Ruokavalio rajallinen, kun viljatuotteet eivät sovi

18+5

Olen havainnut erityisesti ruisleivästä mutta myös muista viljatuotteista tulevan ilmavaivoja, muttei minulla mitään niin vakavia oireita kai ole että olisi mistään keliakiasta kyse. Ilmeisesti nykyään yleistynyttä tällaiset epämääräiset oireet viljatuotteiden kohdalla.
En kuitenkaan uskalla enää syödä leipää tms. Lämpimän ruoan lisäksi en oikeastaan syö välipalaksi mitään muuta kuin maitotuotteita (jogurtti, juustot, lasi maitoa) ja hedelmiä. Olisi varmaan kuitenkin tärkeää saada myös niitä ravintoaineita mitä viljoista saa.

Lisäksi olen kokeillut joskus gluteenitonta leipää, ja ilmavaivoja tuntui tulevan siitäkin. Myös kaurahiutaleet aiheuttavat tätä, niitäkin sekä gluteenittomina että normaaleina kokeiltu.

Meillä on kotona usein jotain makaronia tai pastaa, kun kukaan ei jaksa/ehdi tehdä muuta tai ei ole aineksia, joten on aika vaikea välttyä siltä tai sitten joutuu olemaan ilman kunnon ruokaa. Olen 18-vuotias ja asun vielä siis kotona.

19

1423

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • näin tekisin

      Kyllä viljatuotteita kannataisi syödä ksoka niissä on vitamiinejä joita muista elintarvikkeita on vaikea saada. Kannattais keskustella ainakin ravintoterapeutin kanssa miten korvat puutos.

      • Kaasumaailma

        Kummallista, että ihmiskunta pärjäsi ilman viljatuotteita kovin pitkään.


    • viljaton3

      Itse lopetin melkein kaiken viljan syönnin ihan vain pudottaakseni painoa normaali lukemiin sekä välttääkseni ongelmia mitä viljat aiheuttaa.

      Koitat vaan syödä vähän lisää vihanneksia niin ei pitäisi olla ongelmaa ravinteista. Kannattaa myös kokeilla itse kokkailla jotain helppoja ruokia.

      Mikäli joku tulee mussuttamaan kuitujen saannista niin katso huvikses esim pellavansiementen tai kukkakaalin jne ravintoarvoja ja huomaat, että niitä kuituja saa helposti ja terveellisemmin muualta kuin leivästä....

    • Viljallinen

      Nimimerkki viljaton3 mussuttaa ihan itse.Hänen neuvoistaan ei kannata välittää.
      Jokainen osaa ratkaista asian mikä on itselleen sopivaa syötävää,jos ei niin
      sitten kannattanee mennä ravintoterapeutin vastaanotolle,jonka kanssa
      laatia ateriasuunnitelman.

      Pellavansiemenet,kukkakaalit ja muut saattavat tehdä vatsavaivoja.
      Kyllä niitä kuituja saa parhaiten leivästä,puurosta ja muista viljoista.

    • Tattarilla täyteen

      Kokeilepa joskus tattaria. Tee uunipannulla helppoa rieskaa. Osta tattarihiutaleita (näyttävät suunnilleen kaurahiutaleilta). Lisäksi kannattaa ostaa esim. tummaa tai vaaleaa riisijauhoa, jollei sinulla ole niistä jo huonoja kokemuksia. Sekoita tattarihiutaleita ja riisijauhoa isossa astiassa, lisää n. 1 tl suolaa, sekoittele sitten mukaan vettä ja rypsiöljyä pari-kolme ruokalusikallista. Laita uuni kuumenemaan 225-250 asteeseen, ja lisää sitten "mömmöösi" pari tl leivinjauhetta, ja sekoita hyvin. Kaada pöperö (joka ei saa olla liian paksua, vaan mukavan valuvaa) leivinpaperin päälle, ja laita uunin alaosaan. Anna olla uunissa jonkin aikaa, ota sitten pois ja vedä keskeneräiseen "pannukakkuun" veitsellä tai taikinapyörällä annospalat ja laita takaisin uuniin kypsymään valmiiksi. Ihan kelvollista lämpimänä levitteen ja juuston kanssa.

      Vaikka sinulla ei olisikaan keliakiaa, niin ns. kotimaiset viljat (varsinkin ruis) saattavat ärsyttää. Tiedän sen kokemuksesta. Tattari on terveellistä, ja sen jollain tavalla hapan ominaismaku saattaa tuoda mieleen rukiin. Kaupasta saa kunnon tattarileipiä ainakin pakasteena. Omatekoiset "leivät" tulevat paljon halvemmiksi, ja maistuvat yleensä paremmilta kuin kaupan.

