. Silloin oli noin kymmenes hetki

Joh. 4:6Ja siellä oli Jaakobin lähde. Kun nyt Jeesus oli matkasta väsynyt, istui hän lähteen reunalle. Ja oli noin kuudes hetki

Joh. 19:14
      Ja oli pääsiäisen valmistuspäivä, noin kuudes hetki. Ja hän sanoi juutalaisille: "Katso, teidän kuninkaanne!

Ap.t. 2:15 Eivät nämä ole juovuksissa, niinkuin te luulette; sillä nyt on vasta kolmas hetki päivästä.

• Jopas jotain

>>(1 Moos 14-19 mukaan aurinko luotiin neljäntenä päivänä, joten ensimmäiset vuorokaudet illasta iltaan menivät ilman auringonlaskuja). >>

Vai sillä tavalla! Jokos silloin ennen auringon luomista Leijona-kello oli keksitty vai miten ne vuorokaudet osattiin laskea kun ei vielä päivä paistanut eikä kuu kumottanut?

• Valo?

jopas jotakin,
      1. Moos. 1:2 Ja maa oli autio ja tyhjä, ja pimeys oli syvyyden päällä, ja Jumalan Henki liikkui vetten päällä.
      3 Ja Jumala sanoi: "Tulkoon valkeus". Ja valkeus tuli.
      4 Ja Jumala näki, että valkeus oli hyvä; ja Jumala erotti valkeuden pimeydestä.
      5 Ja Jumala kutsui valkeuden päiväksi, ja pimeyden hän kutsui yöksi. Ja tuli ehtoo, ja tuli aamu, ensimmäinen päivä.
      6 Ja Jumala sanoi: "Tulkoon taivaanvahvuus vetten välille erottamaan vedet vesistä".

Mitäs tästä pitäis oppia? Miten auringonlasku määrittelee päivän alkua tai pituutta? Yleisesti käytetään aurinkoa määrittelemään päivän pituus, päivän pituus se ja se aika. Käytännössä päivä ja ilta ja yö ovat kuitenkin aina saman pituisia, paitsi heillä jotka seuraavat auringonlaskuja? Miten tämä on mahdollista?

Joiden mukaan talvella on pelkkää yötä jossain päin Suomea ja toisten mukaan päivä tulee kuitenkin ajallaan kuten, myös ilta, yö jne.

Kesällä vastaavasti on toisten mielestä vain pelkää päivää, ilman yötä jossain päin Suomea? Toiset taas näkevät, että ilta tulee ja yökin ilman, että aurinko laskee ja eläimetkin sen tietävät ja käyvät levolle, vaikka aurinko olisi vielä korkealla ilman kelloa ja yö eläimet liikkuvat, vaikka aurinko olisikin näkyvissä.

Eli toisten mielestä käytännössä päivä saattaa olla aina. Toiset taas näkee, että ilta kuitenkin tulee oli aurinko missä päin tahansa?

Miten tämä näkökyky, kun se on niin vaihteleva ihmisestä toiseen?

• !!!!!! !!

Nostetaan uudestaan luettavaksi !

• teolooki

Me nauretaan juutalaisten sapattisääntöjä, mutta tällä palstalla ollaan näemmä vielä hullumpia nysvääjiä kellonajoista ja auringonlaskuista.

Olen sitä mieltä, että ketkä sapattia viettävät, aloittavat ja lopettavat sen mukaan kuin aurinko laskee Israelissa. Yksi ja sama aurinko se on.

Sapatti on ihmistä varten eikä ihminen sapattia varten. Näin sanoi Herramme Jeesus ja antoi vapauden naurettavista ja pikkumaisista säännöistä. Emme me varmaankaan muutenkaan noudata kirjaimellisesti Mooseksen lain sapattisäädöksiä tai juutalaisten perinnäissääntöjä. Kuka esimerkiksi on leiponut sääntöjen mukaisen sapattileivän perjantaina?

• teolooki

Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Näin lähellä

Se on näin 🤏 lähellä että heitän hanskat tiskiin sun kanssasi.
      Ikävä
      74
      3397
    2. Kerro jotakin hauskaa. :)

Kirjoita jotakin mukavaa vaikka kaivatustasi. :) Ei törkytekstejä kiitos. :)
      Ikävä
      75
      3127
    3. Mä sanon tän suoraan.

Se on sun käytös mikä ajaa pois. Et välitä muitten tunteista kun omistasi.
      Ikävä
      68
      3002
    4. On olemassa tiettyjä sääntöjä!

Ja jos aiot pärjätä mun kanssa niin teet vain niinkuin mä sanon. Mieheltä Naiselle
      Ikävä
      66
      2671
    5. Oliko pakko olla taas tyly?

Miksi oot niin tyly mua kohtaan nykyään? Ei edes tunneta kunnolla. Katseita vaihdettu ja varmasti tunteet molemmin puoli
      Ikävä
      44
      2182
    6. Olen niin yksinäinen...

... puhukaa mulle jotain kivaa 🥺
      Ikävä
      61
      1739
    7. Huomenna heitän järjen

romukoppaan ja annan tunteen viedä. Kerran tässä kuitenkin vain eletään. Muistan myös jonkun minua viisaamman sanoneen,
      Ikävä
      25
      1707
    8. Lähtisitkö nainen

🚐Reissuun matkailuautolla🤔 👋😎❤️
      Ikävä
      35
      1705
    9. Hyvää huomenta

Hyvää huomenta ja alkavaa viikonloppua ihanalle naiselle! Mitä ikinä teetkään, niin täälä sua yksi miekkonen ajattelee.
      Ikävä
      18
      1679
    10. Perjantai-ilta ootko nainen menos

Bilettää löytyyks jäbii? Tai jotain muita
      Ikävä
      60
      1628
    Aihe