kysynpä teiltä. Olen nimittäin unohtanut kirjoittamisen jäätyä niin vähiin nykyään, laitetaanko tervehdyssanan jälkeen pilkku ennen tervehdittävän nimeä. Hei, Pekka!
Päivää, herra Miikkulainen.
Ei satu olemaan kielioppikirjaa lähellä,
4
124
Vastaukset
- On tapana
On siihen tapana laittaa pilkku, mutta ei ole mikään katastrofi, vaikka pilkku jäisi pois.
Tällaisia asioita ei kerrota kieliopeissa, vaan kirjoittamisen oppaissa, esimerkiksi Kielitoimiston oikeinkirjoitusoppaassa, johon kyllä kannattaa suhtautua kriittisesti (runsaasti virheitä).
Sen 7. painoksen sivulla 188 sanotaan: "Lauseyhteydestä irralliset, lisähuomautuksen kaltaiset jaksot erotetaan pilkulla muusta virkkeestä. Tällaisia jaksoja ovat esimerkiksi puhuttelut, täsmennykset, selitykset ja esimerkit."
Kysymyksen tapauksissa käytetään siis pilkkua, koska "Pekka" ja "herra Miikkulainen" ovat irrallisia lisäyksiä: ne ovat erillään lause- tai muusta yhteydestä ja ilmaisevat, ketä puhutellaan.
Ks. myös http://www.cs.tut.fi/~jkorpela/kielenopas/4.3.html#irrall- Pilkkuja, pilkkuja
Minä kannatan enemmänkin luonnollista pilkutusta, joka siis seuraa puheen rytmiä. Itse "maistelen" tekstiä mielessäni, miten sen lausuisin missäkin yhteydessä.
Voi siis usein tapaamalleen tuttavalleen sanoa huolettomasti "Hei Pekka", "Hei, Pekka" on jo painokkaampi.
Sen sijaan "Päivää, herra Mikkulainen" kuuluu lausua aina muodollisesti, joten siinä on välissä selvä tauko. "Päivää herra Mikkulainen" kuulostaisi liian välinpitämättömältä vieraalle ihmiselle.
- Huutomerkkini
Koska huutomerkkiä on tervehdyssanan jälkeen lakattu käyttämästä?
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 1311374
- 103889
- 75723
- 51615
Koillis motor
Kyllä on mennyt palvelu alas ku lehmänhäntä, sovitut asiat ja luvatut soitot pitää hoitaa eikä tehä oharia, täysin tumpa15543ABC: n kahvilan uusi nimi matkimalla
Kahvia ja virvokkeita myytiin aikoinaan ÄKKI-VANNIN KAHVILASSA Haapavedellä ja paikalliset sanoivat sitä haussia "Tuhann40484Kylillä ei ole näkynyt? Missä luuraat nainen?
Olisit soittanut mulle nainen. Oltais voitu nähdä vaikka laavulla. Miksi pelkäät minua? Eihän siinä ole mitään järkeä. m153461Tehdäänkö tänään toiveista totta?
Poikkea tänä illasta siinä lähellä ja annetaan silmien puhua ja sen jälkeen puhu sinä lopulta mitä ajattelet..35432Rydman sivuutti mutupohjalta asiantuntija-arviot tutkimusrahoitusta myönnettäessä
Onko Rydman sopiva tai kykenevä toimimaan ministerinä? Ei ole. Ministerit ovat joutuneet puhuteltaviksi vähemmästäkin;182401- 26399