      Itse olen usein tehnyt tattaripizzaa. Haloo, mielestäni hyvää! Pohjaan sekoitan tattarijauhoja (siis jauhoja, ei hiutaleita) ja jotain vaaleaa gluteenitonta jauhoseosta, öljyä, suolaa ja vettä ja vielä leivinjauhetta, sillä en viitsi vehdata hiivan kanssa. Sekoittelen ilman sen kummempia mittauksia tuon taikinan, sillä kyllä se onnistuu aina. Lätkäisen leivinpaperille, uuni noin 225. Päälle tavanomaiset, tonnikala, valkosipuli, oregano, tomaatti, ketsuppi, herkkusienet, juusto tietysti, mistä nyt kukakin pitää. Itse suosin tonnikalaa. Uuniiin vaan. Leipä se on sekin, koristeltu vain!

    • Vilja-allergia

      Myös hirssiä,maissia ja riisiä kannattaa kokeilla.Voi olla että on osittain allerginen osalle viljoista,vaikka ei keliakiaa olisi.

      • Tattarilla täyteen

        Näin on. Huomaahan sen, että jokin ei sovi, jos tulee häiritseviä ilmavaivoja tai tuskallisia kipristyksiä, vaikka pureskelisi ruuan kunnolla eikä söisi liikaa kerralla. Pitääkö sellaista ruokaa sitten kuitenkin väkisin syödä? Eihän laktoosi-intoleranssia potevaakaan kukaan pakota nauttimaan laktoosipitoisia maitotuotteita!

        Itselleni ei ruis sovi ollenkaan - kyllä siitä kärsinkin nuoruudesta saakka, mutta uskoin ja luulin, että suomalaisen pitää syödä ruista. Nyt en ole syönyt ruista 15 vuoteen. Vatsan epäsäännöllisyyttä tulee myös vehnästä, vaikkei niin suuressa määrin. En ole käynyt missään keliakiatesteissä enkä tule käymään. Noudatan osapuilleen kelvollista gluteenitonta ruokavaliota, ja tunnen oloni hyväksi ja vatsani on "huomaamaton". Gluteeniton leipä on valmiina ostettuna kallista, mutta siitä syö sitten joka palan. Ei siihen talous kaadu. Omien "luomusten" väsääminen vielä tasoittaa taloutta.


    • Gluten

      Kyllä noissa keliakiatesteissä kannattaa käydä.Ei gluteenitonta ruokavaliota turhanpäiten noudateta,vatsavaivoja kun tulee monesta muustakin asiasta,ei pelkästään gluteenin sopimattomuudesta.Itselläni on todettu keliakia verikokeesta ja tehty vielä varmistus tähystyksellä,ottamalla suolinukasta näyte.Gluteenittomalla
      ruokavaliolla olen ollut 23 vuotta.

    • 8+6

      Itsekkään en syö viljaa. Ilmavaivat ovat kovia ja epämukava turvotus. Olen elellyt nyt nelisen vuotta VHH-ravinnolla. Aluksi tuntui, että ei keksi mitään syömistä, mutta loppujen lopuksi niitä vaihtoehtoja on paljon. Toki lapsiperheessä vastaava olisi vaikeampaa.

      Olen 21v mies. Vielä alaikäisenä kotona asuessani jouduin syömään sitä mitä oli tarjolla eli siis leipää, pastaa jne. Olin useasti kipeä tuona aikana, mutta nyt en ole sairastellut sen jälkeen, kun muutin omaan asuntooni. Olen syönyt siitä lähtien eläinrasvaa ja kaikkea "alkeellista" ruokaa. Kaikkea mitä on mahdollisimman vähän käsitelty ja opiskelijabutjetilla.
      Jokainen syököön kuitenkin sitä, mistä tulee hyvä ja terve olo.

    • böö

      Ja sekin vielä että, TATTARI ei ole vilja vaan kuuluu heinälajeihin.

      • Böö itelles

        Tattari on kyllä vilja ja kuuluu viljakasveihin.


      • ...

        Ei ole vilja-, eikä heinä- vaan köynnöstävä tatarkasvi, jonka siemeniä käytetään ravinnoksi. Meinaatteko, että kaikki siemenet ovat "viljaa"? :D


    • Vaaralliset viljat

      Vilja on lähinnä kuitua eli kaupassa myytävissä jauhoissa, leivässä ja pastassa ei ole mitään tärkeitä ravintoaineita.

      Kun jyvät jauhetaan jauhoiksi ravintoaineet puoliintuvat jo kahdessa viikossa. Laskepa siitä paljonko ravintoaineita on jäljellä, kun kaupan viljatuotteet voivat olla vuoden vanhoista jauhoista valmistettuja ja joidenkin myyntiaika on viikoista kuukausiin.

      Korvaa vilja kasviksilla, juureksilla, pähkinöillä ja siemenillä. Saat ravintoaineita ja kuituja.

      • Ei ole vaarallisia

        Viljassakin on kuitua ja tarpeellista kuitua.Viljaa ei voi korvata millään kasviksilla,
        juureksilla,pähkinöillä ja siemenillä,jos viljatuotteet ei sovi niin kyse on keliakiasta ja silloin kannattaa mennä keliakiakokeisiin,siirtyä gluteenittomaan ruokavalioon,korvata
        puuttuvat viljat riisillä,tattarilla,maissilla ja hirssillä.


      • Vaaralliset viljat
        Ei ole vaarallisia kirjoitti:

        Viljassakin on kuitua ja tarpeellista kuitua.Viljaa ei voi korvata millään kasviksilla,
        juureksilla,pähkinöillä ja siemenillä,jos viljatuotteet ei sovi niin kyse on keliakiasta ja silloin kannattaa mennä keliakiakokeisiin,siirtyä gluteenittomaan ruokavalioon,korvata
        puuttuvat viljat riisillä,tattarilla,maissilla ja hirssillä.

        Ihminen pärjää oikein hyvin ilman viljaa, riisiä, tattaria, maissia ja hirssiä. Oikeastaan ihminen pärjää ravitsemuksellisesti paremmin ilman edellämainittuja höttöhiilareita. Leipomot eivät tästä tiedosta todellakaan pidä, koska heillä on elinkeino kysymyksessä. Tosiassa myöskään lääketeollisuus ei tykkää, että edellämainittuja kasveja hyljeksitään, koska heilläkin on elinkeino kiinni ko. tuotteiden menekissä. :)


    • Kulinaristikokki

      Voit huoletta skipata ruokavaliostasi kaikki viljatuotteet, etkä ravintoarvollisesti menetä yhtään mitään. Kuitua saa muualtakin kuin leivästä.

      • ilman hiilareita

        on ihminen elänyt enennen viljaakin


    • 15+18

      Olen itse elänyt kasviksilla, hedelmillä ja lihalla/kalalla vuoden alusta. En siksi että olisin vilja tai maitotuotteille allerginen, vaan siksi että halusin terveellisemmän ruokavalion.

      En ole ostanut leipää 5 kuukauteen, enkä aio vast edes ostaakaan ;)

      Olo on mitä mainioin.

      Googlaa Paleo ruokavalio....

    • Viljatonvihannes

      Googlatkaas hassut mitä vegaanit syö.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Miksi jollain jää "talvi päälle"

      Huvittaa kastoa ullkona jotain vahempaa äijää joka pukeutuu edelleen kun olisi +5 astetta lämmittä vaikka on helle keli
      Maailman menoa
      244
      2263
    2. Mitä et hyväksy miehessä/naisessa josta olet kiinnostunut?

      Itse en halua, että miehellä olisi lapsia!
      Ikävä
      161
      1468
    3. Se katse silloin

      Oli hetki, jolloin katseemme kohtasivat. Oli talvi vielä. Kerta toisensa jälkeen palaan tuohon jaettuun katseeseen. Tunt
      Ikävä
      53
      1310
    4. Kaipaaville

      Kerro sun tunteesi ja ajatukset tähän jos et uskalla irl!
      Ikävä
      74
      1075
    5. Tiesitkö? Farmi Suomi Kirsikka Simberg on tämän julkkisnaisen tytär - Katso tyrmäävät mallikuvat!

      Oho, aikamoinen ylläri. Tiesitkö?! Kirsikka Simberg on yksi tämän kauden Farmi Suomi -kisaajista. Hänellä ei ole tuttu t
      Suomalaiset julkkikset
      3
      1049
    6. Miten haluaisit

      Että reagoisin jos näkisin sinut nyt?
      Ikävä
      78
      960
    7. Tuhdit oluet kauppoihin. Miksi vastustaa?

      8% oluet kauppoihin mutta mikä siinä on että osa politikoista vstustaa ? Kauppa kuitenkin hinnoittelee vahvan oluen ni
      Maailman menoa
      211
      943
    8. Sinua tulen kyllä ikävöimään pitkään nainen

      mutta oli pakko tehdä päätös oman mielenrauhan vuoksi. Toivottavasti saat elämältä kaiken mitä haluat.
      Ikävä
      45
      855
    9. Kohta me ei enää nähdä :(

      En pääse enää uppoutumaan silmiisi enkä kuunnella ihanaa ääntäsi. Elämä on pstä.
      Ikävä
      39
      679
    10. Kärsämäki rosvojen ja tuhopolttajien kylä?

      Poliisi ampui uhkaava miestä Kärsämäellä. Ja vasta joku poltti rivitalon. Mikä riivaa Kärsämäkisiä? Joko tuulimyllyjen
      Kärsämäki
      15
      670
    Aihe